Tahara(reinheid)

Alles over de vastenmaand Ramadan en het vasten in het algemeen.
RANDOM_AVATAR
oem-imran
PERMANENTE BAN!

Tahara(reinheid)

door oem-imran » di _2-_sep-_2008ah, 2-9-2008ad, 11:00 pm

Selaam aleikum wa Rahmatullaahi wa Barakatuh,

Hier een aantal zaken waar alle Moslims mee te maken krijgen, maar waar niet snel over word gepraat. Alhamdulillaah, schaamte is een deel van het geloof. Maar... er is geen schaamte wanneer het gaat om kennis. Doe insha'Allah je voordeel met de onderstaande Vragen en Antwoorden, die ik heb vertaald van Islam Q&A. Als je nog meer vragen hebt, maar niet zelf Engels kan begrijpen, kan je mij insha'Allah mailen en zoek ik of jouw vraag te vinden is op de site, en vertaal ik het insha'Allah voor je.

Moge Allah mij vergeven voor eventuele (vertaal)fouten. Al het goede komt van Allah, al het slechte komt van mij en de shaytaan.

Vertaald door Nasriyah

Vraag

Ik heb verlangens / lusten die snel worden opgewekt door allerlei zaken. Bijvoorbeeld wanneer ik op straat loop en een vrouw zie, kijk ik direct naar beneden, maar toch gebeurt het wel eens dat er iets vrijkomt (voorvocht). Of als ik rustig zit, komen er allerlei gedachten in mijn hoofd, ik probeer ze te stoppen, maar toch gebeurt het soms dat er iets vrijkomt. Dit is niet iets wat ik expres doe, ik kan er niets aan doen. Maakt dit mijn vasten ongeldig?

Antwoord

Alhamdulillaah.

De uitscheiding van madhiy (voorvocht) verbreekt het vasten niet, of het nu gebeurt doordat een man enkel denkt, of doordat hij zijn vrouw kust, of door een andere reden. Dit is de mening van imam as Shaafa’i. Zie al Majmoo’ van an Nawawi 6/323.

Sheych al Islam ibn Taymiyah zei in al Ikhtiyaraat, blz. 193:

Vasten word niet verbroken doordat madhiy vrijkomt door te kussen, aanraken of herhaaldelijk kijken. Dit is de mening van abu Hanifah en as Shaafa’i, en een aantal van onze metgezellen. Dit is ook de mening van sheych ibn ‘Uthaymeen, zoals gesteld in al Sharh al Mumti’ 6/390, waar hij zei:

‘Er is geen bewijs dat het vasten hierdoor verbroken word, omdat vasten een daad van aanbidding is die mensen verrichten, en deze daad van aanbidding word niet verbroken totdat er bewijs is dat iets het verbroken heeft.’

Islam Q&A

De volledige fatwa is (in het Engels) te vinden op: http://www.islamqa.com/en/ref/37715/madhiy

----------------------------------------------------------------------------------

Vraag

Alhamdulillaah ben ik kort geleden getrouwd. Ik ben intiem in bed met mijn vrouw. Het is mogelijk dat de lakens / dekens sexuele vloeistoffen bevatten. Mijn vraag is of we ze elke keer moeten verwisselen als dat gebeurt. Nu doen we dat wel. Maar het probleem is dat we met een grote familie samen leven en het is erg lastig om steeds de lakens / dekens te wassen. Moeten we de vieze wassen? Wat gebeurt er als je er op zit? Moet je dan gusl of wudu doen om weer rein te worden?

Antwoord

(Samengevat)

Alhamdulillaah.

Als de vloeistof op het beddengoed vrij is gekomen door voorspel maniy (sperma) is, en het is niet gemend met andere substanties, dan hoef je het beddengoed niet te wassen want maniy is taahir (rein) volgens de correcte mening van de geleerden.

Maar, als wat op het beddengoed komt madhiy (vloeistof uit de prostaat, voorvocht) of een andere vloeistof is die vrijkomt uit de privé delen van een man of vrouw, dan moet je die plek op de lakens / dekens wassen, want deze substanties worden beschouwd als najis (onrein).

Je hoeft geen gusl te doen als je in aanraking komt met deze substanties / vloeistoffen.

De volledige fatwa is (in het Engels) te vinden op: http://www.islamqa.com/en/ref/14521/madhiy

-----------------------------------------------------------------------------

Vraag

Ik weet niet of dat wat een vrouw verliest maniy is, waardoor ze gusl moet doen, of de gewone afscheiding, waarna je enkel wudu moet doen. Ik heb het geprobeerd uit te zoeken, maar niemand geeft me een precies antwoord. Nu ga ik met alle afscheiding om alsof het gewone afscheiding is, en er geen gusl voor nodig is. Ik doe alleen gusl na sexuele gemeenschap. Ik hoop dat u mij het verschil kan uitleggen.

Antwoord

Alhamdulillaah.

Wat uit een vrouw komt kan maniy, madhiy of gewone afscheiding* zijn. {*In het Nederlands word dit ‘vaginale afscheiding’ of ‘witte vloed’ genoemd. Het is een normaal natuurlijk verschijnsel bij vrouwen.}

1. Maniy

- Het is dun en geel. Dit is de beschrijving die de Profeet (salallahu aleihi wasalam) heeft gegeven: “Het water van een man is dik en wit, en het water van een vrouw is dun en geel.” (Muslim 311) Het is mogelijk dat het bij sommige vrouwen wit is.

- Het ruikt naar stuifmeel, en de geur van stuifmeel is als die van dough (De Nederlandse vertaling voor dough is zalf of deeg).

- Er is genot wanneer deze vloeistof vrijkomt, en het genot houdt onmiddellijk op nadat deze vloeistof is vrijgekomen.

Het is geen voorwaarde dat alledrie de eigenschappen tegelijk aanwezig zijn, het is voldoende wanneer één eigenschap aanwezig is, om het maniy te kunnen noemen. Dit is volgens de mening van an Nawawi in al Majmoo’ 2/141.

2. Madhiy

Het is wit en dun, en het komt vrij wanneer iemand verlangens voelt door iets te denken of om een andere reden, maar er word geen genot gevoeld wanneer deze vloeistof vrijkomt, en het verlangen word niet minder nadat deze vloeistof vrijkomt.

3. Vaginale afscheiding / Witte vloed

Dit is de afscheiding van de baarmoeder; het is doorzichtig en een vrouw kan het opmerken. Vrouwen verschillen in de hoeveelheid afscheiding die zij verliezen.

De verschillen in regelgeving tussen deze drie (maniy, madhiy en afscheiding)

Maniy is taahir (rein) en het is niet noodzakelijk deze van je kleren af te wassen, maar de persoon moet gusl verrichten nadat deze vloeistof is vrijgekomen, of het nu in de slaap is gebeurd of toen de persoon wakker was, of het ten gevolge van sexuele gemeenschap is gekomen, of door een erotische droom of een andere reden.

Madhiy is najis (onrein) en moet van het lichaam gewassen worden als het ermee in aanraking komt. Wat betreft kleding, als er madhiy op komt is het voldoende om er wat water over te doen. De uitscheiding van madhiy maakt iemands’ wudu ongeldig maar het is niet verplicht om gusl te doen.

Vaginale afscheiding / witte vloed is taahir (rein) en hoeft niet afgewassen te worden, en kleding hoeft niet gewassen te worden als het hiermee in aanraking komt. Maar het maakt de wudu ongeldig, behalve wanneer het continu is, in dat geval moet een vrouw wudu doen voor elk gebed nadat de tijd van het gebed is begonnen, en het geeft niet als er daarna nog afscheiding komt.

Voor meer informatie; zie de antwoorden op de vragen 2458, 81774 en 50404.

En Allah weet het best.

Islam Q&A

De volledige fatwa is (in het Engels) te vinden op: http://www.islamqa.com/en/ref/99507/madhiy

------------------------------------------------------------

Vraag

Begaat een vrouw een zonde als ze sexuele gedachtes heeft voordat ze getrouwd is? Is ze zondig als uitscheiding heeft van vloeistof, omdat ze snel opgewonden word? Beantwoord mijn vraag alstublieft snel, omdat ik me echt zorgen maak. Ik wist niet dat er iets bestond dat madhiy word genoemd, en ik heb mijn wudu nooit vernieuwd wanneer dit kwam.

Antwoord

(Samengevat)

Alhamdulillaah.

Een vrouw begaat geen zonde door enkel sexuele gedachtes te hebben, zo lang deze niet samengaan met iets doen of ergens naar kijken (naar iets wat haram is), en zo lang ze niet resulteren in een bepaalde daad. Dit is omdat er een hadith is die stelt dat je niet word gestraft door wat je denkt. Abu Hurairah heeft overleverd dat de Profeet (salallahu aleihi wasalam) zei: “Allah heeft mijn ummah vergeven voor alles wat zij denken, zo lang zij het niet uitspreken of er naar handelen.” Al Bukhari 2528 en Muslim 127. Je moet wel proberen te stoppen met denken aan deze zaken, en aan andere dingen proberen te denken. Hou jezelf bezig met daden van aanbidding en gehoorzaamheid aan Allah, en dingen waar je profijt van zal hebben in je religieuze en wereldse zaken.

Ten tweede: madhiy komt normaalgesproken vrij wanneer verlangen word opgewekt. Het is naajis (onrein) en maakt de wudu ongeldig. Maar het heeft een lichte graad van onreinheid, het is voldoende om te privé delen te wassen en water op de kleding te doen om het te reinigen. Zie ook de antwoorden op vraag 2458 en 99507.

Ten derde: als je niet op de hoogte was van de regelgeving omtrent madhiy en dat het je wudu ongeldig maakt, en je hebt gebeden terwijl er madhiy aanwezig was, dan zijn je voorgaande gebeden toch geldig, volgens de meest correcte mening, omdat jouw excuus is dat je onwetend was. Dit geld ook voor degene die niet op de hoogte is van sommige (andere) zaken die de wudu ongeldig maken, zoals degene die niet weet dat het eten van kamelenvlees de wudu ongeldig maakt, en vervolgens bidt. Zijn gebed is geldig.

Sheych al Islam ibn Taymiyah zei: hierop gebaseerd, als een persoon zichzelf niet reinigt zoals voorgeschreven is omdat de tekst hem niet bereikt heeft [omdat hij de regel niet kent] (…) en vervolgens er achter komt dat hij toch wudu had moeten doen, moet hij dan de gebeden inhalen? Er zijn hier twee meningen over, en ze zijn beide overleverd door Ahmad.

Het zelfde geval is wanneer een man zijn penis anaraakt en dan bidt, maar daarna verteld word dat het verplicht is wudu te doen nadat je je penis hebt aangraakt.

Het correcte standpunt in deze zaken is dat het niet verplicht is om de gebeden in te halen, omdat Allah fouten en vergeetachtigheid vergeeft, en omdat Hij zegt: “En Wij bestraffen niet voordat Wij een Boodschapper hebben gestuurd.” (sura al Isra 17:15) Als het bevel van de Boodschapper (salallahu aleihi wasalam) over een bepaalde zaak een persoon niet bereikt heeft, dan is het niet bewezen aan hem dat het verplicht is.

Er zijn veel voorbeelden waarin metgezellen onrein werden en vervolgens gingen bidden, doordat ze geen kennis hadden. De Profeet (salallahu aleihi wasalam) zei tegen geen van hen dat ze hun gebed opnieuw moesten doen.

Hetzelfde geld voor een vrouw die lijdt aan istihaadah (niet-menstruele vaginale bloeding) en een tijd niet bidt, omdat ze denkt dat het gebed op dat moment niet verplicht is voor haar. Er zijn twee meningen wat betreft deze zaak, waarvan één die stelt dat ze haar gebeden niet hoeft in te halen. Dit is gebaseerd op de hadith die is overleverd door Maalik en anderen, waarin een vrouw tegen de Profeet (salallahu aleihi wasalam) zei: “Ik heb heftige zware bloedingen gehad, en daardoor kon ik niet bidden en vasten.” Hij vertelde haar wat ze in de toekomst moest doen in zo’n geval, en zei niet dat ze de voorgaande gebeden moest inhalen. Zie majmoo al Fatawa 21/101.

We vragen Allah om jou te leiden, te vergeven en te beschermen.

En Allah weet het beter.

Islam Q&A

De volledige fatwa is (in het Engels) te vinden op: http://www.islamqa.com/en/ref/102504/madhiy

------------------------------------------------------------------

Vraag

Stel dat mijn menstruatie begint nadat de tijd voor het gebed is begonnen, bijv. Dohr, maar ik heb nog niet gebeden, en ik had er eigenlijk wel genoeg tijd voor. Wanneer moet ik dit gebed dan inhalen? Is het meteen nadat ik gusl heb gemaakt ook al is het op dat moment tijd voor Maghrib? Of moet ik wachten op de eerstvolgende Dohr nadat ik gusl heb gedaan. En als mijn menstruatie stopt na dat het ‘Ishagebed is begonnen, en ik doe gusl, moet ik dan Maghrib en ‘Isha allebei bidden?

Antwoord

(Samengevat)

Alhamdulilllaah.

Ten eerste: als jouw menstruatie begint nadat de tijd voor het gebed is aangebroken, en er is voldoende tijd verstreken om één raka’ah te doen (maar dat heb je niet gedaan), dan moet je het inhalen na je menstruatie. Dit is ook de mening van sheych Muhammad ibn Saalih al ‘Uthaymeen. Wanneer je menstruatie klaar is en je de grote wassing hebt gedaan (gusl), moet je bidden wat je nog in te halen had, ook al is het op dat moment niet de tijd voor dat gebed. De Profeet (salallahu aleihi wasalam) heeft gezegd: “Als een persoon een gebed vergeet, laat hem dan bidden zodra hij het zich herinnert; er is geen boetedoening voor behalve dat.” (al Bukharai 597; Muslim 684)

Ten tweede: Als de menstruatie van een vrouw stopt voordat een gebedstijd eindigt, moet ze dat gebed verrichten samen met het andere gebed, volgens de meerderheid van de geleerden. Bijvoorbeeld: als de menstruatie stopt voordat de zon ondergaat, moet ze Dohr en Asr samen bidden. Er staat in Fatawa al Lajnah al Daa’imah 6/161: ‘Als een vrouw rein word van haar menstruatie of kraambloeding voordat de tijd van een verplicht gebed is geëindigd, moet ze het gebed samen met de andere. Als ze rein word voordat de zon ondergaat moet ze ‘Asr en Dohr bidden. Als ze rein word voordat het volledig donker is, moet ze ‘Isha en Maghrib bidden. Als ze rein word voordat de zon opkomt moet ze ‘Isha bidden.’

En Allah weet het beste.

Islam Q&A

De volledige fatwa is (in het Engels) te vinden op: http://www.islamqa.com/en/ref/111522

--------------------------------------------------------------------------------------

Vraag

Een vrouw was sexueel opgewonden door haar man tijdens een dag in de maand Ramadan, waardoor ze nat werd. Ze weet niet of ze klaar is gekomen of dat het een ander soort afscheiding was. Ze weet niet hoe veel dagen dit is voorgekomen.

Antwoord

Ten eerste: Het is toegestaan voor de echtgenoten om intiem met elkaar te zijn, zo lang ze zeker weten dat er geen maniy (sperma) vrijkomt, vanwege de hadith die al Bukhari heeft overleverd (1927) en Muslim (1106) van A’isha, die zei: “De Boodschapper van Allah (salallahu aleihi wasalam) kuste en raakte (zijn vrouw) aan wanneer hij vastte, maar hij was de beste onder jullie in het beheersen van zijn lusten.”

Als een man intiem is met zijn vrouw zonder gemeenschap te hebben, is het mogelijk dat één van de volgende twee scenario’s plaatsvindt:

1. Dat deze intimiteit leidt tot de uitscheiding van maniy. In dit geval is het vasten ongeldig geworden en degene die de uitscheiding van maniy heeft gehad moet de dag inhalen.

An Nawawi heeft gezegd in al Majmoo 6/349: ‘Als hij haar kust of intiem met haar is, zonder gemeenschap te hebben, of hij raakt haar huid aan met zijn hand of op een andere manier; als er maniy vrijkomt is zijn vasten ongeldig geworden, anders niet. De schrijver van al Haawi en anderen vertellen dat er consensus was onder de geleerden (dus ze waren het met elkaar eens) dat het vasten van degene ongeldig is die: zijn vrouw kust of intiem met haar is, zonder gemeenschap te hebben, maar die toch klaarkomt.’

Sheych ibn ‘Uthaymeen zei: ‘Als een man intiem is met zijn vrouw door haar aan te raken of haar gezicht te kussen of haar privé delen aan te raken (zonder gemeenschap te hebben) en hij komt klaar, dan is zijn vasten verbroken, maar als hij niet klaar komt is zijn vasten niet verbroken.’ Al Sharh al Mumti’ 6/388.

2. Dat deze intimiteit leidt tot de uitscheiding van madhiy, in dit geval is het vasten niet verbroken. Sheych ‘Abd al ‘Azeez ibn Baaz zei: ‘Als een man zijn vrouw kust en intiem met haar is zonder gemeenschap te hebben, terwijl hij aan het vasten is, dat is toegestaan en er is niets mis mee, omdat de Profeet (salallahu aleihi wasalam) zijn vrouw kuste wanneer hij aan het vasten was, en hij was intiem met haar terwijl hij vastte. Maar als een man vreest dat hij iets zal doen wat Allah verboden heeft omdat hij snel opgewonden is, dan is het makrooh (sterk afgeraden) voor hem om dit te doen. Als hij klaarkomt, mag hij de rest van de dag niet eten en drinken, en hij moet de dag inhalen. Maar er is verder geen boetedoening voor, volgens de meerderheid van de geleerden. Madhiy heeft geen gevolgen voor het vasten volgens de meest correcte van de twee meningen van de geleerden. Want het basisprincipe is dat het vasten geldig is en niet verbroken word door madhiy, omdat het te moeilijk is dit te vermijden. En Allah is de bron van kracht.’ Fatawa al Shaykh ibn Baaz 15/315.

Sheych ibn ‘Uthaymeen werd gevraagd over een man die intiem was met zijn vrouw terwijl hij vastte, en er kwam madhiy vrij bij hem; wat is de regelgeving omtrent zijn vasten?

Hij antwoordde: Als een man intiem is met zijn vrouw, en er komt madhiy vrij, dan is zijn vasten nog steeds geldig, en hij hoeft niets te doen, volgens de mening van de geleerden, waar wij het mee eens zijn. Dat is omdat er geen bewijs is dat dit het vasten verbreekt, en je kan het niet gelijkstellen aan maniy, omdat madhiy minder dan dat is (en het is iets anders). Deze mening, waar wij achter staan, is ook de mening van as Shaafa’i en abu Hanifa, en werd geprefereerd door sheych al Islam ibn Taymiya, die in al Furoo’ zei: ‘Het is meer correct’, en in al Insaaf zei hij: ‘Dat is het correcte standpunt.’

Majmoo’ Fatawa ibn ‘Uthaymeen 19/236.

Voor meer informatie zie 37715.

Ten derde: Als een man in de war is, en niet zeker weet of de uitgescheiden vloeistof maniy of madhiy is; in de meeste gevallen is het waarschijnlijk madhiy. Want madhiy is wat uitgescheiden word wanneer iemand intiem is, en je kan niet oordelen dat vasten ongeldig is geworden op basis van een gissing / gokken / iets wat je niet zeker weet.

Het verschil tussen madhiy en maniy kan je ook vinden in het antwoord op vraag 99507 en 2458.

En Allah weet het beste.

Islam Q&A

De volledige fatwa is (in het Engels) te vinden op: http://www.islamqa.com/en/ref/107335/madhiy%20fast

RANDOM_AVATAR
uiafrom
Beginner
Beginner

Re: Tahara(reinheid)

door uiafrom » vr _2-_jun-_2017ah, 2-6-2017ad, 9:45 am

Oordeel over erectie of madhi(voorvocht) tijdens het vasten
In de Maliki madhab is het zo gesteld als een jonge of een oude man van zichzelf weet dat als hij met lust kijkt naar zijn vrouw of hij streelt haar of denkt aan haar, dat hij dan geen erectie krijgt en geen voorvocht of ejaculeert, dan zijn al die daden die genoemd zijn makruh. Dit geldt ook voor de vrouw, dat het makruh is voor haar.

Maar als hij twijfelt of zeker weet dat als hij naar zijn vrouw kijkt of haar streelt of aan haar denkt dat hij dan daardoor erectie krijgt of voorvocht of ejaclueert dan zijn al die daden haraam. Dit geldt ook voor de vrouw

Als een man die daden begaat, bijv. hij denkt aan zijn vrouw of hij kijkt naar haar met lust of hij streelt haar en daardoor krijgt hij voorvocht, terwijl hij vast, dan moet hij die dag inhalen.
Als hij door die daden of een daarvan ejaculeert dan moet hij die dag inhalen en kafarra verrichten.

Bron: Sharh van sidi al-Kharshi op mukhtasar van sidi Khalil:

( ص ) وَمُقَدِّمَةُ جِمَاعٍ كَقُبْلَةٍ وَفِكْرٍ إنْ عُلِمَتْ السَّلَامَةُ ( ش ) يَعْنِي : أَنْ يُكْرَهَ لِلشَّابِّ وَالشَّيْخِ رَجُلٍ أَوْ امْرَأَةٍ أَنْ يُقَبِّلَ زَوْجَتَهُ أَوْ أُمَّتَهُ وَهُوَ صَائِمٌ أَوْ يُبَاشِرَ أَوْ يُلَاعِبَ أَوْ يَنْظُرَ أَوْ يُفَكِّرَ عَلَى الْمَشْهُورِ إذَا عَلِمَ مِنْ نَفْسِهِ السَّلَامَةَ مِنْ مَذْيٍ وَمَنِيٍّ وَإِنْعَاظٍ عَلَى قَوْلِ ابْنِ الْقَاسِمِ وَجَمَعَ الْمُؤَلِّفُ بَيْنَ الْمِثَالَيْنِ ؛ لِأَنَّهُ لَوْ اقْتَصَرَ عَلَى الْقُبْلَةِ لَتُوُهِّمَ أَنَّ الْفِكْرَ لَا شَيْءَ عَلَيْهِ فِيهِ أَوْ عَلَى الْفِكْرِ لَتُوُهِّمَ أَنَّ الْقُبْلَةَ حَرَامٌ لِأَنَّهَا أَشَدُّ ( ص ) وَإِلَّا حَرُمَتْ ( ش ) أَيْ : بِأَنْ عَلِمَ عَدَمَ السَّلَامَةِ أَوْ شَكَّ فِيهَا حَرُمَتْ وَنَحْوُهُ فِي الشَّارِحِ وَكَلَامُ اللَّخْمِيِّ يُفِيدُ أَنَّهُ لَا حُرْمَةَ مَعَ الشَّكِّ وَلَا شَيْءَ عَلَيْهِ إنْ لَمْ يَحْصُلْ شَيْءٌ مِمَّا تَقَدَّمَ فَإِنْ حَصَلَ فَالْقَضَاءُ وَالْكَفَّارَةُ فِي الْمَنِيِّ وَالْقَضَاءُ فَقَطْ فِي الْمَذْيِ أَدَامَ أَمْ لَا عَلَى قَوْلِ ابْنِ الْقَاسِمِ خِلَافًا لِابْنِ الْحَاجِبِ

Wat is het oordeel dan als men alleen een erectie krijgt en er geen sprake is van voorvocht?

Hierover hebben onze maliki fuqahae gezegd, dat hij niet een dag hoeft in te halen, dus hij is niks schuldig, geen inhaling van een dag en geen kafara.

De bron hiervan is de hashiyah van al-adawi op de sharh van sidi al-kharshi:

( قَوْلُهُ : وَإِنْعَاظٍ إلَخْ ) أَيْ : ابْنُ الْقَاسِمِ يَقُولُ بِالْقَضَاءِ فِي الْإِنْعَاظِ ، وَرِوَايَةُ ابْنِ وَهْبٍ وَأَشْهَبَ فِي الْمُدَوَّنَةِ عَنْ مَالِكٍ سُقُوطُ الْقَضَاءِ وَهُوَ الْمُعْتَمَدُ

En in de Moedawanna van Imam Soehnoen, de moederboek in de Maliki madhab staat er:

قُلْتُ : يُقَبِّلُ الصَّائِمُ أَوْ يُبَاشِرُ فِي قَوْلِ مَالِكٍ ؟ قَالَ قَالَ مَالِكٌ : لَا أُحِبُّ لِلصَّائِمِ أَنْ يُقَبِّلَ أَوْ يُبَاشِرَ .

Ik(Imam Soehnoen) vroeg Ibn al-Qaasim over diegene die vast als hij zijn vrouw kust of haar streelt, wat heeft Imam Maalik daarover gezegd?

Hij Ibn Al-Qaasim zei:”Ik raad het niet aan voor de vastende om te kussen of te strelen.”.

قُلْتُ : أَرَأَيْتَ مَنْ قَبَّلَ فِي رَمَضَانَ فَأَنْزَلَ ، أَيَكُونُ عَلَيْهِ الْكَفَّارَةُ فِي قَوْلِ مَالِكٍ ؟ فَقَالَ : نَعَمْ وَالْقَضَاءُ كَذَلِكَ ، قَالَ مَالِكٌ .

Toen zei ik(Imam Soehnoen) em als de vastende zijn vrouw kust en daardoor ejaculeert in ramadan, moet hij dan de kafara verrichten volgens Imam Maalik? Toen zei Ibn Al-Qaasim:’Ja hij moet de kafara verrichten en ook die dag inhalen, dit heeft imam Maalik gezegd.’

قُلْتُ : أَكَانَ مَالِكٌ يَكْرَهُ لِلصَّائِمِ الْقُبْلَةَ ؟ فَقَالَ : نَعَمْ .

Ik(Imam Soehnoen) zei:’Zag imam Maalik het als makroeh als de vastende zijn vrouw kust? Toen zei ibn Al-Qaasim:’Ja.”

قَالَ ابْنُ وَهْبٍ عَنْ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ أَنَّ شُعْبَةَ مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ حَدَّثَهُ ، أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ كَانَ يَنْهَى الصَّائِمَ عَنْ الْمُبَاشَرَةِ .

Imam Soehnoen zegt:’Ibn Wahb rapporteerde van Ibn Abi Dib dat Shoe’ba de vrije slaaf van Ibn Abbas hem vertelde dat Ibn Abbas diegene berispte als terwijl hij vast zijn vrouw streelt.’

قَالَ سَحْنُونٌ : وَرَوَى ابْنُ وَهْبٍ وَأَشْهَبُ ، عَنْ مَالِكٍ فِي رَجُلٍ قَبَّلَ امْرَأَتَهُ فِي رَمَضَانَ أَوْ غَمَزَهَا أَوْ بَاشَرَهَا حَتَّى أَمْذَى فِي رَمَضَانَ ، قَالَ : أَرَى أَنْ يَصُومَ يَوْمًا مَكَانَهُ ، وَإِنْ لَمْ يُمْذِ فَلَا أَرَى عَلَيْهِ شَيْئًا .

Soehnoen zei:’Ibn Wahb en Ashab rapporteerde over Imam Maalik over de vastende man als hij zijn vrouw kust in ramadan of hij streelt haar zover dat hij madhi(voorvocht) krijgt dat hij dan die dag moet inhalen, maar als hij geen voorvocht krijgt dan hoeft hij die dag niet in te halen.’

قَالَ ابْنُ وَهْبٍ عَنْ مَالِكٍ وَاللَّيْثِ أَنَّ نَافِعًا حَدَّثَهُمَا أَنَّ ابْنَ عُمَرَ كَانَ يَنْهَى عَنْ الْقُبْلَةِ وَالْمُبَاشَرَةِ لِلصَّائِمِ فِي رَمَضَانَ وَغَيْرِهِ .

Ibn Wahb rapporteerde over Imam Maalik en Imam Al-Layth dat Naaf’i hun vertelde dat Ibn Oemar het verbood voor de vastende om te kussen of te strelen of het nou in ramadan was of daarbuiten

RANDOM_AVATAR
uiafrom
Beginner
Beginner

Re: Tahara(reinheid)

door uiafrom » vr _2-_jun-_2017ah, 2-6-2017ad, 9:46 am

Oordeel over erectie of madhi(voorvocht) tijdens het vasten
In de Maliki madhab is het zo gesteld als een jonge of een oude man van zichzelf weet dat als hij met lust kijkt naar zijn vrouw of hij streelt haar of denkt aan haar, dat hij dan geen erectie krijgt en geen voorvocht of ejaculeert, dan zijn al die daden die genoemd zijn makruh. Dit geldt ook voor de vrouw, dat het makruh is voor haar.

Maar als hij twijfelt of zeker weet dat als hij naar zijn vrouw kijkt of haar streelt of aan haar denkt dat hij dan daardoor erectie krijgt of voorvocht of ejaclueert dan zijn al die daden haraam. Dit geldt ook voor de vrouw

Als een man die daden begaat, bijv. hij denkt aan zijn vrouw of hij kijkt naar haar met lust of hij streelt haar en daardoor krijgt hij voorvocht, terwijl hij vast, dan moet hij die dag inhalen.
Als hij door die daden of een daarvan ejaculeert dan moet hij die dag inhalen en kafarra verrichten.

Bron: Sharh van sidi al-Kharshi op mukhtasar van sidi Khalil:

( ص ) وَمُقَدِّمَةُ جِمَاعٍ كَقُبْلَةٍ وَفِكْرٍ إنْ عُلِمَتْ السَّلَامَةُ ( ش ) يَعْنِي : أَنْ يُكْرَهَ لِلشَّابِّ وَالشَّيْخِ رَجُلٍ أَوْ امْرَأَةٍ أَنْ يُقَبِّلَ زَوْجَتَهُ أَوْ أُمَّتَهُ وَهُوَ صَائِمٌ أَوْ يُبَاشِرَ أَوْ يُلَاعِبَ أَوْ يَنْظُرَ أَوْ يُفَكِّرَ عَلَى الْمَشْهُورِ إذَا عَلِمَ مِنْ نَفْسِهِ السَّلَامَةَ مِنْ مَذْيٍ وَمَنِيٍّ وَإِنْعَاظٍ عَلَى قَوْلِ ابْنِ الْقَاسِمِ وَجَمَعَ الْمُؤَلِّفُ بَيْنَ الْمِثَالَيْنِ ؛ لِأَنَّهُ لَوْ اقْتَصَرَ عَلَى الْقُبْلَةِ لَتُوُهِّمَ أَنَّ الْفِكْرَ لَا شَيْءَ عَلَيْهِ فِيهِ أَوْ عَلَى الْفِكْرِ لَتُوُهِّمَ أَنَّ الْقُبْلَةَ حَرَامٌ لِأَنَّهَا أَشَدُّ ( ص ) وَإِلَّا حَرُمَتْ ( ش ) أَيْ : بِأَنْ عَلِمَ عَدَمَ السَّلَامَةِ أَوْ شَكَّ فِيهَا حَرُمَتْ وَنَحْوُهُ فِي الشَّارِحِ وَكَلَامُ اللَّخْمِيِّ يُفِيدُ أَنَّهُ لَا حُرْمَةَ مَعَ الشَّكِّ وَلَا شَيْءَ عَلَيْهِ إنْ لَمْ يَحْصُلْ شَيْءٌ مِمَّا تَقَدَّمَ فَإِنْ حَصَلَ فَالْقَضَاءُ وَالْكَفَّارَةُ فِي الْمَنِيِّ وَالْقَضَاءُ فَقَطْ فِي الْمَذْيِ أَدَامَ أَمْ لَا عَلَى قَوْلِ ابْنِ الْقَاسِمِ خِلَافًا لِابْنِ الْحَاجِبِ

Wat is het oordeel dan als men alleen een erectie krijgt en er geen sprake is van voorvocht?

Hierover hebben onze maliki fuqahae gezegd, dat hij niet een dag hoeft in te halen, dus hij is niks schuldig, geen inhaling van een dag en geen kafara.

De bron hiervan is de hashiyah van al-adawi op de sharh van sidi al-kharshi:

( قَوْلُهُ : وَإِنْعَاظٍ إلَخْ ) أَيْ : ابْنُ الْقَاسِمِ يَقُولُ بِالْقَضَاءِ فِي الْإِنْعَاظِ ، وَرِوَايَةُ ابْنِ وَهْبٍ وَأَشْهَبَ فِي الْمُدَوَّنَةِ عَنْ مَالِكٍ سُقُوطُ الْقَضَاءِ وَهُوَ الْمُعْتَمَدُ

En in de Moedawanna van Imam Soehnoen, de moederboek in de Maliki madhab staat er:

قُلْتُ : يُقَبِّلُ الصَّائِمُ أَوْ يُبَاشِرُ فِي قَوْلِ مَالِكٍ ؟ قَالَ قَالَ مَالِكٌ : لَا أُحِبُّ لِلصَّائِمِ أَنْ يُقَبِّلَ أَوْ يُبَاشِرَ .

Ik(Imam Soehnoen) vroeg Ibn al-Qaasim over diegene die vast als hij zijn vrouw kust of haar streelt, wat heeft Imam Maalik daarover gezegd?

Hij Ibn Al-Qaasim zei:”Ik raad het niet aan voor de vastende om te kussen of te strelen.”.

قُلْتُ : أَرَأَيْتَ مَنْ قَبَّلَ فِي رَمَضَانَ فَأَنْزَلَ ، أَيَكُونُ عَلَيْهِ الْكَفَّارَةُ فِي قَوْلِ مَالِكٍ ؟ فَقَالَ : نَعَمْ وَالْقَضَاءُ كَذَلِكَ ، قَالَ مَالِكٌ .

Toen zei ik(Imam Soehnoen) em als de vastende zijn vrouw kust en daardoor ejaculeert in ramadan, moet hij dan de kafara verrichten volgens Imam Maalik? Toen zei Ibn Al-Qaasim:’Ja hij moet de kafara verrichten en ook die dag inhalen, dit heeft imam Maalik gezegd.’

قُلْتُ : أَكَانَ مَالِكٌ يَكْرَهُ لِلصَّائِمِ الْقُبْلَةَ ؟ فَقَالَ : نَعَمْ .

Ik(Imam Soehnoen) zei:’Zag imam Maalik het als makroeh als de vastende zijn vrouw kust? Toen zei ibn Al-Qaasim:’Ja.”

قَالَ ابْنُ وَهْبٍ عَنْ ابْنِ أَبِي ذِئْبٍ أَنَّ شُعْبَةَ مَوْلَى ابْنِ عَبَّاسٍ حَدَّثَهُ ، أَنَّ ابْنَ عَبَّاسٍ كَانَ يَنْهَى الصَّائِمَ عَنْ الْمُبَاشَرَةِ .

Imam Soehnoen zegt:’Ibn Wahb rapporteerde van Ibn Abi Dib dat Shoe’ba de vrije slaaf van Ibn Abbas hem vertelde dat Ibn Abbas diegene berispte als terwijl hij vast zijn vrouw streelt.’

قَالَ سَحْنُونٌ : وَرَوَى ابْنُ وَهْبٍ وَأَشْهَبُ ، عَنْ مَالِكٍ فِي رَجُلٍ قَبَّلَ امْرَأَتَهُ فِي رَمَضَانَ أَوْ غَمَزَهَا أَوْ بَاشَرَهَا حَتَّى أَمْذَى فِي رَمَضَانَ ، قَالَ : أَرَى أَنْ يَصُومَ يَوْمًا مَكَانَهُ ، وَإِنْ لَمْ يُمْذِ فَلَا أَرَى عَلَيْهِ شَيْئًا .

Soehnoen zei:’Ibn Wahb en Ashab rapporteerde over Imam Maalik over de vastende man als hij zijn vrouw kust in ramadan of hij streelt haar zover dat hij madhi(voorvocht) krijgt dat hij dan die dag moet inhalen, maar als hij geen voorvocht krijgt dan hoeft hij die dag niet in te halen.’

قَالَ ابْنُ وَهْبٍ عَنْ مَالِكٍ وَاللَّيْثِ أَنَّ نَافِعًا حَدَّثَهُمَا أَنَّ ابْنَ عُمَرَ كَانَ يَنْهَى عَنْ الْقُبْلَةِ وَالْمُبَاشَرَةِ لِلصَّائِمِ فِي رَمَضَانَ وَغَيْرِهِ .

Ibn Wahb rapporteerde over Imam Maalik en Imam Al-Layth dat Naaf’i hun vertelde dat Ibn Oemar het verbood voor de vastende om te kussen of te strelen of het nou in ramadan was of daarbuiten

RANDOM_AVATAR
Khadijakarim
Beginner
Beginner

Re: Tahara(reinheid) oordeel over Maniy, madhiy

door Khadijakarim » zo _15-_mei-_2022ah, 15-5-2022ad, 11:28 pm

Oordeel over maniy en madhiy:
Het lijkt of u ze heeft omgedraaid.

Maniy verwijst naar de vloeistof die door de man of de vrouw op het moment
van een orgasme uitgescheiden wordt. In het geval van mannen is maniy een
dikke witte vloeistof en in het geval van vrouwen is het dun en gelig.

Madhiy is een plakkerige witte vloeistof die uitgescheiden wordt wanneer een
persoon aan geslachtsgemeenschap denkt of ernaar verlangt. De uitscheiding
ervan gaat niet gepaard met gevoelens van genot, het vloeit niet met
krachtige stralen naar buiten en het wordt niet gevolgd door uitputting. Dit
kan zowel mannen als vrouwen overkomen, hoewel het gebruikelijker is bij
vrouwen. Dit is de opmerking van Imam al-Nawawi in zijn toelichting op Sharh
Muslim, 3/213.

Wanneer maniy uitgescheiden wordt, moet een persoon ghusl verrichten om
zichzelf van seksuele onreinheid (janaabah) te reinigen, of het nou tijdens
geslachtsgemeenschap gebeurd is of op een andere manier, of hij nou wakker
was of dat het vanwege een erotische droom gebeurd is.

Bij madhiy hoeft een persoon alleen wudoe' te verrichten. Het bewijs
hiervoor is de overlevering van 'Ali ibn Abi Taalib (radiAllahu 'anhu), die
gezegd heeft: "Ik was een man die last had van veel afscheiding van de
urinebuis, dus droeg ik Miqdaad op om de Boodschapper van Allah (sallAllahu
'alayhi wa salaam) hier iets over te vragen. Hij vroeg het aan hem en hij
zei: 'Het vereist wudoe'" (Overeengekomen; deze versie is overgeleverd door
al-Bukhaari). Ibn Qudaamah heeft in al-Mughni (1/168) gezegd: "Ibn al-Mundir
heeft gezegd: 'De geleerden zijn het erover eens dat uitwerpselen, urine, de
uitscheiding van madhiy of het laten van winden, allemaal dingen zijn die
tahaarah (reinheid) verbreken [ze bedoelen dat de wudoe' vernieuwd moet
worden].'"

Volgens de meest correcte mening onder de geleerden is maniy taahir (rein).
Het bewijs hiervoor is de overlevering van 'Aisha (radiAllahu 'anha), die
gezegd heeft: "De Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa salaam)
waste de maniy (van zijn kleding), ging dan bidden met dezelfde kleren aan
en ik kon de plek zien waar hij het gewassen had." (Overeengekomen). Volgens
een hadith die overgeleverd is door Muslim: "Ik veegde het (maniy) grondig
van het kledingstuk van de Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa
salaam), daarna bad hij erin." Volgens een andere versie: "Ik kraste het van
zijn kledingstuk met mijn nagel wanneer het droog geworden was." Het is
bewezen dat de Profeet (sallAllahu 'alayhi wa salaam) het liet zitten zonder
het te wassen wanneer het nat was. Het is voldoende om er met 'oed (een
soort aromatisch hout) of iets soortgelijks over te vegen, zoals is
overgeleverd door Imam Ahmad in zijn Musnad (6/243) van 'Aisha (radiAllahu
'anha), die gezegd heeft: "De Boodschapper van Allah (sallAllahu 'alayhi wa
salaam) verwijderde maniy van zijn kledingstuk met een twijg van adhkhar
(een soort boom), daarna bad hij in dat kledingstuk en hij veegde het van
zijn kledingstuk zodra het droog was en hij bad in datzelfde kledingstuk."
Ibn Khuzaymah heeft het in zijn Sahih overgeleverd en Shaykh al-Albaani
heeft het als hasan geclassificeerd in al-Irwa' (1/197).

Madhiy is naajis (onrein) vanwege de hadith van 'Ali die hierboven geciteerd
is. In sommige versies van deze hadith is overgeleverd dat de Profeet
(sallAllahu 'alayhi wa salaam) hem opdroeg om zijn penis en testikels te
wassen en wudoe' te verrichten, zoals is overgeleverd door Abu 'Awaanah in
al-Mustakhraj. Ibn Hajar heeft in al-Talkhis gezegd: "Er is niets aan te
merken op de isnaad." Madhiy is dus naajis en de penis en testikels moeten
gewassen worden aangezien het tahaarah verbreekt.

Aangezien maniy als taahir wordt beschouwd, maakt het de kleren van een
persoon niet onrein en als hij in die kleren bidt, dan is daar niets mis
mee. Ibn Qudaamah heeft in al-Mughni (1/763) gezegd: "Hoewel we zeggen dat
het taahir is, is het beter om het weg te vegen, maar als men (in deze
kleren) bidt zonder het weg te vegen, dan is dit acceptabel."

In het geval van madhiy is het voldoende om er water over te sprenkelen
omdat het moeilijk is om het op een andere manier te doen. Het bewijst
hiervoor is de hadith die overgeleverd is door Abu Dawud in zijn Sunan, van
Sahl ibn Hanif, die gezegd heeft: "Ik had last van veel afscheiding van de
urinebuis en ik verrichte vaak ghusl. Ik vroeg de Boodschapper van Allah
(sallAllahu 'alayhi wa salaam) hiernaar en hij zei: 'Het is voldoende voor
jou om wudoe' te verrichten om jezelf daarvan te reinigen.' Ik zei: 'O
Boodschapper van Allah, en wat als het op mijn kleren komt?' Hij zei: 'Het
is voldoende voor jou om een handvol water te nemen en het over je kleren te
sprenkelen waar jij denkt dat (de madhiy) is.'" (Overgeleverd door
al-Tirmidhi. Hij zei: "Dit is een sahih hasan hadith en de enige andere
hadith die we kennen over madhiy is de hadith van Muhammad ibn Ishaaq.")

De auteur van Tuhfat al-Ahwadhi (1/373) heeft gezegd: "Dit kan als bewijs
gebruikt worden dat wanneer iemand madhiy op zijn kleren krijgt, het
voldoende is om er water over te sprenkelen; men hoeft het niet te wassen."

En Allah weet het het beste

Keer terug naar Ramadan en Vasten