Vraag over Soera Al-Baqarah 2 Vers 62 (voetnoot nr. 1)

Besprekingen of vragen over teksten uit de Edele Koran
RANDOM_AVATAR
abdelouahedh
Beginner
Beginner

Vraag over Soera Al-Baqarah 2 Vers 62 (voetnoot nr. 1)

door abdelouahedh » vr _6-_dec-_2019ah, 6-12-2019ad, 6:14 pm

Salaam alaikoum,

Soera Al-Baqarah - 2
Vers 62. Waarlijk! Degenen die geloven en die van de Joden en Christenen en Sabijnen zijn, die in Allah en de Laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer hebben, bij hen zal geen angst zijn, noch zullen zij bedroefd zijn.

Aan het einde van dit Vers wordt verwezen naar voetnoot 1 van de pagina. Daarin staat het volgende:
1) Salmân al Fârisi vroeg de Profeet naar het lot van zijn vroegere vrienden onder de Joden, Christenen en Sabiërs, die waren gestorven vóórdat de boodschap van de Islam tot hen was gekomen. De Profeet antwoordde: "Hun plaats is de Hel." Daarop openbaarde Allah dit Vers.

Bij het lezen van de voetnoot met mijn gebrekkige kennis, interpreteer ik de voetnoot als een openbaring van Allah waarbij het antwoord van de Profeet wordt gecorrigeerd. Mijn vraag is, klopt het dat er een Hadith hiervan aanwezig zou moeten zijn? En indien deze gebeurtenis juist, hoe dien ik deze Hadith te interpreteren?

Dus voor de duidelijkheid, mijn vraag gaat meer over de voetnoot van dit Vers.

Arjan
Super Poster!
Super Poster!

Re: Vraag over Soera Al-Baqarah 2 Vers 62 (voetnoot nr. 1)

door Arjan » vr _6-_dec-_2019ah, 6-12-2019ad, 7:12 pm

Salaam alaikum,
de ayat is de openbaring, de voetnoot verwijst naar een hadith die de openbaringscontext verduidelijkt. De voetnoot én de hadith waar de voernoot naar verwijst zijn geen onderdeel van de koran maar vallen onder "tafsir"; koranuitleg.
Sevelim sevilelim, bu dünya kimseye kalmaz...

RANDOM_AVATAR
abdelouahedh
Beginner
Beginner

door abdelouahedh » vr _6-_dec-_2019ah, 6-12-2019ad, 7:22 pm

Wa alaikoum salaam Arjan,

Bij het herlezen van mijn tekst zie ik dat ik het niet goed heb verwoord. Ik zal een nieuwe poging doen met de verwoording.

Bij het lezen van de voetnoot met mijn gebrekkige kennis, interpreteer ik de voetnoot als volgende:
De openbaring van dit Vers waarbij het antwoord van de Profeet wordt gecorrigeerd.

Klopt deze interpretatie?

Arjan
Super Poster!
Super Poster!

door Arjan » vr _6-_dec-_2019ah, 6-12-2019ad, 7:34 pm

Aha, ik snap wat je bedoelt! Ja, dat heb je goed geinterpreteerd. Volgens die hadith werd de profeet (vrede zij met hem) met die ayat gecorrigeerd, Allahu alam.

Wa salaam.

RANDOM_AVATAR
abdelouahedh
Beginner
Beginner

door abdelouahedh » ma _9-_dec-_2019ah, 9-12-2019ad, 1:32 pm

Djazak Allah ghairan voor je antwoord.

Weet je hoe ik deze betreffende Hadith kan vinden?

Arjan
Super Poster!
Super Poster!

door Arjan » di _10-_dec-_2019ah, 10-12-2019ad, 2:19 pm

Assalamu alaikum, die hadith is bekend uit verschillende tafsirs in verschillende versies. Ik weet niet precies welke bron de vertalers van "de Edele Koran" hebben gebruikt maar ongeveer in die woorden is hij te vinden in de asbab al nuzul (openbarinscontext) van al Wahidi en at Tabari. Ibn Kathir gebruikt hem ook in een andere variatie.

Wa salaam

RANDOM_AVATAR
abdelouahedh
Beginner
Beginner

door abdelouahedh » wo _11-_dec-_2019ah, 11-12-2019ad, 1:50 pm

Hamdoulilah heb ik de volgende pagina gevonden: https://wikiislam.net/wiki/Christians_J ... _Traveller

Suddi states that (2:62) was revealed about the former companions of Salman the Persian when he mentioned them to the Prophet, relating how they had been, saying, "They used to pray, fast, and believe in you, and testify that you would be sent as a prophet." When he had finished praising them, the Prophet replied, "Salman, they are the denizens of hell," which came to discomfit Salman greatly, and so Allah revealed (2:62).
The faith of the Jews was that of whoever adhered to the Torah and the sunna of Moses until the coming of Jesus. When Jesus came, whoever held fast to the Torah and the sunna of Moses without giving them up and following Jesus was lost.

The faith of the Christians was that whoever adhered to the Gospel and precepts of Jesus, their faith was valid and acceptable until the coming of Muhammad. Those of them who did not then follow Muhammad and give up the sunna of Jesus and the Gospel were lost.

The foregoing is not contradicted by the hadith relating that (2:62) was followed by Allah revealing (3:85), for the hadith merely confirms that no one's way or spiritual works are acceptable unless they conform to the Sacred Law of Muhammad, now that he has been sent with it. As for people prior to this, anyone who followed the messenger of his own time was guided, on the right path, and was saved.

Reliance of the Traveller: A Classic Manual of Islamic Sacred Law
Ahmad ibn Naqib al-Misri, Edited and Translated by Nuh Ha Mim Keller (pp. 848-849)

which came to discomfit Salman greatly, and so Allah revealed (2:62)
De openbaring van Allah antwoordde de vraag van Salman (RA). Allah weet het beste.

Arjan
Super Poster!
Super Poster!

door Arjan » za _14-_dec-_2019ah, 14-12-2019ad, 10:37 pm

Masha Allah!

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » zo _15-_dec-_2019ah, 15-12-2019ad, 12:03 pm

Assalamu Aleikum,

De Hadith in kwestie is inderdaad de reden dat Allah :swt: het volgende vers geopenbaard heeft:

Waarlijk! Degenen die geloven en die van de Joden en Christenen en Sabijnen zijn, die in Allah en de Laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer hebben, bij hen zal geen angst zijn, noch zullen zij bedroefd zijn.( Koran 2:62)

Dat wordt vermeld in de werken van Tafsir, ook Al-Wahidi en Al-Suyuti geven dit aan in hun Asbab An-Nuzul( reden der Openbaringen)

Het zegt dat volgens de autoriteit van Mujahid (ra), dat Salman al-Farsi (ra) vroeg over en betreft zijn vroegere vrienden van onder de Mensen van het Boek, en de Boodschapper van Allah :saw: gaf een antwoord dat via Openbaring gecorrigeerd werd door Allah :swt: .

Dat gezegd, begrijpen helaas velen dat dit betekend dat de hedendaagse Joden en Christenen en Sabijnen nog steeds hieronder vallen, maar dit is een foute aanname. Dit gold alleen voor de Joden die in de tijd van Mozes (as) en daarna leefden die in de Openbaring van Allah :swt: geloofden en in hun Profeet die deze Openbaringen heeft mogen ontvangen van Allah :swt: en tevens hun Profeet volgden in zijn Soenah van zijn tijd. Dit gold voor hen tot Jezus(as) verscheen en zij daarna verplicht waren om ook in Jezus (as) te geloven en wat aan hem was geopenbaard en dat ze zijn Soenah volgden, en zij die dat deden waren rechtgeleid, De Sabijnen daar is een meningsverschil over wie dat precies zijn en waar ze in geloofden en welk boek zij hadden en welke Profeet van Allah :swt: zij volgden in zijn Soenah. Maar dat zij allen het fundament deelden en hadden om in Allah :swt: te geloven als enige God en alleen Hem te moeten aanbidden, en het vasten te onderhouden met daarbij het geloof in de Dag des Oordeels.

Nu dat de Profeet Mohammad :saw: is verschenen als laatste Profeet van Allah :swt: met de laatste Openbaring van Allah :swt:, de Koran, zijn al deze groepen verplicht om de leer van de Koran te volgen en daarbij de Profeet Mohammad te moeten accepteren als de (laatste) Boodschapper van Allah :swt: en dat ze zijn Soenah moeten accepteren en navolgen, zij hebben hierin geen keuze meer.

De Profeet Mohammad :saw: heeft daarom in een duidelijke Hadith ook gezegd:

Zelfs als Mozes(as) nu nog zou leven, is er voor hem geen andere optie dan om mij te moeten volgen. (Musnad Ahmad)

Ook heeft de Profeet Mohammad :saw: gezegd:

Bij Degene in wiens Hand de ziel van Mohammad :saw: is, geen van de naties van onder de Joden en Christenen die over mij horen, en dan sterven zonder in mij en mijn Boodschap te geloven, dan zal hij een bewoner van het Hellevuur zijn.( Sahih Muslim)
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

RANDOM_AVATAR
abdelouahedh
Beginner
Beginner

door abdelouahedh » do _9-_jan-_2020ah, 9-1-2020ad, 8:53 pm

Salaam alaikoum,

Hamdoulilah heb ik recentelijk Soura Al-Baqarah met vertalingen gelezen en ik ben momenteel bezig de nodige tafseer op het internet te zoeken. (Ken je een website of boek met Engels- of Nederlandstalige uitleg van de Soura? Laat het me aub weten).

Persoonlijk had ik moeite met m'n gedachte dat de openbaring een "correctie" was, want een correctie voer je in mijn beleving uit naar aanleiding van een fout. En dat kan niet het geval zijn met onze Profeet :saw: . Aangezien ik bewust was van mijn gebrekkige kennis, heb ik het gelaten zoals het is met vertrouwen dat het goed komt omdat Allah het beste weet.

Hamdoulilah kwam ik vandaag een video tegen van Nouman Ali Khan dat ik graag met jullie wil delen: https://youtu.be/pNnDCVGcwEQ
"Allah reveiled the best possible answer that human beings could not have known." - Deze zin van de laatste minuut van de video met de hele mooie uitleg hierover heeft mij hamdoulilah een duidelijk beeld gegeven hoe naar deze Versen te kijken.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » vr _10-_jan-_2020ah, 10-1-2020ad, 5:07 am

Assalamu Aleikum,

Profeten zijn uiteindelijk ook maar mensen, wel de beste mensen in karakter en moraal, maar het blijven mensen die ook fouten kunnen maken, daartegen zijn Profeten wel zondeloos. Daarom een fout hoeft niet altijd een zonde te zijn, terwijl een zonde wel een fout is.

Uiteindelijk is alleen Allah :swt: perfect, en die niet en nooit een fout kan/zal begaan. En Allah :swt: leid en inspireert zijn Profeten, en als Allah :swt: zijn Profeten moet corrigeren dan doet Hij dat ook in Zijn alwetende Kennis en Wijsheid.

Je zoekt Tafsir van Soerah al-Baqarah, Ik weet dat de Tafsir van Ibn Kathier wordt vertaald in het Nederlands. Ik weet niet of deze alreeds volledig is vertaald of dat ze er nog mee bezig zijn, Waarschijnlijk zijn de eerste 8 volumes alreeds vertaald en verkrijgbaar. En kan je die verkrijgen bij https://islamboeken.nl/voordeelbundel-d ... el-1-tm-7/.

Als je Engels kan dan kun je ook op http://www.qtafsir.com/index.php?option ... ew&id=3000 de Tafsir Ibn Kathier raadplegen. InschAllah!

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » vr _10-_jan-_2020ah, 10-1-2020ad, 5:33 am

Hier trouwens ook de Tafsir( in het Engels) van Sayyid Abul Ala Maududi - Tafhim al-Qur'an

https://www.englishtafsir.com/

Veel lees en studie plezier, en Moge Allah :swt: jou kennis en begrip schenken over de Koran. Amien!

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » zo _9-_feb-_2020ah, 9-2-2020ad, 7:08 am

Assalamu Aleikum,

Voor diegenen die geïnteresseerd zijn in de Koran, en zijn Tafsir.

Hier wil ik nog enkele bronnen/werken van de Tafsir van de Koran delen.
Je kan deze werken(in het Engels) trouwens ook in boekvorm kopen, maar via het internet is het gratis voor je gedaan.
Veel lees en studie plezier, en moge Allah :swt: hen belonen die dat mogelijk hebben gemaakt. En moge Allah :swt: ons kennis en wijsheid en begrip schenken over de Koran. Amien!

-Tafsir ibn Kathier: http://m.qtafsir.com/
-Tafsir Tafhim ul-Quran, S.A.A Mauwdudi: https://islamicstudies.info/tafheem.php ... rse=1&to=7
-Tafsir Ma'ariful Quran, Mufti Mohammad Shafi: https://islamicstudies.info/quran/maari ... php?sura=1
-Tafsir Dawat ul Quran, Shams Pirzada: https://islamicstudies.info/quran/dawat/
-Tafsir Fidhilalil Quran, Sayyid Qutb: https://islamicstudies.info/quran/fidhilal/

Keer terug naar De Edele Koran