Is kaas haram?

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
iemand
Beginner
Beginner
 
Berichten: 24
Geregistreerd: za _8-_okt-_2005ah, 8-10-2005ad, 11:56 am

Is kaas haram?

door iemand » zo _9-_okt-_2005ah, 9-10-2005ad, 3:39 pm

K heb gehoord dat kaas haram is
Behalve biologische kaas

Want in normaal kaas zit er stremsel
en in biologische kaas zit er vegitarische stremsel.
Klopt dat?
Laatst bijgewerkt door iemand op zo _13-_nov-_2005ah, 13-11-2005ad, 4:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

no avatar
Yasmin
 

door Yasmin » zo _9-_okt-_2005ah, 9-10-2005ad, 3:46 pm

Assalaamoe 'aleikoum

Hier heb ik iets gevonden:


Het eten van kaas.

Vraag: Ik hoorde laatst van een islam geleerde dat het eten van kaas dat verkocht word haram is omdat er stremsel in zit en stremsel bevat de inhoud van de maag van een kalf. Ik zou heel graag willen weten wat hiervan waar is, want als dit zo is wat mag je dan nog wel eten?

Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste zuster

Voordat wij uw vraag beantwoorden moeten we eerst definiëren wat stremsel precies is. Al-Fayroez Aabaadi heeft gezegd in zijn woordenboek, blz 313, onder de definitie van stremsel (al-infih'ah) dat het een gele substantie is die verkregen wordt uit de magen van jonge zogende geitjes. Infah'ah (stremsel) is ook gedefinieerd in Mawsoe'ah al-Fiqhiyyah, en wel als volgt: "Het is een geel/wit-achtige substantie (dat zich bevindt in een omhulsel van huid) dat verkregen wordt uit de magen van zogende geiten of lammeren. Wanneer een klein beetje van deze substantie aan melk wordt toegevoegd dan stolt het en wordt het kaas. In sommige Arabisch-sprekende regio's noemen mensen dit stremsel "moedjabbinah" (kaas-maker) en de maag (waaruit het stremsel verkregen wordt) wordt "karsh" genoemd wanneer het een dier betreft dat graast.

Het Islamitische oordeel over stremsel is dat als het genomen wordt van een dier dat geslacht is volgens de Shari'ah, dat het dan rein (taahir) is, en het kan gegeten worden. Dit is de mening van alle geleerden.

Wat betreft het eten van een dier dat een natuurlijke dood is gestorven, of dat niet geslacht is in overeenstemming met de Shari'ah, dan is het volgens de mening van de meerderheid van de geleerden onrein (naadjis) en het dient dan niet gegeten te worden. Ze baseren deze uitspraak op de aya (vertaling van de betekenis): "Verboden voor jullie zijn de kadavers (al maytah)... " (Soerat al-Maa'idah, aya 3) - het stremsel wordt dan onrein vanwege de dood van het dier, en het is niet mogelijk om daar de onreinheid van te verwijderen.

Imaam al-Nawawi heeft gezegd in al-Madjmoe' (9/68): "De Oemmah is het er over eens dat het toegestaan is om kaas te eten zolang het niet gemengd is met iets onreins, zoals stremsel dat afkomstig is van een bron die niet halaal is, omdat het niet geslacht is volgens de methode van de Shari'ah. Deze idjmaa (consensus) is het bewijs wat gebruikt wordt om dit toegestaan te verklaren."

De tweede mening is die van Aboe Haniefaa en het is tevens een van de twee meningen die hier over zijn overgeleverd van Imaam Ahmed, dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die Sheikh al-Islaam ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun (de ongelovigen) kaas halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is."

Een persoon. is vrij in de keuze om een van deze twee meningen te volgen.

En Allah weet het beste.

Cyber-imam,
Het team van ......

RANDOM_AVATAR
iemand
Beginner
Beginner
 
Berichten: 24
Geregistreerd: za _8-_okt-_2005ah, 8-10-2005ad, 11:56 am

door iemand » zo _9-_okt-_2005ah, 9-10-2005ad, 4:42 pm

Yasmin schreef:Assalaamoe 'aleikoum

Hier heb ik iets gevonden:


Het eten van kaas.

Vraag: Ik hoorde laatst van een islam geleerde dat het eten van kaas dat verkocht word haram is omdat er stremsel in zit en stremsel bevat de inhoud van de maag van een kalf. Ik zou heel graag willen weten wat hiervan waar is, want als dit zo is wat mag je dan nog wel eten?

Antwoord: In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Beste zuster

Voordat wij uw vraag beantwoorden moeten we eerst definiëren wat stremsel precies is. Al-Fayroez Aabaadi heeft gezegd in zijn woordenboek, blz 313, onder de definitie van stremsel (al-infih'ah) dat het een gele substantie is die verkregen wordt uit de magen van jonge zogende geitjes. Infah'ah (stremsel) is ook gedefinieerd in Mawsoe'ah al-Fiqhiyyah, en wel als volgt: "Het is een geel/wit-achtige substantie (dat zich bevindt in een omhulsel van huid) dat verkregen wordt uit de magen van zogende geiten of lammeren. Wanneer een klein beetje van deze substantie aan melk wordt toegevoegd dan stolt het en wordt het kaas. In sommige Arabisch-sprekende regio's noemen mensen dit stremsel "moedjabbinah" (kaas-maker) en de maag (waaruit het stremsel verkregen wordt) wordt "karsh" genoemd wanneer het een dier betreft dat graast.

Het Islamitische oordeel over stremsel is dat als het genomen wordt van een dier dat geslacht is volgens de Shari'ah, dat het dan rein (taahir) is, en het kan gegeten worden. Dit is de mening van alle geleerden.

Wat betreft het eten van een dier dat een natuurlijke dood is gestorven, of dat niet geslacht is in overeenstemming met de Shari'ah, dan is het volgens de mening van de meerderheid van de geleerden onrein (naadjis) en het dient dan niet gegeten te worden. Ze baseren deze uitspraak op de aya (vertaling van de betekenis): "Verboden voor jullie zijn de kadavers (al maytah)... " (Soerat al-Maa'idah, aya 3) - het stremsel wordt dan onrein vanwege de dood van het dier, en het is niet mogelijk om daar de onreinheid van te verwijderen.

Imaam al-Nawawi heeft gezegd in al-Madjmoe' (9/68): "De Oemmah is het er over eens dat het toegestaan is om kaas te eten zolang het niet gemengd is met iets onreins, zoals stremsel dat afkomstig is van een bron die niet halaal is, omdat het niet geslacht is volgens de methode van de Shari'ah. Deze idjmaa (consensus) is het bewijs wat gebruikt wordt om dit toegestaan te verklaren."

De tweede mening is die van Aboe Haniefaa en het is tevens een van de twee meningen die hier over zijn overgeleverd van Imaam Ahmed, dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die Sheikh al-Islaam ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun (de ongelovigen) kaas halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is."

Een persoon. is vrij in de keuze om een van deze twee meningen te volgen.

En Allah weet het beste.

Cyber-imam,
Het team van ......


En biologische kaas?

RANDOM_AVATAR
Sinbad
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 1285
Geregistreerd: vr _13-_mei-_2005ah, 13-5-2005ad, 10:03 am

door Sinbad » zo _9-_okt-_2005ah, 9-10-2005ad, 5:37 pm

Biologische kaas bestaat uit stremsel dat door bacterien is gemaakt en is dus vegetarisch en dus zeker halal.

Sinbad

RANDOM_AVATAR
AhlaSunnah
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 171
Geregistreerd: do _15-_nov-_2007ah, 15-11-2007ad, 10:33 pm

Re: Is kaas haram?

door AhlaSunnah » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 5:20 pm

Is kaas Halal?


Geschreven door: Abdullah R.F. Haselhoef
[email protected]


Er is vegetarisch kaas verkrijgbaar. Sommige moslims zijn verontrust over het feit dat bij de bereiding van normale kaas, boter en karnemelk dierlijke enzymen (stremsel) toegevoegd worden die van niet islamitische geslachte kalveren afkomstig zijn. Zij vragen zich dan af in hoeverre het toegestaan is om deze kaas te gebruiken.

"Jullie die geloven! Zegt niet dat de goede dingen die God jullie heeft toegestaan verboden zijn en begaat geen overtredingen; God bemint de overtreders niet. En eet van wat God jullie als levensonderhoud gegeven heeft, als iets wat toegestaan en goed is. En vreest God in Wie jullie geloven." Koran 5: 87-88

De Profeet vzmh heeft gezegd:
"Allah heeft jullie zekere verplichtingen opgelegd. Verwaarloos ze daarom niet, Hij heeft bepaalde grenzen bepaald, overschrijdt ze daarom niet, Hij heeft bepaalde dingen verboden, doe ze daarom niet, Hij heeft gezwegen over andere dingen uit genade voor jullie en niet uit vergeetachtigheid, stel er daarom geen vragen over. (Ad-Daraqutni)

Wat is Stremsel?
Stremsel wordt bereid uit de lebmagen van nuchtere kalveren (niet-islamitisch geslacht), men spreekt ook wel van lebstremsel. Tijdens de rijping zorgt stremsel voor de afbraak van het eiwit in kleinere moleculen. Hierdoor veranderen de smaak en consistentie van de kaas.

Werking stremsel
De toevoeging van stremsel aan de melk verandert de melk na betrekkelijk korte tijd van een vloeistof in een vaste stof. Smaak, kleur en geur van de melk veranderen hierbij niet. Tijdens het stremmen wordt de melk langzaam dik. Het stremsel tast het belangrijkste eiwit van de melk (kaasstof of caseïne) aan. De aangetaste kaasstof vergroeit tijdens dit proces tot een min of meer vaste massa. De kaasstofdeeltjes vormen strengen. Zo ontstaat er een groot netwerk, welke tevens de vetbolletjes en de wei omsluit. De melk is gestremd .

Hoeveel stremsel?
Per 100 liter te verkazen melk wordt nu 25 ml. stremsel toegevoegd om de melk te laten stremmen (dik worden). Stremsel is een enzymen preparaat dat de melk scheidt in het vaste gedeelte (wrongel) en het vloeibare (wei)

Dit is dus een ¼ promille. Of 1 liter op 4.000 liter.

Wat is Wei?
Wanneer het snijden van de wrongel is voltooid worden de messen stilgezet en laat men de wrongel bezinken. Nu kan een deel van de vrijgekomen wei worden afgetapt en wel één derde deel van de hoeveelheid kaasmelk.

Wei als afvalproduct
Op het eerste gezicht is wei een afvalproduct van het kaasbereidingsproces. Op veel kaasboerderijen wordt de wei aan opgroeiende kalfjes of varkens gevoerd. Wei bevat ongeveer 69 gram aan droge stof per liter, waardoor het een goede voeding voor deze dieren is. Voordat de wei als voeding naar de dieren gaat kan het ook nog door een centrifuge gaan, waardoor uit de wei de achtergebleven room kan worden verkregen. Van deze room kan boter gemaakt worden.

Boter maken
Voor het maken van boter is room nodig. Als regel geldt dat van 100 kg verkaasde melk, ongeveer 400 gram weiboter te maken is. Door de ronddraaiende kracht van de van de centrifuge wordt het achtergebleven room gescheiden van de restwei. De room wordt tot boter verwerkt in de boterkarn. De boterkarn is ronde ton waarin de room ongeveer een half uur moet ronddraaien. Door het continu bewegen van de room ontstaat langzamerhand een gele stevige vettige massa (boter) een wittige vloeibare massa (karnemelk). Door de boter te scheiden van de karnemelk en vervolgens de laatste vocht resten uit de boter te kneden, hou je echte boter over.

Feiten

Stremsel zijn spijsverteringsenzymen, afkomstig vanuit de lebmaag van een kalf.
Stremsel is geen vlees, is geen bloed, is geen melk, maar zijn enzymen
Leer wat gelooid is van een niet-islamitische geslachte koe is toegestaan.
Wijn is verboden en Haraam, maar als deze veranderd wordt naar azijn is het toegestaan en Halal.
Op 4.000 liter melk wordt 1 liter stremsel toegevoegd.
Nadat het stremsel de melk heeft laten stremmen wordt 1/3 van al het vloeibaren w.o. dus ook eventuele stremsel weegt (WEI) weggehaald
Als het stremsel in de kaas zou achterblijven, wat ik betwijfel, dan is de verhouding 1 liter stremsel op 6.000 liter.
Als 2 mensen die djoenoeb zijn (lichamelijk onrein na intiem contact) in 216 liter water of meer (2 grote kruiken, Qullatayn) ondergedompeld zouden worden, dan wordt het water niet als onrein beschouwd
Het is niet zo, volgens de Islam, dat 6.000 liter water onrein kan worden door de vermenging van 1 liter (‘vies’ water)
Conclusie
Imaam Aboe Haniefaa , overgeleverd van Imaam Ahmed, stellen dat het stremsel dat afkomstig is van kadavers die niet zijn geslacht volgens de Shari'ah toch rein (taahir) zijn. Dit is tevens de mening die ibn Taymiyyaah als het meest correct beoordeelde in al-Fataawa (21-102), waarbij hij zei: "Het is correct dat hun kaas (van de ongelovigen) halaal is, en dat het stremsel en de melk van dode dieren rein (taahir) is."

RANDOM_AVATAR
*Nini
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 237
Geregistreerd: za _29-_dec-_2007ah, 29-12-2007ad, 4:58 pm
Woonplaats: woonwijk!

Re:

door *Nini » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 6:29 pm

[quote="Yasmin

Vraag: Ik hoorde laatst van een islam geleerde dat het eten van kaas dat verkocht word haram is omdat er stremsel in zit en stremsel bevat de inhoud van de maag van een kalf.[/quote]

Ice Cube:

dus stremsel van een kalf is ook harram .

no avatar
*Hind*
 

Re: Is kaas haram?

door *Hind* » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 9:41 pm

iemand schreef:K heb gehoord dat kaas haram is
Behalve biologische kaas

Want in normaal kaas zit er stremsel
en in biologische kaas zit er vegitarische stremsel.
Klopt dat?

In biologische kaas hoeft geen vegetarisch stremsel te zitten, hoor.
Vegetárische kaas bevat vegetarische stremsel.

Bij mijn weten is alle kaas halal, stremsel is namelijk geen vlees!

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 2885
Geregistreerd: di _17-_jul-_2007ah, 17-7-2007ad, 2:41 pm
Woonplaats: Rotterdam Noord

Re: Is kaas haram?

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 9:44 pm

Bewijs:

Gelatine: Haraam of Halaal ?
(Genomen van een les gegeven door Shaych Mohammed Baazmoel)

?Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was nadjis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld zou maitah (dierlijk karkas) zijn: het is nadjis, maar zou het verbrand worden en as worden, of verrotten en aarde worden, dan is het taahir, het is niet langer nadjis. Dit kan gebeuren met mest of ontlasting of wat dan ook. Wanneer iets veranderd van een eigenschap naar een ander, dan veranderd de regelgeving ook.

Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.

Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier gebruikt en er zeep van maakt. Dat vet is nadjis, maar de chemische verandering dat het heeft ondergaan maakt het taahir.

Ibn Hazm (rahiemehoellaah) stelde het beknopt toen hij zei,

?Beslissen over een object is over wat het genoemd word (wat het is), als de naam (wat het is) veranderd dan veranderd de regelgeving eveneens.

Hij vermeldde ook in zijn boek van fiqh, al-Moehalla: Als de kwaliteit van de substantie van voorwerpen - die van nature onrein zijn - de naam die daar aan gegeven is veranderd, zodat het daar niet langer toepasbaar op is. En het is een nieuwe naam gegeven, die gegeven wordt aan een rein voorwerp dan is het niet langer een onrein object. Het wordt een nieuw voorwerp met een nieuwe regelgeving.

Bedoelende dat als de natuurlijke samenstelling van een substantie veranderd naar een ander substantie van een andere samenstelling, zo veel dat je de nieuwe substantie niet meer kunt benoemen met de naam van wat het was, dan veranderd de regelgeving over die substantie ook.

Bewijs/Voorbeeld 1:

De metgezellen (radie Allaahoe `anhoem) aten gewoonlijk kaas die kwam van het land van de ongelovigen. In die kaas zat een deel van het kalf die geslacht was door de ongelovigen op een manier die niet in overeenstemming is met de Islaam. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook dat het verbod op het kalf was, wat direct van de kalf komt, en wat terecht een deel van het kalf genoemd kon worden; de regelgeving is niet over datgene wat niet te identificeren is als deel van het kalf, noch wordt het langer dit-en-dit deel van het kalf genoemd. Dit wordt istihala genoemd.

Bewijs/Voorbeeld 2:

Nog een bewijs van de Soennah: De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) verbood het maken van azijn van wijn, maar hij zei dat als je azijn tegenkomt wat gemaakt is van wijn dan is het halaal.

Waarom?

De regelgeving is over wat het voorwerp is, en niet wat het was. Wijn is haraam; azijn niet, en voordat de wijn een bedwelmend middel werd, was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.

Bewijs/Voorbeeld 3:

Allaah zegt in de Qor'aan:

En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering: Wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers. [Soerah an-Nahl (16): 66]

Allaah brengt een voorbeeld voor ons naar voren over hoe iets reins kan komen van iets onreins.

En we kunnen ook als bewijs gebruiken iets waar we al overheen zijn gegaan. De Profeet (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) heeft gezegd wanneer de huid van maitah (het kadaver) gelooid is, dan is het taahir. Hij (sal Allaahoe `alayhi wa sellem) gaf ons een methode om iets te zuiveren wat eerst onrein was.

Laat ons dingen nagaan waarmee we gewoon zijn: mono en diglycerides, wei, gluten, emulgatoren, gelatine, en wat er nog meer op de internationale haraam lijst staat. Deze bijproducten komen soms van dieren, zelfs varkens, in diens geval is de regelgeving over de beginsubstanties dat zij haraam zijn. Maar de beginsubstanties (e.g. vet, merg, kraakbeen, etc) worden door een chemische verandering gehaald zodat je ze niet langer ?varkensvet of dierenbot of skin of kraakbeen kunt noemen, omdat het dat niet langer is, vanaf hier is het taahir, het is halaal.

Wat is gelatine ? Zoals het woordenboek van wetenschap van Oxford definieert: Een kleurloze of wit-gele, in water opgeloste, prote?ne verkregen door het koken van eiwitten met water en het verdampen van de oplossing. Het smelt wanneer water wordt toegevoegd en lost op in heet water om een oplossing te vormen dat verandert in een gel bij verkoeling. (blz. 290)

Is dit een chemische verandering of niet? Is het nog langer prote?ne? Nee, dat is het niet.

Je gelooft het niet dus je vraagt, ?Maar hoe kan het halaal zijn wanneer het kwam van iets haraam?


Vanwege de bewijzen hierboven vermeld, de regelgeving is niet gebaseerd op wat het was, de regelgeving is gebaseerd op wat het is. Een Hanafie geleerde, Ibn `Aabedien gaf het voorbeeld: het zwijn dat verdrinkt in een zout meer en verrot en zelf zout wordt, is nu halaal.

Een andere Hanafie geleerde gaat verder door te zeggen: Zout is iets anders dan vlees en botten. Als zij zout worden, dan zijn zij zout.

Om het zout voorbeeld verder te nemen: zout bestaat uit natrium chloride (NaCl) wanneer zij samen zijn, zijn zij het halaal voedsel bekend als zout, wanneer gescheiden dan vormen zij twee giftige substanties die haraam zijn voor consumptie.

De ahnaaf (Hanafies) gebruiken ook als voorbeeld het menselijk sperma, zeggende dat het nadjis is, dan wanneer het (sperma) het ei bevrucht en een bloedklomp wordt is het nog steeds nadjis, maar wanneer het vlees wordt dan is het niet langer nadjis. En de ahnaaf zijn niet de enigen die dit standpunt innemen.

De voorbeelden zijn talloos en zij gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man kaafir en gaat richting de Hel, vandaag is hij Moslim, dus wat is de regelgeving omtrent hem? Het is gebaseerd op wat hij vandaag is.

We moeten voorzichtig zijn wanneer we dingen haraam verklaren omdat het een vorm is van dholm (onrecht). Geleerden hebben gezegd dat het erger is dat je iets van halaal haraam maakt dan iets haraam halaal maakt. Allaah heeft deze Religie gemakkelijk gemaakt, laten wij het niet moeilijk maken.

Wa Allaahoe A`lam

Bron>>> http://www.salafitalk.net/st/viewmessages....m=10& topic=3488

RANDOM_AVATAR
Abdelkarim Aboe Ayyoeb
PERMANENTE BAN!
 
Berichten: 2885
Geregistreerd: di _17-_jul-_2007ah, 17-7-2007ad, 2:41 pm
Woonplaats: Rotterdam Noord

Re: Is kaas haram?

door Abdelkarim Aboe Ayyoeb » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 9:45 pm

dus ga gewoon lekker kaas eten....

RANDOM_AVATAR
al-yaqeen-moslim-22
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
 
Berichten: 134
Geregistreerd: za _26-_jan-_2008ah, 26-1-2008ad, 2:33 pm

Re: Is kaas haram?

door al-yaqeen-moslim-22 » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:21 pm

*Hind* schreef:
iemand schreef:K heb gehoord dat kaas haram is
Behalve biologische kaas

Want in normaal kaas zit er stremsel
en in biologische kaas zit er vegitarische stremsel.
Klopt dat?

In biologische kaas hoeft geen vegetarisch stremsel te zitten, hoor.
Vegetárische kaas bevat vegetarische stremsel.

Bij mijn weten is alle kaas halal, stremsel is namelijk geen vlees!


selaam aleikum rahmatullah wa barakatoe broeders en zusters

hoe bedoeld u is geen vlees ??
beetje vreemd alcohol is ook geen vlees ;)

heeft ermee te maken dat r nix meer te herkennen is van t
originele product tis t zelfde als gelatine eigelijk
is ook toegestaan om te eten ( zit bijna in elk eten )
de originele vorm is r niet meer in te zien
voor wat ik weet is kaas halal ( niet in combinatie natuurlijk met een burger bij de mc ;) )

waselaam aleikum rahmatullah wa barakatoe broeders en zusters

Avatar gebruiker
Imaan1989
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
 
Berichten: 193
Geregistreerd: wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:08 pm

Re: Is kaas haram?

door Imaan1989 » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:26 pm

Salaamou 'aleikoum,

ik had daar volgens mij een artikel over. Ik zoek het even snel op, insha Allah.

Avatar gebruiker
Imaan1989
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
 
Berichten: 193
Geregistreerd: wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:08 pm

Re: Is kaas haram?

door Imaan1989 » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:28 pm

Voila, uit mijn mailbox:

Het halaal zijn van gelatine, mono -en dygliceriden e.d.
(Volledig overgenomen van een les geven door Sheikh Muhammad Bazmool. Fatwa gegeven door Sheikh al-Albaani)
Uit het artikel van Sheikh Bazmoel.


Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was najis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld is maitah (kadaver van een dier); het is najis, maar zou het verbranden en as worden, of ontbinden en aarde worden, dan is het taahir, en is het niet langer najis. Dit kan gebeuren met mest of uitwerpselen of wat dan ook. Wanneer iets verandert van het een naar het ander, dan veranderen de regels (de regeling) ook.

Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier (kadaver) gebruikt om zeep te maken. Dit vet is najis, maar de chemische verandering die het ondergaat maakt het taahir.

Ibn Hazm had het precies verwoord toen hij zei,

'De regeling (regels) omtrent een object is naar gelang de naam (wat het is), als de naam (wat het is) verandert, dan verandert ook de regeling (regels).'

Hij gaf ook aan in zijn boek van fiqh, Al-Muhalla, dat als de natuurlijke structuur van een substantie verandert naar een andere substantie met een andere structuur, zodanig dat je de nieuwe substantie niet meer kunt noemen naar wat het eerst was, dan verandert ook de regeling (regels) omtrent deze substantie

Een ander bewijs uit de Sunnah: De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) verbood het maken van azijn uit wijn, maar hij zei dat als je azijn zou tegenkomen wat is gemaakt van wijn dat het dan halaal is.

Waarom?

De regeling (de regels) is omtrent wat het object is, en niet omtrent wat het was. Wijn is haraam; azijn is dat niet; en voordat de wijn een bedwelmend middel werd was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.



Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was najis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld is maitah (kadaver van een dier); het is najis, maar zou het verbranden en as worden, of ontbinden en aarde worden, dan is het taahir, en is het niet langer najis. Dit kan gebeuren met mest of uitwerpselen of wat dan ook. Wanneer iets verandert van het een naar het ander, dan veranderen de regels (de regeling) ook.
Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier (kadaver) gebruikt om zeep te maken. Dit vet is najis, maar de chemische verandering die het ondergaat maakt het taahir.
Ibn Hazm had het precies verwoord toen hij zei,
"De regeling (regels) omtrent een object is naar gelang de naam (wat het is), als de naam (wat het is) verandert, dan verandert ook de regeling (regels)."
Hij gaf ook aan in zijn boek van fiqh, Al-Muhalla, dat als de natuurlijke structuur van een substantie verandert naar een andere substantie met een andere structuur, zodanig dat je de nieuwe substantie niet meer kunt noemen naar wat het eerst was, dan verandert ook de regeling (regels) omtrent deze substantie.

Bewijs/Voorbeeld 1:
De metgezellen (moge Allaah tevreden met hen zijn) aten een kaas die kwam van het land van de ongelovigen. In deze kaas zat een deel van het kalf welke was geslacht door de ongelovigen op een manier zoals dat niet in overeenstemming is met de Islaam. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook dat het verbod gold voor het kalf, wat direct komt van het kalf, en wat ook een deel van het kalf genoemd kan worden; de regeling (de regels) is niet omtrent hetgeen je niet kunt identificeren als onderdeel van het kalf noch wordt het langer dit-en-dat deel van het kalf genoemd. Dit wordt istihala genoemd. (lees ook: Is kaas halal?)

Bewijs/Voorbeeld 2:
Een ander bewijs uit de Sunnah: De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) verbood het maken van azijn uit wijn, maar hij zei dat als je azijn zou tegenkomen wat is gemaakt van wijn dat het dan halaal is. (zie voetnoot voor meer voorbeelden onderaan het verhaal)

Waarom?
De regeling (de regels) is omtrent wat het object is, en niet omtrent wat het was. Wijn is haraam; azijn is dat niet; en voordat de wijn een bedwelmend middel werd was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.

Bewijs/Voorbeeld 3:
Allaah zegt in de Qur'aan:
"En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering: Wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers." [An-Nahl 16:66]
Allaah brengt voor ons een voorbeeld naar voren, over hoe iets wat rein is kan voortkomen uit iets wat onrein is.
En we kunnen ook als bewijs gebruiken waar we het eerder over hebben gehad. De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) heeft gezegd dat wanneer de huid van maitah (het kadaver) wordt gelooid, dat het dan taahir is. Hij (sallallahu 'alayhi wa sallam) gaf ons een methode om iets te reinigen wat eerst onrein was.
Laten we de zaken onderzoeken waarmee we vertrouwd zijn: mono -en diglyceriden, wei (whey), emulgatoren, gelatine, en wat er ook op de internationale haraam lijst staat. Deze bij-producten komen soms van dieren, en zelfs van varkens, waarbij de regeling (de regels) omtrent de beginsubstanties is dat deze haraam zijn. Maar de beginsubstanties (dus vet, (been)merg, kraakbeen, enzovoorts) ondergaan een chemische verandering waardoor je niet eens langer kunt spreken van "varkensvet" of "dierenbot" of "huid" of "kraakbeen", etc., omdat het dat niet meer is, dus is het taahir en is het dus halaal.
Wat is gelatine? Zoals de Oxford woordenboek van wetenschap dit definieert: "Een kleurloze of bleek gele, water-oplosbare prote??ne verkregen door het koken van callogeen met water en het verdampen van de oplossing. Het smelt wanneer water wordt toegevoegd en het lost op in heet water wat vervolgens een oplossing vormt, wat verandert in een gel bij het koelen." (pagina 290)
Is dit een chemische verandering of is het geen chemische verandering? Is het nog een prote??ne? Nee, dat is het niet.
Je gelooft het nog niet dus vraag je, "Maar hoe kan het halaal zijn als het is gekomen van iets wat haraam is?"
Vanwege de bewijzen die hierboven zijn genoemd, de regeling (de regels) is niet gebaseerd op wat het was, de regeling is gebaseerd op wat het is. Een Hanafi geleerde, Ibn Abedin gaf het voorbeeld: "een zwijn wat verdrinkt in een zouten meer en ontbindt en zelf zout wordt, is nu halaal."
En andere Hanafi geleerden zeggen: "zout is iets anders dan vlees en botten. Wanneer deze zout worden, dan is het zout."
Om het voorbeeld van zout aan te houden: zout bestaat uit natrium chloride (NaCl), wanneer deze samen zijn dan staat het bekend als het halaal voedsel zout. Wanneer dit wordt gescheiden (natrium en chloride) dan zijn dit twee giftige substanties welke haraam zijn om te consumeren.
Er zijn vele voorbeelden en gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man een kaafir en ging richting de Hel, vandaag is hij een Moslim, dus wat is de regeling (regels) omtrent deze persoon? Het is gebaseerd op wat hij vandaag is.
We moeten voorzichtig zijn wanneer we zaken haraam noemen, want het is een vorm van thulm (onderdrukking). Geleerden hebben gezegd dat het erger is om iets halaal te maken wat haraam is dan iets haraam te maken wat halaal is. Deze din heeft Allaah yusr (makkelijk) gemaakt, laten we het niet 'usr (moeilijk) maken. Wa Allaahoe a3lam.

Voetnoot 1
Aboe Talhah (radiya-llaahu 3anhu) heeft verhaald: "Toen bier verboden werd, vroeg aboe Talhah de profeet (Salla-llaahu 3alayhi wa-sallam) of hij van een bier die hij bezat, en dat voor weeskinderen bestemd was, azijn mocht maken. Hem werd bevolen om het weg te gieten."
[Sahieh, Aboe Daawoed, at-Ttirmidhie, sahieh verklaard door al-Albaanie]
Anas Ibn Maalik (radiya-llaahu 3anhu) heeft verhaald, hij zei: "De Boodschapper van Allaah (Salla-llaahu 3alayhi wa-sallam) werd over bier gevraagd: mag daar azijn van worden gemaakt?" Hij zei: "Nee". [Sahieh, Muslim, at-Ttirmidhie, sahieh verklaard door at-Ttirmidhie]
Ditzelfde geldt ook voor wijnazijn, je kunt het wel nuttigen, maar niet zelf maken uit wijn.


Wa salaamou 'aleikoum wa rahmatoullah.

RANDOM_AVATAR
omaatje
Pro Ontdekker !!
 
Berichten: 10195
Geregistreerd: zo _15-_jul-_2007ah, 15-7-2007ad, 8:52 pm

Re: Is kaas haram?

door omaatje » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:30 pm

al-yaqeen-moslim-22 schreef:
*Hind* schreef:
iemand schreef:K heb gehoord dat kaas haram is
Behalve biologische kaas

Want in normaal kaas zit er stremsel
en in biologische kaas zit er vegitarische stremsel.
Klopt dat?

In biologische kaas hoeft geen vegetarisch stremsel te zitten, hoor.
Vegetárische kaas bevat vegetarische stremsel.

Bij mijn weten is alle kaas halal, stremsel is namelijk geen vlees!


selaam aleikum rahmatullah wa barakatoe broeders en zusters

hoe bedoeld u is geen vlees ??
beetje vreemd alcohol is ook geen vlees ;)

heeft ermee te maken dat r nix meer te herkennen is van t
originele product tis t zelfde als gelatine eigelijk
is ook toegestaan om te eten ( zit bijna in elk eten )de originele vorm is r niet meer in te zien
voor wat ik weet is kaas halal ( niet in combinatie natuurlijk met een burger bij de mc ;) )

waselaam aleikum rahmatullah wa barakatoe broeders en zusters
Gelatine is toegestaan zeg je?
Google eens gelatine halal,haram en daar vind je veel tegenstrijdigheden.
ennuh dat van, het zit bijna overal is is grote onzin
Ik eet geen gelatine maar er zijn zoveel zonder gelatine.Even lezen op de etiketjes.pfff tjah tenzij je snoep heel belangrijk vind en over de gelatine heen leest.
Tegenwoordig zitten overal sojacethine en pectine in, waarvoor gaan ze ineens gelatine vervangen?
Blijkbaar is het helemaal niet goed aangezien sojacethine en pectine tegenwoordig te vinden is.



En Allah weet het het beste.

As salam aleikoem wa rahmatoelah wa barakatoeh
Niet meer actief

RANDOM_AVATAR
al-yaqeen-moslim-22
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
 
Berichten: 134
Geregistreerd: za _26-_jan-_2008ah, 26-1-2008ad, 2:33 pm

Re: Is kaas haram?

door al-yaqeen-moslim-22 » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:38 pm

Gelatine is toegestaan zeg je?
Google eens gelatine halal,haram en daar vind je veel tegenstrijdigheden.
ennuh dat van, het zit bijna overal is is grote onzin
Ik eet geen gelatine maar er zijn zoveel zonder gelatine.Even lezen op de etiketjes.pfff tjah tenzij je snoep heel belangrijk vind en over de gelatine heen leest.
Tegenwoordig zitten overal sojacethine en pectine in, waarvoor gaan ze ineens gelatine vervangen?
Blijkbaar is het helemaal niet goed aangezien sojacethine en pectine tegenwoordig te vinden is.



En Allah weet het het beste.

As salam aleikoem wa rahmatoelah wa barakatoeh


selaam aleikum rahmatullah wa barakatoe zuster

tis een heel moeilijk onderwerp
zelf eet ik t niet en daarom wil ik ook mijn conclusie terugtrekken
halal haram ALLAH ou alem
ik heb t van bepaalde mensen die gaven daliel maar kan em nou niet geven
maar om t haram te verklaren ligt aan veel oorzaken
is t runder of varken gelatine ( waar word t voor gebruikt )

kaas is ook niet altijd halal

With regard to cheese: if it is made from the milk of an animal which we are not permitted to eat, then according to scholarly consensus it is not permissible to eat it. If it is made from the milk of an animal which we are permitted to eat, and it is known that it is made with rennet that has been derived from an animal slaughtered according to sharee’ah and it has not been mixed with any najaasah (impurity), then it may be eaten.

If it was made with rennet derived from dead meat, there is a difference of scholarly opinion as to whether we may eat it, but the most correct view is that it is haraam.

If it was made with rennet from a source which is inherently naajis (impure), such as rennet derived from pigs, then it should not be eaten.

See Ahkaam al-At’imah fi’l-Sharee’ah al-Islamiyyah by al-Tareeqi, p. 482

tis een moeilijk onderwerp
maar beste is blijf gewoon weg van onzekerheiden
dan zit je zoiezo goed

waselaam aleikum rahamtullah wa barakatoe

RANDOM_AVATAR
omaatje
Pro Ontdekker !!
 
Berichten: 10195
Geregistreerd: zo _15-_jul-_2007ah, 15-7-2007ad, 8:52 pm

Re: Is kaas haram?

door omaatje » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:51 pm

al-yaqeen-moslim-22 schreef:
Gelatine is toegestaan zeg je?
Google eens gelatine halal,haram en daar vind je veel tegenstrijdigheden.
ennuh dat van, het zit bijna overal is is grote onzin
Ik eet geen gelatine maar er zijn zoveel zonder gelatine.Even lezen op de etiketjes.pfff tjah tenzij je snoep heel belangrijk vind en over de gelatine heen leest.
Tegenwoordig zitten overal sojacethine en pectine in, waarvoor gaan ze ineens gelatine vervangen?
Blijkbaar is het helemaal niet goed aangezien sojacethine en pectine tegenwoordig te vinden is.



En Allah weet het het beste.

As salam aleikoem wa rahmatoelah wa barakatoeh


selaam aleikum rahmatullah wa barakatoe zuster

tis een heel moeilijk onderwerp
zelf eet ik t niet en daarom wil ik ook mijn conclusie terugtrekken
halal haram ALLAH ou alem
ik heb t van bepaalde mensen die gaven daliel maar kan em nou niet geven
maar om t haram te verklaren ligt aan veel oorzaken
is t runder of varken gelatine ( waar word t voor gebruikt )

kaas is ook niet altijd halal

With regard to cheese: if it is made from the milk of an animal which we are not permitted to eat, then according to scholarly consensus it is not permissible to eat it. If it is made from the milk of an animal which we are permitted to eat, and it is known that it is made with rennet that has been derived from an animal slaughtered according to sharee’ah and it has not been mixed with any najaasah (impurity), then it may be eaten.

If it was made with rennet derived from dead meat, there is a difference of scholarly opinion as to whether we may eat it, but the most correct view is that it is haraam.

If it was made with rennet from a source which is inherently naajis (impure), such as rennet derived from pigs, then it should not be eaten.

See Ahkaam al-At’imah fi’l-Sharee’ah al-Islamiyyah by al-Tareeqi, p. 482

tis een moeilijk onderwerp
maar beste is blijf gewoon weg van onzekerheiden
dan zit je zoiezo goed

waselaam aleikum rahamtullah wa barakatoe
houdbaarheid en verdikking inderdaad maar heb je er weleens over nagedacht, waarvoor worden gelatine (die van varken komt) tegenwoordig vervangen door sojacethine en of pectine?
Blijkbaar is er iets dat niet geheel gezond is.
Gelatine is een goedkope versie dus werd vaak gebruikt om geld te besparen maar gezondheid staat op 1 en vandaar dat sojacethine en pectine aan de order komen. Pas nog op het nieus geweest volgens mij of op zo een docu, in ieder geval ook gezien op de televisie. En sowieso het idee al..


salam zus
Niet meer actief

RANDOM_AVATAR
al-yaqeen-moslim-22
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
 
Berichten: 134
Geregistreerd: za _26-_jan-_2008ah, 26-1-2008ad, 2:33 pm

Re: Is kaas haram?

door al-yaqeen-moslim-22 » wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:56 pm

Imaan1989 schreef:Voila, uit mijn mailbox:

Het halaal zijn van gelatine, mono -en dygliceriden e.d.
(Volledig overgenomen van een les geven door Sheikh Muhammad Bazmool. Fatwa gegeven door Sheikh al-Albaani)
Uit het artikel van Sheikh Bazmoel.


Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was najis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld is maitah (kadaver van een dier); het is najis, maar zou het verbranden en as worden, of ontbinden en aarde worden, dan is het taahir, en is het niet langer najis. Dit kan gebeuren met mest of uitwerpselen of wat dan ook. Wanneer iets verandert van het een naar het ander, dan veranderen de regels (de regeling) ook.

Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier (kadaver) gebruikt om zeep te maken. Dit vet is najis, maar de chemische verandering die het ondergaat maakt het taahir.

Ibn Hazm had het precies verwoord toen hij zei,

'De regeling (regels) omtrent een object is naar gelang de naam (wat het is), als de naam (wat het is) verandert, dan verandert ook de regeling (regels).'

Hij gaf ook aan in zijn boek van fiqh, Al-Muhalla, dat als de natuurlijke structuur van een substantie verandert naar een andere substantie met een andere structuur, zodanig dat je de nieuwe substantie niet meer kunt noemen naar wat het eerst was, dan verandert ook de regeling (regels) omtrent deze substantie

Een ander bewijs uit de Sunnah: De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) verbood het maken van azijn uit wijn, maar hij zei dat als je azijn zou tegenkomen wat is gemaakt van wijn dat het dan halaal is.

Waarom?

De regeling (de regels) is omtrent wat het object is, en niet omtrent wat het was. Wijn is haraam; azijn is dat niet; en voordat de wijn een bedwelmend middel werd was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.



Istihala is wanneer iets rein wordt. Het was najis (onrein) maar het is nu taahir (rein). Een goed voorbeeld is maitah (kadaver van een dier); het is najis, maar zou het verbranden en as worden, of ontbinden en aarde worden, dan is het taahir, en is het niet langer najis. Dit kan gebeuren met mest of uitwerpselen of wat dan ook. Wanneer iets verandert van het een naar het ander, dan veranderen de regels (de regeling) ook.
Voorbeeld: Laten we zeggen dat iemand het vet van een dood dier (kadaver) gebruikt om zeep te maken. Dit vet is najis, maar de chemische verandering die het ondergaat maakt het taahir.
Ibn Hazm had het precies verwoord toen hij zei,
"De regeling (regels) omtrent een object is naar gelang de naam (wat het is), als de naam (wat het is) verandert, dan verandert ook de regeling (regels)."
Hij gaf ook aan in zijn boek van fiqh, Al-Muhalla, dat als de natuurlijke structuur van een substantie verandert naar een andere substantie met een andere structuur, zodanig dat je de nieuwe substantie niet meer kunt noemen naar wat het eerst was, dan verandert ook de regeling (regels) omtrent deze substantie.

Bewijs/Voorbeeld 1:
De metgezellen (moge Allaah tevreden met hen zijn) aten een kaas die kwam van het land van de ongelovigen. In deze kaas zat een deel van het kalf welke was geslacht door de ongelovigen op een manier zoals dat niet in overeenstemming is met de Islaam. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook dat het verbod gold voor het kalf, wat direct komt van het kalf, en wat ook een deel van het kalf genoemd kan worden; de regeling (de regels) is niet omtrent hetgeen je niet kunt identificeren als onderdeel van het kalf noch wordt het langer dit-en-dat deel van het kalf genoemd. Dit wordt istihala genoemd. (lees ook: Is kaas halal?)

Bewijs/Voorbeeld 2:
Een ander bewijs uit de Sunnah: De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) verbood het maken van azijn uit wijn, maar hij zei dat als je azijn zou tegenkomen wat is gemaakt van wijn dat het dan halaal is. (zie voetnoot voor meer voorbeelden onderaan het verhaal)

Waarom?
De regeling (de regels) is omtrent wat het object is, en niet omtrent wat het was. Wijn is haraam; azijn is dat niet; en voordat de wijn een bedwelmend middel werd was het halaal. Waarom? Omdat het daarvoor fruit was.

Bewijs/Voorbeeld 3:
Allaah zegt in de Qur'aan:
"En voorwaar, voor jullie is er in het vee een lering: Wij geven jullie van wat er in hun buiken tussen mest en bloed is pure melk, gemakkelijk voor de drinkers." [An-Nahl 16:66]
Allaah brengt voor ons een voorbeeld naar voren, over hoe iets wat rein is kan voortkomen uit iets wat onrein is.
En we kunnen ook als bewijs gebruiken waar we het eerder over hebben gehad. De Profeet (sallallahu 'alayhi wa sallam) heeft gezegd dat wanneer de huid van maitah (het kadaver) wordt gelooid, dat het dan taahir is. Hij (sallallahu 'alayhi wa sallam) gaf ons een methode om iets te reinigen wat eerst onrein was.
Laten we de zaken onderzoeken waarmee we vertrouwd zijn: mono -en diglyceriden, wei (whey), emulgatoren, gelatine, en wat er ook op de internationale haraam lijst staat. Deze bij-producten komen soms van dieren, en zelfs van varkens, waarbij de regeling (de regels) omtrent de beginsubstanties is dat deze haraam zijn. Maar de beginsubstanties (dus vet, (been)merg, kraakbeen, enzovoorts) ondergaan een chemische verandering waardoor je niet eens langer kunt spreken van "varkensvet" of "dierenbot" of "huid" of "kraakbeen", etc., omdat het dat niet meer is, dus is het taahir en is het dus halaal.
Wat is gelatine? Zoals de Oxford woordenboek van wetenschap dit definieert: "Een kleurloze of bleek gele, water-oplosbare prote??ne verkregen door het koken van callogeen met water en het verdampen van de oplossing. Het smelt wanneer water wordt toegevoegd en het lost op in heet water wat vervolgens een oplossing vormt, wat verandert in een gel bij het koelen." (pagina 290)
Is dit een chemische verandering of is het geen chemische verandering? Is het nog een prote??ne? Nee, dat is het niet.
Je gelooft het nog niet dus vraag je, "Maar hoe kan het halaal zijn als het is gekomen van iets wat haraam is?"
Vanwege de bewijzen die hierboven zijn genoemd, de regeling (de regels) is niet gebaseerd op wat het was, de regeling is gebaseerd op wat het is. Een Hanafi geleerde, Ibn Abedin gaf het voorbeeld: "een zwijn wat verdrinkt in een zouten meer en ontbindt en zelf zout wordt, is nu halaal."
En andere Hanafi geleerden zeggen: "zout is iets anders dan vlees en botten. Wanneer deze zout worden, dan is het zout."
Om het voorbeeld van zout aan te houden: zout bestaat uit natrium chloride (NaCl), wanneer deze samen zijn dan staat het bekend als het halaal voedsel zout. Wanneer dit wordt gescheiden (natrium en chloride) dan zijn dit twee giftige substanties welke haraam zijn om te consumeren.
Er zijn vele voorbeelden en gaan verder dan voedsel: Gisteren was een man een kaafir en ging richting de Hel, vandaag is hij een Moslim, dus wat is de regeling (regels) omtrent deze persoon? Het is gebaseerd op wat hij vandaag is.
We moeten voorzichtig zijn wanneer we zaken haraam noemen, want het is een vorm van thulm (onderdrukking). Geleerden hebben gezegd dat het erger is om iets halaal te maken wat haraam is dan iets haraam te maken wat halaal is. Deze din heeft Allaah yusr (makkelijk) gemaakt, laten we het niet 'usr (moeilijk) maken. Wa Allaahoe a3lam.

Voetnoot 1
Aboe Talhah (radiya-llaahu 3anhu) heeft verhaald: "Toen bier verboden werd, vroeg aboe Talhah de profeet (Salla-llaahu 3alayhi wa-sallam) of hij van een bier die hij bezat, en dat voor weeskinderen bestemd was, azijn mocht maken. Hem werd bevolen om het weg te gieten."
[Sahieh, Aboe Daawoed, at-Ttirmidhie, sahieh verklaard door al-Albaanie]
Anas Ibn Maalik (radiya-llaahu 3anhu) heeft verhaald, hij zei: "De Boodschapper van Allaah (Salla-llaahu 3alayhi wa-sallam) werd over bier gevraagd: mag daar azijn van worden gemaakt?" Hij zei: "Nee". [Sahieh, Muslim, at-Ttirmidhie, sahieh verklaard door at-Ttirmidhie]
Ditzelfde geldt ook voor wijnazijn, je kunt het wel nuttigen, maar niet zelf maken uit wijn.


Wa salaamou 'aleikoum wa rahmatoullah.


selaam aleikum rahmatullah wa barakatoe zuster

mashaa ALLAH deze bedoelde ik :D

gelatine valt word warm bij t maken van eten zoals hierboven staat
t komt op zon hoge temperatuur
en kan rein worden
vandaar halal in producten

waselaam aleikum rahmatullah wa barakatoe

no avatar
*Hind*
 

Re: Is kaas haram?

door *Hind* » do _7-_feb-_2008ah, 7-2-2008ad, 9:54 pm

al-yaqeen-moslim-22 schreef:
*Hind* schreef:
iemand schreef:K heb gehoord dat kaas haram is
Behalve biologische kaas

Want in normaal kaas zit er stremsel
en in biologische kaas zit er vegitarische stremsel.
Klopt dat?

In biologische kaas hoeft geen vegetarisch stremsel te zitten, hoor.
Vegetárische kaas bevat vegetarische stremsel.

Bij mijn weten is alle kaas halal, stremsel is namelijk geen vlees!


selaam aleikum rahmatullah wa barakatoe broeders en zusters

hoe bedoeld u is geen vlees ??
beetje vreemd alcohol is ook geen vlees ;)

heeft ermee te maken dat r nix meer te herkennen is van t
originele product tis t zelfde als gelatine eigelijk
is ook toegestaan om te eten ( zit bijna in elk eten )
de originele vorm is r niet meer in te zien
voor wat ik weet is kaas halal ( niet in combinatie natuurlijk met een burger bij de mc ;) )

waselaam aleikum rahmatullah wa barakatoe broeders en zusters
Waar haal jij die alcohol nou weer vandaan? :hmm:
Lees mijn post goed, dan snap je hopelijk wat ik bedoel.

no avatar
*Hind*
 

Re: Is kaas haram?

door *Hind* » do _7-_feb-_2008ah, 7-2-2008ad, 9:55 pm

AichaNM schreef:houdbaarheid en verdikking inderdaad maar heb je er weleens over nagedacht, waarvoor worden gelatine (die van varken komt) tegenwoordig vervangen door sojacethine en of pectine?
Blijkbaar is er iets dat niet geheel gezond is.
Gelatine is een goedkope versie dus werd vaak gebruikt om geld te besparen maar gezondheid staat op 1 en vandaar dat sojacethine en pectine aan de order komen. Pas nog op het nieus geweest volgens mij of op zo een docu, in ieder geval ook gezien op de televisie. En sowieso het idee al..


salam zus
Gelatine komt van dieren, niet persé van varkens. Gelatine kan ook van runderbotten gemaakt zijn.
En gelatine heeft een andere bindende werken dan pectine bv. Het is waarschijnlijk ook een voedingstechnische keuze om pectine in het ene product te gebruiken en gelatine in het andere.

RANDOM_AVATAR
-Amina-
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 1440
Geregistreerd: za _12-_jan-_2008ah, 12-1-2008ad, 4:15 pm
Woonplaats: over the hills and far away

Re: Is kaas haram?

door -Amina- » di _12-_feb-_2008ah, 12-2-2008ad, 9:32 pm

uhm... wat ik mij nu afvraag is het volgende...
alles is heel mooi uitgelegd met voorbeelden enzo... maar waar komen die voorbeelden dan vandaan? Uit bepaalde hadeeth, kan het niet vinden, of lees ik eroverheen?

Ik heb het dan over dat bv gelatine halaal is, en dat je van iets haraams iets halaals kan maken door de structuur zo te veranderen dat het er niet meer op lijkt.
Er wordt gezegd dat je wijnazijn wel mag gebruiken maar niet zelf maken, maar in de voorbeelden die daarbij gegeven worden staat alleen dat het niet zelf gemaakt mag worden, niet dat je het wel mag gebruiken.

alvast bedankt!
لاَ يُكَلِّفُ آ للَّهُ نَفْسًا إِلاَ وُ سْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيَا مَا آ كْتَسَبَتْ
Allah belast niemand dan volgens zijn vermogen. Voor hem is de beloning voor wat hij doet en voor hem is de bestraffing voor wat hij doet. (soerah Al Baqarah ayaat 286)

Avatar gebruiker
Imaan1989
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid
 
Berichten: 193
Geregistreerd: wo _6-_feb-_2008ah, 6-2-2008ad, 10:08 pm

Re: Is kaas haram?

door Imaan1989 » di _12-_feb-_2008ah, 12-2-2008ad, 11:22 pm

Voetnoot 1
Aboe Talhah (radiya-llaahu 3anhu) heeft verhaald: "Toen bier verboden werd, vroeg aboe Talhah de profeet (Salla-llaahu 3alayhi wa-sallam) of hij van een bier die hij bezat, en dat voor weeskinderen bestemd was, azijn mocht maken. Hem werd bevolen om het weg te gieten."
[Sahieh, Aboe Daawoed, at-Ttirmidhie, sahieh verklaard door al-Albaanie]
Anas Ibn Maalik (radiya-llaahu 3anhu) heeft verhaald, hij zei: "De Boodschapper van Allaah (Salla-llaahu 3alayhi wa-sallam) werd over bier gevraagd: mag daar azijn van worden gemaakt?" Hij zei: "Nee". [Sahieh, Muslim, at-Ttirmidhie, sahieh verklaard door at-Ttirmidhie]
Ditzelfde geldt ook voor wijnazijn, je kunt het wel nuttigen, maar niet zelf maken uit wijn.



Wat ik er van begrepen heb is het volgende:

wijn is haraam. Dat weten de meesten, alhamdoulilah. Azijn niet. Maar om azijn te maken heb je wijn nodig. Moet je daarom als moslim wijn gaan kopen, naar je huis brengen, dus in je handen meenemen, in je huis brengen en er mee te werk gaan? Nee. Wij kennen de wijn totaal niet, om het maar even zo te zeggen. Totdat een christen er azijn van heeft gemaakt. Dan is het azijn voor ons. Zodra het azijn is, mogen wij ernaar om kijken, bij wijze van, zolang het wijn is, is het niet onze zaak.

Net als met dit:

De metgezellen (moge Allaah tevreden met hen zijn) aten een kaas die kwam van het land van de ongelovigen. In deze kaas zat een deel van het kalf welke was geslacht door de ongelovigen op een manier zoals dat niet in overeenstemming is met de Islaam [Imaan: dus dan is het haraam voor ons]. De metgezellen wisten dit, maar zij wisten ook dat het verbod gold voor het kalf, wat direct komt van het kalf, en wat ook een deel van het kalf genoemd kan worden; de regeling (de regels) is niet omtrent hetgeen je niet kunt identificeren als onderdeel van het kalf noch wordt het langer dit-en-dat deel van het kalf genoemd. Dit wordt istihala genoemd.

Als ik fouten heb gemaakt. Meld het me dan direct. Djazaakoum Allahou khayran.

Volgende

Keer terug naar Vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten