Arabische uitspraken

Diverse artikelen betreffende de Islam
RANDOM_AVATAR
AmaliaF
Beginner
Beginner

Re: Arabische uitspraken

door AmaliaF » di _12-_jun-_2012ah, 12-6-2012ad, 10:49 pm

@iedereen

Bedankt voor de interessante posts! Ik zou ook heel graag Arabisch willen leren. Wie van jullie heeft zelf Arabisch geleerd, hoe lang heb je er dan over gedaan? Ik zie mezelf meer Arabische lessen nemen, vooral dan voor de uitspraak.. Weet er iemand of er Arabische lessen zijn in de buurt van Antwerpen.

RANDOM_AVATAR
Umm banaat
Beginner
Beginner

Re: Arabische uitspraken

door Umm banaat » ma _6-_mei-_2019ah, 6-5-2019ad, 10:09 pm

Taqqillah komt van het werkwoord 'ittaqaa-yattaqie', dat betekent 'taqwa hebben'. De 'i' hoort er dus wel bij te staan en uitgesproken te worden.
Het woord 'taqwa' is religieus gezien 'godsvrees', maar taalkundig is 'taqwa' eigenlijk veel algrmener: het zichzelf beschermen door ergens van weg te blijven.
Wanneer een kind iets laat omdat het weet dat z'n mama kwaad op hem zal zijn als hij het doet, dan heeft dit kind taqwa voor zijn moeder (in de taalkundige betekenis vh woord).
Taqwa komt van het werkwoord 'waqaa-yaqie': beschermen.
Hier zijn woorden van afgeleid zoals 'waaqie sh-shams', zonnebrandolie, of beter: 'zonnebeschermer'.
Het hebben van taqwa in de religieuze betekenis is alleen aan Allah Ta3ala gericht: iemand is bang om Zijn Tevredenheid te verliezen en gaat zich dus verwijderen van iets dat Hem ontevreden maakt.
'Ittaqi Allah' wil dus zeggen: heb taqwa van Allah! Verwijder je van ditgene dat je doet indien je niet wilt dat Allah ontdvreden met je zal zijn!
Je zegt deze uitdrukking niet tenzij je er zeker van bent dat hetgeen hij doet haram is, anders spreek je in de naam van Allah uit waar Hij tevreden of ontevreden mee zou zijn, en dat kunnen wij niet weten tenzij Hij het duidelijk maakte.
Bv: tegen je kind dat choco aan z'n kleertjes afveegt zeg je geen 'ittaqi Allah', daar het afvegen van choco aan de kledij niet haram genoemd kan worden. Je vindt het gewoon vies.
Een gesprek of een korte uitleg is nog steeds beter dsn de ander onmiddellijk beoordelen. Wanneer een broeder je doordringend aanstaart kan je roepen 'ittaqi Allah' maar je kan ook rustig zeggen 'ik vind het niet netjes dat je zo naar me kijkt. Het hoort niet bij de akhlaq van een moslim. Ik vind het heel onrespectvol. '

Vorige

Keer terug naar Overige artikelen