Welke andere profeten zijn in Mekka of Medina geweest?

Plaats hier artikelen m.b.t. de profeten.
RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

Welke andere profeten zijn in Mekka of Medina geweest?

door ja » wo _25-_jul-_2007ah, 25-7-2007ad, 1:51 pm

Welke andere profeten zijn in Mekka of Medina geweest? De heiligste steden voor de "moslims".

Puur een vraag uit nieuwsgierigheid.

moslima_h
Junior lid
Junior lid

door moslima_h » do _26-_jul-_2007ah, 26-7-2007ad, 7:11 pm

Salaam oe3alikoem

ik zou het niet weten.. nooit bij stil gestaan
Onze profeet (vzmh) zei: 'De wereld is slechts een voorziening en de beste voorziening van de wereld is een goede vrouw' (Muslim)

RANDOM_AVATAR
AdnaanX
Senior lid
Senior lid

Re: Welke andere profeten zijn in Mekka of Medina geweest?

door AdnaanX » do _26-_jul-_2007ah, 26-7-2007ad, 9:18 pm

ja schreef:Welke andere profeten zijn in Mekka of Medina geweest? De heiligste steden voor de "moslims".

Puur een vraag uit nieuwsgierigheid.

Assalaam Aleykoum,

In Mekka is de profeet Abraham (as) geweest samen met zijn zoon Ismael (as). Abraham (as) liet zijn zoon en zijn vrouw achter in een dorre land zonder water of voedsel achter. Zijn vrouw Hajar vroeg hem bij wie laat je ons hier achter. Hij zei bij God.

De Kaba heeft Abraham en Ismael samen herbouwd. De Kaba is de eerste gebedshuis op aarde dat God voor de mensheid heeft bestemd.

De Koran 2
125. En toen Wij het Huis tot een plaats van verzameling voor de mensheid en een toevluchtsoord maakten, zeggende: "Neemt de plaats van Abraham als een plaats voor gebed". En Wij geboden Abraham en Ismaël, zeggende: "Reinigt Mijn Huis voor degenen, die de ommegang verrichten en voor degenen, die er toegewijd in verblijven en voor degenen, die zich neder buigen en zich ter aarde werpen.

126. En toen Abraham bad: "Mijn Heer, maak deze plaats toch tot een oord van vrede en geef vruchten aan haar bewoners, die aan Allah en de laatste dag geloven", zei Hij: "Ik zal voor een korte tijd ook aan hem, die niet gelooft weldaden schenken, daarna zal Ik hem in het Vuur drijven: het is een slechte verblijfplaats".

Toen Abraham in Mekka was zei Allah tegen hem dat moet roepen en mensen zullen uit alle uithoeken van de wereld komen. Abraham begreep er niks van het is één grote verlaten gebied, er is geen één mens te bekennen. Toch riep hij de mensen op.

De Koran 22
26. En toen Wij Abraham de plaats voor het Huis (de Kaaba) aanwezen zeggende: "Vereenzelvig niets met Mij, en houd Mijn Huis rein voor degenen die de rondgang verrichten en degenen die opstaan (voor gebed) en neerbuigen en zich ter aarde werpen.

27. En verkondig de bedevaart aan de mensen. Zij zullen te voet of op magere kamelen van verre tot u komen.

Een belofte van God die werkelijkheid werd. De mensen komen uit alle uithoeken van de wereld naar Mekka. Een plaats van verzameling voor de mensheid.

Afbeelding

Alle profeten stammen af van Isaak (as), de kleine broer van Ismael. De profeet Mohammed is de enige die van Ismael (as) komt. Terwijl alle andere profeten (het zijn er duizenden) van Isaak (as) komen. Waarschijnlijk is Mohammed (saws) de enige die in Mekka is geboren.

Of er nog meer profeten geweest zijn in Mekka behalve Mohammed, Abraham en Ismael weet ik niet.

Assalaam Aleykoum,

Je broeder
"Hij wiens hart Allah voor de Islam heeft verruimd is in het licht van zijn Heer." (Quran 39:22)

RANDOM_AVATAR
Timo
Super Poster!
Super Poster!

door Timo » do _26-_jul-_2007ah, 26-7-2007ad, 9:26 pm

[at] Adnaan

Het is een heel mooi verhaaltje, maar kun je het ook onderbouwen. Ergens in de Koran waar staat dat Abraham daar ook daadwerkelijk is geweest? En waarom hij ervoor koos om er weg te trekken, ook al staat de Kaaba daar?

Een belofte van God die werkelijkheid werd. De mensen komen uit alle uithoeken van de wereld naar Mekka. Een plaats van verzameling voor de mensheid.

Voor de islam was er ook een bedevaart naar Mekka om de afgoden die in de Kaaba woonden te aanbidden. Hebben (onafhankelijke) archeologen de Kaba al eens onderzocht eigenlijk?

Gb.

Amien
Super Poster!
Super Poster!

door Amien » do _26-_jul-_2007ah, 26-7-2007ad, 10:09 pm

:salaam:

Timo schreef:Voor de islam was er ook een bedevaart naar Mekka om de afgoden die in de Kaaba woonden te aanbidden. Hebben (onafhankelijke) archeologen de Kaba al eens onderzocht eigenlijk?

Voor archeologen niet interessant .. De kabba is een aantal maal herbouwt

RANDOM_AVATAR
Umar
Junior lid
Junior lid

door Umar » do _26-_jul-_2007ah, 26-7-2007ad, 10:13 pm

De Ka'ba is herbouwd door Ibrahim (as)... dus is er iemand geweest die hem als eerste bouwde: Adam (as)

Amien
Super Poster!
Super Poster!

door Amien » do _26-_jul-_2007ah, 26-7-2007ad, 10:14 pm

Afbeelding

canli
Senior lid
Senior lid

door canli » za _15-_sep-_2007ah, 15-9-2007ad, 11:28 pm

AdnaanX schreef:
De Koran 22
En toen Wij Abraham de plaats voor het Huis (de Kaaba) aanwezen zeggende: "Vereenzelvig niets met Mij, en houd Mijn Huis rein voor degenen die de rondgang verrichten en degenen die opstaan (voor gebed) en neerbuigen en zich ter aarde werpen.

:salaam:

Ik heb hier een vraagje over,ik kan nergens terug vinden waarom Allah voor Mekka heeft gekozen?

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » zo _16-_sep-_2007ah, 16-9-2007ad, 11:02 am

ik ook niet.

Als moeder der steden zou je wel verwachten dat het destijds een grote stad geweest moest zijn.

RANDOM_AVATAR
abdoelHAKIEM
Super Poster!
Super Poster!

door abdoelHAKIEM » zo _16-_sep-_2007ah, 16-9-2007ad, 12:23 pm

vroeger was het dunner bevolkt, hoe eerder in de geschiedenis, hoe minder er mensen waren. Dus toen Ibrahiem aleihe Salaam de Kaaba bouwde was het een dorre verlaten vallei, en Hij bad tot ALLAH dat het een trekoord zou worden, en zie het resultaat.

En zijn er inderdaad meerdere Profeten geweest in Mekka, het nageslacht van Isaac aleihe Salaam kwam daar een tijd de hadj verrichten, maar later kwam dat in de vergetelheid net als de Leer van Ibrahiem in en rond Mekka en gingen de mensen in en rond Mekka langzamerhand deelgenoten aan ALLAH toeschrijven en gingen ze afgoden aanbidden.
maar ALLAH kenden ze wel, want sommigen werden abdULLAH genoemd door hun ouders, zoals de Vader van de Profeet die AbdULLAH heette.
AbdULLAH betekent dienaar van ALLAH.

het nageslacht van Isaac aleihe Salaam kende wel de kinderen van Islamael Aleihe Salaam, bijvoorbeeld Kedar kenden ze ook want dat staat ook in de bijbel geschreven, over het nageslacht van Kedar.
Ik weet niet in welk hoofdstuk, maar de bijbelkenners kunnen dat opzoeken.

vergelijk dat eens met de heilige plaatsen in elKuds (Jeruselem), hoeveel miljoen pelgrims trekken die per jaar vergeleken met de pelgrims naar Mekka.
Dus is het bewijs dat Mekka de voornaamste het Huis van ALLAH is

no avatar
Redouan Abu Isma'eel

door Redouan Abu Isma'eel » zo _16-_sep-_2007ah, 16-9-2007ad, 4:32 pm

Timo schreef:[at] Adnaan

Het is een heel mooi verhaaltje, maar kun je het ook onderbouwen. Ergens in de Koran waar staat dat Abraham daar ook daadwerkelijk is geweest? En waarom hij ervoor koos om er weg te trekken, ook al staat de Kaaba daar?

Voor de islam was er ook een bedevaart naar Mekka om de afgoden die in de Kaaba woonden te aanbidden. Hebben (onafhankelijke) archeologen de Kaba al eens onderzocht eigenlijk?

Gb.

"En toen Abraham en Ismaël de muren van het Huis optrokken biddende Heer aanvaard dit van ons want U bent de Alhorende de Alwetende." (Qoran: 2:127)

"En (gedenkt) toen Ibrâhîm door zijn Heer beproefd werd met enkele woorden (geboden en verboden) die hij daarop in acht nam. Hij (Allah) zei: "Voorwaar, Ik zal jou voor de mensheid tot een leider maken". Hij (Ibrâhîm zei: "En ook van mijn nageslacht"? Hij (Allah) antwoordde: "Mijn verbond omvat de onrechtplegers niet. En (gedenkt) toen Wij het Huis (de Ka'bah) tot een plaats van verzameling voor de mensheid maakten en een plaats van veiligheid. En neemt de standplaats van Ibrâhîm tot een plaats voor de shalât. En Wij legden de plicht op aan Ibrâhîm en Isma'îl: "Reinigt Mijn Huis voor degenen die de ommegang (thawaf) maken, voor hen die er de I'tikaf verrichten en voor hen die zich buigen en die knielen (de shalât)". (Qoran 2:124/125)

"Onze Heer, maak ons beiden tot mensen die zich overgeven aan U en (maak) onze nakomelingen tot een volk dat zich overgeeft aan U en onderwijs ons de gebruiken (van o.a. de Hadj) en aanvaard ons berouw, voorwaar, U bent de Meest Berouwaanvaardende, de Meest Barmhartige." (Qoran 2:128 )

"Onze Heer! En zend tot hen een Boodschapper van hun eigen volk, die hen Uw Verzen voordraagt en die hen het Boek (de Koran) en de Wijsheid onderwijst en die hen reinigt. Voorwar, U bent de Almachtige, de Alwijze". (Qoran 2:129)

"En toen Ibrâhîm zei: "Mijn Heer, maak deze stad veilig en houd mij en mijn zonen ervan af dat wij afgoden zouden aanbidden. Mijn Heer, voorwaar, zij hebben vele mensen doen dwalen. Wie mij dan volgt: voorwaar, die behoort bij mij. En wie mij niet gehoorzaamt: voorwaar, U bent Vergevensgezind, Meest Barmhartig. Onze Heer, ik heb sommige van mijn kinderen in een onvruchtbaar dal dicht bij Uw heilig huis (de Kabah) gevestigd, onze Heer, opdat zij het gebed mogen houden. Stem het hart der mensen gunstig voor hen en voorzie hen van vruchten opdat zij dankbaar mogen zijn." (Qoran 14:135/137)

Zie ook

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_vi ... e_Qur.27an
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hagar
http://www.hispage.nl/bijbel/ > genesis 21:18
http://www.al-yaqeen.com/nieuw/biblioth ... php?id=799

no avatar
Waji

door Waji » zo _16-_sep-_2007ah, 16-9-2007ad, 6:43 pm

Alle profeten stammen af van Isaak (as)

Oke even wachten, je bedoelt toch niet ALLE profeten he?!...

Ik denk dat je alle joodse Profeten bedoelt ( Suleyman, Dawud, Musa, Isa etc. Vrede zij met hen allen.)

want zo zeg je dat bijvoorbeeld Noeh a.s as ook de zoon van Ishaac a.s is....

Wasalaam

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » ma _17-_sep-_2007ah, 17-9-2007ad, 10:33 am

abdoelHAKIEM schreef:vroeger was het dunner bevolkt, hoe eerder in de geschiedenis, hoe minder er mensen waren. Dus toen Ibrahiem aleihe Salaam de Kaaba bouwde was het een dorre verlaten vallei, en Hij bad tot ALLAH dat het een trekoord zou worden, en zie het resultaat.

Ik twijfel sowiezo aan de aanwezigheid van Abraham ooit in Mekka.

Redenen hiervoor zijn de handelroutes die er destijds liepen vanaf Syrië naar Egypte. De aanwezigheid van Abraham en de nalatenschap van zijn geloof had er tenminste voor gezorgd dat de Kaaba vrij van afgodenarij zou blijven.

Weet dat Allah de gelovige beschermt in zijn strijdt tegen de ongelovige. Dus zou er nooit plek zijn voor het aanbidden van andere goden dan Allah. Abraham heeft ervoor gebeden dat er niets met Allah gelijk gesteld zou worden.

abdoelHAKIEM schreef:En zijn er inderdaad meerdere Profeten geweest in Mekka, het nageslacht van Isaac aleihe Salaam kwam daar een tijd de hadj verrichten, maar later kwam dat in de vergetelheid net als de Leer van Ibrahiem in en rond Mekka en gingen de mensen in en rond Mekka langzamerhand deelgenoten aan ALLAH toeschrijven en gingen ze afgoden aanbidden.
maar ALLAH kenden ze wel, want sommigen werden abdULLAH genoemd door hun ouders, zoals de Vader van de Profeet die AbdULLAH heette.
AbdULLAH betekent dienaar van ALLAH.

Wat is dit nou voor zwak argument. Abdullah betekent dienaar van God.
Als er meerdere goden zijn en ik geloof er in een van ze en ik noem mijn zoon Abdullah hoeft dit niet betekenen dat ik hem dienaar van die Enige god noem.

Tevens waarom zou de leer van Abraham vergeten worden. Als de stad zo belangrijk geweest zou zijn dan was dit echt niet vergeten en alle profeten hebben de leer van Abraham verkondigd dus ook de eerste Joden en Christenen waren in deze opzichte moslims.

Mensen die alleen in die Ene God geloven zouden het niet pikken dat het Huis zou worden gebruikt voor het aanbidden van meerdere Goden. Want volgens jou is leer van Abraham toch nog steeds in Mekka gebleven.

abdoelHAKIEM schreef:het nageslacht van Isaac aleihe Salaam kende wel de kinderen van Islamael Aleihe Salaam, bijvoorbeeld Kedar kenden ze ook want dat staat ook in de bijbel geschreven, over het nageslacht van Kedar.
Ik weet niet in welk hoofdstuk, maar de bijbelkenners kunnen dat opzoeken.

vergelijk dat eens met de heilige plaatsen in elKuds (Jeruselem), hoeveel miljoen pelgrims trekken die per jaar vergeleken met de pelgrims naar Mekka.
Dus is het bewijs dat Mekka de voornaamste het Huis van ALLAH is

Vergelijking van bedevaart plaatsen heeft geen nut. Hoeveel mensen gaan er naar Lourdes etc.

Tevens het Huis is wel erg klein om vele mensen te kunne herbergen. Of behoren de omgeving tegenwoordig ook bij het Huis.

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » ma _17-_sep-_2007ah, 17-9-2007ad, 10:35 am

Overigens wordt er in de Koran geen plaatsaanduiding gegeven dan dat het te Bekka staat.

RANDOM_AVATAR
abdoelHAKIEM
Super Poster!
Super Poster!

door abdoelHAKIEM » ma _17-_sep-_2007ah, 17-9-2007ad, 9:34 pm

eerst was er geen stad alleen maar een vierkante kamer die opgetrokken was door ibrahiem aleihe Salaam en Ismail aleihe Salaam.
dit was het begin van de stad. de bevolking nam toe met de tijd, zelf dan moeten we er rekening mee houden dat de arabische woestijn erg dun bevolkt was, de mensen waren vooral bedoeien die in tenten woonden en voortdurend op stap waren op zoek naar weidegronden. dus dat de latere generaties arabieren afgoden gingen aanbidden dat was hun eigen dwaling.
zeker is dat het nageslacht van Ismael aleihe Salaam en Isaac aleihe Salaam een hechte band met elkaar hielden, bij elkaar op bezoek gingen en hun kinderen trouwden met elkaar, zoals in de Bijbel ook staat.

maar het is erg moeilijk om je te overtuigen, dus geloof jij maar wat jij wilt geloven en wij blijven geloven wat in de Koran staat.

RANDOM_AVATAR
MujaHied1
Super Poster!
Super Poster!

door MujaHied1 » di _18-_sep-_2007ah, 18-9-2007ad, 2:45 pm

Een Koraniet die twijfelt aan de aanwezigheid van Ibrahim en Ismael(vrede zij met hen allen) in Makkah Mukaramah alhoewel Allah swt ons informeert dat Ismael en Ibrahim aleyhi salaam wel in Makkah geweest waren om de huis van God te bouwen.Isnt it ironic?

Moge Allah jou leiden.
En ware het niet door Allah's genade en Zijn barmhartigheid voor u geweest, dan zou niemand uwer ooit rein zijn geworden, maar Allah reinigt wie Hij wil. Allah is Alhorend, Alwetend.

RANDOM_AVATAR
Marajana
Super Poster!
Super Poster!

door Marajana » di _18-_sep-_2007ah, 18-9-2007ad, 2:52 pm

ameen.

RANDOM_AVATAR
abdoelHAKIEM
Super Poster!
Super Poster!

door abdoelHAKIEM » za _22-_nov-_2008ah, 22-11-2008ad, 1:32 am

een nogal late reaktie op de opmerkingen van "ja":

waarom de Din van Ibrahiem aleihe salaam op een laag pitje bleef doorleven in Mekka, en dat de mekkanen later ook afgoden gingen aanbidden:
arabie was dunbevolkt, de stad Mekka groeide veel later, de handelsroutes die Mekka doorkruisten ontwikkelden zich in de loop van honderden of zelfs duizenden jaren. er was desondanks een klein groepje die de Din van ALLAH in traditie hield. bijvoorbeeld was er een vrome oude man Zeid, die net voor de komst van de Profeet s.a.w. naar syrie reisde, om kennis te vergaren over het de juiste manier van aanbidden van ALLAH.
tijdens de terugreis naar Mekka werd hij martelaar.
http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=35084&hilit=

de Profeet MUHAMMED s.a.w. kwam voort uit het nageslacht van Ibrahiem en Ismail, aleihe salaam, en kijk hoeveel volgelingen er zijn op de hele wereld van de Din die in Mekka begon.

vergelijk de arabieren met de zonen van Israel, ze kregen duizenden Profeten in de loop van duizenden jaren. ze leefden als een of meerdere volkeren, hadden ook Boeken geopenbaard gekregen. dus zou je verwachen dat zij het toonbeeld zouden worden van geloven in de Ene Heere, en het geloof van de Heere verder zouden verspreiden. lees hieronder wat de Profeet die naar hun was gekomen om de verdwaalde schapen te hoeden, over het praktiseren van het geloof in de Heere te zeggen had:

nieuwe Testament, Mattheus 23: tegen schriftgeleerden en farizeeers)
Toen richtte Jezus zich tot de schare (= menigte) en tot zijn leerlingen en zei: ‘De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben plaatsgenomen op de stoel van Mozes. Houd je dus aan alles wat ze jullie zeggen en handel daarnaar; maar handel niet naar hun daden, want ze doen zelf niet wat ze jullie voorhouden. Ze bundelen alle voorschriften tot een zware last. Wee jullie, gij schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, jullie eten de huizen van weduwen op, en dat onder de schijn van lang te bidden. Daarom zult gij des te zwaarder oordeel ontvangen. jullie bereizen landen en zeeën om één enkele Jodengenoot te winnen, en wanneer je hem eenmaal voor je gewonnen hebt, wordt hij dankzij jullie tot een kind van de hel, tweemaal erger dan jullie.

Wee jullie, gij blinde leiders, jullie zeggen: “Wanneer iemand zweert bij de tempel, dat is niets. Maar wie zweert bij het goud van de tempel, die is schuldig.” Dwaas zijn jullie en blind, wat is nu van meer waarde: het goud of de tempel die het goud heiligtt? Zo zeggen jullie ook: “Wanneer iemand zweert bij het altaar, is dat niet geldig. Alleen wie zweert bij de offergave die daarop ligt, die is schuldig.” Gij blinden, wat is nu meer waard: de offergave of het altaar dat de offergave heiligt? Wie dus zweert bij het altaar, zweert daarbij en bij alles wat daarop ligt. En wie zweert bij de tempel, zweert daarbij en hem die daarin woont. En wie zweert bij de hemel, zweert bij de troon van God en bij hem die daarop zit. Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie geven tienden van munt, dille en komijn, maar gij laat na wat in de wet zwaarder weegt: recht, barmhartigheid en geloof, terwijl men het een zou moeten doen zonder het andere te laten. Blinde leiders zijn jullie, die uit je drank de muggen eruitziften, maar een kameel doorzwelgen.

Wee gij, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars! Want de buitenkant van de drinkbekers en schotels spoelen jullie af, maar de binnenkant blijft vol roofzucht en onmatigheid. Blinde Farizeeër, reinig eerst de binnenkant van de beker, zodat de buitenkant vanzelf ook schoon wordt. Wee jullie, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie lijken op witgepleisterde graven, die van buiten wel schoon uitzien, maar vol liggen met doodsbeenderen en andere onreinheden. Zo lijken ook jullie voor de mensen uiterlijk op rechtvaardigen, terwijl jullie innerlijk vol huichelarij en wetsverachting zijn. Wee jullie, gij schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, jullie bouwen graven voor de profeten en versieren de graven van de rechtvaardigen, en jullie zeggen: “Als wij geleefd hadden in de tijd van onze voorouders, zouden wij ons niet zoals zij schuldig hebben gemaakt aan de moord op de profeten.” Daarmee erkennen jullie zelf dat jullie kinderen zijn van hen die de profeten vermoord hebben. Maak de maat van jullie voorouders dan maar vol! Gij slangen, jullie addergebroed, hoe denken jullie te de verdoemenis van de hel te kunnen ontvluchten?

Daarom worden profeten en wijzen en schriftgeleerden naar jullie toegezonden. Jullie zullen sommigen van hen doden, kruisigen zelfs, en anderen in jullie synagogen geselen en van stad tot stad vervolgen. Al het onschuldige bloed dat op aarde is vergoten zal jullie worden aangerekend, vanaf het bloed van de rechtvaardige Abel, tot het bloed van Zecharia, de zoon van Berechia, die jullie vermoord hebben tussen het heiligdom en het brandofferaltaar. Ik verzeker ik jullie echt: op deze generatie zal dit alles neerkomen. Jeruzalem, Jeruzalem! Gij die de profeten doodt en stenigt wie naar haar toe zijn gestuurd! Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens bijeenvergadert onder haar vleugels, maar jullie hebben het niet gewild. Jullie stad wordt eenzaam aan haar lot overgelaten. Ik verzeker jullie: vanaf nu zullen jullie mij niet meer zien, tot de tijd dat je zult zeggen: “Gezegend hij die komt in de naam van de Heere!”’

RANDOM_AVATAR
abdoelHAKIEM
Super Poster!
Super Poster!

door abdoelHAKIEM » vr _13-_nov-_2009ah, 13-11-2009ad, 8:01 pm

beter laat dan nooit, maar zie in deze topik een antwoord:

http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=50296

RANDOM_AVATAR
cengizkhann
Senior lid
Senior lid

door cengizkhann » wo _13-_jan-_2010ah, 13-1-2010ad, 3:12 pm

Voor zover ik het weet hebben Adam (as) en Havva (ra) elkaar bij het Arafat gebergte (dus bij Mekka in de buurt) ontmoet. (als er iemand een bevestiging hierover kan vinden, graag)

Keer terug naar Profeten (Alayhim salem)