De drie groeperingen en de vierde, de Takfiriyyun! [Video]

Hamza
Super Poster!
Super Poster!

De drie groeperingen en de vierde, de Takfiriyyun! [Video]

door Hamza » do _18-_sep-_2008ah, 18-9-2008ad, 9:37 pm

As-Salamu 'alaykum wa rahmatullaah,

Voor velen is het, alle lof zij Allah, vanzelfsprekend dat de Boodschapper van Allah (salla Allaahu 'alayhi wassalam) gevolgd wordt betreffende de religieuze als wereldse zaken. Wat de Profeet (salla Allaahu 'alayhi wassalam) gebood, doen wij; en wat hij verbood, laten wij.

Dit schijnt echter niet de norm te zijn onder enkele groeperingen, waarvan:

- De Sufi-gravenaanbidders die hun Shuyukh een plek hebben gegeven die slechts is verleend aan de Profeet.
- De vastgeroeste imitators (muqallidun) van de wetscholen, die ondanks de zwakte van bepaalde meningen deze alsnog blindelings navolgen.
- De volgelingen van de leiders, die hen absolute gehoorzaamheid verlenen in zowel het goede als het slechte.

Maar naast deze drie is er nog een vierde groep, de meest verwerpelijke: de takfiryyun, de toetsenbord-“mujaahideen”; “cyber-mufti’s”. Deze dwazen die zich hoger voelen dan de geleerden en hen tot ongelovigen verklaren, terwijl ze zelf geen regel uit een boek begrijpen. De betweters, de pseudo-alwetenden, die zichzelf het Paradijs reeds hebben verzekerd en nu anderen ervan afhouden. Zonder spoor van nederigheid, denkend dat ze het allemaal beter weten. Een meelijwekkend verschijnsel dat verscheuring en ontwrichting tot doel heeft gesteld.

Deze vier groeperingen worden behandeld in deze tweedelige video van shaykh Raslaan (hafidahullaah). Klik onderaan voor de lezing die Nederlandstalig ondertiteld is:

Deel 1:
[youtube]yVyIl0VgYsY[/youtube]

Deel 2:
[youtube]ALIfBSGcxyQ[/youtube]

Moge Allaah een ieder leiden naar het Rechte Pad, ameen.

Wassalam.
Laatst bijgewerkt door Hamza op do _18-_sep-_2008ah, 18-9-2008ad, 10:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
[align=center]- Ahlus-Sunnah wal-Jamaa'ah -[/align]

no avatar
Waji

Re: De drie groeperingen en de vierde, de Takfiriyyun! [Video]

door Waji » do _18-_sep-_2008ah, 18-9-2008ad, 9:50 pm

Hamza schreef:- De volgelingen van de leiders, die hen absolute gehoorzaamheid verlenen in zowel het goede als het slechte.

*kuch* KSA *kuch*

Aboe Sief
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Aboe Sief » do _18-_sep-_2008ah, 18-9-2008ad, 9:58 pm

Broeder Hamza, Moge Allah swt u belonen met jannat al firdaws voor het plaatse van deze video's!!!!!!!

Ik vind sheikh Raslan gewoon de max!!

ALlahi hafdek ya aghi!!
"Het gedenken van Allaah is zoals water voor een vis. Wat gebeurt er als een vis uit het water wordt gehaald?" (Ibn Taymyah).

RANDOM_AVATAR
IbnTashfin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door IbnTashfin » do _18-_sep-_2008ah, 18-9-2008ad, 10:44 pm

Je vergeet de Madhkhaliyeen, degenen die hun wilaya onvoorwaardelijk aan al hukumaat al murtada hebben gegeven.

Liever een toetsenbord "Mujahid", dan een schoothondje van een Taghoet 7ashakoem.
“Usually when people are sad, they don't do anything. They just cry over their condition. But when they get angry, they bring about a change.”
-Malcolm X Rahimahu Allah

RANDOM_AVATAR
Gair
Super Poster!
Super Poster!

door Gair » do _18-_sep-_2008ah, 18-9-2008ad, 10:49 pm

Ibn Tafshin ik had je een vraag gesteld in de topic over Ridda, als je tijd hebt.. insha Allah.

RANDOM_AVATAR
Omar al-Gharieb
Super Poster!
Super Poster!

door Omar al-Gharieb » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 12:14 am

:wasalaam:

Ik wist niet dat er een videoopname werd gemaakt tijdens deze khutbah waar ik bij zat, ik krijg heimwee terug naar daar ...

barakAllahu feek voor de vertaling

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 12:43 am

Dzjazak Allahu ghairan, moge Allah jou en Aneetra rijkelijk belonen voor de tijd en inspanningen bij het vertalen.
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
Abdul'Aliy Ibn Ahmad
Senior lid
Senior lid

door Abdul'Aliy Ibn Ahmad » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 1:15 am

BarakAllahoe Fiek, Aghie Al Kareem.

Dit zou echt heel nuttig zijn voor de moslims, inchAllah.

Wa Salaam

Omar al-Gharieb schreef::wasalaam:

Ik wist niet dat er een videoopname werd gemaakt tijdens deze khutbah waar ik bij zat, ik krijg heimwee terug naar daar ...

barakAllahu feek voor de vertaling

Na3am Aghie, ik zit me te vragen waar ze de video-camera hebben liggen?

RANDOM_AVATAR
Abdul-Jabbar
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul-Jabbar » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 1:22 am

Hamza schreef:Maar naast deze drie is er nog een vierde groep, de meest verwerpelijke: de takfiryyun, de toetsenbord-“mujaahideen”; “cyber-mufti’s”.

De meest verwerpelijke? Extremisme in takfier is inderdaad verwerpelijk, maar acht jij dit meer verwerpelijk dan het aanbidden van de graven? Dus shirk akbar is minder verwerpelijk dan extremisme in takfier? Vreemde uitspraak akhie...

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 8:06 am

Hamza schreef: De vastgeroeste imitators (muqallidun) van de wetscholen, die ondanks de zwakte van bepaalde meningen deze alsnog blindelings navolgen.

Allahu Akbar. Als ik deze uitspraken van deze Shaykh in de video aan een paar geleerden zou laten zien, dan zouden zij hem werkelijk bestempelen als een grote jahil die niets weet van fiqh en de standpunten uit de periode van de Salaf.

De punten die hij naar voren bracht kan zelfs de kleinste talib al-ilm weerleggen. Maar ik vraag aan de blinde volgelingen van deze Shaykh die zijn woorden klakkeloos accepteren, op een manier waarop zij juist anderen beschuldigen dat zij ''blind volgen.''

Vertel ons met verwijzingen uit de koran en de sunnah, en de geaccepteerde juristen uit de periode van de salaf:

- WAAR in de koran en de sunnah is het huwelijkscontract (nikah tahleel) ongeldig verklaard waarbij een man in huwelijk treedt met een vrouw, zodat de vrouw weer terug kan naar haar man na 3 scheidingen (LOS van het feit dat wanneer ze dit van te voren bespreken in het contract, zij vervloekt worden in de hadith; de vraag is, wordt de vrouw weer halal voor haar ex en is het geldig?). En daarnaast moet men dit vraagstuk apart ook benaderen: mag een man met een dergelijke vrouw trouwen, waarvan hij weet dat zij terug wil naar haar man, en deze nieuwe man wordt daarvoor benaderd maar niet direct door de vrouw? Lees de Fatwa van Sh. Uthaymeen over een huwelijk met de intentie van scheiding!

- WAAR in de koran en de sunnah kunnen jullie bewijzen dat de 2 sunnah rak'aat van Fajr niet verricht mogen worden wanneer de Iqama is opgeroepen (geldt alleen voor fajr)? Weten jullie het standpunt van de Sahaba hierover? Wij hebben juist athar waarin de sahaba na het oproep tot het begin van het gebed, de 2 sunnah rak'aat gingen bidden als zij zich nog bij de imam konden toevoegen! (dit is een erkend standpunt in de Hanafi school in ieder geval)

Jullie accepteren deze uitspraken van deze Shaykh, ZONDER enig bewijs BLINDELINGS. Dus zoals jullie zeggen: wie zijn daadwerkelijke blinde volgelingen? En hoe bizar moet het zijn dat je de scholen van de salaf verwerpt?

De 2 bovenstaande kwesties zijn VEELVULDIG in de boeken van jurisprudentie behandeld en deze standpunten kwamen dus al voor in de periode van de salaf!

De mensen die deze video hebben vertaald hebben alleen meer gezorgd voor fitnah in plaats van verrijking van onze kennis. Bah!
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

no avatar
Ismail al Hollandee

door Ismail al Hollandee » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 10:28 am

BarakAllaahoe fiek Hamza!

De meest verwerpelijke? Extremisme in takfier is inderdaad verwerpelijk, maar acht jij dit meer verwerpelijk dan het aanbidden van de graven? Dus shirk akbar is minder verwerpelijk dan extremisme in takfier? Vreemde uitspraak akhie...

Na'am dit ben ik met jou eens, takfieriyeen zijn gevaarlijk echter zolang het geen kufr inhoud zijn sufi-gravenaanbidders e.d veel erger omdat hun daad grote Kufr inhoud. Ik neem aan dat Hamza dat niet zo bedoeld heeft ?

WAAR in de koran en de sunnah kunnen jullie bewijzen dat de 2 sunnah rak'aat van Fajr niet verricht mogen worden wanneer de Iqama is opgeroepen (geldt alleen voor fajr)? Weten jullie het standpunt van de Sahaba hierover? Wij hebben juist athar waarin de sahaba na het oproep tot het begin van het gebed, de 2 sunnah rak'aat gingen bidden als zij zich nog bij de imam konden toevoegen! (dit is een erkend standpunt in de Hanafi school in ieder geval)

Kan jij deze athar geven voor mij, want ik kan mij toch duidelijk herinneren een hadith waar de profeet s.a.w. zei dat na de Iqaama er geen vrijwillig gebed is ? Lijkt me anders ook onlogisch hoe kun je anders verplichte Djama'a gebed missen omdat je sunnah bijv. nog wil bidden, lijkt me nogal vreemd. Ik kan me wel herinneren dat men 2 sunnah rakaat van Fajr NA Fajr gebed kan doen als je ze gemist hebt, Wallaahoe Alam
Overigens vind ik jou manier van praten over deze geleerde en anderen ronduit onbeschoft, jij zou lering moeten trekken uit deze lezingen

Zakaria Buhktari
Webmaster
Webmaster

door Zakaria Buhktari » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 10:34 am

Djazzakkallah voor deze mooie post Aghee! :duim:
Vergeet niet om uit te geven op de weg van Allah swt, en doneer op: http://www.ontdekislam.nl/donatie.html

Hamza
Super Poster!
Super Poster!

door Hamza » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 1:58 pm

as-Salamu 'alaykum wa rahmatullaah,

Allereerst, moge Allaah degenen die du'aa voor mij hebben gedaan belonen en het betere schenken! Djazaakumu Allaahu khayran.

Voorts, het is wel indrukwekkend om te zien hoe iedere aanhanger van een groepering zijn hizb probeert te verdedigen. De discussies zijn reeds gevoerd op verschillende fora, dus zal ik die niet herhalen. Een ieder zal dragen wat zijn handen hebben voortgebracht.

Abdul-Jabbar schreef:De meest verwerpelijke? Extremisme in takfier is inderdaad verwerpelijk, maar acht jij dit meer verwerpelijk dan het aanbidden van de graven? Dus shirk akbar is minder verwerpelijk dan extremisme in takfier? Vreemde uitspraak akhie...

Dit is goed opgemerkt, maar zoals broeder Ismail al Hollandee zei, heb je het waarschijnlijk niet goed begrepen, of ik ben onduidelijk geweest.

Allaah zegt in Surat al-A'raaf (7), vers 33:

قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَنْ تُشْرِكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ مَا لا تَعْلَمُونَ
Zeg: "Mijn Heer heeft slechts de zedeloosheden (fawaahish) verboden, wat er openlijk van is en wat er verborgen van is; en de zonde; en de overtreding zonder recht; en dat jullie Allah deelgenoten toekennen, waarvoor Hij geen bewijs heeft neergezonden en dat jullie over Allah zeggen wat jullie niet weten."

Ik denk dat je de tafseer van dit vers wel kent. Hier noemt Allaah de zonden stapsgewijs op, van het minst erge naar het meest erge. En zo plaatste Allaah het spreken over hem zonder kennis als grotere zonde dan Shirk. Waarom? Omdat het spreken over Allaah zonder kennis kan leiden naar Shirk, en ook in de meeste gevallen de oorzaak is van Shirk. En vertel mij broeder; behoort het onterecht verklaren van een Moslim tot ongelovige niet tot het spreken over Allaah zonder kennis?! Takfier plaatst een mens van zijn positie als Moslim tot een positie van Kaafir, een Mushrik. Hij wordt dan buiten de rahmah van Allaah geplaatst en verzekerd voor een plek in de Hel.

Dat is wat ermee wordt bedoeld. Wa Allaahu a'lem.

Wassalam.
[align=center]- Ahlus-Sunnah wal-Jamaa'ah -[/align]

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

door Junaid » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 4:28 pm

Ismail al Hollandee schreef:Kan jij deze athar geven voor mij, want ik kan mij toch duidelijk herinneren een hadith waar de profeet s.a.w. zei dat na de Iqaama er geen vrijwillig gebed is ? Lijkt me anders ook onlogisch hoe kun je anders verplichte Djama'a gebed missen omdat je sunnah bijv. nog wil bidden, lijkt me nogal vreemd. Ik kan me wel herinneren dat men 2 sunnah rakaat van Fajr NA Fajr gebed kan doen als je ze gemist hebt, Wallaahoe Alam
Overigens vind ik jou manier van praten over deze geleerde en anderen ronduit onbeschoft, jij zou lering moeten trekken uit deze lezingen

Vind je het niet onbeschoft hoe hij praat over de volgelingen van de rechtsscholen? En IK praat er niet zo over, ik geef slechts aan hoe andere GELEERDEN erover zouden praten als zij dit te horen kregen. Ik respecteer hem en noem hem dan ook een SHAYKH hé.

Wat betreft het vraagstuk van de 2 sunna rak'aat na de iqama voor het Fard gebed. In Sharh al-Ma'ani Athar van Imam Tahawi en musannaf van Ibn Abi Shayba kun je een reeks overleveringen vinden over deze kwestie. 1 ervan is:

Abdullah ibn Mas'ud en Abu Musa verlieten Sa'id ibn al-'As. Het gemeenschappelijke gebed (van Fajr) was net begonnen en dus verrichtte Abdullah ibn Mas'ud 2 rak'a (sunnah) en voegde zich daarna toe bij iedereen. Abu Musa voegde zich (meteen) toe in de rij). (Ibn Abi Shayba: 2:251)

Ik weet in ieder geval dat Imam Malik en Imam Abu Hanifa van dit standpunt waren, en dat als iemand weet dat hij voor de tasleem van het gebed (of laatste rak'a), zich nog kan voegen bij het gebed van de Imam, dat hij dan 2 rak'a sunnah dient te verrichten. En bij ons zijn sunnah rak'aat na Fajr niet toegestaan, maar pas na zonsopkomst. Dit geldt alleen voor Fajr en niet voor andere gebeden. Er zijn een aantal bekende overleveringen bekend over de waarde van Fajr en dat is de reden voor het verschil. En we zijn op de hoogte van het gebod van de Profeet -sallallahu alayhi wasallam- wat betreft dat er geen gebed is tijdens Iqama.

En dit moet uit de buurt van de jama'a verricht worden en er moet wat afstand zijn tussen hem, en de gemeenschap.

En 'halala' komt trouwens rechtstreeks uit de koran.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

RANDOM_AVATAR
Gair
Super Poster!
Super Poster!

door Gair » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 9:35 pm

[quote="Hamza"]Ik denk dat je de tafseer van dit vers wel kent. /quote]

Waar kan ik de tafseer vinden, broeder?

no avatar
Muhammad Shishani

door Muhammad Shishani » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 10:15 pm

Delís schreef:Waar kan ik de tafseer vinden, broeder?
Probeer hier:
http://www.tafsir.com

Hier over die bepaalde Aayah:
http://tafsir.com/default.asp?sid=7&tid=17756

Maar er staat hier niet uitgelegd dat het gaat om minder grote naar grootste zonden.

RANDOM_AVATAR
Gair
Super Poster!
Super Poster!

door Gair » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 10:21 pm

Zo'n lange uitleg over zo'n kleine aya, soubhannallah.

no avatar
Muhammad Shishani

door Muhammad Shishani » vr _19-_sep-_2008ah, 19-9-2008ad, 10:37 pm

@Hamza. Allaahoe akbar... wat een lezing. Vooral wanneer hij praat over de takfieriyyoen! Allaahoe akbar! Hoe vaak ik op Youtube e.a. sites zie dat onwetende takfieriyyien beweren dat Ibn Baaz, Al-'Oethaymien e.a. (rahimahoemoellaah) "de voeten van de koning kussen" en "fatwa's geven voor 50$". Allaahoel moesta'aan. Moge Allaah hen geven wat zij verdienen. Dwalenden, dwalenden, dwalenden! Allaahoe akbar. Als ik zulke domme uitspraken zie, heb ik zin om die idioten naar KSA te sturen en hen daar te executeren! Eens zien of zij dáár hun honden-van-de-Hel-ideologie zullen verkondigen! Laa hawla wa laa qoewwata illaa billaah!

Moge Allaah hun dwaling blootleggen aan mensen en moge Allaah de moslimregeringen hen in de gevangenissen laten gooien met enkel brood en water voor maanden! Dat zodat zij hun fitan voorzichzelf houden en de Oemmah niet nog verzwakken! Allaahoemma aamien!

Moge Allaah ons allen standvastig maken.

ahlus_sunnah
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door ahlus_sunnah » za _20-_sep-_2008ah, 20-9-2008ad, 1:58 am

Afbeelding
Amir ul Mumineen!
أهل السنة والجماعة‎

RANDOM_AVATAR
IbnTashfin
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door IbnTashfin » za _20-_sep-_2008ah, 20-9-2008ad, 4:49 am

Muhammad ibn Musa, volgens mij zit er iets onder je ctrl I toetsen.
“Usually when people are sad, they don't do anything. They just cry over their condition. But when they get angry, they bring about a change.”
-Malcolm X Rahimahu Allah

Volgende

Keer terug naar 'Aqiedah - Geloofsleer