houd je godsdienst achter je voordeur!

Diverse artikelen betreffende de Islam
imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

houd je godsdienst achter je voordeur!

door imanvdkraan » za _29-_dec-_2012ah, 29-12-2012ad, 12:19 pm

assalaam aleikum

...of binnen de kerk, of binnen de moskee.

in het dagelijkse leven is voor veel mensen geen ruimte voor godsdienst. het wordt er zelfs geweerd. welke hollander durft nog openlijk te zeggen: God zij dank..., God zij met je..., met de hulp van God..., etc.
bidden voor het eten, een ritueel dat door vele christenen werd gepraktiseerd, komt misschien in een enkel huisgezin nog voor, maar is in een restaurant, of zelfs bij vrienden 'not done'.
zo ook het bijbellezen. werd het voorheen in elke klas gedaan, in elke christelijke school, welke richting ook, voor aanvang van de lessen; nu gebeurt het (misschien) nog in sommige gereformeerde scholen. en de kinderen en ouders van die scholen worden als vreemde eenden in de bijt gezien.

wil je als moslim gewoon je gebed doen, moet je je soms in allerlei bochten wringen om daar een plekje voor te vinden. de enkeling die zo dapper is om het gewoon op zijn werkvloer, of klaslokaal, in een hoekje te doen wordt uitgelachen of nog erger. de weinigen die hem eigenlijk juist daarom repecteren houden hun mond, uit angst besmet te worden met het vreemde-eenden-in-de-bijt-syndroom, en ook buitengesloten te worden.

fanatiekelingen! orthodoxen! salafies!
allemaal als scheldwoorden bedoeld, maar eigenlijk zijn het complimenten.

we leven in een ons vijandige wereld, maar wat een genade is dat! wat een gunst! want hoe groot zal de Tevredenheid zijn van onze Heer dat wij, juist in een tijd als de onze, Hem als middelpunt, als baken, als ijkpunt in ons leven houden en Zijn wensen en regels koesteren, er aan vasthouden en gehoorzamen.
Afbeelding
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
Missinglinks
Super Poster!
Super Poster!

Re: houd je godsdienst achter je voordeur!

door Missinglinks » za _29-_dec-_2012ah, 29-12-2012ad, 2:18 pm

wa alaykomo ssalaam wa rahmatollaah,

Moge Allaah je enorm belonen...
Juist doordat moslims hun godsdienst openlijk praktiseren, zijn er opeen - Allaah leidt wie Hij wil - veel bekeerlingen...

Ik moest daar laatst over nadenken...

Veel moslims (marokkaanse en turkse gastarbeiders) kwamen in de jaren 60 en 70 naar Nederland.
Ze waren moslims, maar ze praktiseerden hun geloof heel weinig, en eerlijk is eerlijk: ze deden zo een paar rituelen, zoals gebed, naar de zijkant, uit angst voor werk, etc. En ze hielden hun godsdienst achter de voordeur, maar hun cultuur niet. Ze bewonderden de Nederlandse cultuur en zagen dat als superieur...

Ze waren heel erg 'gematigd' in hun geloof, en deden heel veel 'water bij de wijn' als het om geloof ging. Ze konden heel goed met Nederlanders opschieten.

EN dezen waren super geliefd bij het Nederlandse volk!!! Misschien moeilijk voor te stellen, maar de gastarbeiders tot de jaren 1993-1995 waren zeer geliefd bij het volk... 'gastvrij, aardig, etc etc'

Daarna kwam de tweede generatie, die wel het Nederlands sprak en waarvan een enorm groot deel heel erg geintergreerd is... hidjaab begon zeldzaam te worden. En een heel groot deel werd 'Nederlander' zowel qua normen en waarden als in cultuur. En deze generatie, zou het niet vanwege hun zwarte haartjes zijn, dan zouden ze gewoon als puur 'Nederlanders' herkend worden.
Zij hielden het principie 'houd je godsdienst achter je voordeur' in ere. Behalve een enkeling, die de zwarte appels waren en zo in de media spotlights kwamen als '**Marokkanen'. Maar eht overgrote deel was meer Nederlander dan Marokkaan.

30-40 jaar lang. En van wat ik weet is dat er heel weinig bekeerlingen waren, noch werd de islaam bekend. Niet veel moskeeen. Geen enkele islamitische school, behalve misschien eentje of twee onbekenden, etc etc.

Daarna vanaf 2000 en vooral vanaf 2005 kwam een generatie die hun godsdienst openlijk praktiseerden, en opeens geen hand meer wilden geven, perse op werk wouden bidden, en niks ging voor hun godsdienst of er boven... Geen water bij de wijn! Wij accepteren geen cultuur, wij willen islaam.

Het werd als een soort wetenschappelijke revolutie, want om alles wat aan de islaam werd toegeschreven, werd om 'bewijs' gevraagd. Jij beweert dat het tot de islaam behoort, oke bewijs het maar vanuit de Quraan en de Soennah en het begrip van de Sahaaba'. Dit waren in het begin vreemdelingen... Ze waren maar heel weinig. Maar opeens alsof het 'babyboom' jaren waren werden deze 'fundamentalistische stromingen' enorm populair... Je zag opeens in moskeeen heel veel jongeren, iedereen wou de islam leren en zijn geluk met de hele wereld delen. Dawah werd door veel gedaan openlijk! Dit leverde veel vijanden op, maar ook veel 'vrienden'.

EN subhana Allaah, indeze periode van ongeveer tien jaar is de Islaam enorm populair(bekend) geworden en zijn er opeens heel veel bekeerlingen. Terwijl de moslims hier al 40-50 jaar zijn. Het Marokkanen probleem, werd opeens een 'Islamitische' probleem... daar waar de kranten vol stonden met ...Marokkanen... ...Turken... staat er nu in plaats van dat 'moslims', 'islam', 'islamisten', etc.

Moskeeen schoten uit de grond, stichtingen, scholen, etc... allemaal opeens!

SUbhanAllaah dit doet me aan de tijd van de profeet vrede zij met hem... Hij weigerde water bij de wijn te doen als het om godsdienst gaat! Als ik moet bidden, dan ga ik bidden, want Allaah heeft mij dit bevolen, al kost het me mijn baan! Ik draag mijn Hidjaab, en doe hem niet af, want Allaah heeft mij dit bevolen, en nee, ik draag die piratendoekje niet! Etc, Etc.

Enorm enorm veel bekeerlingen, subhanAllaah... de mensen (Zowel de oude generatie Marokkanen en Turken, als de Nederlanders zelf) zitten met hun handen in hun haar van 'hoe kunnen zij nou bekeren tot zo'n 'barbaarse' godsdienst!' 'Hoe kunnen zij nou tot zoiets 'vreemds' bekeren!' 'Hoe kan dat!?' 'Mijn zoon/dochter is vreemd aan het worden, hij is afgedwaald!'

Maar waarlijk, Allaah is Degene die leidt, en Allaah weet het beste waar Hij zijn boodschap plaatst, en wanneer Hij een herleving van Zijn godsdienst wil, dan kan niemand dat tegenhouden!

Doet me aan deze lezing denken, die ik heel lang geleden (JAREN GELEDEN) had gezien, en nu opeens aan herinnerd werd.

directe link: http://www.youtube.com/watch?v=jezP0u8CSPI

[BBvideo]http://www.youtube.com/watch?v=jezP0u8CSPI[/BBvideo]
"Jullie (Moslims) zijn het beste volk dat uit de mensheid (ter lering) is verwekt; jullie gebieden wat goed is, verbieden wat slecht is en geloven in Allaah.." [Quran 3:110]

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » za _29-_dec-_2012ah, 29-12-2012ad, 3:20 pm

assalaam aleikum

nu ben ik natuurlijk een bekeerlinge uit die begintijd en ik heb het klimaat zien veranderen. net zoals je zegt, broeder missinglinks, was er eerst de verwaarlozing van de godsdienst en toen de voorzichtige ommekeer en toen de uitbarsting. SubhanAllah, als een vulkaan die niet meer te stoppen is!

en zo ook de tegenstand. was er in het begin nieuwsgierigheid naar dat onbekende, later werd het belachelijk en kwam de weerzin en toen begon de echte tegenstand en vijandigheid. men voelt zich bedreigt door die lawine die meer en meer terrein wint en meer en meer mensen voor zich wint.

in het begin, we hadden nog geen kinderen, dus het is zeker 30 jaar geleden, gingen we op een keer bidden in een park, met een boom als sutra. er bleven een paar mensen staan om naar ons te kijken en een van hen vroeg na afloop: waarom bidden jullie voor die boom? rofl

een andere keer baden we in de meubelafdeling van v&d (altijd rustige afdeling) we baden om de beurt, omdat we toen kleine kinderen hadden die de neiging hadden af te dwalen. abdou ging eerst bidden. toen hij de sujjud (prostratie) deed, kwam er een winkelmedewerker aansnellen met de vraag of we hulp nodig hadden. de goede man dacht dat abdou onwel werd. rofl

maar er waren toen Masja'Allah, echt kanjers van mensen, waarvan ik de eer heb gehad die te mogen leren kennen. abdelWahed van bommel, rafiq fris... er waren nog een paar mensen, hun namen ben ik vergeten, maar niet hun persoonlijkheden.
ze waren grote voorbeelden en voortrekkers voor ons bekeerlingen en ook voor de toen gevestigde gestarbeiders.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » za _29-_dec-_2012ah, 29-12-2012ad, 4:16 pm

[font=Helvetica]De woorden die zichtbaar zijn op het schermpje van het youtubefilmpje: "Wat is er met jou, Mohammed? Je zal extremist worden."

Dezelfde woorden zei mijn moeder toen ik haar vertelde dat ik moslima was geworden: "Wat is er met jou, mijn dochter? Je zult nog extremist worden!"[/font]
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Paapje
Super Poster!
Super Poster!

door Paapje » za _29-_dec-_2012ah, 29-12-2012ad, 9:48 pm

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

...of binnen de kerk, of binnen de moskee.

in het dagelijkse leven is voor veel mensen geen ruimte voor godsdienst. het wordt er zelfs geweerd. welke hollander durft nog openlijk te zeggen: God zij dank..., God zij met je..., met de hulp van God..., etc.
bidden voor het eten, een ritueel dat door vele christenen werd gepraktiseerd, komt misschien in een enkel huisgezin nog voor, maar is in een restaurant, of zelfs bij vrienden 'not done'.

Is helemaal waar. Hoewel...
Enkele jaren geleden at ik met een groepje katholieke jongeren in een restaurant en een van de jongedames liet zich door niets weerhouden en nam de rest op sleeptouw.
Voordat wel begonnen met eten ging ze staan. De rest volgde haar voorbeeld en zij ging vervolgens voor in het gebed. Ik maak mij sterk dat er restaurants zijn die dit niet elke dag meemaken... :roll:

imanvdkraan schreef:Zo ook het bijbellezen. werd het voorheen in elke klas gedaan, in elke christelijke school, welke richting ook, voor aanvang van de lessen; nu gebeurt het (misschien) nog in sommige gereformeerde scholen. en de kinderen en ouders van die scholen worden als vreemde eenden in de bijt gezien.

Ik kan het je nog sterker vertellen...
In 2003 heeft iemand onderzocht hoe het eraan toeging als ouders hun kind op een katholieke school wilden plaatsen. En dan wel een echte katholieke school dus een waar katholiek geloofsonderricht wordt gegeven.
Uit dit onderzoek bleek dat dergelijke ouders van een koude kermis thuiskwamen. Er werd soms zelfs gezegd: "Ja er staat wel op dat bord buiten dat we een katholieke school zijn maar maakt u zich maar niet ongerust, we doen er niks meer aan'.

Overigens zijn er nog genoeg pr/chr. scholen, zoals b.v. de reformatorische, waar men nog wel degelijk goed geloofsonderricht geeft. Maar ook deze scholen worden door het secularisme bedreigt. Een praktiserende homo docent mag niet meer ontslagen worden en alle leerlingen die verklaren 'de grondslag van de school te respecteren' moeten worden toegelaten.

imanvdkraan schreef:Wil je als moslim gewoon je gebed doen, moet je je soms in allerlei bochten wringen om daar een plekje voor te vinden. de enkeling die zo dapper is om het gewoon op zijn werkvloer, of klaslokaal, in een hoekje te doen wordt uitgelachen of nog erger. de weinigen die hem eigenlijk juist daarom respecteren houden hun mond, uit angst besmet te worden met het vreemde-eenden-in-de-bijt-syndroom, en ook buitengesloten te worden.

Ja je bent dan echt voor 100% van de bereidwilligheid van je werkgever afhankelijk of hij je hiertoe de gelegenheid geeft.
Misschien een PR-tip: trakteer met Suikerfeest! Het is natuurlijk geen garantie maar het kan in ieder geval geen kwaad en wie weet als er dan een kantoorruimte toch even leeg is kun je altijd met een knipoog zoiets zeggen als: "Tja, dat hoort er nu eenmaal ook bij" en als men dit eenmaal goed vindt dan is daarna de klok moeilijk terug te draaien.

Ik voorzie wel dat het meer en meer noodzakelijk is ons, christenen en moslims, schouder aan schouder te verzetten tegen verdere secularisatie.

Knutselsmurf
Super Poster!
Super Poster!

door Knutselsmurf » za _29-_dec-_2012ah, 29-12-2012ad, 10:00 pm

Ik zie liever een collega die gaat bidden(binnen of buiten),
dan gaat roken(binnen of buiten).
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun persoonlijke versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.

RANDOM_AVATAR
Missinglinks
Super Poster!
Super Poster!

door Missinglinks » za _29-_dec-_2012ah, 29-12-2012ad, 11:07 pm

Door de secularisatie willen ze godsdienst zo verborgen mogelijk gepraktiseerd zien...

Dus als moslims gaan vragen om een gebedsruimte, dan wordt er gezegd: 'Tsja scheiding kerk en staat... tsja kan dat niet thuis later?... tsja is dat dan echt nodig?... tsja, we denken dat daar niet echt behoefte aan is, etc.'

Maar gaan moslims opeens openlijk bidden in bijvoorbeeld pretparken, dan willen ze dat heel snel in een hokje douwen achter gesloten deuren... want godsdienst openlijk praktiseren is natuurlijk een doorn in het oog... en dan is er opeens wel behoefte aan een gebedsruimte!!! (Ik vraag me af wie er meer behoefte aan had, de seculieren of de moslims)

Ze kunnen ze namelijk moeilijk de toegang verbieden, of een contract laten tekenen bij de ingang dat ze niet zullen bidden, want dat is racisme, etc etc...

lees deze link: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2117 ... mte__.html

citaten uit de het nieuwsbericht:
Tot nu toe zochten ze zelf rustige plekken op in de buurt van de attracties, maar die plekken zijn er niet zoveel.”

Tsja en daar sta je dan in de rij te wachten, en opeens merk je moslims op die buigen en knielen ... EN dan begin je daarover na te denken, en dan ga je wat over islam lezen... Tsjah!

Dus waar komt de gebedsruimte?

De gebedsruimte komt recht achter de hoofdingang te liggen.

En bij andere pretparken?

Bij de Efteling in Kaatsheuvel merken ze niets van de toenemende vraag naar gebedsruimtes. „Hooguit één of twee keer per jaar is er iemand die op een afgezonderde locatie wil bidden”, zegt woordvoerder Koen Sanders. „Het gebeurt echt heel incidenteel. In zo’n geval bekijken we ter plekke of er ergens een ruimte vrij is, bijvoorbeeld in een EHBO-post of een leeg restaurant.”

Tsjah! Dat komt ervan als je het openlijk doet eh!
"Jullie (Moslims) zijn het beste volk dat uit de mensheid (ter lering) is verwekt; jullie gebieden wat goed is, verbieden wat slecht is en geloven in Allaah.." [Quran 3:110]

G.Salem
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door G.Salem » zo _30-_dec-_2012ah, 30-12-2012ad, 12:02 am

Assalaamoe 'Alaikoem wa Rahmatoellaah,
Missinglinks schreef:Veel moslims (marokkaanse en turkse gastarbeiders) kwamen in de jaren 60 en 70 naar Nederland.
Ze waren moslims, maar ze praktiseerden hun geloof heel weinig, en eerlijk is eerlijk: ze deden zo een paar rituelen, zoals gebed, naar de zijkant, uit angst voor werk, etc. En ze hielden hun godsdienst achter de voordeur, maar hun cultuur niet. Ze bewonderden de Nederlandse cultuur en zagen dat als superieur...

Ze waren heel erg 'gematigd' in hun geloof, en deden heel veel 'water bij de wijn' als het om geloof ging. Ze konden heel goed met Nederlanders opschieten.

EN dezen waren super geliefd bij het Nederlandse volk!!! Misschien moeilijk voor te stellen, maar de gastarbeiders tot de jaren 1993-1995 waren zeer geliefd bij het volk... 'gastvrij, aardig, etc etc'

[...]

30-40 jaar lang. En van wat ik weet is dat er heel weinig bekeerlingen waren, noch werd de islaam bekend. Niet veel moskeeen. Geen enkele islamitische school, behalve misschien eentje of twee onbekenden, etc etc.

Daarna vanaf 2000 en vooral vanaf 2005 kwam een generatie die hun godsdienst openlijk praktiseerden, en opeens geen hand meer wilden geven, perse op werk wouden bidden, en niks ging voor hun godsdienst of er boven... Geen water bij de wijn! Wij accepteren geen cultuur, wij willen islaam.

[...]

EN subhana Allaah, indeze periode van ongeveer tien jaar is de Islaam enorm populair(bekend) geworden en zijn er opeens heel veel bekeerlingen. Terwijl de moslims hier al 40-50 jaar zijn. Het Marokkanen probleem, werd opeens een 'Islamitische' probleem... daar waar de kranten vol stonden met ...Marokkanen... ...Turken... staat er nu in plaats van dat 'moslims', 'islam', 'islamisten', etc.

Moskeeen schoten uit de grond, stichtingen, scholen, etc... allemaal opeens!

[...]

Maar waarlijk, Allaah is Degene die leidt, en Allaah weet het beste waar Hij zijn boodschap plaatst, en wanneer Hij een herleving van Zijn godsdienst wil, dan kan niemand dat tegenhouden!

Akhi, veel van wat je vertelt kan kloppen, maar er is ook veel waarvan jij het zo beleeft, maar het hoeft niet perse zo te zijn.

Er waren ook veel moslims in die eerste periode (60-70) die geen water bij de wijn deden. Er waren ook Nederlanders (toen al) die een ontzettende rothekel aan moslims hadden omdat ze het werk voor ze weg kaapten. Tussen '80 en '95 zijn er juist veel moskeeën (iig in Rotterdam) gekomen. En een aantal islamitische scholen die ik ken zijn er al sinds de jaren '80. Ik ken ook genoeg bekeerlingen die al bijna 30 (of meer) jaar geleden de Shahaada hebben gedaan. Een enorme toename in bekeerlingen (in het westen in het algemeen) is vooral te zien in de periode na de 'aanval' op het WTC in Amerika. En Al-Hamdolillaah, wat je op het laatst zei klopt.. Allaah leidt wie Hij wil, wanneer Hij wil!
[align=center]9. "Voorwaar, deze Koran leidt naar wat rechter is..." (Soerah [17] Al-Israa)

28. "...Door het gedenken van Allaah komen de harten tot rust." (Soerah [13] Ar-Ra'd)[/align]

no avatar
vzmj

door vzmj » zo _30-_dec-_2012ah, 30-12-2012ad, 1:40 pm

Knutselsmurf
Super Poster!
Super Poster!

door Knutselsmurf » zo _30-_dec-_2012ah, 30-12-2012ad, 7:55 pm

En nou maar hopen dat het netjes blijkft,
en dat het niet gebruikt gaat worden als rookhok tijdens de regen.
In Nederland hebben moslims meer vrijheid om hun persoonlijke versie van de islam
te volgen en te verspreiden als dat zij dat in de "islamitische" landen hebben.

RANDOM_AVATAR
tunsie
Beginner
Beginner

door tunsie » zo _30-_dec-_2012ah, 30-12-2012ad, 11:01 pm

Jouw gebed is voor allah en het moet uit jouw hart komen IMAAN en dan kan je bidden waar je maar kan.Is het tijd om te bidden kan je om een plek vragen op werk of in de efteling zoals hierboven is gevraagd,maar we leven in een moeilijk land en hier zeggen mensen houd je geloof achter je voordeur onzin zeg ik maar je moet het mensen niet opleggen verplichten jouw ruimte te geven.We hebben een klein ruimte nodig om te bidden dus houd het niet achter je voor deur maar dring het mensen niet op achter hun voordeur

Keer terug naar Overige artikelen