Scheiden in de islam

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
JMediouni
Beginner
Beginner
 
Berichten: 1
Geregistreerd: zo _7-_aug-_2022ah, 7-8-2022ad, 10:13 pm

Scheiden in de islam

door JMediouni » zo _7-_aug-_2022ah, 7-8-2022ad, 10:18 pm

As Salam Alikoum,

Ik had een vraagje en hoop dat iemand mij hier een duidelijk antwoord op kan geven.
Als er een scheiding plaatst vindt, de talaq is 3x gezegd geweest in een tijdsspanne van 1 maand.
Moeten de man en vrouw gedurende de wachtperiode van 3 maand samen blijven wonen?

Barrak Allahu Fiek.

Avatar gebruiker
Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder
 
Berichten: 3879
Geregistreerd: vr _23-_jan-_2009ah, 23-1-2009ad, 8:15 am

Re: Scheiden in de islam

door Abdul Malik » ma _8-_aug-_2022ah, 8-8-2022ad, 2:36 am

Assalamu Aleikum,

De geleerden verschillen van mening over de drievoudige echtscheiding(Talaq). Sommigen zeggen dat ondanks het een on- islamitische wijze is, het toch geld als drie echtscheidingen(Talaq) tegelijk en zij(de vrouw) is niet meer wettig voor hem. Maar opvattingen van andere geleerden is dat het telt als één echtscheiding(Talaq), of het nu wordt uitgesproken in een enkele zin, zoals zeggen: "U bent driemaal gescheiden" of in herhaalde woorden zoals zeggen: "U bent gescheiden, u bent gescheiden, u bent gescheiden. ” Dit is de mening die de voorkeur geniet van Sheikh al-Islam Ibn Taymiyah (moge Allah hem genadig zijn) en werd als de meest correcte beschouwd door Sheikh al-Sa'di (moge Allah hem genadig zijn) en Sheikh Ibn 'Uthaymeen (moge Allah hem genadig zijn).

Ze citeerden als bewijs de hadith overgeleverd door Muslim (1472) van Ibn 'Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) die zei: "Ten tijde van de Boodschapper van Allah :saw: , Abu Bakr en de eerste twee jaar van 'Umar's kalifaat, werd een drievoudige echtscheiding als één geteld. Toen zei 'Umar ibn al-Khattaab: Mensen zijn haastig geworden in een zaak waarin ze hun tijd moeten nemen. Ik denk erover om ze eraan te houden. Dus maakte hij het bindend voor hen."

En dus uiteindelijk de wachtperiode(Iddah) van 3 (menstruatie) maanden zal ze in het huis van haar man moeten uitdienen. De echtgenoot is ook verplicht om voor haar te zorgen tijdens deze periode van iddah, aangezien ze nog steeds onder zijn voogdij staat. Allah :swt: zegt in de Koran:

En de gescheiden vrouwen moeten een periode van drie maandstonden wachten. En het is niet wettig voor hen om te verbergen wat Allah in hun schoten heeft geschapen, als zij in Allah en in de Laatste Dag geloven. En hun echtgenoten hebben het meeste recht om hen in deze periode terug te nemen, als zij tot verzoening besluiten. En zij (de vrouwen) hebben rechten overeenkomstig hun plichten, volgens wat redelijk is. En voor de mannen is er een rang boven hen (de vrouwen). En Allah is Almachtig, Alwijs.( Koran 2:228)

Ook in het werk Umdat al-Fiqh door Sheikh Ibn Qudamah (moge Allah hem genadig zijn), wat zegt "Het is niet toegestaan om drie scheidingen te combineren in één". Het zegt ook dat die overleveringen die dat wel toestaan niet authentiek zijn. En hij geeft zijn sterkste visie hieromtrent dan ook dat Allah :swt: zelf zegt in de Koran:

De echtscheiding is tweemaal (mogelijk), hierna behouden jullie haar onder redelijke voorwaarden of laten jullie haar in vriendelijkheid los.( Koran 2:229)

Daarna zegt Allah :swt:

En als hij van haar gescheiden is(voor de derde keer), is zij niet meer wettig voor hem, tot zij met een andere man gehuwd is geweest. Als dan de andere man van haar gescheiden is, is het geen zonde voor hen beiden als zij zich verenigen, mits zij voelen dat zij zich kunnen houden aan de grenzen die Allah gesteld heeft. Dit zijn de grenzen van Allah, die Hij duidelijk maakt voor de mensen die kennis hebben.(Koran 2:230)

Ook druist het tegen de uitspraak van Allah :swt:

Als jullie van de vrouwen scheiden, scheidt dan van hen met inachtneming van hun perioden. ( Koran 65:1)

Ook Sheikh Salih Al-Fawzan(moge Allah hem beschermen) zegt in zijn werk van Fiqh: "Het is voor de echtgenoot verboden om zijn vrouw te scheiden(Talaq) 3 maal in één keer."

Voor die reden kunnen de drie uitgesproken scheidingen(Talaq) niet met elkaar verenigd worden in de Islam, en wordt dit gezien als een innovatie(Bida'h) scheiding, dat gezegd telt de uitspraak wel en gaat deze van kracht, zo serieus is het uitspreken van de Talaq. En het is dus duidelijk dat Allah :swt: hun uiteindelijk via de correcte manier van scheiden volgens de Koran en de Soenah de kans en mogelijkheid bied in de Islam dat hij haar terug mag/kan nemen in haar wachtperiode(Iddah), en als hij haar niet terug neemt tijdens de wachtperiode(Iddah) en nadat de wachtperiode(Iddah) waarin hij haar kon terug nemen is afgelopen, en/of dus na de eerste twee officiële scheidingen, om dan zelfs toch alsnog opnieuw te kunnen hertrouwen(Nikah) om zich weer met elkaar te kunnen verzoenen. Allah :swt: zegt daarom in de Koran:

En hun echtgenoten hebben het meeste recht om hen in deze periode terug te nemen, als zij tot verzoening besluiten.(Koran 2:228)

Zodat zij zich beiden voor een derde scheiding zullen behoeden die hun werkelijk van elkaar definitief doet scheiden in de zin van dat de man haar niet meer wettig kan terug nemen. Wat dus betekend dat na de derde officiële scheiding zij niet meer toegestaan is voor hem, en zij een vreemde (niet-mahram) voor hem wordt. De enige manier voor hem om ooit weer met haar te mogen trouwen is dan dat zij eerst weer oprecht opnieuw trouwt met een andere man, en zij beiden seksuele betrekkingen met elkaar hebben gehad en dan weer van elkaar gescheiden zouden zijn.

En om uiteindelijk toch het antwoordt te geven als daadwerkelijk de derde Talaq is uitgesproken en bekrachtigd door de man. Zegt Sheikh ash-Shawkani (moge Allah hem genadig zijn) in zijn boek van Fiqh: "Voor een vrouw die gescheiden is voor de laatste keer, daar is geen onderhoud of onderdak meer voor haar." Het bewijs hiervan vinden we in de Hadith van Fatima bint Qays, dat in Sahih Muslim en in anderen staat. Dat de Profeet Mohammad :saw: zei betreffende een zaak in scheiding voor de derde keer: "Geen onderhoud en onderdak voor haar". De Profeet Mohammad :saw: heeft ook gezegd in Sahih Muslim en anderen:" Er is geen onderhoud meer behalve als ze zwanger is"
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULALLAH!


Keer terug naar Het huwelijk

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten