Ishmael Boodschapper?

Plaats hier artikelen m.b.t. de profeten.
superkar
Super Poster!
Super Poster!

Ishmael Boodschapper?

door superkar » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 12:42 pm

Salaam oe aleikom,
Ik heb hier thuis het boek van Ibn Kathir over de geschiedenis van de Profeten liggen, en zat het stuk over Ishmael te lezen toen ik het volgende vers tegen kwam:

19:54 And mention in the Book, Ishmael. Indeed, he was true to his promise, and he was a messenger and a prophet.

Mijn vraag is dus, was Ishmael een messenger zoals de anderen, of wordt hier iets anders bedoeld?

Want ik had gelezen dat de Boodschappers Nuh,Ibrahiem,Musa,Isa en Mohamed (vrede zij met hen allen) waren.
68:1 Nun. By the pen and what they inscribe,
68:2 You are not, [O Muhammad], by the favor of your Lord, a madman.
68:3 And indeed, for you is a reward uninterrupted.
68:4 And indeed, you are of a great moral character.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

Re: Ishmael Boodschapper?

door Al-hussein » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 1:09 pm

superkar schreef:Salaam oe aleikom,
Ik heb hier thuis het boek van Ibn Kathir over de geschiedenis van de Profeten liggen, en zat het stuk over Ishmael te lezen toen ik het volgende vers tegen kwam:

19:54 And mention in the Book, Ishmael. Indeed, he was true to his promise, and he was a messenger and a prophet.

Mijn vraag is dus, was Ishmael een messenger zoals de anderen, of wordt hier iets anders bedoeld?

Want ik had gelezen dat de Boodschappers Nuh,Ibrahiem,Musa,Isa en Mohamed (vrede zij met hen allen) waren.

Wa Alaikom Salam ,

Ja hij was een Boodschapper naar Djoerhoem een Arabische stam ,

Al Qurtubi :وكان رسولا نبيا
قيل : أرسل إسماعيل إلى جرهم . وكل الأنبياء كانوا إذا وعدوا صدقوا , وخص إسماعيل بالذكر تشريفا له . والله أعلم

superkar
Super Poster!
Super Poster!

door superkar » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 2:34 pm

Bedankt broeder!
Echt jammer dat Qurtubi niet in het Engels verkrijgbaar is.
Ik kan namelijk wel aardig Arabisch lezen en schreven, maar weet niet wat het betekend. Daarom zou Engelse vertaling van Al Qurtubi en andere tafsir zeer handig zijn.

In de Tafsir van Ibn Kathir kan ik deze info niet terug vinden over die stam.

Ook ben ik het niet helemaal eens bij sommige tafsir van Ibn Kathir.
Toen ik dat boek aan het lezen was en ik kwam bij Nuh en de zondvloed, werd er gezegd, ik weet niet of het Ibn Kathir zelf was of de mensen die dit boek hebben samengesteld, dat alle geleerden het erover eens zijn dat de Vloed de gehele aarde bedekte.

Hier ben ik het niet echt mee eens.
Ten eerste, als ik die verzen lees die betrekking hebben op de Ark en Vloed, dan lees ik dat het gaat over een straf voor het volk van Nuh, wat je meerdermale terugleest in de Koran. Ik neem aan dat het volk van Nuh niet de enige op aarde waren in die tijd.

Ook zijn er geen enkele sporen dat er een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden.

Weet jij misschien wat Al Qurtubi over de vloed zegt?
En zou je dat voor mij kunnen vertalen?:)
Ben zeer benieuwd wat Al Qurtubi hierover zegt.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 5:40 pm

Assalamu Alaikoem ,

Ik weet niet welke Ayah jij bedoelt dan kan ik het makkelijker zoeken , Noeh ASWS is namelijk meeredere malen genoemd in De Koran .

Maar de vloed was geheel , en dat is vanuit De Koran te bewijzen !

Djawz bint Muhamad
Super Poster!
Super Poster!

door Djawz bint Muhamad » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 6:27 pm

superkar schreef:Salaam oe aleikom,

Assalamu alaikum,

Er zijn heel veel Profeten (s.a.w.) geweest broeder, naar elk volk is een profeet gestuurd! In de Koran worden al 25 profeten bij naam genoemd!

Wassalaam.

salaampeace
Super Poster!
Super Poster!

door salaampeace » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 6:31 pm

salaam walaikum .

ik wil niet oftopic gaan ,maar het is iets wat ik nog niet kan plaatsen .

heb je enige uitleg ,waar het uit kan blijken dat het een gehele vloed was.

salaampeace.
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ

Iqra ' bismi Rabbikal-lazee khalaq .
Read ! in the Name of your lord who has created ( all that exists ).

AbuTasnim
Super Poster!
Super Poster!

door AbuTasnim » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 7:02 pm

As-Salaam aleikum,

Er zijn ook verhalen van andere tradities die van een wereldwijde zondvloed spreken.

Ik sluit het daarom niet uit.

Deucalion
In de Griekse mythologie was Deucalion de zoon van Prometeus, de Griekse Titaan van het vuur. Zeus was kwaad op de Grieken vanwege hun holistische geloven, en daarom eindigde hij de Bronstijd met een zondvloed. De zee steeg en overstroomde alles, maar Deucalion's vader had hem van tevoren gewaarschuwd. Deucalion bouwde en ark en bracht voorraden aan boord, waardoor hij en zijn vrouw Pyrrha als enigen de vloed overleefden. Na de vloed brachten zij een offer aan Zeus, en deze veranderde rotsen in kinderen. De mannen heetten Deucalions en de vrouwen Pyrrhas.

Manu
In de Hindoestaanse mythologie was Manu een man die de zondvloed overleefde. Op een dag waste hij zijn handen in de rivier, en een vis zwom in zijn handen en smeekten hem zijn leven te redden. Het was Matsya, een avatar (de belichaming van een god). Manu stopte de vis in een pot, en toen deze begon te groeien stopte hij hem eerst in een tank, toen in een rivier en uiteindelijk in de oceaan. De vis waarschuwde hem vervolgens dat een zondvloed alle leven op aarde zou verwoesten. Manu bouwde een boot en deze werd door Matsya een bergtop op gesleept, en daardoor overleefde Manu de vloed.

Er is in ieder geval een ramp met water geweest en een klein aantal overlevenden waar veel volkeren een herinnering aan hebben. Ik hecht natuurlijk geen waarde aan de afgoden die erin beschreven worden maar waar het mij om gaat is dat dit verhaal van een Grote Vloed wereldwijd voorkomt.

AbuTasnim
Super Poster!
Super Poster!

door AbuTasnim » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 7:23 pm

De Azteekse overlevering
Ook de Azteken hadden een eigen overstromingsmythe. De Azteken geloofden dat een koppel gewaarschuwd werd door een god en dat zijn hierna een enorme boot bouwden die hun zou redden. Ook deze boot bleef op het einde van de rit steken aan een bergtop.
Toen ze de berg afdaalden kreeg het koppel vele kinderen. De kinderen hadden geen eigen taal en kregen pas daarna van een duif de gave om te spreken.
De talen die de duif de kinderen gaf was niet gelijk. Er ontstonden verschillende groepen die elkaar niet konden begrijpen op taalniveau.

De Sumerische koning Gilgamesj
Het leven van koning Gilgamesj werd door de Sumeriers in spijkerschrift op gebakken kleitabletten vastgelegd. Inmiddels zijn er meer dan 5000 dergelijke tabletten gevonden. Natuurlijk zijn slechts enkele tabletten van de hand van Gilgamesj. Sommige ervan zijn als meer dan 5000 jaar oud gedateerd.
De kleitabletten zijn gemaakt door Gilgamesj maar vertellen het verhaal van Utnapisjtim.

De goden Anu, Enlil, Ishtar en Ea besloten de toen onstane beschaving uit te roeien omdat deze zich gedompeld had in chaos en wanorde.
Hoewel Ea geen probleem had met het neutraliseren van al het leven, kreeg hij medelijden met Utnapisjtim.
Ea vertelde Utnapisjtim over wat hij en de andere goden van plan waren en gaf hem de opdracht om een boot te bouwen waarin Utnapisjtim en zijn familie kon overleven.

Utnapisjtim luisterde naar Ea en bouwde een boot. Hierin nam hij naast runderen en dieren 'het zaad van alle leven' leven mee. Volgens de overlevering was Utnapisjtim in het bezit hiervan.
Wetende dat de Sumeriers kennis hadden van de DNA-structuur van de mens kan dit duiden op blauwdrukken van diersoorten.

De goden lieten de hemel klateren! Er braken vulkanen uit en er was een massale zondvloed die pijlsnel het landschap verzwolg. 6 Dagen en 6 nachten dobberde Utnapisjtim op het water. In die dagen zag hij dat de sterren hun plaats aan de hemel waren verloren en chaotisch van plaats wisselden. Dit effect kan verkregen worden als de aarde sneller draait dan normaal, dan wordt de baan van de sterren zichtbaar. Hoe sneller de draaiing hoe sneller de sterren zich lijken te bewegen.

Op de 7e kwam Utnapisjtim met zijn boot vast te liggen aan een berg. Om te controleren of er land in de omtrek was liet Utnapisjtim een duif los. Vervolgens een zwaluw en een raaf. De raaf kwam niet terug. Op dit teken verlieten Utnapisjtim, vrienden en familie de boot en hebben ze daarna voor een nieuwe populatie gezorgd.

De overlevering van Mechoacanesecs.
Tezpi en zijn vrouw zijn de spil in de mythe van Mechoacanesecs. De god Tezcatilpoca besloot de mensheid te vernietigen omwille van hun destructief gedrag.
Dit had hij niet gedaan zonder eerst Tezpi in te lichten. Tezpi bouwde een boot en samen met zijn vrouw en kinderen bevaarde hij de nieuwe oceanen. In zijn boot had hij vele dierenkoppels verzameld en grote hoeveelheden granen en zaden opgeslagen. Alles om te overleven, dus.

Toen Tescatikpoca genoeg had van zijn spelletjes kwam de aarde weer tot zijn normale staat van zijn. Door het dalende waterniveau bleef Tezpi's boot bleef steken aan een bergtop. Omdat de situatie nog lang niet zeker was stuurde hij eerst een gier. Omdat dit beest zich tegoed deed aan de rottende lichamen die allom aanwezig waren kwam het niet terug.
Enkele pogingen later stuurde Tezpi een kolibri. Dat beestje kwam terug met een groen takje in de mond, wat duidde op leven.
Tezpi en z'n vrouw hebben hierna de wereld opnieuw bevolkt.

Egypte
Een rijke cultuur als die van Egypte kon natuurlijk niet zonder een verwijzing naar een cataclysme.
Op de tombe van Farao Seti 1 (19e dynastie) staat een tekst die een zondvloed omschrijft. Er wordt verwezen naar het boek der doden waarin de maangodin zegt dat ze alle leven zal vernietigen.
De maangodin was geen slechte godin, zij was de brenger van het leven en ze zag de vernietiging als enige oplossing van de wanorde en het beestachtig gedrag wat de mensheid vertoonde.

salaampeace
Super Poster!
Super Poster!

door salaampeace » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 8:21 pm

salaam walaikum.

ahgie ,ik heb geen twijfel .
maar waar het mij dwars zit is ,was het een gehele vloed ,volgens de quran ,dat is wat ik probeer te achter halen :D

salaampeace.

AbuTasnim
Super Poster!
Super Poster!

door AbuTasnim » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 9:59 pm

superkar schreef:Bedankt broeder!
Ik kan namelijk wel aardig Arabisch lezen en schreven, maar weet niet wat het betekend. Daarom zou Engelse vertaling van Al Qurtubi en andere tafsir zeer handig zijn.

Toen ik dat boek aan het lezen was en ik kwam bij Nuh en de zondvloed, werd er gezegd, ik weet niet of het Ibn Kathir zelf was of de mensen die dit boek hebben samengesteld, dat alle geleerden het erover eens zijn dat de Vloed de gehele aarde bedekte.

Ten eerste, als ik die verzen lees die betrekking hebben op de Ark en Vloed, dan lees ik dat het gaat over een straf voor het volk van Nuh, wat je meerdermale terugleest in de Koran. Ik neem aan dat het volk van Nuh niet de enige op aarde waren in die tijd.

Ook zijn er geen enkele sporen dat er een wereldwijde vloed heeft plaatsgevonden.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » ma _24-_jan-_2011ah, 24-1-2011ad, 10:09 pm

salaampeace schreef:salaam walaikum.

ahgie ,ik heb geen twijfel .
maar waar het mij dwars zit is ,was het een gehele vloed ,volgens de quran ,dat is wat ik probeer te achter halen :D

salaampeace.

De Vloed trof de hele Aarde . Dat kan men bgrijpen op 2 wijze :

-De Vloed trof de hele oppervlakte van de planeet dat het geheel door water was bedekt
-De vloed trof alles wat toen levend was ( mensen- dieren -planten) zodanig dat alles stierf behalve wat op het schip van Noeh ASWS was vervoerd .

Allah SWT zegt :26:119 Toen redden Wij hem en degenen die met hem in het beladen schip waren.120 En vervolgens verdronken Wij degenen die achterbleven (in de zondvloed).

Hier is duidelijk dat iedereen was verdronken behalve diegene die met Noeh ASWS in de schip waren

Allah SWT zegt :11:40 Totdat, toen Ons bevel (om hen te vernietigen) kwam, en de oven overkookte. En Wij zeiden: "Laad het (schip) met twee van elke soort, en jouw familie, behalve hen voor wie het woord (van bestraffing) reeds is voorafgegaan. En degene die gelooft. En niemand geloofde met ten, behalve enkelen.

Als De Vloed beperkt was tot een geografische streek , waarom nam Noeh ASWS twee van elke soort??

Allah SWT zegt :37/75. Noach riep Ons aan, en hoe uitmuntend zijn Wij in het verhoren.
76. Wij redden hem en zijn familie uit de grote nood;
77. En Wij maakten zijn nakomelingen tot de overlevenden.

Ibn Aashoor zegt :وهذا جار على أن الطوفان قد عم الأرض كلها ، واستأصل جميع البشر ، إلا من حملهم نوح في السفينة

Dit overeenkomt met het feit dat De vloed was geheel op Aarde , en heeft alle mensen uitgeroeid behalve diegene die met Noeh ASWS waren

In Adwaa' Al Bayaan(13/3) van Sheikh Ashanqeetti RA :قوله تعالى : (ذُرِّيَّةَ مَنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ إِنَّهُ كَانَ عَبْدًا شَكُورًا) ، بين أن ذرية من حمل من نوح لم يبق منها إلا ذرية نوح في قوله : (وَجَعَلْنَا ذُرِّيَّتَهُ هُمُ الْبَاقِينَ)

Wat allah in 17/3 duid op dat de nakomelingen van degenen die Wij met Noach (in de ark) gedragen hebben zijn uitgestorven behalve de nakomelingen van Noeh ASWS zelf in 37/77.

Ik zeg : er is ook een overlevering van Ibn Abbaas RA :لما خرج نوح من السفينة مات من معه من الرجال والنساء إلا ولده ونساءه toen Noeh ASWS uit de schip stapte overleed de enkelingen, mannen en vrouwen ,die in de schip met hem waren behalve zijn eigen zonen en zijn vrouwen .

Toch geloof ik dat de eerste Tafsir correct is, insha Allah , en dat de Vloed geheel was en heeft elke stuk land bedekt( hoog of laag) en dat de hele mensheid en het leven was uitgeroeid werd behalve wat op de schip was gedragen .

salaampeace
Super Poster!
Super Poster!

door salaampeace » di _25-_jan-_2011ah, 25-1-2011ad, 6:27 pm

Djazak Allah (oegairan) .

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » di _25-_jan-_2011ah, 25-1-2011ad, 7:17 pm

AboeTasnim schreef:
superkar schreef:Bedankt broeder!

Assalamu alaikoema , AboeTasnim en Superkar

Ik vond niets in Al Qurtubi betreft of de vloed geheel of gedeeltelijk was , wel zijn mening dat de overlevenden slechts de nakomelingen van Noeh ASWS . وجعلنا ذريته هم الباقين " دون ذرية من كفر أنا أغرقنا أولئك .

superkar
Super Poster!
Super Poster!

door superkar » di _25-_jan-_2011ah, 25-1-2011ad, 9:02 pm

Ik zal morgen reageren op alles wat hier geplaatst is.
Maar ik wilde nog wel dat filmpje delen die iemand hier plaatste in dit topic, volgens mij jouw topic Al Hussein viewtopic.php?f=15&t=64412&st=0&sk=t&sd=a&start=30

http://www.youtube.com/watch?v=3ea3B7PH ... r_embedded

Deze imam/geleerde zegt dat het geen wereldwijde vloed was.
Ik sluit een wereldwijde vloed ook niet uit hoor, maar wat ik lees in de Koran komt op mij over dat het slechts een straf was voor het volk van Noah, de vraag is of zij het enige volk waren die in die tijd hebben geleefd. Dan is weer de vraag wanneer Noah heeft geleeft. Wat niet terug te vinden is in de Koran en/of Soennah(Hadith). In tegenstelling door de Bijbel met zijn geslachtsregister waardoor het onder andere zijn geloofwaardigheid is kwijtgeraakt.

Wat zou kunnen is dat het inderdaad een wereldwijde vloed was, en dat de gehele wereldbevolking voortkwam uit de 3 zonen van Noah, de mensen vervolgens verspreiden zich(weer) op aarde, wat zou kunnen verklaren dat het verhaal in zoveel verschillenden culturen voortkomt op aarde zoals we zien in Ibrahims bericht, doordat generatie op generatie het heeft doorverteld met wat afwijkingen zoals die afgoden.
Want die verhalen kwamen in Griekse,Egyptische, Hindoestaanse en zelfs Azteekse culturen voor.
Dat is aardig verspreid op de wereld, vooral dat de Azteken dit ook kende is opmerkelijk aangezien die beschaving pas 500 jaar geleden is ontdekt en geen enkel contact had met de rest van de wereld.

Keer terug naar Profeten (Alayhim salem)