opvoeding in een gemengd huwelijk

Vragen en opmerkingen betreffende de Islamitische opvoeding
RANDOM_AVATAR
bommeke4ever
Beginner
Beginner

opvoeding in een gemengd huwelijk

door bommeke4ever » di _4-_maart-_2008ah, 4-3-2008ad, 7:35 pm

hallo,
heb een vraagje aan jullie.Ik ben nu iets meer dan een jaar gehuwd met mijn marokaanse man.Ben momenteel 24 weken zwanger.Daar ik zelf nog veel over de islam aan het leren ben zal het moeilijk worden om ons kindje alles te kunnen leren.Wat als ons kindje vragen stelt waar ik zelf niet kan op antwoorden?Ik spreek zelfs nog niet voldoende Arabisch enzo ben naar school aan het gaan.Zijn er nog mensen in deze situatie?
Groetjes

RANDOM_AVATAR
Oum 'Abdul-Qadir
Senior lid
Senior lid

Re: opvoeding in een gemengd huwelijk

door Oum 'Abdul-Qadir » di _4-_maart-_2008ah, 4-3-2008ad, 7:43 pm

Assalamoe alaikoem

Ik bevind me niet in dezelfde situatie als jou, maar ik kan je wel het advies geven; zoveel mogelyk kennis blijven opdoen. Blijven lezen, blijven leren, blijf vragen stellen en blijf Allah subhana wa tala vragen om hulp. Elkedag is een dag om kennis optedoen, elke dag is een dag om weer iets nieuws te leren. Dus lieve zuster, blijf je kennis verbreden en zo zal je insha'Allaah het kindje op een leuke, lieve en kinderlijke wyze kennis kunnen laten maken met de Islaam.

En als je kindje er eenmaal is insha'Allaah, hoef het nog niet zo tezyn dat je alles moet weten. Zelfs dan zou ik zeggen, blijf kennis opdoen en blijf leren, en het zal insha'Allaah een stuk makkelijker worden als het gaat om het beantwoorden van vragen.

Moge Allah subhana wa tala het voor je gemakkelijken

Wa alaikoem salaam

florien
Super Poster!
Super Poster!

door florien » wo _5-_maart-_2008ah, 5-3-2008ad, 9:10 am

salaam,
dat is een van de redenen waaarom ik gewacht heb
met kinderen, ben me eerst in het geloof en in ons
huwelijk gaan verdiepen, zodat ikze inssa allah een goede
basis kan geven!
ik ben moslima geworden voor de kinderen kwamen alhamdoelillah!
ikwil mijn kinderen het goede vorbeeld geven!
en dat gaat makkelijkeer als je eerst zelf veel kennis opdoet,
en als de kinderen er zijn heb je er minder tijd voor!
alhamdoelillah gaat het goed en heb ik een dochter van 10
die ook hadjaab draagt alhamdoelillah!
maar toch valt het niet mee, ik ben een westerse moslima en hij een
eerste generatie moslim, dat geeft soms wel de nodige discussies!
hij is behoorlijk streng in opvoeden, misschien beter allahoe 3alam.
maar inssah allah ga je het heel goed doen met de kids!
geniet maar van je zwangerschap, dit is je ook gegund door allah swt!
malaikom salaam zuster florien! salam zus

Yasminaaa
Super Poster!
Super Poster!

door Yasminaaa » wo _5-_maart-_2008ah, 5-3-2008ad, 11:40 am

Salaam alaikoum,

Ik ben ook getrouwd met een Marokkaanse man en ben zelf Nederlands. Ik ben op dit moment ook zwanger al 38 weken Alhamdoelilah en zit dus tegen de laatste weken aan...
Ik ben sinds een jaar moslima geworden. Ik zal ook nog lang niet zoveel weten om ons kindje alles te kunnen leren, maar dat weet niemand lijkt mij :hmm:
Zoals Zainab01 al zei elke dag is een nieuwe dag om kennis op te doen, om bij te leren om zoveel mogelijk te lezen en dan komt het InshaAllah allemaal goed :D

salam zus

florien
Super Poster!
Super Poster!

door florien » vr _21-_maart-_2008ah, 21-3-2008ad, 4:33 pm

salaam,
mag ik je vragen yasmins hoe het met je gaat?
ben wel benieuwd, straks de geboorte van de kleine,
een hele verantwoordelijkheid, geniet ervan meid!
als jezelf goed bezig bent met het geloof breng je
het vanzelf wel over hoor!!!

no avatar
*Hind*

door *Hind* » vr _21-_maart-_2008ah, 21-3-2008ad, 6:14 pm

Ja, ik ben ook als Nederlandse getrouwd met een van oorsprong niet-Nederlandse moslimman. Bij ons gaat het uitstekend. (Onze dochter is nog maar twee). We hebben afspraken gemaakt en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.

RANDOM_AVATAR
hidjraa
Super Poster!
Super Poster!

door hidjraa » wo _26-_maart-_2008ah, 26-3-2008ad, 12:06 pm

asalaamoe alaikom

Gewoon met de islam opvoeden dat is nummer 1 en het liefst van beide kanten geen tradities. en de leuke dingen van elke cultuur meegeven zoals het eten en de taal. Dat als je kinderen bij beide families zijn dat ze allebei de talen kunnen verstaan, zodat het in de familie geen buitenbeentjes worden. Voor de rest geen bijzondere afspraken gemaakt.

Vreemdeling
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Vreemdeling » wo _26-_maart-_2008ah, 26-3-2008ad, 6:19 pm

bommeke4ever schreef:hallo,
heb een vraagje aan jullie.Ik ben nu iets meer dan een jaar gehuwd met mijn marokaanse man.Ben momenteel 24 weken zwanger.Daar ik zelf nog veel over de islam aan het leren ben zal het moeilijk worden om ons kindje alles te kunnen leren.Wat als ons kindje vragen stelt waar ik zelf niet kan op antwoorden?Ik spreek zelfs nog niet voldoende Arabisch enzo ben naar school aan het gaan.Zijn er nog mensen in deze situatie?
Groetjes

Asalaam alaykoum wa rahmatullahi.

Soms kunnen de kleine zaken de kinderen al op het rechte pad brengen. Het begint allemaal bij het goede gedrag en het geloven in Allah subhanna watta allah. Als de kinderen nog klein zijn moet je ze er op attend maken dat alles om hun heen gemaakt is door Allah (swt) vertel ze de verhalen van de profeten wat er insahAllah voor moet zorgen dat ze interesse krijgen in hun deen. Dit zijn kleine zaken waar je niet zoveel kennis over moet hebben, je kan gewoon een boekje bij kopen en dan insahAllah voorlezen. als ze een leeftijd hebben bereikt van rond de 6 a 7 kan je ze wat meer over hun deen gaan vertellen, zoals het gebed en dat ze deze samen met jou kunnen doen. Dit kan natuurlijk ook al eerder.

Daarnaast een belangrijk iets. is achlaaq, wanneer de kinderen zien dat hun beide ouders op respectvolle manier met elkaar omgaan en dat ook met de kinderen zijn zullen ze insahAllah in een goede omgeving opgroeien waarin ze dat insahAllah ook zullen overnemen.

En na 6 jaar insahAllah zal je kennis wel vermeerderd zijn en anders heb je altijd nog je man haha.

Moge Allah swt het gemakkelijk maken om voor de kinderen te zorgen. En inshaAllah al ons kinderen op het pad brengen zoals onze Profeet saws ons voor is gegaan. Ameeeeen.
Subhanaka Allahoe wa bi hamdiek, Ashadoe an la Ilaha illa Ant, stagfirouka wa atouboe ilaik.

De Ummaah is als een lichaam, als een deel ervan pijn heeft, wordt het overal gevoeld!

أبوبصير

no avatar
*Hind*

door *Hind* » wo _26-_maart-_2008ah, 26-3-2008ad, 8:52 pm

hidjraa schreef:asalaamoe alaikom

Gewoon met de islam opvoeden dat is nummer 1 en het liefst van beide kanten geen tradities. en de leuke dingen van elke cultuur meegeven zoals het eten en de taal. Dat als je kinderen bij beide families zijn dat ze allebei de talen kunnen verstaan, zodat het in de familie geen buitenbeentjes worden. Voor de rest geen bijzondere afspraken gemaakt.
Wat bedoel je met het vetgedrukte? :schamen:

RANDOM_AVATAR
hidjraa
Super Poster!
Super Poster!

door hidjraa » ma _31-_maart-_2008ah, 31-3-2008ad, 12:53 pm

asalaamoe alaikom

Nou gewoon ik vind veel arabische culturen het tegenovergestelde van de islam en breng ze dat liever daarom niet bij. De islam is genoeg snappie.

Keer terug naar Islam en Opvoeding