De statistiek van de religies

Hier kunnen actuele zaken besproken worden. *Dit is geen nieuws forum!*
no avatar
*Hind*

De statistiek van de religies

door *Hind* » vr _16-_dec-_2005ah, 16-12-2005ad, 3:43 pm

Trouw, 15 december 2005

Stille teksten, luide vertolkers

door Cokky van Limpt

Dood aan de ongelovigen: radicale moslims wekken de indruk dat de Koran overloopt van oorlogszuchtige taal. Maar is dat ook zo? Hoe vaak komt het woord djihad eigenlijk voor? En welk heilig boek spreekt vaker over oorlog: de Koran of de Bijbel? Arabist Jan Jaap de Ruiter ging tellen en was verrast.

Jan Jaap de Ruiter, docent Arabisch aan de Universiteit van Tilburg, mag zich graag roeren in het debat over de islam, en kiest daarbij consequent voor een niet-polariserende houding. Hij hecht eraan het beeld van de islam als agressieve, gewelddadige godsdienst te nuanceren en wijst er steeds weer op dat de meerderheid van de moslims zich niet herkent in de opruiende, haatdragende taal op sommige internetsites, noch in de visie en daden van moslimterroristen.

In 'De statistieken der religies', een pas verschenen essaybundel van zijn hand, zinspeelt hij zelfs op de vorming van een 'joods-christelijk-islamitische traditie' in ons land. Hij vindt het aannemelijk en tegelijk 'razend interessant' dat zich in de naaste toekomst een dergelijke traditie zal ontwikkelen.

Met het Oude Testament, het Nieuwe Testament en de Koran op schoot, neemt hij daar alvast een voorschot op. De arabist is aan het turven geslagen: hoe vaak en in welke context komen bepaalde betekenisvolle woorden en begrippen in elk van de drie heilige boeken voor? Hij koos er twaalf uit, variërend van 'dieren' en 'taal' tot 'djihad', 'onderwerping' en 'zonde', telde het aantal vindplaatsen per heilige schrift en vergeleek de uitkomsten in korte beschouwingen, afwisselend serieus en luchtig.

De resultaten van De Ruiters statistische analyse blijken vaak niet te stroken met de heersende beeldvorming over de diverse religies, in het bijzonder de islam. De islam wordt, zeker in het huidige tijdsgewricht, gemakkelijk gezien als een simpele, wrede religie, bloeddorstig en allerminst barmhartig. Verrassend genoeg wijst het geturf van De Ruiter uit dat het woord 'barmhartigheid' absoluut en relatief het meeste voorkomt in de Koran: in het Oude Testament is 29 keer sprake van barmhartigheid, in het Nieuwe Testament 27 keer en in de Koran maar liefst 114 keer.

De Ruiter realiseert zich uiteraard maar al te goed dat er in de praktijk vaak meer afhangt van de exegese dan van de letterlijke tekst, en dat het juist de koranuitleg van radicale imams is, die sommige jongeren op bepaalde gedachten brengt. Maar dat is nu net de reden dat de teksten zoals ze zijn -sec, zonder uitleg- hem fascineren. "De stille teksten zenden vaak een heel andere boodschap uit dan hun lezers en vertolkers, die luid om zich heen roepen."

Hij heeft geen voorkeur, zegt hij, voor de ene of de andere godsdienst. "Ik vind ze alle van een identiek goed- en kwaad niveau." Maar onder het gras heeft de arabist "misschien wel een kleine missie. Ik erger me aan de verkettering van de Koran en de moslims en het ophemelen van de joods-christelijke traditie."

Woorden als 'djihad' en 'oorlog' lijken De Ruiter in zijn kritiek gelijk te geven. Wat zegt de Koran over de djihad?

'Vol wanhoop en onzekerheid' wendde De Ruiter zich tot deze heilige tekst, in de vaste overtuiging een boek vol djihadgeweld aan te treffen. Maar dat bleek reuze mee te vallen. Er zijn in totaal slechts vier teksten waarin het woord voorkomt. En die zijn de onschuld zelve, vindt hij. Het zijn tamelijk 'brave verzen die de gelovigen gebieden de weg van God te houden en daar niet van af te wijken'.

Alleen Soera 25, het Reddend Onderscheidingsmiddel, vers 52 kan discutabel zijn: Gehoorzaam dan de ongelovingen niet, maar stel je hevig tegen hen te weer (djihad). De Ruiter: "In het Arabisch staat er in de gebiedende wijs letterlijk: span je in met grote inspanning. En in het verlengde van niet gehoorzamen -aan de ongelovigen- ligt op zijn minst burgerlijke ongehoorzaamheid of lijdzaam verzet. Hoort daar geweld bij? Ideologische scherpslijpers zouden het uit dit vers kunnen concluderen, maar evengoed kan geconcludeerd worden dat geweld niet tot de instructies behoort in geval van ongehoorzaamheid aan de ongelovigen."

Ook het woord oorlog, 'harb' in het Arabisch, komt maar vier keer voor in de Koran. Uit die vier verzen blijkt dat de Koran ervan uitgaat dat er een strijd met ongelovigen kán ontstaan; nergens staat echter dat de oorlog tegen hen moet worden begónnen. In Soera 47, Mohammed, vers 4 geeft de Koran de gelovigen inderdaad toestemming om de ongelovigen dood te slaan, maar er is wel een voorwaarde aan verbonden: ze moeten in de strijd worden ontmoet.

Vergeleken met de vier vindplaatsen in de Koran, komt het woord oorlog oneindig veel vaker in de Bijbel voor: 53 keer in het Oude Testament en 19 keer in het Nieuwe Testament, waarvan 13 keer in het laatste bijbelboek Openbaring, waarin Johannes het einde der tijden beschrijft: niets dan gewelddadige en bloedige strijdtonelen. De God van de Bijbel, concludeert De Ruiter, is een oorlogsgod, in tegenstelling tot de God van de Koran, die "geen enkele maal als oorlogsgod wordt neergezet maar veeleer als een God die de oorlog dooft" (Soera 5, de Tafel, vers 63: Telkens als zij [de joden en christenen] een vuur ontsteken dat tot oorlog leidt, dan dooft God het.)

In de christelijke eindtijd gaat het bloed en stenen hagelen, want de Here komt terug. Walgelijk vindt De Ruiter dat. Als het om geweld en oorlog gaat kan de islam nog heel wat van het christendom leren.

"Daarom is het zo jammer", vindt hij, "dat sommige moslims nu het instrument van het geweld ter hand hebben genomen om hun idealen te verwezenlijken."

"Keerden ze maar terug", mijmert hij verder, "naar de kale teksten van hun eigen heilige boek zoals ze zijn. Het zou hen goed doen, en de wereldvrede ook."

Suggestie aan De Ruiter: vertaal uw boekje in het Arabisch, leg het neer in 'verdachte' moskeeën en deel het uit aan de leden van de Hofstadgroep.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » vr _16-_dec-_2005ah, 16-12-2005ad, 3:55 pm

Goeie post
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

no avatar
*Hind*

door *Hind* » vr _16-_dec-_2005ah, 16-12-2005ad, 11:41 pm

25 lezers en niet één reactie, behalve die lieve reactie van Ayasha? :?

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » vr _16-_dec-_2005ah, 16-12-2005ad, 11:55 pm

Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoellah wa Barakatoe,

Eerst en vooral hoop ik dat jullie in Goede Imane verkeren inshaAllah. Hehe, ik wou reageren, maar had me toen bedacht, maar nu zal ik reageren inshaAllah. Mooi artikel mashaAllah, barakAllahoe Fiek. DzjazakAllahoe Ghairan voor het plaatsen!

Asalaam oe alaikoum wa Rahmatoellah wa Barakatoe,
Moge Allah Subhana wa Ta'ala je belonen met Janna al Firdaus
Fie aamanillah
Niet meer actief.

Adeeva
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Adeeva » za _17-_dec-_2005ah, 17-12-2005ad, 1:23 am

Salaam Alaikoem,

Dit is een erg goed artikel, en ik hoop dat meerdere mensen dit zullen lezen vooral de mensen die vooroordelen over de islam hebben zonder zich er in te hebben verdiept. Goed dat je het heb geplaatst Hind..

Wa Alaikoem Salaam,

Girly

Yasin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Yasin » za _17-_dec-_2005ah, 17-12-2005ad, 1:35 am

Heel interessant artikel:-).

Peace be upon all.
"‘Allah kijkt niet naar jullie lichaam en jullie uiterlijk, maar naar jullie harten en naar jullie daden.’

(overgeleverd door Muslim)."

RANDOM_AVATAR
Sinbad
Super Poster!
Super Poster!

door Sinbad » za _17-_dec-_2005ah, 17-12-2005ad, 1:35 am

Bedankt voor t posten van het artikel.
Ik had t al gelezen maar niet gereageerd. Wie zwijgt stemt toe zullen we maar zeggen.
Ik was niet verrast omdat ik naast de Koran de Bijbel aardig ken.

Wa-salaam,

Sinbad
'Niemand onder u heeft waarlijk het geloof indien u niet uw naaste toewenst hetgeen u uzelf toewenst' - Profeet Mohammed (vrede zij met hem)

RANDOM_AVATAR
Azam Ajoeb
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Azam Ajoeb » za _17-_dec-_2005ah, 17-12-2005ad, 2:11 am

As Al Hind,
Echt goede post heb je geplaatst :D, heb trouwens net gelezen.

no avatar
*Hind*

door *Hind* » za _17-_dec-_2005ah, 17-12-2005ad, 4:07 pm

Tnx voor de lieve reacties. Het ging me er eigenlijk meer om dat de tekst gewoon zegt wat ik al heel lang dacht. Ik vond dat erg fijn. Ik ga dit ook zeker onthouden in gesprekken met mensen die maar praten over moslimterroristen enzo. Ik was er gewoon heel blij mee. Ik wil dat boekje trouwens wel zien.
Enne Sinbad, ik ben ook zeer bekend met de Bijbel maar vond het eerlijk gezegd een heeeeeeel fijn gezicht om te zien dat barmhartigheid meer in de Koran voorkomt dan de Bijbel. Dat wist ik eerlijk gezegd niet.

Richard ibn Willem
Super Poster!
Super Poster!

door Richard ibn Willem » wo _1-_feb-_2006ah, 1-2-2006ad, 2:07 pm

Mooi artikel Hind,

Ik las je topic verwijzing in het voorsteltopic van Lotus. Ook erg goed voer voor iemand die wil weten waarom jihad zo vaak gekoppeld wordt aan de islam. Die koppeling is vaker te lezen dan het woordje vrede en islam. Vreemd?

Ik ga het artikel komende zondag uitdelen aan de spreker van de dienst en misschien enkele van mijn gelovige broeders van het christendom.

Salaam,
ritchie
49:11. O, u die gelooft! Laat een volk het andere volk dat waarschijnlijk beter is dan zij, niet bespotten, noch vrouwen andere vrouwen, die misschien beter zijn dan zij. En belastert elkander niet, noch noemt elkaar bij scheldnamen....

RANDOM_AVATAR
oemlouay
Junior lid
Junior lid

Re: De statistiek van de religies

door oemlouay » wo _1-_feb-_2006ah, 1-2-2006ad, 4:22 pm

*Hind* schreef:Trouw, 15 december 2005

Stille teksten, luide vertolkers

door Cokky van Limpt

assalamoe alaiki,
ik kom net om de hoek kijken, ik ken dit verhaal al. niet van de Ruiter zelf, een fantastisch verhaal. ik ga niet doen of ik veel weet, maar ik had dit voor mijn scriptie al eens gedaan 2 jaar gelden om precies te zijn en vond al wat ik gedacht had, maar ik moest met bewijzen komen van onze christelijke leraar. en ja hoor in de Quraan staan tenopzichte van de Tora en de bijbel minder teksten in over oorlog en de gewapende heilige strijd. ik heb mijn scriptie uigeleent toen en nooit terug gekregen. Ik kan jullie de precieze teksten helaas niet meedelen. het heeft mij toen veel tijd gekost om het af teronden. en die tijd heb ik nu niet om het 'even' op te zoeken, ik ben nl veel bezig met quraan leren en uitleg hiervan. ik beloof niets misschien vind ik wil iets in die richting..
mijn islamitische groet
bint al islam

G.Salem
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door G.Salem » zo _26-_feb-_2006ah, 26-2-2006ad, 1:49 am

het woord barmhartigheid komt 114 x voor in de Qoraan
Bismillah Arrahmaan Arraheem
voor (op 1tje na) elke soerah
of wordt dat niet zo bedoeld? wel toch?
(teminste ik denk van wel)

Salaam,
[align=center]9. "Voorwaar, deze Koran leidt naar wat rechter is..." (Soerah [17] Al-Israa)

28. "...Door het gedenken van Allaah komen de harten tot rust." (Soerah [13] Ar-Ra'd)[/align]

Keer terug naar Actueel