Wudu voor zusters

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Lizio
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Wudu voor zusters

door Lizio » zo _28-_jul-_2019ah, 28-7-2019ad, 4:38 pm

Salaam aleikum,

Ik vraag me af hoe de wudu is voor de zusters.
Kan iemand duidelijk maken hoe dat gaat?
Ik wil het namelijk graag uitleggen aan mijn vrouw.
Hoe gaat dat bijvoorbeeld met de make-up? Als de zuster zich 5 keer per dag reinigt met de wudu, moet ze dan 5 keer opnieuw de make-up doen? Het lijkt mij dat er andere regels gelden mbt de kleine wassing?
Het gebed is volgens mij wel hetzelfde aangezien de profeet vzmh heeft gezegd "bid zoals je mij hebt zien bidden" ..
Ik heb niet het idee dat het gebed anders is voor de zusters als voor de broeders, alleen misschien wat anders tijdens menstruatie of zwangerschap lijkt mij..
Graag hoor ik hier meer over!
Alvast bedankt.

Assalaama.
Alle lof naar Allah SWT.. voor altijd en eeuwig..

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Wudu voor zusters

door Ayasha » ma _29-_jul-_2019ah, 29-7-2019ad, 4:56 pm

Aleikum salam

Je kunt geen wudu verrichten met make-up op het gezicht, dat dient eerst te worden verwijderd. Make-up brengt een laagje op de huid aan waardoor het water niet de huid kan bereiken. Daar zijn geen uitzonderingen op wat make-up betreft.
Hoe kan iemand zijn gezicht wassen indien er nog make-up op de huid aanwezig is? Dat wordt een vieze smeerboel. Vaak wordt er na het aanbrengen van de make-up ook nog wat poeder gebruikt zodat de huid niet gaat glimmen door de make-up. Poeder sluit de poriën af en is overigens af te raden om dit te gebruiken want het belemmert tevens het ademen van de huid.
Na de rituele wassing kan er weer make-up worden aangebracht met deze restrictie dat make-up alleen toegestaan is als deze binnenshuis gebruikt wordt en niet met de bedoeling om opgemaakt de straat op te gaan.
Als je vrouw mascara gebruikt mag dat geen waterproofmascara zijn, want dan kan het water de wimpers niet bereiken en de wimpers zijn een deel van het gezicht. Hetzelfde geldt voor nagellak. Ook dit dient verwijderd te worden alvorens wudu te verrichten.

Het is overigens voor de vrouw niet zo gezond om de gehele dag de huid van het gezicht af te sluiten van zuurstof, de huid veroudert daardoor sneller en er kunnen gemakkelijk allerlei ongerechtigheden op de huid ontstaan. Voor een paar uurtjes per dag is dat geen probleem als men een goed natuurprodukt gebruikt en een goed reinigingsmiddel. Onze huid is een orgaan en ademt 24 uur per dag. Als je de huid langere tijd geheel afsluit met b.v. een rubberen pak, zoals duikers vroeger gebruikten, dan kom je zuurstof te kort en kun je stikken. Tegenwoordig gebruikt men andere materialen die wel zuurstof doorlaten zodat de huid toch kan blijven ademen. Een mens ademt namelijk niet alleen door zijn neus of mond via de longen, maar ook via de huid. Wij dienen daar daarom omzichtig mee om te gaan.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _29-_jul-_2019ah, 29-7-2019ad, 5:35 pm

Op 3 augustus wordt er overigens een wudu cursus gegeven bij Centrum De Middenweg in Rotterdam

Zie ook bij Aankondigingen:

Afbeelding

viewtopic.php?f=11&t=82808

Insha'Allah is dat iets voor jullie om dat bij te wonen mits je in de buurt woonachtig bent.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Lizio
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Lizio » ma _29-_jul-_2019ah, 29-7-2019ad, 10:15 pm

Dankjewel Zuster. :)

Salaam aleikum. :zwaaien:
Alle lof naar Allah SWT.. voor altijd en eeuwig..

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » di _30-_jul-_2019ah, 30-7-2019ad, 9:44 am

Geen dank, broeder, alle dank komt Allah toe :)

Aleikum salam

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Het Gebed