Linkshandigheid.

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

Linkshandigheid.

door Lieve » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 12:55 pm

Salaam alaikoem.

Ik weet dat je als Moslim met rechts hoort te eten, maar wat nou als je links bent. Zo ben je toch geboren.. Niet iets waar je iets aan kan doen. Is dat niet gewoon omdat je normaal de 'vieze dingen' met links doet en daarom met rechts moet eten? Dus iemand die links is doet dat met rechts mag je dan wel met links eten? En hoe zit het met schrijven en alles eigenlijk..

Moet je alles met rechts doen?

RANDOM_AVATAR
Lina.
Junior lid
Junior lid

Re: Linkshandigheid.

door Lina. » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 1:49 pm

salaam aleikom wa rahmatoelah,

de reden dat je met rechts de 'goede' dingen doet zoals eten, drinken, schrijven etc.
is omdat de engel van je rechter kant. (rechter schouder) de goede dingen noteert die jij verricht in je leven. en de engel van de linkerhand de slechte dingen noteert in je leven.
voor zover ik weet is het daarom zo dat je met links de 'vieze' dingen doet die wel nodig zijn zoals afvegen. het is verplicht voor een moslim om met je rechterhand te eten!
dus ook al ben je links probeer het jezelf aan te leren om met rechts te eten insh'Allah.
ik zal een hadith proberen op te zoeken over wat de profeet (salalahoe aleihi wa salaam)

moge Allah mij vergeven als ik iets verkeerds heb gezegd.

Salaam aleikom

RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

door Lieve » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 2:18 pm

Alaikoem salaam wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,

Maar als het je natuurlijke aanleg is, dan ben je van nature zo aangelegd om te zondigen dus.
Iets waar je eigenlijk niets aan kan doen. Want het is niet iets wat je jezelf hebt aangeleerd, zo ben je geboren. Dat is dan toch niet eerlijk. Hoe moet ik dit zien dan, als een handicap?

RANDOM_AVATAR
meryem885
Pro Ontdekker !!

door meryem885 » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 2:23 pm

Lieve schreef:Alaikoem salaam wa rahmatoellahi wa barakatoehoe,

Maar als het je natuurlijke aanleg is, dan ben je van nature zo aangelegd om te zondigen dus.
Iets waar je eigenlijk niets aan kan doen. Want het is niet iets wat je jezelf hebt aangeleerd, zo ben je geboren. Dat is dan toch niet eerlijk. Hoe moet ik dit zien dan, als een handicap?

wa aleykum selam wa rahmatullah wa barakatuh,

Misschien kun je het zien als een 'extra test' (kom even niet op het juiste woord) in dit leven om jezelf aan te leren je rechterhand te gaan gebruiken?

Anders zouden er heel veel dingen 'niet eerlijk' zijn.

RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

door Lieve » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 2:30 pm

Beproeving. Ja dat begrijp ik wel, en zo zie ik het ook.
Maar als je ermee geboren wordt dan heb je dus de natuurlijke aanleg om tegen de Sunnah in te gaan. Ik vind dat vreemd.

RANDOM_AVATAR
meryem885
Pro Ontdekker !!

door meryem885 » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 2:33 pm

Allahu Alem,

Misschien ontvangen linkshandige moslims wel een extra beloning wanneer ze hun 'beproeving' goed weten uit te voeren/onderdrukken.

RANDOM_AVATAR
Dinah2009
Beginner
Beginner

door Dinah2009 » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 3:46 pm

Lieve schreef:Salaam alaikoem.

Ik weet dat je als Moslim met rechts hoort te eten, maar wat nou als je links bent. Zo ben je toch geboren.. Niet iets waar je iets aan kan doen. Is dat niet gewoon omdat je normaal de 'vieze dingen' met links doet en daarom met rechts moet eten? Dus iemand die links is doet dat met rechts mag je dan wel met links eten? En hoe zit het met schrijven en alles eigenlijk..

Salamalaikum,
Ik denk dat schrijven niet zoveel uit maakt zolang je het voor het goede doet *bismillah.
Links eten is omdat de duivel anders mee eet. Sttant eten Djinns mee dus dat is ook af te raden. De profeet Mohammad s.a.w. at ook met rechts en het is natuurlijk soennah om ZIJN voorbeeld te volgen.
Salaam

RANDOM_AVATAR
Abu Hamza
Super Poster!
Super Poster!

door Abu Hamza » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 3:49 pm

Lieve schreef:Beproeving. Ja dat begrijp ik wel, en zo zie ik het ook.
Maar als je ermee geboren wordt dan heb je dus de natuurlijke aanleg om tegen de Sunnah in te gaan. Ik vind dat vreemd.

nou het is ook moeilijkals je rechtshandig bent .
en je moet dingen met je linkerhand doen :p

beide hebben problemen. maar zie het gewoon als een beproeving . sommig mensen worden geboren met een ziekte of bijvoorbeeld blindheid doofheid?
denk daar maar is aan beste zuster als je erover inzit dat je linkshandig bent :p

gwn een tipje zodt je het niet meer erg gaat vinden .
en Alhamdoulillah gaat zeggen beter linkshandig tog dan een erge echte handicap

RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

door Lieve » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 4:12 pm

Dinah2009 schreef:
Lieve schreef:Salaam alaikoem.

Salamalaikum,
Ik denk dat schrijven niet zoveel uit maakt zolang je het voor het goede doet *bismillah.
Links eten is omdat de duivel anders mee eet. Sttant eten Djinns mee dus dat is ook af te raden. De profeet Mohammad s.a.w. at ook met rechts en het is natuurlijk soennah om ZIJN voorbeeld te volgen.
Salaam

Alaikoem salaam,

Sjaitaan eet met links en eet staand.
Jij zegt dat wel dat het schrijven niet erg is, maar heb je hier ook bewijs voor.
Wat nu als je Allah zou schrijven met je 'filthy side'.

Mensen jullie moeten mij begrijpen ik doe niet alsof dit een ramp is. Al kan ik je zeggen dat het niet makkelijk is om dingen met rechts te doen, als je linkshandig bent. Idd er bestaan veel ergere dingen om mee geboren te worden. Dus Alhamdulillah, ik mag niet klagen. Ik begrijp gewoon niet dat als de linkerzijde 'slecht' is, waarom het dan onze natuurlijke aanleg is om links geörienteerd te zijn, ik ben ook linksvoetig bijvoorbeeld, en het dus onze natuurlijke aanleg is om tegen de Islam in te gaan. Ik kan even niets anders bedenken waarmee je geboren wordt waarmee je tegen de Islam ingaat. Ieder kind word toch geboren op Al Fitra, dus in zijn natuurlijke aanleg om de Islam te volgen. En waarom is het zo dat het bij tweelingen meer voor komt dan bij eenlingen? Mijn zus is dus wél rechtshandig.

tahira
Pro Ontdekker !!

door tahira » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 5:27 pm

Je bent niet zo geboren... Babies schrijven nog niet.
Wie er toe doet valt er niet over en wie er over valt doet er niet toe.

RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

door Lieve » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 5:29 pm

Bedankt voor je bijdehante, doch totaal onzinnige opmerking.
Je wordt linkshandig geboren, dat is een feit.

RANDOM_AVATAR
Abdul Mateen
PERMANENTE BAN!

door Abdul Mateen » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 5:37 pm

asalaamu 'alaykum,

Er is een hadith over een man die zei weigerde om met zijn rechterhand te eten.
Misschien kan iemand die hier plaatsen insha allaah.

Wa salaam
Repelling something is easier than removing it

RANDOM_AVATAR
Lieve
Super Poster!
Super Poster!

door Lieve » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 5:41 pm

Klopt hij zei dat hij het niet kon, uit arrogantie. Waarop de Profeet salla Allahoe aleyhi wa salaam zei en je zal het ook nooit kunnen of woorden van dergelijke strekking. Waardoor man ook daadwerkelijk niet meer in staat was om het te doen, zoiets. Allahoe allem.

Eten met rechts is geen probleem, ik zeg ook niet dat dit niet moet. Ik vraag enkel, waarom is het zo dat we zo geboren worden met de aanleg om tegen de natuur van de Islam in te gaan.
Maar dit heb ik pas 4 keer gezegd ofzo. Misschien is dit niet de juiste plaats voor een dergelijke vraag.

RANDOM_AVATAR
omaatje
Pro Ontdekker !!

door omaatje » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 5:47 pm

tahira schreef:Je bent niet zo geboren... Babies schrijven nog niet.

Droog! :lol:
Khadisja heeft ook de kans linkshandig te worden omdat haar pappa dit ook is maar meneer gebruikt wel altijd rechts voor hetgeen waar je rechts mee moet gebruiken en links waar je links voor moet gebruiken, oefening baart kunst.
Ik stimuleer Khadisja wel met rechts maar het is nog lang niet te zeggen of ze rechts- of linkshandig zal zijn hoor gheghe.

Allahoe Alem waarom sommigen geboren worden met linkshandigheid (is dit een correct woord hihi) Lieve.
Niet te diep op zoek gaan naar beaalde dingen want al het kennis is bij Allah.
Niet meer actief

RANDOM_AVATAR
omaatje
Pro Ontdekker !!

door omaatje » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 5:48 pm

Voor ieder zijn haar beproeving, niets gaat tegen het natuur in van de islam.
Het is zo als Allah ta'ala het voor ieder besloten heeft.
Niet meer actief

RANDOM_AVATAR
Yevgeny
PERMANENTE BAN!

door Yevgeny » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 5:54 pm

Lieve schreef:Klopt hij zei dat hij het niet kon, uit arrogantie. Waarop de Profeet salla Allahoe aleyhi wa salaam zei en je zal het ook nooit kunnen of woorden van dergelijke strekking. Waardoor man ook daadwerkelijk niet meer in staat was om het te doen, zoiets. Allahoe allem.

Eten met rechts is geen probleem, ik zeg ook niet dat dit niet moet. Ik vraag enkel, waarom is het zo dat we zo geboren worden met de aanleg om tegen de natuur van de Islam in te gaan.
Maar dit heb ik pas 4 keer gezegd ofzo. Misschien is dit niet de juiste plaats voor een dergelijke vraag.

Plaats het in de sociaal-historische context dan. De mens en dus ook rechtshandigheid, linkshandigheid en ambidextrie is heel wat ouder dan deze gedragscode. De gedragscode is zelfs heel wat ouder dan de islam en is gewoon een handige 'vuistregel' uit tijden van slechtere hygiene. Begrijp wel dat er geen toiletpapier en anti-bacteriele zeep bestond de afgelopen 2000 jaar, laat staan bestek. Je kan vast wel praktische redenen bedenken waarom het toen niet wenselijk was met je rechterhand je reet af te vegen en vervolgens dat stuk brood in je mond te doen en anderen te begroeten.

De stroming om elke vorm van gedrag die in een overlevering staat letterlijk te kopieren daarentegen is vrij recent, maar desondanks wel humoristisch.

Ik stel vast de volgende: had de profeet ook IKEA meubels en hoe richt ik mijn huiskamer in naar zijn voorbeeld? Zoniet, zijn er ergens islamitische meubels te koop. Het schijnt dat ze geen toilet hadden maar gewoon achter hun tent in de woestijn gingen zitten. Ik heb geen tent, hoe doe ik dit? :P

RANDOM_AVATAR
Nourdine
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Nourdine » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 6:16 pm

Yevgeny schreef:Plaats het in de sociaal-historische context dan. De mens en dus ook rechtshandigheid, linkshandigheid en ambidextrie is heel wat ouder dan deze gedragscode. De gedragscode is zelfs heel wat ouder dan de islam en is gewoon een handige 'vuistregel' uit tijden van slechtere hygiene. Begrijp wel dat er geen toiletpapier en anti-bacteriele zeep bestond de afgelopen 2000 jaar, laat staan bestek. Je kan vast wel praktische redenen bedenken waarom het toen niet wenselijk was met je rechterhand je reet af te vegen en vervolgens dat stuk brood in je mond te doen en anderen te begroeten.

zo denk ik er ook over. Is het wel nog allemaal van zo'n grote belang? Ik volg de regeling wel strikt (met rechts eten en drinken en met links ...) maar zie dat enkel uit hygiënische redenen. Denk niet dat het iets met de engelen te maken heeft, we hebben vaak snel te neiging rechts met goed te associëren en links met slecht, maar is zie het meer als een praktische hygiënische scheiding ...

ma'a salama.

RANDOM_AVATAR
Maymuna75
Super Poster!
Super Poster!

door Maymuna75 » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 7:33 pm

Wanneer ik iets met de hand eet, zoals een chocolaatje, dan eet ik sowieso met rechts, ookal ben ik linkshandig.

Wanneer ik een salade eet of spagetti krijg ik niks naar binnen wanneer ik met rechts een vork vasthoud en probeer er voedsel op te krijgen en het dan naar mijn mond te brengen.

Was er in de tijd van de Profeet (vzmh) al bestek? Zonder bestek eten gaat een stuk makkelijker. (voor linkshandigen)

Ottomaan
Super Poster!
Super Poster!

door Ottomaan » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 8:11 pm

Nourdine schreef:
Yevgeny schreef:Plaats het in de sociaal-historische context dan. De mens en dus ook rechtshandigheid, linkshandigheid en ambidextrie is heel wat ouder dan deze gedragscode. De gedragscode is zelfs heel wat ouder dan de islam en is gewoon een handige 'vuistregel' uit tijden van slechtere hygiene. Begrijp wel dat er geen toiletpapier en anti-bacteriele zeep bestond de afgelopen 2000 jaar, laat staan bestek. Je kan vast wel praktische redenen bedenken waarom het toen niet wenselijk was met je rechterhand je reet af te vegen en vervolgens dat stuk brood in je mond te doen en anderen te begroeten.

zo denk ik er ook over. Is het wel nog allemaal van zo'n grote belang? Ik volg de regeling wel strikt (met rechts eten en drinken en met links ...) maar zie dat enkel uit hygiënische redenen. Denk niet dat het iets met de engelen te maken heeft, we hebben vaak snel te neiging rechts met goed te associëren en links met slecht, maar is zie het meer als een praktische hygiënische scheiding ...

ma'a salama.

Gelukkig denken we niet allemaal zo. Gelukkig zijn er maar een paar onder ons die er zo over denken. Wij geloven in de profeet (vzmh), Wij geloven er in dat hij de beste voorbeeld is voor de mensheid, Wij geloven erin dat het succes hier en hiernamaals ligt in het volgen van de Profeet (vzmh). Allah swt heeft ONS opgedragen om de Profeet(vzmh) der Profeten te volgen.

En wat de boodschapper u ook moge geven, neemt het en wat Hij u ook verbiedt, onthoudt u daarvan. En vreest Allah, zeker, Allah is streng in het straffen. (Hasr/7)

De profeet vzmh begon bij velen dingen van rechts of met rechts. Je rechter schoen bij het aantrekken, met je rechtervoet de moskee betreden, met rechts beginnen tijdens het knippen van zijn haar. Zo zijn er ook hadith waarin hij ons zegt om met ons rechterhand te eten. Het succes in het Wereldse leven en Hiernamaals ligt in t leven van deze Profeet vzmh, daarom is het ook een plicht voor elk moslim om te leven zoals hij heeft geleefd.
De Sahaba (ra) volgden elk stap (letterlijk en figuurlijk!) van de Profeet vzmh zonder erachter te zoeken waarom de Profeet vzmh dit deed want zij wisten,elke stap die hij maakt brengt je een stap dichterbij de tevredenheid van Allah swt.
Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk kunnen wij onderzoeken waarom de Profeet vzmh iets gedaan heeft of juist niet. Maar dit zou niet ons hoofdreden moeten zijn. Hoofdreden zou moeten zijn,omdat het de sunnah van Profeet vzmh is en niet omdat het ''hygiënisch'' of ''gezond'' of juist niet zou zijn.

Tenslotte een hadith van de Profeet vzmh''
''Wie mijn sunnah volgt,die houdt van mij,en wie van mij houdt zal met mij de paradijs binnen gaan''

Totzover ik het weet is het volgens de Hanafi Madhab verplicht met rechts te eten. En je mag daarnaast ook met je linkerhand ''meehelpen''. En voor de genen die toch met links eten is het ''Makruh''

Heb hier even de bron er niet van maar staat in Riyzussalihin
'' Zeg Bismillah,eet met je rechterhand,voor je''

Wassalaam ,

Ottomaan

RANDOM_AVATAR
hidjraa
Super Poster!
Super Poster!

door hidjraa » do _2-_apr-_2009ah, 2-4-2009ad, 9:13 pm

good posting!

Volgende