Aantal vragen over istinja, wudu, ghusl

Heb je vragen over de Islam? Stel ze hier.
RANDOM_AVATAR
Agepagelage
Beginner
Beginner

Aantal vragen over istinja, wudu, ghusl

door Agepagelage » ma _1-_nov-_2021ah, 1-11-2021ad, 3:43 am

Assalam alaykum,

Ik heb een aantal vragen over istinja, wudu en ghusl. Ik heb de laatste tijd last van waswaas en ik weet dat dat ook komt door onwetendheid dus ik hoop dat als mijn vragen beantwoord zijn en ik weet hoe het zit dat shaytan mij niks meer kan influisteren.

Kan je istinja doen op een andere locatie? Bijvoorbeeld in de douche?

Is het water waarmee je de geslachtsdelen wast rein?

Als het water waarmee je de geslachtsdelen wast (wat de geslachtsdelen heeft aangeraakt) terugkomt op het lichaam (als het valt in de wc pot of douche en het spettert terug) moet je die plek dan weer wassen?

Wat als je je geslachtsdelen wast en met natte handen je kleding of een ander lichaamsdeel aanraakt, of als dit water op je kleding komt?

Als tijdens je behoefte de urine of ontlasting in het wc water terecht komen en dat water spettert op je lichaam, moet je dat gedeelte van je lichaam dan wassen? En wat als het op je kleding komt?

Wat als je niet weet of je bent het vergeten dat er urine op je lichaam is gekomen en het is opgedroogd en je ziet het niet meer. Is je wudu en gebed dan geldig?

Kan je de onreinheid (bijvoorbeeld urine) op het lichaam wassen tijdens ghusl of normaal douchen of moet je het eerst van te voren wassen met water en daarna pas ghusl doen? Of is de onreinheid op het lichaam ook weg na de ghusl?

Als je de ghusl op de sunnah manier verricht en na het wassen van de handen je privé delen gaat wassen, moet je dan alleen je geslachtsdeel of ook tussen je billen wassen? Worden de billen zelf gerekend tot de privé delen en moet je die dan ook wassen?

Als je tijdens het laatste gedeelte het water eerst rechts en daarna links over je lichaam giet, moet je het daarna ook nog wassen met dat water? Zo ja, kan je dan ook zeep gebruiken en daarna weer afspoelen? Moet je dan ook weer je geslachtsdeel wassen en tussen de billen?

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Aantal vragen over istinja, wudu, ghusl

door Ayasha » ma _1-_nov-_2021ah, 1-11-2021ad, 2:17 pm

Aleikum salam,

Beste broeder, insha'Allah beantwoord het onderstaande jouw vragen.

Vragen gerelateerd aan de grote wassing (ghusl)

Vraag:
    Ik probeer om de ghusl elke dag te verrichten onder de douche maarhet duurt te lang dus kan de volgende:

(1) als ik ghusl doe moet ik de privé gedeelte wassen voor ik wudu en ghusl verricht?

(2) tijdens het wassen van de privé gedeelten voor ghusl en wudu moet dit 1 keer gedaan worden of 3 keer?

(3) as ghusl verplicht is en niet alleen de privé gedeelte is onrein, maak je alleen de onrein gebied zelf schoon of moet je alles schoonmaken (aangezien water van de onreine gedeelte naar de reine gedeelte kan gaan tijdens het wassen).

(4) wat is de definitie van wassen. Ik weet dat de hele lichaam nat moet zijn maar moet er ook geveegd worden over alles?

Antwoord:
    Ik bid dat het goed met je gaat en dat je gezond bent.

(1) Ja, het is een bevestigd Sunnah om de privé gedeelten te wassen voor je begint met de wassing (ghusl), zelfs als er geen onreinheid is in dat gebied.

(2). 1 keer verrichten is genoeg.

(3) De Sunnah is om elke onreinheid op het lichaam te verwijderen. Dit wordt gedaan voor je begint met het nemen van de grote wassing om de verspreiding van de onreinheid te voorkomen tijdens het wassen. Het schoonmaken van het gebied met de onreinheid is genoeg, hele lichaam hoeft niet. De doel hiervan is om alle twijfels die naar boven kunnen komen met betrekking tot de verspreiding van de onreinheid tijdens het wassen uit te sluiten. Dus als je alle sporen van onreinheid heb verwijderd voor het nemen van de wassing moet het genoeg zijn om zulke twijfels te negeren.

(4) “Wassen” houd in dat er water vloeit over het lichaam. Dit is niet te vermijden tijdens het douchen dus je zou geen twijfels moeten hebben of je lichaam wel of niet is gewassen. Vegen of wrijven is niet verplicht voor de grote wassing al is het wel een Sunnah om te verrichten. Wat met een gerust hart gezegd kan worden is dat als iemand de Sunnah onderdelen van de Ghusl heeft verricht dan kan hij er zeker van zijn dat hij zijn Ghusl goed heeft verricht. Het verrichten hiervan moet niet te lang duren en het moet ook de twijfels uit sluiten die hierna kunnen komen.

Deze moeten genegeerd worden aangezien ze niks meer zijn dan influistering van de duivel, het opvolgen waarvan een zonde is. Imam Kasani in zijn Bada’i al Sana’i zegt dat iemand die met regelmaat last heeft van deze influisteringen er totaal geen aandacht aan moet besteden. Onze religie is makkelijk gemaakt voor ons dus we moeten het niet moeilijk voor onszelf maken. Hetgeen wat de Boodschapper van Allah :saw: ons heeft geleerd moet genoeg zijn voor ons.

[ref: Shurunbulali, Maraqi al-Falah; Ibn `Abidin, Radd al-Muhtar]

Wasalam
    Shaykh Faraz Rabbani

Bron: Questions related to the ritual bath/ghusl

IslamColor
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _1-_nov-_2021ah, 1-11-2021ad, 4:45 pm

Via onderstaande link kun je nog een artikel downloaden met betrekking tot de rituele wassing.

Hoofdstuk 1 - De Woedoe de wassing voor het gebed.pdf
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Agepagelage
Beginner
Beginner

door Agepagelage » ma _1-_nov-_2021ah, 1-11-2021ad, 5:00 pm

Ayasha schreef:Aleikum salam,

Beste broeder, insha'Allah beantwoord het onderstaande jouw vragen.

Vragen gerelateerd aan de grote wassing (ghusl)

Vraag:
    Ik probeer om de ghusl elke dag te verrichten onder de douche maarhet duurt te lang dus kan de volgende:

(1) als ik ghusl doe moet ik de privé gedeelte wassen voor ik wudu en ghusl verricht?

(2) tijdens het wassen van de privé gedeelten voor ghusl en wudu moet dit 1 keer gedaan worden of 3 keer?

(3) as ghusl verplicht is en niet alleen de privé gedeelte is onrein, maak je alleen de onrein gebied zelf schoon of moet je alles schoonmaken (aangezien water van de onreine gedeelte naar de reine gedeelte kan gaan tijdens het wassen).

(4) wat is de definitie van wassen. Ik weet dat de hele lichaam nat moet zijn maar moet er ook geveegd worden over alles?

Antwoord:
    Ik bid dat het goed met je gaat en dat je gezond bent.

(1) Ja, het is een bevestigd Sunnah om de privé gedeelten te wassen voor je begint met de wassing (ghusl), zelfs als er geen onreinheid is in dat gebied.

(2). 1 keer verrichten is genoeg.

(3) De Sunnah is om elke onreinheid op het lichaam te verwijderen. Dit wordt gedaan voor je begint met het nemen van de grote wassing om de verspreiding van de onreinheid te voorkomen tijdens het wassen. Het schoonmaken van het gebied met de onreinheid is genoeg, hele lichaam hoeft niet. De doel hiervan is om alle twijfels die naar boven kunnen komen met betrekking tot de verspreiding van de onreinheid tijdens het wassen uit te sluiten. Dus als je alle sporen van onreinheid heb verwijderd voor het nemen van de wassing moet het genoeg zijn om zulke twijfels te negeren.

(4) “Wassen” houd in dat er water vloeit over het lichaam. Dit is niet te vermijden tijdens het douchen dus je zou geen twijfels moeten hebben of je lichaam wel of niet is gewassen. Vegen of wrijven is niet verplicht voor de grote wassing al is het wel een Sunnah om te verrichten. Wat met een gerust hart gezegd kan worden is dat als iemand de Sunnah onderdelen van de Ghusl heeft verricht dan kan hij er zeker van zijn dat hij zijn Ghusl goed heeft verricht. Het verrichten hiervan moet niet te lang duren en het moet ook de twijfels uit sluiten die hierna kunnen komen.

Deze moeten genegeerd worden aangezien ze niks meer zijn dan influistering van de duivel, het opvolgen waarvan een zonde is. Imam Kasani in zijn Bada’i al Sana’i zegt dat iemand die met regelmaat last heeft van deze influisteringen er totaal geen aandacht aan moet besteden. Onze religie is makkelijk gemaakt voor ons dus we moeten het niet moeilijk voor onszelf maken. Hetgeen wat de Boodschapper van Allah :saw: ons heeft geleerd moet genoeg zijn voor ons.

[ref: Shurunbulali, Maraqi al-Falah; Ibn `Abidin, Radd al-Muhtar]

Wasalam
    Shaykh Faraz Rabbani

Bron: Questions related to the ritual bath/ghusl

IslamColor

Dankjewel broeder,

Heb je ook een antwoord op de overige vragen? Daar heb ik namelijk niet echt een antwoord op kunnen vinden.

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » ma _3-_jan-_2022ah, 3-1-2022ad, 9:45 am

Agepagelage schreef:Kan je istinja doen op een andere locatie? Bijvoorbeeld in de douche?

Ja.

Agepagelage schreef:Is het water waarmee je de geslachtsdelen wast rein?

Ik neem aan dat je water gebruikt uit de kraan, en dit is rein water.

Agepagelage schreef:Als het water waarmee je de geslachtsdelen wast (wat de geslachtsdelen heeft aangeraakt) terugkomt op het lichaam (als het valt in de wc pot of douche en het spettert terug) moet je die plek dan weer wassen?

Ik neem ook aan dat je eerst de wc doorspoeld voordat je jezelf wast, dan is terug spattend water tijdens de wassing rein en geen probleem.

Agepagelage schreef:Wat als je je geslachtsdelen wast en met natte handen je kleding of een ander lichaamsdeel aanraakt, of als dit water op je kleding komt?

Zolang het helder water is dat niet verkleurd of een geur heeft, is er niets aan de hand.

Agepagelage schreef:Als tijdens je behoefte de urine of ontlasting in het wc water terecht komen en dat water spettert op je lichaam, moet je dat gedeelte van je lichaam dan wassen? En wat als het op je kleding komt?

De opspattende druppels water in de wc is op de eerste instantie rein.

Agepagelage schreef:Wat als je niet weet of je bent het vergeten dat er urine op je lichaam is gekomen en het is opgedroogd en je ziet het niet meer. Is je wudu en gebed dan geldig?

De basis regel is dat we zekerheid(bewijs) voorop onzekerheid plaatsen, dus als iets onzeker is dan moet men uitgaan dat het zekere voorang heeft op het onzekere, en dat er geen urine op je kleren of lichaam is gekomen. En dan kun je gewoon jou Wudu verrichten en bidden.

Agepagelage schreef:Kan je de onreinheid (bijvoorbeeld urine) op het lichaam wassen tijdens ghusl of normaal douchen of moet je het eerst van te voren wassen met water en daarna pas ghusl doen? Of is de onreinheid op het lichaam ook weg na de ghusl?

Als je zeker van de zaak bent en bewijs is daar dat urine een deel lichaam heeft geraakt, dan is het wassen van de plek voldoende. En daarna kan men de Wudu verrichten en bidden. En met een Gusl is het altijd voldoende om geheel rein te zijn.

Agepagelage schreef:Als je de ghusl op de sunnah manier verricht en na het wassen van de handen je privé delen gaat wassen, moet je dan alleen je geslachtsdeel of ook tussen je billen wassen? Worden de billen zelf gerekend tot de privé delen en moet je die dan ook wassen?

Het is de correcte manier om voor of tijdens de Gusl eerst je geslachtdeel en billen wast, dan je handen wast, Wudu maakt, en dan de Gusl verricht.

Agepagelage schreef:Als je tijdens het laatste gedeelte het water eerst rechts en daarna links over je lichaam giet, moet je het daarna ook nog wassen met dat water? Zo ja, kan je dan ook zeep gebruiken en daarna weer afspoelen? Moet je dan ook weer je geslachtsdeel wassen en tussen de billen?

Zoals eerder gezegd begint men eerst de geslachtsdelen en de billen te wassen. Het overgieten van water over geheel jou lichaam (of het staan onder de douche) moet voldoende zijn om de Gusl te maken. Wil men hierbij zeep gebruiken voordat men zich geheel afspoelt dat mag. Na de Gusl is het niet meer nodig om nogmaals de geslachtsdelen en de billen te moeten wassen, want dat heb je als eerst al gedaan.

OPMERKING: Ik wil het volgende duidelijk maken en benadrukken, en dat is dat de vervloekte Sjaytan het voor velen van onder onze Moslim broeders en zusters het moeilijk maakt om op een correcte en simpele manier jezelf te reinigen als men naar de wc is geweest, of een Wudu te maken en/of als men zich in de staat van grote onreinheid bevind en een Gusl te moeten maken. En dat is omdat de vervloekte Sjaytan met zijn gefluister(waswasah) velen laat twijfelen over datgene wat niet zeker is, en op deze manier houd hij velen voor de gek en houd hij hiermee velen er constant mee bezig en bemoeilijkt en verzwaard hij de volbrenging van de wassing die men wil verrichten. Zo erg dat sommigen na een toilet gang geheel Gusl verrichten terwijl dat helemaal niet eens nodig is, of dat sommigen wel tot aan tien keer opnieuw de Wudu verrichten omdat ze denken dat het niet goed was, of dat ze iets vergeten zijn. Dit zijn allemaal niets anders dan influisteringen van de Sjaytan om het te bemoeilijken en je te laten stressen. Laat jezelf niet voor de gek houden door de Sjaytan. Er is tijdens de Wudu namelijk een Sjaytan genaamd Al-Walhan, zo wees op je hoede voor zijn valse beschuldigingen en twijfels die hij je ingeeft tijdens en richting jou Wudu.

Als men er 100% zeker van is dat iets onrein is geworden en het bewijst vertoont zichzelf dan verschoon of was je jezelf, maar als het allemaal alleen maar twijfels zijn en zogenaamd waarschijnlijkheden en geen feiten dan negeer het, en ga uit van het zekere. En dat is dat jij jezelf hebt gereinigd na een toilet gang of na een Wudu, of een Gusl. En dat je rein bent. De Islam leert ons, de zekerheid dat je jezelf gezuiverd hebt, kan niet teniet worden gedaan door louter twijfel. Laat de vervloekte Sjaytan geen spelletjes met jou spelen in jou hoofd met waswasah en bij sommigen lijd het zelfs naar een soort van dwangstoornis dat wordt ook geanalyseerd als OCD (obsessieve compulsieve stoornis), zodat de Sjaytan het zeer moeilijk en ingewikkeld en een last voor jou maakt om een simpele wassing te verrichten. Nogmaals ga uit van het zekere in plaats van het onzekere. En negeer de influisteringen van de Sjaytan.

Allah :swt: wil het ons niet moeilijk maken. Allah :swt: zegt in de Koran:

"Allah wenst voor jullie het gemakkelijke en Hij wenst niet voor jullie het ongemak."(Koran 2:185)

Ook de Profeet Mohammad :saw: heeft duidelijk gezegd:

De religie is erg gemakkelijk en wie zichzelf overbelast met zijn religie zal niet in staat zijn op die manier verder te gaan. Dus je moet geen extremist zijn, maar probeer de perfectie te benaderen en de blijde tijding te ontvangen dat je beloond zult worden.” (Sahih al-Bukhari)

Dus het is niets anders dan de vervloekte Sjaytan die het moeilijk en ingewikkeld wil maken voor ons.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULALLAH!

Keer terug naar Vragen