|
Het is di feb 09, 2010 12:38 am
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Jihaad leidt noodzakelijk tot leiding
|
|
| Auteur |
Bericht |
|
Bashir Mohamed
|
 Jihaad leidt noodzakelijk tot leiding
As al,
In deze dagen vol fitna op de wereld is de vraag of en wanneer we kunnen spreken van jihaad en wiens oordeel wij hierin dienen te volgen een belangrijk discussiepunt geworden binnen onze oemma.
We zien dat velen van onze dappere broeders omwille van Allah en terverdediging van de moslimlanden en haar bevolking de wapens oppakken en de strijd aanbinden met de koeffaar maar tegelijkertijd horen we verschillende geleerden/de "geleerden" deze strijd verbieden en deze zelfde broeders veroordelen.
al-imaam Ibn Taymeeyah (Rahimahullaah) zegt betreffende dit soort verschillen van inzicht het volgende:
De verplichting betreffende kwesties van Jihaad is het rekening houden met het advies van de mensen van de correcte Deen, die ervaring in Dunyaa hebben. Het advies van de mensen van Dunyaa die neigen oppervlakkig naar de Deen te kijken, of de mensen van Deen die geen ervaring in Dunyaa hebben, wordt niet gevolgd."
[ al-mustadrak 3alaa Majmoo3 al-fataawaa (220/3) die door Ibn Qaasim wordt gecompileerd ]
Ibn Taymeeyah bedoelt dat de mensen die begrip hebben van de Jihaad , zoals goede geleerden met oprechtheid (goede en oprecht betekent dus niet overheidsgeleerden) maar dat diegenen welke betrekkingen hebben met de Mujaahideen noch ervaring met de Jihaad, niet over deze Jihaad kwesties gevraagd zouden moeten worden.
Deze fatwa wordt ook gevonden in al-fataawaa al-kubra, de laatste volume (nr. 5):
"En zij die over de kwesties van Jihaad worden gevraagd zijn die mensen van correcte,oprechte godsdienst en die weten waar de mensen van de dunya op zijn, en zij moeten niet worden gevraagd, zij die slechts de oppervlakkigheid van teksten bekijken, en zij moeten niet diegene vragen die correcte en oprechte godsdienst hebben, maar zich niet bewust zijn van waar de mensen van de dunya op zijn."
[ Al-Fatawa al-kubraa, en dit wordt genomen uit pagina 51 van fil-Jihaad fiqh-wajtihaad van Shaykh ' Abdullah ' Azzam ]
Dit is vanwege de leiding die de Mujahideen hebben, zoals Ibn ul-qayyim en Ibn Taymiyaah hebben vermeld:
Ibn ul-qayyim zegt:
"De Mujahideen en de mensen van de frontlinies zijn de geleide mensen, dus als de adviezen verschillen, en de wegen leiden af, wordt de leiding getrokken door hen bij het volgen van wat zij zeggen en het houden aan hun adviezen. De mensen van de Jihaad hebben de leiding en leggen de waarheid en werkelijkheid aan de dag, dit wordt niet gevonden buiten de mensen van Mujaahadah; en het wordt niet gevonden in hen die [ slechts ] Jihaad van de wensen en Satan doen, want niemand is in de Jihaad van de externe vijand succesvol behalve degene die de interne vijand heeft verslagen. En van hier heeft onze Meester, moge Hij geprezen zijn de leiding aan de Jihaad verbonden, dus de meest complete mensen in leiding, zijn degenen van de grootste Jihaad, en wie dan ook de Jihaad verlaat faalt op leiding in overeenstemming met hoe weinig hij ervan heeft verricht ".
[ al-fawaa`id, pagina 59.]
Ibn Taymeeyah zegt:
"Jihaad leidt noodzakelijk tot leiding, welke alle kennis omvat, zoals Allaah?s gezegde laat zien : { En degenen die omwille van Ons strijden, die zullen Wij zeker Leiding schenken op Onze wegen. En voorwaar, Allah is zeker met de weldoeners. } dus leid Hij in al Zijn Wegen, degene die Jihaad op de weg van Allah doet. Om deze reden hebben de twee Imaams Ibn al-mubaarak en Ahmad bin Hanbal, evenals anderen, gezegd, ' Als de mensen over een kwestie verschillen, kijk dan naar datgene waar diegenen in de frontlinies op zijn, want de waarheid is met hen, omdat Allaah zegt, { En degenen die omwille van Ons strijden, die zullen Wij zeker Leiding schenken op Onze wegen. En voorwaar, Allah is zeker met de weldoeners...} [ Soorah al-'Ankaboot v. 69 ] ' " [ Majmoo ' al-fataawaa 28/442 ]
Wasalaam
|
| zo dec 04, 2005 4:39 pm |
|
 |
|
Yoesuf
Super Poster!
Geregistreerd op: zo sep 11, 2005 12:47 pm Berichten: 1492 Woonplaats: Antwerpen
Geslacht:
|
Wslm Wr Wb
Beste broeder Bashir, Jihad is een héél grote en gevaarlijke woord en ik denk niet dat het aan ons is om daarover te discussieren. Omdat wij allebij en iedereen die hier zit (leden) niet de kennis daarover beschikken om daarover te praten.
wslm Wr Wb
_________________ Neem niet alles wat ik zeg als correct. Er kunnen fouten zijn of iets dat verkeerd is uitgelegd. Moge Allah swt mij hiervoor vergeven, en dit jullie duidelijk maken.
Steun ontdekislam! Giro:2713967 t.n.v. Stichting OntdekIslam
|
| zo dec 04, 2005 6:53 pm |
|
 |
|
jacob_nl
Forum Beheerder
Geregistreerd op: wo dec 01, 2004 6:11 pm Berichten: 7213 Woonplaats: rotterdam
Geslacht:
|
He oosten wind vandaag ,ben benieuwd voor morgen.
salaam alaikum wm wb

Steun ontdekislam! Giro:2713967 t.n.v. Stichting OntdekIslam
|
| zo dec 04, 2005 7:24 pm |
|
 |
|
Sakina55
Pro Ontdekker !!
Geslacht:
|
Sawrwb,
De profeet (vzmh) zei over extremisme in het algemeen: "Hij die - in religie_ onnodige hardheid of geweldadigheid vertoontgaat ten onder". En hij herhaalde dat tot drie keer toe. Sahih Muslim
"De islam is gemakkelijk . Wie van u daar extremisme in brengt zal worden overweldigd. Kies daarom voor de middenweg. Volbreng , waartoe je in staat bent en blijf opgewekt. En vrag om Allah's hulp in de ochtend en de avond en in een deel van de nacht". Sahih Muslim en sahih Buchari.
Wa salaam
_________________ lang leve de niet bestaande ummah.
http://ina55.hyves.nl/
|
| zo dec 04, 2005 9:37 pm |
|
 |
|
Bashir Mohamed
|
As al,
Ik vind dat er best iets te zeggen is voor de mening van deze grote geleerden en dat we ze niet zondermeer opzij moeten schuiven alszijnde extremistisch.
Maar het is bij nader inzien misschien onverstandig van me hierover te willen discussieren. Ik postte het naar aanleiding van een eerdere discussie over jihaad.
Wasalaam
|
| ma dec 05, 2005 12:32 am |
|
 |
|
*Hind*
Pro Ontdekker !!
Geslacht:
|
hibahikmat schreef: Sawrwb,
De profeet (vzmh) zei over extremisme in het algemeen: "Hij die - in religie_ onnodige hardheid of geweldadigheid vertoontgaat ten onder". En hij herhaalde dat tot drie keer toe. Sahih Muslim
"De islam is gemakkelijk . Wie van u daar extremisme in brengt zal worden overweldigd. Kies daarom voor de middenweg. Volbreng , waartoe je in staat bent en blijf opgewekt. En vrag om Allah's hulp in de ochtend en de avond en in een deel van de nacht". Sahih Muslim en sahih Buchari.
Wa salaam
In soerat al Baqarah (weet niet meer welk vers) staat er bij mijn weten ook genoemd dat de islam weg is van de gematigdheid.
|
| ma dec 05, 2005 5:40 am |
|
 |
|
selam
Super Poster!
Geregistreerd op: ma jan 31, 2005 3:28 pm Berichten: 4355 Woonplaats: ZH
Geslacht:
|
*Hind* schreef: hibahikmat schreef: Sawrwb,
Wa salaam In soerat al Baqarah (weet niet meer welk vers) staat er bij mijn weten ook genoemd dat de islam weg is van de gematigdheid.
Jihaad is ook 1 van die wege maar moet als laatste middel worden gebruikt. Als een leider of dergelijke moslims alles hebben geprobeerd om gerechtigheid te krijgen en dat nog niet ontvangen dan is jihaad het laatse red middel. Over het onderwerp jihaad moet je eerst de regels ervan kennen. Zo lang een persoon dat niet weet dan moet hij of zij er niet aanbeginnen.
_________________ Kijk niet hoe groot of klein de zonde is maar kijk naar wie je ongehoorzaam bent.
|
| ma dec 05, 2005 3:01 pm |
|
 |
|
Sinbad
Super Poster!
Geslacht:
|
We maken dezelfde fout als de westerse media. We geven jihad de betekenis van "heilige oorlog" of "gewapende strijd". Het arabische woord voor oorlog is "7arb". Jihad betekent 'strijd' of 'inspanning'. Deze kan gewapend of ongewapend zijn, intern (jihad'u nafs) of extern gericht zijn.
Jihadu nafs is de strijd tegen je ego. Voorbeelden van een extern gerichte jihad die niets met gewapende strijd te maken heeft is iemand in moeilijkheden helpen, of je uitspreken teghen een tyran of je ouders helpen of geld geven voor een goede zaak. Hier bestaan verschillende bewijzen voor zie:
http://www.ict.org.il/articles/jihad.htm
http://www.irshad.org/islam/iiie/iiie_18.htm
In de Koran wordt de strijd die de kafirs tegen de moslims deden ook jihad genoemd. Dat was echter niet "jihad fi sabillilah" (strijd/inspanning op God's weg) want zij deden het voor foute redenen, namelijk om de moslims uit te roeien.
Laten we dus dit woord niet te pas en te onpas gebruiken omdat sommige moslims en niet-moslims er een verkeerde of gelimiteerde betekenis aan geven.
Over "heilige oorlog" kan ik zeggen dat geen enkele oorlog "heilig" is. Een oorlog is hoogstens noodzakelijk of gerechtvaardigd. Het is iets gruwelijks wat slechts een uiterst middel is als andere middelen gefaald hebben om de orde te herstellen en een rechtvaardige vrede te brengen.
Sinbad
_________________ 'Niemand onder u heeft waarlijk het geloof indien u niet uw naaste toewenst hetgeen u uzelf toewenst' - Profeet Mohammed (vrede zij met hem)
|
| ma dec 05, 2005 8:14 pm |
|
 |
|
Sakina55
Pro Ontdekker !!
Geslacht:
|
Wa salaam
|
| ma dec 05, 2005 9:57 pm |
|
 |
|
Badr
Senior lid
Geslacht:
|
Anderzijds moeten we ook niet willen ontkennen dat de gangbare betekenis van "jihad" in de fiqh gewoon oorlog is, hetzij defensief, hetzij offensief.
|
| di dec 06, 2005 10:27 am |
|
 |
|
Bashir Mohamed
|
Sinbad schreef: We maken dezelfde fout als de westerse media. We geven jihad de betekenis van "heilige oorlog" of "gewapende strijd". Het arabische woord voor oorlog is "7arb". Jihad betekent 'strijd' of 'inspanning'. Deze kan gewapend of ongewapend zijn, intern (jihad'u nafs) of extern gericht zijn. Jihadu nafs is de strijd tegen je ego. Voorbeelden van een extern gerichte jihad die niets met gewapende strijd te maken heeft is iemand in moeilijkheden helpen, of je uitspreken teghen een tyran of je ouders helpen of geld geven voor een goede zaak. Hier bestaan verschillende bewijzen voor zie: http://www.ict.org.il/articles/jihad.htmhttp://www.irshad.org/islam/iiie/iiie_18.htmIn de Koran wordt de strijd die de kafirs tegen de moslims deden ook jihad genoemd. Dat was echter niet "jihad fi sabillilah" (strijd/inspanning op God's weg) want zij deden het voor foute redenen, namelijk om de moslims uit te roeien. Laten we dus dit woord niet te pas en te onpas gebruiken omdat sommige moslims en niet-moslims er een verkeerde of gelimiteerde betekenis aan geven. Over "heilige oorlog" kan ik zeggen dat geen enkele oorlog "heilig" is. Een oorlog is hoogstens noodzakelijk of gerechtvaardigd. Het is iets gruwelijks wat slechts een uiterst middel is als andere middelen gefaald hebben om de orde te herstellen en een rechtvaardige vrede te brengen. Sinbad Salaam broeder, Moet ik dit statement zien in het kader van de door mij geplaatste vizies van geleerden betreffende jihaad? Of als een advies in het algemeen? Badr schreef: Anderzijds moeten we ook niet willen ontkennen dat de gangbare betekenis van "jihad" in de fiqh gewoon oorlog is, hetzij defensief, hetzij offensief.
Dit klopt inderdaad.
Verder worden er door anderen allerlei mooie overleveringen geplaatst, maar ik mis de link met de uitspraken van deze geleerden.
Dus inplaats van deze hadith's, welke opzichzelf natuurlijk leerzaam zijn, zou ik liever reacties zien welke in enige mate aansluiten bij de voornoemde uitspraken.
Dus als men de inzichten van deze geleerden geweldadig, extremistisch etc. vind, kan men dit ook gewoon zeggen inplaats van hadith's te plaatsen welke helemaal niet van toepassing zijn op de topic.
Djazakallahoe Ghairan,
Wasalaam
|
| di dec 06, 2005 11:51 am |
|
 |
|
Sinbad
Super Poster!
Geslacht:
|
_________________ 'Niemand onder u heeft waarlijk het geloof indien u niet uw naaste toewenst hetgeen u uzelf toewenst' - Profeet Mohammed (vrede zij met hem)
|
| wo dec 07, 2005 3:26 pm |
|
 |
|
Badr
Senior lid
Geslacht:
|
|
| wo dec 07, 2005 7:35 pm |
|
 |
|
Sakina55
Pro Ontdekker !!
Geslacht:
|
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert9.htm
Artikel over alle vormen van jihad
a,.Jihad an-Nafas: de strijd tegen het verwaande zelf
b. Jihad ash-Shaytan: verzet tegen Satan
c. Jihad ahlu ath-Thulm: inzet voor sociale rechtvaardigheid en tegen onrecht
d. Jihad al-Kuffar: indijken van ongeloof door verspreiding van kennis van geloof
e. Jihad al-Bid'ah: zuiver houden van het geloof door afwijzen van afwijkende innovaties
f. Jihad al-Munafiqeen: doorprikken van hypocrisie
g. Jihad al-Asghar: gewapende strijd tegen aanval en bezetting - een 'heilige' oorlog
|
| wo dec 07, 2005 8:28 pm |
|
 |
|
Yasin
Gewaardeerd lid
Geregistreerd op: vr dec 02, 2005 11:50 pm Berichten: 303 Woonplaats: Amsterdam
Geslacht:
|
Ik ben geen geleerde maar ik denk sowieso dat veel mensen waaronder ik zelf zich liever met de innerlijke strijd bezig kunnen houden (dwz o.a. "defeat the evil within"). Daarnaast natuurlijk met het doen van goed voor anderen. In bepaalde gevallen kan ik mij voorstellen dat ik uiteindelijk meer zou willen doen (dan het gevaar mijn andere wang toe te keren om iemands vuur te doen afkoelen door goed te doen) maar voor mij zou dat direct gevaar voor Islam betekenen. En ja wat versta ik onder direct gevaar, wat verstaan de geleerden onder direct gevaar etc..
peace be upon all
_________________ "‘Allah kijkt niet naar jullie lichaam en jullie uiterlijk, maar naar jullie harten en naar jullie daden.’
(overgeleverd door Muslim)."
|
| wo dec 07, 2005 8:52 pm |
|
 |
|