Hoe iemand bekeren

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
AliAa
Beginner
Beginner

Hoe iemand bekeren

door AliAa » di _14-_jan-_2020ah, 14-1-2020ad, 2:11 am

Salaam Alekom

Ik ben zelf moslim en begin meer en meer practiserend te worden en me te verdiepen. Ik ben 21 jaar en ben student en heb daarnaast een studentenjob en heb hier een vrouwelijke collega. Ik kwam eerst goed met haar overeen, maar ben aantal dingen van haar tewetengekomen die heel absurd zijn. Ik heb haar preken gegeven ivm Islam en haar proberen uitleggen waarom het pad van Allah swt het enige juiste pad is en we allemaal op de Dag des Oordeels op onze plek komen. Hierna is ze op een dag naar mij gekomen (op het werk) en heeft ze verteld dat ze wil dat ik haar preken blijf geven en haar overtuig. Maar zelf wilt ze die keuze nog niet nemen en is ze er ook nog heel ver van, maar ze weet dat ik de waarheid spreek en ze wilt dat ik haar overtuig. Dit heeft te maken met haar interesses, misschien leg ik deze later uit, het zijn heel absurde interesses die tot de grootste zonden behoren. Momenteel wil ik liefst ontslag nemen om ver uit haar buurt te blijven, maar als er hoop is om haar te bekeren dan wil ik hier oprecht mijn best voor doen. Ik vraag hier om raad en om hulp om dit zo goed mogelijk aan te pakken. Waarop zou ik me moeten focussen? Ze wilt effectief overtuigd worden, maar ze zit extreem diep in zonden en daardoor is ze ook zeer hoogmoedig. Omdat ze (na het gesprek) weer in een periode van zonden terechtkomt (uit eigen keuze) maakt dit het ook veel moeilijker. Toch vroeg ze mij om haar te proberen overtuigen en ze zei me ook dat dit heel moeilijk gaat gaan als ze terug in die periode van zonden terechtkomt en dat ik me ook niet schuldig moet voelen als dit niet lukt. Maar ik geloof wel dat ze dit oprecht vroeg aan me en wil hier echt de moeite voor doen, ookal wil eigenlijk liefst gewoon nooit meer in haar buurt komen. Ik voel me als moslim hiertoe verplicht. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Allahu Akbar

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

Re: Hoe iemand bekeren

door Abdul Malik » wo _15-_jan-_2020ah, 15-1-2020ad, 3:28 pm

Assalamu Aleikum,

Ten eerste kan jij( en ook ik en iedereen) niet iemand bekeren tot de Islam.
Het is uiteindelijk Allah :swt: die iemand leid tot de Islam, en Allah :swt: weet wie werkelijk geleid wil worden en wie niet. Dan zal Allah :swt: zijn Barmhartigheid over diegene uitstorten door zo iemand te leiden tot de Islam, Allah :swt: doet wat Hem behaagd.

Hou het puur zakelijk met jou collega op het werk, en trap niet in de trukjes van de Sjaytan. Jij kan je om haar bekommeren wat je wilt, maar als zij een leven vol met zonden wil leven dan houd het voor jou hierin op. Als zij om advies of informatie vraagt betreft de Islam dan geef je die natuurlijk, meer kun je niet doen.

Allah :swt: zegt zelfs tegen de Profeet Mohammad :saw: in de Koran:

Waarlijk! Jij leidt niet wie jij liefhebt, maar Allah Leidt wie Hij wil. En Hij kent degenen die geleid zijn het beste.( Koran 28:56)

Misschien is het een betere aanpak dat je haar een Koran geeft, zodat ze die kan lezen. En hopelijk opent Allah :swt: haar hart voor de Islam.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

Re: Hoe iemand bekeren

door Abdul Malik » do _16-_jan-_2020ah, 16-1-2020ad, 7:50 am

Assalamu Aleikum,

Ik wil hierbij graag wat meer dieptegang over geven.
Het is algemeen bekend en bewezen volgens de geleerden van onder de Tafsir dat het opgenoemde Koran vers:

Waarlijk! Jij leidt niet wie jij liefhebt, maar Allah Leidt wie Hij wil. En Hij kent degenen die geleid zijn het beste.( Koran 28:56)

Was geopenbaard richting de Profeet Mohammad :saw: betreft zijn oom Abu Talib, die op zijn sterfbed lag en de Profeet :saw: probeerde hem toch nog te bekeren om hem de Shahadah uit te laten spreken, maar helaas was dat niet het geval en stierf hij als een niet Moslim.

Buiten dat het richting de Profeet :saw: was geopenbaard geld dat ook voor iedere andere Moslim die probeert iemand te laten bekeren tot de Islam. Want als het de Profeet :saw: zelf niet lukte dan laat staan wij? Dat gezegd, spreekt dit vers het volgende Koran vers geheel niet tegen:

En zeker, jij roept hen op tot een recht Pad.( Koran 23:73)

Want de Profeet Mohammad :saw: was en is een leiding tot het rechte pad met de Openbaring die hij heeft mogen ontvangen van Allah :swt: en via zijn Sunnah. Wat de Boodschapper van Allah :saw: verplicht was is de verkondiging van de Boodschap van Allah :swt: en Allah :swt: geeft leiding aan diegene die werkelijk leiding willen en verdienen. Allah :swt: zegt duidelijk in de Koran:

is jouw plicht slechts om de boodschap te verkondigen; en Allah is de Alziende van (Zijn) slaven!(Koran 3:20)

Maar als zij zich afkeren: Wij hebben jou niet als waker over hen gestuurd. Jij bent niets dan een verkondiger.( Koran 42:48)

Dus de Profeet :saw: was en is zeker een leiding tot rechte pad, en iedereen kan daarvan en daardoor geleid worden, maar als het gaat om bekering tot de Islam, dat wil zeggen de Tawfiq(Goddelijke bezieling/leiding) dat komt alleen van Allah :swt: .

En zo moeten en zullen wij het ook moeten doen, informeer de mensen over de Islam en hiermee kunnen we wel iemand leiden richting het rechte pad, maar als het gaat om de bekering tot de Islam, dat ligt in de handen van Allah :swt:
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

Keer terug naar Vragen