[align=right]
إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له وأشهد أن لاإله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله[/align]
Alle lof is voor Allah


Amma Ba'd:
Ik kreeg van een zus, Moge Allah swt haar rijkelijk belonen, een bericht waarin een paar overleveringen staan die door anti-islamwebsites vaak worden aangehaald als bewijs van, volgens hun, "de wreedheden" van de Profeet

Dit topic wordt insha'Allah een verzameltopic voor alle soortgelijke twijfels en Shoeboehat die men tegenkomt/hoort/leest. Men mag mij zulke twijfels opsturen via PM of via het beheer, dan zullen wij, insha'Allah, naar een antwoord zoeken.
Het doel van de vijanden van Allah door het verspreiden van leugens en twijfels rondom de Profeet

- 9:32 Zij willen het Licht van Allah doven met hun monden, maar Allah wilt slechts Zijn Licht volledig laten schijnen, ook al haten de ongelovigen het.
9:33 Hij is het Die Zijn Boodschapper heeft gezonden met de leiding en de ware godsdienst, om deze te doen zegevieren over alle godsdiensten, ook al hebben de veelgodenaanbidders er een afkeer van.
Een van de vele overleveringen die door deze vijanden van Allah swt worden aangehaald is het verhaal van Kinanah Ibn Ar-Rabee' Ibn Abi Al Hoeqayq die volgens hun werd op bevel van De Profeet

Zij zeggen: 'Hoe durven jullie te beweren dat de Profeet van de islam een Profeet van barmhartigheid is, conform:
- "En Wij hebben jou (O Mohammad) slechts gezonden als een barmhartigheid voor de werelden." {De Qoer-aan, 21:107}
terwijl er overleveringen in jullie boeken zijn die vertellen dat Mohammad een Joodse man liet martelen???'
En hun bewijs is de volgende overlevering en ik citeer:
"Kinana al-Rabi, who had the custody of the treasure of Banu Nadir, was brought to the apostle who asked him about it. He denied that he knew where it was. A Jew came (Tabari says "was brought"), to the apostle and said that he had seen Kinana going round a certain ruin every morning early. When the apostle said to Kinana, "Do you know that if we find you have it I shall kill you?" He said "Yes". The apostle gave orders that the ruin was to be excavated and some of the treasure was found. When he asked him about the rest he refused to produce it, so the apostle gave orders to al-Zubayr Al-Awwam, "Torture him until you extract what he has." So he kindled a fire with flint and steel on his chest until he was nearly dead. Then the apostle delivered him to Muhammad b. Maslama and he struck off his head, in revenge for his brother Mahmud."(Ibn Ishaq/Hisham )
Vertaling:
"Kinana al-Rabi, die het beheer had over de schat van Banu Nathiir, werd naar de Apostel gebracht, die hem erover vroeg. Hij ontkende dat hij wist waar het was. Een jood kwam (Tabari zei: "werd gebracht"), naar de Apostel en zei dat hij Kinana elke dag vroeg in de ochtend, rondgangen had zien maken bij een bepaalde ruïne. Toen zei de Apostel tegen Kinana: "Weet je wel, dat als we uitvinden dat je het wel hebt, dat ik je zal doden?" Hij zei: "Ja". De Apostel gaf bevel dat de ruïne moest worden uitgegraven en iets van de schat werd gevonden. Toen hij hem vroeg over de rest, weigerde hij er iets over los te laten, dus gaf de Apostel bevel aan al-Zubayr Ibn Al-Awwam: "Martel hem totdat je uit hem krijgt was hij heeft." Dus verbrandde hij zijn borst met gloeiende steen en staal totdat hij bijna dood was. Toen gaf de Apostel hem door aan Muhammad Ibn Maslama en hij sloeg zijn hoofd eraf, uit wraak voor zijn broeder Mahmud Ibn Maslama ."
Het verhaal is te vinden in de Seerah van Ibn Ishaaq.
Seerah Ibn Ishaaq - deel 2 - Bladz.: 478, druk: Dar Al Kotob Al Ilmiyah - Beirut Libanon:

En ook in Tarikh Tabari:
Tarikh Ar=Roesoel wa al Moeloek - deel 3 - Bladz.: 13 en 14 - druk: Dar al Ma'aarif - Egypte:


De weerlegging:
Ten eerste:
Dit verhaal klopt niet omdat de overlevering niet authentiek is en Moslims accepteren ALLEEN authentieke overleveringen in hun religie. Zolang een overlevering niet voldoet aan vijf voorwaarden wordt deze overlevering absoluut niet geaccepteerd en wordt bijgevolg verwezen naar de prullenbak!
Deze 5 voorwaarden zijn:
[tabs][tabs: ]
- 1 - de continuïteit in de Sanad (de keten)
2 - de betrouwbare zedelijkheid van de overleveraars
3 - de precisie en nauwkeurigheid van overleveraars
4 - de afwezigheid van onregelmatigheden in de Matn
5 - de afwezigheid van verborgen mankementen in de Sanad
Deze voorwaarden heeft Imam Ibn As-Salaah opgesomd en samengevat in zijn nuttige boek: 'Oloom al Hadith'. bladz.: 11 - introductie-definitie van Sahih Hadith:

Hij zel:
- "Een Sahih Hadith is een overlevering met een continuïteit in de Sanad door middel van de overdracht van een betrouwbare nauwkeurige overleveraar van zijn soortgelijke tot het einde zonder onregelmatigheid noch een mankement."
Ten tweede:
Als wij echter naar deze overlevering kijken in Seerah Ibn Ishaaq en ook in Tarikh Tabari dan zien we dat deze overlevering aan 2 voorwaarden niet voldoet, die nodig zijn om een overlevering als authentiek te verklaren en te accepteren als autoriteit, namelijk:
[tabs][tabs: ]
- 1 - de continuïteit in de Sanad (de keten)
2 - de betrouwbare zedelijkheid van de overleveraars
Wat betreft de bron van het verhaal/overlevering:
Ibn Ishaaq, de auteur van de bekende Seerah, kwam niet met een Sanad (keten) en heeft het verhaal dus verheven tot aan de Profeet, zonder een bemiddeling van een of meerdere overleveraars .
Wij weten dat Ibn Ishaaq geboren was in het jaar 80 Hj en overleden in het jaar 150 Hj, terwijl de Profeet

Wij hebben dus een tijdsbuffer van 69 á 70 jaar tussen de Profeet


Dat betekent dat we een gigantische onderbreking hebben tussen twee schakels van de keten van deze overlevering namelijk:
[tabs][tabs: ]
- - De Profeet

- Ibn Ishaaq r.a.
Dit betekent in de Hadithwetenschappen dat deze overlevering in de categorie "Moe'dal" valt .
Wat is "Moe'dal"?
Laten wij Imam Ibn As-Salaah dit soort Hadith definiëren in hetzelfde boek, bladz.: 59:

Hij zei:
- "De 'Moe'dal' is een benaming voor een specifiek soort onderbroken overlevering.
En dat is elke overlevering waarin twee of meer overleveraars uit zijn Sanad waren weggevallen.
We hebben hier in deze overlevering te maken met een onderbreking in de Sanad in de vorm van het wegvallen van minstens twee overleveraars. Deze onderbreking die 'Moe'dal' heet is een zeer ernstige zwakte in de Sanad en is een voldoende obstakel om de overlevering volledig te verwerpen."
In het vervolg ga ik de keten van Imam Tabari behandelen.