Waswaas bij familielid

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
Nieuw lid
Beginner
Beginner

Waswaas bij familielid

door Nieuw lid » za _21-_okt-_2023ah, 21-10-2023ad, 4:37 pm

Wa aleykoem us Salaam beste leden,

Indien dit de verkeerde plek is om mijn hulpvraag te plaatsen hoor ik dat graag.

Mijn mama heeft nu al een jaar lang last van al Waswaas (influisteringen). Dit is zo erg geworden dat haar kwaliteit van leven hierdoor wordt beïnvloed. Zij kan vrijwel niks zonder begeleiding omtrent wudu, istinjaa en het gebed. Als zij de gaskraan wilt openen om te koken moet zij die meerdere keren open en dichtdraaien voordat ze het gevoel heeft dat het gas openstaat. Bij het doen van wudu moet zij meerdere (!) emmers water opmaken voor istinjaa. Hierbij praat zij in zichzelf en zweert ze op Allah dat ze het niet weer opnieuw doet. Vaak raakt ze gefrustreerd en hoog in emoties omdat ze zo lang bezig is. Ze heeft ook angst als ze de badkamer instapt. Wudu alleen al duurt zo’n 30 minuten. Daarna moet ze nog het gebed verrichten. Ze raakt angstig en gefrustreerd en moet zo’n 20 keer “Allahu Akbar” zeggen voordat ze echt kan beginnen met het gebed. Ze heeft mij vaak nodig die haar helpt met het verrichten van wudu maar dit eindigt vaak in ik die boos wegloopt omdat zij niet naar mij luistert en toch weer een emmer water moet gebruiken omdat haar istinjaa “net niet goed was”. Ze zegt zelf dat iets in haar zegt dat ze twijfelt aan hoe ze het heeft gedaan en dat haar wudu/gebed ongeldig maakt.

We hebben al veel dingen geprobeerd maar zien dat er steeds meer opties wegvallen. Vorige week hebben wij roqiya laten doen bij haar waarop diegene zei dat haar ziekte zo diep zit en niet meer te genezen is. Ik zit met mijn handen in het haar. Dit doet mij zoveel pijn om haar zo te zien. Ik raak hier ook zeer gefrustreerd van omdat mijn moeder vaak niet begrijpt wat ik zeg. Vele geleerden zeggen dat zij zich over haar influisteringen heen moet zetten maar zij begrijpt niet wat ik hiermee bedoel. Als wij een afspraak hebben komen wij vaak op het nippertje binnen of te laat omdat zij zo lang tijd en water aan het verspillen is. Wij hebben al hijama geprobeerd, zamzam water, roqiya water, koran de hele dag afspelen in huis, niks werkt. Ik ben hopeloos en raak in een sleur hiervan en kan mij niet eens voorstellen hoe mijn mama zich moet voelen en dit meerdere (!) keren per dag moet doorstaan.

Is er iemand die een Berbers sprekende geleerde kent die een lezing heeft en dit nader uitlegt? Kent er iemand een genezingswijze? Mijn moeder zit ook aan medicatie voor dwangstoornis maar dit helpt tot nu toe niet.

Ik hoor graag of iemand in shaa Allah advies heeft voor mij.

Keer terug naar Vragen