Bekeerlingendag 2011 was GESLAAGD

Hier kunnen actuele zaken besproken worden. *Dit is geen nieuws forum!*
RANDOM_AVATAR
oumed
Senior lid
Senior lid

Re: Bekeerlingendag 2011 was GESLAAGD

door oumed » ma _17-_jan-_2011ah, 17-1-2011ad, 10:44 pm

Veel van het publiek dat van afstand bijvoorbeeld een wedstrijd volgt, weet vaak hoe het het beste zou moeten gaan, maar wanneer iemand daaruit midden in die wedstrijd wordt gegooid, zal die wel anders piepen.

Just_Amena
Beginner
Beginner

door Just_Amena » ma _17-_jan-_2011ah, 17-1-2011ad, 11:01 pm

hier komt toch een knuffel reactie hoor: ahhhhhhhhhh.....
Ja zo had ik het niet bekeken, en had ook niet verwacht dat jullie zooooo veel kritiek zouden krijgen.. (eek)

sorry :-(

:uitstekend: al bij al was bekeerlingendag 2011 zeker geslaagd, en al het werk wat iedereen gedaan heeft? Geweldig! Echt waar! En dit zeg ik niet omdat ik het zielig vind :uitstekend:

G.Salem
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door G.Salem » ma _17-_jan-_2011ah, 17-1-2011ad, 11:16 pm

Nourdeen... ik vond dat je het prima had gedaan, had het zelf i.i.g. niet beter kunnen doen :uitstekend:

Wassalaam,
[align=center]9. "Voorwaar, deze Koran leidt naar wat rechter is..." (Soerah [17] Al-Israa)

28. "...Door het gedenken van Allaah komen de harten tot rust." (Soerah [13] Ar-Ra'd)[/align]

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 12:20 am

Ayasha schreef:salam aleikum

Beste zuster, heb jij dan ook niet het voornemen om op hadj te gaan, onder het mom van "Beter voorkomen dan bestrijden" (het gezegde luidt eigenlijk: "Beter te voorkomen dan te genezen". )

Daar zul je aanhoudend mannen zien en er zelfs fysiek mee in aanraking komen, of je wilt of niet.

Zal ik je heel eerlijk zeggen dat ik precies om die reden heel erg tegen Hadj op zie! En denk je dat de geleerden dat niet zo erg vinden? Sterker nog, Shaikh Bin Baaz rahimahullah heeft gezegd dat het precies om die reden voor een vrouw AFGERADEN is om meerdere keren Hadj te doen! Verder mengde 'Aa-ishah radhiallahu 'anha zich ook NOOIT of te nimmer tussen mannen, ZELFS tijdens Tawaaf hield zij zo groot mogelijke afstand tot de mannen (dus ze was ver weg van de ka'bah) en hield zij slechts haar linkeroog onbedekt. Als er dan een man in de buurt kwam bedekte ze die alsnog! Dat is toch wat anders dan dat koude geduw en getrek tussen mannen en vrouwen van tegenwoordig. Een vreemde botst tegen een vrouw aan en haar man voelt helemaal niks.
http://www.islamqa.com/en/ref/66800/

nourdeenwildeman schreef:Wat wellicht niet voor iedereen zichtbaar is, is de vele kritiek die wij ontvangen, voor en na het organiseren van zo'n evenement.

Dat is spijtig en allerminst eerlijk en een bekend probleem wat veroorzaakt is door de verdeeldheid in de ummah. Mag echter geen reden zijn om gegronde kritiek over 1 kam te scheren met ongegronde kritiek. Overigens uit ik geen kritiek, ik ben er niet bij geweest en wil mij gewoon neutraal opstellen.

Alhamdulillah dat mede door jullie inspanningen een aantal Nederlanders tot de Islaam zijn gekomen, moge Allah jullie daarvoor belonen!

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 12:38 am

Oegt al Hollandia schreef:Asalaamoe alaikoum,

Ik voel me een beetje aangesproken. Ik heb aangegeven dat ik het jammer vond dat men elkaar kon zien, en dat men niet echt met een scheiding heeft gewerkt. Ik zie dit als opbouwende kritiek die ik geef aan een ander.

En ik zit zelf ook in een Da3wah commissie en wij proberen vrouwen en mannen gescheiden te houden.

Iedereen doet net alsof het zo normaal is allemaal, en ziet geen kwaad erin. En het ligt aan de zusters en broeders zelfs als sjeitan overwint. Daar ben ik het geheel niet mee eens.

Sjeitan zal en blijft altijd proberen om ons in zonden te laten gaan. De vroomste mensen kunnen nog in de valstrikken van de sjeitan vervallen.

En waarom een kiertje openzetten voor sjeitan..

aleikum salam

Beste zuster, als je een kind opvoed met angst, zal het altijd angstig blijven. Als je hen niet confronteert met datgene waar ze later in het leven mee te maken krijgen zal het altijd problemen hebben.

Als jij in een dawah commissie zit moet je weten waar jij broeders en zusters mee opvoedt. Angst creëren voor het andere geslacht zal een negatieve uitwerking hebben. Mannen en vrouwen behoren geen angst voor elkaar te hebben, maar dienen respect voor elkaar te hebben. Als respect de basis is, zal geen enkele man en geen enkele vrouw elkaar lastig vallen.
Uit alles blijkt dat jij wel angst hebt om met mannen te worden geconfronteerd, mede omdat je er juist door wordt aangetrokken, zoals je zelf eerder hebt vermeld. Als jij angst uitstraalt, breng je dat over op anderen en dat moet je voorkomen want dat heeft alleen maar een negatief effect en zet anderen op het verkeerde been.

Pas er voor op dat jij jouw angst niet projecteert op anderen maar probeer dat om te zetten in respect voor het andere geslacht. Dan ga je met heel andere ogen naar de broeders kijken en hoef je je niet in allerlei krampachtige bochten te wringen om het andere geslacht te vermijden.
Het is goed als je tijdens lessen broeders links en zusters rechts of andersom, of broeders voor en zusters achter plaatst. Maar schiet niet in de stress als dat niet altijd lukt.

Heb meer vertrouwen in je broeders en zusters, daar bereik je veel meer mee dan in een spagaat te gaan liggen omdat je bang bent dat een broeder jou ziet of dat jij een broeder ziet.

En zoals broeder Nourdeenwildeman zegt, probeer zelf eens zo'n groot evenement op te zetten en vertel dan jouw ervaringen.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 12:48 am

AmeenNL schreef:Zal ik je heel eerlijk zeggen dat ik precies om die reden heel erg tegen Hadj op zie! En denk je dat de geleerden dat niet zo erg vinden? Sterker nog, Shaikh Bin Baaz rahimahullah heeft gezegd dat het precies om die reden voor een vrouw AFGERADEN is om meerdere keren Hadj te doen! Verder mengde 'Aa-ishah radhiallahu 'anha zich ook NOOIT of te nimmer tussen mannen, ZELFS tijdens Tawaaf hield zij zo groot mogelijke afstand tot de mannen (dus ze was ver weg van de ka'bah) en hield zij slechts haar linkeroog onbedekt. Als er dan een man in de buurt kwam bedekte ze die alsnog! Dat is toch wat anders dan dat koude geduw en getrek tussen mannen en vrouwen van tegenwoordig. Een vreemde botst tegen een vrouw aan en haar man voelt helemaal niks.

salam aleikum broeder Ameen,

Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit een reden is om tegen de hadj op te zien. Maar laat je daardoor niet beinvloeden broeder, want dat zijn influisteringen van de sheitan om je van de hadj af te houden.

De tijden zijn veranderd en in de tijd van Mohammed, s.a.w. was er niet zo'n drukte tijdens de hadj als tegenwoordig. Nu komen er mensen van over de hele wereld en dat zijn er enkele miljoenen die allemaal aan hun verplichting willen voldoen.

'Aa-ishah radhiallahu 'anha had meer de gelegenheid om zich van de mannen af te zonderen tijdens de hadj om zodoende botsingen te voorkomen omdat er gewoon meer ruimte was. Helaas is dat tegenwoordig onmogelijk geworden en zullen we ermee moeten dealen en het beste ervan maken naar wat mogelijk is, Insha'Allah.
Niemand vindt het leuk om in het gedrang van zoveel mensen gedrukt en geduwd te worden, maar het mag geen reden zijn om maar van de hadj af te zien.

Overigens is het tijdens de hadj voor een vrouw niet toegestaan om haar gezicht te bedekken volgens de hedendaagse regels die kennelijk toch door geleerden zijn ingesteld, ongeacht dat 'Aa-ishah radhiallahu 'anha haar gezicht wel bedekte.

wa salam
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 12:52 am

Ayasha schreef:aleikum salam

Beste zuster, als je een kind opvoed met angst, zal het altijd angstig blijven. Als je hen niet confronteert met datgene waar ze later in het leven mee te maken krijgen zal het altijd problemen hebben.

Dan kan je ze net zo goed gelijk confronteren met de onzedelijkheid op TV en internet etc. Hallooo, het is je kind! Die wil je toch daartegen beschermen! Ik begrijp je redenering, maar wie heeft jou het idee gegeven dat hij/zij suggereert dat het juist is om angst te ontwikkelen voor het andere geslacht? Dat is helemaal niet aan de orde! Je leert het kind slechts een gepaste afstand te houden van het andere geslacht.
Ayasha schreef:Als jij in een dawah commissie zit moet je weten waar jij broeders en zusters mee opvoedt. Angst creëren voor het andere geslacht zal een negatieve uitwerking hebben. Mannen en vrouwen behoren geen angst voor elkaar te hebben, maar dienen respect voor elkaar te hebben. Als respect de basis is, zal geen enkele man en geen enkele vrouw elkaar lastig vallen.
Wat betreft respect heb je gelijk, maar als je denkt dat mannen en vrouwen elkaar dan gegarandeerd elkaar met rust laten, dan is dit is pertinent onwaar. Een man heeft lusten en onder de "juiste" omstandigheden kan hij een gemakkelijke prooi zijn voor de shaitaan. "JA DAN IS ZIJN IMAAN TE ZWAK"
Nou en??? Islaam is gekomen voor de ALGEHELE mensheid, ook voor degenen met een zwakke Imaan (die nog wel Moslim zijn), nee zelfs voor de kuffar! En laten we eerlijk zijn, je zal geen gemeenschap treffen, waar iedereen op hetzelfde niveau is. GEEN enkele behalve misschien de sahaaba riduanallah 'alaihim ajma'een!
Ayasha schreef:Dan ga je met heel andere ogen naar de broeders kijken en hoef je je niet in allerlei krampachtige bochten te wringen om het andere geslacht te vermijden.
Het is goed als je tijdens lessen broeders links en zusters rechts of andersom, of broeders voor en zusters achter plaatst. Maar schiet niet in de stress als dat niet altijd lukt.

Sorry Ayasha niks persoonlijks, maar dat komt respectloos over. Dus dat Umm al Mu-mineen 'Aa-ishah radiallahu 'anha met Tawaaf mannen meed en ver weg bleef van de ka'bah is krampachtig? Ze heeft zich in bochten gewrongen (waar ze zich niet in hoefde te wringen)? Je hebt gelijk dat sommige mensen inderdaad overdrijven, want zelfs onze moeder 'Aa-ishah verkeerde eens in een ongepaste situatie alleen met een man in de woestijn (waardoor men haar overigens beschuldigden van zinaa) toen zij per ongeluk was achtergebleven en de sahabi in kwestie haar vond en terugbracht naar Al Madinah. Dit mag echter geen reden zijn om het onder normale omstandigheden "zich in bochten wringen" te veroordelen. Dan kies ik liever het in bochten wringen eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door AmeenNL op di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 12:59 am, in totaal 1 keer bewerkt.

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 12:57 am

Ayasha schreef:salam aleikum broeder Ameen,

Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit een reden is om tegen de hadj op te zien. Maar laat je daardoor niet beinvloeden broeder, want dat zijn influisteringen van de sheitan om je van de hadj af te houden.
Ik zie op tegen de problemen die Hadj met zich mee brengt, zoals deze. Ik zie niet op tegen Hadj zelf, maak je geen zorgen over mij. Overigens zal ik er alles maar dan ook ALLES aan doen om mijn vrouw uit de buurt van mannen te houden. Desnoods moeten we 's nachts opblijven of moet ik andere mannen wegduwen. Interesseert me niet! Ik wil niet met een *****gevoel naar huis gaan.

Ayasha schreef:De tijden zijn veranderd en in de tijd van Mohammed, s.a.w. was er niet zo'n drukte tijdens de hadj als tegenwoordig. Nu komen er mensen van over de hele wereld en dat zijn er enkele miljoenen die allemaal aan hun verplichting willen voldoen.
Dat wil niet zeggen dat wij ons best niet mogen doen of dat wij ons niet verrot mogen voelen over de slechte situatie.

Ayasha schreef:Overigens is het tijdens de hadj voor een vrouw niet toegestaan om haar gezicht te bedekken volgens de hedendaagse regels die kennelijk toch door geleerden zijn ingesteld, ongeacht dat 'Aa-ishah radhiallahu 'anha haar gezicht wel bedekte.

wa salam
Dat heb je niet goed begrepen. Het is niet toegestaan om een NIQAAB te dragen tijdens al Hadj. Maar het blijft nog steeds wel verplicht (voor degenen die deze mening zijn toegedaan) om het gezicht te bedekken, want vreemde mannen mogen dit niet zien. Dit doel kan ook op andere manieren dan m.b.v. niqaab bereikt worden.

Daleel voor het bedekken van het gezicht tijdens Hajj:
http://www.islamqa.com/en/ref/12516/niqab%20hajj
Laatst bijgewerkt door AmeenNL op di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 1:03 am, in totaal 1 keer bewerkt.

RANDOM_AVATAR
Join the Caravan
Beginner
Beginner

door Join the Caravan » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 1:00 am

Moge Allah je rijkelijk belonen, broeder Ameen.

G.Salem
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door G.Salem » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 1:05 am

een deel uit de fatwa:
It is forbidden for a woman who is in the state of Ihram to cover her face. Ibn Qudamah said: 'covering face is forbidden for a woman during Ihram Just as covering head is forbidden for men.

De gehele fatwa is te lezen op Islamweb.net de volgende Hadith wordt ook in deze fatwa vermeld dat Ibn 'Umar vermelde dat de Profeet s.a.w. zei dat een vrouw gedurende de Ihraam haar gezicht niet zou moeten bedekken, en geen handschoenen aan zou moeten doen.

Dit geld ook voor het gebed (Het onbedekt laten van het gezicht en de handen). Er zijn (over de Hajj/'Umrah) sommige geleerden geweest die zeggen dat de vrouwen hun Khimaar tot net boven hun wenkbrauwen kunnen doen en hun gezichten dan zoveel mogelijk omlaag doen.

WAllaahoe A'lem.

Wassalaam,
[align=center]9. "Voorwaar, deze Koran leidt naar wat rechter is..." (Soerah [17] Al-Israa)

28. "...Door het gedenken van Allaah komen de harten tot rust." (Soerah [13] Ar-Ra'd)[/align]

Sjeik_Umair
Super Poster!
Super Poster!

door Sjeik_Umair » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 1:21 am

nourdeenwildeman schreef:Wa'leikum salaam,

Beste allemaal,

Wat wellicht niet voor iedereen zichtbaar is, is de vele kritiek die wij ontvangen, voor en na het organiseren van zo'n evenement.

We krijgen kritiek dat de scheiding te veel én te weinig was, we krijgen kritiek dat er onvoldoende geluid was én dat er te veel speakers stonden, we krijgen kritiek dat mensen door een spannende (?) steeg moesten lopen én dat we daar beveiliging hadden geplaatst (zodat het niet spannend was), we krijgen kritiek op de aanwezigheid én de afwezigheid van een tolk, we krijgen kritiek dat er geen vrouwen op het podium waren én dat er vrouwen op het podium waren, we krijgen kritiek dat de sprekers te soft waren én dat de sprekers te hard waren, we krijgen kritiek dat we te veel in een stroming zitten én dat we te weinig in één stroming zitten, we krijgen kritiek dat er te weinig én te veel informatie op de website stond, we krijgen kritiek dit dat zus zo.... Wat?!? Ik ben zelfs via de mail uitgemaakt voor kufaar omdat ik op een gegeven moment het evenement 'uitverkocht' heb genoemd (omwille van de veiligheid van de bezoekers). Over de vrouwelijke sprekers wordt hier op het forum zelfs beweerd dat we min of meer een bewuste intentie hebben om die uitsluiten.... dus zelfs onze intenties worden bekritiseerd.*

Veel van de kritiek die we ontvangen is ook simpelweg niet waar. Dat we vorig jaar geen vrouwelijke spreker hadden (is niet waar), dat op de flyer stond dat beide zalen volledige afscheidingen hadden (is niet waar), dat we een vrouwelijke tolk hebben gehuurd voor dove broeders (niet waar) etc etc.

Nu is al het werk fissabillilah en we hoeven geen beloning ervoor te krijgen in deze dunya, maar het is best leuk om op een gegeven moment na weken van voorbereiding, hard werken in de vrije uurtjes en weinig slapen, een topic te zien met de tekst 'Bekeerlingendag 2011 was GESLAAGD'. Als je die dan open klikt en je ziet weer allerlei negatieve reacties - en nu praat ik even voor mezelf - dan zit je er op een gegeven moment wel zo'n beetje doorheen hoor.

Nu hoeven jullie niet allemaal alleen maar knuffelige reacties te plaatsen, maar begrijp ook onze positie pls. Dit is waarom we steeds iedereen aanmoedigen om dan zelf een event te organiseren hoe die het zelf voor ogen heeft, geloof me je gaat wat meemaken! En dat aanbod staat nog steeds.

Ma3a salama, Nourdeen

* om daar dan aan toe te voegen "volgens mij heb ik een gevoelige snaar geraakt".

Ik was er niet bij, maar op basis van mijn ervaringen met evenementen van OntdekIslam en mijn vriend- en broederschap met de broeders van OntdekIslam ben ik er van overtuigd dat het een hartstikke geslaagd evenement was en dat grotendeels van de kritiek gezeur omwille van het gezeur is. Moge Allah iedereen die ook maar in de minste heeft bijgedragen aan dit evenement rijkelijk belonen!

En oja, ik zie jullie nog wel als moslims alhamdoelillah. :schamen:
.Umm Abdullaah [L] Umair.
You are an inspiration to my life
You are the reason why I smile
You are a beautiful surprise..

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 1:29 am

@AmeenNL

Wat betreft respect heb je gelijk, maar als je denkt dat mannen en vrouwen elkaar dan gegarandeerd elkaar met rust laten, dan is dit is pertinent onwaar. Een man heeft lusten en onder de "juiste" omstandigheden kan hij een gemakkelijke prooi zijn voor de shaitaan. "JA DAN IS ZIJN IMAAN TE ZWAK"

Is het bij elkaar zijn met meerdere mensen een "juiste" omstandigheid? Daar heb ik het over en niet over andere omstandigheden die men zelf opzoekt. Want dat is dan inderdaad een teken van een te zwak imaan.

Maar het heeft geen zin met jou hierover te praten, want ten eerste was die post niet naar jou toe gericht en ten tweede haal je er weer heel andere zaken bij die niet terzake doende zijn.

Sorry Ayasha niks persoonlijks, maar dat komt respectloos over. Dus dat Umm al Mu-mineen 'Aa-ishah radiallahu 'anha met Tawaaf mannen meed en ver weg bleef van de ka'bah is krampachtig? Ze heeft zich in bochten gewrongen (waar ze zich niet in hoefde te wringen)? Je hebt gelijk dat sommige mensen inderdaad overdrijven, want zelfs onze moeder 'Aa-ishah verkeerde eens in een ongepaste situatie alleen met een man in de woestijn (waardoor men haar overigens beschuldigden van zinaa) toen zij per ongeluk was achtergebleven en de sahabi in kwestie haar vond en terugbracht naar Al Madinah. Dit mag echter geen reden zijn om het onder normale omstandigheden "zich in bochten wringen" te veroordelen. Dan kies ik liever het in bochten wringen eerlijk gezegd.

Je haalt de zaken door elkaar broeder, zo valt er niet te discussieren en zal er dan ook verder niet op ingaan. De post aan jou en die aan oemmoessa staan los van elkaar.

www.islamboeken.nl

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

Re:

door AmeenNL » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 1:32 am

G.Salem schreef:de volgende Hadith wordt ook in deze fatwa vermeld dat Ibn 'Umar vermelde dat de Profeet s.a.w. zei dat een vrouw gedurende de Ihraam haar gezicht niet zou moeten bedekken, en geen handschoenen aan zou moeten doen.

De hadeeth is niet helemaal correct geciteerd, maar ik zal hem erbij zoeken.

@Ayasha ik had het over de persoonlijke omstandigheid van de persoon, ik heb nadrukkelijk niks gezegd over het evenement. En jij houdt vol dat de persoon dan een te zwakke imaan heeft en daarmee uit. Nee, Allah is alhamdulillah niet naief! Om te geloven dat mannen niet verleid kunnen worden door vrouwen (of andersom). De kuffar beweren zelfs dat de hoofddoek een belediging is voor mannen "omdat die hun lusten niet zouden kunnen beheersen". Dit is dezelfde logica alleen minder ernstig.

Ook Ibn Qudaamah is niet juist geciteerd zo te zien:
IslamQA schreef:Ibn Qudaamah said:

Ibn al-Mundhir said: The fact that wearing the burqa’ (face veil – during ihraam) is makrooh is narrated from Sa’d, Ibn ‘Umar, Ibn ‘Abbaas and ‘Aa’ishah. We do not know of anyone who held a different view. Al-Bukhaari and others narrated that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “A woman should not wear niqaab or gloves.” But if she needs to cover her face because men are passing close by her, then she should lower part of her garment from the top of her head over her face. This was narrated from ‘Uthmaan and ‘Aa’ishah, and this was the view of ‘Ata’, Maalik, al-Thawri, al-Shaafa’i, Ishaaq and Muhammad ibn al-Hasan, and we do not know of any opposing view. This is because of the report narrated from ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) who said: “The riders used to pass by us when we were in ihraam with the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him). When they drew near, one of us would lower her jilbaab from her head over her face, and when they had passed by we would uncover our faces.” Narrated by Abu Dawood, 1833 and by al-Athram. Al-Mughni, 3/154. The hadeeth of ‘Aa’ishah was classed as saheeh by al-Albaani in Risaalat Jilbaab al-Mra’ah.

En hier de volledige hadeeth in het Arabisch:
صحيح البخاري، كتاب الحج schreef:1741 - حدثنا عبد الله بن يزيد: حدثنا الليث: حدثنا نافع، عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال:
قام رجل فقال: يا رسول الله، ماذا تأمرنا أن نلبس من الثياب في الإحرام؟ فقال النبي صلى الله عليه وسلم: (لا تلبسوا القميص، ولا السراويلات، ولا العمائم، ولا البرانس، إلا أن يكون أحد ليست له نعلان فليلبس الخفين، وليقطع أسفل من الكعبين، ولا تلبسوا شيئا مسه الزعفران ولا الورس، ولا تنتقب المرأة المحرمة، ولا تلبس القفازين)ـ

Vertaling schreef:Overgeleverd van 'Abdullah bin 'Umar: Een man vroeg: "Oh boodschapper van Allah, wat voor kleding dienen wij te dragen in Ihraam?" De profeet s.a.w. antwoordde: "Draag geen shirt, en geen broek, en geen tulband, en geen sokken, behalve als iemand geen sandalen heeft hij moet leren sokken dragen en datgene afsnijden wat zijn enkels bedekt. En draag niets wat geparfumeerd is met saffraan of wars (curcuma?). En de vrouw in ihraam draagt geen niqaab en geen handschoenen.

De dichtstbijzijnde hadeeth in de welbekende database is de volgende (ook overgeleverd door 'Abdullah bin 'Umar en uiteraard in hetzelfde hoofdstuk): http://www.usc.edu/schools/college/crcc ... 6.sbt.html
Deze schijnt echter niet geheel compleet te zijn. Echter heb ik hiermee wel aangetoond dat de hadeeth duidelijk verkeerd gequote is, want de man vroeg naar welk soort KLEDING gedragen dient te worden.

Abdullah01
Super Poster!
Super Poster!

door Abdullah01 » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 8:44 am

Ameen, je zit nu de hadj met de NBD 2011 te vergelijken, dat staat redelijk los van elkaar :roll: . Of aisha nu wel of geen gezichtsluier droeg doet er ook verder weinig toe in het punt dat Ayasha wilt maken. Ze geeft namelijk aan dat in de tijd van de selef je rustig de hadj kon doen, nu moet je soms al je kracht inzetten om de situatie voor jezelf veilig te houden en niet overlopen te worden. Dus nee, aisha (RA) hoefde zich niet in bochten te wringen.
"Waarlijk, aan Allah, de Verhevene, behoren rechten toe die ’s nachts nagekomen dienen te worden en overdag niet meer geaccepteerd worden. En waarlijk, aan Allah, de Verhevene, behoren rechten die overdag nagekomen dienen te worden en ’s nachts niet meer geaccepteerd worden. En waarlijk, Hij accepteert de aanbevolen daden niet alvorens men de verplichte zaken nakomt."

G.Salem
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door G.Salem » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 12:31 pm

Assalaamoe 'Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakatoeh,
Verder mengde 'Aa-ishah radhiallahu 'anha zich ook NOOIT of te nimmer tussen mannen, ZELFS tijdens Tawaaf hield zij zo groot mogelijke afstand tot de mannen (dus ze was ver weg van de ka'bah) en hield zij slechts haar linkeroog onbedekt. Als er dan een man in de buurt kwam bedekte ze die alsnog!

Akhi, wat je hierboven vermeldt is in strijd met wat je hebt vermeld in de fatwa die je plaatste:

the report narrated from ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) who said: “The riders used to pass by us when we were in ihraam with the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him). When they drew near, one of us would lower her jilbaab from her head over her face, and when they had passed by we would uncover our faces.” Narrated by Abu Dawood, 1833 and by al-Athram. Al-Mughni, 3/154. The hadeeth of ‘Aa’ishah was classed as saheeh by al-Albaani in Risaalat Jilbaab al-Mra’ah.

ps.: Barak Allaahoe Feek voor het vermelden van de volledige Hadith, er staat idd. dat er geen Niqaab gedragen dient te worden door vrouwen.

Wellicht dat ik hiermee toch een beetje (heel erg) off-topic ben gegaan.

dus terug on-topic [at] Topicstarter: Hoelang was je gebleven? :D

Wassalaam,

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

Re:

door AmeenNL » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 5:17 pm

G.Salem schreef:Wellicht dat ik hiermee toch een beetje (heel erg) off-topic ben gegaan.

dus terug on-topic [at] Topicstarter: Hoelang was je gebleven? :D

Wassalaam,

Jaja, ík wil het laatste woord hebben! :p :run:

G.Salem schreef:Assalaamoe 'Alaikoem wa Rahmatoellaahi wa Barakatoeh,
Verder mengde 'Aa-ishah radhiallahu 'anha zich ook NOOIT of te nimmer tussen mannen, ZELFS tijdens Tawaaf hield zij zo groot mogelijke afstand tot de mannen (dus ze was ver weg van de ka'bah) en hield zij slechts haar linkeroog onbedekt. Als er dan een man in de buurt kwam bedekte ze die alsnog!

Akhi, wat je hierboven vermeldt is in strijd met wat je hebt vermeld in de fatwa die je plaatste:
Na'am. Voor het 1-oog verhaal, zie o.a. de tafseer van Ibn Katheer:
Tafseer Ibn Katheer, 33:59 schreef:Here Allah tells His Messenger to command the believing women -- especially his wives and daughters, because of their position of honor -- to draw their Jilbabs over their bodies, so that they will be distinct in their appearance from the women of the Jahiliyyah and from slave women. The Jilbab is a Rida', worn over the Khimar. This was the view of Ibn Mas`ud, `Ubaydah, Qatadah, Al-Hasan Al-Basri, Sa`id bin Jubayr, Ibrahim An-Nakha`i, `Ata' Al-Khurasani and others. It is like the Izar used today. Al-Jawhari said: "The Jilbab is the outer wrapper. `Ali bin Abi Talhah reported that Ibn `Abbas said that Allah commanded the believing women, when they went out of their houses for some need, to cover their faces from above their heads with the Jilbab, leaving only one eye showing. Muhammad bin Sirin said, "I asked `Ubaydah As-Salmani about the Ayah:

﴿يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَـبِيبِهِنَّ﴾

(to draw their Jalabib over their bodies.) He covered his face and head, with just his left eye showing.''

G.Salem schreef:
the report narrated from ‘Aa’ishah (may Allaah be pleased with her) who said: “The riders used to pass by us when we were in ihraam with the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him). When they drew near, one of us would lower her jilbaab from her head over her face, and when they had passed by we would uncover our faces.” Narrated by Abu Dawood, 1833 and by al-Athram. Al-Mughni, 3/154. The hadeeth of ‘Aa’ishah was classed as saheeh by al-Albaani in Risaalat Jilbaab al-Mra’ah.

ps.: Barak Allaahoe Feek voor het vermelden van de volledige Hadith, er staat idd. dat er geen Niqaab gedragen dient te worden door vrouwen.
Juist en als je mijn bewijsvoering hebt gevolgd (daar ga ik althans vanuit) dan begrijp je dat het afraden van de niqaab en de bedekking van het gezicht los van elkaar staan en dit is ook wat alle vroegere geleerden hebben gezegd, zover ik ben tegengekomen. Het afraden van de niqaab spreekt het gebod (danwel aanbeveling) om het gezicht te bedekken niet tegen.
Overigens moet ik toegeven dat ik geen bewijs heb voor mijn eerdere bewering, dat 'Aa-ishah en co. slechts hun linkeroog onbedekt lieten tijdens tawaaf, uiteraard wél buiten Hadj. Ik kan er dus naast zitten en neem deze woorden hierbij terug. De vetgedrukte bewering houdt echter stand.

Abdullah01 schreef:Ameen, je zit nu de hadj met de NBD 2011 te vergelijken, dat staat redelijk los van elkaar :roll: . Of aisha nu wel of geen gezichtsluier droeg doet er ook verder weinig toe in het punt dat Ayasha wilt maken. Ze geeft namelijk aan dat in de tijd van de selef je rustig de hadj kon doen, nu moet je soms al je kracht inzetten om de situatie voor jezelf veilig te houden en niet overlopen te worden. Dus nee, aisha (RA) hoefde zich niet in bochten te wringen.
Ik heb geen vergelijking getrokken. Ik had het slechts over het onderwerp MIXEN en het was eigenlijk Ayasha die de Hadj erbij haalde. Ik heb daar slechts op gereageerd en bewijzen voor het verbod op mixen gehaald uit overleveringen die notabene over Hadj gaan. Verder ben ik mij bewust van de verschrikkelijke positie waarin wij ons bevinden ten opzichte van vroeger, maar ik herhaal dat dat geen reden mag zijn om niet op je hoede te zijn. Ook heb ik niks gezegd over mixen op de bekeerlingendag (NADRUKKELIJK NIKS). Ik ben er niet bij geweest en kan en WIL niet beoordelen of daar gemixt werd. Ik reageerde slechts op onjuiste beweringen en op de aanvallende houding jegens anderen.

RANDOM_AVATAR
Junaid
Super Poster!
Super Poster!

Re: Re:

door Junaid » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 5:47 pm

AmeenNL schreef:Juist en als je mijn bewijsvoering hebt gevolgd (daar ga ik althans vanuit) dan begrijp je dat het afraden van de niqaab en de bedekking van het gezicht los van elkaar staan en dit is ook wat alle vroegere geleerden hebben gezegd, zover ik ben tegengekomen. Het afraden van de niqaab spreekt het gebod (danwel aanbeveling) om het gezicht te bedekken niet tegen.
Overigens moet ik toegeven dat ik geen bewijs heb voor mijn eerdere bewering, dat 'Aa-ishah en co. slechts hun linkeroog onbedekt lieten tijdens tawaaf, uiteraard wél buiten Hadj. Ik kan er dus naast zitten en neem deze woorden hierbij terug. De vetgedrukte bewering houdt echter stand.

Je hebt gewoon gelijk hoor. De Hadith spreekt over de ihraam, waarbij het normaliter verboden is voor de vrouw om haar gezicht te bedekken. Echter, Aisha (moge Allah met haar tevreden zijn) geeft nadrukkelijk aan dat zij haar gezicht bedekte op het moment wanneer mannen er langs liepen.

Kortom, ze droegen gewoon een gezichtssluier of bedekten hun gezicht, zelfs tijdens de ihraam, als er mannen voorbij liepen. Wanneer er geen mannen meer waren deden ze dat weer weg.

En er zijn nog steeds geleerden die dat aanraden voor vrouwen die gezichtssluiers dragen. Ze kunnen een soort van petje dragen waardoor het kleed niet hun gezicht aanraakt.
Als de koningen zouden weten hoeveel rust de vrienden van Allah kennen in hun harten, zouden zij met hun legers erop uittrekken om die harten te veroveren -

AmeenNL
Super Poster!
Super Poster!

door AmeenNL » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 6:20 pm

Bedankt voor je steun. Het enige wat ik terugneem is mijn uitspraak dat 'Aa-isha r.a. alleen haar oog onbedekt liet als er geen mannen in de buurt waren tijdens tawaaf, want daar heb ik geen bewijs over enkel de hadith die zegt dat ze hun gezicht lieten zien. Weet je daar meer over?

RANDOM_AVATAR
Umm Soelaim
Senior lid
Senior lid

door Umm Soelaim » di _18-_jan-_2011ah, 18-1-2011ad, 6:28 pm

Selaam aleykum,

beetje laat, maar ik vond de bekeerlingendag geslaagd! Jammer dat ik vroeg weg moest, dus Abdur Rahim Green heb gemist.. achja. De rest was ook genoeg Elhamdullilaah. Heb een mooi boek gekocht en het eten was echt super lekker!
‘’Niemand van jullie gelooft werkelijk totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst.’’ (Bukhari en Muslim)

Vorige

Keer terug naar Actueel