Wing Chun Kung Fu

Weet jij waar mannen en vrouwen gescheiden kunnen sporten?
RANDOM_AVATAR
Yoesuf
Gedeactiveerd

Wing Chun Kung Fu

door Yoesuf » za _6-_mei-_2006ah, 6-5-2006ad, 2:13 pm

Wslm Wr Wb

WingTsun is voor mijn Sifu (leerkracht) het systeem waarvan hij zegt “ Het is de Kung Fu-stijl die mijn verlangens bevredigde en die ik ervaar als de zachtste, maar tegelijkertijd dodelijkste straatvechtmethode waarmee ik ooit in contact ben gekomen ".

Het WingTsun Leung Ting systeem is een klassiek chinees vechtsysteem dat als een familiesysteem sinds ongeveer 300 jaar van Sifu ( leraar/vader) naar Sifu, van generatie naar generatie werd doorgegeven. Bij de meeste vechtsporten leer je naast aanvallen ook allerlei trucs en grepen om een aanval af te weren. Krijg je echter te maken met een tegenstander die onvoorspelbaar uitpakt, dan kan je met je rugzak vol technieken wel inpakken! Wing Tsun is helemaal anders opgevat: het is op verdediging met gelijktijdige aanval afgestemd en biedt een antwoord op eender welke agressie. Je hoeft je allereerst al niet af te vragen met welke techniek je een aanval afweert: Wing Tsun vertrekt namelijk vanuit één basisbeweging, waarmee je elk type aanval kan afslaan. Er komt ook geen 'hard' contact, blok of afweer bij te pas, waarbij je kracht moet gebruiken. Je leidt de aanvalsbeweging 'zacht' af. Je hoeft dus niet eens sterk te zijn! Wing Tsun voorziet verder in reacties en controlegrepen, zodat je je aanvaller op een overtuigende manier klem of buitenspel kan zetten.

Het WingTsun ( WT) is een eenvoudig, rechtlijnig en efficiënt opgebouwd systeem.
De theorie van het WT is algemeen, grensoverschrijdend en altijd toepasbaar. Ze is diepste filosofie, duidelijkste logica en wetenschap tegelijk.
Het WT is driedelig opgebouwd. Het bestaat uit vormen, chi-sao en lat-sao. Het ene kan niet zonder het andere. Om de basistechnieken aan te leren en te verfijnen hebben we de vormen nodig. Het Chi-Sao leert ons de bewegingen op gevoel om te zetten en het lat-sao is een voorbereiding op het gevecht op straat . Rekening houdend met de omstandigheden van het heden en de bepalingen om wettige zelfverdediging werd op die basis het Blitzdefence- programma voor zowel mannen als vrouwen ontwikkeld.
Door de structuur van het WT en de WT-Graden wordt de zelfverdedigingswaarde van de leerling steeds verder opgebouwd en dit zowel op technisch als op geestelijk vlak. Het heeft geen zin om iets over te slaan of iets te snel aan te leren. Het WT is als een nieuw leven. Het kind moet eerst leren kruipen, zitten, staan en kan dan pas leren lopen. Het kind moet eerst het ABC leren om woorden te kunnen vormen om dan over te gaan op korte zinnen om tenslotte onbewust lange zinnen te kunnen uiten. Zo ook bouwt elke graad op de voorgaande op. Eerst leert men de basisbewegingen en houdingen. Die moet men dan leren omzetten . Na die basis volgt de afweer en aanvallen tegen swingers, knieën en ellebogen. Ondertussen wordt het gevoel ontwikkeld zodat men na contact van een aanval niet meer moet nadenken wat men als verdediging en tegenaanval zou doen. Dan volgt het bodemgevecht, de verdediging tegen meerdere tegenstanders, wapenafweermogelijkheden en zachte controlemiddelen. Als Technieker ( er zijn 12 leerlingengraden, 4 Techniekergraden en 4 Meestergraden) moet men de technieken van alle programma's beheersen, maar nog niet volledig op gevoel in een gevecht kunnen omzetten. Van een Meester wordt dit wel verlangd.
De Grootmeestergraden zijn vooral filosofische graden

Deze gevechtsport, genaamd Wing Chun is uitgevonden door een vrouw! en iedereen kan deze sport beoefenen, zowel groot als klein, man of vrouw, met handicap of zonder.

Waarom Wing Chun

WT is vrij van geweld. Een WT- leraar is tegen elke vorm van geweld. WT is pure zelfverdediging.

WT is van structuur dubbel zo snel als de meeste andere vechtstijlen

WT gaat de kracht van de tegenstander niet met eigen kracht tegemoet, maar gebruikt de aanval van de agressor om hem te overwinnen.

WT ontwikkelt door het oefenen van chi-sao ( klevende armen) zo een gevoel in de armen dat de gevorderde ook in het donker, na contact met de tegenstander, reflexmatig kan vechten.

WT kan men in relatief korte tijd aanleren omdat er slechts weinig basistechnieken zijn die oneindig te combineren zijn.

WT vereist geen speciale behendigheid of acrobatie, maar ook geen grote lichaamskracht, WT is tenslotte door een vrouw uitgevonden.

WT is niet alleen buitengewoon effectief maar ook uitstekend voor de gezondheid. De gezondheidsvorm bevordert de juiste lichaamshouding, beweging en ademhaling.

WT kan daarom tot op hoge leeftijd beoefend worden, zelfs gehandicapten kunnen het in aangepaste vorm leren.

WT kan men in de kleinste ruimten trainen.

Wat maakt het WT zo anders?EN.... WingTsun beoefenen is ongelooflijk plezierig

Ikzelf beoefen deze sport en ik heb mijn 2de leerlingengraad :D Ik hoop dat er mensen van hier ook deze sport gaan beoefenen want het is echt de moeite waard!!!

RANDOM_AVATAR
Yoesuf
Gedeactiveerd

door Yoesuf » za _6-_mei-_2006ah, 6-5-2006ad, 2:16 pm

site van wing chun in nederland:

http://www.wingchun.nl/

scroll hier naar beneden en daar zie je sportscholen in nederland:

http://www.wingchun.nl/ned/lma.html

Wie in Belgie woont (liefst inomgeving Antwerpen of limburg) kan hier de sportscholen zoeken:

http://www.vwto.be/frameset%20homepagina.html

je klikt bij je gemeente en daar vind je je trainer en de locatie.

Lizio
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Lizio » zo _7-_mei-_2006ah, 7-5-2006ad, 3:16 pm

salaam aleikum,

dit heb ik toevallig ook ongeveer een half jaar gedaan.

is wel een aanrader!

slm.

RANDOM_AVATAR
Yoesuf
Gedeactiveerd

door Yoesuf » zo _7-_mei-_2006ah, 7-5-2006ad, 4:25 pm

Proefles

Om het Muay Thai Kickboksen, Wing Chun of Free Fight beter te begrijpen kun je een gratis proefles mee doen. Thaiboxing en Wing Chun zijn beide uitstekende manieren van zelfverdediging. Tevens zijn het zeer goede cardio trainingen, dus goed voor je vetverbranding en goed voor je conditie.

Wat is er leuk aan Kickboksen of Wing Chun?
Neem sportkleding mee en kom het een keer proberen!

Voor meer informatie kan je GRATIS BELLEN met 0800 - 94642486

of E-mail: [email protected]

ROTTERDAM-NOORD
Vrijdag
Kolkmansstraat/Nolensstraat
Kickboksen 19.00-20.00 uur

ROTTERDAM-OOST
Maandag
Korne 180
Wing Chun 20.00-21.30 uur

ROTTERDAM-WEST
Dinsdag
De Vliegerstraat 55
ROTTERDAM-ZUID
Donderdag

G.Salem
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door G.Salem » zo _7-_mei-_2006ah, 7-5-2006ad, 4:36 pm

Shoekran Youssef :!:
Barraak Allahoe Fiek
Salaam,
[align=center]9. "Voorwaar, deze Koran leidt naar wat rechter is..." (Soerah [17] Al-Israa)

28. "...Door het gedenken van Allaah komen de harten tot rust." (Soerah [13] Ar-Ra'd)[/align]

RANDOM_AVATAR
Amesrem
Super Poster!
Super Poster!

Re:

door Amesrem » za _12-_jun-_2010ah, 12-6-2010ad, 7:24 am

Yoesuf schreef:site van wing chun in nederland:

http://www.wingchun.nl/

scroll hier naar beneden en daar zie je sportscholen in nederland:

http://www.wingchun.nl/ned/lma.html

Wie in Belgie woont (liefst inomgeving Antwerpen of limburg) kan hier de sportscholen zoeken:

http://www.vwto.be/frameset%20homepagina.html

je klikt bij je gemeente en daar vind je je trainer en de locatie.

Aha.. mijn lievelings vechtmethode.

Ik prefereer de Wong Shun Leun methode. Ken je die? Er is een hele organisatie in Nederland met vele scholen die echt kwaliteits ving tsung onderwijzen.

Ikzelf heb het 4 jaar lang gedaan. En ik ben nu aan het kijken in Belgie waar ik verder kan maar ik zie hier geen goede instructeurs. Had er laatst een uitgedaagd om te sparren... blijkt dat ie de basis nog niet eens kent. Schandalig.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

Re: Wing Chun Kung Fu

door Abdul Malik » za _12-_jun-_2010ah, 12-6-2010ad, 8:56 am

Assalamu Aileikum,

Ik heb persoonlijk niets tegen deze gevechts/verdedigings sporten, het is juist goed om jezelf en anderen kunt beschermen! Maar ik heb wel problemen met het feit dat je in al deze Oosterse gevechts/verdedigings sporten jezelf naar de leeraar en naar elkaar moet buigen!Hier heb ik wel een probleem mee(als moslim)!

Hoe zien jullie trouwens dat, en hoe gaan jullie daar mee om?
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

RANDOM_AVATAR
Amesrem
Super Poster!
Super Poster!

door Amesrem » za _12-_jun-_2010ah, 12-6-2010ad, 9:13 am

Abdul Malik schreef:Assalamu Aileikum,

Ik heb persoonlijk niets tegen deze gevechts/verdedigings sporten, het is juist goed om jezelf en anderen kunt beschermen! Maar ik heb wel problemen met het feit dat je in al deze Oosterse gevechts/verdedigings sporten jezelf naar de leeraar en naar elkaar moet buigen!Hier heb ik wel een probleem mee(als moslim)!

Hoe zien jullie trouwens dat, en hoe gaan jullie daar mee om?

Wa aleikomo salaam

Wing Chun is geen sport maar gewoon een vechtmethode die op straat gebruikt kan worden al hulpmiddel. En het is een methode die het werkelijke gevecht op straat behandelt en er wordt niet gebogen bij de lessen. Ik heb les gehad daarin en mij is nooit geleerd te buigen of wat dan ook.

Misschien bij karate of judo dat dat het geval is maar niet in deze vechtkunst.

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » za _12-_jun-_2010ah, 12-6-2010ad, 11:05 am

Kan iemand misschien uitleggen wat het verschil is tussen jeet kune do, en wing chun ? Het grappige is nog, is dat deze vechtkunst (wing chun) door 2 chineze vrouwen is uitgevonden

RANDOM_AVATAR
Amir Lombardije
Super Poster!
Super Poster!

door Amir Lombardije » za _12-_jun-_2010ah, 12-6-2010ad, 11:12 am

IP Man is de man zeg eerlijk !!!

Wing chun Waaaataaaa !!! rofl

RANDOM_AVATAR
Renge
Super lid
Super lid

door Renge » za _12-_jun-_2010ah, 12-6-2010ad, 11:41 am

Amir Lombardije schreef:IP Man is de man zeg eerlijk !!!

IP MAN.. Ja die film is top!!

RANDOM_AVATAR
Amesrem
Super Poster!
Super Poster!

door Amesrem » zo _13-_jun-_2010ah, 13-6-2010ad, 12:56 am

**Dawoed** schreef:Kan iemand misschien uitleggen wat het verschil is tussen jeet kune do, en wing chun ? Het grappige is nog, is dat deze vechtkunst (wing chun) door 2 chineze vrouwen is uitgevonden

Wing Chun is puur terwijl Jeet Kunde Do een mix van stijlen is. Je ziet daar ook veel jiu jutsu in. Bruce Lee had de Wing Chun als basis genomen en vervolgens zijn systeem op gecreeerd met een mix van andere vechtsystemen. Resultaat: Jeet Kune Do

En het is uitgevonden door 1 vrouw geen 2 volgens de chinezen.

Mister Said
Super Poster!
Super Poster!

door Mister Said » zo _13-_jun-_2010ah, 13-6-2010ad, 8:05 pm

Abdul Malik schreef:Maar ik heb wel problemen met het feit dat je in al deze Oosterse gevechts/verdedigings sporten jezelf naar de leeraar en naar elkaar moet buigen!

Het buigen komt niet zozeer voort uit de vechtsport, alswel uit diverse Aziatische culturen. De buiging is geen buiging uit onderdanigheid, zoals je voor je Rabb buigt. Het is behalve een begroeting een uiting van wederzijds respect, te vergelijken met de handdruk hier in het westen.
"Never argue with an idiot. First they will drag you down to their level, then they'll beat you with experience."

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » zo _13-_jun-_2010ah, 13-6-2010ad, 10:56 pm

thai box, wing chun, en jiu jutsu, zijn de beste mix als het gaat om zelfverdediging.
Laatst bijgewerkt door **Dawoed** op zo _13-_jun-_2010ah, 13-6-2010ad, 10:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » zo _13-_jun-_2010ah, 13-6-2010ad, 10:58 pm

Amesrem schreef:
**Dawoed** schreef:Kan iemand misschien uitleggen wat het verschil is tussen jeet kune do, en wing chun ? Het grappige is nog, is dat deze vechtkunst (wing chun) door 2 chineze vrouwen is uitgevonden

Wing Chun is puur terwijl Jeet Kunde Do een mix van stijlen is. Je ziet daar ook veel jiu jutsu in. Bruce Lee had de Wing Chun als basis genomen en vervolgens zijn systeem op gecreeerd met een mix van andere vechtsystemen. Resultaat: Jeet Kune Do

En het is uitgevonden door 1 vrouw geen 2 volgens de chinezen.

Ok,

het was dus 1 vrouw die het had uitgevonden.

bentmuhammed
Super lid
Super lid

door bentmuhammed » ma _12-_jul-_2010ah, 12-7-2010ad, 5:32 pm

Bestaan er in Nederland zulke lessen voor & door vrouwen?
In naam van Allah, de Meest Barmhartige, de Genadevolle.

25. Zij zullen daar geen ijdele gesprekken of zondige taal horen,

26. Doch het woord "vrede, vrede.

(De Qoer'aan: Hfdst.56, Vers 25/26
(Al-Waaqiah)

complexity
Beginner
Beginner

door complexity » za _18-_dec-_2010ah, 18-12-2010ad, 9:36 am

idd wing chun is een goede conditie en weerbaarheids bouwer
zelf heb ik judo, karate, wing chun, boksen, kickboxen gedaan(in die volgorde) en daarnaast altijd gefitnesst, op moest stoppen omdat ik bodybuilding koos en een maatje te groot werd( en langzaam 106 kg droog (eek) )
nu ben ik een dikzak van 95 kg, bijna 1.5 jaar niet gesport
ben gister voor het eerst naar de gym geweest, wil nu 6mnd conditie bouwen. droog worden 90-95 kg en dan freefighten.

ik weet dat het haram is, maar ik kan het niet laten. ik wil me meten, ik wil ko's halen
stagfirullah, ik weet niet wat mij scheelt
ik ga gewoon trainen en zie wel of er ooit wedstrijden van zullen komen...
“O jullie die geloven! Maakt de goede zaken niet verboden die Allah jullie heeft toegestaan en overtreedt niet. Voorwaar, Allah houdt niet van de overtreders.”
(Soerat al-Maa’idah: 87)

skip
PERMANENTE BAN!

door skip » za _18-_dec-_2010ah, 18-12-2010ad, 10:33 am

ik trek gewoon een mes train ik al meer dan 10 jaar op
niemand die daar tegen op kan........... rofl
maar ik doe dit alleen als t meer dan 4 man zijn en ze MIJ aan willen vallen
dus dit is zelf verdediging........... :gek:

RANDOM_AVATAR
Amesrem
Super Poster!
Super Poster!

door Amesrem » za _18-_dec-_2010ah, 18-12-2010ad, 1:36 pm

skip schreef:ik trek gewoon een mes train ik al meer dan 10 jaar op
niemand die daar tegen op kan........... rofl
maar ik doe dit alleen als t meer dan 4 man zijn en ze MIJ aan willen vallen
dus dit is zelf verdediging........... :gek:

De beste oplossing is weg te rennen in dat geval.

RANDOM_AVATAR
Sueda
Beginner
Beginner

door Sueda » do _24-_feb-_2011ah, 24-2-2011ad, 3:10 pm

Weet misschien iemand of wing chun ook ergens alleen voor vrouwen wordt gegeven (en door vrouwen). En het liefst in de buurt van Utrecht.

Volgende

Keer terug naar Sport