Groot te kort in islamitische pleeggezinnen in Gelderland

Vragen en opmerkingen betreffende de Islamitische opvoeding
Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

Groot te kort in islamitische pleeggezinnen in Gelderland

door Nihal » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 2:12 pm

Van mijn vriendin, die bij bureau jeugdzorg werkt, kreeg ik de vraag, om een oproep te plaatsen om islamitische pleeggezinnen te werven.
Als jeugdbeschermer loopt ze er regelmatig tegen aan, dat er een kind tijdelijk of definitief uit huis geplaatst moet worden, wat vaak voor de ouders en het kind dramatisch genoeg is. Vaak wordt de wens uitgesproken om het kind in een islamitisch gezin te plaatsen. Vaak lukt dit niet omdat er een te kort is aan islamitische pleeggezinnen.
In Gelderland is er niet speciaal een islamitische pleegzorg. Als islamitisch pleeggezin, moet je je aanmelden bij Lindenhout Pleegzorg http://www.lindenhout.nl/pleegzorg
Lindenhout heeft een groot te kort en dit is zeer ernstig, want hierdoor worden kinderen geplaatst in gezinnen met totaal andere waarden en normen.

Dus mensen uit Gelderland, denk eens na over pleegzorg, kan je dit, heb je hier ruimte voor, heb je wat extra liefde over of ken je mensen die hier eventueel geschikt voor zijn, breng het eens onder de aandacht.

Niet alleen Gelderland, er is in heel Nederland een tekort aan islamitische pleeggezinnen, mensen met oproepen uit andere gebieden (graag met link waar ze naartoe kunnen voor info), plaats ze er rustig bij.
Rijkdom is niet hoeveel je kunt kopen, maar hoeveel je kunt geven.

This board requires you to be registered and logged-in before you can view hidden messages

HichamIslam
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: Groot te kort in islamitische pleeggezinnen in Gelderland

door HichamIslam » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 2:20 pm

Mooi initiatief! (studie) Zou ook wel willen hoor maar woon niet in Gelderland en ben nog te jong :schamen:
[align=center]''Met de waarheid veroveren wij het Universum.''
Afbeelding
"O Allah! vergeef me en heb genade!"[/align]
Garandeerd die jongste op IO!

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 2:29 pm

HichamIslam schreef:Mooi initiatief! (studie) Zou ook wel willen hoor maar woon niet in Gelderland en ben nog te jong :schamen:

Maar een mooi initiatief om je voor te nemen voor later natuurlijk. Wat niet is, kan nog komen.

This board requires you to be registered and logged-in before you can view hidden messages

HichamIslam
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door HichamIslam » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 2:36 pm

Kan dat dan ook als ik niet in Gelderland woon?
[align=center]''Met de waarheid veroveren wij het Universum.''
Afbeelding
"O Allah! vergeef me en heb genade!"[/align]
Garandeerd die jongste op IO!

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 6:09 pm

Ja natuurlijk, overal in Nederland worden islamitische pleeggezinnen gevraagd. Er is momenteel overal een tekort.

zaytoen
Super Poster!
Super Poster!

door zaytoen » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 6:44 pm

assalaam alaikom

mooi zeg dat je dit op het forum plaats.

moge Allah SWT de mensen wakker schudden en t mogelijk maken
dat ze broedertjes en zustertjes kunnen opvangen.
moge Allah SWT deze kinderen beschermen.

salaam
Laatst bijgewerkt door zaytoen op di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 7:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Oh Allah! Maak nuttig voor mij wat U mij geleerd hebt en leer mij kennis die nuttig zal zijn voor mij

no avatar
*Hind*

door *Hind* » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 7:00 pm

Helaas, wij kunnen dat niet aan. Ik vind het zo erg om te lezen. Ik ben heel ziek geweest en mijn kindjes zouden dan evt. ook tijdelijk overnachten bij een pleeggezin (ruim een jaar geleden). Ik heb het tegen kunnen houden, want ik durfde dat niet aan. Helaas is dat niet altijd mogelijk.
Moge Allah mensen bewust maken van de nood en er vele islamitische pleeggezinnen bij laten komen, amien.

zaytoen
Super Poster!
Super Poster!

door zaytoen » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 7:10 pm

assalaam alaikom

wat we wel kunnen doen, als we zelf niet de mogelijkheden hebben om kinderen op te vangen, is dit doorgeven aan de broeders en zusters die dit niet hebben gelezen...

en ogen en oren openhouden natuurlijk.

maar moet een kind in een pleeggezin full-time daar verblijven?
misschien kunnen mensen niet full-time kinderen opvangen maar wel een aantal uur.
mochten kinderen in een niet-moslim pleeggezin zijn beland, kunnen ze wel misschien voor aktiviteiten naar moslimgezin. bijvoorbeeld om dan in het weekend naar de moskee te gaan.
of andere dingen waar ze zich onder de moslims kunnen begeven.
dan heb het kind iets van herkenning, beter als helemaal niets.
ik zou dit dan doen bij bijvoorbeeld oudere kinderen en goed opletten of een kind dit aankan.

Insha Allah begrijpen jullie wat ik bedoel

salaam
Oh Allah! Maak nuttig voor mij wat U mij geleerd hebt en leer mij kennis die nuttig zal zijn voor mij

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 7:37 pm

Voor mij is het nog een logische vraag, wat ik nog mooier vind is dat een niet moslim dit aan mij vraagt, omdat ze er zoveel moeite mee heeft, dat ze haar moslimkindjes niet in een moslimgezin kan plaatsen.

Maar ze vertelde ook dat er al meerdere dingen zijn gedaan om moslims te bereiken, maar dit tot nog toe, weinig heeft opgeleverd.
Ik had bedacht dat het mss wel een idee is om een lezing te organiseren over pleegzorg in de moskee, en daar Lindenhout pleegzorg bij uit te nodigen, om verdere vragen te beantwoorden en toe te lichten.
Mss hebben jullie nog wat ideeen hoe er meer gezinnen bereikt kunnen worden. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die dit zouden willen doen, maar ook niet zo goed weten hoe of wat.

Ik moet wel even uitleggen, dat Lindenhout Pleegzorg, voor de algemene pleegzorg is, maar er is ook speciale pleegzorg voor ama's (minderjarige asielzoekers) en er is ook nog de William Schrikkergroep, die werken met gehandicapte kinderen. Een compleet andere doelgroep, omdat ze vaak niet uit probleemgezinnen komen, maar soms raken gezinnen overbelast wanneer een gehandicapt kind teveel zorg vraagt. Dit soort gezinnen kunnen tijdelijk ontlast worden. Wijzelf hebben op die manier een weekend pleegzoon gehad, verstandelijk gehandicapt, alleenstaande vader, zonder familiebanden in Nederland. In zijn geval ging het puur om ontlasting.

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 8:21 pm

zaytoen schreef:assalaam alaikom

wat we wel kunnen doen, als we zelf niet de mogelijkheden hebben om kinderen op te vangen, is dit doorgeven aan de broeders en zusters die dit niet hebben gelezen...

en ogen en oren openhouden natuurlijk.

maar moet een kind in een pleeggezin full-time daar verblijven?
misschien kunnen mensen niet full-time kinderen opvangen maar wel een aantal uur.
mochten kinderen in een niet-moslim pleeggezin zijn beland, kunnen ze wel misschien voor aktiviteiten naar moslimgezin. bijvoorbeeld om dan in het weekend naar de moskee te gaan.
of andere dingen waar ze zich onder de moslims kunnen begeven.
dan heb het kind iets van herkenning, beter als helemaal niets.
ik zou dit dan doen bij bijvoorbeeld oudere kinderen en goed opletten of een kind dit aankan.

Insha Allah begrijpen jullie wat ik bedoel

salaam

Als antwoord op je eerste vraag, een kind komt vaak wel fulltime in een pleeggezin, maar er bestaat ook weekend opvang. (zoals hiervoor beschreven). Maar dan wel dat het terugkeert, dus niet eenmalig ofzo. Wij hebben het voor 5 jaar gedaan.
Maar iets opzetten voor die kinderen die in niet moslim gezinnen zitten, ik weet niet of dat mogelijk is, maar zou wel een oplossing kunnen zijn. En zal ik eens als idee brengen. Mss dat je je als gezin zou kunnen opgeven, die 1 keer per week tijd wil besteden om het kind mee te nemen naar de moskee, of om z'on gezin wat uit te leggen over de islam. De do and the don'ts, zodat er meer rekening gehouden kan worden of begrip voor is. Ik laat je weten of ze hier evt.wat mee kunnen.

Ummu_Yahyah
Senior lid
Senior lid

door Ummu_Yahyah » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 8:22 pm

Masha Allaah! Ik ben echt blij dat deze oproep wordt gedaan! Er is een enorm tekort aan islamitische pleeggezinnen, dit dient enorm veel aandacht te krijgen binnen onze gemeenschap. Baraka Allaahu feeki voor de link!
Silenced...

RANDOM_AVATAR
waytoparadise
Super lid
Super lid

door waytoparadise » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 8:23 pm

Ik ben nog niet getrouwd en heb op dit moment niemand op het oog

Kan ik als moslim een kind adopteren zonder?

RANDOM_AVATAR
Samira
Pro Ontdekker !!

door Samira » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 8:36 pm

[align=justify]Assalaamu 'alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh,

Kan dit tekort niet te wijten zijn aan onwetendheid bij de moslimgemeenschap hierover? Het is misschien een idee om een landelijk project te starten met infoavonden in Moskeeën over pleegzorg, zowel vanuit islamitisch oogpunt als informatie vanuit de pleegzorg zelf. Ik geloof niet dat de harten van de moslims koud zijn geworden, maar dat er gewoon veel onwetendheid heerst. Moge Allaah deze kinderen een veilig en warm thuis schenken, waarin zij kunnen opgroeien tot sterke en gelukkige mensen. Aameen.

Ik zou zelf heel graag pleegouder willen zijn in de toekomst insjallaah, als ik "groot" ben en een eigen woonst heb.
[/align]
Niet meer actief.

RANDOM_AVATAR
riez
Super lid
Super lid

door riez » di _5-_apr-_2011ah, 5-4-2011ad, 8:41 pm

Bij ons hebben weleens flyers gehangen om islamitische pleegzorg onder de aandacht te brengen. Die hingen dan bij de islamitische slagers.. Het zou idd veel meer besproken moeten worden. Soms heb ik ook wel t idee dat er toch een beetje een taboe omheen hangt, dat je dit soort situaties niet tegen zou komen bij moslims. Insha allah komen er ouders bij, wij hebben op dit moment ook geen energie om dit aan te gaan, insha allah later...

Om islamitische kids in niet islamitische gezinnen mee te nemen naar bv moskee oid vind ik wle sympathiek gedacht, maar zou dat niet onwijs veel verwarring bij de kinderen ook opleveren? Eerst al uit huis, weg bij papa/ mama en naar vreemde mensen. En dan weer andere mensen erbij? Op zich een goed idee, maar dan moet er denk ik wel heel veel zorgvuldigheid betracht worden. Want meestal zijn die kids niet helemaal "schade" vrij, hebben al veel meegemaakt...
Al Baqara:62 Those who believe (in the Qur'an), and those who follow the Jewish (scriptures), and the Christians and the Sabians,- any who believe in Allah and the LAST DAY, and work righteousness, shall have their reward with their Lord; on them shall be no fear, nor shall they grieve

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » wo _6-_apr-_2011ah, 6-4-2011ad, 12:00 pm

waytoparadise schreef:Ik ben nog niet getrouwd en heb op dit moment niemand op het oog

Kan ik als moslim een kind adopteren zonder?

Voor een kind adopteren, zitten heel veel eissen aan, dit is een hele lange procedure. Bij pleegzorg is dit een ander verhaal. En hoef je niet persé een partner te hebben. Het gaat erom dat je een kind een stabiele situatie kan bieden. Maar of je dit in je eentje kan doen, weet ik niet. Wel wordt je gescreend als pleegouder zijnde. Als er sprake is van een strafblad in het verleden, dan volgt er een onderzoek door de kinderbescherming. Een strafblad hoeft niet te betekenen dat je geen pleegouder kan zijn, omdat je je leven ook nog kan veranderen. Je kan leren van je fouten. Als je een strafblad hebt in een zedendilict kan je het wel vergeten uiteraard.

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » wo _6-_apr-_2011ah, 6-4-2011ad, 12:09 pm

Samira schreef:[align=justify]Assalaamu 'alaykum wa rahmatullaahi wa barakaatuh,

Kan dit tekort niet te wijten zijn aan onwetendheid bij de moslimgemeenschap hierover? Het is misschien een idee om een landelijk project te starten met infoavonden in Moskeeën over pleegzorg, zowel vanuit islamitisch oogpunt als informatie vanuit de pleegzorg zelf. Ik geloof niet dat de harten van de moslims koud zijn geworden, maar dat er gewoon veel onwetendheid heerst. Moge Allaah deze kinderen een veilig en warm thuis schenken, waarin zij kunnen opgroeien tot sterke en gelukkige mensen. Aameen.

Ik zou zelf heel graag pleegouder willen zijn in de toekomst insjallaah, als ik "groot" ben en een eigen woonst heb.
[/align]

Heel goed punt wat jij hier noemt zuster Samira, want ik denk dat onwetendheid idd een grote rol speelt. Vandaar ook mijn idee om dit in combinatie met een lezing te doen.

Nihal
Forum Moderator
Forum Moderator

door Nihal » wo _6-_apr-_2011ah, 6-4-2011ad, 12:20 pm

riez schreef:Bij ons hebben weleens flyers gehangen om islamitische pleegzorg onder de aandacht te brengen. Die hingen dan bij de islamitische slagers.. Het zou idd veel meer besproken moeten worden. Soms heb ik ook wel t idee dat er toch een beetje een taboe omheen hangt, dat je dit soort situaties niet tegen zou komen bij moslims. Insha allah komen er ouders bij, wij hebben op dit moment ook geen energie om dit aan te gaan, insha allah later...

Om islamitische kids in niet islamitische gezinnen mee te nemen naar bv moskee oid vind ik wle sympathiek gedacht, maar zou dat niet onwijs veel verwarring bij de kinderen ook opleveren? Eerst al uit huis, weg bij papa/ mama en naar vreemde mensen. En dan weer andere mensen erbij? Op zich een goed idee, maar dan moet er denk ik wel heel veel zorgvuldigheid betracht worden. Want meestal zijn die kids niet helemaal "schade" vrij, hebben al veel meegemaakt...

Helaas hangt er soms ook nog een taboe omheen. Een kind wat tijdelijjk of definitief uit huis geplaatst wordt, hoeft niet altijd te maken te hebben met ouders die slecht voor het kind zijn. Het kan ook zijn dat door bijvoorbeeld ziekte of psychische nood, de draagkracht van de ouders dusdanig verminderd dat ze het niet aankunnen. Een tijdelijke uit huisplaatsing, geeft ouders dan de kans om er wat mee te doen, en het kind de rust, om niet midden in een die stress te blijven zitten.
Vroeger werd er te snel een kind definitief uit huis geplaatst. Dit is inmiddels achterhaald en moet er gestreefd worden dat een kind weer terug gaat naar ouders. Er is gebleken, dat kinderen, toch het beste af is bij zijn/haar eigen ouders.
Maar er speelt nog meer, in de islam, worden situaties vaak binnen de familie opgelost. Een kind gaat naar een zus of een oma. Echter in het stress leven wat wij hier in Nederland kennen is dit niet altijd ideaal. Ook kan ermee spelen, dat je de vuile was niet buiten hangt. Iemand kan dus te maken hebben met problemen, maar niet willen of durven delen met hun naasten. Kinderen kunnen hier de dupe van worden, pleegzorg kan dan een oplossing bieden. Als het om ernstige problematiek gaat, zoals bijvoorbeeld huiselijk geweld, is een plaatsing binnen de familie niet altijd een goede oplossing, omdat er te makkelijk vanuit de ouders, toch weer een ingang is naar het kind toe. In dat soort gevallen, is er vaak geen contact met de pleegouders, en gaan de contacten met het kind via bureau jeugdzorg.

RANDOM_AVATAR
hidjraa
Super Poster!
Super Poster!

door hidjraa » wo _27-_apr-_2011ah, 27-4-2011ad, 7:51 pm

Ik zou heel graag in de toekomst pleegouder willen worden, maar jah ik zit op dit moment fulltime op school. Je rent en je haast en daar zou ik me tegenover zo een kind heel schuldig voelen. Over liefde maak ik me geen zorgen en over de aandacht ook niet, maar jah. Wat zoeken die bureau's moet je huisvrouw zijn? Wat zijn de eisen? Een pleegkind dat bij mij zal komen, zal incha allah een rustige, islamtische thuissituatie krijgen, maar wel naar de naschoolse opvang moeten meerdere dagen in de week. Dat zijn de punten die mij tegenhouden.

Keer terug naar Islam en Opvoeding