De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

Heb je wat interessants te melden? Laat het ons weten!
Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » zo _3-_feb-_2013ah, 3-2-2013ad, 12:17 am

Assalamoe alaikoem wa rahamtoe Allah ,

Voordat ik verder ga, wil ik onderstaand een nuttige opmerking maken:

1 - Imam Al Iraaqi (725 - 806 Hj) is Abu Al Fadl Zinoe Dine Abdul Raheem Al Iraaqi أبو الفضل زين الدين عبد الرحيم العراقي, de allerbelangrijkste Sheikh van Imam Ibn Hadjar, de auteur van 'Fath Al Baari', die we hier vaak in allerlei zaken citeren.

Verder, als er iets is wat niet duidelijk is of meer uitleg behoeft, vraag en aarzel niet dit tijdig te vragen.

Het is ook belangrijk dat de broeders en zusters die met deze twijfels komen, omdat ze onvoorzichtig overal op het net van alles lezen en met iedereen discussiëren - helaas vaak zonder kennis -, dit topic volgen en zeker deelnemen aan de discussie en vooral laten weten dat de antwoorden duidelijk en overtuigend zijn en niet onverschillig over een Shoebhah vragen en achteraf verdwijnen en niet meer reageren.

Dit topic is vooral bedoeld voor Moslims, voor wat betreft de ongelovigen. Allah s.w.t. leidt wie Hij wil en bij Hem zullen allen terugkeren.

Wassalamoe Alaikoem.

Avatar gebruiker
bregje
Super lid
Super lid
 
Berichten: 996
Geregistreerd: za _6-_feb-_2010ah, 6-2-2010ad, 9:54 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door bregje » zo _3-_feb-_2013ah, 3-2-2013ad, 2:46 am

Wa aleikum salam,

Moge Allah je belonen en zegenen voor al het zoekwerk dat je hebt gedaan Al-Hussein. Je hebt mijn vermoeden bevestigd en ik ben je zeer dankbaar voor jouw bevindingen die je hier hebt geplaatst.
overgeleverd van Abu Dharr, mAtmhz, dat de boodschapper van Allah, vzmh, heeft gezegd: 'Wie een persoon beschuldigt van ongeloof of heeft gezegd: Vijand van Allah en het blijkt niet zo te zijn, dan zal het op hem terugkeren'. (B+M)

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » zo _3-_feb-_2013ah, 3-2-2013ad, 7:08 pm

Assalamoe alaikoem wa rahmatoe Allah ,

Eerder zeiden we al dat de overleveringen, omtrent het verhaal van Umm Qirfa, om 2 bronnen en 2 personen draaiden:

Dit zijn de belangrijke bronnen van dit verhaal en alle andere bronnen die dit verhaal aanhalen, gebruiken 2 bronnen:

    1 - Ibn Ishaaq
    2 - Al Waaqidi


Wat betreft Al Waaqidi:

Deze man is de auteur van de Seerah genaamd Al Maghaazi, ofwel bekend als: Maghaazi Al Waaqidi مغازي الواقدي

De biografie van Al Waaqidi is te vinden in gespecialiseerde bronnen in geschiedenis, biografieën en de status van hadithoverleveraars. Belangrijk zijn hier de uitspraken van de Hadithgeleerden en de Hadithverzamelaars over de status van deze man, want dat geeft een helder beeld over de autoriteit van zijn Riwayah (Hadithoverdracht) en zijn status tussen de overleveraars van Hadith. Dit laatste is van belang om te zien hoe de betrouwbare geleerden naar zijn Riwayah hebben gekeken welke verspreid is in zijn nog bestaande werken, zoals in zijn Seerah Al Maghaazi.

We beginnen met Imam Boechaarie:

Imam Boechaarie in zijn boek "A-Doe'afaa' As-Sagheer", bladz.: 109, biografie nr. 334, Editie 'Dar al Ma'rifa':

Afbeelding

Hij zei: "Mohammad Ibn Omar Al Waaqidi, de rechter van Baghdad, overlevert van Maalik en Ma'mar, zijn Hadith is weggelaten/verworpen. Overleden in 209 Hj of vlak nadien".


En Imam Nassaa'i, in zijn boek 'Ad-Doe'afaa' wa Al Matroekeen', bladz:. 217, biografie nr. 557, editie 'Dar al Kotob al Ilmiya':


Afbeelding

Hij zei: "Mohammad Ibn Omar Al Waaqidi: zijn hadith is verworpen/weggelaten." En op een andere plaats zei hij: "Hij (Al Waaqidi) verzint de Hadith."

En Imam Ibn Hibbaan, in zijn boek: 'al Madjroeheen', deel 2, bladz.: 303, biografie nr. 986, editie 'Abdul Hamid As-Salafi /Dar Assoemai'i':

Afbeelding

Hij zei: "Mohammad Ibn Omar Ibn Waaqid Al Waaqidi Al Aslami Al Madini:
De rechter van Baghdad, zijn Koenyah: Abu Abdillah ....hij overleverde omgekeerde en tegenstrijdige Hadith's op gezag van betrouwbare overleveraars, totdat de indruk wordt gewekt dat hij zoiets bewust verzint, Imam Ahmad beschuldigde hem van leugens."

Yahya Ibn Ma'een zei: "Al Waaqidi is niets."

Ali Ibn Al Madini: "Al Waaqidi verzint de Hadith".

Wordt vervolgd .....

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » zo _3-_feb-_2013ah, 3-2-2013ad, 8:27 pm

Assalamoe alaikoem wa Rahamtoe Allah,

We gaan verder met al Waaqidi ...

En Imam Ibn 'adiy Al Djoerdjaani in zijn boek: 'Al Kaamil Fi Ad-Doe'afaa', deel 7, bladz.: 480/481, "editie 'Dar al Kotob al Ilmiya Libanon':

Afbeelding

Hij zei: "Mohammad Ibn Omar Ibn Waaqid Al Aslami, Madini (uit Madinah) Abu Abdillah, de rechter van Baghdad.

Ibn 'adiy overleverde met zijn Sanad op gezag van Yahya Ibn Ma'een, toen hij werd gevraagd over Al Waaqidi en zijn Hadithstatus, hij zei: 'Hij (Al Waaqidi) is niet betrouwbaar'.

En met een andere Sanad op gezag van Ibn Ma'een, hij zei: 'Mohammad Ibn Omar Ibn Waaqid is zwak', en in een andere gelegenheid zei hij: 'hij (Al Waaqidi) is niets'..

En met een andere Sanad op gezag van Ibn Ma'een, hij zei hetzelfde: (Al Waaqidi is niets.')."


En Imam Al Hafith Ibn Abi Haatim Ar-Raazi, in zijn boek 'Al Djarh wa At-Ta'deel', deel 8, bladz.: 21, editie 'Dar Ihya' A-Toeraath Al Arabi':

Afbeelding

"Imam Ibn Abi Haatim overleverde met zijn Sanad op gezag van Imam Shaafi'i, hij zei: 'De boeken van Al Waaqidi zijn leugens.'

En met zijn Sanad op gezag van Imam Ahmad, hij zei: 'Al Waaqidi keert de overleveringen om.' (Met andere woorden: hij wisselt tussen de overleveraars boven hun rang).

En met zijn Sanad op gezag van Ishaaq Ibn Rahoyah: 'Al Waaqidi is bij mij nog erger, hij verzint Hadith.'

En met zijn Sanad op gezag van Yahya Ibn Ma'een: 'De Hadith van Al Waaqidi mag niet geschreven worden (als autoriteit dan) (*), hij is niets'.

Ibn Abi Haatim vroeg zijn vader Abu Haatim over Al Waaqidi. Zijn vader antwoordde: 'Al Waaqidi zijn Hadith is verworpen (Matroek)'.

Ibn Abi Haatim vroeg Imam Abu Zoer'ah over Al Waaqidi, hij zei: 'Hij is zwak.' Ibn Abi Haatim vroeg Abu Zoer'ah nogmaals: 'Zijn Hadith mag geschreven worden?' Hij antwoordde: 'Nee, zijn Hadith bevalt me niet, behalve voor de studie en om er lering uit te trekken. Mensen (Hadithgeleerden) hebben zijn overdracht verworpen.'"

En Imam Athahabi, hij verzamelde bijna alle uitspraken van de Hadithgeleerden over de status van Al Waaqidi in zijn boek 'Mizaan al I'tidaal', deel 6, bladz.: 273, biografie nr. 7999, editie 'Dar al Kotob al Ilmiya':

Afbeelding


Imam Athahabi zei:

"Mohammad Ibn Omar Ibn Waaqid Al Aslami Al Waaqidi al Madani .

De rechter, de auteur van vele werken, een van de grote geleerden, ondanks zijn zwakte (In Hadith).

Imam Ahmad: "Hij is een leugenaar, hij keert de Hadith om.

Imam Ibn Ma'een: 'Hij is niet betrouwbaar,' en een andere keer zei hij: 'Zijn Hadith mag niet geschreven worden.'

Imam Boechaarie: "Hij is verworpen (Matroek)'.

Imam Abu Haatim: "Hij is verworpen (Matroek)', en hij zei ook: "Hij verzint Hadith.

Imam Nassaa'i: 'Hij verzint Hadith.'

Imam A-Daarqoettni: 'Hij heeft zwakte'.

Imam Ibn 'adiy: 'Zijn overleveringen zijn niet authentiek en het kwaad daarvan komt van hemzelf.'

Imam Ali Ibn al Madini: 'Al Waaqidi verzint Hadith'.
"


Daarom zegt Athahabi, op bladz.: 276:


Afbeelding

"Er is een gevestigde consensus dat Al Waaqidi zeer zwak is."


Gelet op dit feit, welke uitgebreid is bewezen en gelet op het feit dat de overleveringen ALLEEN aanvaardbaar zijn, mits ze aan de volgende voorwaarde doen:


[tabs][tabs: ]
    1 - de continuïteit in de Sanad (de keten)
    2 - de betrouwbare zedelijkheid van de overleveraars
    3 - de precisie en nauwkeurigheid van overleveraars
    4 - de afwezigheid van onregelmatigheden in de Matn
    5 - de afwezigheid van verborgen mankementen in de Sanad
[/tabs]


kunnen we dit verhaal van Umm Qirfa, via de route van Al Waaqidi, in de prullenbak gooien omdat Al Waaqidi onbetrouwbaar is.

Wordt vervolgd ....

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » ma _4-_feb-_2013ah, 4-2-2013ad, 3:14 pm

Assalamoe alaikoem Wa rahamtoe Allah ,

Wat blijft er nog over van de bronnen die we hebben aangehaald, waarin het verhaal van Umm Qirfah (de geliefde martelares van de Evangelisten en de Islambashers) wordt verteld??

    1 - Ibn Hishaam in zijn boek over Seerah
    2 - Ibn Sa'd in zijn boek 'At-Tabaqaat Al Kabir'
    3 - At-Tabari in zijn boek 'Tarikh Al Roesoel wa al Moeloek'

Die gaan we in het vervolg behandelen. Wel in het kort, want eigenlijk valt er niet iets uitgebreid te vertellen, gezien het feit dat deze bronnen een 'transit' zijn.

Ps.: Ooit kreeg ik een Shoebhah via email van een gewaardeerd lid, hier van O.I., over de zogenaamde genocide van Banu Qoeraythah (of Quraizah, een Joodse stam bij Madinah) ... die ga ik insha Allah in de loop van dit topic behandelen. Excuses voor het late antwoord , de leeftijd speelt zeker een rol :)

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » ma _4-_feb-_2013ah, 4-2-2013ad, 10:57 pm

Wat betreft Ibn Hishaam :

De studenten van kennis weten dat de Seerah van Ibn Hishaam in feite een samenvatting en een herziene versie van de oorspronkelijke Seerah van Ibn Ishaaq. Hetgeen wij hebben gezegd over Ibn Ishaaq is hetzelfde over Ibn Hishaam.

Bovendien kwam Ibn Hishaam niet met een Sanad. Hij refereerde meteen naar Ibn Ishaaq.


Wat betreft Ibn Sa'd, in zijn Tabaqaat:

Ibn Sa'd is de student van Al Waaqidi en hij was ook zijn persoonlijk schrijver. Ibn Sa'd kwam ook met dit verhaal zonder Sanad. Het is dus met zekerheid dat hij zijn Sheikh Al Waaqidi als bron gebruikte.


Wat betreft At-Tabari, in zijn geschiedenisboek: 'Tarikh Ar-Roesoel wa al Moeloek':

Hij kwam met dezelfde Sanad als in de vorige overlevering die we in de voorgaande posten hebben behandeld, namelijk:


[align=right]حَدَّثَنَا ابْنُ حُمَيْدٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا سَلَمَةُ ، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ ، قَالَ[/align]

Tabari zei:

"Ibn Hoemayd vertelde ons, hij zei: 'Salamah vertelde ons van Ibn Ishaaq, hij zei .......'"

We hebben dus 2 overleveraars tussen Ibn Ishaaq en Tabari, namelijk:

    - Ibn Hoemayd
    - Salamah

Raadpleeg de voorgaande post hier: viewtopic.php?f=4&t=77190#p1203189 om meer te weten over de status van deze overleveraars en de status van hun overdracht.

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » do _7-_feb-_2013ah, 7-2-2013ad, 10:37 pm

Assalamoe alaikoem wa Rahmatoe Allah,

Toen we de status van Al Waaqidi behandelden en de kwaliteit en de autoriteit van zijn Riwayah (overdracht), hebben we Imam Boechaarie geciteerdvanuit zijn boek:

"A-Doe'afaa' As-Sagheer", bladz.: 109, biografie nr. 334, Editie 'Dar al Ma'rifa':

Afbeelding

Hij zei:

    "Mohammad Ibn Omar Al Waaqidi, de rechter van Baghdad, overlevert van Maalik en Ma'mar, zijn Hadith is weggelaten/verworpen. Overleden in 209 Hj of vlak nadien".

Ik had echter vergeten om ook Imam Moslim te citeren (ook al had ik dat in gedachte, maar ontsnapte aan mijn aandacht) en hier ook zijn oordeel over al Waaqidi in:

'Al Koenaa wa al Asmaa', deel 2, Bladz.: 499, editie 'Islamitische Universiteit in Madinah KSA':


Afbeelding

Imam Moslim zei:

    Abu Abdillah Mohammad Ibn Omar Ibn Waaqid Al Waaqidi, de rechter van Baghdad zijn Hadith is weggelaten (Matroek Al Hadith).


Het is ook niet vreemd dat we nergens in Sahih Boechaarie en nergens in Sahih Moslim een letter of een woord vinden, laat staan een Hadith, die door deze twee Imams was overgeleverd via Mohammad Ibn Omar al Waaqidi en omdat beide Imams de voorwaarde hadden gesteld om alleen authentieke overleveringen in hun verzamelingen op te nemen, kunnen we met zekerheid stellen dat Al Waaqidi geen bron van betrouwbaarheid was voor deze belangrijke Hadithverzamelaars.

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » do _7-_feb-_2013ah, 7-2-2013ad, 11:48 pm

Assalamoe alaikoem wa Rahamtoe Allah,

We hebben het verhaal van Umm Qirfa, voor wat betreft de keten/Sanad, Isnaad, in vele bronnen bestudeerd en zijn tot de conclusie gekomen dat dit verhaal, op basis van de status van deze ketens en de status van sommige overleveraars in deze ketens, onbetrouwbaar is.

Als we echter andere overleveringen aanhalen waarin ook deze aparte vrouw, Umm Qirfa, ter sprake kwam, ontdekken we iets heel vreemds!

De voorgaande overleveringen vertelden ons dat Umm Qirfah op een vreemde wijze werd vermoord in het jaar 6 Hj ..., dus tijdens het leven van de Profeet s.a.w., die in het jaar 11 Hj was overleden.

Maar de volgende overleveringen vertellen iets ANDERS over Umm Qirfa ....


We beginnen chronologisch met:

Imam Al Qaasim Ibn Sallaam in zijn boek: 'Al Amwaal, deel 1, bladz.: 287, editie 'Sayid Radjab' met de introductie van Sheikh Muhadith Al Hoewayni hafidahoe Allah:

Afbeelding


Ibn Sallaam zei:

    "Abu Misshar vertelde mij op gezag van Said Ibn Abdul Aziz Al-Tanoegi, hij zei dat Umm Qirfa onder diegenen was die afvallig werden. Abu Bakr nam haar en vermoordde haar op agressieve wijze."


Imam Abu Hafs Ibn Shaahin zei in zijn boek, 'Al Naassikh wa Al Manssoekh min Al Hadith',bladz.: 255, editie 'Dar A Kotob Al Ilmiya':

Afbeelding


Imam Ibn Shaahin zei:

    "Ahmad Ibn Ishaaq Ibn al Bahloel vertelde ons, hij zei: 'Mohammad Ibn Issaa vertelde ons op gezag van Al Walid Ibn Moslim, hij zei: 'Said Ibn Abdul Aziz At Tanoegi zei: dat Abu Bakr Umm Qirfa heeft vermoord wegens haar afvalligheid, een agressieve dood, hij bond haar voeten tussen twee paarden en liet ze schrikken, ze scheurden haar uiteen.'"


Imam Ad-Daarqoettni in zijn 'Sunan', deel 4, bladz.: 119, editie 'Moe'assassat Al Risala'


Afbeelding


Imam Ad-Daarqoettni zei:

    Ahmad Ibn Ishaaq Ibn al Bahloel vertelde ons, hij zei: "Mijn vader vertelde ons, hij zei: 'Mohammad Ibn Issaa vertelde ons op gezag van Al Walid Ibn Moslim hij zei: 'Said Ibn Abdul Aziz At Tanoegi zei: dat Abu Bakr Umm Qirfa heeft vermoord wegens haar afvalligheid, een agressieve dood, hij bond haar voeten tussen twee paarden en liet ze schrikken, ze scheurden haar uiteen.'"


Imam Al Bayhaqi in 'As-Sunan Al Koebra', deel 8, bladz.: 355, editie 'Dar A Kotob Al Ilmiya':


Afbeelding


Imam Al Bayhaqi zei:

    "Abu Said Ibn Abi Amroe vertelde ons hij zei: 'Abu Al Abbas Al Assam vertelde ons, hij zei: 'Bahr ibn Nasr vertelde ons: Abdollah Ibn Wahb vertelde ons: AlLayth Ibn Sa'd vertelde mij op gezag van Said Ibn Abdul Aziz At-Tanoegi dat een vrouw, genaamd Umm Qirfa, afvallig werd nadat zij Moslima was. Abu Bakr vroeg haar om berouw te tonen en zij weigerde en toen heeft hij haar gedood.'"

Op basis van deze overleveringen kunnen we een tegenstrijdigheid constateren met de voorgaande overleveringen in de boeken van de Seerah (Ibn Ishaaq en Al Waaqidi).

Was Umm Qirfa nu vermoord gedurende het leven van de Profeet s.a.w., of tijdens de Khilafah van Abu Bakr r.a.??
Was Umm Qifra vermoord vanwege haar afvalligheid, nadat zij Moslima was, of vanwege haar ongeloof?
Werden haar benen vastgebonden tussen twee kamelen of tussen twee paarden?


We hebben dus te maken met een zogenaamde: حديث مضطرب = wankele/inconsistente Hadith. Het mankement zit in de Matn, gelet op de overleveringen over de dood van een vrouw, die chronologisch in twee verschillende periodes plaatsvinden. Dat gaan we, insha'Allah, behandelen in het vervolg ....

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » ma _11-_feb-_2013ah, 11-2-2013ad, 12:27 am

Assalamoe alaikoem wa Rahamtoe Allah,

We hebben in de voorgaande posten kunnen lezen dat we te maken hebben met het verhaal van Umm Qirfa welke overgeleverd was via meerdere ketens en met twee verschillende Matn omtrent het tijdperk waarop Umm Qirfa werd vermoord, de reden daarvan en ook de wijze waarop zij werd vermoord:

[tabs][tabs: ]Werd Umm Qirfa nu vermoord gedurende het leven van de Profeet s.a.w., of tijdens de Khilafah van Abu Bakr r.a.?
Werd Umm Qifra vermoord vanwege haar afvalligheid, nadat zij Moslima was, of vanwege haar ongeloof?
Werden haar benen vastgebonden tussen twee kamelen of tussen twee paarden?
[/tabs]

Volgens de overleveringen in Ibn Ishaaq, Al Waaqidi, Ibn Sa'd, Ibn Hishaam en Tabari werd Umm Qirfa:

    1 - vermoord tijdens het leven van de Profeet s.a.w.,
    2 - vanwege haar ongeloof en haar oorlogsverklaring tegen Moslims en haar voorbereidingen om een leger naar Madinah te sturen,
    3 - werden haar benen tussen twee kamelen gebonden en vervolgens door de dieren uiteen gescheurd.

Volgens de overleveringen in Sunan Al Bayhaqi Sunan Ad-Daarqoettni, Ibn shaahin en kitab Al Amwaal van Ibn Sallaam werd Umm Qirfa:

    1 - vermoord tijdens de Khilafah van Abu Bakr r.a.,
    2 - wegens haar afvalligheid, nadat zij al Moslima was,
    3 - werden haar benen tussen twee paarden gebonden.

We hebben dus te maken met een tegenstrijdigheid die onverenigbaar is. Vooral chronologisch is het onmogelijk om beide overleveringen gelijkertijd authentiek te verklaren (de Sanad/Isnaad buiten beschouwing gelaten). Het is een reden om beide verhalen onbetrouwbaar te achten en de overleveringen te verzwakken omwille van de inconsistentie, welke in de terminologie van Hadith: Al Idtiraab = الإضطراب heet, ofwel: Hadith Modtarib = حديث مضطرب .


We lezen wat een Modtarib Hadith is, in:

'At-Taqreeb'(*) van Imam Nawawi, bladz.: 45, editie: 'Dar al Kitab al Arabi':

Afbeelding


Imam Nawawi zei:

    De negentiende soort [Hadith]:

    Modtarib (wankele/inconsistente) Hadith, en dat is wat vanuit diverse opzichten wordt overgeleverd.

    En de inconsistentie geeft de zwakte aan door de indruk dat de overlevering niet nauwkeurig (was overgedragen).

    Dit naast het feit, dat de overleveringen, welke vertellen dat Umm Qirfa vermoord werd tijdens de Khilafah van Abu Bakr r.a. (in 'Sunan Al Bayhaqi', 'Sunan Ad-Daarqoettni', 'Ibn Shaahin' en 'Kitab Al Amwaal' van Ibn Sallaam) ook wat betreft de ketens zwak zijn, omdat ze allemaal draaien om Said Ibn Abdul Aziz At-Tanoegi.

En dat zullen we in de volgende post behandelen, insha'Allah.




[hr]
(*) Ik noemde het boek bij zijn bekendste naam. Voor de volledige naam: zie de cover.

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » wo _13-_feb-_2013ah, 13-2-2013ad, 12:07 pm

Assalamoe Alaikoem wa rahamtoe Allah,

Volgens de overleveringen in 'Sunan Al Bayhaqi Sunan Ad-Daarqoettni', 'Ibn Shaahin en 'Kitab Al Amwaal' van Ibn Sallaam, werd Umm Qirfa:

    1 - vermoord tijdens de Khilafah van Abu Bakr r.a.,
    2 - wegens haar afvalligheid, nadat zij al Moslima was,
    3 - werden haar benen tussen twee paarden gebonden.

We zeiden eerder dat deze overleveringen allemaal draaien om Sa'id Ibn Abdul Aziz Al -Tanoegi.

Deze Sa'id was een zeer betrouwbaar en nauwkeurig Imam. Hij is ook een van de overleveraars van Sahihain (Boechaarie en Moslim), maar dat maakt deze overleveringen nog niet authentiek. De reden is dat we hier te maken hebben met een onderbreking in de Sanad/Isnaad (keten). Daarom zegt:

Imam Az-Zayla'i Al Hanafi in zijn boek: 'Nasb Ar-Rayah', deel 3, bladz.: 459, editie 'Dar Ar-Rayaan' (druk Dr. M. Awamah):

Afbeelding

Imam Az-Zayla'i zei:

    "Ad-Daarqoettni overleverde op gezag van Sa'id Ibn Abdul Aziz, dat Abu Bakr Umm Qirfa heeft vermoord wegens haar afvalligheid, een agressieve dood, hij bond haar voeten tussen twee paarden en liet ze schrikken, ze scheurden haar uiteen. Maar er werd gezegd dat Sa'id Ibn Abdul Aziz er niet was tijdens het leven van Abu Bakr r.a.."

Met andere woorden: Imam Az-Zayla'i verklaart deze overlevering, in Sunan Ad-Daarqoettni, zwak door de onderbreking in de Sanad tussen Saíd Ibn Abdul Aziz en Abu Bakr r.a.

De ketens van dit verhaal werden ook zwak verklaard wegens onderbreking in de Sanad/Isnaad door:

Imam Ibn Radjab Al Hanbali in zijn boek: 'Djaami' al Oeloem wa Al Hikam', bladz.: 366, editie 'Dar Ibn Kathir':

Afbeelding

Imam Ibn Radjab zei:

    "Er werd overgeleverd dat Umm Qirfa de Fazariyyah afvallig werd tijdens de Khilafah van Abu Bakr r.a.. Hij beval dat zij door haar vlechten tussen twee kamelen of twee paarden werd gebonden, vervolgens de twee beesten lieten schrikken, waardoor de vrouw uiteen werd gescheurd."

Maar de ketens van dit verhaal zijn onderbroken.

De onderbreking is dus een reden om deze overleveringen als niet authentiek te verklaren. We weten, zoals we meerdere malen hebben gezegd, dat een van de vijf voorwaarden om een overlevering als authentiek te beschouwen, is:

[tabs][tabs: ]
    1 - de continuïteit in de Sanad (de keten)
[/tabs]

Dit naast het feit dat deze overleveringen tegenstrijdig zijn met de andere overleveringen die vertellen dat Umm Qirfa vermoord werd tijdens het leven van de Profeet s.a.w. en niet daarna tijdens de Khilafah van Abu Bakr r.a.

Wordt vervolgd .....

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » wo _13-_feb-_2013ah, 13-2-2013ad, 3:20 pm

Assalamoe alaikoem wa Rahmatoe Allah,

Wellicht zou iemand kunnen zeggen: "Die Al-Hussein volgt de geleerden blindelings! Hoe kan het dat een overlevering op gezag van een zeer betrouwbare Imam, zoals Sa'id Ibn Abdul Aziz At-Tanoegi, zwak is?

Dat is vanwege de onderbreking ofwel: Al Inqitaa' = الإنقطاع. Het is een overlevering die Moenqati' منقطع = onderbroken, is.

Als we de terminologie van de Moestalah gebruiken, ofwel: Het raadplegen van Hadithwetenschappen, dan lezen we wat de onderbreking is en wat de status van een overlevering is, welke is onderbroken:

Imam As-Sagaawi in zijn boek: 'Fath Al Moegheeth', deel 1, bladz.: 276, editie 'Maktabat Dar Al Minhaaj':

Afbeelding


Imam As-Sagaawi zei:

    "De Moenqati' [Hadith]: is elke overlevering welke slechts een van zijn overleveraars - voor de Sahabi (de laatste trap) is weggevallen, ongeacht op welke tijdstip (trap van de keten)".

De onderbreking in de ketens van de overleveringen in kwestie is namelijk te vinden in de periode tussen Sa'id Ibn Abdul Aziz At-Tanoegi en Abu Bakr r.a. .

Terwijl Abu Bakr r.a. was overleden in het jaar 13 Hj op 63 jarige leeftijd, volgens de sterke mening, was Sa'id Ibn Abdul Aziz At-Tanoegi geboren in het jaar 90 Hj.

We hebben dus een onderbreking van een periode van 77 jaar!! Sa'id heeft de feiten niet meegemaakt, niet gezien en ook niet gehoord van een bekend persoon welke in die tijdspanne heeft geleefd.

De bewijzen vinden we in de biografieën van Abu Bakr r.a., en Sa'id At-Tanoegi:


Imam al-Dhahabi, in zijn boek 'Siyar A'lam An-Noebalaa', het deel van de biografieën van de 4 Khoelafah, bladz.: 67, editie 'Dar Ar-Risala':

Afbeelding

Tijdens de gebeurtenissen van het jaar 13 Hj, Imam al-Dhahabi zei:

    "en in dat jaar overleed de Khalifah van de Profeet s.a.w. Abu Bakr As-Siddiq r.a. op 22 Djoemada al Aagirah."


Imam Ibn Hibbaan, in zijn boek 'At-thiqaat', deel 6, bladz.: 369, Indische editie:

Afbeelding

Imam Ibn Hibbaan zei:

    "Hij (Sa'id) overleed in het jaar 167 Hj, in de leeftijd van zeventig en een paar jaar (Bid' is een term in het Arabisch die tussen 3 en 9 aanduid). We kunnen zijn leeftijd ongeveer bepalen door zijn biografie waarin staat wanneer hij was geboren."


Imam Ibn Hadjar, in zijn boek 'Tahdheeb al-Tahdheeb', deel 2, bladz.: 32, editie 'Moe'assassat Ar-Risala':

Afbeelding

Imam Ibn Hadjar zei:

    "Op gezag van Imam Ahmad, hij zei: 'Abu Mishar zei: Hij (Sai'd) werd geboren in het jaar 90'."

Hij overleed dus in de leeftijd van 77 jaar.



De essentie is dat er een gigantische onderbreking bestaat tussen Sa'id en Abu Bakr r.a. en dat maakt de overleveringen niet authentiek.

Tot zover de authenticiteit van alle overleveringen over het verhaal van Umm Qirfa wat betreft de Hadith wetenschappen.

Kort samengevat: Het verhaal van Umm Qirfa klopt niet.

Ik hoop dat er vervolgens geen ezel met dit verhaal komt om Moslimpje te pesten! Eerst de zoekfunctie gebruiken!

En voor mijn broeders en zusters, als er iets is wat verduidelijkt moet worden, zeg het maar, voordat we dit afsluiten en een andere twijfel gaan behandelen.

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » do _21-_feb-_2013ah, 21-2-2013ad, 6:01 pm

Assalamoe alaikoem wa Rahmatoe Allah ,

De volgende Shoebhah is gebaseerd op de onderstaande overlevering:

When he asked who I was I told him that I was one of the [Muslims]. Then he laid down beside me and lifting up his voice began to sing:

"I won't be a Muslim as long as I live ***** nor heed to their religion give."

I said (to myself) 'you will soon know' and as soon as the badu was asleep and snoring I got up and killed him in a more horrible way than any man has been killed. I put the end of my bow in his sound eye, then I bore down on it until I it out at the back of his neck. (al-Tabari 1440)

Muhammad was told about the various murders, including that of the sleeping shepherd whose only "crime" was to say that he would never be Muslim. He reaction:

{Muhammad] laughed so that one could see his back teeth. He asked me the news and when I told him what had happened, he blessed me. (Tabari 1441)


De passage waarin de Shoebhah zich bevind zit in de tweede helft van een lange overlevering omtrent het verhaal van een Sahabi, genaamd Amroe Ibn Oemayyah Ad-Doemari r.a., die door de Profeet s.a.w. naar Makkah werd gestuurd om Abu Soeffyaan r.a. te vermoorden toen hij nog Kaafir was, in het jaar 4 Hj ....


Toen vroeg hij me wie ik was. Ik vertelde hem dat ik een [moslim] ben. Toen ging hij naast me liggen en begon met luide stem te zingen:

"Ik zal geen moslim worden zolang ik leef *****, noch zal ik aandacht aan hun godsdienst geven."


Ik zei (tegen mezelf) 'dat zul je snel weten' en zodra de bedouin sliep en snurkte stond ik op en doodde hem op zo'n afschuwelijke manier zoals geen mens daarvoor ooit was vermoord. Ik plaatste het einde van mijn boog op zijn goede oog en doorboorde het tot deze er aan de achterkant van zijn nek weer uit kwam. (Tabari 1440)


Mohammed werd verteld over de verschillende moorden, waaronder die van de slapende herder, wiens enige "misdaad" was om te zeggen dat hij nooit moslim zijn zou. Zijn reactie:

[Mohammed] lachte zo, dat men zijn kiezen zag. Hij vroeg me het nieuws en toen ik hem vertelde wat er gebeurd was, zegende hij mij. (Tabari 1441)



In het vervolg gaan we deze overlevering traceren en achterhalen wat diens status is, insha Allah...

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » do _21-_feb-_2013ah, 21-2-2013ad, 11:37 pm

Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoe Allah,

De overlevering betreffende deze kwestie staat niet alleen in Tabari maar ook elders in meerdere bronnen, maar omdat men vaak doelbewust op zoek is naar zaken waarvan men denkt daarmee de Islam in een zwart daglicht te stellen, gaat men selectief speuren in de beschikbare, vaak door oriëntalisten vertaalde, werken.

We beginnen met Ibn Sa'd:

1 - Ibn Sa'd (geboren in 168, overleden in 230 Hj) in zijn boek 'At-Tabaqaat Al Kabir', deel 2, bladz.: 90/91, editie: 'Maktabat al Khanji, Cairo'

Afbeelding

De bewuste passage lezen we op bladz.: 91:

Afbeelding

Vertaling:

    ...en hij [Amroe r.a.] vermoordde een andere uit Bani Ad-Dayl stam, hij hoorde hem zingen:

    "Ik zal geen moslim worden zolang ik leef *****, noch zal ik hun godsdienst aanhangen.(*)"

    Hij trof ook twee spionnen van Qoeraish aan, die de gebeurtenis bespeurden en vermoordde een van hen. De andere nam hij gevangen en nam hem mee naar Madinah. Hij vertelde de Profeet s.a.w. over zijn verhaal, terwijl de Profeet s.a.w. aan het lachen was.


Ibn Sa'd overleverde het verhaal zonder Isnaad/Sanad (keten). Het voorval zou in het jaar 4 Hj zijn gebeurd en dat terwijl Ibn Said pas in het jaar 168 Hj was geboren. We hebben een onderbreking van maar liefst 164 jaar in de Sanad/Isnaad van dit verhaal.

We herhalen hier nogmaals dat de continuïteit in de keten van elke Hadithoverdracht noodzakelijk is voor diens authenticiteit, hetgeen hier ontbreekt waardoor dit verhaal op gezag van Ibn Sa'd onacceptabel is.

Moslims accepteren ALLEEN authentieke overleveringen in hun religie. Zolang een overlevering niet voldoet aan de vijf voorwaarden wordt deze overlevering absoluut niet geaccepteerd en wordt bijgevolg verwezen naar de prullenbak!

Deze 5 voorwaarden zijn:

[tabs][tabs: ]
    1 - de continuïteit in de Sanad (de keten)
    2 - de betrouwbare zedelijkheid van de overleveraars
    3 - de precisie en nauwkeurigheid van overleveraars
    4 - de afwezigheid van onregelmatigheden in de Matn
    5 - de afwezigheid van verborgen mankementen in de Sanad
[/tabs]

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » zo _24-_feb-_2013ah, 24-2-2013ad, 8:20 am

Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoe Allah ,

Deze overlevering vinden we ook bij Ibn Al Djawzi :

Ibn Al Djawzi (geboren in het jaar 510 Hj en overleden in het jaar 597 Hj) in zijn boek: 'Al Moentatham fi Tarikh Al Moeloek wa Al Oemam', deel 3, bladz.: 256, editie 'Dar Al Kotob Al Ilmiya, Beiroet'


Afbeelding


Vertaling:

    ...en hij [Amroe r.a.] vermoordde een andere uit Bani Ad-Dayl stam, hij hoorde hem zingen:

    "Ik zal geen moslim worden zolang ik leef *****, noch zal ik hun godsdienst aanhangen.(*)"

    Hij trof ook twee spionnen van Qoeraish aan, die de gebeurtenis bespeurden en vermoordde een van hen. De andere nam hij gevangen en nam hem mee naar Madinah. Hij vertelde de Profeet s.a.w. over zijn verhaal, terwijl de Profeet s.a.w. aan het lachen was.

Ibn Al Djawzi zei achteraf:

    Dit is hetgeen Mohammad Ibn Sa'd de schrijver van Al Waaqidi zei.

M.a.w hij deed niets, behalve Ibn Sa'd citeren uit zijn boek: At-Tabaqaat Al Kabir .

En in een eerdere post hebben we de overlevering via Ibn Sa'd behandeld. We herhalen hier hetgeen toen werd gezegd:

    Ibn Sa'd overleverde het verhaal zonder Isnaad/Sanad (keten). Het voorval zou in het jaar 4 Hj zijn gebeurd en dat terwijl Ibn Said pas in het jaar 168 Hj was geboren. We hebben een onderbreking van maar liefst 164 jaar in de Sanad/Isnaad van dit verhaal.

We herhalen hier nogmaals dat de continuïteit in de keten van elke Hadithoverdracht noodzakelijk is voor diens authenticiteit, hetgeen hier ontbreekt waardoor dit verhaal op gezag van Ibn Sa'd onacceptabel is.

Moslims accepteren ALLEEN authentieke overleveringen in hun religie. Zolang een overlevering niet voldoet aan de vijf voorwaarden wordt deze overlevering absoluut niet geaccepteerd en wordt bijgevolg verwezen naar de prullenbak!

Deze 5 voorwaarden zijn:

[tabs][tabs: ]
    1 - de continuïteit in de Sanad (de keten)
    2 - de betrouwbare zedelijkheid van de overleveraars
    3 - de precisie en nauwkeurigheid van overleveraars
    4 - de afwezigheid van onregelmatigheden in de Matn
    5 - de afwezigheid van verborgen mankementen in de Sanad
[/tabs]

Deze overlevering vinden we ook bij Ibn Sayyid An-Naas Al Ya'moeri :

Ibn Sayyid An-Naas Al Ya'moeri (geboren in het jaar 671 Hj en overleden in het jaar 734 Hj) in zijn boek: 'Oeyoen Al Athar fi Foenoen Al Maghaazi wa Ash-shamaail wa As-Siyar', deel 2, Bladz.: 158 /159, editie 'Dar Ibn Kathir' en 'Dar At-Toeraath':

Afbeelding

Ibn Sayyid an-Naas zei: Ibn Sa'd, zei:
en hij begon het verhaal te citeren uit Ibn Sa'd's boek, op de volgende pagina lezen we de passage in kwestie:

Afbeelding

hij quoteerde Ibn Sa'd letterlijk. In feite deed hij hetzelfde als Ibn Al Djawzi. We hoeven dus niet te herhalen dat er hier sprake is van een onderbreking in de overdracht van dit verhaal. Hier geldt hetzelfde als bij de originele bron: Ibn Sa'd in zijn boek At-Tabaqaat Al Kabir.

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » zo _24-_feb-_2013ah, 24-2-2013ad, 2:03 pm

Assalamoe Alaikoem wa rahmatoe Allah,

deze overlevering vinden we ook bij Ibn Al Atheer al Djazari:

Ibn Al Atheer Al Djazari (geboren in 555 Hj, overleden in 630 Hj) in zijn boek: 'Al Kaamil fi At-Taarikh', deel 2, bladz.: 60/61/62, editie 'Dar Al Kotob Al Ilmiya, Beiroet'.

Afbeelding

Het verhaal begint toen de Profeet s.a.w. Amroe r.a. op missie stuurde om Aboe Soefyaan r.a. te vermoorden, tezamen met een andere man uit Al Anssaar.

En de bewuste passage lezen we op bladzijde 61 en 62:


Afbeelding

Vertaling:


    Amroe r.a. zei: "...en ik ging verder. Toen kwam ik een grot binnen in Dadjanan met mijn boog en pijlen. Terwijl ik daar verbleef kwam een man uit Bani Ad-Dayl stam binnen, een lange eenogige. Ik vroeg: 'Vanwaar ben jij?' Hij zei: 'Uit Bani Ad-Dayl.' Toen ging hij liggen en begon te zingen:

    'Ik zal geen moslim worden zolang ik leef *****, noch zal ik hun godsdienst aanhangen.'(*)

    Toen hij ging slapen vermoordde ik hem op wrede wijze en ik ging verder met mijn tocht. Ik trof twee mannen die door Qoeraysh waren gestuurd om het nieuws van de Profeet te bespeuren. Ik vermoordde een van hen met een pijl en de andere nam ik als gevangene. Ik arriveerde bij de Profeet en vertelde hem mijn verhaal. Hij lachte totdat zijn kiezen zichtbaar werden en hij zegende mij."


Zoals Ibn Sa'd deed, zien we ook Ibn Al Atheer doen. Hij overleverde dit verhaal zonder Isnaad/Sanad (keten). De onderbreking is ruim 5 eeuwen! hetgeen de waarde van zijn overlevering in de laagste rang van de zwakte classificeert.

We herhalen:

Moslims accepteren ALLEEN authentieke overleveringen in hun religie. Zolang een overlevering niet voldoet aan de vijf voorwaarden wordt deze overlevering absoluut niet geaccepteerd en wordt bijgevolg verwezen naar de prullenbak!

Deze 5 voorwaarden zijn:

[tabs][tabs: ]
    1 - de continuïteit in de Sanad (de keten)
    2 - de betrouwbare zedelijkheid van de overleveraars
    3 - de precisie en nauwkeurigheid van overleveraars
    4 - de afwezigheid van onregelmatigheden in de Matn
    5 - de afwezigheid van verborgen mankementen in de Sanad
[/tabs]


Het ontbreken van de continuïteit in de route van Ibn Al Atheer is voldoende om zijn overlevering als niet authentiek te verklaren.





[hr]
(*) : de Engelse vertaling van de tweede helft van de Bayt (poëzie) is niet nauwkeurig. De juiste vertaling is de Nederlandse tekst zoals ik die heb geschreven.

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » di _26-_feb-_2013ah, 26-2-2013ad, 12:33 am

Assalamoe Alaikoem wa rahmatoe Allah,

Deze overlevering gaan we opzoeken in de oudste werken in de Seerah van de Profeet s.a.w. :

We hebben o.a.:

    1- Seerah van Ibn Ishaaq
    2- Seerah van Ibn Hishaam
    3- Maghaazi Al Waaqidi
    4- Maghaazi Moessa Ibn 'oeqbah

De overlevering is niet te vinden in de gedrukte edities van 'Seerah Ibn Ishaaq' en ook niet in 'Maghaazi Al Waaqidi' en 'Maghaazi Moessa Ibn 'oeqbah' (*).

Maar we vinden deze overlevering wel in de Seerah van Ibn Hishaam. Deze Seerah is in feite een samenvatting en een herzien werk van de 'Seerah Ibn Ishaaq'.


De overlevering volgens Ibn Hisham:


Ibn Hishaam in zijn boek 'Seerah', deel 4, bladz.: 282/283, editie 'Dar Ihya At-Toeraath Al Arabi, Beiroet'


Afbeelding

Ibn Hishaam zei:

    En onder de strijdtochten van de Profeet s.a.w., welke Ibn Ishaaq niet heeft genoemd [in zijn boek], de tocht van Amroe Ibn Oemayyah Ad-Domari, die door de Profeet s.a.w. na het sneuvelen van Goebayb en zijn metgezellen naar Makkah werd gezonden om Abu Soefyaan te vermoorden. Dit werd aan mij verteld op gezag van diegenen die kennis bezitten welke ik vertrouw ...

en de passage in deze kwestie van deze overlevering lezen we op de volgende bladzijde nr. 283:

Afbeelding

    ...Ik ging richting een berg en ging daar een grot binnen. Terwijl ik daar ben kwam een oude man uit de stam Bani Ad-Dayl binnen. Hij vroeg: "Vanwaar ben jij?" Ik zei: "Uit Bani Bakr." Ik vroeg hem: "En jij, vanwaar is deze man?" Hij zei: "Bani Bakr." Ik zei: "Welkom!"

    Toen ging hij liggen en begon met luide stem te zingen:


    "Ik zal geen moslim worden zolang ik leef *****, noch zal ik aandacht aan hun godsdienst geven."

    Ik zei (tegen mezelf) 'dat zul je snel weten' ik liet hem een poosje tot hij sliep en snurkte. Ik stond op en doodde hem op zo'n afschuwelijke manier zoals geen mens daarvoor ooit was vermoord. Ik plaatste het einde van mijn boog op zijn goede oog en doorboorde het tot deze er aan de achterkant van zijn nek weer uitkwam, daarna ging ik op de vlucht ...


In het vervolg gaan we de status van deze overlevering in 'Seerah Ibn Hishaam' behandelen, insha Allah ...





[hr]
(*) :Maghaazi Moessa Ibn 'oeqbah zijn zeer authentiek volgens Imam Maalik toen hij ze: عليكم بمغازي موسى بن عقبة فإنه ثقة = lees de 'Maghaazi' van Moessa Ibn 'oeqbah want hij is betrouwbaar. Dat staat in de biografie van Ibn 'oeqbah in de 'Siyar van Athahabi r.a.'. Ik zeg [Al-hussein]: 'Ik heb deze Maghaazi meerdere malen doorzocht en kon dit verhaal van de vermoorde herder niet vinden!'

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » wo _27-_feb-_2013ah, 27-2-2013ad, 10:20 pm

Assalamoe alaikoem wa rahmatoe Allah ,


Als we de overlevering van Ibn Hidhaam boven in de voorgaande post qua overdracht even kijken dan zien we de volgende zin die Ibn Hishaam rahimahoe Allah zei :

En onder de strijdtochten van de Profeet , welke Ibn Ishaaq niet heeft genoemd [in zijn boek], de tocht van Amroe Ibn Oemayyah Ad-Domari, die door de Profeet na het sneuvelen van Goebayb en zijn metgezellen naar Makkah werd gezonden om Abu Soefyaan te vermoorden. Dit werd aan mij verteld op gezag van diegenen die kennis bezitten welke ik vertrouw ...


De overlevering van het verhaal van de vermoorde herder werd aan Ibn Hishaam verteld door naar eigen woorden :

diegenen die kennis bezitten welke ik vertrouw

Wie is/zijn deze mensen ???

En man ? een vrouw ? zijn /haar naam ? de naam van zijn/haar vader ?? uit welke stad regio ?? dat weten we niet , het is een soort vage schemerachtige persoon die dit verhaal aan Ibn Hishaam had verteld .

Dit verschijnsel van vaagheid over een overleveraar in de Sanad/Isnaad van een Hadith heet in de hadithwetenschappen :


Al Moebham , dat vertaald kan zijn als : de vage / onduidelijke / mistige .

we lezen dat in een van de boeken gespecialiseerd in Al mostalah = Hadithwetenschappen :



Ibn Kathir in zijn boek : Al Ba'ith Al Hathith Sharh Oeloem al Hadith - deel 2 - Bladz. 290 en 293 - Editie Maktabat al Ma'arif Riadh KSA

Afbeelding


Ibn Kathir r.a. zei :

De moebham ( de vage/ onduidelijke ) welke niet werd genoemd [bij naam in de Isnaad/Sanad ] of diegene die wel werd genoemd maar werd niet herkent[ als persoon ] , zulke zijn hun Riwayah ( overdracht) niet acceptabel door de geleerden [ van Hadith ]

In bladzijde 290 legt Ibn Kathir waarom deze overdracht niet acceptabel is :


Afbeelding

Hij zei :

Al een overleveraar zegt :" ik werd door een betrouwbare verteld " , dan maakt dat geen toekenning van een status van betrouwbaarheid aan deze vage persoon , door reden dat deze persoon wel betrouwbaar bij deze overleveraar maar niet bij anderen

Daarnaast gezien het feit dat Ibn Hishaam overleden in het jaar 218 Hj constateren wij ook een onderbreking in de overdracht , zo zijn er 2 redenen om dit verhaal als niet authentiek te beschouwen :

1- het ontbreken van de continuïteit in de overdrachtsketen.
2- een mankement in de keten in de vorm van een vage/onduidelijke overleveraar die niet door Ibn Hishaam werd genoemd , dat resulteert dat deze overleveraar onbekend is in zijn persoon en in zijn status van zedelijkheid en betrouwbaarheid .


We herhalen hier hetgeen wij eerder hebben gezegd over de voorwaarden van de authentieke overleveringen :

Moslims accepteren ALLEEN authentieke overleveringen in hun religie. Zolang een overlevering niet voldoet aan de vijf voorwaarden wordt deze overlevering absoluut niet geaccepteerd en wordt bijgevolg verwezen naar de prullenbak!

Deze 5 voorwaarden zijn:

[tabs][tabs: ]
    1 - de continuïteit in de Sanad (de keten)
    2 - de betrouwbare zedelijkheid van de overleveraars
    3 - de precisie en nauwkeurigheid van overleveraars
    4 - de afwezigheid van onregelmatigheden in de Matn
    5 - de afwezigheid van verborgen mankementen in de Sanad
[/tabs]








_______________________________________________________________________

tussen haakje is een toevoeging van mij om de betekenis te verduidelijken

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » do _28-_feb-_2013ah, 28-2-2013ad, 12:53 am

Assalamoe alaikoem wa Rahamtoe Allah,

We vinden de overlevering van de vermoorde herder ook in 'Tarikh Tabari', de bron die door Islambashers op alle websites wordt aangehaald:


At-Tabari in zijn boek: 'Tarikh Ar-Roesoel wa Al Moeloek', deel 2, bladz.: 543/ 544 en 545, druk: 'Dar al Ma'aarif, Egypte':


We lezen de Isnaad (keten) op bladzijde 543:

Afbeelding


En de passage in kwestie lezen we op bladzijde 544 en 545. Het gaat om het volgende gedeelte van het verhaal welke in de Shoebhah wordt aangehaald:

    Toen vroeg hij me wie ik was. Ik vertelde hem dat ik een [moslim] ben. Toen ging hij naast me liggen en begon met luide stem te zingen:

    "Ik zal geen moslim worden zolang ik leef *****, noch zal ik aandacht aan hun godsdienst geven."

    Ik zei (tegen mezelf) 'dat zul je snel weten' en zodra de bedouin sliep en snurkte stond ik op en doodde hem op zo'n afschuwelijke manier zoals geen mens daarvoor ooit was vermoord. Ik plaatste het einde van mijn boog op zijn goede oog en doorboorde het tot deze er aan de achterkant van zijn nek weer uit kwam. (Tabari 1440)

Op de rest van bladzijde 545 lezen we de Isnaad (keten) van (en) het volgende gedeelte uit het verhaal:

    [Mohammed] lachte zo, dat men zijn kiezen zag. Hij vroeg me het nieuws en toen ik hem vertelde wat er gebeurd was, zegende hij mij. (Tabari 1441)

Afbeelding


De Isnaad van het eerste gedeelte is:

    فحدثنا ابن حميد، قال: حدثنا سلمة بن الفضل، قال: حدثني محمد بن إسحاق، عن جعفر بن الفضل بن الحسن بن عمرو بن أمية الضمري عن أبيه، عن جده - يعني عمرو بن أمية - قال

En de Isnaad van het tweede gedeelte is:

    حدثنا ابن حميد، قال: حدثنا سلمة، عن ابن إسحاق، عن سليمان بن وردان، عن أبيه، عن عمرو بن أمية

We zien dat de Isnaad draait om Ibn Ishaaq, de auteur van de bekende Seerah. Eerder in een voorgaande post hebben we uitgebreid zijn status omtrent de orale overdracht behandeld. In het vervolg gaan we dat samenvatten insha Allah, ter voorkoming van een onnodige herhaling. De geïnteresseerde kan de vorige post lezen.

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » do _28-_feb-_2013ah, 28-2-2013ad, 7:50 am

Assaamoe Alaikoem wa Rahamtoe Allah,

Eerder, in een vorige post, zeiden we, dat Ibn Ishaaq bekend was als iemand die een Moedallis was, hetgeen een reden was voor de terughoudendheid van de geleerden om zijn Riwayah (overdracht) te accepteren, tenzij hij duidelijk laat zien dat hij een overlevering werkelijk heeft gehoord door een formule van het gehoor te noemen zoals:

    - iemand vertelde mij
    - ik heb iemand horen zeggen
    - ik hoorde iemand zeggen terwijl ik aan het luisteren was

een dergelijke formule geeft de garantie dat een Moedallis de overlevering in kwestie werkelijk heeft gehoord.

Deze ontbreekt echter in beide routes die we nu behandelen, we zien geen enkele van de bovengenoemde gehoor-formules.

We citeren:

Imam Ibn Hadjar heeft hem daarom genoemd in zijn boek: 'Tabaqaat Al Moedallisseen' bladz.: 51:

Afbeelding

Hij noemde Ibn Ishaaq in de vierde rang overleveraars die Tadlis pleegden. Hij zei:

    "Mohammad Ibn Ishaaq Ibn Yassaar, de auteur van al Maghaazi [Seerah], Sadoeq (betrouwbaar), bekend met Tadlis, pleegde vooral Tadlis vanwege zwakke en onbekende overleveraars en anderen die nog erger zijn dan zij [leugenaars]. Hij werd door Imam Ahmad en Imam Adaar-qoettni en anderen beschreven als iemand met Tadlis.

We citeren ook:

Imam Athahabi in zijn Siyar, deel 7, bladz.: 39, in zijn biografie:

Afbeelding

    Er zijn meerdere geleerden die terughoudend waren om zijn [Ibn Ishaaq] Riwayah te accepteren vanwege nog meer feiten, zoals o.a.: zijn Shiisme, zijn mening in de kwestie van Al Qadar en zijn Tadlis in Hadith, maar de betrouwbaarheid werd niet ingetrokken.

Over de betekenis van Tadlis en de status van Ibn Ishaaq is meer in deze post te lezen:

http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... 5#p1204925

Avatar gebruiker
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!
 
Berichten: 5290
Geregistreerd: vr _11-_jun-_2010ah, 11-6-2010ad, 9:58 pm

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » zo _10-_maart-_2013ah, 10-3-2013ad, 11:01 pm

Assalamoe Alaikoem wa rahmatoe Allah ,

Naast het mankement van de twee routes waarmee Tabari dit verhaal heeft overgeleverd - de Tadllis van Ibn Ishaaq -, zien we ook dat in beide routes de overleveraar Ibn Hoemayd ابن حميد voorkomt.

Eerste route:

    فحدثنا ابن حميد، قال: حدثنا سلمة بن الفضل، قال: حدثني محمد بن إسحاق، عن جعفر بن الفضل بن الحسن بن عمرو بن أمية الضمري عن أبيه، عن جده - يعني عمرو بن أمية - قال

Tweede route:

    حدثنا ابن حميد، قال: حدثنا سلمة، عن ابن إسحاق، عن سليمان بن وردان، عن أبيه، عن عمرو بن أمية


Ibn Hoemayd is Mohammad Ibn Hoemayd Ar-Raazi, de Sheikh van Tabari en een van de overleveraars op wiens gezag Tabari veel in zijn boek heeft overgeleverd.


Siyar A'laam An-Noebalaa' - Imam At-Thahabi - deel 11, bladz.: 503 en 504 -druk: 'Ar-Risala':



    Afbeelding
    Afbeelding

Athahabi zei:

    "Hij is Mohammad Ibn Hoemayd Ibn hayaan Abu Abdillah Ar-Raazi, de grote geleerde en Haafith.

    Zijn geboorte was rond het jaar 160 Hj.

    Zijn Hadith (Riwayah=overdracht) is vreemd bevonden ondanks zijn voorsprong (in dit vak). Hij komt met verbazingwekkende zaken (in zijn overdracht)."

Verder noemde Athahabi mensen die Hadith van hem hadden gehoord/geschreven waaronder Tabari.

Boechaarie zei:

    "Zijn (Ibn Hoemayd dus) Hadith moet herzien worden." (een bekende term van Boechaarie om ernstige kritiek te uiten jegens een overleveraar!)

Salih Ibn Mohammad zei:

    "Wij beschuldigden Ibn Hoemayd van liegen (in Hadith)."

Samenvatting:

Deze overleveraar, Ibn Hoemayd speelt met de nauwkeurigheid in zijn Riwaya (overdracht), hetgeen door de geleerden vreemd en abnormaal werd bevonden inclusief de betrouwbaarheid, mede gezien het feit dat er sommige geleerden waren die hem van liegen beschuldigden.

Daarom was de conclusie van Imam Athahabi dat zijn Hadith Munkar (vreemd) is (bladz.: 503).


Al deze mankementen samengevoegd hebben als resultaat dat dit verhaal verre van authentiek is en is derhalve onacceptabel in onze religie.

VorigeVolgende

Keer terug naar Generaal Islam

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten