Waarom mogen wij de profeet niet afbeelden?

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » za _14-_jul-_2007ah, 14-7-2007ad, 12:52 pm

Bijvoorbeeld in een film of schilderij of tekening.

RANDOM_AVATAR
Abdul Khaliq
Super lid
Super lid

door Abdul Khaliq » za _14-_jul-_2007ah, 14-7-2007ad, 2:53 pm

:salaam:

Omdat het niet Mohammed, vrede zij met hem, is die moet worden aanbeden maar Allah. Kort voor zijn dood heeft Mohammed, vrede zij met hem, de Moslims opgedragen, hem niet te gaan vereren. Daar hoort dus ook een vorm van anonimiteit bij. Mohammed, vrede zij met hem afbeelden zou bijvoorbeeld in navolging van Jezus Christus, symboliek geloof kunnen worden. Het gevaar hiervan is dat men zich tot de boodschapper richt i.p.v. Hij waar het werkelijk omgaat, en dat is Allah natuurlijk. Mohammed, vrede zij met hem afbeelden is een vorm van het lasteren van Allah.

:wasalaam:

RANDOM_AVATAR
Yawer10
Junior lid
Junior lid

door Yawer10 » za _14-_jul-_2007ah, 14-7-2007ad, 3:12 pm

Abdul Khaliq schreef::salaam:

Omdat het niet Mohammed, vrede zij met hem, is die moet worden aanbeden maar Allah. Kort voor zijn dood heeft Mohammed, vrede zij met hem, de Moslims opgedragen, hem niet te gaan vereren. Daar hoort dus ook een vorm van anonimiteit bij. Mohammed, vrede zij met hem afbeelden zou bijvoorbeeld in navolging van Jezus Christus, symboliek geloof kunnen worden. Het gevaar hiervan is dat men zich tot de boodschapper richt i.p.v. Hij waar het werkelijk omgaat, en dat is Allah natuurlijk. Mohammed, vrede zij met hem afbeelden is een vorm van het lasteren van Allah.

Goeie post

Asalam Aleikum Wahrahmatulahi Wabarakatohu,

MashAllah, dit is een duidelijk antwoord.

Wa Aleikum Asalam Wahramatulahi Wabarakatohu.
اشهد ان لا اله الا الله, اشهد انّ محمّدا رسول الله

RANDOM_AVATAR
Loeqman alAlbanee
Super lid
Super lid

door Loeqman alAlbanee » za _14-_jul-_2007ah, 14-7-2007ad, 3:39 pm

Selaamoe alaikoem,

Op gezeg van Omar ibn Al-Chattaab heeft de Profeet sallallahoe alaihi wa sellam gezegt:

Hemel mij niet op, zoals de Christenen Iesaa(Jezus( de zoon van Maryam(Maria) hebben opgehemeld!. Ik ben selchts een slaaf! Zeg dus (tegen mij): Slaaf van Allah en Zijn Boodschapper.

Al-Boechari en Moeslim.

En het is sowieso verboden om afbeeldingen en dergelijke te maken in de islaam.

En bij Allah ligt de succes.

RANDOM_AVATAR
Abdul Khaliq
Super lid
Super lid

door Abdul Khaliq » za _14-_jul-_2007ah, 14-7-2007ad, 3:45 pm

Choekran voor het plaatsen Alban!

RANDOM_AVATAR
ja
Super lid
Super lid

door ja » di _17-_jul-_2007ah, 17-7-2007ad, 9:28 am

Abdul Khaliq schreef::salaam:

Bedankt voor je post broeder.

Ik hoop alleen dat iedereen het zo zal inzien.

RANDOM_AVATAR
Matt
Super Poster!
Super Poster!

door Matt » vr _7-_sep-_2007ah, 7-9-2007ad, 5:39 pm

Alban schreef:Op gezeg van Omar ibn Al-Chattaab heeft de Profeet sallallahoe alaihi wa sellam gezegt:

Hemel mij niet op, zoals de Christenen Iesaa(Jezus( de zoon van Maryam(Maria) hebben opgehemeld!. Ik ben selchts een slaaf! Zeg dus (tegen mij): Slaaf van Allah en Zijn Boodschapper.

Waarom doen de moslims het dan toch??!

op·he·me·len (ov.ww.)
1 uitbundig prijzen => bewieroken, de /bazuin/loftrompet/ steken over iem./iets, iem. de hemel in prijzen, iem. het graf in prijzen, iem. wierook toezwaaien, verheerlijken, zich uitputten in superlatieven.

Allemaal beschrijvingen die van toepassing zijn op de manier waarop moslims omgaan met Mohammed.

RANDOM_AVATAR
BroederJ
Senior lid
Senior lid

Re: Waarom mogen wij de profeet niet afbeelden?

door BroederJ » za _10-_nov-_2007ah, 10-11-2007ad, 10:31 pm

We moeten eerst beredeneren, verifiëren, of het woord 'ophemelen' goed vertaald is, met andere woorden, is het Arabische woord, dat hier wordt vertaald, een synoniem, een gelijkmatig woord, voor ophemelen.

En het is natuurlijk zo dat de Arabische taal een heel rijke taal is, een taal die beschikt over een heel groot arsenaal van woorden, die beschikt over een tal equivalenten, in tegenstelling tot de Nederlandse taal.

Daarnaast moet deze overlevering worden uitgelegd, ik ben daar niet toe in staat verder.

Ik denk dat het duidelijk is dat de Moslim Moehammad niet mag prijzen, in die zin dat er sprake is van overdrijving. Natuurlijk moet Moehammad, vrede zij met hem, wel worden gevolgt, Allah (God) zegt namelijk ook:

“Zeg (O Mohammed:) ,,Indien jullie van Allah houden, volgt mij dan; Allah zal dan van jullie houden en jullie je zonden vergeven.” (Soerah Aali cImraan: vers 31)

Allah (God) zegt ook in de Koran (interpretatie van betekenis):

De Masih (Jezus), zoon van Maryam (Maria), is niet anders dan een Boodschapper, hij werd waarlijk voorafgegaan door Boodschappers en zijn moeder was een oprechte vrouw. Zij plachten beiden voedsel te eten (net als andere mensen). Zie hoe Wij voor hen de Tekenen duidelijk maakten en zie dan hoe zij (de ongelovigen) zich afwenden. (Soerat al-Maa’idah: vers 75).

Moehammad is niet de vader van één van jullie mannen, maar hij is de Boodschapper van Allah en de laatste der Profeten. En Allah is Alwetend over alle zaken. (Soerah Al-Ahzaab (33): vers 40).

O Profeet, voorwaar, Wij hebben jou gezonden als een getuige en als een brenger van verheugende tijdingen en als waarschuwer. En als oproeper tot Allah, met Zijn toestemming, en als een verlichtende lamp. (Soerah Al-Ahzaab (33): vers 45 en 46).

Zeg (o Moehammad): “Voorwaar, ik ben slechts een mens zoals jullie. Het is aan mij geopenbaard dat jullie god één God is. Wie dan hoopt op de ontmoeting met zijn Heer: laat hem goede daden verrichten en laat hem bij de aanbidding van zijn Heer niet één deelgenoot toekennen.” (Soerah Al-Kahf: vers 110).

Ik hoop dat dit zo duidelijk is.

En voorzeker, Wij hebben de Koran gemakkelijk gemaakt ter vermaning, is er dan iemand die er lering uit trekt? [Soerah al-Qamar (54), vers 22]

En ieder bestraffen Wij voor hun zonden. Daarom waren er onder hen over wie Wij een storm van hagelstenen zonden en waren er onder hen die door een bliksemslag gegrepen werden. En er waren er onder hen die Wij in de aarde deden wegzinken en er waren er onder hen die Wij verdronken. Allah was niet onrechtvaardig voor hen, maar zij waren onrechtvaardig voor zichzelf. (Soerah al-Ankaboet: vers 40)

Allah, er is geen god dan Hij, de Levende, de Zelfstandige, sluimer nog slaap kan Hem treffen, aam Hem behoort toe wat er in de hemelen en wat er op de aarde is. Wie is degene die van voorspraak is bij Hem zonder Zijn verlof? Hij kent wat er voor hen is en wat er achter hen is. En zij kunnen niets van Zijn Kennis omvatten, behalve wat Hij wil. En zijn Zetel stekt zich uit over de Hemelen en de Aarde en het waken over beide vermoeit Hem niet. Hij is de Verhevene de, de Almachtige. [Soerat al-Baqarah: vers 255]

O lieden van de Schrift, waarom vermengen jullie de Waarheid met valsheid en verbergen jullie de Waarheid, terwijl jullie (het toch) weten? (Soerah Ali-‘Imraan (3): vers 71)

En (gedenkt) toen Allah een overeenkomst aanging met de Profeten (en zei): “Wat ik jullie ook gegeven heb van de Schrift en de Wijsheid; en er komt daarna een Boodschapper tot jullie ter bevestiging van wat bij jullie is: jullie zullen zeker in hem geloven en hem zeker helpen.” Hij zei: “Erkennen jullie dit en aanvaarden jullie Mijn verbond?” Zij zeiden: “Wij erkennen het.” Hij (Allah) zei: “Getuigt dan en Ik behoor met jullie tot degenen die getuigen.” (Soerah Ali-‘Imraan: vers 81)

H.moslima
Senior lid
Senior lid

door H.moslima » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 3:07 pm

Er was wel een man die naam Mohammad s.a.w. vroeg of hij hem mocht afbeelden. En toen had Mohammad s.a.w. geantwoord dat wij hem niet moeten herrinneren om hoe hij eruit zag, maar om zijn daden en manier van leven.
اللهم انت العنى ونحن الفقراء

el-MuHaجierah

RANDOM_AVATAR
Teddybeer
PERMANENTE BAN!

Re:

door Teddybeer » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 3:12 pm

Abdul Khaliq schreef:[...] Omdat het niet Mohammed, vrede zij met hem, is die moet worden aanbeden maar Allah. [...]
Allah mag je dan wel afbeelden?

RANDOM_AVATAR
islam_786
Super lid
Super lid

door islam_786 » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 4:52 pm

We mogen de profeetr saw niet afbeelden want niemand heeft hem gezien , En de afbeeldingen zijn dan gewoon leugens
En wie weet was ons profeet niet eens zo als het afbeelding maar in het echt 100 x mooier

Aneetra
Super Poster!
Super Poster!

door Aneetra » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 6:49 pm

Waarom zou je iets met een ziel afbeelden als je deze vervolgens niet tot leven kan wekken? Bovendien is dit de bron waardoor in de eerste instantie shirk heeft kunnen plaatsvinden.

RANDOM_AVATAR
Teddybeer
PERMANENTE BAN!

door Teddybeer » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 6:50 pm

islam_786 schreef:We mogen de profeetr saw niet afbeelden want niemand heeft hem gezien [...]
Ik hoop dat je je vergist, er zijn namelijk duizenden mensen die Mohammed gezien hebben.

RANDOM_AVATAR
Teddybeer
PERMANENTE BAN!

door Teddybeer » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 6:51 pm

Aneetra schreef:Waarom zou je iets met een ziel afbeelden als je deze vervolgens niet tot leven kan wekken? [...]
Waarom zou je een afbeelding, met of zonder ziel, tot leven willen wekken? Vooropgesteld dat dat al mogelijk zou zijn...

Aneetra
Super Poster!
Super Poster!

door Aneetra » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 7:02 pm

Waarom wil je uberhaupt een bestaand iets nabootsen? Omdát je er niet toe in staat bent, kun je daar ook geen poging tot wagen.

RANDOM_AVATAR
Teddybeer
PERMANENTE BAN!

door Teddybeer » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 7:33 pm

Aneetra schreef:Waarom wil je uberhaupt een bestaand iets nabootsen? Omdát je er niet toe in staat bent, kun je daar ook geen poging tot wagen.
Een afbeelding maken, is niet hetzelfde als een nabootsing. Een mooie illustratie daarvan is het schilderij "La trahison des images" (Het verraad van het beeld) van René Magritte: de voorstelling van een pijp met daaronder de tekst "Ceci n'est pas une pipe" (Dit is geen pijp).
Afbeelding

Aneetra
Super Poster!
Super Poster!

door Aneetra » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 8:14 pm

Nee, in dat geval geef ik je gelijk. Maar ik heb het dan ook over het afbeelden van iets met een ziel..

RANDOM_AVATAR
Teddybeer
PERMANENTE BAN!

door Teddybeer » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 9:31 pm

Aneetra schreef:Nee, in dat geval geef ik je gelijk. Maar ik heb het dan ook over het afbeelden van iets met een ziel..
Blijft precies hetzelfde. De voorstelling van een plant of dier of mens is een voorstelling, een afbeelding. Geen nabootsing. En zeker het object zelve niet.
Overigens merk ik dat moslims blijkbaar problemen hebben met tekeningen en schilderijen van personen, maar niet met foto's van diezelfde foto's. Terwijl die foto's natuurlijk veel natuurgetrouwer zijn dan een tekening bv.

no avatar
_Omar_

Re:

door _Omar_ » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 10:47 pm

Matt schreef:
Alban schreef:Op gezeg van Omar ibn Al-Chattaab heeft de Profeet sallallahoe alaihi wa sellam gezegt:

op·he·me·len (ov.ww.)
1 uitbundig prijzen => bewieroken, de /bazuin/loftrompet/ steken over iem./iets, iem. de hemel in prijzen, iem. het graf in prijzen, iem. wierook toezwaaien, verheerlijken, zich uitputten in superlatieven.

Allemaal beschrijvingen die van toepassing zijn op de manier waarop moslims omgaan met Mohammed.

Ik moet eerlijk zijn dat ik niet geloof dat je deze uitspraak doet omwille het bestwil voor de moslims.

RANDOM_AVATAR
Matt
Super Poster!
Super Poster!

Re: Re:

door Matt » di _25-_dec-_2007ah, 25-12-2007ad, 11:19 pm

Sezgin schreef:
Matt schreef:

op·he·me·len (ov.ww.)

Ik moet eerlijk zijn dat ik niet geloof dat je deze uitspraak doet omwille het bestwil voor de moslims.

a. Waar staat geschreven dat uitspraken gedaan moeten worden ''omwille het bestwil voor de moslims"?

b. Overigens denk ik dat deze uitspraak wel omwille het bestwil van de moslims is. Soms is het alleen niet fijn om dingen te horen zoals ze zijn. Wat je natuurlijk wilt horen is dat het de christenen zijn die anderen dan God vereren/aanbidden (met name de katholieken met hun beelden; dat claimde je immers eind 2006 bij voortduring op dit forum) en dat moslims zich daar niet schuldig aan maken. Wat het afbeelden van Mohammed betreft heb je gelijk, dat gebeurt niet. Maar gezien door de ogen van een buitenstaander is van het vereren/aanbidden van Mohammed wel degelijk sprake.

Probleem is namelijk dat het maken van een afbeelding niet het enige is wat kan leiden tot verering en aanbidding. Ook op andere manier kan aanbidding en verering ontstaan. Dat is het geval bij Mohammed. Je ziet dat terug op vele manieren:
- De felheid waarmee er wordt gereageerd als er iets slechts over hem wordt gezegd of er een cartoon van hem wordt gemaakt.
- De duizenden boeken waarin zijn woorden en daden worden opgehemeld.
- Kritiek op hem is nauwelijks mogelijk voor een moslim.
- Het vernoemen van miljoenen kinderen naar hem.
- De verering van een plek waar de voetafdruk van Mohammed te zien zou zijn.
- Het hevig terugverlangen door velen naar de tijd van Mohammed, waarin 'alles beter was'.
- Etc.

Ik weet dat het niet fijn is om dit te horen, zeker als je - zoals jij dat doet Sezgin - meent voortdurend christenen te moeten wijzen op hun fouten. Maar gedrag zegt meer dan woorden.

Volgende

Keer terug naar Profeet Mohammed Salla Allahoe Alaihie Wa Sallam