De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

Heb je wat interessants te melden? Laat het ons weten!
Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door Al-hussein » za _12-_jan-_2013ah, 12-1-2013ad, 12:07 pm

[img=center]http://www.sheekh-3arb.net/3atter/salam_files/image030.gif[/img]

[align=right]
إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له وأشهد أن لاإله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله
[/align]

Alle lof is voor Allah Afbeelding, wij prijzen Hem en zoeken Zijn hulp en vergeving. Wij zoeken toevlucht bij Allah tegen het slechte in onszelf en tegen onze slechte daden. Diegenen die Allah leidt, kan niet worden misleid en diegenen die Allah laat dwalen, kan niet worden geleid. Ik getuig dat er geen God is dan Allah en dat Mohammed s.a.w. zijn Profeet en Dienaar is.

Amma Ba'd:

Ik kreeg van een zus, Moge Allah swt haar rijkelijk belonen, een bericht waarin een paar overleveringen staan die door anti-islamwebsites vaak worden aangehaald als bewijs van, volgens hun, "de wreedheden" van de Profeet s.a.w.

Dit topic wordt insha'Allah een verzameltopic voor alle soortgelijke twijfels en Shoeboehat die men tegenkomt/hoort/leest. Men mag mij zulke twijfels opsturen via PM of via het beheer, dan zullen wij, insha'Allah, naar een antwoord zoeken.

Het doel van de vijanden van Allah door het verspreiden van leugens en twijfels rondom de Profeet s.a.w. en de islam, hopend dat dat anderen tegenhoudt om de waarheid in de machtige islam te ontdekken.

9:32 Zij willen het Licht van Allah doven met hun monden, maar Allah wilt slechts Zijn Licht volledig laten schijnen, ook al haten de ongelovigen het.

9:33 Hij is het Die Zijn Boodschapper heeft gezonden met de leiding en de ware godsdienst, om deze te doen zegevieren over alle godsdiensten, ook al hebben de veelgodenaanbidders er een afkeer van.

Een van de vele overleveringen die door deze vijanden van Allah swt worden aangehaald is het verhaal van Kinanah Ibn Ar-Rabee' Ibn Abi Al Hoeqayq die volgens hun werd op bevel van De Profeet s.a.w. voor zijn dood gemarteld

Zij zeggen: 'Hoe durven jullie te beweren dat de Profeet van de islam een Profeet van barmhartigheid is, conform:

"En Wij hebben jou (O Mohammad) slechts gezonden als een barmhartigheid voor de werelden." {De Qoer-aan, 21:107}

terwijl er overleveringen in jullie boeken zijn die vertellen dat Mohammad een Joodse man liet martelen???'

En hun bewijs is de volgende overlevering en ik citeer:

"Kinana al-Rabi, who had the custody of the treasure of Banu Nadir, was brought to the apostle who asked him about it. He denied that he knew where it was. A Jew came (Tabari says "was brought"), to the apostle and said that he had seen Kinana going round a certain ruin every morning early. When the apostle said to Kinana, "Do you know that if we find you have it I shall kill you?" He said "Yes". The apostle gave orders that the ruin was to be excavated and some of the treasure was found. When he asked him about the rest he refused to produce it, so the apostle gave orders to al-Zubayr Al-Awwam, "Torture him until you extract what he has." So he kindled a fire with flint and steel on his chest until he was nearly dead. Then the apostle delivered him to Muhammad b. Maslama and he struck off his head, in revenge for his brother Mahmud."(Ibn Ishaq/Hisham )

Vertaling:

"Kinana al-Rabi, die het beheer had over de schat van Banu Nathiir, werd naar de Apostel gebracht, die hem erover vroeg. Hij ontkende dat hij wist waar het was. Een jood kwam (Tabari zei: "werd gebracht"), naar de Apostel en zei dat hij Kinana elke dag vroeg in de ochtend, rondgangen had zien maken bij een bepaalde ruïne. Toen zei de Apostel tegen Kinana: "Weet je wel, dat als we uitvinden dat je het wel hebt, dat ik je zal doden?" Hij zei: "Ja". De Apostel gaf bevel dat de ruïne moest worden uitgegraven en iets van de schat werd gevonden. Toen hij hem vroeg over de rest, weigerde hij er iets over los te laten, dus gaf de Apostel bevel aan al-Zubayr Ibn Al-Awwam: "Martel hem totdat je uit hem krijgt was hij heeft." Dus verbrandde hij zijn borst met gloeiende steen en staal totdat hij bijna dood was. Toen gaf de Apostel hem door aan Muhammad Ibn Maslama en hij sloeg zijn hoofd eraf, uit wraak voor zijn broeder Mahmud Ibn Maslama ."

Het verhaal is te vinden in de Seerah van Ibn Ishaaq.

Seerah Ibn Ishaaq - deel 2 - Bladz.: 478, druk: Dar Al Kotob Al Ilmiyah - Beirut Libanon:

Afbeelding

En ook in Tarikh Tabari:

Tarikh Ar=Roesoel wa al Moeloek - deel 3 - Bladz.: 13 en 14 - druk: Dar al Ma'aarif - Egypte:

Afbeelding

Afbeelding

De weerlegging:

Ten eerste:

Dit verhaal klopt niet omdat de overlevering niet authentiek is en Moslims accepteren ALLEEN authentieke overleveringen in hun religie. Zolang een overlevering niet voldoet aan vijf voorwaarden wordt deze overlevering absoluut niet geaccepteerd en wordt bijgevolg verwezen naar de prullenbak!

Deze 5 voorwaarden zijn:

[tabs][tabs: ]
    1 - de continuïteit in de Sanad (de keten)
    2 - de betrouwbare zedelijkheid van de overleveraars
    3 - de precisie en nauwkeurigheid van overleveraars
    4 - de afwezigheid van onregelmatigheden in de Matn
    5 - de afwezigheid van verborgen mankementen in de Sanad
[/tabs]

Deze voorwaarden heeft Imam Ibn As-Salaah opgesomd en samengevat in zijn nuttige boek: 'Oloom al Hadith'. bladz.: 11 - introductie-definitie van Sahih Hadith:

Afbeelding

Hij zel:

"Een Sahih Hadith is een overlevering met een continuïteit in de Sanad door middel van de overdracht van een betrouwbare nauwkeurige overleveraar van zijn soortgelijke tot het einde zonder onregelmatigheid noch een mankement."

Ten tweede:

Als wij echter naar deze overlevering kijken in Seerah Ibn Ishaaq en ook in Tarikh Tabari dan zien we dat deze overlevering aan 2 voorwaarden niet voldoet, die nodig zijn om een overlevering als authentiek te verklaren en te accepteren als autoriteit, namelijk:

[/tabs]

Wat betreft de bron van het verhaal/overlevering:

Ibn Ishaaq, de auteur van de bekende Seerah, kwam niet met een Sanad (keten) en heeft het verhaal dus verheven tot aan de Profeet, zonder een bemiddeling van een of meerdere overleveraars .

Wij weten dat Ibn Ishaaq geboren was in het jaar 80 Hj en overleden in het jaar 150 Hj, terwijl de Profeet s.a.w. overleden was in het jaar 11 Hj .

Wij hebben dus een tijdsbuffer van 69 á 70 jaar tussen de Profeet s.a.w. en Ibn Ishaaq r.a., en bovendien is Ibn Ishaaq geen Sahabi die de Profeet s.a.w. had gehoord of gezien.

Dat betekent dat we een gigantische onderbreking hebben tussen twee schakels van de keten van deze overlevering namelijk:

- De Profeet s.a.w.
    - Ibn Ishaaq r.a.
[/tabs]

Dit betekent in de Hadithwetenschappen dat deze overlevering in de categorie "Moe'dal" valt .

Wat is "Moe'dal"?
Laten wij Imam Ibn As-Salaah dit soort Hadith definiëren in hetzelfde boek, bladz.: 59:

Afbeelding

Hij zei:

"De 'Moe'dal' is een benaming voor een specifiek soort onderbroken overlevering.
    En dat is elke overlevering waarin twee of meer overleveraars uit zijn Sanad waren weggevallen.

We hebben hier in deze overlevering te maken met een onderbreking in de Sanad in de vorm van het wegvallen van minstens twee overleveraars. Deze onderbreking die 'Moe'dal' heet is een zeer ernstige zwakte in de Sanad en is een voldoende obstakel om de overlevering volledig te verwerpen."

In het vervolg ga ik de keten van Imam Tabari behandelen.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: De anti-Shoeboehat topic (misconceptiesbestrijder)

door imanvdkraan » za _12-_jan-_2013ah, 12-1-2013ad, 12:55 pm

assalaam aleikum

Masja'Allah! weer zo'n leerzaam topic. moge we er veel van leren.

ik heb geprobeerd het woord matn te begrijpen, maar ik begrijp de uitleg ervan niet die ik gezocht heb via google: http://en.wikipedia.org/wiki/Hadith_stu ... d_the_matn
kan jij het me uitleggen?
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _12-_jan-_2013ah, 12-1-2013ad, 3:19 pm

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

Masja'Allah! weer zo'n leerzaam topic. moge we er veel van leren.

ik heb geprobeerd het woord matn te begrijpen, maar ik begrijp de uitleg ervan niet die ik gezocht heb via google: http://en.wikipedia.org/wiki/Hadith_stu ... d_the_matn
kan jij het me uitleggen?

Assalamoe Alaikoem,

Imam Al Boechaarie zei in zijn Sahih:

Al Humaidi Abdollah Ibn Az-Zoebayr heeft ons verteld, hij zei: "Soefyaan heeft ons verteld, hij zei: 'Yahya Ibn Said Al Anssaari heeft ons verteld, hij zei: 'Mohammad Ibn Ibrahim At-Taymi heeft mij verteld, hij zei: 'dat hij Alqamah Ibn Waqaas Al-Laythi had horen zeggen: 'Ik heb Omar Ibn Al Khattaab op de Minbar horen zeggen: 'Ik heb de Profeet van Allah s.a.w. horen zeggen: "De beloning van daden hangt af van de intenties en elke persoon krijgt de beloning op basis van wat hij heeft bedoeld. Zo wie emigreerde omwille van wereldse voordelen of omwille een vrouw te trouwen, zijn emigratie was waarvoor hij emigreerde.

De tekst in het groen gekleurd is de Sanad (de keten waarmee de Matn was overgedragen tussen de Profeet s.a.w. en Imam Boechaarie).

De tekst in het rood gekleurd is de Matn zelf. De term heeft de oorspronkelijke betekenis van het lichaam/vorm/gedaante. De Matn is dus de vorm van elke overlevering, of beter gezegd: het onderwerp van elke overlevering en het doel en het einde van elke Sanad .

bregje
Super lid
Super lid

door bregje » za _12-_jan-_2013ah, 12-1-2013ad, 4:55 pm

Assalamu aleikum wr wb,

Barakkallahu feek voor je duidelijke uitleg en weerlegging.
Ik ben er zo blij mee dat ik gewoon tranen in mijn ogen krijg.
Een duidelijker bewijs dat Allah SwT ons beschermd tegen foute leringen is er niet voor mij.
Een heel interessant en leerzaam topic dat ik zeker zal volgen!
overgeleverd van Abu Dharr, mAtmhz, dat de boodschapper van Allah, vzmh, heeft gezegd: 'Wie een persoon beschuldigt van ongeloof of heeft gezegd: Vijand van Allah en het blijkt niet zo te zijn, dan zal het op hem terugkeren'. (B+M)

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » za _12-_jan-_2013ah, 12-1-2013ad, 5:13 pm

assalaam aleikum

SubhanAllah, duidelijk!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _12-_jan-_2013ah, 12-1-2013ad, 8:05 pm

Assalamoe Alaikoem wa Rahmatoe Allah ,

Wat betreft de overlevering van Imam Tabari, zijn route eindigt bij Ibn Ishaaq, want Ibn Ishaaq is immers de bron van de overlevering waarin over de marteling van Kinanah werd vermeld. En komen dus uiteindelijk uit bij dezelfde reden waarmee dit verhaal onacceptabel wordt verklaard. Maar laten we veronderstellen dat Ibn Ishaaq een Sahabi is die een ooggetuige was van dit verhaal, hoe zit het dan nu met de Sanad van deze overlevering tussen Tabari en Ibn Ishaaq?

Op bladzijde 13 van Tarikh Tabari, in de voorgaande post, lezen wij de Sanad als volgt:

[align=right]حَدَّثَنَا ابْنُ حُمَيْدٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا سَلَمَةُ ، عَنِ ابْنِ إِسْحَاقَ ، قَالَ[/align]

Tabari zei:

"Ibn Hoemayd vertelde ons, hij zei: 'Salamah vertelde ons van Ibn Ishaaq, hij zei .......'"

We hebben dus 2 overleveraars tussen Ibn Ishaaq en Tabari, namelijk:

- Hoemayd
    - Salamah

Wie zijn deze mensen?

Laten we een kijkje nemen in een van de biografieverzamelingen, bijvoorbeeld:

Siyar A'laam An-Noebalaa' - Imam At-Thahabi - deel 11, bladz.: 503 en 504 -druk: 'Ar-Risala':

Eerst: Ibn Hoemayd

Afbeelding
    Afbeelding

Athahabi zei:

"Hij is Mohammad Ibn Hoemayd Ibn hayaan Abu Abdillah Ar-Raazi, de grote geleerde en Haafith.

Zijn geboorte was rond het jaar 160 Hj.

Zijn Hadith (Riwayah= overdracht) is vreemd bevonden ondanks zijn voorsprong (in dit vak). Hij komt met verbazingwekkende zaken (in zijn overdracht)."

Verder noemde Athahabi mensen die Hadith van hem hadden gehoord/geschreven waaronder Tabari.

Boechaarie zei:

"Zijn (Ibn Hoemayd dus) Hadith moet herzien worden." (een bekende term van Boechaarie om ernstige kritiek te uiten jegens een overleveraar!)

Salih Ibn Mohammad zei:

"Wij beschuldigden Ibn Hoemayd van liegen (in Hadith)."

Samenvatting:

Deze overleveraar, Ibn Hoemayd draait zijn toestand tussen nauwkeurigheid in zijn Riwaya (overdracht), hetgeen door de geleerden vreemd en abnormaal werd bevonden inclusief de betrouwbaarheid, gezien het feit dat er sommige geleerden waren die hem van liegen beschuldigden.

Daarom was de conclusie van Imam Athahabi dat zijn Hadith Munkar (vreemd) is (bladz.: 503).

Twee: Salamah

At-Tarikh Al Kabir - Imam Boechaarie - deel 2, sectie 2, bladz.: 84:

Afbeelding

Imam Boechaarie zei:

"Salamah Ibn Al Fadl Al Abrash Abo Abdillah Ar-Raazi al Anssaari, hij heeft Mohammad Ibn Ishaaq gehoord en van hem heeft Abdollah Ibn Mohammad Al Djoe'fi gehoord (Hadith overgedragen).

Hij heeft vreemde Hadith (Riwayah=overdracht). Men zei dat hij hun (Al Anssaar) mawla is, overleden na 90 Hj (eind 2de eeuw). Ali (Ibn al Madini, de sheikh van Boechaarie) heeft hem zwak verklaard."

Imam Ibn Hadjar in Taqreeb At=Tahtheeb, bladz.: 401, druk: 'Dar al Aassimah'.

Afbeelding

Hij zei:

"Salamah Ibn Al Fadl Al Abrash, de mawla van Al Anssaar, de rechter van de stad Ar-Ray, is redelijk betrouwbaar maar vergist zich veel vanaf de negende laag overleveraars. Overleden na 190 Hj nadat hij over de 100 jaar was."

Samenbvatting:

De route van Tabari bevat 2 overleveraars die:

- onbetrouwbaar zijn, zowel in hun zedelijkheid (Ibn Hoemayd) als in hun nauwkeurigheid (Salamah door zijn enorme vergissingen).

Daarom is de Sanad van deze route tot Ibn Ishaaq zeer zwak en vanaf Ibn Ishaaq tot de Profeet s.a.w. heeft het geen bron.

En daarmee is dit verhaal volgens de regels van Hadith onacceptabel.

In het vervolg gaan wij, insha'Allah, laten zien dat deze overlevering een bron van afwijking en tegenstrijdigheid is met de authentieke Hadiths, hetgeen een bewijs is van de bevindingen van Hadithgeleerden over dit verzonnen verhaal.

[hr]
Ps: als iets niet duidelijk is gelieve dat meteen te melden. Ook taal en typefouten. Men moet weten dat dit soort onderwerpen veel te veel tijd en energie vraagt. Het zoeken naar bijvoorbeeld een biografie van een overleveraar op basis van enkel een voornaam in een oceaan van boeken is soms een "mission impossible". Salamah bijvoorbeeld, kon ik pas vinden in Tarikh Kabir van Imam Boechaarie na meer dan 3 uur zoekwerk!

bregje
Super lid
Super lid

door bregje » za _12-_jan-_2013ah, 12-1-2013ad, 8:29 pm

Wa aleikum salaam,

Djazakallahoe ghairan broeder Al Hussein!
overgeleverd van Abu Dharr, mAtmhz, dat de boodschapper van Allah, vzmh, heeft gezegd: 'Wie een persoon beschuldigt van ongeloof of heeft gezegd: Vijand van Allah en het blijkt niet zo te zijn, dan zal het op hem terugkeren'. (B+M)

RANDOM_AVATAR
Missinglinks
Super Poster!
Super Poster!

door Missinglinks » za _12-_jan-_2013ah, 12-1-2013ad, 8:52 pm

Ps: al iets niet duidelijk is gelieve dat meteen te melden . ook taal en typefouten , men moet weten dat dit soort onderwerpen veel te veel tijd en energie vraagt , het zoeken bijvoorbeeld naar een biografie van een overleveraar op basis van enkel een voornaam in een oceaan boeken is soms " mission impossible" bijv Salamah kon ik pas vinden in Tarikh Kabir van Imam Boechaarie na meer dan 3 uur zoekwerk !

Moge Allaah je belonen broeder, je deed me aan het volgende denken:

Sheikh Al-Albaani zei:

'Soms zou een hadith (overlevering) uren van mijn tijd innemen. Soms dagen en soms zou ik een hele week bezig zijn met (slechts) één hadith.'

[Al-Imaam al-Albaani, Duroos, wa Mawaaqif, wa Ibar, of Abdul-Aziz ibn Muhammad Abdullaah as-Sadhaan, p. 57.]

Wat precies bedoeld wordt hier is het onderzoeken, controleren en natrekken van de verschillende ketens en hun authenticiteit, en ook het nalezen, controleren en onderzoeken van de commentaren van de andere geleerden (betreffende die ene overlevering). Wie zijn boeken 'as-Sahiehah' en zijn 'ad-Da'iefah' ziet zal wel een beeld krijgen hiervan.

bron: shaikhalbaani.wordpress.com

© Mdebilt

Alee bin Khashram narrated:

قال علي بن خشرم : سمعت سفيان بن عيينة ، يسأل رجلا ما حرفتك ؟ قال : طلب الحديث ، قال : بشر أهلك بالإفلاس

ENGLISH:

“I heard Sufyan Ibn Uyaynah ask a man: “What is your occupation?” He replied: “I gather ahadith”. Sufyan said: “Then give your family the glad tidings of bankruptcy”.

NEDERLANDS:

“Ik hoorde Sufyan Ibn Uyaynah tegen een man zeggen: “Wat is jouw occupatie?” Hij zei: “Ik verzamel alhadith”. Hij zei: “Geef je familie de blijde tijdingen van faillissement”.

["Al-Jaami Al-Akhlaq", 1/100].

faillissement daarmee wordt bedoelt dat de hadith zo enorm veel tijd vergt, dat een persoon slechts het minimale aan inkomen met minimale tijd besteding eraan moet verrichten om zo genoeg tijd te hebben voor hadith... want anders zal hij nooit wat worden in de hadith wetenschappen.

Ad-Dhahbi said regarding Ibn Taymiyah:

وله خبرة تامة بالرجال، وجرحهم وتعديلهم، وطبقاتهم، ومعرفة بفنون الحديث، وبالعالي والنازل،
والصحيح والسقيم، مع حفظه لمتونه، فلا يبلغ أحد في العصر رتبته، ولا يقاربه، بحيث يصدق عليه أن يقال: كل حديث لا يعرفه ابن تيمية فليس بحديث

ENGLISH:

“He had complete knowledge regarding narrators, regarding their criticism and praise, and their category, and knowledge of sciences of Hadith, and ‘Aali and Naazil, and Authentic and unauthentic, with his specialization in Hifz of texts, so no one reaches his status during his time, not even near him, such that It would be true if said: “Every hadith (narration) which Ibn Taymiyyah does not know, is not a Hadith”.

NEDERLANDS:

“Hij had volledige kennis van de rijaal (overleveraars), en de jarh (kritiek) en ta’diel (prijzing) betreft hen, en hun tabaqaat (categorien). Hij had kennis van de hadith wetenschappen, en ‘Aali en Naazil, authentiek en onauthentiek naast zijn hifz van de teksten. Niemand heeft zijn status kunnen bereiken in zijn tijd, ze kwamen niet eens in de buurt van hem! Tot het punt dat hij daarme de gezegde correct bewees: “Als Ibn Taymiyah een hadith niet kent, dan is het geen hadith”.

["Tabaqat Al-Hanabilah", 4/500].
"Jullie (Moslims) zijn het beste volk dat uit de mensheid (ter lering) is verwekt; jullie gebieden wat goed is, verbieden wat slecht is en geloven in Allaah.." [Quran 3:110]

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » zo _13-_jan-_2013ah, 13-1-2013ad, 12:02 pm

Assalamoe alaikoem wa Rahmatoe Allah ,

We zagen dat de Sanad van deze overlevering wat betreft de regels van Hadithwetenschappen aan alle kanten gebreken vertoont om de betrouwbaarheid van deze overlevering te onderbouwen. De Sanad vertoont drie zware mankementen:

1 - een specifieke onderbreking, genaamd I'daal (daardoor is de Hadith Moe'dal, letterlijke betekenis: problematisch). Hier betreft het de onderbreking van twee schakels tussen het einde van de Sanad (de Profeet s.a.w.) en de bron (Ibn Ishaaq).

2 en 3 - de route van Tabari vertoont twee mankementen, namelijk twee overleveraars; de ene is zedelijk onbetrouwbaar en de andere is niet nauwkeurig in zijn overdrachten door te veel vergissingen.

Hoe zit het nu met de Matn van deze overlevering?

De Matn (dus het overgeleverde verhaal zelf, los van haar Sanad), vertoont een zeer sterke afwijking met andere authentieke overleveringen.

De overleveringen benadrukken dat de Profeet s.a.w. tijdens de Jihaad (oorlog) altijd heeft bevolen dat Moslims nooit gebruik mogen maken van martelingen en verminkingen van doden.

Zoals de Hadith in Moslim :

[align=right]صحيح مسلم » كِتَاب الْجِهَاد وَالسِّيَرِ

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ ، حَدَّثَنَا وَكِيعُ بْنُ الْجَرَّاحِ ، عَنْ سُفْيَانَ . ح وحَدَّثَنَا إِسْحَاقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، أَخْبَرَنَا يَحْيَى بْنُ آدَمَ ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، قَالَ : أَمْلَاهُ عَلَيْنَا إِمْلَاءً . ح وحَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ هَاشِمٍ وَاللَّفْظُ لَهُ ، حَدَّثَنِي عَبْدُ الرَّحْمَنِ يَعْنِي ابْنَ مَهْدِيٍّ ، حَدَّثَنَا سُفْيَانُ ، عَنْ عَلْقَمَةَ بْنِ مَرْثَدٍ ، عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ بُرَيْدَةَ ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ : كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " إِذَا أَمَّرَ أَمِيرًا عَلَى جَيْشٍ أَوْ سَرِيَّةٍ أَوْصَاهُ فِي خَاصَّتِهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَمَنْ مَعَهُ مِنَ الْمُسْلِمِينَ خَيْرًا ، ثُمَّ قَالَ : اغْزُوا بِاسْمِ اللَّهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ، قَاتِلُوا مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ اغْزُوا ، وَلَا تَغُلُّوا وَلَا تَغْدِرُوا وَلَا تَمْثُلُوا وَلَا تَقْتُلُوا وَلِيدًا
[/align]

Sahih Moslim - Kitaab Al Jihaad wa Assiyar:

Op gezag van Sulaiman Ibn Buraidah door zijn vader: "Als de Boodschapper van Allah, vrede zij met hem, iemand had aangesteld als leider van een leger, droeg hij hem op om Allah te vrezen en om goed te zijn voor de moslims die bij hem waren. Hij zou zeggen: 'Vecht in de naam van Allah en omwille van Allah en strijd tegen de ongelovigen omwille van Allah. Verduister geen buit, breek uw belofte niet, vermink/kastijd niet en dood geen kinderen.'"

En de Hadith in Moesnad Imam Ahmad:

[align=right]مسند أحمد بن حنبل » مُسْنَدُ الْعَشَرَةِ الْمُبَشَّرِينَ بِالْجَنَّةِ

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيُّ ، حَدَّثَنَا صَالِحُ بْنُ رُسْتُمَ الْخَزَّازُ ، قال : حَدَّثَنِي كَثِيرُ بْنُ شِنْظِيرٍ ، عَنِ الْحَسَنِ ، عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ ، قَالَ : مَا قَامَ فِينَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَطِيبًا إِلَّا أَمَرَنَا بِالصَّدَقَةِ ، وَنَهَانَا عَنِ الْمُثْلَةِ [/align]

Moesnad Imsam Ahmad- Moessnad, de 10 sahabah die verzekerd zijn van het paradijs.

Op gezag van Imraan Ibn Hossayn die zei: "De Profeet s.a.w. stond niet voor een preek, of hij ons beval om Sadaqah te geven en verbood ons het verminken/kastijden."

Het is zelfs overgeleverd dat het verminken en kastijden van dieren verboden is. Als dat zo is in het geval van weerloze dieren, dan is dat vanzelfsprekend zo in het geval van mensen!

Sunan An-Nassaa'i:

[align=right] السنن الكبرى للنسائي » كتاب الحج

أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ زُنْبُورٍ الْمَكِّيُّ ، قَالَ : حدَّثَنَا ابْنُ أَبِي حَازِمٍ ، عَنْ يَزِيدَ وَهُوَ ابْنُ الْهَادِ ، عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ ، قَالَ : " مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى أُنَاسٍ وَهُمْ يَرْمُونَ كَبْشًا بِالنَّبْلِ فَكَرِهَ ذَلِكَ وَقَالَ : لا تُمَثِّلُوا بِالْبَهَائِمِ "
[/align]

As-Sunan Al Koebra -imam An-Nassaai -kitaab Al Haj:

Op gezag van Abdollah Ibn Dja'far, hij zei: "De Profeet s.a.w. liep langs mensen die op een schaap met pijlen schoten, hij keurde dat af en zei: 'Kastijd/vermink geen dieren'."

De barmhartigheid van de Profeet s.a.w. reikt zelfs tot de dieren die geslacht moeten worden:

Zoals vermeld werd in Sahih Moslim:

[align=right]صحيح مسلم » كتاب الصيد والذبائح وما يؤكل من الحيوان

حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا إِسْمَعِيلُ ابْنُ عُلَيَّةَ عَنْ خَالِدٍ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ أَبِي الْأَشْعَثِ عَنْ شَدَّادِ بْنِ أَوْسٍ قَالَ ثِنْتَانِ حَفِظْتُهُمَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ كَتَبَ الْإِحْسَانَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ فَإِذَا قَتَلْتُمْ فَأَحْسِنُوا الْقِتْلَةَ وَإِذَا ذَبَحْتُمْ فَأَحْسِنُوا الذَّبْحَ وَلْيُحِدَّ أَحَدُكُمْ شَفْرَتَهُ فَلْيُرِحْ ذَبِيحَتَهُ[/align]

Sahih Moslim - Kitaab As-Sayd wa ma yoe'kal mina Al Hayawan (boek van jacht en wat mag gegeten worden onder het wild):

Op gezag van Shaddad Ibn Aws: "Twee zaken had ik onthouden van de Profeet s.a.w., hij zei: 'Voorwaar, Allah heeft het goede op alles voorgeschreven, dus als je dood, dood op een goede wijze en als je slacht, slacht op een goede wijze, en ieder van u moet zijn mes slijpen en het geslachte dier comfortabel laat sterven.

RANDOM_AVATAR
oumed
Senior lid
Senior lid

door oumed » zo _13-_jan-_2013ah, 13-1-2013ad, 1:25 pm

Djazaak Allaah khayr Broeder Al hussein,

Dus aan mij en iedereen de oproep: mochten er meer shoeboehaat worden rond gestrooid en dat zijn er nogal wat die we zo vaak overal aanhoren, aarzel niet te vragen.

RANDOM_AVATAR
Cham
Beginner
Beginner

door Cham » zo _13-_jan-_2013ah, 13-1-2013ad, 1:30 pm

Assalaamu 'alaykum,

Baaraka Allahu fiek broeder voor al de moeite dat je doet. Moge Allah subhanahu wa ta'ala je rijkelijk belonen. Ik heb een vraag. Vertaal je van Arabisch naar Nederlands zelf, of zijn er boeken te vinden in het Nederlands over zo'n onderwerpen?

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » zo _13-_jan-_2013ah, 13-1-2013ad, 8:02 pm

oumed schreef:Djazaak Allaah khayr Broeder Al hussein,

Dus aan mij en iedereen de oproep: mochten er meer shoeboehaat worden rond gestrooid en dat zijn er nogal wat die we zo vaak overal aanhoren, aarzel niet te vragen.

Assalamoe alaikoem wa Rahamtoe Allah ,

Wa Iyyakoem broeder ,

Echter een Moslim - althans die de prioriteit hoog heeft en stelt voor de bescherming van zijn geloof en Imaan - loopt niet rond overal naar twijfels te luisteren/lezen/horen .

Allah swt zei in Soerah An-Nissa Ayah 140 :

4:140 En Hij heeft jullie al in het Boek (de Kuran) geopenbaard, dat als jullie de Verzen van Allah horen, en zij worden verworpen en bespot, dat jullie niet met hen (die dit doen) zitten, totdat zij op een ander gesprek overgaan. Anders zouden jullie als hen zijn. Voorwaar, Allah zal de huichelaars en de ongelovigen allen in de Hel verzamelen.

Tegenwoordig zijn er helaas veel Moslims die gebrainwashed zijn! Uit vrees dat men naar hen verwijst omdat ze bang zijn om voor zichzelf te kunnen denken en onder het mom van vrijheid, vergt gezonde discussies en de anderen leren kennen voor een betere benadering en wederbegrip, lopen ze diep te discussiëren in atheïstische fora en fora van zogenaamde 'ex-Moslims'. Men schiet meteen in de verdediging met een enorm gevoel van minderwaardigheid tegenover die goddeloze varkens die Allah de vijandschap hebben verklaard! Terwijl deze arme Moslims amper iets weten over hun geloof!

Wat verwacht je dan ?? Alleen maar dwaling, ook al gebeurt dat onbewust en met een goede intentie om deze Deen te verdedigen! Allah zei in Soerah al Anfaal :

8:60 En brengt wat jullie kunnen aan macht bij elkaar, om hen ermee te bevechten,

En WAT hebben de meesten die lid zijn van al die goddeloze fora?? 99% bekeerlingen die amper hun verplichte gebeden juist kunnen verrichten!

Zijn deze broeders en zusters beter dan de Profeten asws die op de Dag des Oordeels komen met een en twee en drie en nul volgelingen????

Allah zei in Soerah Yoesoef 21:

En Allah is de Beheerser van Zijn zaken, maar de meeste mensen weten (het) niet.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _14-_jan-_2013ah, 14-1-2013ad, 12:42 am

[font=Helvetica]En in soerah 31:

6. En onder de mensen is iemand die door ijdele praatjes, zonder kennis, (anderen) van Allah's pad wil doen afdwalen en er mee de spot drijft; voor zulken zal er een vernederende straf zijn.

7. En wanneer Onze woorden aan hem worden voorgedragen, wendt hij zich verachtelijk af alsof hij ze niet hoorde en zijn oren verstopt waren. Kondig hem daarom een pijnlijke straf aan.
[/font]
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » ma _14-_jan-_2013ah, 14-1-2013ad, 2:23 am

Cham schreef:Assalaamu 'alaykum,

Baaraka Allahu fiek broeder voor al de moeite dat je doet. Moge Allah subhanahu wa ta'ala je rijkelijk belonen. Ik heb een vraag. Vertaal je van Arabisch naar Nederlands zelf, of zijn er boeken te vinden in het Nederlands over zo'n onderwerpen?

Wa Alaikoem Assalam ,

Wa Iyyakoem , vertaalwerk doe ik zelf zonder boeken .

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _19-_jan-_2013ah, 19-1-2013ad, 2:58 am

Assalamoe alaikoem wa rahmatoe Allah ,

De volgende Shoebhah (twijfels rondom de Profeet s.a.w. en zijn gedrag) welke we gaan behandelen is de bij anti-islamwebsites en -kringen bekende verhaal van Umm Qirfa of Oem Qirfah أم قرفة .

Umm Qifrah is in het Westen een geliefde Arabische vrouw!! :applaus: Missionarissen en Islamhaters zijn gek op deze vrouw :cool: en niet zozeer omdat zij een beroemde Hollywoodster is :D maar omdat zij volgens hen op gruwelijke wijze werd vermoord op bevel van de Profeet s.a.w.!

Het verhaal werd door een zuster aangehaald i.v.m haar vragen, met betrekking tot een paar overleveringen. De Shoebhah is in het Engels geschreven en is typisch kopie en plakwerk. Deze tekst is op bijna alle anti-Islamwebsites identiek, zowel op de christelijke, atheïstische als op de sites van de zogenaamde ex-Moslims:

She was a very old woman, wife of Malik. Her daughter [and another] were also taken. Zayd ordered Qays to kill Umm Qirfa and he killed her cruelly by putting a rope between her legs and to two camels and driving them until they rent her in two). (Ibn Ishaq/Hisham 980)

Ze was een heel oude vrouw, de vrouw van Malik. Haar dochter [en een andere] werden ook gevangenen. Zayd beval Qays om Umm Qirfa wreed te doden door een touw aan haar benen te bevestigen en aan twee kamelen die opgedreven werden tot ze haar in tweeën scheurden. (Ibn Ishaq / Hisham 980)

Deze Shoebhah kwam eerder op dit forum ter sprake door een zeker Evelien die, nadat ze was gaan bedelen bij al die stallen waarin de Islam constant word gebashd, denkend dat zij hier Moslimpjepesten kon spelen. We hebben haar, Al Hamdollilah, weerlegd maar het antwoord was kort en niet uitgebreid gerefereerd.

In het vervolg ga ik dit verhaal grondig traceren en weerleggen op een wijze die insha Allah nergens op het net te vinden is. Ik vraag Allah swt om mijn pen te laten zegevieren en mijn intentie te zuiveren, Amin.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » zo _20-_jan-_2013ah, 20-1-2013ad, 11:10 pm

Assalamoe alaikoem,

De bronnen van het verhaal van Umm Qirfa in chronologische volgorde:

1 - Ibn Ishaaq (overleden in 151 Hj) in zijn Seerah, deel 2, bladz.: 682, editie: Dr. A.F.Al Mazidi Dar Al Kotob Al Ilmiya Beirut.

Afbeelding

Ibn Ishaaq zei:

"...en Umm Qirfa Fatima bint Rabi'a Ibn Badr, een oude vrouw, de echtgenote van Malik Ibn Hoedayfah Ibn Badr, samen met een dochter van haar en Abdollah Ibn Mas'adah Zayd Ibn Haarithah, beval Qays Ibn Al Mohassir, Umm Qirfa te doden. Hij doodde haar op een agressieve wijze. Daarna keerden ze terug naar de Profeet met haar dochter en de zoon van Mas'adah."

2 - Al Waaqidi (overleden in 207 Hj) in zijn boek Al Maghazi, deel 2, bladz.: 564/565 - editie: Mardson Jones

Afbeelding
    Afbeelding

Al Waaqidi zei:

(bladz.: 564): De Sariyah van Zayd Ibn Haarithah naar Umm Qifra in Ramadan 6 Hj. (Bladz.: 565) 'Het noemen van wie Umm Qirfa heeft gedood':

"Qays Ibn Al Mohassir heeft haar op een agressieve wijze gedood hij bond een touw aan haar benen en bond haar vervolgens vast tussen twee kamelen. Ze was een oude vrouw."

3 - Ibn Hishaam (overleden in 218 Hj) in zijn Seerah, deel 4, bladz.: 263/264, editie: Dar Al Kitab Al Arabi

Afbeelding

Ibn Hishaam citeerde Ibn Ishaaq letterlijk:

"...en Umm Qirfa Fatima bint Rabi'a Ibn Badr, een oude vrouw, de echtgenote van Malik Ibn Hoedayfah Ibn Badr, samen met een dochter van haar en Abdollah Ibn Mas'adah Zayd Ibn Haarithah, beval Qays Ibn Al Mohassir, Umm Qirfa te doden. Hij doodde haar op een agressieve wijze. Daarna keerden ze terug naar de Profeet met haar dochter en de zoon van Mas'adah."

4 - Ibn Sa'd (overleden in 230 Hj) in zijn boek At-Tabaqaat Al Kabir, deel 2. bladz.: 87/88, editie: Maktabat al Khanji, Cairo

Afbeelding

Onder de subtitel van: 'de Sariya van Zayd Ibn Haarithah, naar Umm Qirfa in Waadi Al Qoeraa', zei hij:

:" .... en Qays Ibn Al Mohassir nam Umm Qirfa en doodde haar op een agressieve wijze, hij bond een touw aan haar benen en bond haar vervolgens vast tussen twee kamelen. Vervolgens schrikte hij de beesten op tot ze haar scheurden."

5 - Tabari (overleden in 310 Hj) in zijn boek Tarikh Ar-Roesoel wa Al Moeloek, deel 2, bladz.: 642/643, editie: Dar Al Ma'arif, Egypte

Afbeelding

Net als Ibn Hishaam heeft Tabari Ibn Ishaaq letterlijk geciteerd:

Dit zijn de belangrijke bronnen van dit verhaal en alle andere bronnen die dit verhaal aanhalen, gebruiken 2 bronnen:

1 - Ibn Ishaaq
    2 - Al Waaqidi

In het vervolg gaan we de authenticiteit van deze overleveringen van dit verhaal behandelen aan de hand van de regels van de islamitische orale overdracht (Hadithwetenschappen). Daarna een vergelijking met de authentieke Ahadith omtrent de behandeling van niet-Moslimvrouwen in tijden van oorlog.

RANDOM_AVATAR
Missinglinks
Super Poster!
Super Poster!

door Missinglinks » ma _21-_jan-_2013ah, 21-1-2013ad, 6:54 pm

Bismillaah, alhamdolillaah.

As-salaamo alaykom broeder,

Ik had een vraag even tussendoor... wat voor mij nu een shoebhah begint te worden nu ik erover nadenk

Ik dacht dat de seerah van ibn Ishaaq verloren was gegaan en dat alleen nog (grote) delen in de werken van ibn Hishaam en at-Tabari waren geciteerd en we dus zo weten wat er in dat boek stond ongeveer. (vraag me niet waar ik dit vandaan heb, want dat weet ik zelf niet meer)

Maar ik zie jou nu eruit citeren...???

Nog een shoebhah (of moet ik zeggen 'hawaa')...: ik wil hem nu ook kopen, maar ik vraag me af.. gebruikt hij sanad (want imam Maalik liet hem uit Madinah gooien omdat hij sanad gebruikte en door dit schreef hij zijn boek uiteindelijk wel met sanad) en zo ja, is er een muha99a9 versie ervan!!!!??? : P

wa salaam
"Jullie (Moslims) zijn het beste volk dat uit de mensheid (ter lering) is verwekt; jullie gebieden wat goed is, verbieden wat slecht is en geloven in Allaah.." [Quran 3:110]

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » di _22-_jan-_2013ah, 22-1-2013ad, 1:42 am

Missinglinks schreef:Bismillaah, alhamdolillaah.

As-salaamo alaykom broeder,

Ik had een vraag even tussendoor... wat voor mij nu een shoebhah begint te worden nu ik erover nadenk

Ik dacht dat de seerah van ibn Ishaaq verloren was gegaan en dat alleen nog (grote) delen in de werken van ibn Hishaam en at-Tabari waren geciteerd en we dus zo weten wat er in dat boek stond ongeveer. (vraag me niet waar ik dit vandaan heb, want dat weet ik zelf niet meer)

Maar ik zie jou nu eruit citeren...???

Nog een shoebhah (of moet ik zeggen 'hawaa')...: ik wil hem nu ook kopen, maar ik vraag me af.. gebruikt hij sanad (want imam Maalik liet hem uit Madinah gooien omdat hij sanad gebruikte en door dit schreef hij zijn boek uiteindelijk wel met sanad) en zo ja, is er een muha99a9 versie ervan!!!!??? : P

wa salaam

Assalamoe alaikoem ,

Dat is een lange onderwerp broeder :) maar ik zal hier in het kort een antwoord proberen te geven :

Seerah van Ibn Ishaaq is niet verloren gegaan in de zin dat hij zijn Seerah niet heeft overgedragen , wat wel verloren is gegaan zijn zijn eigen "Oessoel " oftewel door hem eigen geschreven stukken.

Er zijn meerdere Riwayaat van zijn Seerah waarvan sommige Riwayaat bewaard zijn gebleven in andere werken zoals in Tarikh Tabari ( Riwayah van Salamh Ibn al Fadl ) en Tarikh Khalifah Ibn Khyaat ( Riwayah van Bakr Ibn Soelaymaan ) .

Ibn Hishaam heeft de Serrah van Ibn Ishaaq verkort en samengevat op basis van Riwayah van Ziyad al Bakkaa'i , bovendien is ook een andere Riwayah van Ibn Bakir Al-Shaybaani , die is niet verloren gegaan .

Wat betreft de geschil met Imam Maalik r.a , het is ook een lange verhaal , maar in het kort vanwege de beschuldiging van Al Qadar en Shiisme en de vreemde overleveringen o.a de poezie die overal gepropt is in zijn Seerah .

Over Tah9i9 : ik gebruik de editie die jij in deze topic vind van Dar Al kotob Al Ilmiya.

PM mij ander word het te lang hier :)

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _2-_feb-_2013ah, 2-2-2013ad, 2:40 am

Assalamoe alaikoem wa rahmatoe Allah ,

Eerder zeiden we al dat de overleveringen, omtrent het verhaal van Umm Qirfa, om 2 bronnen en 2 personen draaiden:

Dit zijn de belangrijke bronnen van dit verhaal en alle andere bronnen die dit verhaal aanhalen, gebruiken 2 bronnen:

1 - Ibn Ishaaq
    2 - Al Waaqidi

Wat betreft Ibn Ishaaq:

Hij kwam met deze overlevering zonder Sanad/Isnaad (overdrachtsketen), hetgeen deze overlevering Moe'dal maakt, gezien het feit dat Ibn Ishaaq geen Sahabi (metgezel van de Profeet s.a.w.) is en er bijgevolg een tijdsonderbreking bestaat tussen Ibn Ishaaq, diiegene die dit verhaal overleverde, en de Profeet s.a.w.

We hebben eerder gezien dat een overlevering welke Moe'dal is, een soort onderbroken Riwayah (overdracht) heeft en een onderbroken Riwayah is zwak en niet authentiek:

Moslims accepteren ALLEEN authentieke overleveringen in hun religie. Zolang een overlevering niet voldoet aan de vijf voorwaarden wordt deze overlevering absoluut niet geaccepteerd en wordt bijgevolg verwezen naar de prullenbak!

Deze 5 voorwaarden zijn:

3 - de precisie en nauwkeurigheid van overleveraars
    4 - de afwezigheid van onregelmatigheden in de Matn
    5 - de afwezigheid van verborgen mankementen in de Sanad
[/tabs]

Deze voorwaarden heeft Imam Ibn As-Salaah opgesomd en samengevat in zijn nuttige boek: 'Oloom al Hadith'. bladz.: 11 - introductie-definitie van Sahih Hadith:

Afbeelding

Hij zei:

"Een Sahih Hadith is een overlevering met een continuïteit in de Sanad door middel van de overdracht van een betrouwbare nauwkeurige overleveraar van zijn soortgelijke, tot het einde zonder onregelmatigheid noch een mankement."

Ten tweede:

Als wij echter naar deze overlevering kijken in Seerah Ibn Ishaaq, dan zien we dat deze overlevering niet voldoet aan een voorwaarde, welke ESSENTIEEL is om een overlevering als authentiek te verklaren en te accepteren als autoriteit, namelijk:

[/tabs]

Wat betreft de bron van het verhaal/overlevering:

Ibn Ishaaq, de auteur van de bekende Seerah, kwam niet met een Sanad (keten) en heeft het verhaal dus verheven tot aan de Profeet s.a.w., zonder bemiddeling/tussenkomst van een of meerdere overleveraars.

Wij weten dat Ibn Ishaaq geboren was in het jaar 80 Hj en overleden in het jaar 150 Hj, terwijl de Profeet s.a.w. overleden was in het jaar 11 Hj .

Wij hebben dus een tijdspanne van 69 á 70 jaar tussen de Profeet s.a.w. en Ibn Ishaaq r.a., en bovendien is Ibn Ishaaq geen Sahabi die de Profeet s.a.w. ooit had gehoord of gezien.

Dat betekent dat we een gigantische onderbreking hebben tussen deze twee schakels van de keten van deze overlevering, namelijk:

- De Profeet s.a.w.
    - Ibn Ishaaq r.a.
[/tabs]

Dit betekent in de Hadithwetenschappen dat deze overlevering in de categorie "Moe'dal" valt .

Wat is "Moe'dal"?
Laten wij Imam Ibn As-Salaah dit soort Hadith definiëren in hetzelfde boek, bladz.: 59:

Afbeelding

Hij zei:

" 'Moe'dal' is een benaming voor een specifiek soort onderbroken overlevering.
    En dat is elke overlevering waarin twee of meer overleveraars uit de Sanad zijn weggevallen.

We hebben hier in deze overlevering te maken met een onderbreking in de Sanad in de vorm van het wegvallen van minstens twee overleveraars. Deze onderbreking die 'Moe'dal' heet is een zeer ernstige zwakte in de Sanad en is een voldoende obstakel om de overlevering volledig te verwerpen."

Resultaat: de overleveringen van het verhaal van Umm Qirfah in de Seerah van Ibn Ishaaq is zeer zwak en niet authentiek en dus onacceptabel.

Bovendien moet men weten dat de werken in de Seerah niet waren verzameld op voorwaarde dat men ALLEEN authentieke overleveringen zou aanhalen, zoals Imam Al Iraaqi (725 - 806 Hj) in zijn 'Alfiyyah' zei: bladz.: 29:

Afbeelding

وليعلم الطالبُ أنّ السيرَا ** تجمع ما صح وما قد أُنْكِرَا

De student moet weten dat een Seerah ** betrouwbare en verzonnen teksten kan bevatten.

De Seerah van Ibn Ishaaq ontsnapt niet aan deze regel en dat beseffen de islambashers niet als ze hier telkens komen met zulke verhalen van de bekende Seerahwerken, zoals die van Ibn Ishaaq en Ibn Hishaam.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _2-_feb-_2013ah, 2-2-2013ad, 8:57 pm

Assalamoe Alaikoem wa rahmatoe Allah ,

Naast het feit dat deze overlevering van Umm Qirfa in Seerah Ibn Ishaaq zonder Isnaad/Sanad door hem aangehaald was, hetgeen het verhaal verwerpelijk maakt vanuit de regels van de Hadith-overdracht, is er nog een reden om deze overlevering, ook al was het door Ibn Ishaaq aangehaald met een Sanad, toch te verwerpen! Met name, de status van Ibn Ishaaq als overleveraar zelf.

Ibn Ishaaq rahimahoe Allah was op zich betrouwbaar. De meeste Hadithgeleerden beschrijven hem als "Sadoeq", hetgeen betekent: redelijk betrouwbaar, liegt niet, maar hij was ook een Moedallis, hij pleegde vaak Tadlis.

Wat is Tadlis en wie is een Moedallis?

Tadlis is een Arabisch woord dat oorspronkelijk de betekenis heeft van: het verbergen. Dallassa is een werkwoord hetwelk betekent: verbergen van de eigenschappen en de kwaliteiten van goederen tijdens verkoop. Een Moedallis is diegene die deze daad pleegt.

In de terminologie van Hadithwetenschappen betekent Tadlis het verbergen van een of meer eigenschappen van een overlevering, hetzij in de Sanad hetzij in de Matn. Tadlis kan gepleegd worden door zowel betrouwbare als zwakke overleveraars.

Er zijn 3 categorieën voor Tadlis. De categorie in kwestie in ons onderwerp nu, is Tadlis in de keten (Sanad). Dat houdt in dat de overleveraar een mankement in de Sanad van zijn overdracht verbergt door een of meer overleveraars weg te laten vallen, helemaal niet bij naam te noemen, door zijn overlevering te verheffen naar een hogere rang van overleveraars, of door een of meer overleveraars boven zijn rang in de Sanad te verbergen, door hen niet bij hun bekende namen te noemen (bijv. door hen niet bij hun beroemde namen/bijnamen te noemen).

Ibn Ishaaq was een van die overleveraars die dit soort Tadlis vaak pleegden. Imam Ibn Hadjar heeft hem daarom genoemd in zijn boek: 'Tabaqaat Al Moedallisseen' bladz.: 51:

Afbeelding

Hij noemde Ibn Ishaaq in de vierde rang overleveraars die Tadlis pleegden. Hij zei:

"Mohammad Ibn Ishaaq Ibn Yassaar, de auteur van al Maghaazi (Seerah), Sadoeq (betrouwbaar), bekend met Tadlis, vooral vanwege zwakke en onbekende overleveraars en anderen die nog erger zijn dan zij (leugenaars). Hij werd door Imam Ahmad en Imam Adaar-qoettni toegeschreven met Tadlis.

De 4e rang overleveraars die Tadlis plegen werd ook in hetzelfde boek uitgelegd door Ibn Hadjar Ra op bladz.: 14:

Afbeelding

Hij zei: "De vierde Tabaqa (laag of rang) zijn de overleveraars over wie consensus bestaat dat hun overdracht niet als autoritair wordt beschouwd, behalve als deze overleveraars duidelijk hebben bewezen dat ze hun Riwayah hadden gehoord op bezwaar door hun enorme Tadlis (door zwakke en onbekende overleveraars te verbergen)."

Gelet op dit feit (de Tadlis van Ibn Ishaaq) en gelet op het feit dat deze overlevering van het verhaal van Umm Qirfa door Ibn Ishaaq zonder Sanad /Isnaad (keten) in zijn Seerah werd aangehaald, kunnen we dus geen garantie geven dat hij dit verhaal niet van een onbetrouwbare en zelfs leugenachtige overleveraar heeft gehoord!

Als we lezen in zijn biografie dan zien we het volgende:

1 - terughoudenheid van de geleerden om zijn overdracht als autoritair te beschouwen vooral vanwege zijn Tadlis:

Imam Athahabi in zijn Siyar, deel 7, bladz.: 39, in zijn biografie zei:

Afbeelding

Er zijn meerdere geleerden die terughoudend waren om zijn Riwayah te accepteren vanwege nog meer feiten, zoals o.a.: zijn Shiisme, zijn mening in de kwestie van al Qadar, en zijn Tadlis in Hadith, maar de betrouwbaarheid was van hem niet getrokken.

2 - Van de mensen van wie Ibn Ishaaq zijn hadithoverdracht nam, waren ook leugenaars en innoveerders, bijvoorbeeld de bekende leugenaar en volgeling van Abdollah Ibn Saba' Mohammad Ibn As-Saa'ib al Kalbi , zoals Imam Athahabi in hetzelfde boek zei:

Afbeelding

3 - De kans is heel groot dat dit verhaal afkomstig is van de leugenaar Al Kalbi:

Afbeelding

Imam Ahmad zei:

Ibn Ishaaq kwam naar Baghdad, en hij was onverschillig van wie hij de Hadith overdroeg, van Al Kalbi of van iemand anders. Hij was geen autoriteit!

Uiteindelijk kunnen we met harde bewijzen zeggen dat dit verhaal van Ibn Ishaaq onbetrouwbaar is en daarin hebben de islambashers niets te zoeken om onze geliefde Profeet s.a.w. in een kwaad daglicht te stellen.

Tot zover Ibn Ishaaq. In het vervolg gaan we omtrent dit verhaal de rest behandelen, insha Allah, vanuit andere bronnen.

Volgende

Keer terug naar Generaal Islam