Als iemand het origineel in het Arabisch kan vinden zou dit geweldig zijn.
En wees geen klein kind in deze discussie door te hameren op uitspraken die onderuit te halen zijn, maar niet curciaal zijn voor de discussie. Oftewel, met of zonder deze opvattingen, de fataawa behoudt zijn kracht. Zie '{ }' van de vertaler.
Vraag: Draait de zon om de aarde?
Het blijk uit de Islamitische bewijzen dat zij bevestigen dat het de zon is die draait om de aarde, en dat door het draaien van het (de zon) de verwisseling van de nacht en dag plaats vinden op de oppervlakte van de aarde. Het is niet voor ons om buiten de klaarblijkelijke betekenis van deze bewijzen te treden zonder bewijs dat sterker is dan dit, dat ons in staat stelt om deze anders uit te leggen dan hun klaarblijkelijke betekenis. (Dit betekend dat wij niet metaforisch kunnen interpreteren)
Onder de bewijzen dat de zon om de aarde draait, op zo'n wijze dat het de verwisseling van de nacht en dag teweeg brengt, zijn de volgende:
Allah, de Meest Hoge zegt, dat toen Ibrahim, moge vrede met hem zijn, redetwiste met degene die redeneerde over zijn Heer:
Waarlijk, Allaah brengt de zon vanuit het oosten; breng jij het dan vanuit het westen. Al-Baqarah 2:259
Hij verteld ons ook dat Ibrahim, moge vrede met hem zijn, tegen zijn vader zei:
- 6:74 En (gedenkt) toen Abraham tot zijn vader Azar zei: "Neem jij afgodsbeelden tot goden? Voorwaar, ik zie dat jij en jouw volk duidelijk in dwaling verkeren."
6:75 En zo lieten Wij Abraham het koninkrijk der hemelen en der aarde zien opdat hij tot de overtuigden zou behoren.
6:76 En toen de nacht hem omhulde zag hij een ster, hij zei: "Dit is mijn Meester." Maar toen hij onderging, zei hij: "Ik hou niet van degenen die ondergaan."
6:77 En toen hij de maan zag opkomen, zei hij: "Dit is mijn Heer." Maar toen hij onderging, zei hij: "Tenzij mijn Heer mij leidt, zal ik zeker tot het dwalende volk behoren."
6:78 En toen hij de zon zag opgaan zei hij: "Dit is mijn Heer, deze is groter." Maar toen zij onderging, zei hij: "O mijn volk: voorwaar, ik ben onschuldig aan wat jullie aan deelgenoten (aan Allah) toekennen."
6:79 "Voorwaar, ik heb mijn aangezicht gewend naar Hem die de hemelen en de aarde schiep, als Hanif, en ik behoor niet tot de veelgodenaanbidders."
6:80 En zijn volk redetwistte met hem, hij zei: "Redetwisten jullie met mij over Allah, terwijl Hij mij geleid heeft? Ik vrees niet wat jullie Hem aan deelgenoten toekennen, behalve als mijn Heer iets wil. Mijn Heer omvat alles met Zijn kennis, trekken jullie (hier) dan geen lering uit?
Allah, de meest hoge zegt:
- En u zou zien dat de zon bij opkomst zich aan de rechterzijde van hun grot declineerde en bij zonsondergang zich aan de linkerzijde declineerde, terwijl zij in de open ruimte erin lagen. Dit behoort tot de tekenen van Allah. Wie door Allah geleid wordt, hij word juist geleid. En wie zichzelf tot dwaling brengt, zal nooit een helper vinden die hem op het recht pad zal brengen.. Al-Kahf 18:17
Allah, de meest hoge zegt:
- En Hij is Degene Die de nacht en de dag geschapen heeft, en de zon en de maan, allen bewegen in een baan. Al-Anbiya 21:33
En Allah, de meest hoge zegt:
- Hij doet de nacht de dag bedekken, die hem haastig najaagt; Al-Araf 7:54
Allah the Most high says:
Hij schiep de hemelen en de aarde in waarheid. Hij doet de nacht over de dag komen, en de dag over de nacht; en Hij heeft de zon en de maan in dienst gesteld; elk loopt een vaste baan. Voorzeker, Hij is de Almachtige, de Vergevensgezinde. Az-Zumar 39:5
En zijn Woorden: "Hij doet de nacht over de dag komen."
Dat is dat het er rondom draait, zoals een tulband [ergens] rondom is gedraait, wat het draaien van de nacht en dag om de aarde bewijst. Als het de aarde was die rondom hen had gedraait, dan had Hij gezegd: "He causes the earth to revolve around the night and day."
{En in Zijn Woorden:
- Hij heeft de zon en de maan in dienst gesteld; elk loopt een vaste baan.
Het is duidelijk van wat hiervoor komt dat het een bewijs is dat de zon en maan in een waarneembare baan bewegen, omdat iets dat beweegt onderdanig te maken aan een beweging duideliker is dan iets wat stilstaat en niet beweegt.}
Allah, de Meest Hoge zegt:
Bij de zon en haar licht, en bij de maan als zij deze volgt, Ash-Shams 91:1-2
En de betekenis ervan is als volgt:
Het is dat het komt na het en dit is bewijs van hun beweging rondom de aarde, want als het aarde was die om heen heen draaide, dan zou de maan de zon niet kunnen volgen; eerder het zou soms het moeten volgen en soms zou het gevolgt worden door het, omdat de zon hoger is dan het. Een deductie van dit Vers vereist studie en refelectie.
Allah, de Meest Hoge zegt:
En de zon beweegt zich naar haar bestemming. Dat is het Gebod van de Almachtige, de Alwetende. En voor de maan hebben Wij Fasen bepaald tot zij als een oude tak van een palmboom wordt. De zon mag de maan niet achterhalen noch kan de nacht de dag voorbijstreven. Zij zweven elk in hun eigen baan. Ya-Seen 36:38-40
Dus, het toeschrijven van de eigenschap beweging en het beschrijven als een Gebod van van de Almachtige, de Alwetende bewijst dat het om echte beweging gaat met een vergaand Gebod, omdat de consequentie ervan de wisseling van de nacht en dag is en de seizoenen.
De Fasen van de maan zijn perioden, is een bewijs dat het hem na reist, want als het de aarde was wat er omheen draaide, dan zou het meten van de perioden zijn gebaseerd op de beweging van de aarde om de maan, niet voor de maan's beweging rondom het.
En het negeren (als vals beschrijven) van de de mogelijkheid voor de zon om de maan in te halen, en van de nacht om de dag te overschijnen zijn bewijs voor de haastige bewegingen van de zon en de maan, en de nacht en de dag.
De Profeet (Sallah Allahu Alyhe wa Sallam) zei tegen Abu Tharr, Moge Allaah tevreden zijn met hem, toen de zon net onder was gegaan:
Weet jij waar het naar toe gaat?
Hij zei, Allaah en zijn Boodschapper weten het beste. Hij zei:
Waarlijk, het gaat (beweegt zich voort) en het prostreert onder de Troon en vraagt toestemming om op te komen, en de toestemming is het gegeven. Dan (zal er een tijd komen) dat het bijna wil prostreren, maar de prostratie niet geaccepteerd zal worden, en het zal permissie vragen om zijn koers voort te zetten maar dit zal het niet toegestaan worden, het zal bevolen worden: "Keer terug waar je vandaan kwam, en zo zal het opkomen in het westen. [Reported in Al-Bukhari in the Book of the Beginning of Creation, in the Chapter: Description of the Sun and Moon (3199) and by Muslim in the Book of Faith, in the Chapter: Explanation of the Time When Faith Will not be Accepted (150).]
En het is dus extreem duidelijk uit zijn woorden: "Keer terug waar je vandaan kwam", dat het om de aarde draait en dat door de beweging van het de zonsopkomst en zonsondergang gebeuren.
Het is duidelijk uit vele Ahadith die de eigenschap opkomen, ondergaan en neer gaan van zijn zenith aan de zon, dat het de zon is dat dit doet en niet de aarde.
Er zijn zeer waarschijnlijk nog andere bewijzen die op dit moment nog niet bij mij zijn, maar wat ik heb vermeld is een samenvatting van het onderwerp, en voldoet voor mijn doel. En Allaah is de geven van succes.
Sheikh Ibn 'Uthaymeen
=======================
Zelf wilde ik deze nog toevoegen, uit de Tefsier van Ibn Kathir:
- أَمَّنْ جَعَلَ الأرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ
27:61 Is not He Who has made the earth as a fixed
abode, and has placed rivers in its midst, and has
placed firm mountains therein, and has set a barrier
between the two seas (of salt and sweet water)! Is
there any ilah (god) with Allah? Nay, but most of
them know not!
Is not He Who has made the earth as a fixed abode,
- meaning, stable and stationary, so that it does
not move or convulse, because if it were to do so,
it would not be a good place for people to live on.
But by His grace and mercy, He has made it
smooth and calm, and it is not shaken or moved.