Iqaamah

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
muisje
Beginner
Beginner

Iqaamah

door muisje » di _17-_nov-_2009ah, 17-11-2009ad, 3:02 pm

Salaam 'alaykum warahmatullaahi wa barakatu broeders en zuster,

Ik en een paar zusters hadden laatst een discussie over het salaat.. Namelijk dat een zuster zei dat de iqaamah opzeggen ( ook als je helemaal alleen bid ) verplicht is ook voor de vrouwen.. Mijn vraag is heeft iemand meer kennis hier over en bewijzen wat nou het goede is..

Ghair Inshallah

Wa 'alaykum salaam warahmatullaah

RANDOM_AVATAR
Umm Ishaq
Super Poster!
Super Poster!

Re: Iqaamah

door Umm Ishaq » di _17-_nov-_2009ah, 17-11-2009ad, 3:43 pm

Wa'alaikom Salaam,

Bij ieder gebed die ik alleen doe. Zeg ik het oproepen tot het gebed op. Maar ik heb me laten vertelen dat dit niet hoeft.
Maar allahu Alem
Laatst bijgewerkt door Umm Ishaq op di _17-_nov-_2009ah, 17-11-2009ad, 3:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

RANDOM_AVATAR
Noëlle
Super lid
Super lid

door Noëlle » di _17-_nov-_2009ah, 17-11-2009ad, 4:32 pm

Salaam alaikoem,

Het verschil zit um toch in de volume van de recitatie van de verzen uit de Koraan? Vrouwen heel zacht, mannen gewoon.

Vanaf kleins af heb ik het gebed geleerd niet hardop te doen als vrouw. Afgelopen jaren lees ik zelf veel en ga ik ook regelmatig naar de moskee. Nu kan ik me eigen moeder niet ervan overtuigen dat er geen verschil is tussen het gebed van een man en die van een vrouw. Mijn moeder is heel sceptisch en zegt dat ze daar nog nooit van heeft gehoord. En waarschuwt mij steeds voor innovatie. Ook is zij van mening dat je de Iqaamah niet hoeft te doen bij elk gebed.
Ik kan dit niet toeschrijven aan gebrek van kennis want all het andere wat ik wil weten weet zij altijd wel, na opzoeken klopt het ook altijd. Over het reciteren van de verzen zei mijn moeder dat zelfs de muren je stem niet mogen horen? Het bewijs hiervoor heb ik eigenlijk niet opgezocht maar uit dat boek wat Leonard noemt ben ik dat niet tegengekomen. Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen natuurlijk.
Ik begin er zelf ook aan te twijfelen en reciteer de koran tijdens het gebed ook in mezelf of heel zachtjes.
Welke argumenten kan ik tegen me moeders argument inbrengen om haar ervan te overtuigen dat er geen onderscheid tussen het gebed van een man en die van de vrouw is.

salaam.

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » di _17-_nov-_2009ah, 17-11-2009ad, 5:06 pm

Salaamu alaykoem wa rahmatollahi wa barakatoeh,

Ibn Rushd AL-Malikee Rahimahu allah zei:

والجمهور أنه ليس على النساء أذان ولا إقامة‏.‏ وقال مالك‏:‏ إن أقمن فحسن، وقال الشافعي‏:‏ إن أذن وأقمن فحسن، وقال إسحاق‏:‏ إن عليهن الأذان والإقامة‏.‏

En de meeste geleerden zijn van mening dat er geen adhaan nog iqaamah is voor de vrouw. En Malik zei: Als zij de iqaamah verrichten dan is dat goed, en As-Shaafi'ee zei: Als zij de adhaan doen en de iqamaah dan is dat goed. En Ishaaq zei: Voor hun is ook de adhaan en de iqaamah.

En dit is gebasseerd op de volgende overlevering:

Ibn ´omar radiya allah ´anhu zei:

‏ليس على النساء أذان ولا إقامة

Er is geen adhaan nog iqaamah voor de vrouwen ( overgeleverd door Bayhaqi )

Imaam Shouwkani Rahimahu allah zei over deze overlevering in nayl al awthaar:

بإسناد صحيح

Met een authenthieke ketting van overleveraars

En de aragument die de mening van Imaam As-Shaafi´ee Rahimahu allah ondersteunt is het volgende dat bayhaqi heeft overgeleverd (1/408) van ´aisha:

أنها كانت تؤذن و تقيم، و تؤم النساء ، و تقف وسطهن

Zij deed de adhaan en de iqaamah en zij heeft het gebed geleid tussen de vrouwen, en zij stond in het middelste van de rij.

Ibn Hazm Rahimahu allah zei:

وَلاَ أَذَانَ عَلَى النِّسَاءِ، وَلاَ إقَامَةَ؛ فَإِنْ أَذَّنَّ، وَأَقَمْنَ فَحَسَنٌ‏.‏

بُرْهَانُ ذَلِكَ‏:‏ أَنَّ أَمْرَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالأَذَانِ إنَّمَا هُوَ لِمَنْ افْتَرَضَ عَلَيْهِمْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الصَّلاَةَ فِي جَمَاعَةٍ، بِقَوْلِهِ عليه السلام‏:‏ فَلْيُؤَذِّنْ لَكُمْ أَحَدُكُمْ وَلْيَؤُمَّكُمْ أَكْبَرُكُمْ وَلَيْسَ النِّسَاءُ مِمَّنْ أُمِرْنَ بِذَلِكَ، .

Er is geen adhaan, noch iqaamah voor de vrouw (i.e verplicht ), en als zij de adhaan en de iqaamah verrichten dan is dat goed.

Bewijs voor dit: De profeet s.a.w. beveelde de adhaan alleen aan degene die het gebed gezamelijk bid met zijn woorden: ''Laat iemand van jullie adhaan doen, en laat diegene die het oudste is onder jullie het gebed leiden''. En de vrouwen zijn niet opgedragen om dit te doen,

( Moehalla )

Wat betreft de regelgeving hiervan, hierover zijn er een aantal mening onder de grote geleerden:

-Het is Fard kifaayah als het gebeden woord met de djama´a.
-Fard als het gebeden word met de djama´a, en het is geen kifaayah in dit geval
-Sunnah moe-akadah
-Alleen de Adhaan is verplicht, en de iqaamah niet.
-Alleen de iqaamah is verplicht, en de adhaan niet.

En ik weet niet of alle geleerden die van mening zijn dat het verplicht is in de zin van dat als je het niet doet dat je gebed omgeldig is, iedergeval onder de geleerden die zeiden dat het ongeldig is zonder de iqaamah en de adhaan is Moedjahied, en ´ataa zei dat als het zonder iqaamah gedaan word dan moet het ingehaald worden als de tijd van het gebed nog niet verlopen is.

Ibn Hazm Rahimahu allah zei:

وَلاَ يَلْزَمُ الْمُنْفَرِدَ أَذَانٌ، وَلاَ إقَامَةٌ فَإِنْ أَذَّنَ، وَأَقَامَ فَحَسَنٌ؛ .

Het is niet verplicht voor de individu om de adhaan noch de iqaamah te doen, en als zij de adhaan en de iqaamah doen dan is ok.

( Moehalla )

Dit legt hij uit omdat de bewijzen die gekomen zijn over het bevel van de adhaan dat dit slechts gekomen is op degene die het gebed gezamelijk bid.

Wa allahu a´lam

Wa salaamu ´alaykoem

RANDOM_AVATAR
muisje
Beginner
Beginner

door muisje » di _17-_nov-_2009ah, 17-11-2009ad, 5:39 pm

Salaam 'alaykum warahmatullaahi wa barakatu

DjazakAllah oegairan

Als ik het goed begrijp is het dus dat verschillende stromingen een andere mening daarover hebben?
Dus als ik de malikieten volg is het oke als ik de iqaamah opzeg maar als ik het niet doe, is daar ook niets op tegen? ( dus niet verplicht?) Allahoe 3lim..

Wa 'alaykum salaam

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » di _17-_nov-_2009ah, 17-11-2009ad, 6:11 pm

muisje schreef:Salaam 'alaykum warahmatullaahi wa barakatu

DjazakAllah oegairan

Als ik het goed begrijp is het dus dat verschillende stromingen een andere mening daarover hebben?
Dus als ik de malikieten volg is het oke als ik de iqaamah opzeg maar als ik het niet doe, is daar ook niets op tegen? ( dus niet verplicht?) Allahoe 3lim..

Wa 'alaykum salaam

´Alaykoem salaam wa rahmatollahi wa barakatoeh,

Na´aam dat klopt. Overgens zoals je al heb gelezen is het de mening van de meerderheid dat het voor de vrouw slechts aanbevollen is en niet verplicht.

Wa salaamu ´alaykoem wa rahmatollah.

RANDOM_AVATAR
muisje
Beginner
Beginner

door muisje » di _17-_nov-_2009ah, 17-11-2009ad, 8:43 pm

DjazakAllahoegairan voor het beantwoorden en uitleggen van m'n vraagje Dawoed!

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » zo _22-_nov-_2009ah, 22-11-2009ad, 3:24 am

Per Hanafi madhab is het makruh (afgeraden) voor een vrouw om de adhaan of iqamah te geven.

Bewijs:

Sayyidatunā Asmā (moge Allah tevreden met haar zijn) overlevert als onderdeel van een langere Hadīth dat de Profeet (Allah zegene hem en geve hem vrede) heeft gezegd: “Er is geen oproep tot het gebed, iqāma of vrijdaggebed voor vrouwen.” [Al-Bayhaqī 1921]

Sayyidunā Ibn `Umar (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: “Er is geen oproep tot het gebed of iqāma voor vrouwen.” [Al-Bayhaqī 1920]

RANDOM_AVATAR
justme_linnie
Super lid
Super lid

door justme_linnie » zo _22-_nov-_2009ah, 22-11-2009ad, 11:04 am

Salaam aleikum

Ik ben blij met dit topic.
Op islam le safgelopen vrijdag zei de leraar dat de iqaamah wel verplicht was voor vrouwen en de adhan niet.....

Liefs Linda

RANDOM_AVATAR
Noëlle
Super lid
Super lid

door Noëlle » zo _22-_nov-_2009ah, 22-11-2009ad, 4:46 pm

justme_linnie schreef:Salaam aleikum

Ik ben blij met dit topic.
Op islam le safgelopen vrijdag zei de leraar dat de iqaamah wel verplicht was voor vrouwen en de adhan niet.....

Liefs Linda

Het feit dat er niet één lijn is bemoeilijkt het kennis vergaren. Het is zoo ontzettend vermoeiend soms.

RANDOM_AVATAR
justme_linnie
Super lid
Super lid

door justme_linnie » ma _23-_nov-_2009ah, 23-11-2009ad, 9:42 am

salaam aleikum

Ja klopt ik vind het erg verwarrend soms.

wasalama

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » ma _23-_nov-_2009ah, 23-11-2009ad, 10:07 pm

muslimman schreef:Per Hanafi madhab is het makruh (afgeraden) voor een vrouw om de adhaan of iqamah te geven.

Bewijs:

Sayyidatunā Asmā (moge Allah tevreden met haar zijn) overlevert als onderdeel van een langere Hadīth dat de Profeet (Allah zegene hem en geve hem vrede) heeft gezegd: “Er is geen oproep tot het gebed, iqāma of vrijdaggebed voor vrouwen.” [Al-Bayhaqī 1921]

Sayyidunā Ibn `Umar (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: “Er is geen oproep tot het gebed of iqāma voor vrouwen.” [Al-Bayhaqī 1920]

De overlevering van Asma Radiya allahu ´anha hierin zit een zwakte, zoals Imaam Shauwkani bevestigd, hij rahimahu allah zei:

وفي إسناده الحكم بن عبد اللَّه الأيلي وفيه ضعف جدًا‏.

Wallahu a´lam.

Salaamu ´alaykoem wa rahmatollah

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » di _24-_nov-_2009ah, 24-11-2009ad, 12:49 am

**Dawoed** schreef:
muslimman schreef:Per Hanafi madhab is het makruh (afgeraden) voor een vrouw om de adhaan of iqamah te geven.

Bewijs:

De overlevering van Asma Radiya allahu ´anha hierin zit een zwakte, zoals Imaam Shauwkani bevestigd, hij rahimahu allah zei:

وفي إسناده الحكم بن عبد اللَّه الأيلي وفيه ضعف جدًا‏.

Wallahu a´lam.

Salaamu ´alaykoem wa rahmatollah

Er is nog een hadith in Bayhaqi waarin Aisha radiallahoe anha zegt: "Wij verrichtten het gebed zonder de iqamaah."

RANDOM_AVATAR
Noëlle
Super lid
Super lid

door Noëlle » di _24-_nov-_2009ah, 24-11-2009ad, 8:29 pm

Ik volg liever geen madhab maar wil me alleen aan de Quraan en Sunnah houden. Wist niet dat ik dmv van de Iqaamah al per ongeluk de maliki madham volgde.

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » do _26-_nov-_2009ah, 26-11-2009ad, 1:54 am

Noëlle schreef:Ik volg liever geen madhab maar wil me alleen aan de Quraan en Sunnah houden. Wist niet dat ik dmv van de Iqaamah al per ongeluk de maliki madham volgde.

Als je de Quraan en Sunnah volgt dan volg je automatisch al een madhab, dus vandaar dat je ''per ongeluk'' de maliki madhab volgde...

RANDOM_AVATAR
Noëlle
Super lid
Super lid

door Noëlle » do _26-_nov-_2009ah, 26-11-2009ad, 9:23 am

muslimman schreef:
Noëlle schreef:Ik volg liever geen madhab maar wil me alleen aan de Quraan en Sunnah houden. Wist niet dat ik dmv van de Iqaamah al per ongeluk de maliki madham volgde.

Als je de Quraan en Sunnah volgt dan volg je automatisch al een madhab, dus vandaar dat je ''per ongeluk'' de maliki madhab volgde...

Ja joh?
Persoonlijk houd ik er niet van om dingen te labelen dus ik volg liever geen madhab.

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » di _16-_nov-_2010ah, 16-11-2010ad, 1:14 pm

Assalaamu 'alaykum,

Volgens de Hanafie madhhab zijn de iqaamah en adhaan sterk aangeraden handelingen voor mannen. Voor vrouwen is het makroeh.

Zie de onderstaande uitspraken voor meer informatie.

{edit d.d. 28-9-2019: links verwijderd, bestaan niet meer, Ayasha}

Wassalaam
فإذا كان الهدف إعلاء كلمة الله، ما عندي شك أن هذه الأمة منصورة

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

RANDOM_AVATAR
UmmHidayaah
Beginner
Beginner

door UmmHidayaah » za _28-_sep-_2019ah, 28-9-2019ad, 6:51 am

DE ADHAAN EN DE IQAAMAH VOOR DEGENE DIE ALLEEN BIDT” DOOR SHAYKH ‘MOHAMMED IBN SAALIH AL-‘OETHAYMIEN ( R A H I M A H O E L L A A H )

Vraag #196: Wat is het oordeel over de adhaan en de iqaamah voor degene die alleen bidt?

Antwoord:
De adhaan en de iqaamah voor degene die alleen bidt zijn aanbevolen, en niet verplicht. Er is namelijk niemand met hem die hij moet oproepen voor het gebed. Hij kan het echter wel uitvoeren, aangezien de adhaan behoort tot het gedenken van Allaah, het verheerlijken [van Allaah] en het oproepen van jezelf naar het gebed en het succes. Zo ook de iqaamah, ok dit is aanbevolen.

fatawaa: Arkaan Al-islaam p.282

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » za _28-_sep-_2019ah, 28-9-2019ad, 9:52 pm

Fatwanr. SP25

Vraag:

“Wanneer vrouwen bijeenkomen om te bidden moeten zij dan de Iqaamah doen?”

Antwoord:

“Als zij de Iqaamah doen kan dat geen kwaad. Als zij dat niet doen, kan dat ook geen kwaad. De Iqaamah en de Adhaan zijn alleen verplicht voor mannen.”

Shaykh Mohammed Ibn Saalih al-’Othaymien
Fataawa al-Mar`ah
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Het Gebed