Nederlandse Islam?

Hier kunnen actuele zaken besproken worden. *Dit is geen nieuws forum!*
vriendin
Super lid
Super lid

Nederlandse Islam?

door vriendin » wo _28-_mei-_2008ah, 28-5-2008ad, 10:35 am

In vond gisteren onderstaand verhaal in "dagblad de Pers", bij het onderdeel "Het verhaal".
Ik ben erg benieuwd naar wat jullie vinden van de uitspraken van deze imam en zijn ideeën en van de nieuwe "Marokkaanse Imam Bond". En hoe jullie aankijken tegen het ontstaan van een "Nederlandse Islam".

Het is tijd voor imams in het debat

Door: Peter Wierenga
Gepubliceerd: maandag 26 mei 2008 08:28
Update: gisteren 09:00

Yassin Elforkani wil een frisse wind laten waaien in de moskee. Vrouwen krijgen het woord en cartoons moeten kunnen.

‘Snel de kopjes opruimen, anders krijg ik straks op mijn donder van mijn vrouw,’ lacht imam Yassin Elforkani (25) – in modieus pak, zijn baardje getrimd - aan het einde van het gesprek. ‘Zij is nu aan het werk.’ In het lichte, ruime appartement in Amsterdam-West staat een foto van de twee geliefden prominent op het dressoir, tussen de rode kaarsen.

Aan het plafond bungelt een los elektriciteitsdraadje. ‘Ja, ik moet nog wat lampen ophangen,’ zegt Elforkani, die vorig jaar op Koninginnedag verhuisde. ‘Maar het bevalt hier uitstekend, een oase van rust. Als ik aan het einde van de dag binnenkom en de deur achter me dicht doe, laat ik alle problemen buiten.’

Om de vijf minuten piept zijn mobieltje. Naast zijn baan bij de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling, waar hij jongeren begeleidt, is hij imam. Hij preekt door het hele land, regelmatig ook in Slotervaart. Op vrijdag gaat hij in de El Ouma moskee, aan het beruchte August Allebéplein, in het Nederlands tekeer. Tegen criminaliteit en andere zonden van de jeugd. Het doet niets af aan zijn populariteit: hij geeft lezingen tot in Limburg toe.

Sinds kort heeft ie nóg een bijbaantje: interimvoorzitter van de nieuwe Marokkaanse Imam Bond (MIB), waar al zo’n tachtig predikers zich achter schaarden. Het lijkt een heus schisma – want er bestond al een Vereniging van Imams in Nederland (VIN). Volgens die conservatievere club zou Elforkani voor verdeeldheid zorgen, een zwaar verwijt. ‘Wij staan open voor contacten,’ bezweert de 25-jarige. ‘Ik heb niets tegen de oudere imams. Ik kom uit een echte imamfamilie in Marokko, met zeker tien voorvaders die het beroep uitoefenden. Mijn vader was zelf ook van de oude stempel.’

En daar zit hem het verschil. ‘Wij willen Nederlands sprekende imams opleiden, die zich mengen in het publieke debat. En die de samenleving goed kennen. Je hebt niet alleen met theologische discussies te maken, tegenwoordig gaat het ook over opvoedingsproblemen en schooluitval.’

Hoe dan ook, de VIN was not amused en richtte bliksemsnel een eigen vakbond op. Elforkani zwijgt even en kijkt veelbetekenend. ‘Wij opereren wel vanuit een behoéfte. Dit had eergisteren klaar moeten zijn. Dan hadden we die voorbeeldimams allang gehad!’ Hij is in onderhandeling met een universiteit over een opleidingstraject, met keurmerk voor een moderne voorganger.

Want daar is het hem om te doen. Moslim zijn én meedoen. ‘Je leeft in een bepaalde omgeving, waar afspraken zijn gemaakt. Daar moet de imambond een standpunt over innemen. Bijvoorbeeld dat de vrijheid van meningsuiting een kernwaarde is van de Nederlandse samenleving. Daar hebben eerdere generaties voor gestreden.’

Hij zet dan ook vraagtekens bij de arrestatie van Gregorius Nekschot, ook al steekt die de draak met moslims. ‘Zeker als het echt alleen om die cartoons gaat, vind ik dat opvallend. Debat is gezond, daarbij mag je alles zeggen. Vergeet alleen je verantwoordelijkheid niet, is mijn oproep. Maar dat moet individueel blijven, iedereen moet zelf nadenken. Dat is een kwestie van fatsoen.’ En niet iets voor de rechter, bedoelt hij maar.

Hij is ‘best wel trots’ dat de jongeren in Slotervaart zo ingetogen reageerden op Fitna. Niettemin houdt hij zorgen over hun kennis van het geloof. Fel: ‘Ze moeten al die radicale geschriften op internet niet klakkeloos overnemen. Daar ligt een belangrijke taak voor de imams. En ze duidelijk maken: je hoeft niet constant in een moskeetje zitten en God te aanbidden. Het is makkelijk om radicaal te zijn, de uitdaging is juist om de balans te vinden.’

Dat past precies in het straatje van Ahmed Marcouch. Wat de PvdA’er betreft houden moslims niet strikt vast aan hun baard of hoofddoek, als ze een baan willen vinden. Onzin, vond sjeik Fawaz, van de ultraorthodoxe As Soennah moskee. ‘Prachtig, zo’n debat,’ geniet Elforkani na. ‘Zulke vernieuwing wil ik stimuleren.’ Hij wijst erop dat er ook bebaarde broeders en zusters in hijab zijn die wél een prima baan hebben. Maar net zoals Marcouch - die volgens hem enthousiast is over de nieuwe imambond - erkent Elforkani dat het geloof geen hinderpaal mag worden.

‘Over integratie gesproken. Volgens de Profeet – vrede zij met hem – moet een moslim binnen veertig dagen één zijn met zijn nieuwe omgeving, hij mag niet uitsteken. Dus in een publieke functie een boerka dragen, wordt dan een beetje lastig.’

Van deze maatschappelijke issues werd Elforkani zich bewust toen na de moord op Van Gogh een fel islamdebat ontbrandde. ‘Daarin ontbrak het aan jongeren die zo’n geluid lieten horen. Ik voelde me machteloos. Voor ons was dat de wereld van de grote steden.’

Hij zat zich op te vreten voor de tv, in zijn geboorteplaats Heerhugowaard. Daar was het allang normaal dat er in het Nederlands werd gepreekt. Zijn vader, die er als gastarbeider belandde, was actief in de moskee en kleine Yassin ging al snel overal mee naar toe. ‘Als zesjarige zag ik op tv een geleerde in een schitterende djellaba. Toen wist ik dat ik imam wilde worden.’

Tussen zijn negende en twaalfde leerde hij, verblijvend bij familie in Marokko, de Koran uit zijn hoofd. ‘Dat was best een moeilijke overstap, van lekker knikkeren en danoontjes eten op de basisschool naar een omgeving zonder enige luxe. Mijn moeder had er moeite mee om me zo lang te missen.’ Ook Yassin moest zich verbijten. ‘Daar was ik de Hollander, anders dan mijn medestudenten.’ Maar – al begreep hij er nog weinig van - de Koran greep hem.

Hij keerde weer terug, deed de middelbare school en trok naar de Arabische wereld voor verdere verdieping. Na studies in Dubai en Egypte bekijkt hij nu of hij zijn opleiding tot islamoloog in Nederland of in het buitenland afrondt. Want al is hij zeker niet blij met fatwa’s uit het Midden-Oosten, hij doet er wel inspiratie op. ‘Ik ben een fan van Yusuf Al Qaradawi, die geleerde die een soort straatverbod heeft in Europa. Dat vind ik eigenlijk jammer.’

Tja. Deze Egyptische sjeik keurt aanslagen op Israëlische burgers goed en vaardigde een fatwa uit tegen het ‘zionistische’ spel Pokemon. ‘Toch doorbreekt hij taboes in de Arabische wereld,’ vindt Elforkani. ‘Onlangs schreef hij dat de Koran niet zozeer homoseksuele mensen, maar alleen hun seksuele daad afkeurt. Het respect voor mensen gaat vóór, vindt hij. En Qaradawi is een topgeleerde.’

Maar wordt het voor een vrijzinnig land als Nederland niet tijd voor een statement dat je best moslim kunt zijn én praktiserend homo? ‘Nee, want de Koran laat daar geen ruimte voor. Je kunt in je gevoel homo zijn, maar niet in de daad. Tegelijk accepteer ik mijn homocollega’s op het werk. En ze hoeven zich toch niet zo te presenteren? Als er eentje in de moskee komt en bidt, zie ik dat niet hoor…’

En, benadrukt de man met het hippe baardje, één foutje betekent niet het einde. ‘Als je niet vast tijdens de Ramadan, één van de vijf zuilen van de islam, ben je nog niet meteen een afvallige. Zo werkt het ook met homoseksualiteit.’

Afvalligheid. Ehsan Jami zette het op de agenda met zijn – inmiddels ter ziele gegane - comité van ex-moslims. Waar de VIN geen communiqué naar buiten bracht dat moslims vrij zijn om hun geloof te verlaten, durft Elforkani dat best te doen. ‘Daarover heb ik een van mijn heftigste preken ooit gehouden. Ik haalde het Koranvers aan dat er geen dwang is in het geloof. Ze keken wel raar dat ik me op de heilige dag mengde in zo’n openbaar debat. Maar ik vind dat imams daar een rol in spelen, wij moeten de vrijheid van geloof onderstrepen. De Koran noemt Jezus niet voor niets vaker dan Mohammed.’

Het pas goed in zijn plannen om een ‘frisse wind’ te laten waaien in de polderislam. Zo geeft Elforkani hoog op van de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Als hij dan toch zo progressief bezig is, lijken vrouwelijke imams een logische stap. Hij begint te lachen. ‘Wacht even, gelijkwaardigheid is iets anders dan gelijkheid. De voorganger in het gebed moet nu eenmaal een man zijn. Maar in de Arabische wereld heb je veel dames die lezingen geven in moskeeën en invloed hebben. Dat willen wij ook hier stimuleren.’

Ach, hij is wel gewend dat een vrouw hem de les leest. ‘In het Arabisch zeggen ze: achter elke sterke man staat een vrouw. Ik help ook gewoon mee in het huishouden...’
Micha 6:8 Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.

RANDOM_AVATAR
Abdul-Jabbar
Super Poster!
Super Poster!

Re: Nederlandse Islam?

door Abdul-Jabbar » wo _28-_mei-_2008ah, 28-5-2008ad, 12:47 pm

Op 22 april heb ik over een "Nederlandse islaam" (wat dat ook moge zijn) gedebatteerd bij de Nederlands Islamitische Omroep. De radiouitzending daarvan is hier te beluisteren:

http://www.nioweb.nl/2008/04/22/het-and ... -22-april/

RANDOM_AVATAR
Ashadoe
Senior lid
Senior lid

door Ashadoe » wo _28-_mei-_2008ah, 28-5-2008ad, 1:54 pm

:salaam:

Ik snap niet echt wat er met "Nederlandse Islam" / "Polder Islam" bedoeld wordt.

Poldermoskee met Nederlandse taal lijkt me een goed idee, al hoorde ik in de uitzending dat er elders al zulke moskeeen zijn. De opheffing van vrouwen en mannen apart bidden lijkt me enigzins niet gepast...De "Islam" moet niet toegeven aan de wensen van het Nederlandse volk.

no avatar
Waji

door Waji » wo _28-_mei-_2008ah, 28-5-2008ad, 2:27 pm

Ashadoe schreef:De "Islam" moet niet toegeven aan de wensen van het Nederlandse volk.

Meest wijze uitspraak van vandaag! :duim:

no avatar
Redouan Abu Isma'eel

door Redouan Abu Isma'eel » wo _28-_mei-_2008ah, 28-5-2008ad, 3:00 pm

vriending schreef:In vond gisteren onderstaand verhaal in "dagblad de Pers", bij het onderdeel "Het verhaal".
Ik ben erg benieuwd naar wat jullie vinden van de uitspraken van deze imam en zijn ideeën en van de nieuwe "Marokkaanse Imam Bond". En hoe jullie aankijken tegen het ontstaan van een "Nederlandse Islam".

Mij en heel wat moslims naast mij die de authentieke islaam aanhangen vertegenwoordigen ze in ieder geval niet......Wellicht vertegenwoordigen ze de Nederlandse troetelmoslims....Ben bang dat dit (visie) straks de standaard gaat worden waaraan elke moslim zich moet gaan conformeren....

vriendin
Super lid
Super lid

door vriendin » do _29-_mei-_2008ah, 29-5-2008ad, 8:14 pm

Abu Ismaïl Redouan schreef:Mij en heel wat moslims naast mij die de authentieke islaam aanhangen vertegenwoordigen ze in ieder geval niet......Wellicht vertegenwoordigen ze de Nederlandse troetelmoslims....Ben bang dat dit (visie) straks de standaard gaat worden waaraan elke moslim zich moet gaan conformeren....

Mag ik vragen naar de definitie van "troetelmoslim"? Ik heb er lang over nagedacht, maar kwam tot de conclusie dat ik niet helemaal begreep wat je daar precies onder verstaat.

Waarom denk je, dat deze visie straks de standaard gaat worden? Is de groep die zich schaart achter deze liberalere opvattingen dan groot? Ik vind dat heel moeilijk inschatten. Hier heeft zich nog niemand gemeld die zich positief wil uitlaten over dit verhaal. Die moeten er dan toch ook wel zijn?

Abdullah01
Super Poster!
Super Poster!

door Abdullah01 » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 6:53 am

waar gaat dit heen :run:
"Waarlijk, aan Allah, de Verhevene, behoren rechten toe die ’s nachts nagekomen dienen te worden en overdag niet meer geaccepteerd worden. En waarlijk, aan Allah, de Verhevene, behoren rechten die overdag nagekomen dienen te worden en ’s nachts niet meer geaccepteerd worden. En waarlijk, Hij accepteert de aanbevolen daden niet alvorens men de verplichte zaken nakomt."

mahdivrielink
Forum Moderator
Forum Moderator

door mahdivrielink » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 10:26 am

Abdul-Jabbar schreef:Op 22 april heb ik over een "Nederlandse islaam" (wat dat ook moge zijn) gedebatteerd bij de Nederlands Islamitische Omroep. De radiouitzending daarvan is hier te beluisteren:

http://www.nioweb.nl/2008/04/22/het-and ... -22-april/

Ik vond de uitzending helder.
Ik heb ook niet zoveel op met de term "Nederlandse islam" of "Polderislam".
Duidelijk is wel dat we hier in Nederland, maar dat geldt ook voor andere landen, specifieke behoeften hebben die in de "thuislanden" niet gelden. Alleen al het feit dat er buiten, op straat, op scholen, in maatschappelijke discussie enz. open over bepaalde zaken wordt gesproken die de moslims, met name jongeren, sterk bezig houden. In moskeeën moeten al die zaken ook openlijk besproken worden vanuit islamitische visie waarbij men alle vragen en twijfels ook gewoon kwijt kan. Dat is "nieuw" misschien. Ook weer niet echt nieuw want in de begintijd van de islam werd ook alles besproken. Alleen zie je dat in de thuislanden en heel veel moskeeën hier niet of minder gebeuren.

Een ander iets is dat een moskee een 24-uursfunctie zou moeten hebben. Voorzieningen als een goedkope maaltijd of gratis voor daklozen zou prachtig zijn. Ook een ruimte waar men elkaar kan ontmoeten en recreëren. Veel Turkse moskeeën hebben al zoiets waardoor jongeren niet op straat of elders rond hoeven te hangen en daar hun dingen leren. Het is een antwoord op de seculiere buitenwereld.

Ook de gebondenheid aan afkomst moet zachtjesaan verdwijnen. Turken naar de Turkse moskee, Marokkanen naar de Marokkaanse moskee... waar ga ik als Hollandse moslim heen?
Natuurlijk is er voor de ouderen zeker nog de behoefte om zaken in hun eigen taal te kunnen bespreken en te horen. Dus de overgang moet geleidelijk gaan. Maar uiteindelijk is de islam gewoon de islam en een moskee een moskee en kent de islam geen onderscheid op afkomst.

Dit zijn allemaal ontwikkelingen die al gaande zijn op veel plaatsen. In steeds meer moskeeën zie je al broeders en zusters die van over de hele wereld vandaan komen. Ook zie je steeds meer invulling aan de verschillende taalbehoeftes en ontwikkelen moskeeën activiteiten die ingaan op behoeften die er leven.

Maar moet je dat specifiek Nederlandse islam noemen? Is het niet hetzelfde als wat in alle landen waar moslims wonen heeft plaats gevonden? Het gaat gewoon om één islam toch? De bronnen, de koran en soennah en de oorspronkelijke uitleg blijft hetzelfde.
[align=center]Forumregels: http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=401[/align]
[hidden][align=center]Moderatorvragen: mahdi.ontdekislam[at]gmail.com
Beheerdersvragen: ayashaontdekislam[at]gmail.com
[/align][/hidden]

vriendin
Super lid
Super lid

door vriendin » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 2:02 pm

mahdivrielink schreef:Maar moet je dat specifiek Nederlandse islam noemen? Is het niet hetzelfde als wat in alle landen waar moslims wonen heeft plaats gevonden? Het gaat gewoon om één islam toch? De bronnen, de koran en soennah en de oorspronkelijke uitleg blijft hetzelfde.

Beste Mahdivrielink (is dat een naam ?)

Dank je voor je heldere verhaal. Ik geloof ook, dat een geloof insrpingt (moet inspringen) op de cultuur waarin de gelovige woont. Het is natuurlijk een heel andere situatie of je als Moslim (of Christen) opgroeit in een land met mede-gelovigen, in een land met anders-gelovigen of in een geseculariseerd land. In een land waar de Sharia geldt of een land waar je onder een ander rechtssysteem valt. In een land waar je als eerste-, tweede, of derde-generatie allochtoon bent of in een land waar je hele familie woont (en dezelfde taal spreekt). Iedereen kampt met vragen die voortkomen uit zijn/haar specifieke omgeving.
De vraag, die naar aanleiding van bovenstaand verhaal bij me opkomt, is: leidt dit (verschillende culturele situaties) tot nieuwe stromingen, bijvoorbeeld liberalere stromingen, binnen de Islam. Of bestaan deze liberale stromingen allang in andere landen. Is wat deze imam zegt, dus helemaal niet zo nieuw. Daar was ik erg benieuwd naar. Ontwikkelt zich in Nederland een eigen liberalere stroming van de Islam ("Nederlandse Islam") of bestaat deze allang en is onze cultuur daar ontvankelijk voor?

mahdivrielink
Forum Moderator
Forum Moderator

door mahdivrielink » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 5:14 pm

vriendin schreef:
mahdivrielink schreef:Maar moet je dat specifiek Nederlandse islam noemen? Is het niet hetzelfde als wat in alle landen waar moslims wonen heeft plaats gevonden? Het gaat gewoon om één islam toch? De bronnen, de koran en soennah en de oorspronkelijke uitleg blijft hetzelfde.

Beste Mahdivrielink (is dat een naam ?)

Dank je voor je heldere verhaal. Ik geloof ook, dat een geloof insrpingt (moet inspringen) op de cultuur waarin de gelovige woont. Het is natuurlijk een heel andere situatie of je als Moslim (of Christen) opgroeit in een land met mede-gelovigen, in een land met anders-gelovigen of in een geseculariseerd land. In een land waar de Sharia geldt of een land waar je onder een ander rechtssysteem valt. In een land waar je als eerste-, tweede, of derde-generatie allochtoon bent of in een land waar je hele familie woont (en dezelfde taal spreekt). Iedereen kampt met vragen die voortkomen uit zijn/haar specifieke omgeving.
De vraag, die naar aanleiding van bovenstaand verhaal bij me opkomt, is: leidt dit (verschillende culturele situaties) tot nieuwe stromingen, bijvoorbeeld liberalere stromingen, binnen de Islam. Of bestaan deze liberale stromingen allang in andere landen. Is wat deze imam zegt, dus helemaal niet zo nieuw. Daar was ik erg benieuwd naar. Ontwikkelt zich in Nederland een eigen liberalere stroming van de Islam ("Nederlandse Islam") of bestaat deze allang en is onze cultuur daar ontvankelijk voor?

Beste vriendin (dat zal niet je naam zijn denk ik.)

Inderdaad is mahdivrielink mijn naam, alleen zonder spatie tussen voor en achternaam.

Het gaat niet om nieuwe stromingen. Het is niet eens een nieuw idee. Altijd en overal in de geschiedenis hebben moslims zich op een bepaalde wijze aangepast aan de omgeving. Je komt namelijk overal andere vragen tegen in het leven waarop vanuit de islam een antwoord moet worden gevonden. We leven hier in een omgeving waarin heel veel kritiek weordt geuit op de islam, wordt verlangd dat je alles los laat totdat er alleen van binnen nog iets over blijft wat je in privekringen nog kan bespreken. Daar zal je iets mee moeten doen als je je geloof niet de rug toe wil keren. Ook zal je moeten begrijpen wat er allemaal gebeurt door erover te spreken.
Bij het woord liberaal denk ik onwillekeurig aan zaken als het gebed niet meer serieus nemen, op z'n tijd of vaker alcohol drinken, geen kledingvoorschriften meer kennen en ga zo maar door. Nee, dit is niet de bedoeling. Wanneer je al die zaken los laat, raak je steeds verwijderd van de islam.
Waar het om gaat is hoe je vanuit de islam met zaken die "nieuw" of "anders" zijn om kan gaan, hoe je vanuit je identiteit een rol kan hebben in de samenleving enzovoort.
De islam verandert niet, de culturele omgeving waarbinnen we leven wel.

Ik hoop dat ik het een beetje uit heb kunnen leggen.

groeten,

Mahdi
[align=center]Forumregels: http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=401[/align]
[hidden][align=center]Moderatorvragen: mahdi.ontdekislam[at]gmail.com
Beheerdersvragen: ayashaontdekislam[at]gmail.com
[/align][/hidden]

vriendin
Super lid
Super lid

door vriendin » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 8:46 pm

mahdivrielink schreef:
Bij het woord liberaal denk ik onwillekeurig aan zaken als het gebed niet meer serieus nemen, op z'n tijd of vaker alcohol drinken, geen kledingvoorschriften meer kennen en ga zo maar door. Nee, dit is niet de bedoeling. Wanneer je al die zaken los laat, raak je steeds verwijderd van de islam.
Waar het om gaat is hoe je vanuit de islam met zaken die "nieuw" of "anders" zijn om kan gaan, hoe je vanuit je identiteit een rol kan hebben in de samenleving enzovoort.
De islam verandert niet, de culturele omgeving waarbinnen we leven wel.

Ik hoop dat ik het een beetje uit heb kunnen leggen.

groeten,

Mahdi

Ja, dat is duidelijk.
Als ik dit verhaal lees, vindt deze imam toch duidelijk dat er een paar zaken (zoals kledingvoorschriften, de positie van de vrouw etc.) in deze maatschappij wat ruimer genomen mogen worden. Betekent dat dan dat jullie (jullie die gereageerd hebben), vinden dat deze imam geen Moslim is of dat hij een valse leer predikt? Binnen het Christendom zouden we het dan hebben over "lichtere" broeders en zusters of "minder zwaar in de leer". Of is dat wat "troetelmoslims" zijn? Hoe moet ik dat uitleggen?

no avatar
*Hind*

door *Hind* » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 9:24 pm

Voor mij weinig nieuws, eerlijk gezegd. De imam van moskee El Islam, Den Haag, is het hier ook op veel punten mee eens. NIet met alles, maar ok. En het bestuur is ook tamelijk progressief daar (over vrouwenrechten en gedrag in de maatschappij). Die imam heeft het domweg te drúk met zijn taak als geestelijk verzorger om Nederlands te kunnen leren. Maar verder heb ik veel bewondering voor zijn imam-zijn. Moge Allah hem rijkelijk belonen voor zijn hulp (oa aan mij) en de preken die hij geeft (die me ook niet-Arabisch sprekende wel verrijken in mijn geloof), amien.

RANDOM_AVATAR
Charlemagne
PERMANENTE BAN!

door Charlemagne » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 10:34 pm

Waji schreef:
Ashadoe schreef:De "Islam" moet niet toegeven aan de wensen van het Nederlandse volk.
Meest wijze uitspraak van vandaag! :duim:
Nou, wat vind je van deze: "Het Nederlandse volk moet niet toegeven aan de dictaten van de islam".

no avatar
Redouan Abu Isma'eel

door Redouan Abu Isma'eel » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 10:35 pm

Abu Ismaïl Redouan schreef:Mij en heel wat moslims naast mij die de authentieke islaam aanhangen vertegenwoordigen ze in ieder geval niet......Wellicht vertegenwoordigen ze de Nederlandse troetelmoslims....Ben bang dat dit (visie) straks de standaard gaat worden waaraan elke moslim zich moet gaan conformeren....

vriendin schreef:Mag ik vragen naar de definitie van "troetelmoslim"? Ik heb er lang over nagedacht, maar kwam tot de conclusie dat ik niet helemaal begreep wat je daar precies onder verstaat.

Natuurlijk mag dat. Het is net zoiets als een troetel marokkaan. Iemand die meer geneigd is zich te conformeren aan de Nederlandse normen en waarden (en die de spot drijft met zijn voormalige normen en waarden) om zo geaccepteerd te worden. Bijvoorbeeld Najid Amhali of Ali B. Deze zijn ineens wel leuk als ze zich aanpassen aan de superieuriteit van hen. Een man die een baard of een gewaad hebt die is veel minder leuk en wel acceptabel.
Zo heb je ook troetelmoslims die hun geloof op de hak nemen of consessies daarin doen, zoals Mohammed Chippih die mannen en vrouwen samen wil laten bidden, Achmed Marcouch die een politieke carriere en daarom consessies doet in zijn geloof of Aboutaleb die zogenaamd voor de marokaanse moslims opkomt.

Waarom denk je, dat deze visie straks de standaard gaat worden? Is de groep die zich schaart achter deze liberalere opvattingen dan groot? Ik vind dat heel moeilijk inschatten. Hier heeft zich nog niemand gemeld die zich positief wil uitlaten over dit verhaal. Die moeten er dan toch ook wel zijn?

De overheid legt zich nu al toe op een imaamopleiding en daarmee de invulling van de Godsdienst door de toeloop van buitenlandse imaams tegen te gaan. Bovendien heeft de AIVD al bepaald dat de salafistische islaam onwenselijk is. Dit terwijl dit de gewone authentieke islaam is. Gezien het feit dat de media ook nog een grote vinger in de pap heeft en er niet bijdraagt aan het duidelijk maken van het verschil tussen terrorisme en islaam versterkt dit de polarisatie nog meer nog belevende moslims en troetelmoslims die hun geloof niet praktiseren maar zowat de hele Nederlandse cultuur eigen hebben gemaakt. Zo wordt men warm gemaakt voor allerlei termen aan verdeel en heers politiek zoals libarela islaam, orthodoxe, libarale, etc. Echter bestaat er maar een islaam, mensen die zich houden aan hun geloof, en die raakt steeds ongeliefder. Dus ik schat de kansen wel haalbaar in, alhoewel het huidige kabinet een stuk milder, realistischer en revisionistischer is. Het gaat er dus niet om hoe groot die groep is, het gaat erom hoe gewild die groep is, waarna het vanzelf geliefd wordt gemaakt. Zo wellicht ook met een Nederlandse variant op de islaam, dus een islaam die eigenlijk geen islaam is, maar een islaam die door anderen bepaalt is.
Dat niemand zich positief uitlaat is omdat weinig mensen er iets positiefs inzien lijkt mij. De Waarheid van Allah is duidelijk, en dit is geen Nederlandse islaam. Die er wel positief tegen aankijken zijn denk ik niet te vinden op een islamitisch forum.

RANDOM_AVATAR
Jasmijn
Super Poster!
Super Poster!

door Jasmijn » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 10:52 pm

resistance schreef:MIJN TOPIC IS GESLOTEN TERWIJL MIJN TOPIC EERDER WAS!!!

WAT EEN SCHANDE EN FOUT VAN "ADMIN"!!!!!

BELACHELIJK! DIT IS AL DE 2E KEER DAT HET GEBEURD! ZE MOETEN DE KLOONTOPIC DELETEN!! DIE PERSOON WAS ZO DOM GEWEEST OM NIET VAN TE VOREN TE KIJKEN OF HET WEL BESTOND EN NIET DE ECHTE TOPIC!!

SCHANDALIG!!!!

NIET EENS DE TIJDNEMEN NAAR TIJD VAN PLAATSING ZOALS ELK ZOGENAAMDE MOD ZOU MOETEN DOEN:

- DIE VAN MIJ KWAM OP DINSDAG!
- DIE VAN HAAR OP WOENSDAG!

RARA, WIE IS DE KLOON?
JIj bent in ieder geval degene die d's en t's verwisselt. Maar dat komt waarschijnlijk door de prachtig gespeelde verontwaardiging :p

RANDOM_AVATAR
Jasmijn
Super Poster!
Super Poster!

door Jasmijn » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 11:04 pm

resistance schreef:Ik vind het een belediging voor elk moderator, dat er hier een topic wordt gedelete die eerder was dan een ander topic.. zo stom is dat.. zo bekrompen..

ik hoop maar dat hij zijn eer naast zich neer legt en zijn excuses zal aanbieden voor het feit dat hij niet verder keek dan zijn neus lang is en dus ging kijken naar de tijden van plaatsing. Sowieso, die dame had ook aangegeven dat ze die topic plaatste (perongeluk) na mij.. Jammer dat die dame zelf niet de eer had om het te verwijderen of laten verwijderen.. maar ach.. 'moslims'..
Die dame is geen moslima, toch? Zo zie je maar weer, het wordt keer op keer bevestigd; altijd maar weer die christenen ;) . Maar lieve resistance, waar maak je je eigenlijk zo druk om? :schamen:

RANDOM_AVATAR
Jasmijn
Super Poster!
Super Poster!

door Jasmijn » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 11:15 pm

resistance schreef:Ohjah, ze is inderdaad een christen.. ha jammer.. dan kon ik nog tenminste de moslims beledigen (natrappen).. volgende keer beter :p..
Misschien hoort ze wel bij een sekte? :p
Maar prettig toch, dat je de tekst over Yassine twee keer gelezen hebt? Als iedereen voor elke gelezen tekst met een topic 'beloond' zou moeten worden, dan zou het hier een dolle boel worden. Maar goed, we verpesten een topic, geloof ik. En daar ben jij toch juist zo tegen? Vriendin heeft tenslotte ook de hele tekst gelezen...

RANDOM_AVATAR
Jasmijn
Super Poster!
Super Poster!

door Jasmijn » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 11:19 pm

resistance schreef:Deze topic mag verpest worden, gezien het gesloten dient te worden en mijn topic geopend dient te worden!
Hoe oud was jij ook alweer? :p

Abu Sakina
Senior lid
Senior lid

door Abu Sakina » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 11:41 pm

Ik had je al een PB gestuurd waarin ik aangaf dat jouw topic eigenlijk had moeten blijven staan, maar dat ik hier van afgezien heb aangezien haar topic al 11 reacties had en er op de jouwe niet/nauwelijks werd gereageerd.
Dus droog je tranen en probeer het te boven te komen zou ik zeggen.
If you want your dreams to come true, you need to wake up !
The batle of the hearts and minds

Cyber Ummah
www.smeekbedes.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » vr _30-_mei-_2008ah, 30-5-2008ad, 11:45 pm

Per abuis is het verkeerde topic gesloten. Verder discussieren kan hier
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Actueel