omgang aangetrouwde familie van andere geslacht

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
miryams
Junior lid
Junior lid

omgang aangetrouwde familie van andere geslacht

door miryams » vr _16-_aug-_2013ah, 16-8-2013ad, 12:47 pm

Salaam allemaal,

Ik heb een vraag waar ik eigenlijk nooit goed antwoord op gevonden heb, dus ik hoopte het hier te vinden.

Stel je woont met je aangetrouwde familie in huis (die dus geen mahram van je kunnen zijn). Wat dan? je kunt niet gewoon langs elkaar doorleven want dat is natuurlijk a) niet erg gezellig en b) bijzonder onpraktisch. Maar een diepe relatie met elkaar aangaan kan natuurlijk ook niet. Heeft iemand een bron van hoe met elkaar om te gaan?

ik vind wel bronnen die stellen dat man en vrouw die niet mahram van elkaar zijn niet informeel met elkaar om mogen gaan en ook dat zij niet alleen met elkaar in huis mogen verblijven, echter dan wordt met meerdere families in een huis wonen min of meer onmogelijk, terwijl ik dacht dat dat wel mocht. (met andere woorden: ik snap het even niet meer)

miryam

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: omgang aangetrouwde familie van andere geslacht

door Abdul Malik » vr _16-_aug-_2013ah, 16-8-2013ad, 1:01 pm

Assalamu Aleikum,

Zuster miriams

Ik kan het niet beter uitleggen dan onze gerespecteerde geleerden.
zie: http://islamqa.info/en/96455
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULALLAH!

RANDOM_AVATAR
miryams
Junior lid
Junior lid

door miryams » vr _16-_aug-_2013ah, 16-8-2013ad, 1:25 pm

mijn dank is groot!

Ik denk dat ik het snap maar ik heb alleen even moeite met het volgende stukje:

The wife’s living with her husband’s family should be free of any haraam things such as the husband’s brothers, paternal uncles etc being alone with her or looking at her.

Op het moment dat die vrouw in kwestie wel een eigen ruimte heeft (zoals in het artikel beschreven wordt) is er dan toch een probleem als zij met haar schoonbroer ook daarnaast nog gezamenlijke ruimtes deelt?

Ik zal even uitleggen waarom ik het vraag, mijn situatie is als volgt.

We wonen met zijn allen in 1 huis, dat betekent dat:
1) mijn jongste broertje op zolder woont, hij heeft wel dezelfde voordeur, maar een eigen opgang naar de zolder, die dus met een sleutel gaat
2) mijn man en ik en onze 3 kinderen wonen op de 2e verdieping, met nog steeds dezelfde voordeur maar ook een eigen opgang
3) mijn andere broer, zijn vrouw en hun 2 kinderen wonen op de eerste verdieping (ook zelfde voordeur en eigen opgang)
4) mijn vader woont op een aanbouw op de begane grond.

Op de begane grond is verder ook een grote zit/eetkamer en keuken, waar we gebruik van kunnen maken (maar dus niet hoeven) maken.

Heel kort gezegd: het huis bestaat uit 4 appartementen met een ook een gezamenlijk deel.

voor mijn schoonzusje bijvoorbeeld: zij kan dus best in de gezamenlijke woonkamer zitten en dan ook een kopje thee maken voor mijn vader die ook net de gezamenlijke woonkamer binnen komt. Mijn vader is geen mahram van haar (zelfde geldt voor mijn schoonzusje en mijn man). Maar mag dit nou wel of niet?

miryam

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » za _17-_aug-_2013ah, 17-8-2013ad, 1:46 am

Assalamu Aleikum,

Zolang jou schoonzusje zichzelf bedekt en als er een derde persoon aanwezig is (het liefst een Mahram), moet dit geen probleem zijn. InschAllah.

RANDOM_AVATAR
miryams
Junior lid
Junior lid

door miryams » za _17-_aug-_2013ah, 17-8-2013ad, 4:25 pm

Daar zit het probleem dus. Ze bedekt zich wel in de gemeenschappelijke kamer (in haar eigen deel van het huis hoeft dat niet want daar komt alleen zijzelf, haar man en haar kids) Maar er is dus geen 3e persoon die mahram van haar is.
De enige mahram die ze in ons huis heeft is haar man, maar die is door de dag gewoon werken. Meestal rennen de kinderen ook wel ergens rond, maar die kunnen net zo goed in de tuin zijn.

Wij hebben een systeem waarin:
a) mijn vader thuis is (ziek + met pensioen)
b) mijn man en oudste broer full time werken
c) mijn jongste broer studeert
d) mijn schoonzus en ik parttime werken, als zij werkt let ik op haar kinderen en als ik werk let zij op mijn kinderen (nog niet alle kinderen gaan naar school). Wij zorgen beiden voor mijn vader.

Door de dag is mijn schoonzus of ik dus meestal alleen met mijn vader en alle kinderen.

Ik vind het eigenlijk zelf een hele moeilijke vraag, want het heeft praktisch enorm veel voordelen om met zijn allen in een huis te wonen (en het is ook gezellig) maar aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat aangetrouwde familie dus met elkaar alleen zou kunnen zijn.
Aan de ene kant denk ik dan: dat moet je niet willen, aan de andere kant, als ik alleen ben bij de groenteboer (en de groenteboer is een man) dan koop ik ook gewoon groente, en denk ik ook niet, ik koop het wel ergens anders of op een ander moment.
Daarnaast, het grote voordeel is ook dat je zorg voor elkaar kunt dragen, ik heb altijd geleerd dat Islam daar respect voor heeft, maar het zou dan dus onmogelijk zijn dat mijn schoonzus zorg draagt voor haar schoonvader (mijn vader dus) als er niemand bij is (wat vaak zo is omdat iedereen moet werken)

Ik weet dus eigenlijk niet goed welke kant ik hiermee uit moet. Ik heb een beetje het gevoel dat ik mezelf hier in een dilemma gedraaid heb waar ik niet uitkom. Als iemand hier dus nog een inzicht in heeft zou dat mij erg helpen.

(even voor de goede orde: iedereen in ons huis is moslim en iedereen zal het huwelijk van de ander respecteren, dus het is niet zo dat er iets voorgevallen is of zo)

miryam

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » za _17-_aug-_2013ah, 17-8-2013ad, 5:17 pm

Assalamu Aleikum,

Het probleem hier is inderdaad dat jou vader geen Mahram is voor jou schoonzus.
En dat er de mogelijkheid is in de verleiding van haraam khulwah (verboden zicht in aanwezigheid).

Veel personen zullen nu misschien denken moet dit zo extreem er gebeurt waarschijnlijk toch niets, maar de Islam leert de Moslims een probleem en/of misverstand te voorkomen en/of voor te zijn, of in ieder geval niet eens de sfeer te creëren die dat mogelijk maakt.

Alhoewel dit gezegd, mag een Moslim vrouw een Moslim man helpen als zij tenminste niet in zijn zicht en/of aanwezigheid kookt, wast, schoonmaakt. enz. Wat wel mogelijk is, is dat jou schoonzus dus voor jou vader kookt, en het eten voor hem klaar zet. Ook de was en of poets werk is mogelijk als hij de ruimte verlaat zodat zij haar werk kan doen. Als zij haar taak heeft volbracht zal zij zichzelf weer terug trekken naar haar eigen ruimte/afdeling totdat er een 3e vrome persoon of Mahram erbij komt.

Misschien is hiermee samen een middenweg te vinden die voor allen een voordeel mag/kan zijn, in plaats van een mogelijkheid tot vergissingen.

Misschien is dit ook nog wel interessant om dat door te lezen.
zie: http://islamqa.info/en/6388

Moge Allah(SWT) jullie hierin leiden en het makkelijk voor jullie maken.

Nora
Junior lid
Junior lid

door Nora » za _17-_aug-_2013ah, 17-8-2013ad, 5:25 pm

Zo als ik dit lees is je schoonvader geen mahram? Ik dacht dat je schoonvader mahram was want dat je nooit met hem mag trouwen ofbheb ik het nou verkeerd?

Nora
Junior lid
Junior lid

door Nora » za _17-_aug-_2013ah, 17-8-2013ad, 5:30 pm

En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders , of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de ‘aurah van vrouwen letten.” (Soerat An-noer (24), aayah 31).
Ik heb dit er even bij gezocht

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » za _17-_aug-_2013ah, 17-8-2013ad, 5:35 pm

Nora schreef:Zo als ik dit lees is je schoonvader geen mahram? Ik dacht dat je schoonvader mahram was want dat je nooit met hem mag trouwen ofbheb ik het nou verkeerd?

Het gaat om de schoonzus van Miriams (die de zus(je) is van haar echtgenoot).
En niet de schoonvader (de vader van haar echtgenoot) van Miriams zelf.

Nora
Junior lid
Junior lid

door Nora » za _17-_aug-_2013ah, 17-8-2013ad, 5:44 pm

Oke duidelijk ik dacht dat het de vrouw van haar broer Was.
Excuses.

Nora
Junior lid
Junior lid

door Nora » za _17-_aug-_2013ah, 17-8-2013ad, 5:48 pm

We wonen met zijn allen in 1 huis, dat betekent dat:1) mijn jongste broertje op zolder woont, hij heeft wel dezelfde voordeur, maar een eigen opgang naar de zolder, die dus met een sleutel gaat2) mijn man en ik en onze 3 kinderen wonen op de 2e verdieping, met nog steeds dezelfde voordeur maar ook een eigen opgang3) mijn andere broer, zijn vrouw en hun 2 kinderen wonen op de eerste verdieping (ook zelfde voordeur en eigen opgang)4) mijn vader woont op een aanbouw op de begane grond.

Oke ik heb dit terug gelezen hier zegt ze haar broer en zijn vrouw dan is het toch de vrouw haar schoonvader?

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » za _17-_aug-_2013ah, 17-8-2013ad, 6:26 pm

Assalamu Aleikum,

Als dat zo is dan heb ik het mis begrepen.

Als het inderdaad de vrouw is van haar (Miriams) broer (dus de zoon van Miriams vader) dan is zij inderdaad een schoonzus van Miriams en tegelijk een schoondochter van Hem (de vader van Miriams). En dan valt zij inderdaad onder het opgenoemde Koranvers.

En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders , of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de ‘aurah van vrouwen letten.” (Soerat An-noer (24), aayah 31).

RANDOM_AVATAR
miryams
Junior lid
Junior lid

door miryams » wo _21-_aug-_2013ah, 21-8-2013ad, 1:05 am

Mijn dank is groot!

Allemaal duidelijk nu!

Probleem zit hem dus alleen in de combinatie tussen mijn schoonzus en mijn man en mijn andere broer (waar zij dus niet mee getrouwd is). Maar dat is niet zo erg, want die zijn toch nooit bij elkaar zonder dat haar eigen man erbij is.

Overigens draagt mijn schoonzus eigenlijk altijd haar hoofddoek bij mijn vader dat is gewoon zo gegroeid, en je weet ook nooit wie er binnen loopt.

Miryam

Nora
Junior lid
Junior lid

door Nora » wo _21-_aug-_2013ah, 21-8-2013ad, 1:44 pm

miryams schreef:Mijn dank is groot!

Allemaal duidelijk nu!

Probleem zit hem dus alleen in de combinatie tussen mijn schoonzus en mijn man en mijn andere broer (waar zij dus niet mee getrouwd is). Maar dat is niet zo erg, want die zijn toch nooit bij elkaar zonder dat haar eigen man erbij is.

Overigens draagt mijn schoonzus eigenlijk altijd haar hoofddoek bij mijn vader dat is gewoon zo gegroeid, en je weet ook nooit wie er binnen loopt.

Miryam

Oke mooi.
Maar als jouw vader thuis is en dan jouw man of broer toevallig ook thuis zijn maak het toch niet uit omdat jou vader haar Mahram is.

RANDOM_AVATAR
miryams
Junior lid
Junior lid

door miryams » wo _21-_aug-_2013ah, 21-8-2013ad, 2:25 pm

goed punt, had ik nog even niet over nagedacht!

Keer terug naar Vragen