Vraag bekering en huwelijk

Plaats hier vragen en opmerkingen betreffende het huwelijk in de Islam
RANDOM_AVATAR
zoektocht
Beginner
Beginner

Vraag bekering en huwelijk

door zoektocht » do _2-_nov-_2017ah, 2-11-2017ad, 6:26 pm

Allen,

Ikzelf zit al lange tijd met het gevoel om me te bekeren tot de Islam. Ondertussen ben ik bezig met stappen te zetten in die richting. Om een lang verhaal kort te maken begeef ik mezelf zeer veel tussen de Moslimgemeenschap. Zowel op werk als op privé gebied en toegegeven dat ik me steeds beter en beter voel. Zelf ben ik Christenen en heb uiteraard ook hier geen problemen maar toch voel ik meer voor de moslim cultuur en gedachtengang. Dus zoals gezegd ben ik bezig om de nodige stappen hierin te zetten. Ondertussen ben ik ook ingeschreven voor een taal opleiding Turks. Omdat het voor zich spreekt dat ik ook de taal deftig onder de knie krijg. Doch spelen er voor mezelf ook andere gedachten door mijn hoofd. Als 47-jarige Belg, ondertussen een gebroken relatie achter de rug met kinderen. Nooit getrouwd geweest maar wel samenwonend. Momenteel al een 5-tal jaar alleen. Niet dat ik momenteel contact heb met een moslima in die aard van een relatie maar uitsluiten doe ik het ook niet. Ik bedoel dat toekomstgericht ik mogelijks wel iemand leer kennen. Vandaar mijn vraag of ik dan ook met die vrouw (moslima) mag samenwonen en/of trouwen of is dit totaal uitgesloten? Begrijp me niet verkeerd want dit is totaal niet de reden van mijn bekering maar toegegeven dat het lot niet te voorspellen is en er mogelijks een vrouw toekomstgericht op mijn pad komt. Ook hier dan met het gegeven dat stel dat de moslima ook gescheiden zou zijn want ook onder de moslims komen scheidingen voor. Is dit dan toegelaten of zijn hier bepaalde voorwaarden aan verbonden. Nogmaals, dit zal mijn bekering niet in de weg staan want dat gevoel blijft maar ik denk toch te mogen stellen dat mijn vraag een menselijke vraag is in deze.

Hopelijk is mijn verhaal hierboven duidelijk. Verder voel ik ook dat alvast 1 van mijn zonen ook nijgt naar een bekering. Momenteel durft hij het niet tegen zijn mama te zeggen maar mij heeft hij al wel ingelicht.

Met vriendelijke groeten,
Marc

RANDOM_AVATAR
zoektocht
Beginner
Beginner

Re: Vraag bekering en huwelijk

door zoektocht » wo _22-_nov-_2017ah, 22-11-2017ad, 11:36 am

Werkelijk niemand die me op mijn vraag een antwoord kan geven?

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » wo _22-_nov-_2017ah, 22-11-2017ad, 10:21 pm

Zodra jij je bekeert, heb je dezelfde rechten en plichten als elke andere moslimman ("geboren" moslims zijn tenslotte ook maar afstammelingen van een bekeerling). Tot die rechten hoort ook het recht om te trouwen en daarbij speelt het feit dat jij of de vrouw die je wilt huwen eerder getrouwd geweest zijn geen rol. Er zijn soms families die moeilijk doen als hun zoon of dochter met iemand van een andere afkomst wil trouwen, maar dat is gewoonweg discriminatie of racisme en waarschijnlijk beseffen zij dan niet hoe streng dit in de islam afgekeurd wordt. We mogen mensen enkel op hun goede karakter beoordelen en niet op hun afkomst of verleden dat ze achter zich gelaten hebben. Samenwonen of elke vorm van intimiteit tussen man en vrouw is in de islam echter enkel binnen een huwelijk toegestaan.

Dit was even in het kort, maar mocht er iets niet duidelijk zijn of mocht je andere vragen hebben, stel ze dan gerust! :) Dit forum is helaas niet meer zo drukbezocht als het ooit was, waardoor het soms voorkomt dat je niet meteen een reactie krijgt, maar er zijn toch wat vaste bezoekers die je graag zullen helpen.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _22-_nov-_2017ah, 22-11-2017ad, 10:24 pm

Hallo Marc,

Mijn excuses dat je zolang moest wachten op een antwoord van iemand, ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

zoektocht schreef:Ikzelf zit al lange tijd met het gevoel om me te bekeren tot de Islam. Ondertussen ben ik bezig met stappen te zetten in die richting. Om een lang verhaal kort te maken begeef ik mezelf zeer veel tussen de Moslimgemeenschap. Zowel op werk als op privé gebied en toegegeven dat ik me steeds beter en beter voel. Zelf ben ik Christenen en heb uiteraard ook hier geen problemen maar toch voel ik meer voor de moslim cultuur en gedachtengang. Dus zoals gezegd ben ik bezig om de nodige stappen hierin te zetten.

Fijn te horen dat je je aangetrokken voelt tot de islam en dat je bezig bent stappen te zetten. Mag ik vragen wat je daar precies mee bedoelt, waaruit bestaan die stappen?

Ondertussen ben ik ook ingeschreven voor een taal opleiding Turks. Omdat het voor zich spreekt dat ik ook de taal deftig onder de knie krijg.

Waarom het Turks en geen Arabisch? :D

Doch spelen er voor mezelf ook andere gedachten door mijn hoofd. Als 47-jarige Belg, ondertussen een gebroken relatie achter de rug met kinderen. Nooit getrouwd geweest maar wel samenwonend. Momenteel al een 5-tal jaar alleen. Niet dat ik momenteel contact heb met een moslima in die aard van een relatie maar uitsluiten doe ik het ook niet. Ik bedoel dat toekomstgericht ik mogelijks wel iemand leer kennen. Vandaar mijn vraag of ik dan ook met die vrouw (moslima) mag samenwonen en/of trouwen of is dit totaal uitgesloten? Begrijp me niet verkeerd want dit is totaal niet de reden van mijn bekering maar toegegeven dat het lot niet te voorspellen is en er mogelijks een vrouw toekomstgericht op mijn pad komt. Ook hier dan met het gegeven dat stel dat de moslima ook gescheiden zou zijn want ook onder de moslims komen scheidingen voor. Is dit dan toegelaten of zijn hier bepaalde voorwaarden aan verbonden. Nogmaals, dit zal mijn bekering niet in de weg staan want dat gevoel blijft maar ik denk toch te mogen stellen dat mijn vraag een menselijke vraag is in deze.

In de islam is het niet toegestaan om samen te wonen zonder huwelijk / nikah. Nikah is het islamitische huwelijk. Ook hierover kun je meer informatie vinden op dit forum.
Indien je een moslima ontmoet en deze reeds getrouwd geweest is, is geen probleem. Deze gescheiden moslima dient wel 3 maanden in acht te nemen voordat ze een nieuw huwelijk aangaat.

Hopelijk is mijn verhaal hierboven duidelijk. Verder voel ik ook dat alvast 1 van mijn zonen ook nijgt naar een bekering. Momenteel durft hij het niet tegen zijn mama te zeggen maar mij heeft hij al wel ingelicht.

Geweldig te horen dat ook een van je zoons interesse heeft in de islam, dan hebben jullie steun aan elkaar. Als hij ook de islam wil omarmen kan zijn mama dat misschien niet leuk vinden, maar ze kan hem er niet van weerhouden. ;)

Marc

Ook groetjes voor jou en voor jouw zoon. Insha'Allah kunnen wij ook hem hier op het forum begroeten. :)

wa salam aleikum
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _22-_nov-_2017ah, 22-11-2017ad, 10:38 pm

Marc, naar aanleiding van jouw aanstaande bekering van de islam is het misschien nuttig voor jou om lessen te bezoeken. Het gaat om de basiskennis van de islam.

Je zei dat je in Belgie woonachtig bent en dit is misschien een optie voor jou. De moskee waar deze lessen worden gegeven is in Borgerhout, Antwerpen.

Zie onderstaande link.

viewtopic.php?f=11&t=82125
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
zoektocht
Beginner
Beginner

door zoektocht » wo _29-_nov-_2017ah, 29-11-2017ad, 7:15 pm

Alvast bedankt iedereen voor de reactie. Dit waardeer ik enorm.

Om snel even terug te komen op de gestelde vragen kan ik zeggen dat mijn stappen naar mijn bekering toch vrij concreet beginnen worden. Ik ben reeds in contact met een Belgische vereniging die zich bekeerlingen helpt op alle vlakken. Zij zelf organiseren ook lessen.
Ikzelf heb het momenteel enorm druk door allerlei omstandigheden op mijn werk en ook als vrijwillig voorzitter bij een hulp organisatie. Waarmee ik dit niet als excuus wil gebruiken maar ik ben mijn taken naar andere mensen te coordineren. Ik wil vooral tijd vrijmaken om deze lessen serieus aan te vatten en zo min mogelijk lessen te missen.
op de vraag waarom ik Turks wil aanleren en niet Arabisch .... het liefst wil ik beiden maar het Arabisch lijkt me net iets moeilijker :-). Maar ook omdat ik vooral veel met Turkse mensen om ga.
Wat mijn zoon betreft. hij wil zich ook bekeren. Momenteel is hij 16 jaar en we waren er vandaag nog over bezig. ik ben blij dat hij zich toch tot mij kan richten. Zijn mama wil hij nog niets zeggen want hij kent haar reactie al. Ik moet hem daar gelijk in geven al dat ik hem gerust zal steunen want het is zijn keuze. Maar momenteel wil hij nog wachten tot hij 18j is (nog 1,5j) zei hij. Ondertussen kreeg hij al een Koran van zijn vrienden en is hij stilaan toch bezig. We hebben trouwens veel te leren.
Dat we zeker reacties gaan krijgen uit onze omgeving is zo goed als zeker maar dat deert ons niet. Jammer genoeg zijn er nog veel mensen zo bekrompen om niet in te zien dat de Islam niet overeenkomt met het beeld dat men krijgt in de media. Maar ooit zullen ze ook wel tot het besef komen. Hoop ik toch :-).

groetjes,
Marc

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » do _30-_nov-_2017ah, 30-11-2017ad, 12:14 am

Veel sterkte gewenst bij alles wat je doet, Marc, ook voor jouw zoon. Moge Allah :swt: het voor jullie beiden gemakkelijk maken. Mocht je ondertussen nog vragen hebben, stel ze gerust. Insha'Allah kunnen wij daar met de hulp van Allah :swt: antwoord op geven ;)

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Het huwelijk