Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

Re: Vegen over dunne, katoenen sokken NIET toegestaan

door Junaid » wo _22-_okt-_2008ah, 22-10-2008ad, 10:56 pm

muslimman schreef:
Zo hebben hedendaagse Hanafi geleerden het toegestaan om bijvoorbeeld tegenwoordig over 'Sealskinz' sokken te vegen. (zie voor deze sokken http://www.sealskinz.com/) omdat deze aan de voorwaarden voldoen die door de geleerden zijn vastgesteld.

Deze sokken kun je trouwens ook in NL kopen. Zie voor de verkooppunten: http://www.wolvenberg.be/zoek.php?actio ... e=3&merk=3
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

no avatar
Ismail al Hollandee

door Ismail al Hollandee » wo _22-_okt-_2008ah, 22-10-2008ad, 11:04 pm

Waarom zou je aparte sokken daarvoor nou weer kopen?:S De meeste sokken zijn gewoon stevige normale sokken die niet dun zijn

no avatar
Ismail al Hollandee

door Ismail al Hollandee » wo _22-_okt-_2008ah, 22-10-2008ad, 11:08 pm

SoebhaanAllaah de topicstarter gaf wel als voorwaarde leren sokken en dat ze als schoenen moeten zijn:
Maar geen één van hen laat dunne, doorzichtige sokken toe. Er staat onder andere bijvoorbeeld dat sokken:

- van leer moeten zijn
- waterdicht
- net als schoenen waarin je kunt lopen
- dikke sokken
- je moet er een bepaald aantal kilometers in kunnen lopen zonder dat ze scheuren

Daarnaast zeg je dat het sowieso beter is om te wassen dit terwijl o.a imam Ahmad en andere geleerden zeggen het is zelfs beter om er over te vegen om zo te verschillen met al Khawaaridj en Rawaafid die deze sunnah ontkennen. + Andere reden is dat de profeet s.a.w. altijd het makkelijke koos bij 2 keuzes.

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » wo _22-_okt-_2008ah, 22-10-2008ad, 11:28 pm

Ismail al Hollandee schreef:SoebhaanAllaah de topicstarter gaf wel als voorwaarde leren sokken en dat ze als schoenen moeten zijn:
Maar geen één van hen laat dunne, doorzichtige sokken toe. Er staat onder andere bijvoorbeeld dat sokken:

- van leer moeten zijn
- waterdicht
- net als schoenen waarin je kunt lopen
- dikke sokken
- je moet er een bepaald aantal kilometers in kunnen lopen zonder dat ze scheuren

Daarnaast zeg je dat het sowieso beter is om te wassen dit terwijl o.a imam Ahmad en andere geleerden zeggen het is zelfs beter om er over te vegen om zo te verschillen met al Khawaaridj en Rawaafid die deze sunnah ontkennen. + Andere reden is dat de profeet s.a.w. altijd het makkelijke koos bij 2 keuzes.

Als je gewoon LAS wat er staat, dan zou je lezen dat de geleerden van de 4 rechtsscholen ONDER ANDERE verklaren dat de genoemde criteria van toepassing is op sokken. Niet dat iedere school PRECIES dezelfde criteria heeft. Dat gaf ik al aan in de discussie met broeder 'dnekebno' en dat staat in de scan van al-mawsu'a al-fiqhiyya dat verschillende rechtscholen diverse criteria hebben, en dat de hanabila het makkelijkst daarin zijn. Gewoon lezen dus.

Vertel eens, uit welk werk van Imam Ahmad of van zijn school, kunnen we lezen dat het vegen over sokken BETER is onder alle omstandigheden? En dat het geen ruksha is (in de gescande pagina lees je namelijk wat anders). En erken je dat zijn school verklaart dat het DIKKE sokken dienen te zijn en dat er wel DEGELIJK voorwaarden zijn?
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » wo _22-_okt-_2008ah, 22-10-2008ad, 11:42 pm

Ismail al Hollandee schreef:Gair inshaAllaah, wat ik eerder uit jullie woorden opmaakte is dat het alleen maar voor leren sokken geld en niet voor anderen en dat deze volgens jullie gebed opnieuw moeten doen. Ik heb al vanaf het begin gezegd dat er wel voorwaarden zijn, alleen dat ze per se van leer moeten zijn heb ik nooit van gehoord. Voor de rest van voorwaarden, wat is er mis aan wat Munajjid zegt?

In de scan van in het eerste bericht kon je lezen dat het niet voor alle rechtsscholen geldt, en zeker niet voor de Hanafiyya. Wel voor de Maliki's zoals ik bevestigd kreeg door een Maliki Alim. In ieder geval, Al-Munajjid maakt geen onderscheid tussen dun en dik. Kortom, heel erg fout. Dan haal je Imam Ahmad aan, die weer wel onderscheid maakt tussen dik en dun.

Jij en de andere broeder plaatste zelf die link waarbij aangegeven werd dat de voorwaarden niet betrekking had op de sokken zelf:
It is also correct to wipe over socks through which the skin can be seen, because the permission to wipe over socks is general and no report of any restriction has been narrated.

En de voorwaarden hadden alleen betrekking op de periode van reinheid en meer niet. Vervolgens haal je de discussie over dikke sokken bij, en geef je toe dat de Hanabila wel degelijk een voorwaarde hebben gesteld voor DIKKE sokken.

Dit is nogmaals tegenstrijdig met wat de 4 a'immah zeiden, wanneer een hadith is verklaard is het hun madhab en de 4 madhaa'ib zijn niet naast Kitaab wa Soennah een officiele bron geworden dat als bewijs op zich gebruikt kan worden, men dient altijd te kijken naar de onderbouwing en de bewijzen die gebruikt werden. Anders zou dit een rechtvaardiging kunnen zijn voor de Murji'ah voor hun Irjaa' aangezien Abu Hanifa rahimahoellah dat ook had.

Voor deze laster is een andere topic nodig. Deze slogan is keer op keer weerlegd door de edele geleerde Imam Nawawi in zijn majmu' (net geciteerd door al-munajjid), die de juiste uitleg gaf van deze citaten (die geen sanad hebben). De geleerden van de school hebben alle standpunten onderzocht en hebben geconcludeerd dat ze VOLLEDIG conform de koran en de sunnah zijn. En jouw laster over Abu Hanifa en Irja' is te gek voor woorden. Deze leugen over hem werd in zijn tijd herhaald, en hij verhelderde zich toen al! Blijkbaar snap je niet het verschil tussen de Murji'a die claimden dat we helemaal GEEN goede daden hoeven te verrichten, en Abu Hanifa, die verklaarde dat imaan niet stijgt en daalt vanuit het perspectief van het GELOOF IN ALLAH. Er zijn voldoende boeken hierover geschreven en et zijn ALLEEN de moderne Salafiyya die deze leugen opnieuw in de 20e eeuw hebben geintroduceerd.
En over die bewijzen, geef mij dan een bewijs dat specificeerd voor bepaalde sokken?

Erken je dat teensokken niet voldoen aan jouw algemene definitie over het vegen van 'sokken?' Of die sportsokken die niet de enkels bedekken?

Als je dat kunt erkennen heb je het antwoord op je vraag, namelijk het feit dat we het overlaten aan de taalkundigen en de ulama, om te concluderen over welke sokken met welke criteria we het hebben. Nu is de vraag; welke geleerden? Iemand met een beetje gezond verstand zal ALTIJD de voorrang geven aan de Imams van de 4 rechtsscholen, die als mujtahidun zijn bestempeld en waarvan de volgelingen en hun scholen door de gehele ummah zijn geaccepteerd, dat ze godvruchtig, vroom, loyaal en de meeste kennis hadden over de koran en de sunnah dan de hedendaagse geleerden.

Samen met de athar die aangeven dat de sok net zoals de khuff is kom je tot de conclusie dat sokken niet alledaagse sokken zijn waarover je mag vegen.

RANDOM_AVATAR
Ridouan
Gedeactiveerd

door Ridouan » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 12:18 am

Junaid schreef:

JazaakAllah Khayra, als er andere salafi ulama zijn met dezelfde mening, graag verwijzingen.

Assalaam 3alaykom;

Shaych al Fawzaan in zijn Mulaghas al Fiqhiyaah.
Ik ben nu in Marokko en zal bij terugkomst insha Allaah verder kijken in mijn boeken.

3alaykom salaam,

wees niet star en fanantiek in dit standpunt, want er zijn andere 3ollamaa van de Salaaf die het vegen beter vonden dan wassen omdat dwalende sektes deze geweldige Soennaah ontkenden.
Als jij de mening van sommige Moestahidien volgt omdat deze jou meer logisch lijken, dan moet jij dit doen, maar jouw probleem is dat jij vaak voor anderen spreekt en agi fikh gaat erg diep.

Wa salaam

Junaid schreef:Wa Alaikom salaam,

De discussie ging om het feit of er geleerden wel of niet voorwaarden hebben gesteld aan sokken. Dat is wel degelijk dus het geval, en het citeren van de 4 rechtsscholen op dit punt maakt je niet 'fanatiek.'

Dit klopt, maar dan moet jij teruglezen wat jij zegt soms. Ik ben het vaak eens met fikh standpunten van jou, maar als klassieke Oellamaah zouden zien hoe jij jouw standpunten verkondigt zouden zij dit afwijzen.
Ibn Hazm Rahiemahoellaah zijn fikh is geaccepteerd , dus spreek met respect over hem.

Fanatiek wordt je wanneer moderne geleerden de voorrang krijgen boven de oude fuqaha. Daarbij had ik al verteld dat er sommige geleerden strengere voorwaarden hebben, en anderen wat zachter zijn.

Dat doe jij bijna op ieder gebied, behalve met fikh....Kijk bij 3aqeedah, tawassoel etc.
Ik hoop dat jij hierbij nadenkt.

De discussie over wanneer het afdal is, is een andere, en het klopt dat er discussie is zoals Imam Ibn Hajr in zijn Fath al-Bari aangeeft, dat wanneer een persoon vreest voor ta'n van de ahl al-bid'a dat het dan beter kan zijn om te vegen over khuff, en als die mogelijkheid er niet is, dan is wassen beter. Daarnaast wordt er weer onderscheid gemaakt tussen khuff en jawrab. En ik had het nog altijd over de overgrote meerderheid van de Ulama die het wassen WEL als beter beschouwen en het vegen als een uitzondering in normale omstandigheden.

Wassalaam

3alaykom salaam;

baraka lahoe fiek dat is duidelijk.

no avatar
Ismail al Hollandee

door Ismail al Hollandee » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 12:25 am

Ff kort:
Ok gair inshaAllaah, over het sokkenprobleem zeg ik nu gair inshaAllaah ik had niet door dat munajjid niet dat onderscheid maakt.

Mbt Abu Hanifa rahimahoellaah en Irjaa', geef mij 1 goede reden waarom selefiyeen over hem zouden liegen, als zijn mening was dat imaan stijgt en daalt, is dat toch alleen maar een bewijs meer ?! :S dus dit vind ik zeer vreemd van jou. Daarnaast zei ik elders dat Ibn AbdilBarr en Ibn AbdilIzz al Hanafi overgeleverd hebben dat Abu Hanifa tawbah verricht zou hebben hiervoor.
Abu Hanifa zei: ' En Imaan neemt niet toe, noch neemt het af ' (Kitaabul Wasiyyah(p.2)

Wassalaam

RANDOM_AVATAR
farid72
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door farid72 » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 1:06 am

ik sta versteld door de manier van discussieren hier door muslimman en junaid

Hoe kan het dat Ismael hollandee aangevallen wordt op zijn afkomst???????????????????? leg mij dit uit, de profeet (vzmh) kwam om alle volkeren te verenigen in 1 geloof. En nu wordt zijn mening niet serieus genomen vanwege zijn afkomst...ik betreur welke zonde jij hebt begaan muslimman en hoop dat jij met de zelfde passie en vergeving vraagt bij je broeder als jij het sokken gebeuren benadert.

Ik denk dat jouw zonde mbt wat je tegen hem zei groter is dan degene die zijn wassing doet met een sok aan allaheilum. Verschillende volkeren en stammen was een zoveel malen gewichtigere zaak voor de profeet(vzmh) dan of je nou sokken of leren schoeisel aanhad als je er woedoe mee deed.

ma salem

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 2:55 am

farid72 schreef:ik sta versteld door de manier van discussieren hier door muslimman en junaid

Hoe kan het dat Ismael hollandee aangevallen wordt op zijn afkomst???????????????????? leg mij dit uit, de profeet (vzmh) kwam om alle volkeren te verenigen in 1 geloof. En nu wordt zijn mening niet serieus genomen vanwege zijn afkomst...ik betreur welke zonde jij hebt begaan muslimman en hoop dat jij met de zelfde passie en vergeving vraagt bij je broeder als jij het sokken gebeuren benadert.

Ik denk dat jouw zonde mbt wat je tegen hem zei groter is dan degene die zijn wassing doet met een sok aan allaheilum. Verschillende volkeren en stammen was een zoveel malen gewichtigere zaak voor de profeet(vzmh) dan of je nou sokken of leren schoeisel aanhad als je er woedoe mee deed.

ma salem

Vertel mij waar in de woorden ''Och onze Hollandse ''sjeick'' die de muhaddith komt uithangen...'' een aanval in zit of waar in deze woorden enige vorm van discriminatie zit? Ik heb slechts hem eigen benaming gebruikt die hij zelf in zijn nick aangeeft en blijkbaar zo wilt genoemd worden. Maar goed....iemand vat zulke woorden waarschijnlijk op, hoe hij ze zelf ook gebruikt!

En ja ik beweer dat hem mening batil is, en dat bidden achter hem dus ook niet geldig is conform de uitspraken van de ''99,9999.....'' % geleerden die ik volg in deze kwestie. En ja ik neem hem mening totaal niet serieus, niet vanwege zijn afkomst maar vanwege zijn mening die batil is.

no avatar
Ismail al Hollandee

door Ismail al Hollandee » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 1:19 pm

Jij weet niet of ik over mijn sokken veeg en zo ja over welke sokken, ik erken dat er voorwaarden zijn zoals dat ze niet te dun mogen zijn zoals ook Selefigeleerden zeggen zoals al aangegeven ibn Baaz. Dus wat jij zegt is Baatil en een laster en kennelijk weet jij wat voor sokken ik draag, knap van je. En daarnaast geef mij 1 goede reden waarom je mij met mijn afkomst zou aanspreken, als iemand zich At Turkie of al Magriebie noemt achter zijn naam is dat dan een reden dit denigrerend zo te gebruiken? Nee. En zoals jij het gebruikte leek meer er op alsof mijn mening nog dwalender was omdat Hollanders geen reht van spreken hebben met Fiqh vraagstukken. Advies; Ga alleen op inhoud en laat dit soort onzin achterwege

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 5:33 pm

Ismail al Hollandee schreef:Jij weet niet of ik over mijn sokken veeg en zo ja over welke sokken, ik erken dat er voorwaarden zijn zoals dat ze niet te dun mogen zijn zoals ook Selefigeleerden zeggen zoals al aangegeven ibn Baaz. Dus wat jij zegt is Baatil en een laster en kennelijk weet jij wat voor sokken ik draag, knap van je. En daarnaast geef mij 1 goede reden waarom je mij met mijn afkomst zou aanspreken, als iemand zich At Turkie of al Magriebie noemt achter zijn naam is dat dan een reden dit denigrerend zo te gebruiken? Nee. En zoals jij het gebruikte leek meer er op alsof mijn mening nog dwalender was omdat Hollanders geen reht van spreken hebben met Fiqh vraagstukken. Advies; Ga alleen op inhoud en laat dit soort onzin achterwege

Eerst was de regel algemeen volgens jou, nu kom je dat er toch voorwaarden aan zijn verbonden...wel wispelturig. BTW Het was niet mijn bedoeling je kunya denigrerend te gebruiken als dit zo is overgekomen.

Ok een vraagje aan jou wat voor sokken draag jij waarover jij veegd? Als het even ook een foto ervan posten.

no avatar
Ismail al Hollandee

door Ismail al Hollandee » do _23-_okt-_2008ah, 23-10-2008ad, 6:59 pm

ok gair inshaAllaah.

Dat de regel algemeen is was dan verkeerde woordkeuze, want ik plaatste al eerder iets met andere voorwaarden. Zelf hanteer ik gewoon met sokken die stevig zijn, niet doorzichtig ook niet als je ze uitrekt enzzz.

no avatar
Ismail al Hollandee

door Ismail al Hollandee » vr _24-_okt-_2008ah, 24-10-2008ad, 5:30 pm

Kennelijk is er meningsverschil onder hedendaagse geleerden hierover:

Is het waar dat er alleen geveegd kan worden over dikke sokken?

Vraag:

Is het waar dat er alleen geveegd kan worden over dikke sokken?

Antwoord:

Dit is niet juist, want het vegen geldt voor welke sok dan ook. Dit omdat de Soennah hierover geen beperkingen kent. Indien er volgens de Wetgever geen beperkingen bestaan, is het ook niemand gegeven om beperkingen te stellen. Het opleggen van beperkingen kan alleen op grond van religieuze bewijzen of stelregels. Dit in acht nemend kunnen wij zeggen dat er zowel geveegd kan worden over een sok met een gat erin als een dunne sok. Het is immers niet de bedoeling van een sok om de algehele voet te bedekken, maar om deze tot nut te zijn en te verwarmen. Het vegen over de sokken is ons toegestaan gemaakt vanwege de last die men ondervindt bij het uittrekken ervan. Dit laatste geldt zowel voor een dikke als een dunne sok. Ook wordt daarin geen onderscheid gemaakt tussen een kapotte of een goede sok. Zolang er gesproken kan worden van een sok, kan men dus hierover vegen.

En Allah weet het het best.

Sheich Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
Fataawa al-Mash cala l-Khoefayn, vraag 4

RANDOM_AVATAR
Abdelaziez
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Abdelaziez » vr _24-_okt-_2008ah, 24-10-2008ad, 5:42 pm

Ik begrijp de hele ophef over sokken niet. Je kan immers zelfs met schoenen aan bidden?

Anas bin Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) werd gevraagd, “Verrichtte de profeet (vzmh) het gebed terwijl hij schoenen droeg?” Hij zei, “Ja.” (al-Bukhari, 386; Muslim, 555).

Dus, als we al met schoenen mogen bidden (als ze schoon zijn)... waarom maakt men zich dan druk over sokjes? :hmm:

RANDOM_AVATAR
muslimman
Senior lid
Senior lid

door muslimman » vr _24-_okt-_2008ah, 24-10-2008ad, 5:54 pm

Abdelaziez schreef:Ik begrijp de hele ophef over sokken niet. Je kan immers zelfs met schoenen aan bidden?

Anas bin Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) werd gevraagd, “Verrichtte de profeet (vzmh) het gebed terwijl hij schoenen droeg?” Hij zei, “Ja.” (al-Bukhari, 386; Muslim, 555).

Dus, als we al met schoenen mogen bidden (als ze schoon zijn)... waarom maakt men zich dan druk over sokjes? :hmm:

Schoenen zijn dik en stevig en hebben dezelfde kenmerken (mits ze de enkels niet bedekken), dunne sokken hebben dat niet.

PS: Hoe wil je in dit land vol hondestront met schoenen aan bidden die je aan hebt voor dagelijks gebruik.

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 3:18 pm

Abdelaziez schreef:Ik begrijp de hele ophef over sokken niet. Je kan immers zelfs met schoenen aan bidden?

Dat zijn twee aparte discussies. Met schoenen aan bidden en vegen over sokken zijn altijd apart behandeld omdat het 2 aparte handelingen zijn die niet met elkaar verbonden zijn. En met schoenen aan bidden is wel toegestaan eventueel.

Vegen over sokken heeft te maken met het voldoen aan de wassing, en als je niet aan deze verplichting hebt voldaan door op een juiste manier aan de wudu te voldoen, is je wassing en dus ook je gebed simpelweg ongeldig.

Kortom, we horen ons zeker druk te maken over de voorwaarden van de sokken om aan de verplichting van de wassing te voldoen. En één van de duidelijke uitspraken hierover is dat vegen over dunne sokken door niemand van de geleerden is toegestaan, behalve door enkele moderne geleerden wiens standpunten totaal irrelevant is ten opzichte van 1200 jaar geleerdheid.

En dat is trouwens ook één van de redenen waarom wij verklaren dat de wassing van de Shia ook ongeldig is, omdat ook zij niet aan de criteria voldoen.

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!

door Abu Hudayfa » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 5:33 pm

Junaid schreef:En één van de duidelijke uitspraken hierover is dat vegen over dunne sokken door niemand van de geleerden is toegestaan, behalve door enkele moderne geleerden wiens standpunten totaal irrelevant is ten opzichte van 1200 jaar geleerdheid.

Ibn Rushd (h.520) levert een meningsverschil hierover in zijn bidaayatul Mudjtahid, en zo ook Shaikh ul Islaam ibn Taymiyya is van mening dat het toegestaan is.

Zie hieronder de woorden van Ibn Rushd

(المسألة الرابعة: وأما صفة الخف، فإنهم اتفقوا على جواز المسح على الخف الصحيح، واختلفوا في المخرق، فقال مالك وأصحابه: يمسح عليه إذا كان الخرق يسيرا، وحدد أبو حنيفة بما يكون الظاهر منه أقل من ثلاثة أصابع. وقال قوم بجواز المسح على الخف المنخرق ما دام يسمى خفا وإن تفاحش خرقه، وممن روى عنه ذلك الثوري

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 5:48 pm

Al Atharee schreef:Ibn Rushd (h.520) levert een meningsverschil hierover in zijn bidaayatul Mudjtahid, en zo ook Shaikh ul Islaam ibn Taymiyya is van mening dat het toegestaan is.

Zie hieronder de woorden van Ibn Rushd

(المسألة الرابعة: وأما صفة الخف، فإنهم اتفقوا على جواز المسح على الخف الصحيح، واختلفوا في المخرق، فقال مالك وأصحابه: يمسح عليه إذا كان الخرق يسيرا، وحدد أبو حنيفة بما يكون الظاهر منه أقل من ثلاثة أصابع. وقال قوم بجواز المسح على الخف المنخرق ما دام يسمى خفا وإن تفاحش خرقه، وممن روى عنه ذلك الثوري

Wat een vreselijke vervalsing. NERGENS staat de goedkeuring van dunne sokken! Ibn Rushd heeft het daarnaast over KHUFF. DUH dat er geen khilaf daarover staat. En er is meningsverschil over gaten (المخرق) in sokken. Daar gaat de Arabische tekst over! Kortom, een totaal irrelevante passage wat nogal rampzalig is aangezien je na tig pagina's nog steeds geen onderscheid kunt maken tussen voorwaarden voor sokken, en de aparte discussie over gaten in sokken.

Mubarakfuri -de geprezen muhaddith door de salafiyyun- weerlegt duidelijk in zijn sharh dit hele idee van het vegen over dunne sokken.

RANDOM_AVATAR
Abu Hudayfa
PERMANENTE BAN!

door Abu Hudayfa » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 6:38 pm

Dat is omdat volgens jouw kortzichtige begrip sokken niet onder de betekenis van Al-Khuff valt, dat is dan verder jouw probleem.

Verder, is het heel duidelijk dat de madhab van Sufyaan ath-Thawree is dat er géén voorwaarden gestelt worden aan de sokken, dus wie ben jij om overeenstemming te beweren, nadat Sufyaan gesproken heeft.

Kortom, jij beweert een idjmaa' die jij niet waar kan maken, en een ander punt is, de uitspraken van de madhaa'ib zijn géén bewijzen opzich, de Profeet salallaahu 'aleyhi was sallam heeft géén voorwaarden genoemd, dus de mening van Sufyaan is zeer sterk in deze.

Verder beste Junaid, moet jij leren om andere fiqh meningen te respecteren en niet steeds jouw mening bij anderen op te dringen.

En het feit dat jij stilzwijgend blijft over de valsheid van jouw 'aqeedah, en dat deze niet overeenkomt met die waarop de 4 imaams op waren, is veelzeggend.

**Dawoed**
Super Poster!
Super Poster!

door **Dawoed** » wo _5-_nov-_2008ah, 5-11-2008ad, 9:47 pm

Diegene die zeggen dat het vegen over dunnen sokken niet toegestaan zijn en dat hier idjmaa' over is zijn een van de moekadhiebien

قال الإمام النووي في شرح المهذّب : وحكى أصحابنا ( الشافعية ) عن عمر وعلي رضي الله عنهما جواز المسح على الجورب وإن كان رقيقاً . وحكوه عن أبي يوسف ، ومحمد ، وإسحاق ، وداود

Imaam An nawawie zei in sarh mahdhab: En onze metgezelen ( de shaafi'eeya ) vermelden van 'omar en 'alie radiya allahu 'anhoema dat het toegestaan is om over sokken ( djawraab ) te vegen ook al zijn zij dun, en dit werd ook overgeleverd van abu yousef en mohamed en ishaaq, en Dawoed ( Ad-dhaahiyriy )

Wa salaam,

VorigeVolgende

Keer terug naar Het Gebed