Rijkdom in Islam

Diverse artikelen betreffende de Islam
RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

Rijkdom in Islam

door ja » vr _18-_jan-_2013ah, 18-1-2013ad, 2:07 pm

Salamun Alaikoem,

Wat mij is opgevallen dat heel veel moslims rijkdom iets vies vinden. Rijkdom in deze wereld wordt geassocieerd met verderf in het Hiernamaals. Mensen die rijkdom nastreven kunnen geen goede gelovigen zijn.

Waarom zijn er zulke associaties met rijkdom in geld? Moeten we maar blijven hopen op betere tijden in het Hiernamaals? Mogen wij niet streven rijkdom?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en wat daar ten grondslag van ligt.

Wassalaam,

Afzal

salaampeace
Super Poster!
Super Poster!

Re: Rijkdom in Islam

door salaampeace » vr _18-_jan-_2013ah, 18-1-2013ad, 3:03 pm

walaikum salaam .

Als het streven naar rijkdom was in deze wereld ,wie zou daar het beste voorbeeld van zijn ?

Als je deze vraag kan beantwoorden ,dan heb je je vraag zelf beantwoord .
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ

Iqra ' bismi Rabbikal-lazee khalaq .
Read ! in the Name of your lord who has created ( all that exists ).

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » vr _18-_jan-_2013ah, 18-1-2013ad, 3:22 pm

Assalamu Aleikum,

Ten eerste zal men rijkdom moeten indentificeren/clasificeren.
Want rijkdom kan voor iedereen anders zijn en betekenen.

Maar als je plat spreekt over rijkdom zoals het zijn van bv. een multimiljoenair.
Het is niet Harraam of verafschuwend, Maar het gaat meer om de grote verantwoordelijkheid die men dan heeft als men deze rijkdommen bezit. En hoe/op welke manier men er aangekomen is en waar en hoe men het dan aan uitbesteed. enz.

Zo heeft de Profeet Mohammad s.a.w. gezegd: "Dat de armen 500 jaar(dat is een halve dag/periode bij Allah) eerder het Paradijs zullen binnentreden dan de rijken."( at-Tirmidhi, Hadith Hasan)

Omdat de rijken zich nu eenmaal meer moeten zullen verantwoorden voor elke cent die zijn hebben verkregen en deden uitbesteden, daar de armen dat niet of weinig zullen hoeven te doen.

Daarnaast kan voor sommigen van onder de mensen rijkdom zulke invloed hebben dat ze hen doen afleiden en afbrengen van de aanbidding van Allah, en houden (en maken) ze zich meer zorgen om de tijdelijke wereldse zaken en hun rijkdom. Dan inplaats het eeuwige Hiernamaals.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULALLAH!

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » vr _18-_jan-_2013ah, 18-1-2013ad, 3:37 pm

salaampeace schreef:walaikum salaam .

Als het streven naar rijkdom was in deze wereld ,wie zou daar het beste voorbeeld van zijn ?

Dit is heel diep. Zo diep dat ik hem niet helemaal begrijp. Care to elaborate?

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » vr _18-_jan-_2013ah, 18-1-2013ad, 3:53 pm

Abdul Malik schreef:Assalamu Aleikum,

Wassalaam, Hier ben ik het mee eens. Rijkdom heeft vele betekenissen en waarden.

Abdul Malik schreef:Maar als je plat spreekt over rijkdom zoals het zijn van bv. een multimiljoenair.
Het is niet Harraam of verafschuwend, Maar het gaat meer om de grote verantwoordelijkheid die men dan heeft als men deze rijkdommen bezit. En hoe/op welke manier men er aangekomen is en waar en hoe men het dan aan uitbesteed. enz. Zo heeft de Profeet Mohammad s.a.w. gezegd: "Dat de armen 500 jaar(dat is een halve dag/periode bij Allah) eerder het Paradijs zullen binnentreden dan de rijken."( at-Tirmidhi, Hadith Hasan)

Omdat de rijken zich nu eenmaal meer moeten zullen verantwoorden voor elke cent die zijn hebben verkregen en deden uitbesteden, daar de armen dat niet of weinig zullen hoeven te doen.

Daarnaast kan voor sommigen van onder de mensen rijkdom zulke invloed hebben dat ze hen doen afleiden en afbrengen van de aanbidding van Allah, en houden (en maken) ze zich meer zorgen om de tijdelijke wereldse zaken en hun rijkdom. Dan in plaats het eeuwige Hiernamaals.

Is de angst voor rijkdom gevormd door de grote verantwoordelijkheid die het met zich mee brengt?

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » vr _18-_jan-_2013ah, 18-1-2013ad, 7:08 pm

ja schreef:
Abdul Malik schreef:Assalamu Aleikum,

Wassalaam, Hier ben ik het mee eens. Rijkdom heeft vele betekenissen en waarden.

Abdul Malik schreef:Maar als je plat spreekt over rijkdom zoals het zijn van bv. een multimiljoenair.
Het is niet Harraam of verafschuwend, Maar het gaat meer om de grote verantwoordelijkheid die men dan heeft als men deze rijkdommen bezit. En hoe/op welke manier men er aangekomen is en waar en hoe men het dan aan uitbesteed. enz. Zo heeft de Profeet Mohammad s.a.w. gezegd: "Dat de armen 500 jaar(dat is een halve dag/periode bij Allah) eerder het Paradijs zullen binnentreden dan de rijken."( at-Tirmidhi, Hadith Hasan)

Daarnaast kan voor sommigen van onder de mensen rijkdom zulke invloed hebben dat ze hen doen afleiden en afbrengen van de aanbidding van Allah, en houden (en maken) ze zich meer zorgen om de tijdelijke wereldse zaken en hun rijkdom. Dan in plaats het eeuwige Hiernamaals.

Is de angst voor rijkdom gevormd door de grote verantwoordelijkheid die het met zich mee brengt?

Waar heb ik gezegd dat er angst in het spel is.
Hadden de mensen maar angst, voor de wereldse rijkdom, er worden hier mensen voor bedrogen en moorden voor gepleegd.

Waar het op neer komt is dat er maar enkelen op de wereld zijn die juist met wereldse rijkdom kunnen en daarmee omgaan. Er wordt duidelijk in de leer van de Islam gezegd dat Allah(SWT) is de Gever, de Onderhouder en Allah(SWT) weet uiteindelijk wat goed en slecht voor ons is. En wat een Moslim krijgt in voorziening (in deze wereld) is voor hem voldoende (al Hamdullilah) om zijn hoofd omhoog te houden om als een Moslim te mogen leven en sterven.

De leer van de Islam informeerd ons dat obsessie en wanhoop in dit leven naar rijkdom een persoon eerder van het pad van Allah(SWT) haald, dan dat hij zich op de rechte en juiste/vroome pad gaat bevinden.

Zoals ik al aangaf hangt aan wereldse rijkdom(dwz. geld en macht) een grote verantwoordelijkheid.
Wereldse rijkdom is zoals ik zei, niet Haraam of verafschuwend maar wel zeer verleidend en brengt het zelfs schijn, en daarin zit het grote gevaar waar de Sjaytan misbruik van maakt via jou ziel en geweten.

Schenkt Allah(SWT) jou wereldse rijkdom dan is dat zeker een grote test, en ga daar dan goed en correct mee om. Schenkt Allah(SWT) jou armoede dan is dat ook een test, en daar moet je ook goed en correct mee omgaan.

Maar de feiten zijn nu eenmaal zo dat een arm(er) persoon/mens eerder geneigd is Allah(SWT) in correcte en totale overgave te aanroepen/aanbidden, en eerder zowel de grote als de kleine zegeningen in het leven zal opmerken en bescheiden is en daar zeer veel dank zal betonen richting Allah(SWT) dan een wereldse rijke persoon. En dan mag men nogmaals de vraag stellen: wie is nu in werkelijkheid uiteindelijk de rijkere (in het Hiernamaals).

Lucan
Super Poster!
Super Poster!

door Lucan » za _19-_jan-_2013ah, 19-1-2013ad, 2:19 am

ja schreef:Mensen die rijkdom nastreven kunnen geen goede gelovigen zijn.

Ligt eraan wat voor betekenis die mensen eraan geven.
Bijvoorbeeld: Als je rijk bent aan geloof en dit nastreeft, waarom zou je dan geen goed gelovige zijn?

Soms kan rijkdom in de kleine dingen zitten. Je moet het alleen willen zien.
En er tevreden mee zijn.
"Go and preach what you please, for by God I will never forsake you."
- Abu Talib

ت

salaampeace
Super Poster!
Super Poster!

door salaampeace » zo _20-_jan-_2013ah, 20-1-2013ad, 1:54 pm

ja schreef:
salaampeace schreef:walaikum salaam .

Dit is heel diep. Zo diep dat ik hem niet helemaal begrijp. Care to elaborate?

As salaam alaikum .

Ik zou een filosofische gedachte met je kunnen wissel ,maar ik laat de quran het woord voeren .

Lees deze Surah : Surah Al-Qasas(28)

76. Korach behoorde voorwaar tot het volk van Mozes, maar hij gedroeg zich aanmatigend tegenover hen. En Wij hadden hem zoveel schatten gegeven dat zijn sleutels zeker een last waren geweest voor een groep sterke mannen. Toen zijn volk tot hem zeide: "Poch niet, want Allah houdt niet van degenen die pochen.

77. Maar zoek door hetgeen Allah u heeft gegeven het tehuis van het Hiernamaals; en vergeet uw deel aan de wereld niet, en doe goed (aan anderen) zoals Allah u goed gedaan heeft; en schep geen wanorde op aarde, want Allah heeft hen, die onheil stichten, niet lief."

78. Hij antuoordde: "Mij werd het alleen door mijn kennis gegeven." Wist hij niet dat Allah vóór hem vele geslachten had vernietigd die machtiger waren dan hij en groter in aantal? En de schuldigen worden niet gevraagd omtrent hun zonden.

79. Hij bleef verschijnen voor zijn volk met pracht en praal. Zij, die het leven dezer wereld wensten, zeiden: "O, ware ons hetzelfde gegeven als Korach. Waarlijk, hij is bezitter van een groot fortuin."

80. Maar zij, aan wie kennis was gegeven, zeiden: "Wee u, de beloning van Allah is beter voor degenen die geloven en goede werken doen; en het zal niemand worden geschonken behalve hun die geduldig zijn."

81. Dan deden Wij hem en zijn huis in de aarde verzinken; en hij had geen partij om hem tegen Allah te helpen noch kon hij zich verdedigen.

82. En zij, die zijn plaats de vorige dag hadden begeerd, begonnen (de volgende dag) te zeggen: "O wee, Allah vergroot en verkleint de voorziening voor wie Hij wil van Zijn dienaren. Indien Allah ons niet genadig was geweest zou Hij ons ook in de aarde hebben doen verzinken. Wee, de ondankbaren slagen nooit."

Surah Al-Ankaboot (29)

39. Wij vernietigden eveneens Korach en Pharao en Hamaan. Mozes kwam tot hen met duidelijke tekenen, maar zij handelden hoogmoedig op aarde; toch konden zij Ons niet ontsnappen.

Bestudeerd de tafsier van deze ayat,s inshaAllah ,zal het je kennis verrijken .
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ

Iqra ' bismi Rabbikal-lazee khalaq .
Read ! in the Name of your lord who has created ( all that exists ).

Miella
Junior lid
Junior lid

door Miella » zo _20-_jan-_2013ah, 20-1-2013ad, 3:12 pm

Assalaam alaykoem
Ik vraag me af, of wij ook niet tot de rijken behoren over wie gesproken wordt. We behoren toch tot de rijkste op aarde. Ik denk dat er niets mis is met rijk te willen zijn, het lijkt mij van jouw intentie af te hangen. Maar ik hoor mensen vaak zeggen, dat als ze rijk zouden zijn zij zeker veel zouden weggeven. Ik ben ervan overtuigd dat als je niet vrijgevig was toen je 'weinig' had dit ook zeker niet zal zijn als je 'rijk' bent. Daarbij, voor mij is rijkdom de dingen die je niet met geld kunt kopen maar waarmee je bent gezegend.

What matters, when the spirit seeks to fly, if on a throne or on bare earth we die?

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » di _22-_jan-_2013ah, 22-1-2013ad, 4:25 pm

Rijkdom vind je inderdaad in de kleine dingen des levens terug.

Rijkdom zoals in veel geld, materialisme, is niet veel mensen geschonken.

Heel veel mensen associëren veel geld met pocherij en gierigheid. Dit is een geloofsovertuiging die ze in de loop der jaren hebben meegekregen.

Zoals de voorbeeld van de door @salaampeace aangehaalde Koran verzen.

Miella schreef:Maar ik hoor mensen vaak zeggen, dat als ze rijk zouden zijn zij zeker veel zouden weggeven. Ik ben ervan overtuigd dat als je niet vrijgevig was toen je 'weinig' had dit ook zeker niet zal zijn als je 'rijk' bent.

Hier ben ik ook van overtuigd.

Waar ik zelf naar neig is dat Allah datgene geeft waar men om vraagt. Vraagt men overvloed aan geld en het krijgt geld, dan test Allah je op je vrijgevigheid. Gierig zijn wordt niet getolereerd.

Maar dit geldt niet enkel voor geld maar ook voor wijsheid of talenten die je bezit. Dat wat je in overvloed hebt gekregen van Allah daar moet je andere mee helpen of in voorzien.

Ik ben dan ook een sterke aanhanger van het eerst geven principe. Des te meer mensen ik help des beter word ik er van. Niet enkel in zegeningen.

2:201 "Onze Heer, schenk ons het goede in deze wereld, alsook in de komende wereld en bescherm ons voor de marteling van het Vuur."

3:180. En laat degenen, die gierig zijn, ten opzichte van wat Allah hun van Zijn overvloed heeft gegeven, niet denken, dat het goed voor hen is, neen, het is slecht voor hen. Hetgene, waarmee zij gierig zijn zal op de Dag der Opstanding als een halsband om hun nek worden gelegd. En aan Allah behoort het erfdeel der hemelen en der aarde en Allah is goed op de hoogte van hetgeen gij doet.

Maar de meesten voelen zich gezegend in hun huidige rijkdom (wijsheid, talenten) en dat doet me deugd!!! Hoe kunnen we elkaar dan helpen om onze "rijkdom" te delen?

Het gaat er niet om dat je je miljoen verdiend maar om wie je moet worden om het te verdienen...

Sjeik_Umair
Super Poster!
Super Poster!

door Sjeik_Umair » di _22-_jan-_2013ah, 22-1-2013ad, 6:45 pm

Wa 'Alaikoem Salaam wa Rahmatoellah,

Islamitisch gezien is er helemaal niets mis met financieel rijk zijn of streven om financieel rijk te zijn. Zolang je het financieel rijk zijn maar houdt in de hand en niet in het hart.
.Umm Abdullaah [L] Umair.
You are an inspiration to my life
You are the reason why I smile
You are a beautiful surprise..

Abdul Malik
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Abdul Malik » wo _23-_jan-_2013ah, 23-1-2013ad, 2:16 pm

Assalamu Aleikum,

De Koran maakt een duidelijke opmerking betreft in het streven en als doel hebben, het verkrijgen van aardse rijkdom, de Koran zegt:

أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ

Jacht naar vermeerdering van rijkdom (en kinderen) maakt u onachtzaam ( Koran 102:1)

En dat is wat ik er met mijn eerdere post er ook mee wilde duidelijk maken.

Keer terug naar Overige artikelen