Interview met Willem Oltmans

Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen.
no avatar
Redouan Abu Isma'eel

Interview met Willem Oltmans

door Redouan Abu Isma'eel » wo _9-_nov-_2005ah, 9-11-2005ad, 2:40 am

08/11/05 Interview met Willem Oltmans

"Willem Oltmans (1925) studeerde aan Nijenrode en Yale University en werkte voor verschillende media als Vrij Nederland, de Telegraaf en de NOS. Hij speelde een cameo in de film JFK van Oliver Stone en schreef meer dan 35 boeken.

Willem Oltmans gaf een intervieuw aan een (s)linkse journalist, over de internationale politieke ontwikkelingen.

Waar was je toen de aanslagen van 9/11 gepleegd werden en wat was je eerste reactie?

Oltmans: Ik was hier, thuis. Ik kan niet met zekerheid weten wat ik dacht op dat moment, daarvoor zou ik mijn dagboek moeten nalezen. Maar mijn conclusie, toen ik hoorde dat er echte vier vliegtuigen waren gebruikt, was dat hier sprake was van een militaire operatie. Ik vroeg mij af of ze in Amerika nu eindelijk zouden gaan begrijpen hoe het is om met bommen bestookt te worden, als je van die vliegende cruise missiles op je dak krijgt. Zouden ze eindelijk begrijpen hoe het is als er onschuldige mensen in grote gebouwen, in steden of in dorpen worden aangevallen. De Amerikanen hebben zelf nooit anders gedaan dan onschuldige mensen bombarderen.

Je zag dus eerder nut dan kwaad?

Oltmans: Ik heb dertig jaar lezingen gehouden in Amerika en daar heb ik dikwijls gezegd: "Sinds de burgeroorlog hebben jullie nooit meer een bom op je kop gehad en soms denk ik, vooral als jullie dan weer Qadaffi bombarderen, of Belgrado of Bagdad, dat zoiets wel eens goed voor jullie zou zijn." Maar het heeft niets geholpen…

We zijn nu zeven maanden verder. Is voor jou duidelijker geworden wat zich heeft afgespeeld, of juist niet?

Oltmans: Ik heb vanaf het eerste moment gedacht: dat hebben ze zelf gedaan. Want ik weet hoe Amerikaanse breinen werken. Ze zijn er toe in staat. Ze hebben op Hawaï, toen Washington wist dat Pearl Harbor zou worden aangevallen, ook niets gedaan. Ze hebben die aanval toen bewust doorgang laten vinden om het Amerikaanse publiek opgewonden te krijgen, dat toen nog pro-nazi was. Dat heeft toen gewerkt om heel Amerika in die oorlog te betrekken. Ze doen het nu weer.

Hoe kijk je aan tegen Osama bin Laden?

Oltmans: Ik heb het in "Global Terrorist" geschreven. Mensen als Bin Laden en Guevara zijn oneindig veel nobeler dan Bush en John F. Kennedy en Eisenhower. Als je de waarheid weet, die altijd een halve eeuw later uitkomt, over waar de Amerikaanse presidenten toe in staat zijn geweest… Wij zijn opgevoed met het idee van Eisenhower als gentlemen die D-day heeft geleid en Normandië bevrijdt heeft. Hij is binnengehaald als held op Soestdijk door de koningin en de hele boel, maar het is eigenlijk een schurk. Waar hij toe in staat was ten opzichte van Cuba of Vietnam, het is verschrikkelijk. Gelukkig werd hij toen afgezet in ’61 en kwam Kennedy, in onze ogen een absolute held. Maar dat bleek ook een schurk. Die vroeg de maffia of ze niet wilden helpen om Castro om zeep te brengen.

Zolang de Amerikaanse breinen denken in termen van liquideren en bombarderen - desnoods met atoomwapens - omdat ze een bepaalde leider niet lusten, blijf je die ellende houden. Vroeger had je nog veto’s van Rusland en China, die hielden ze nog wel eens tegen. Maar die zijn er nu niet meer. En dat is ook het erge van hetgeen er in Frankrijk gebeurd is. Dat Le Pen zoveel stemmen kreeg, is het probleem niet. Maar de consequentie van het feit dat Jospin weg is en Le Pen nooit wint, is dat je met Chirac weer een Blair hebt, een schoothondje van Bush. Die werd de laatste jaren in toom gehouden door Jospin. De ernst van Le Pen is niet dat Le Pen is opgekomen. Het waren voornamelijk proteststemmen van mensen die ontevreden zijn met het establishment, disguisted over de manier waarop Jospin en Chiraq naar elkaar groeiden. Zoals hier de Fortuyn-stemmers, die bij Kok niet wisten of ze nou Bolkestein hoorden, en bij Bolkestein niet wisten of het Kok was. Maar de ellende in Frankrijk is dat de linkse rem weg is. Tot nu toe wisten Jospin en Vedrin tegen te houden dat Iraq weer werd aangevallen, maar dat is weg. En dat begint zo meteen ook in Duitsland, waar ze ook onrust gaan stoken om links weg te krijgen. Ook dat is een internationale operatie.

En Bin Laden is de eenzame strijder tegen dit Amerikaans imperialisme?

Oltmans: Nee, het is geen eenzame strijder. Als je leest wat mensen uit zijn omgeving over hem zeggen, of je leest een boek van het Amerikaanse Congres over intelligence - een boek van voor 11 september - en je leest wat hij zelf zegt, dan komt hij zeer sympathiek over. Hij is zo totaal anders dan hij wordt voorgesteld. Het is gewoon een Saoudi-Arabiër die van die corrupte koningen af wil, en van de corrupte business van de Amerikanen, die zeggen dat de olie van hun is. Het is precies als met Noriega, Allende, Castro, Sadam, Qadaffi, Soekarno: ze moeten allemaal een kopje kleiner worden gemaakt door de CIA.

Het zijn geen terroristen. Zeker niet als je ze vergelijkt met de VS. Want als je het op de keper bekijkt, zijn dat de grootste terroristen. De atoombom op Hirosjima een oorlogsmisdaad eerste klas. Laat staan die op Nagasaki. Wie hoor je dan over onschuldige burgers? Bin Laden is een vrijheidstrijder. Ik heb zo een groot respect voor die jongens van Hamas die de zelfmoordaanslagen plegen in Palestina. Ik krijg het er koud van als ik er aan denk. Dat je jezelf opblaast voor je land, moet je je eens voorstellen wat dat betekent. Dat zijn sùpervrijheidstrijders. Maar wij noemen helden terroristen. Voor mij zijn het helden. Hier hoor je iedereen over de burgers die in de pizzeria worden opgeblazen, maar hoe denk je dat de Duitse steden plat gegaan zijn, door de Amerikaanse en Engelse bommenwerpers? De Duitsers hadden het te danken aan hun keuze voor Hitler, en de Israëlisch hebben het te danken aan hun keuze voor Sharon. Ze krijgen een koekje van eigen deeg. Ze schreeuwen moord en brand over terroristen, maar het zijn freedom fighters.

En dan heb je geen probleem met fundamentalistische islam van iemand als Bin Laden?

Oltmans: Dat interesseert mij niets, dat mag hij zijn. Daar heb ik toch geen flikker mee te maken? Wat hij internationaal doet, is belangrijk, zoals het opbouwen van de Al Qa’ida organisatie. Je weet niet wat hij politiek precies wilt. Die vent wordt gesteund door die fundamentalistische groeperingen, maar dat wil helemaal niet zeggen dat hij zo denkt. Hij is een miljardair die misschien niet eens aan religie doet. Hij wordt door die lui gesteund en gebruikt ze natuurlijk. Als ik morgen word gesteund door een of andere idioot, denk ik ook: beter een vogel in de hand dan tien in de lucht. Hoe hij politiek en religieus denkt, weet je niet. Hij moet gewoon alle zeilen bijzetten om de strijd voort te zetten.

Nu we toch enigszins in de regio zitten, wil ik even naar het Midden-Oosten. Kan jij je licht laten schijnen op de relatie tussen Israël en de VS?

Oltmans: Israël is de 52e staat van de Verenigde Staten. Israël heet Israël maar is niet alleen een schepping van Wall Street en Washington, het is een regelrechte voortzetting van Amerika. Al die lui om Sharon heen zijn CIA-mensen, en het wemelt van de Mossad people in Washington. Die lui spelen hun spelletjes samen: twee handen op een buik.

In je laatste vlugschriften vergelijk je de strijd van Hamas en Hizbullah met het verzet van Nederlanders tegen de Duitse bezetting. Waar liggen de parallelen?

Oltmans: De parallel is dat de Palestijnen zich verzetten tegen de bezetting van hun land, zoals wij dat in de Tweede Wereldoorlog deden. En om dan te zeggen: ja maar Palestina was in het jaar 3000 voor Christus een jodenstaat… Het is gek dat de Palestijnen al ingestemd hebben, terwijl hun land gewoon is ingepikt. De Duitsers vergasten de joden en daar moeten de Palestijnen sinds 1947 voor betalen.

Waarom gebruiken de Arabische landen het oliewapen niet tegen Israël en hun bondgenoten?

Oltmans: Omdat de Arabieren net zulke schurken zijn als alle anderen. Die naaien elkaar ook allemaal bij het leven. Meneer Mubarak is de grootste schurk die Egypte ooit gezien heeft. Die laat acht miljard aan schulden schrappen om zijn soldaten ter beschikking van de Amerikaanse strijd tegen Saddam te sturen. Het is een verrader eerste klas en daar is de Arabische wereld mee doordrenkt. Er zit allemaal smeerlappen, voornamelijk vrienden van Amerika. Als alle ayatollahs roepen dat het oliewapen moet worden ingezet, is er een eerlijke vent, meneer Saddam Hoesein, die het doet. Zelfs Iran en Lybië laten zich door de VS onder druk zetten. Dus moet Saddam kapot. Hij is dus de enige die principieel is.

Heeft Israël daar dan geen bestaansrecht?

Oltmans: Geen enkele. Ik heb altijd gezegd, er zitten acht miljoen joden in Amerika, laat ze Israël oprichten in Nevada of Arizona. Daar kunnen ze een stuk woestijn krijgen, net als ze nu hebben, en er hun sinaasappelbomen neer zetten. De klaagmuur kunnen ze ook probleemloos overbrengen. Maak daar dan een heerlijke joodse staat en dan ben je van al het gelazer af.

Ik snap niet dat Saddam niet de Sadat-truc uithaalt en op een vliegtuig naar Teheran stapt om de vriendschap te herstellen. Dat hij niet naar Lybië vliegt is logisch - hij is bang dat de Amerikanen hem neerhalen - maar hij zou met Iran, Lybië, misschien Soedan en Jemen een afspraak moeten maken. Het wordt tijd dat mijn brochures in het Arabisch worden uitgegeven."
(Commentaar van de Ridder: Dit intervieuw werd gehouden vlak voor de Amerikaans-Zionistische aanval op Saddam-Irak.)

bron: http://www.elqalem.nl/elqalem/aspx/template.aspx?item_id=493&category_id=41&group_id=13

RANDOM_AVATAR
aboe Yasmin
Super lid
Super lid

door aboe Yasmin » wo _9-_nov-_2005ah, 9-11-2005ad, 9:58 am

Er is een boek van Willem Oltmans waar hij de hedendaagse politiek en oorlogszucht van Amerika en hun bondgenoten duidelijk laat zien. Dit boek is wel in het engels maar geeft wel een erg duidelijke kijk op de wereld. Het boek heet "CRY FOR WAR".

Afbeelding

Echt een aanrader.

Zie voor meer info:
http://www.boekenroute.nl/gasten/gtn1Bo ... oekID=1724

RANDOM_AVATAR
aboe Yasmin
Super lid
Super lid

door aboe Yasmin » wo _9-_nov-_2005ah, 9-11-2005ad, 10:03 am

Willem Oltmans
Willem Oltmans (10 juni 1925 – 30 september 2004) was een Nederlands journalist.

Oltmans werd geboren te Huizen, als zoon van een Nederlandse kininefabrikant. Hij groeide op in Bosch en Duin, en had dezelfde gouvernante als koningin Beatrix. Oltmans volgde het Baarns Lyceum, en studeerde aan Nijenrode en Yale University. In 1953 werkte hij op de buitenlandredactie van Algemeen Handelsblad, en in 1954 ging hij voor United Press werken, om een jaar later over te stappen naar de Telegraaf, als correspondent in Rome.

Tegen de zin van de Nederlandse overheid interviewde hij in 1956 Soekarno in Indonesië. In 1957 bepleitte hij vanuit Jakarta de overdracht van Nieuw-Guinea. Hierdoor werd hij in Nederland als landverrader beschouwd. Hij kreeg geen werk meer en verhuisde daarom naar de Verenigde Staten. In 1961 zou hij via een memorandum aan president Kennedy hebben voorkomen dat Nederland oorlog ging voeren om Nieuw-Guinea. Op zijn advies liet de Amerikaanse regering zich door Prins Bernhard voorlichten over de kwestie Nieuw-Guinea. Toen minister van Buitenlandse Zaken Joseph Luns vervolgens in Washington kwam pleiten voor de Nederlandse zaak, zou Luns te verstaan zijn gegeven dat Nederland diende te vertrekken uit Nieuw-Guinea.

Sindsdien werd Oltmans door Luns op alle mogelijke manieren tegengewerkt in het uitoefenen van zijn beroep. Na het vertrek van Luns gingen de pesterijen door; ook toen Oltmans naar Zuid-Afrika was verhuisd en de Nederlandse staat had laten weten daar te willen blijven wonen. Oltmans keerde tenslotte berooid naar Nederland terug. Hij voerde een jarenlang proces tegen de Nederlandse Staat, dat hij won. In 2000 werd hem, na arbitrage van een door Pierre Vinken voorgezeten commissie van drie, als vergoeding van hem door de Staat toegebrachte schade acht miljoen gulden belastingvrij uitgekeerd. Na 2 miljoen gulden aan advocaatskosten te hebben voldaan, kocht Oltmans van het bedrag onder meer een penthouse aan het Singel te Amsterdam en een Steinway-vleugel.

Hij had toen jaren in een eenkamer-woning te Amsterdam geleefd van een bijstandsuitkering. In 1997 nam Theo van Gogh zestien uur beeldmateriaal met hem op, met de bedoeling daaruit een televisieserie te monteren. (Een compilatie van het materiaal werd evenwel pas na hun beider dood uitgezonden.) In 1998 maakte Oltmans enkele televisieprogramma's voor Mystèr-TV van de Amsterdamse mediaondernemer Luc Sala. Hierna vond hij de weg naar Hilversum terug, en werd hij een bekende gast in diverse televisieprogramma's. Vooral de laatste jaren voor zijn dood was hij regelmatig op de Nederlandse televisie te zien. In die periode werd hij door Erik van Muiswinkel gepersifleerd in het televisieprogramma Kopspijkers.

In 1991 speelde Oltmans een bijrol (baron George De Mohrenschildt) in JFK, de film van de Amerikaanse filmregisseur Oliver Stone over de moord op president Kennedy. Oltmans vermoedde in werkelijkheid dat De Mohrenschildt meer van de moord wist en interviewde hem meerdere malen voordat De Mohrenschildt na een bezoek aan Oltmans in Amsterdam en een gezamenlijk reisje naar Luik dood werd aangetroffen in Florida. (Officiële lezing: zelfmoord; volgens Oltmans is De Morenschildt vermoord.)

Oltmans schreef tientallen boeken, en hield sinds zijn negende een dagboek bij, dat in totaal in 76 delen zal worden uitgegeven. Tot aan zijn dood in 2004 bleef hij actief als journalist, dagboekschrijver en commentator. Een jaar voor zijn overlijden begon hij nog met een website, waarop hij al snel dagelijks politiek commentaar plaatste. In de laatste jaren van zijn leven was hij goed bevriend met de weduwe van Joseph Luns' broer Huib.

Oltmans leed al geruime tijd aan kanker, en was lid van de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie (NVVE). Om de aftakeling en ontluistering die met zijn ziekte gepaard zou gaan voor te zijn maakte hij met hulp van de NVVE een einde aan zijn leven. Hij overleed op 79-jarige leeftijd in zijn woning te Amsterdam.

[bewerk]
Laatste interview
Enkele uren na zijn overlijden zond Nova in een extra uitzending een interview door Theo van Gogh uit, dat niet lang voor Oltmans dood was opgenomen en na zijn dood uitgezonden moest worden. Aan de orde kwamen onder meer de dood zelf, en de vraag en of zijn persoonlijke kruistocht van 47 jaar tegen de Nederlandse Staat geen verloren tijd was geweest. Oltmans antwoordde dat persoonlijk eerherstel nooit verloren tijd is. Van Gogh bleef vragen of Oltmans met dit eerherstel het doel van zijn leven bereikt was: "Ben je besodemieterd, er is niks veranderd! [...] Ik word nog meer gehaat dan voorheen, omdat ik nu goed bij kas ben." Later in het interview kwam ter sprake dat het leven een grote pelgrimstocht is naar 'het Grote Misschien' (grand peut-être).

De laatste vraag was: "Heb je je laatste woorden al bedacht?"
Waarop Oltmans antwoordde: "Nee, want dat is nog even niet aan de orde."

bron: wikipdia

no avatar
Bashir Mohamed

door Bashir Mohamed » wo _9-_nov-_2005ah, 9-11-2005ad, 11:40 am

Deze man verdwijnt rechtstreeks richting de hel.
Alsof het niet genoeg was dattie flikker was, heeft hij ook nogeens zelfmoord gepleegt.

Keer terug naar Voorstellen