Depressief

Diverse artikelen betreffende de Islam
RANDOM_AVATAR
Sofia Noor
Beginner
Beginner

Depressief

door Sofia Noor » wo _10-_jul-_2019ah, 10-7-2019ad, 12:02 am

Salaam ou alaikoum,

Ik weet niet zo goed wat ik aan moet met de gedachtes/gevoelens die ik op dit moment heb. Ik voel mezelf in een zwart gat verdwijnen en begin slechte gedachtes te krijgen. Vandaar dat ik dit bericht schrijf.

Ik voel me op dit moment zwaar depressief. Ik zit niet lekker in mn vel, voel me niet meer thuis in mn eigen familie en verlang naar vrijheid. Ik zou graag willen trouwen met een man waar ik zielsveel van houd, maar dit wordt tegengegaan door mn familie. We zijn allebei moslims Alhamdoulillah, maar ze willen koste wat het kost ons huwelijk tegenhouden zonder een geldige Islamitische reden.

Daarnaast voel ik me eenzaam, voor de buitenwereld voer ik een show op. Dit ook onder dwang van mn familie, want de vuile was hang je niet buiten. We moeten het perfecte gezinnetje zijn in de ogen van anderen, maar ik weet dat we dit niet zijn. Ik ben omringd door gelukkige mensen, maar zelf ga ik ongelukkig door het leven. Ik heb lieve vrienden Alhamdoulillah en haal steun bij de man die in shaa allah de mijne wordt. We hebben op dit moment een haram relatie die we heel graag halal willen maken, maar dat wordt tegengehouden. Ik weet dat het niet goed is om door te gaan met hem, maar zonder zijn steun ben ik bang nog verder in het gat te zinken.

Ik voel me slecht, een slechte moslima, een slechte dochter. Ik weet dat bidden de enige oplossing is, weet iemand goede dua’s voor mij om te gebruiken? Iemand een advies over hoe ik mn familie kan laten inzien dat we volgens de islam met elkaar mogen trouwen?

(negatieve reacties zullen me alleen maar depressiever maken, help me aub)

Salaam,
Sofia Noor

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Depressief

door Ayasha » wo _10-_jul-_2019ah, 10-7-2019ad, 6:10 pm

Aleikum salam

Beste zuster, kun je duidelijk maken op welke manier jouw familie jullie van een islamitisch huwelijk weerhoudt? Zijn jullie al voor de wet (Nederlands/Belgisch) gehuwd?

wa salam

Ayashsa
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Sofia Noor
Beginner
Beginner

door Sofia Noor » do _11-_jul-_2019ah, 11-7-2019ad, 1:04 pm

Asalaam ou alaikoum,

We zijn nog niet voor de Nederlandse wet getrouwd. Op het moment dat ik aangegeven heb dat deze broeder om mijn hand wilde komen vragen, werd het door ze afgekapt. We zijn beide Marokkaans, maar ik ben Berbers en hij is Arabisch. Hier hebben zij een probleem mee. Ik ben erg beschermend opgevoed en ik durf niet tegen mn familie in te gaan. Bang dat ik ze kwijtraak. Aan de andere kant kan ik me geen leven zonder hem voorstellen en wil ik hem ook niet kwijt raken. Ik heb van alles geprobeerd, maar ze zullen mij hun zegen niet geven. Ik kan geen keuze maken tussen mn familie en mn geliefde en dat vreet heel erg aan mij.

Salaam
Sofia Noor

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » do _11-_jul-_2019ah, 11-7-2019ad, 6:24 pm

Aleikum salam

Zuster Sofia Noor, naar ik mag aannemen zijn jouw ouders moslim maar uit hetgeen je vertelt blijkt dat ze niet echt handelen naar de regels van de islam maar dat cultuurgewoonten en eigen inzichten de boventoon voeren.
Dat je beschermd bent opgevoed is natuurlijk goed, maar dat betekent niet dat je niet vrij zou zijn in de keuze van een echtgenoot. Zij mogen jou daarin niet beletten, tenzij zij kunnen aantonen dat je aanstaande je zou tegenwerken in het beleven van de islam.

Er is een overlevering die als volgt luidt:

Overgeleverd door Abu Nadrah dat de profeet :saw: heeft gezegd:

"O mensen! Waarlijk jullie Heer is Eén en jullie vader (Adam) is één. Een Arabier is niet beter dan een niet-Arabier, en een niet-Arabier niet beter dan een Arabier; een blanke is niet beter dan een zwarte en een zwarte is niet beter dan een blanke - behalve in termen van vroomheid en goede daden". (uitspraak van profeet Mohamed gemeld door Imaam Ahmad, 22391, al-Silsilat al-Saheeh 2700)

Het zijn vooroordelen en kortzichtigheid en vaak ook onwetendheid van mensen die cultuurgewoonten boven de regels van de islam stellen en het is tevens een vorm van racisme.

In de toespraak die de profeet :saw: ongeveer 80 dagen voor zijn dood hield heeft hij :saw:
gezegd:

“Niemand is superieur ten aanzien van iemand anders tenzij in vroomheid en goede daden”

Wat ik opmaak uit hetgeen jij vertelt ben je bang dat je ouders je zullen afstoten, maar je zult toch een keuze moeten maken.

Jouw ouders zouden dit moeten weten. Probeer met hen een serieus gesprek te voeren waarin je duidelijk maakt dat je hen respecteert maar dat je recht hebt op je eigen keuze als het een echtgenoot aangaat en dat zij jou daarin niet mogen belemmeren tenzij zij daar een gegronde reden voor hebben. Dat hij Arabier is en jij Berbers is geen gegronde reden. Wijs hen op de betreffende uitspraken van onze profeet :saw: over dit onderwerp.

Racisme is een vorm van kibr ofwel in gewoon Nederlands, hoogmoed.

De profeet :saw: zei: "laat de mensen ophouden met op te scheppen over hun afkomst. Men is slechts een devote gelovige of een miserabele zondaar. Alle mensen zijn zonen van Adam, en Adam kwam van stof." (Abu Dawud, Tirmidhi)

Ook heeft de profeet :saw: gezegd:

Er wordt gemeld dat op een keer een gezel van de profeet :saw: een andere gezel, Bilal genaamd, op een negatieve toon "zoon van een zwarte vrouw!" noemde. Toen de profeet :saw: dit hoorde werd hij :saw: kwaad en antwoordde hij :saw: : "Veroordeel jij deze man omwille van de zwartheid van zijn moeder? Jij bent met zekerheid een onwetende (al-jahiliyyah)."

De profeet :saw: heeft hierover tevens gezegd:

Wie trots in zijn hart heeft gelijk aan het gewicht van een kleine atoom, zal nooit het Paradijs binnengaan. Iemand vroeg hoe het dan zit met een man die graag mooie kleren en fijne schoenen draagt, en de profeet :saw: antwoordde: "Allah is mooi en houdt van schoonheid". Dan legde hij :saw: uit dat trots betekent: het verwerpen van de waarheid omwille van eigendunk of het neerkijken op andere mensen. (Muslim).

Het is zoals je ziet een ernstige zaak als iemand wordt afgewezen omdat hij/zij Arabisch is of als hij/zij niet Arabisch is, wit, geel, zwart of rood van kleur is.

Insha'Allah zul je een manier vinden om op een rustige manier met je ouders te spreken zodat zij begrijpen dat het serieus is tussen jullie.
Probeer ook geduld te hebben in deze met je ouders, want cultuurgewoonten zitten er soms zo ingebakken dat het ogenschijnlijk onmogelijk lijkt daar doorheen te breken.
Moge Allah het voor jullie gemakkelijk maken en jullie wijsheid en inzicht schenken

wa salam
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Sofia Noor
Beginner
Beginner

door Sofia Noor » vr _12-_jul-_2019ah, 12-7-2019ad, 1:08 am

Salaam ou alaikoum,

Bedankt voor je reactie! Ik ga met mijn ouders in gesprek en zal deze woorden ook hierin meenemen.

Ameen, en nogmaals heel erg bedankt

Wa salaam

Keer terug naar Overige artikelen