Bezoek aan het Haga Lyceum...

Plaats hier alles wat heeft te maken met Islam en maatschappelijke betrokkenheid.
Paapje
Super Poster!
Super Poster!

Bezoek aan het Haga Lyceum...

door Paapje » ma _10-_feb-_2020ah, 10-2-2020ad, 2:19 pm

Vrijdag 7 februari jl. was er, zo las ik op de site van de school, een 'open dag'. Ik vond voor mijzelf dat het tijd werd om mij ter plekke op de hoogte stellen van het reilen en zeilen van deze school. De berichten van de media, daar had ik zo langzamerhand mijn buik van vol. Naar Mokum dus...
En om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik loop inmiddels al een fors aantal jaartjes mee maar nergens ben ik zo hartelijk ontvangen als op deze school! Dat begon al direct na binnenkomst. Een dame vroeg mij de reden van mijn komst. Wilde ik bijvoorbeeld kinderen inschrijven op de school? Nee dus. Om deze dame verder zoekwerk te besparen deelde ik haar mee waarom ik dan wel binnen kwam vallen nl. dat ik met zoveel tegenstrijdige informatie was geconfronteerd dat het mij raadzaam leek zelfs eens mijn licht op te steken. Nou dat viel in goede aarde. Bezoek aan hun school om die reden maakt men maar zelden of nooit mee. Een leerlinge boodt aan mij rond te leiden en zo belandde ik enkele minuten later in een lokaal waar deze leerlinge de docent de reden van mijn zoek meldde. Welnu, was het enthousiasme van eerdergenoemde dame al groot, deze viel in het niet bij de reactie van deze man en zeker toen ik hem zei dat ik het principe huldig dat ik eerst met de mensen praat alvorens ik over hen spreek. De man ging van enthousiasme b.w.v.s. door het plafond! Hij wilde mij direct aan de directeur voorstellen en aldus geschiedde en ook deze stak zijn positieve waardering niet onder stoelen of banken. Kom gerust nog eens langs, maakt niet uit wanneer. Ik was, zo liet hij weten, altijd welkom. Ik vroeg ik mij in stilte af: is dit een school die iets te verbergen heeft ??? . Enfin, het was al met al een uiterst positieve ervaring en het doet mij dan ook bijzonder goed te weten dat vele ouders lak hebben aan wat de media hen voorhoudt en gewoon hun kind inschrijven op deze school. Een school waar hun dochters gevrijwaard zijn van pesterijen vanwege hun hoofddoek. Waar hun kinderen alle gelegenheid wordt geboden hun religieuze plichten na te komen. Waar ze steun bij elkaar vinden bij het vasten tijdens de Ramadan. Kortom, een school die een veilige en vertrouwde omgeving vormt in het verlengde van de religieuze opvoeding thuis. Bijzonder onderwijs, niet alleen op z'n best maar vooral zoals het ooit is bedoeld.
Echter, aan de ene kant natuurlijk leuk als je zoveel enthousiasme ervaart maar tegelijkertijd is het zorgwekkend dat de grote massa zich klaarblijkelijk liever baseert op info via de media die men niet alleen klakkeloos aanneemt, maar het vijandsbeeld dat daardoor ontstaat a.h.w. koestert.
Dat bleek toen ik kort na het bezoek iemand vertelde dat ik het Haga Lyceum had bezocht. Reactie: "Wat?!?!? Die school met die terroristen ?!?!?!?"
Ik vertelde dat ik aan het eind van mijn bezoek de vrouw die mij ook als eerste had verwelkomt meldde dat ik van terrorisme weinig had gemerkt. "Ik heb tenminste niemand met een Kalashnikov zien rondlopen zo liet ik weten. Naast mij vroeg een meisje: "Wat is een Kalashnikov?" Commentaar overbodig lijkt mij. :roll:

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Bezoek aan het Haga Lyceum...

door Ayasha » ma _10-_feb-_2020ah, 10-2-2020ad, 4:33 pm

Paapje, wat geweldig dat je daar op bezoek bent gegaan. Respect. Waren er nog meer mensen tijdens die 'open dag' of was jij de enige bezoeker?
Helaas zijn er maar weinigen zoals jij om met eigen ogen te gaan zien hoe het er werkelijk aan toe gaat.
Zo zie je maar wat de media veroorzaakt en dat er bij de meeste mensen als zoete koek in gaat. Eigen onderzoek is het beste onderzoek.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Paapje
Super Poster!
Super Poster!

door Paapje » ma _10-_feb-_2020ah, 10-2-2020ad, 5:34 pm

De enige bezoeker???? Nou 'dacht 't niet. Ik moest al de nodige kunstgrepen uithalen om mijn auto geparkeerd te krijgen. Nee het was gezellig druk.
Ik zag trouwens in de school een bezoekster die een niqaab droeg. Formeel in overtreding maar uiteraard werd zij ongemoeid gelaten en weet je Ayasha, ik heb mij sinds het verbod hierop groen en geel geërgerd als ik zie, hoor of lees hoe deze vrouwen worden bejegend. Dat gaat werkelijk alle perken te buiten en daarom was ik oprecht blij voor de vrouw in die school, gewoon omdat ze even ongestoord zichzelf kon zijn. Ook daarom mag deze school nooit verdwijnen.. :uitstekend:

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _10-_feb-_2020ah, 10-2-2020ad, 6:24 pm

Al met al was deze open dag dus een succes als ik het zo lees :uitstekend:
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _10-_feb-_2020ah, 10-2-2020ad, 6:32 pm

Ik heb even op hun website gespiekt en het bleek inderdaad een overweldigend succes: :D

https://corneliushagalyceum.nl/4766-2/

Na een succesvolle open dag op 25 januari (2020), waar zo’n vijfhonderd bezoekers op afkwamen, kijkt het Cornelius Haga Lyceum met tevredenheid terug naar de geslaagde open avond van 7 februari jongstleden.

Ook toen heeft ons team weer ongeveer vierhonderd bezoekers mogen ontvangen voor een kennismaking met onze school. Kinderen en hun ouders/verzorgers gingen langs de lokalen om mee te doen met biologische en natuurkundige proefjes, om proeflesjes te draaien en om voorlichting te krijgen over de vakken die aan onze school worden gedoceerd. Het actieve docententeam stond de hele dag klaar om de vele bezoekers te woord te staan.

En ook deze avond konden ouders en leerlingen weer aanschuiven bij onze praattafels met hun vragen over de op onze school geleverde zorg en extra begeleiding. Als school zijn we erg tevreden over het verloop van de avond.

Het Cornelius Haga Lyceum bedankt haar team van docenten, ouders/verzorgers en leerlingen voor hun inzet en dankt alle bezoekers voor hun aanwezigheid en interesse. Wellicht tot volgend jaar!

Open dag/avond gemist? Geen probleem. Onze school staat altijd open voor bezoekers die meer willen weten over het Cornelius Haga Lyceum. Neemt u daarom gerust contact met ons op via [email protected], of via 020 – 305 38 28 voor een afspraak. U bent van harte welkom.

Team Cornelius Haga Lyceum

Maar ik begrijp dat jij de enige (of een van de weinige) bezoeker was met een ander doel dan kids inschrijven... ;)

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _10-_feb-_2020ah, 10-2-2020ad, 6:39 pm

Dit is een wijze uitspraak van Duitse Lutherse pastoor Martin Niemöller:

“Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen; ich war ja kein Kommunist. Als Sie die Sozialdemokraten einsperrten, habe ich geschwiegen; ich war ja kein Sozialdemokrat. Als Sie die Gewerkschafter holten, habe ich nicht protestiert; ich war ja kein Gewerkschafter. Als Sie die Juden holten, habe ich nicht protestiert; ich war ja kein Jude. Als Sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.” – Martin Niemöller (1892-1984) – ”

https://corneliushagalyceum.nl/persberi ... onderwijs/

www.islamboeken.nl

Paapje
Super Poster!
Super Poster!

door Paapje » ma _10-_feb-_2020ah, 10-2-2020ad, 6:50 pm

Maar ik begrijp dat jij de enige (of een van de weinige) bezoeker was met een ander doel dan kids inschrijven... ;)

Inderdaad. Die aardige dame die mij als eerste verwelkomde vroeg of ik zelf geen HAVO-opleiding wilde volgen. Nou ik dacht het niet. Alhoewel... een HAVO-diploma zal mijn pensioencarrière weleens een enorme boost kunnen geven ... (studie)

Paapje
Super Poster!
Super Poster!

door Paapje » ma _10-_feb-_2020ah, 10-2-2020ad, 9:24 pm

“Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen; ich war ja kein Kommunist. Als Sie die Sozialdemokraten einsperrten, habe ich geschwiegen; ich war ja kein Sozialdemokrat. Als Sie die Gewerkschafter holten, habe ich nicht protestiert; ich war ja kein Gewerkschafter. Als Sie die Juden holten, habe ich nicht protestiert; ich war ja kein Jude. Als Sie mich holten, gab es keinen mehr, der protestieren konnte.” – Martin Niemöller (1892-1984) – ”

Precies! Solidariteit is enorm belangrijk! Maar ja, kom er maar eens om...
Dit herinnert mij aan een verhaal dat SP-voorman Jan Marijnissen ooit vertelde. Hij bezocht een middelbare school en daar liet hij dit woord vallen. Een van de leerlingen vroeg hem wat het woord solidariteit betekende.
Marijnissen beantwoordde de vraag als volgt:
Hij vroeg de leerlingen: "Weten jullie dat in verzorgingshuizen de oude mensen die daar wonen maar éénmaal per week onder de douche gaan?"
Verontwaardiging alom was de reactie tot regelrechte boosheid aan toe.
Toen zei Marijnissen: "Die kwaadheid die jullie nu voelen over iets waar jullie zelf geen last van hebben maar deze oude mensen wel, die kwaadheid is nou solidariteit".
Van die kwaadheid :boosvuur: heb ik dus last als ik lees of hoor over al die verwerpelijke pogingen die men waagt om deze school te doen verdwijnen.

Keer terug naar Islam en maatschappij