Fatwa over het maken van foto's

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
Oum_Moussa
Junior lid
Junior lid

Fatwa over het maken van foto's

door Oum_Moussa » wo _21-_jul-_2010ah, 21-7-2010ad, 1:16 pm

Salaam ou aleykoum,

Op islamqa, heb ik een fatwa gelezen over dat het maken van foto's niet toegestaan is.

Heeft iemand hier meer bewijs over in het Nederlands?

djazakoum Allaahou ghairan.

Wa slm,

Nourdeen
Super Poster!
Super Poster!

Re: Fatwa over het maken van foto's

door Nourdeen » wo _21-_jul-_2010ah, 21-7-2010ad, 1:58 pm

.....wellicht dat dit is wat je zoekt?

De essentie is (in mijn ogen) de volgende tekst:
Sheikh Ahmad Kutty schreef:Therefore, one cannot make an unqualified statement to the effect that all photography is halal. It all depends on the use and function of it. If it is for educational purpose and has not been tainted with the motive of reverence and hero worship, there is nothing in the sources to prohibit it.
Afbeelding
Zoek en vind de Moskee die bij jou past!
Elke Moskee in Nederland overzichtelijk op de kaart.
Moskee vinden via TomTom? Download de POI-file!
http://www.moskeewijzer.nl

RANDOM_AVATAR
Amira
Pro Ontdekker !!

door Amira » wo _21-_jul-_2010ah, 21-7-2010ad, 1:59 pm

we hebben hier een zoekfunctie wellicht kan je die gebruiken

oem roqaya
Super lid
Super lid

door oem roqaya » wo _21-_jul-_2010ah, 21-7-2010ad, 2:13 pm

Vraag: Is het toegestaan om afbeeldingen te maken van dieren en mensen?

Antwoord: In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige.

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)
De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste

Bron: Islaam.com

Aisha zei:Op een keer kwam de Profeet (vzmh) terug van een reis (en ging het huis in) en ik had de muur met een Qiram (een wollen doek) met afbeeldingen erop bedekt. De Profeet (vzmh) werd boos en verscheurde de Qiram en zei: De zwaarste bestraffing is op de Dag des Oordeels voor degenen, die de schepping van Allah namaken (door bet maken van albeeldingen).Overgeleverd door: Al-Boechari, Moslim

Het is niet toegestaan om foto's op te hangen met een ziel (mensen, dieren enz.) of deze te bewaren. Men is verplicht om deze foto's te vernietigen. Dit is zo omdat de Profeet aan Ali radia Allah 3anhoe vertelde:

"Laat geen afbeelding zonder deze uit te wissen"

Djaabir Radia Allah 3anhoe heeft ook authentiek overgeleverd dat:

"de Profeet ons verboden heeft afbeelding in huis te hebben"

Alle herinneringen aan foto's moeten dus vernietigd worden door ze te verscheuren of te verbranden. Noodzakelijk foto's zoals voor officieele documenten en andere soortgelijke papieren mogen echter wel bewaard blijven (alleen in noodzaak).

Ook de Engelen gaan huizen waarin zich afbeeldingen bevinden niet binnen. Dit is gebaseerd op de algemene authentiek overleveringen die hiernaar verwijzen. En de huizen waar geen Engelen komen zitten alleen vol met Djins. De enige uitzondering nogmaals zijn foto's die noodzakelijk zijn, zoals foto's van misdadigers en verdachten zodat men ze kan opsporen. Dit geld ook voor foto's in paspoorten en identiteitsdocumenten. Wij hopen inshallah dat zulke foto's de Engelen er niet van weerhouden om een huis te betreden, aangezien men deze moet bewaren of met zich mee moet dragen.

Moge Allah ons behoeden. Onder deze afbeeldingen vallen ook de afbeeldingen die geminacht worden zoals die op deken en kussens. Een hadith die hieromtrent is overgeleverd is de hadith waarin de Profeet heeft gezegd:

"De makers van de afbeeldingen worden op de Dag Des Oordeels bestraft. Er zal tegen hen worden gezegd: geef leven aan wat jullie hebben gecreëerd." overgeleverd door Al-Boechari

Het Permanente Comite van Fatwa uitvaardiging

RANDOM_AVATAR
Oum_Moussa
Junior lid
Junior lid

door Oum_Moussa » wo _21-_jul-_2010ah, 21-7-2010ad, 2:48 pm

nourdeenwildeman schreef:.....wellicht dat dit is wat je zoekt?

De essentie is (in mijn ogen) de volgende tekst:
Sheikh Ahmad Kutty schreef:Therefore, one cannot make an unqualified statement to the effect that all photography is halal. It all depends on the use and function of it. If it is for educational purpose and has not been tainted with the motive of reverence and hero worship, there is nothing in the sources to prohibit it.

@Nourdeen: Oke...it is for educational purpose..

Maar het gaat erom of ik "mensen" mag fotograferen..? Wie is by the way Sheikh Ahmad Kutty?

Ik zal ook even de zoekfunctie gebruiken Amira, ;)

Barak Allaahou fiekoum

Nourdeen
Super Poster!
Super Poster!

door Nourdeen » wo _21-_jul-_2010ah, 21-7-2010ad, 4:11 pm

Oum_Moussa schreef:Maar het gaat erom of ik "mensen" mag fotograferen..? Wie is by the way Sheikh Ahmad Kutty?

....euhm, ik denk dat je niet op het linkje hebt geklikt, klopt dat?
Afbeelding
Zoek en vind de Moskee die bij jou past!
Elke Moskee in Nederland overzichtelijk op de kaart.
Moskee vinden via TomTom? Download de POI-file!
http://www.moskeewijzer.nl

salaampeace
Super Poster!
Super Poster!

door salaampeace » wo _21-_jul-_2010ah, 21-7-2010ad, 5:24 pm

salaam walaikum .

voor wat de uitspraken zijn van de geleerden ,kan het verschillen. er zijn geleerden die zeggen dat het mag en ook die zeggen dat het niet mag .

er zijn hadiet die naar voren word gebracht met uitleg .
die teksten zijn duidelijk ,althans voor mij .

maar'' ik bekijk het van twee kanten .

waarom'' een foto is een beeld /object die word over gebracht naar een stuk papier,via een negatiev of tegen woordig ,digital op geslagen .

het principe is in feite het zelfde . filmen is het zelfde principe als een foto nemen met een camera.

wat je eigelijk doet is heel snel achter elkaar een negatieve maken .
daar na net als foto,s word dat ook een rol met heel veel negatieven . als je die af speel op een projector ,heb je een film.

nou de negatieve van een camera , die ééne foto noemt men een frame in de film wereld,
heel veel frame,s achter elkaar af spelen word een film.
en zo werkt dat ook op een digitale manier.

dus als men zegt dat een foto maken haraam is .wat is het dan met een film .
want allebeide principe is het zelfde . de ééne keer heb je 1 frame ,wat ook een foto is .
en als je de andere frame,s heel snel achter elkaar afspeeld voor je oog , heb je een film .

dus wat is het verschil .

maar ik keur de hadiets niet af ,wat hier voor in dit topic is geplaats.

maar men moet weten van wat het verschil is tussen een foto en een film ,in mijn ogen geen verschil omdat ze allebeide een foto zijn ,de principe om het vast teleggen is het zelfde.

en voor de rest wie foto haraam vinden :?: dan zouden we ook geen films mogen kijken .

maar dit is mijn onder zoek en kennis over films en foto.

en ALLAH KNOWS BEST.

salaampeace.
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ

Iqra ' bismi Rabbikal-lazee khalaq .
Read ! in the Name of your lord who has created ( all that exists ).

Hamza
Super Poster!
Super Poster!

door Hamza » wo _21-_jul-_2010ah, 21-7-2010ad, 6:48 pm

[align=center]- Ahlus-Sunnah wal-Jamaa'ah -[/align]

RANDOM_AVATAR
thesensitiveone
Super Poster!
Super Poster!

door thesensitiveone » wo _21-_jul-_2010ah, 21-7-2010ad, 6:57 pm

En foto's in een huwelijksfeest zijn ook niet toegestaan, toch??

RANDOM_AVATAR
Oum_Moussa
Junior lid
Junior lid

door Oum_Moussa » do _22-_jul-_2010ah, 22-7-2010ad, 10:52 am

nourdeenwildeman schreef:
Oum_Moussa schreef:Maar het gaat erom of ik "mensen" mag fotograferen..? Wie is by the way Sheikh Ahmad Kutty?

....euhm, ik denk dat je niet op het linkje hebt geklikt, klopt dat?

Klopt, :schamen: , las daar over heen..

Fijne site, heb hem gelijk opgeslagen onder mijn favorieten;)

Keer terug naar Vragen