Arabische uitspraken

Diverse artikelen betreffende de Islam
RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

Re: Arabische uitspraken

door Ar-Risala » za _29-_aug-_2009ah, 29-8-2009ad, 6:03 pm

Yume! schreef:Ben het woord al een aantal keer tegen gekomen, makroeh, wat betekent het precies?

Salamoe 'alaikum,

Afgeraden, toch? Het is dus niet haram, maar slechts afgeraden. Het nalaten wordt beloond, maar het doen wordt niet gestraft.
فإذا كان الهدف إعلاء كلمة الله، ما عندي شك أن هذه الأمة منصورة

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

RANDOM_AVATAR
bint
Super Poster!
Super Poster!

door bint » za _29-_aug-_2009ah, 29-8-2009ad, 6:26 pm

Enkele van de meest gehoorde islamitische uitdrukkingen zijn:

* Bismillahir rahmanir rahiem = In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

Deze zin wordt bijna overal voor gebruikt:
lezen van de Koran, voor het slapen gaan, het eten, naar buiten gaan, enz.
* Al hamdoe lillah = Alle lof en dank is voor Allah.

Dit zegt men i.p.v.: "Te gek!"; "Goed zo"; "Wat fijn"; "Gefeliciteerd".. "Al hamdoe lillah" zegt men o.a. wanneer men een complimentje krijgt of geeft en i.p.v. te applaudisseren!
Men moet zich voor alle handelingen tot Allah wenden, en geen enkel goed werk aan zichzelf toeschrijven.
Het is achteloos genoeg om een beloning te vragen voor een handeling die je niet verricht hebt.
Allah is immers de Schepper van jou en je acties.
Tevens zegt men dit als anderen bepaalde lichamelijke ‘gebreken' van je benadrukken.
Niemand vindt het leuk om tot vervelends toe op die manier onder de aandacht gebracht te worden.
Op opmerkingen als: "Wat ben je toch klein van stuk"; "Wat ben je toch lang" kan men reageren met:
"Al hamdoe lillah". Allah heeft ieder mens perfect geschapen.

* Allahoe akbar = Allah is de Allergrootste..

* Allahoe alim = Allah is de Alwetende, Allah weet het het best.

Dit zegt men bijv. i.p.v.: "Ik weet het niet"; of bij een discussie waar men niet uit komt; of als iemand je een vraag stelt en je wilt geen antwoord geven omdat je in verlegenheid gebracht bent of omdat het iets vertrouwelijks betreft.
En bedenkt: Mensen kunnen onbeleefde vragen stellen, maar of jij als ondervraagde dit ook wil beantwoorden, is wat anders!

"...Boven elke wetende, staat de Alwetende."
(Heilige Koran 12:76 ; Joesof)

* Amien = Het woord "amien" is op zichzelf een gebed wat betekent: "O Heer, beantwoord mijn gebed"..

Dit zegt men o.a. aan het einde van een doe'aa (smeekbede).

* 'Aoedzoe billah (ie-mie nasj sjaitaanir radjiem) = Ik zoek mijn toevlucht bij Allah (tegen Satan, de verworpene).

Dit zegt men als men verleid wordt door de Sjaitaan (de duivel).
Bijvoorbeeld :als je woede voelt opkomen; als je de neiging krijgt om te roddelen of als je slechte jaloezie voelt opkomen. We zoeken dus bescherming bij Allah tegen onze slechte eigenschappen.

* As-salamoe ‘aleikoem = Vrede zij met jou.

Dit is de vredesgroet die men geeft aan een moslim..

"En wanneer degenen die in Onze tekenen geloven, tot u komen, zeg dan: ‘As-salamoe ‘aleikoem' (Vrede zij met jou). (Heilige Koran 6:54; Al-An‘aam)

"Het is aanbevolen iedere geloofsgenoot te groeten, bekend of onbekend."

* wa ‘aleikoem salam (wa rahmatullahi wa barakatoehoe)= En met jou zij de vrede (en Allah's barmhartigheid en Zijn zegeningen)..

Dit is het antwoord op de vredesgroet van een moslim.

"En wanneer gij met een groet wordt begroet, groet dan terug met een betere groet, of geeft deze althans terug." (Heilige Koran 4:86; An-Nisa)

* Astagfir-allah = Moge Allah het vergeven.

Dit zegt men bijv. i.p.v.: "Shit!"; "O wat stom zeg" , " Oeps!" , " O jee!"

* Bismillah = In naam van Allah..

Dit wordt gezegd als een moslim een bepaald werk begint, bijvoorbeeld als men samen begint te eten.
Ook zegt men "Bismillah" i.p.v. "alsjeblieft" en wanneer men gaat zitten..

* Barak Allah = Moge Allah je zegenen..

Als moslims, na bij iemand gegeten te hebben, het huis verlaten, of als zij zich verontschuldigen niet aan de maaltijd deel te kunnen nemen.

* Djazakallah = Moge Allah je belonen..

Dit zegt men bijv. i.p.v. "dankjewel". Djazakallah zegt men tegen een man/jongen..
Djazakiellah zegt men tegen een vrouw/meisje..

* Fi amanillah = Moge Allah je beschermen (afscheidsgroet).
Dit zegt men bijv. i.p.v.: "Pas goed op jezelf", "Wees voorzichtig".(afscheidsgroet)

* Fi sabilillah = Op Allah's weg, voor de zaak van Allah.

Iets doen op Allah's weg zonder er iets materieels voor terug te verwachten.

* Inna lillahi wa inna Ilaha radjioen = We behoren tot Allah en tot Hem zullen we terugkeren.

Dit zegt men zodra men hoort dat een moslimbroeder of -zuster overleden is.

* Insha Allah = Alleen als Allah het wil, met Allah's welbehagen..

"En zeg niet over iets: "Ik zal het morgen doen, zonder (erbij te zeggen): 'Insha Allah'.

* La Ilaha Illa Allah = Er is geen andere god dan Allah, Er is geen godheid waard aanbeden te worden dan Allah.

* La hawla wa la qoewwata iella billah = Er is geen macht en geen kracht buiten dat van Allah.

Dit zegt een moslim bij een gevoel van wrevel of verontwaardiging.

* Ma'a al salama = Ga in vrede.

Dit zegt men i.p.v. "Tot kijk". Antwoord op de afscheidsgroet: "Fi amanillah" (Moge Allah je beschermen).

* Marhaban = Welkom. Maak het je gemakkelijk.

* Saddaq Allahoe adziem = Allah's woord is waarheid.

Dit zegt men bij het beëindigen van het lezen van Al Qor'aan al Kariem (de Heilige Koran).

* Sjafakallah = Moge Allah je gezondheid schenken.

Dit zegt men bijv. i.p.v. "Beterschap". Sjafakallah zegt men tegen een man/jongen.
Sjafakiellah zegt men tegen een vrouw/meisje

* Soebhan allah = Heilig, zonder tekortkomingen is Allah.

Uitdrukking van verbazing of verwondering, bij het zien van iets ongewoons.

* Qadr Allah = het lot van Allah, het heeft zo moeten zijn.

(Al-Qadr = voorbestemming).

Aboe Hoeraira (ra) vertelde dat Allah's boodschapper zei: "...als iets (in de vorm van problemen) je overkomt, zeg dan niet: "Als ik dat niet had gedaan, was dat en dat niet gebeurd', maar zeg: " Qadr Allah " (Allah deed wat hij had bepaald om te doen)... (Gedeelte van een hadith = overlevering)

Mohammed
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Mohammed » wo _30-_sep-_2009ah, 30-9-2009ad, 7:12 pm

_Romaisa_R schreef:zo wat een goed topic! moet ik echt eens allemaal overschrijven.

btw, takIllah betekent toch vrees Allah??
spreek je het uit zoals je het schrijft?

en als je op straat word aangesproken door een jongeman.. op een manier waar jij als vrouw niet van gediend ben, mag je dan zeggen 'TakIllah??" of kan je beter gewoon niets zeggen?

Nog een ''I'' ervoor, dus ItakIllah. En de a in ''illah'' spreek je uit als ''è'' dus eigenlijk: ItakIllèh.

Volgens mij kun je dat wel gebruiken, want je zegt 'Vrees Allah'(oa), dus pas op voor zijn bestraffing.

Ook kun je gebruiken: Hèsboe-kAllah, betekent Moge Allah jou voldoende zijn (Met deze woorden richt een moslim zich tot zijn broeder, als hij hem een misstap of fout ziet maken).
DE LELIJKSTE WAARHEID WAS NOG ALTIJD BETER DAN DE MOOISTE LEUGEN.

RANDOM_AVATAR
DeenFirst
Super lid
Super lid

door DeenFirst » wo _23-_dec-_2009ah, 23-12-2009ad, 9:24 pm

"Fa Man Yashtarri-Darra Fil Firdaousi Ya3moeroeha, Bi Raka3atin' Fi Dhallam Al Layli Yu7yiha"
Smile, It's Sunnah

RANDOM_AVATAR
DeenFirst
Super lid
Super lid

door DeenFirst » wo _23-_dec-_2009ah, 23-12-2009ad, 9:25 pm

Mohammed schreef:
_Romaisa_R schreef:zo wat een goed topic! moet ik echt eens allemaal overschrijven.

btw, takIllah betekent toch vrees Allah??
spreek je het uit zoals je het schrijft?

en als je op straat word aangesproken door een jongeman.. op een manier waar jij als vrouw niet van gediend ben, mag je dan zeggen 'TakIllah??" of kan je beter gewoon niets zeggen?

Nog een ''I'' ervoor, dus ItakIllah. En de a in ''illah'' spreek je uit als ''è'' dus eigenlijk: ItakIllèh.

Volgens mij kun je dat wel gebruiken, want je zegt 'Vrees Allah'(oa), dus pas op voor zijn bestraffing.

Ook kun je gebruiken: Hèsboe-kAllah, betekent Moge Allah jou voldoende zijn (Met deze woorden richt een moslim zich tot zijn broeder, als hij hem een misstap of fout ziet maken).

er hoeft niet per se een I voor, Wa TaqquAllah kan ook, zonder I.
Smile, It's Sunnah

Zwakke_Dienaar
Super Poster!
Super Poster!

door Zwakke_Dienaar » wo _23-_dec-_2009ah, 23-12-2009ad, 10:10 pm

DeenFirst schreef:
Mohammed schreef:

er hoeft niet per se een I voor, Wa TaqquAllah kan ook, zonder I.

Salamoe alaykoem. Dit klopt niet echt. Grammaticaal gezien, zou het 'Wa itaqoellah' moeten zijn, maar de 'i' valt weg omdat het wordt voorafgegaan door een 'a'

verbeter me als dit niet klopt
Weten wat we niet weten, is het begin van wijsheid

RANDOM_AVATAR
DeenFirst
Super lid
Super lid

door DeenFirst » wo _23-_dec-_2009ah, 23-12-2009ad, 10:15 pm

er hoeft niet per se een I voor, Wa TaqquAllah kan ook, zonder I.[/quote]

Salamoe alaykoem. Dit klopt niet echt. Grammaticaal gezien, zou het 'Wa itaqoellah' moeten zijn, maar de 'i' valt weg omdat het wordt voorafgegaan door een 'a'

verbeter me als dit niet klopt[/quote]

volgens mij klopt dat niet, In de Quran zijn ook zulke voorbeelden te vinden, volgens mij is Itaqqoe gewoon marokkaans ofzo dan, want eigelijk is het Wa Attaqoellah, en die "A" valt weg, er is geen I ;)

correct me if im wrong.

Wa Salaam
Smile, It's Sunnah

RANDOM_AVATAR
rumi
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door rumi » do _24-_dec-_2009ah, 24-12-2009ad, 12:11 am

DeenFirst schreef:

volgens mij klopt dat niet, In de Quran zijn ook zulke voorbeelden te vinden, volgens mij is Itaqqoe gewoon marokkaans ofzo dan, want eigelijk is het Wa Attaqoellah, en die "A" valt weg, er is geen I ;)

correct me if im wrong.

Wa Salaam

Is dit zo? Volgens mij is er in dit geval sprake van gebiedende wijs en dan is het wa ittaqoellah, waarbij zonder tussenpoos en door de a in wa, het uitspreken van de i wegvalt. Wa Allahu a3lam.

Alhoewel als ik de site transliteration erop na lees: http://transliteration.org/quran/WebSit ... ll/049.asp, dan heb je wel gelijk:
Yā 'Ayyuhā Al-Ladhīna 'Āmanū Lā Tuqaddimū Bayna Yadayi Allāhi Wa Rasūlihi Wa Attaqū Allāha 'Inna Allāha Samī`un `Alīmun

RANDOM_AVATAR
DeenFirst
Super lid
Super lid

door DeenFirst » do _24-_dec-_2009ah, 24-12-2009ad, 8:34 pm

rumi schreef:
DeenFirst schreef:

correct me if im wrong.

Wa Salaam

Is dit zo? Volgens mij is er in dit geval sprake van gebiedende wijs en dan is het wa ittaqoellah, waarbij zonder tussenpoos en door de a in wa, het uitspreken van de i wegvalt. Wa Allahu a3lam.

Alhoewel als ik de site transliteration erop na lees: http://transliteration.org/quran/WebSit ... ll/049.asp, dan heb je wel gelijk:
Yā 'Ayyuhā Al-Ladhīna 'Āmanū Lā Tuqaddimū Bayna Yadayi Allāhi Wa Rasūlihi Wa Attaqū Allāha 'Inna Allāha Samī`un `Alīmun

Ja precies :uitstekend: ik had het van de site http://www.transliteration.org , want die site heeft me namelijk veel geholpen met Quran leren lezen aangezien ik geen Arabisch kan lezen, maar alleen spreken.

Maar Allahu A3lem, Het zou kunnen dat je gelijk hebt. Maar ik dacht dat het zonder I was omdat het op die site ook zonder I is, en de Arabisch van de Quran is fos7a. dus vandaar dacht ik dat.
Smile, It's Sunnah

FakedIdentity
Super Poster!
Super Poster!

door FakedIdentity » do _24-_dec-_2009ah, 24-12-2009ad, 9:06 pm

RANDOM_AVATAR
ertd
Super Poster!
Super Poster!

door ertd » wo _21-_apr-_2010ah, 21-4-2010ad, 6:17 pm

Had een vraagje..

ik ben nu effe bezig met leren van MadinahArabic..

Alleen, is dit bij het elke woord dat je UN erachter zet? Kameel = Djamal?? جمل
Maar ik merk bij het geluid DjamalUN Afbeelding

Wanneer gebruik je die UN? Bij de zinnen of is dit gewoon een oefening om te kijken of je later zonder SUTRAH kan doen?

Zwakke_Dienaar
Super Poster!
Super Poster!

door Zwakke_Dienaar » wo _21-_apr-_2010ah, 21-4-2010ad, 7:51 pm

DeenFirst schreef:
rumi schreef: Is dit zo? Volgens mij is er in dit geval sprake van gebiedende wijs en dan is het wa ittaqoellah, waarbij zonder tussenpoos en door de a in wa, het uitspreken van de i wegvalt. Wa Allahu a3lam.

Ja precies :uitstekend: ik had het van de site http://www.transliteration.org , want die site heeft me namelijk veel geholpen met Quran leren lezen aangezien ik geen Arabisch kan lezen, maar alleen spreken.

Maar Allahu A3lem, Het zou kunnen dat je gelijk hebt. Maar ik dacht dat het zonder I was omdat het op die site ook zonder I is, en de Arabisch van de Quran is fos7a. dus vandaar dacht ik dat.

Salamoe alaykoem zuster. Het zou inderdaad met een 'i' moeten zijn als het in de gebiedende vorm (wijze) moet staan ^^

Hayakoem Allah
Weten wat we niet weten, is het begin van wijsheid

RANDOM_AVATAR
Ar-Risala
Super lid
Super lid

door Ar-Risala » di _25-_mei-_2010ah, 25-5-2010ad, 5:49 pm

ertd schreef:Had een vraagje..

Wanneer gebruik je die UN? Bij de zinnen of is dit gewoon een oefening om te kijken of je later zonder SUTRAH kan doen?

Assalaamoe 'aleykum,

Die -un gebruik je als er een woord dat woord met een damma volgt. Dus als je verdergaat na dat woord. Bijvoorbeeld:

Haadhaa djamal (هذا جمل) => Dit is een kameel
Haadhaa djamaloen wa hoewa kabier (هذا جمل و هو كبير) => Dit is een kameel en hij is groot.

Als je nog hulp nodig hebt, kun je Ayasha mailen voor mijn mailadres. Ik kan je ook het e.e.a. uitleggen in het Turks, istersen. :)

Wassalaam
فإذا كان الهدف إعلاء كلمة الله، ما عندي شك أن هذه الأمة منصورة

Dus als het doel van deze natie, het verheffen van het Woord van Allāh is, dan twijfel ik er niet aan dat deze natie gered zal worden.

Shaykh Hamza Yūsuf

RANDOM_AVATAR
nadeem
Beginner
Beginner

Re:

door nadeem » ma _13-_dec-_2010ah, 13-12-2010ad, 9:31 pm

Alex/Ali schreef:God allemachtig = Allahu akbar

betekent Allahu akbar niet Allah is groot ???

talib_beljikii
Super Poster!
Super Poster!

Re: Re:

door talib_beljikii » di _14-_dec-_2010ah, 14-12-2010ad, 8:28 am

nadeem schreef:
Alex/Ali schreef:God allemachtig = Allahu akbar

betekent Allahu akbar niet Allah is groot ???

Deze uitdrukking 'de Takbīr' is als volgt te ontleden:
أكبر 'Akbar' betekend letterlijk 'meer' het is de overtreffende trap van kabīr (geweldig, groot, belangrijk)
لله Allah komt van al-illah of DE God (de 'u' achter Allah is de uitgang van het zelfstandig naamwoord als het onderwerp is en bepaald)
Dus de uitdrukking Allahu akbar is eigenlijk 'God is de grootste, de geweldigste, de belangrijkste, de meeste. De vertaling 'God is groot' is dus een ontoereikende vertaling
اهدِنا الصَّراط المستقيم
(breng ons op het juiste pad)
______
"Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van kennis onder Zijn dienaren die Allah vrezen" [Hoofdstuk 35 vers 28]

RANDOM_AVATAR
nadeem
Beginner
Beginner

door nadeem » di _14-_dec-_2010ah, 14-12-2010ad, 2:27 pm

Deze uitdrukking 'de Takbīr' is als volgt te ontleden:
أكبر 'Akbar' betekend letterlijk 'meer' het is de overtreffende trap van kabīr (geweldig, groot, belangrijk)
لله Allah komt van al-illah of DE God (de 'u' achter Allah is de uitgang van het zelfstandig naamwoord als het onderwerp is en bepaald)
Dus de uitdrukking Allahu akbar is eigenlijk 'God is de grootste, de geweldigste, de belangrijkste, de meeste. De vertaling 'God is groot' is dus een ontoereikende vertaling[/quote]

ja, dat bedoelde ik sorry :shame:

talib_beljikii
Super Poster!
Super Poster!

door talib_beljikii » di _14-_dec-_2010ah, 14-12-2010ad, 4:07 pm

nadeem schreef:ja, dat bedoelde ik sorry :shame:

As-salamu alaykum,

Allah (swt) roept ons op elkaars kennis te vergroten, je moet je dus zeker niet schamen of excuseren, het opdoen van kennis is net een van de mooiste aanbiddingen van De Allerwijsste (swt) en de opgedane kennis is een van de enige dingen die we zullen meenemen in het graf.

ma'a as-salama
اهدِنا الصَّراط المستقيم
(breng ons op het juiste pad)
______
"Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van kennis onder Zijn dienaren die Allah vrezen" [Hoofdstuk 35 vers 28]

RANDOM_AVATAR
Omar1985
PERMANENTE BAN!

Re:

door Omar1985 » di _1-_maart-_2011ah, 1-3-2011ad, 11:52 pm

Yoesuf schreef:duroes betekend leerstof

jammer dat de regels van de Nederlandse grammatica het vaak zwaar te verduren krijgen op dit forum, maar ook op andere fora uiteraard, Li-asaf a-shadied, zeer spijtig genoeg.

betekend = voltooid deelwoord en niet 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd, dat is 'betekent'

Khair insja Allah. "iets goeds, hoop ik"

ook zegt iedereen hier bijvoorbeeld": "hij wilt" en "jij wilt" i.p.v. 'Hij wil' en 'jij wil'. bij het werkwoord 'willen' komt er bij de 2e en 3e persoon enkelvoud geen "t" bij. het werkwoord "willen" heeft een uitzonderingspositie in de Nederlandse taal.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » wo _2-_maart-_2011ah, 2-3-2011ad, 1:14 am

ertd schreef:Had een vraagje..

De "UN" noemt men Attanween en het is altijd 2 diakritische tekens boven of onder de laatste letter van een woord ZONDER lidwoord( atta'reef) oftewel de 2 letter alif en laam in het begin ال

Deze Tanween (2 diakritische tekens) word bepaald door de positie van het woord in een zin

Voorbeeld :

هذا جملٌ hatha Jamalun
ركب أحمد جملاً rakiba Ahmad jamalan
مشى أحمد أمام جملٍ masha ahmad amama jamalin

Maar al het woord een lidwoord krijgt ( Alif Lam ال ) dan is er geen spraken van tanween ( UN , An of IN )

Dus :

هذا الجملُ
ركب احمد الجملَ
مشى أحمد امام الجملِ

hatha al jamalu
rakiba Ahmad aljamala
masha Ahmad amama aljmali

in de 3 gevallen is er dus geen tanween dus geen 2 diakritische tekens boven of onder hetzelfde letter maar een ! en dat is zoals gezegd vanwege de lidwoord ال

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _2-_maart-_2011ah, 2-3-2011ad, 6:17 am

Omar1985 schreef:
Yoesuf schreef:duroes betekend leerstof

jammer dat de regels van de Nederlandse grammatica het vaak zwaar te verduren krijgen op dit forum, maar ook op andere fora uiteraard, Li-asaf a-shadied, zeer spijtig genoeg.

betekend = voltooid deelwoord en niet 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd, dat is 'betekent'

Khair insja Allah. "iets goeds, hoop ik"

ook zegt iedereen hier bijvoorbeeld": "hij wilt" en "jij wilt" i.p.v. 'Hij wil' en 'jij wil'. bij het werkwoord 'willen' komt er bij de 2e en 3e persoon enkelvoud geen "t" bij. het werkwoord "willen" heeft een uitzonderingspositie in de Nederlandse taal.

assalaam aleikum

ach we doen hier niet aan muggenziften wat de nederlandse taal betreft. niet iedereen is even goed daarin. moet hij of zij dan maar niet schrijven? ik ben juist blij dat iedereen hier kan schrijven hoe hij of zij wil en kan. dat dat geen belemmering is om onze kennis in islam te vergroten en/of te verdiepen! en om andere problemen voor te leggen aan broeders en zusters!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

VorigeVolgende

Keer terug naar Overige artikelen