''Als hij 's nachts meer had gebeden!"

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Abd ar-Rahmaan
Super Poster!
Super Poster!

''Als hij 's nachts meer had gebeden!"

door Abd ar-Rahmaan » vr _13-_jul-_2012ah, 13-7-2012ad, 5:08 pm

[align=center][font=Arial]وكـان عبدالله بن عمر رضي الله عنهما يتمنى أن يرى رؤيا ليقصها على النبي صلى الله عليه وسلم كما كان يفعل كثيرٌ من أصحاب النبي ففي الصحيحين قال: رأيت في المنام أنه جاءني ملكان في يد كل واحد منهما مِقْمَعَةٌ من حديد، قالوا: لن ترع!! نِعْمَ الرجل أنت، لو كنت تكثر الصـلاة من الليل!! فانطلقوا بي حتى وقفـوا بي على شفير جهنم، فإذا هي مطوية كطي البئر، لها قرون كقرون البئر، بين كل قرنين مَلَكٌ بيده مقمعة من حديد، وإذا فيها رجال معلقون بالسلاسل رؤوسهم أسفلهم!! وعرفت رجالاً من قريش!! فانصرفوا بي عن ذات اليمين، فقصصتها على حفصة، فقصتها حفصة على رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال صلى الله عليـه وسلم: [إن عبدالله رجل صالح]!!

وفي رواية: [نعم الرجل عبدالله لو كان يصلي من الليل][/font]
[/align]

[font=Verdana][align=center]'Abdoellah ibn 'Oemar (moge Allah tevreden met hem zijn) wenste, zoals vele metgezellen dat wensten, een visioen om aan de Profeet (vrede zij met hem) te berichten. In beide verzamelingen van betrouwbare ahaadith (Al-Boekhaari en Moeslim), zei hij: ''Ik zag, toen ik sliep, twee engelen naar me toe komen, ieder hield een ijzeren knuppel vast. Zij zeiden: ''Wees niet bang! Jij bent een goede man, als je meer gebeden zou hebben 's nachts'!'' Zij namen me mee totdat zij aankwamen bij de rand van de Hel. Het was bedekt, net zoals een put, met horens zoals de horens[sup]1[/sup] van een put. Tussen elke twee horens is een engel met een ijzeren knuppel in zijn hand. Er waren mannen hangend aan kettingen en met hun hoofden naar beneden. Ik herkende mannen van de Quraysh. Toen draaiden zij mij naar rechts. Ik vertelde mijn visioen aan H'afsah[sup]2[/sup] die het vertelde tegen de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) De profeet (vrede zij met hem) zei: "Abdoellah is een goede man." In een andere overlevering staat: "Abdoellah is een goede man, als hij 's nachts meer gebeden had."

(Overgeleverd door al-Boekhaari en Moeslim)[/align][/font]

[hr]
[sup]1[/sup] De stokken waarop een emmer gehangen wordt boven een put.
[sup]2[/sup] De dochter van 'Oemar ibn al-Khattaab, de zus van 'Abdoellah ibn al-Khattaab (moge Allah tevreden met hen zijn) die de vrouw was van de Profeet vrede zij met hem
Sufyan Ath-Thawri rahimahoellah zei:

"Wij hadden mensen gekend die blij werden als iemand tegen hen zei: "Vrees Allah" , en nu irriteren ze zich als iemand dit tegen hen zegt."

[Min Akhlaaq As-Salaf,76]

Abd ar-Rahmaan
Super Poster!
Super Poster!

Re: ''Als hij 's nachts meer had gebeden!"

door Abd ar-Rahmaan » ma _30-_jul-_2012ah, 30-7-2012ad, 1:28 am

Bismillah!
Sufyan Ath-Thawri rahimahoellah zei:

"Wij hadden mensen gekend die blij werden als iemand tegen hen zei: "Vrees Allah" , en nu irriteren ze zich als iemand dit tegen hen zegt."

[Min Akhlaaq As-Salaf,76]

Keer terug naar Het Gebed