Arjan schreef:Hier nog een link met arabische / islamitische namen met de vertaling erbij in het nederlands!
http://www.risala.nl/Islamitische%20Namen.htm
Overigens is iedere naam in feite "islamitisch" als de betekenis maar niet "on-islamitisch" is, zoals het bekende voorbeeld van een man die Abdel Shams heette (Dienaar van de Zon) en het veranderde in Abdallah (Dienaar van Allah).
Veel zgn islamitische namen zijn in feite gewoon arabische namen die ook in de pre-islamitische tijd in gebruik waren bij de heidense arabieren. Zo is "Hamza" een hele mooie naam (echt waar hoor) maar net zo islamitisch als "Arjan", wat ook een hele mooie naam is
.
Volgens de link die ik gaf betekend Hamza "leeuw" (net als Osama trouwens) en de nederlandse variatie daarop zou bijvoorbeeld "Leo" kunnen zijn, wat dezelfde betekenis heeft, maar dan in het latijn. Maar Hamza is natuurlijk ook een bekende figuur uit de omgeving van de profeet (vzmh).
Succes met het vinden van een mooie naam!
Wassalaam.
Jameelah schreef:Hebben jullie dat ook trouwens, dat als je bepaalde namen hoort dat je direct aan andere personen die je echt kent met die naam denkt?! Ik heb dat zo met baby namen.. er zijn gewoon bepaalde namen die ik daardoor nooit aan m'n kind zou willen geven
Jaaaa, klopt.Ukhti Fie Deen schreef:Jameelah schreef:Hebben jullie dat ook trouwens, dat als je bepaalde namen hoort dat je direct aan andere personen die je echt kent met die naam denkt?! Ik heb dat zo met baby namen.. er zijn gewoon bepaalde namen die ik daardoor nooit aan m'n kind zou willen geven
Weet je wat de leuke er van is dat kinderen vaak denken dat zij de enige zijn met hun naam en wanneer ze en andere horen met de zelfde naam zijn zo verbaast, echt schattig
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten