Sheikh Ibn 'Uthaymeen: Zon draait om de aarde.

RANDOM_AVATAR
Glitch
Super Poster!
Super Poster!

Sheikh Ibn 'Uthaymeen: Zon draait om de aarde.

door Glitch » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 6:51 pm

Uit Al Uthaimeens Faatawaa Arkaan-Ul-Islaam Pagina's 67-72, Original translation: Darussalam. Vertaling van Engels naar Nederlands door TS.

Als iemand het origineel in het Arabisch kan vinden zou dit geweldig zijn.

En wees geen klein kind in deze discussie door te hameren op uitspraken die onderuit te halen zijn, maar niet curciaal zijn voor de discussie. Oftewel, met of zonder deze opvattingen, de fataawa behoudt zijn kracht. Zie '{ }' van de vertaler.

Vraag: Draait de zon om de aarde?

Het blijk uit de Islamitische bewijzen dat zij bevestigen dat het de zon is die draait om de aarde, en dat door het draaien van het (de zon) de verwisseling van de nacht en dag plaats vinden op de oppervlakte van de aarde. Het is niet voor ons om buiten de klaarblijkelijke betekenis van deze bewijzen te treden zonder bewijs dat sterker is dan dit, dat ons in staat stelt om deze anders uit te leggen dan hun klaarblijkelijke betekenis. (Dit betekend dat wij niet metaforisch kunnen interpreteren)
Onder de bewijzen dat de zon om de aarde draait, op zo'n wijze dat het de verwisseling van de nacht en dag teweeg brengt, zijn de volgende:

Allah, de Meest Hoge zegt, dat toen Ibrahim, moge vrede met hem zijn, redetwiste met degene die redeneerde over zijn Heer:
Waarlijk, Allaah brengt de zon vanuit het oosten; breng jij het dan vanuit het westen. Al-Baqarah 2:259

Hij verteld ons ook dat Ibrahim, moge vrede met hem zijn, tegen zijn vader zei:
    6:74 En (gedenkt) toen Abraham tot zijn vader Azar zei: "Neem jij afgodsbeelden tot goden? Voorwaar, ik zie dat jij en jouw volk duidelijk in dwaling verkeren."

6:75 En zo lieten Wij Abraham het koninkrijk der hemelen en der aarde zien opdat hij tot de overtuigden zou behoren.

6:76 En toen de nacht hem omhulde zag hij een ster, hij zei: "Dit is mijn Meester." Maar toen hij onderging, zei hij: "Ik hou niet van degenen die ondergaan."

6:77 En toen hij de maan zag opkomen, zei hij: "Dit is mijn Heer." Maar toen hij onderging, zei hij: "Tenzij mijn Heer mij leidt, zal ik zeker tot het dwalende volk behoren."

6:78 En toen hij de zon zag opgaan zei hij: "Dit is mijn Heer, deze is groter." Maar toen zij onderging, zei hij: "O mijn volk: voorwaar, ik ben onschuldig aan wat jullie aan deelgenoten (aan Allah) toekennen."

6:79 "Voorwaar, ik heb mijn aangezicht gewend naar Hem die de hemelen en de aarde schiep, als Hanif, en ik behoor niet tot de veelgodenaanbidders."

6:80 En zijn volk redetwistte met hem, hij zei: "Redetwisten jullie met mij over Allah, terwijl Hij mij geleid heeft? Ik vrees niet wat jullie Hem aan deelgenoten toekennen, behalve als mijn Heer iets wil. Mijn Heer omvat alles met Zijn kennis, trekken jullie (hier) dan geen lering uit?

Allah, de meest hoge zegt:
    En u zou zien dat de zon bij opkomst zich aan de rechterzijde van hun grot declineerde en bij zonsondergang zich aan de linkerzijde declineerde, terwijl zij in de open ruimte erin lagen. Dit behoort tot de tekenen van Allah. Wie door Allah geleid wordt, hij word juist geleid. En wie zichzelf tot dwaling brengt, zal nooit een helper vinden die hem op het recht pad zal brengen.. Al-Kahf 18:17

Allah, de meest hoge zegt:
    En Hij is Degene Die de nacht en de dag geschapen heeft, en de zon en de maan, allen bewegen in een baan. Al-Anbiya 21:33

En Allah, de meest hoge zegt:
    Hij doet de nacht de dag bedekken, die hem haastig najaagt; Al-Araf 7:54

Allah the Most high says:
Hij schiep de hemelen en de aarde in waarheid. Hij doet de nacht over de dag komen, en de dag over de nacht; en Hij heeft de zon en de maan in dienst gesteld; elk loopt een vaste baan. Voorzeker, Hij is de Almachtige, de Vergevensgezinde. Az-Zumar 39:5

En zijn Woorden: "Hij doet de nacht over de dag komen."

Dat is dat het er rondom draait, zoals een tulband [ergens] rondom is gedraait, wat het draaien van de nacht en dag om de aarde bewijst. Als het de aarde was die rondom hen had gedraait, dan had Hij gezegd: "He causes the earth to revolve around the night and day."

{En in Zijn Woorden:

Hij heeft de zon en de maan in dienst gesteld; elk loopt een vaste baan.

Het is duidelijk van wat hiervoor komt dat het een bewijs is dat de zon en maan in een waarneembare baan bewegen, omdat iets dat beweegt onderdanig te maken aan een beweging duideliker is dan iets wat stilstaat en niet beweegt.}

Allah, de Meest Hoge zegt:
Bij de zon en haar licht, en bij de maan als zij deze volgt, Ash-Shams 91:1-2

En de betekenis ervan is als volgt:

Het is dat het komt na het en dit is bewijs van hun beweging rondom de aarde, want als het aarde was die om heen heen draaide, dan zou de maan de zon niet kunnen volgen; eerder het zou soms het moeten volgen en soms zou het gevolgt worden door het, omdat de zon hoger is dan het. Een deductie van dit Vers vereist studie en refelectie.

Allah, de Meest Hoge zegt:
En de zon beweegt zich naar haar bestemming. Dat is het Gebod van de Almachtige, de Alwetende. En voor de maan hebben Wij Fasen bepaald tot zij als een oude tak van een palmboom wordt. De zon mag de maan niet achterhalen noch kan de nacht de dag voorbijstreven. Zij zweven elk in hun eigen baan. Ya-Seen 36:38-40

Dus, het toeschrijven van de eigenschap beweging en het beschrijven als een Gebod van van de Almachtige, de Alwetende bewijst dat het om echte beweging gaat met een vergaand Gebod, omdat de consequentie ervan de wisseling van de nacht en dag is en de seizoenen.

De Fasen van de maan zijn perioden, is een bewijs dat het hem na reist, want als het de aarde was wat er omheen draaide, dan zou het meten van de perioden zijn gebaseerd op de beweging van de aarde om de maan, niet voor de maan's beweging rondom het.

En het negeren (als vals beschrijven) van de de mogelijkheid voor de zon om de maan in te halen, en van de nacht om de dag te overschijnen zijn bewijs voor de haastige bewegingen van de zon en de maan, en de nacht en de dag.

De Profeet (Sallah Allahu Alyhe wa Sallam) zei tegen Abu Tharr, Moge Allaah tevreden zijn met hem, toen de zon net onder was gegaan:

Weet jij waar het naar toe gaat?

Hij zei, Allaah en zijn Boodschapper weten het beste. Hij zei:

Waarlijk, het gaat (beweegt zich voort) en het prostreert onder de Troon en vraagt toestemming om op te komen, en de toestemming is het gegeven. Dan (zal er een tijd komen) dat het bijna wil prostreren, maar de prostratie niet geaccepteerd zal worden, en het zal permissie vragen om zijn koers voort te zetten maar dit zal het niet toegestaan worden, het zal bevolen worden: "Keer terug waar je vandaan kwam, en zo zal het opkomen in het westen. [Reported in Al-Bukhari in the Book of the Beginning of Creation, in the Chapter: Description of the Sun and Moon (3199) and by Muslim in the Book of Faith, in the Chapter: Explanation of the Time When Faith Will not be Accepted (150).]

En het is dus extreem duidelijk uit zijn woorden: "Keer terug waar je vandaan kwam", dat het om de aarde draait en dat door de beweging van het de zonsopkomst en zonsondergang gebeuren.

Het is duidelijk uit vele Ahadith die de eigenschap opkomen, ondergaan en neer gaan van zijn zenith aan de zon, dat het de zon is dat dit doet en niet de aarde.

Er zijn zeer waarschijnlijk nog andere bewijzen die op dit moment nog niet bij mij zijn, maar wat ik heb vermeld is een samenvatting van het onderwerp, en voldoet voor mijn doel. En Allaah is de geven van succes.

Sheikh Ibn 'Uthaymeen

=======================

Zelf wilde ik deze nog toevoegen, uit de Tefsier van Ibn Kathir:

أَمَّنْ جَعَلَ الأرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ

27:61 Is not He Who has made the earth as a fixed
    abode, and has placed rivers in its midst, and has
    placed firm mountains therein, and has set a barrier
    between the two seas (of salt and sweet water)! Is
    there any ilah (god) with Allah? Nay, but most of
    them know not!

Is not He Who has made the earth as a fixed abode,
      meaning, stable and stationary, so that it does
      not move or convulse, because if it were to do so,
      it would not be a good place for people to live on.
      But by His grace and mercy, He has made it
      smooth and calm, and it is not shaken or moved.
Laatst bijgewerkt door Glitch op di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 9:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

no avatar
HomoSignificans

Re: Sheikh Ibn 'Uthaymeen: Zon draait om de aarde.

door HomoSignificans » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 7:52 pm

"When science discovers the center of the universe, a lot of people will be disappointed to find they are not it." - Bernard Baily

simon_magus
Super Poster!
Super Poster!

door simon_magus » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 8:31 pm

Ik had geen idee dat geocentrisme ook aanhang heeft bij moslim(a)s. Weer wat bijgeleerd.

Niet dat ik hier vrolijk van word. Laat ik daar maar duidelijk over zijn.

Tja. Wat kun je hierover vertellen. Misschien kun je deze links bekijken?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_Copernicus

http://nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei

http://nl.wikipedia.org/wiki/Giordano_Bruno
Afbeelding

simon_magus
Super Poster!
Super Poster!

door simon_magus » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 8:32 pm

"When science discovers the center of the universe, a lot of people will be disappointed to find they are not it." - Bernard Baily

../. schreef:Zover is de wetenschap nog niet....

Hier heb je alvast 1 iemand die teleurgesteld is. :-).
Afbeelding

no avatar
HomoSignificans

door HomoSignificans » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 8:35 pm

Ja, en ze verwerpen ook de evolutietheorie. In elk geval geloven ze nog wel in de zwaartekracht, dus het valt nog mee. Maar nu we toch van wikipedia aan het citeren zijn, waarom kijk je niet gewoon onder geocentrisme?

"Bekijken we het vanuit de klassieke mechanica, die uitgaat van een absoluut referentiestelsel, dan draaien zon en aarde om hun gezamenlijk zwaartepunt. Dit bevindt zich echter wel in de zon, op 600 kilometer van zijn middelpunt, zodat men zou kunnen zeggen dat het heliocentrisme correcter is dan het geocentrisme. Andere problemen met het geocentrisme zijn dat het betekent dat alle planeten een vreemde, heen-en-weergaande baan afleggen (in het heliocentrische model zijn dit keurige ellipsen), en dat het licht dat van verre sterren naar ons onderweg is, ieder half jaar 300 miljoen kilometer dwars op de lichtrichting verschuift, om een half jaar later weer terug op de oude positie te zijn. Dat is in strijd met de speciale relativiteitstheorie, die zegt dat licht in rechte lijnen met een constante snelheid beweegt. "

En bij heliocentrisme:

"Het model van Tycho Brahe is niet zo erg bekend. Dit model moet niet verward worden met het (eveneens geocentrische) model van Claudius Ptolemaeus. Tycho Brahe stelt dat de aarde in het midden staat, dat de maan en de zon om de aarde draaien, en de overige planeten om de zon.

(...)

Tegenwoordig weten we dat de massa van de zon veel groter is dan die van de rest van het zonnestelsel, en dat op grond daarvan de zon wel in het midden moet staan. Bovendien zien we in de loop van het jaar dat de sterren een parallactische beweging uitvoeren, en het is wel érg onwaarschijnlijk dat de zon in haar jaarlijkse beweging om de aarde alle sterren meesleept. Maar in de zeventiende eeuw wist men dat allemaal nog niet."

Óf er staat een fout in de koran (vergissing/leugen), óf je moet het niet letterlijk interpreteren maar slechts als een wijze van spreken. Kies jij maar, Glitch. ;)

RANDOM_AVATAR
Glitch
Super Poster!
Super Poster!

door Glitch » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 9:32 pm

Lieve atheïstische mede-wetenschappers.

Ik wil jullie graag wijzen op het feit dat Copernicus zijn werk nooit had kunnen schrijven zonder 500 jaar werk van Islamitische Astronomen! :D

Bekijk de onderstaande video voor minstens ongeveer 7 minuten:

[youtubewide]3LjdnKE_i9E[/youtubewide]

Relativiteit zorgt voor de meest vreemde aannames.

Één van de best bekende voorbeelden van relativiteit is het voorbeeld wat ik al eerder gaf van de bal die aan slinger zit dat vast zit aan een centraal punt. Als men geen referentie-kader heeft, in de ruimte is dat in feite zwaartekracht, dan speelt relativiteit een grote rol:

Als je een stok hebt met een bal eraan die vast zit aan een punt, die draait (of waar iemand ronddraait), dan lijkt het voor een persoon die op het middelpunt staat alsof de bal rond draait en hij stilstaat. Maar voor iemand op de bal lijkt het alsof het middelpunt (of die persoon) rond draait (wat dus ook zo is in dit geval).

Dit principe heeft ook een tegenhanger, en dit is het interessante. De bal aan de stok (of touw) wordt rondgedraaid om het stilstaande middelpunt. Voor iemand op die bal aan de ronddraaiende stok lijkt het alsof hij stilstaat en het middelpunt rondjes draait, hij heeft namelijk geen enkele referentie en ziet de ander dus draaien (onthou er is geen zwaartekracht en de versnelling is nul, wat betekend dat hij geen idee heeft of hij nu beweegt of stilstaat) hij ziet de ander bewegen dus denkt dat hij stilstaat (hij draait om hem heen en ziet zijn voorkant, linkerkant, achterkant, zijkant). Maar degene die op het stilstaande middelpunt staat ziet de bal rondjes draaien en ziet hem voor zich, links van zich, niet, rechts van zich en weer voor zich. Hij gaat er dus vanuit dat die ander ronddraait, en in dit specifieke geval is dit dus ook zo.

Het simpele heliocentrische model wat we nu hebben is een stap in de goede richting, maar niet een einddoel. Als je de video hierboven voor 2/3 hebt bekeken dan snap je misschien wat ik bedoel als ik zeg dat het universum om het middelpunt van de deference draait, maar dat alle andere planeten draaien om de equant. Deze equant draait in dit model ook om de aarde, wat in de video niet verteld wordt, maar de conclusie is die ik trek.

Voor de rest moet natuurlijk de afstand tussen de aarde en zon in verband tot de seizoenen gemodelleerd worden, dit is de volgende stap, hierdoor wordt het geheel wel zeer complex, maar daarvoor zijn er genoeg zware computers die dit kunnen berekenen :D Insha Allaah zullen hulptroepen helpen met deze volgende stap.

De Islamitische wetenschappers zijn met al-Toesi de verkeerde kant op geschoten. In plaats van de equant proberen te ontkrachten, zou deze equant in het geheel moeten zijn opgenomen.

Allaahoe Akbar, wat Allaah creëert is perfect, zonder fout. Soebhaan Allaah.

(extra puntje, zwaartekracht is een centripetale kracht, niet een centrifugale kracht. De draaiing van de aarde zorgt niet voor zwaartekracht, want iets dat je rondslingert wil altijd weg vliegen, zo dus ook alles wat op aarde is. Zwaartekracht is een naar binnen gerichte kracht die niet specifiek iets te maken hoeft hebben met een eventuele draaiingen van de aarde.)

RANDOM_AVATAR
Salah
Super Poster!
Super Poster!

door Salah » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 9:59 pm

Glitch schreef:Allah, de Meest Hoge zegt:
En de zon beweegt zich naar haar bestemming. Dat is het Gebod van de Almachtige, de Alwetende. En voor de maan hebben Wij Fasen bepaald tot zij als een oude tak van een palmboom wordt. De zon mag de maan niet achterhalen noch kan de nacht de dag voorbijstreven. Zij zweven elk in hun eigen baan. Ya-Seen 36:38-40

Dus, het toeschrijven van de eigenschap beweging en het beschrijven als een Gebod van van de Almachtige, de Alwetende bewijst dat het om echte beweging gaat met een vergaand Gebod, omdat de consequentie ervan de wisseling van de nacht en dag is en de seizoenen.

De Fasen van de maan zijn perioden, is een bewijs dat het hem na reist, want als het de aarde was wat er omheen draaide, dan zou het meten van de perioden zijn gebaseerd op de beweging van de aarde om de maan, niet voor de maan's beweging rondom het.

Laten we even kijken wat moefassir/exegeet ibn 'Ashoer (ra) zegt over de aya "En de zon beweegt zich naar haar bestemming":
ويجوز أن تكون اللام بمعنى (إلى)، أي تجري إلى مكان استقرارها وهو مكان الغروب، شبه غروبها عن الأبصار بالمستقَر والمأوَى الذي يأوي إليه المرء في آخر النهار بعد الأعمال. وقد ورد تقريب ذلك في حديث أبي ذر الهروي في صحيحي «البخاري» و«مسلم» و«جامع الترمذي» بروايات مختلفة حاصل ترتيبها أنه قال:

Let vooral op zijn eerste woorden, en dan zegt hij dit:
وهذا تمثيل وتقريب لسير الشمس اليومي الذي يبتدىء بشروقها على بعض الكرة الأرضية وينتهي بغروبها على بعض الكرة الأرضية، في خطوط دقيقة، وبتكرر طلوعها وغروبها تتكون السنة الشمسية

http://altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo ... nguageId=1

Zie voor meer en alle tafsirs van vroeger en nu: http://altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo ... nguageID=1
X

simon_magus
Super Poster!
Super Poster!

door simon_magus » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 10:06 pm

Glitch schreef:Lieve atheïstische mede-wetenschappers.

Ik wil jullie graag wijzen op het feit dat Copernicus zijn werk nooit had kunnen schrijven zonder 500 jaar werk van Islamitische Astronomen! :D

Uiteindelijk zou je kunnen stellen dat alle ontdekkingen in de techniek en wetenschap niet zouden kunnen zijn ontstaan zonder de ontwikkelingen in de prehistorie. (zie vooral: de neolithische revolutie) Dus wat dat betreft vind ik dat maar een vreemde redenering.

Niet dat ik daarmee het werk van deze wetenschappers te kort wil doen. Het opbouwen van kennis is voor mij gewoon iets dat voor alle mensen geldig is. Dat hokjesdenken in de aard van 'islamitische' & 'atheïstische' wetenschappers is overigens nogal overbodig. Dat is namelijk irrelevant.

Met vriendelijke groet.

Simon Magus.
Afbeelding

RANDOM_AVATAR
Donnie
Senior lid
Senior lid

door Donnie » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 10:19 pm

Wat is het nou, draait de aarde nou om de zon of andersom? Ik snap het effe niet

RANDOM_AVATAR
Glitch
Super Poster!
Super Poster!

door Glitch » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 10:22 pm

simon_magus schreef:

Uiteindelijk zou je kunnen stellen dat alle ontdekkingen in de techniek en wetenschap niet zouden kunnen zijn ontstaan zonder de ontwikkelingen in de prehistorie. (zie vooral: de neolithische revolutie) Dus wat dat betreft vind ik dat maar een vreemde redenering.

Niet dat ik daarmee het werk van deze wetenschappers te kort wil doen. Het opbouwen van kennis is voor mij gewoon iets dat voor alle mensen geldig is. Dat hokjesdenken in de aard van 'islamitische' & 'atheïstische' wetenschappers is overigens nogal overbodig. Dat is namelijk irrelevant.

Met vriendelijke groet.

Simon Magus.

Precies Simon Magus,

Het is daarom ook dat je gedachtegangen van de wetenschappers moet kenneen wil je hun ondervindingen kunnen verifiëren, of ontkennen.

RANDOM_AVATAR
Glitch
Super Poster!
Super Poster!

door Glitch » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 10:30 pm

Donnie schreef:Wat is het nou, draait de aarde nou om de zon of andersom? Ik snap het effe niet

Zorg er eerst voor dat je Imaan sterk is, dat is de grootste zorg.

Daarnaast, beslis of je de woorden van deze grote sheikh wil volgen of je deze hele kwestie links laat liggen.

Maak je voorlopig nog niet druk over dit geheel, maar deze sheikh zegt dat de zon om de aarde draait.

RANDOM_AVATAR
Glitch
Super Poster!
Super Poster!

door Glitch » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 10:37 pm

Salah schreef:
Glitch schreef:Allah, de Meest Hoge zegt:

Laten we even kijken wat moefassir/exegeet ibn 'Ashoer (ra) zegt over de aya "En de zon beweegt zich naar haar bestemming":
ويجوز أن تكون اللام بمعنى (إلى)، أي تجري إلى مكان استقرارها وهو مكان الغروب، شبه غروبها عن الأبصار بالمستقَر والمأوَى الذي يأوي إليه المرء في آخر النهار بعد الأعمال. وقد ورد تقريب ذلك في حديث أبي ذر الهروي في صحيحي «البخاري» و«مسلم» و«جامع الترمذي» بروايات مختلفة حاصل ترتيبها أنه قال:

Let vooral op zijn eerste woorden, en dan zegt hij dit:
وهذا تمثيل وتقريب لسير الشمس اليومي الذي يبتدىء بشروقها على بعض الكرة الأرضية وينتهي بغروبها على بعض الكرة الأرضية، في خطوط دقيقة، وبتكرر طلوعها وغروبها تتكون السنة الشمسية

http://altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo ... nguageId=1

Zie voor meer en alle tafsirs van vroeger en nu: http://altafsir.com/Tafasir.asp?tMadhNo ... nguageID=1

Je weet dat dit de woorden zijn van Sheikh Ibn 'Uthaymeen toch?

Het maakt niet uit trouwens als dit bewijs weg valt, er blijft genoeg over.

no avatar
HomoSignificans

door HomoSignificans » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 10:42 pm

Ik wil jou graag wijzen op het feit dat Copernicus zijn werk nooit had kunnen schrijven zonder waarnemingen van de christelijke Copernicus! :D

RANDOM_AVATAR
Salah
Super Poster!
Super Poster!

door Salah » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 10:53 pm

Maar natuurlijk weet ik dat dit de woorden van Sheikh ibn Uthaymeen yarhamou Allah.

Misschien kunnen we een keertje afspreken om dit soort dingen te bespreken? Je weet me PM te vinden. Ik ben erg benieuwd welke user achter Glitch schuilt en vooral omdat je zo excessief met dit soort onderwerpen bezig bent terwijl niet normaal is voor iemand die twee jaar Moslim is. Ik ben ze nooit eerder tegengekomen in ieder geval. Dus als broeders onder elkaar kunnen we best een keer afspreken toch?

Deze mening van Ibn Uthaymeen wordt vaak op anti-islam sites de draak mee gestoken, wat mij persoonlijk overigens niet uitmaakt hoor. Het is meestal niet zo dat iemand die niet zolang Moslim is bekend is met deze mening, aangezien het hier om iets gaat wat niet tot de basis hoort noch veel Moslims die praktizeren kennen deze mening van ibn Uthaymeen (ra) niet.
Pas als je veel op internet hebt gelezen over breed scala aan onderwerpen en dan nog eens in de hoek terecht komt van ibn Uthaymeen (ra) kom je deze mening tegen, waar vooral op anti islam fora mee wordt de draak gestoken hoe "dom die Moslims wel niet zijn, ze geloven nog bijna dat de aarde plat is". Terwijl o.a. ibn 'Ashoer (ra) in de woorden die ik citeerde de aya anders interpreteert en begrijpt en deze geleerde leefde eeuwen voor ibn Uthaymeen (ra). Om maar een zijweg te nemen dat het ook anders kan en is begrepen in de geschiedenis van Islam.
En nu kom jij hier als recent bekeerde Moslim dit tot op de hadith verdedigen, en nee niet alleen dat... je berispt broeders die er twijfels bijzetten. Je mag zeker deze overtuiging hebben en voor staan, maar het berispen van broeders en hardnekkig hierin doorgaan doet bij mij vragen opkomen.
En dat niet alleen, maar op basis van een vertaling van een hadith, en dan van de Engelse vertaling weer een vertaling naar het Nederlands, op basis van je eigen begrip van een vertaald woord en als je wordt gevraagd of je het Arabische woord kent geef je niet thuis.
No hard feelings hoor, maar vanaf het moment dat je farsi schrift hier kopieerde en dacht dat het om een Koran citaat ging had ik mijn twijfels al eigenlijk maar ze maar voor mij gehouden. Vooral omdat er op dit forum nogal eens wat freethinkertjes zijn geweest die zich voordeden als Moslim.

Mocht je een keer willen afspreken als broeders onder elkaar... lijkt me leuk. Deze invitatie staat genoteerd. En mocht ik fout zitten zal ik Allah om vergeving vragen en het recht zetten, bi hawlilah.
X

RANDOM_AVATAR
Glitch
Super Poster!
Super Poster!

door Glitch » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 11:03 pm

HomoSignificans schreef:

Ik wil jou graag wijzen op het feit dat Copernicus zijn werk nooit had kunnen schrijven zonder waarnemingen van de christelijke Copernicus! :D

Doe je wel eens onderzoek? Of weet je alleen maar dingen onderuit te halen die niet in jouw straatje passen?

RANDOM_AVATAR
Glitch
Super Poster!
Super Poster!

door Glitch » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 11:17 pm

Salah schreef:Deze mening van Ibn Uthaymeen wordt vaak op anti-islam sites de draak mee gestoken, wat mij persoonlijk overigens niet uitmaakt hoor. Het is meestal niet zo dat iemand die niet zolang Moslim is bekend is met deze mening, aangezien het hier om iets gaat wat niet tot de basis hoort noch veel Moslims die praktizeren kennen deze mening van ibn Uthaymeen (ra) niet.
Pas als je veel op internet hebt gelezen over breed scala aan onderwerpen en dan nog eens in de hoek terecht komt van ibn Uthaymeen (ra) kom je deze mening tegen, waar vooral op anti islam fora mee wordt de draak gestoken hoe "dom die Moslims wel niet zijn, ze geloven nog bijna dat de aarde plat is". Terwijl o.a. ibn 'Ashoer (ra) in de woorden die ik citeerde de aya anders interpreteert en begrijpt en deze geleerde leefde eeuwen voor ibn Uthaymeen (ra). Om maar een zijweg te nemen dat het ook anders kan en is begrepen in de geschiedenis van Islam.

Het persoonlijke laat ik voor wat het is voor de rest in deze topic. Al moet ik zeggen dat ik al twee dagen een zonnejaar een Moslim ben, elhemdoelilaah! :D Masha-Allaah met Pasen vorig jaar, te grappig :p

Wat anti-Islaam sites zeggen interesseert me totaal niet. Anti-Islaam sites zeggen ook dat er geen wezens uit licht kunnen ontstaan en uit vuur, en dat Allaah door regen als dauw geen mensen als gewassen kan laten ontstaan (Muslim; Boek 41, #7023 (Engelse vertaling))

Daarnaast, de hadieth is OVERDUIDELIJK. Ik zei ook al aan het begin van de topic dat het niet uit maakt als er bewijzen weg vallen of weg te strepen zijn, het overkoepelende geheel blijft staan.

Je kan zelfs de fataawa zelf aanpassen in word, waarbij je de bewijzen die op een andere, en zoals Ibn 'Uthaymeen zei, sterkere manier uitgelegd kunnen worden kan weg halen. Lees dan de fataawa nogmaals en trek dan je conclusies.

Het is hierom dat ik zei dat ik geen discussie wilde over dit het feit dat enige bewijzen weg kunnen vallen, het overkoepelde geheel blijft staan.

Vooral door de Slam-Dunk op het einde, of zoals Ibn 'Uthaymeen het uitdrukte:

het is dus extreem duidelijk uit zijn woorden: "Keer terug waar je vandaan kwam", dat het (de zon) om de aarde draait en dat door de beweging van het de zonsopkomst en zonsondergang gebeuren.

Als deze sheikh de bewoording: Extreem duidelijk, of 'extremely clear' zoals in de Engelse vertaling stond, gebruikt, dan moet men dan wel met extreem sterk ander bewijs moet komen wil men deze hadieth anders kunnen interpreteren.

So and it is extremely clear from his words: Return from whence you came that it revolves around the earth and through its revolving the sunrise and sunset occur.

Mocht iemand de Arabische versie kunnen vinden, dan zou ik die bewoording ook graag willen zien, als is het maar als bewijs voor mezelf.

De Hadieth is:

De Profeet (Sallah Allahu Alyhe wa Sallam) zei tegen Abu Tharr, Moge Allaah tevreden zijn met hem, toen de zon net onder was gegaan:

Weet jij waar het naar toe gaat?

Hij zei, Allaah en zijn Boodschapper weten het beste. Hij zei:

Waarlijk, het gaat (beweegt zich voort) en het prostreert onder de Troon en vraagt toestemming om op te komen, en de toestemming is het gegeven. Dan (zal er een tijd komen) dat het bijna wil prostreren, maar de prostratie niet geaccepteerd zal worden, en het zal permissie vragen om zijn koers voort te zetten maar dit zal het niet toegestaan worden, het zal bevolen worden: "Keer terug waar je vandaan kwam, en zo zal het opkomen in het westen. [Reported in Al-Bukhari in the Book of the Beginning of Creation, in the Chapter: Description of the Sun and Moon (3199) and by Muslim in the Book of Faith, in the Chapter: Explanation of the Time When Faith Will not be Accepted (150).]

PS

PM komt insha Allaah morgen, het is nu nogal laat :D

RANDOM_AVATAR
AarabMohammed
Super lid
Super lid

door AarabMohammed » wo _6-_apr-_2011ah, 6-4-2011ad, 10:17 am

HomoSignificans schreef:"When science discovers the center of the universe, a lot of people will be disappointed to find they are not it." - Bernard Baily
Tenzij je natuurlijk in het middelpunt van het universum gaat staan. En 'science' is geen entiteit en kan op zichzelf niets ontdekken.

En het maakt niet uit of de zon om de aarde draait of dat de aarde om haar zelf draait. In beide gevallen heeft zij een middelpunt waar het om draait. Het middelpunt zit in iedereen, alles en overal. Alles wat 360 graden kan draaien heeft een middelpunt.

Wat betreft de mening van 'Uthaymeen, dat is zijn mening, een mening die vele Moslims (waaronder ook andere geleerden), niet ondersteunen. Is overigens ook de eerste keer dat ik het hoor en ik lees niet wat hij leest in die verzen.

RANDOM_AVATAR
AarabMohammed
Super lid
Super lid

door AarabMohammed » wo _6-_apr-_2011ah, 6-4-2011ad, 10:34 am

-
Laatst bijgewerkt door AarabMohammed op wo _6-_apr-_2011ah, 6-4-2011ad, 11:26 am, in totaal 1 keer bewerkt.

RANDOM_AVATAR
Donnie
Senior lid
Senior lid

door Donnie » wo _6-_apr-_2011ah, 6-4-2011ad, 10:42 am

AarabMohammed schreef:
HomoSignificans schreef:"When science discovers the center of the universe, a lot of people will be disappointed to find they are not it." - Bernard Baily
Tenzij je natuurlijk in het middelpunt van het universum gaat staan. En 'science' is geen entiteit en kan op zichzelf niets ontdekken.

En het maakt niet uit of de zon om de aarde draait of dat de aarde om haar zelf draait. In beide gevallen heeft zij een middelpunt waar het om draait. Het middelpunt zit in iedereen, alles en overal. Alles wat 360 graden kan draaien heeft een middelpunt.

Wat betreft de mening van 'Uthaymeen, dat is zijn mening, een mening die vele Moslims (waaronder ook andere geleerden), niet ondersteunen. Is overigens ook de eerste keer dat ik het hoor en ik lees niet wat hij leest in die verzen.

Ik wilde reageren maar zag dat wat ik wilde neerzetten, vrijwel identiek overeenkomt met jouw post.

barak'Allahu fik!

Volgende

Keer terug naar Islam, Wetenschap & Filosofie