dàt is egypte!

Gedichten en verhalen betreffende de Islam.
imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

dàt is egypte!

door imanvdkraan » do _30-_mei-_2013ah, 30-5-2013ad, 9:42 pm

assalaam aleikum

met openbaar vervoer naar wijk 6.
er stond een busje bij het plein. er zaten 3 mensen in en ik vroeg of dit busje naar wijk 6 ging. dat wisten ze niet, maar ze waren alvast gaan zitten, waren ze in ieder geval uit de zon!
de chauffeur was in geen velden of wegen te bekennen. o ja, toch wel. aan de overkant van het plein stond hij een broodje foel te eten en thee te drinken. hij zag mij staan en ik zag hem knikken toen ik het gebaar maakte van 'zes' (een open hand met gespreide vinger, gevolgd door een opgestoken duim). mooi!
ik nam de enorme hoge opstap en ging zitten op het derde bankje, de mannen zaten op de voorste twee bankjes. er is ruimte voor maar drie bankjes, maar natuurlijk zijn er vier gemonteerd; meer mensen is meer geld!

nou ja, het is dan ook spotgoedkoop vervoer, 1 pond, omgerekend ongeveer 10 eurocent voor een rit van ongeveer 20 km. een ritje van zo'n 20 minuten met de auto. het busje doet er wel drie kwartier over. niet dat de chautteur langzaam rijdt, integendeel: hij rijdt als een idioot, luid toeterend en foeterend, maar om de haverklap moet de chauffeur stoppen om iemand eruit of erin te laten. dat het in- en uitladen een hele operatie is, beschrijf ik wat verderop.

vier bankjes achter elkaar is echt heel krap en noodgedwongen wezen mijn knieën dan ook richting de zitting naast me, wat die ruimte nog kleiner maakte voor een passagier.
er stapten nog meer mensen in, allemaal mannen, dus de plaats naast me bleef vooralsnog vrij. op een gegeven moment stapte een vrouw in en ik maakte al ruimte voor haar, voor zover ik kon tenminste. ze verkoos echter op het voorste bankje tussen twee mannen in te gaan zitten. heel vreemd, temeer omdat ze een niqaab droeg!
vrouwen gaan over het algemeen zoveel mogelijk naast vrouwen zitten. is dat niet mogelijk dan wordt er zelfs in die krappe ruimte een klein afstandje gehouden tussen man en vrouw. zo mogelijk wordt er iets tussen gezet, een handtas of zo.

we gingen op weg en het busje raakte langzaam maar zeker gevuld. ik moest mijn ogen dicht doen en mijn hoofddoek goed vasthouden vanwege de hete woestijnwind die vrij spel had omdat alle raampjes en de schuifdeur open stonden. bij een temperatuur van boven de 40 graden is zelfs een hete wind beter dan geen wind.

een man schuin achter mij was zijn hele familie en al zijn collega's aan het bellen. hij had zeker zo'n abonnement met gratis minuten. met luide stem en een heerlijk plattelands-accent zei hij elke keer hetzelfde tegen iedereen, alleen het antwoord op de vraag: waar ben je nu?, die hij van iedereen kreeg, veranderde naarmate wij vorderden.

het voorste bankje bood plaats aan drie personen. nou ja, eigenlijk twee, maar gelukkig zijn de mensen die dit soort vervoer gebruiken over het algemeen niet zo rijk, dus niet zo dik en met een beetje goede wil lukt dat wel. de buitenste persoon zit gewoon op één bil. je kunt je er net langs wrikken om het busje in en uit te komen.
de achterste bank raakt altijd snel vol. aangezien die over de hele breedte van het busje loopt worden daar geacht vier mensen te zitten. een schoenlepel zou hier goed dienst doen!

naast elk van de twee tussenbankjes is een klapstoeltje bevestigd. als de bankjes helemaal gevuld zijn, kunnen er dus nog twee personen extra zitten. deze plaatsen zijn erg wankel en altijd scheef. een ander nadeel ervan is dat elke keer als er mensen uit of in moeten stappen die twee personen eerst uit moeten stappen om de mensen er door te laten.

stel je voor: de persoon die links helemaal achterin zit wil eruit.
hij roept: chauffeur! aan de kant!
de chauffeur, die heel principieel altijd op de meest linkse baan scheurt gooit zijn stuur naar rechts, iedereen afsnijdend die daar toevallig rijdt. hij stopt ongeduldig een meter of drie van de kant, eigenlijk de hele eerste baan in beslag nemend.
eerst stappen de twee klapstoelmensen eruit, dan de drie personen die ook op de achterbank zitten.
dan kan degene die op zijn bestemming is gearriveerd eruit stappen.
dan gaan de drie personen van de achterbank er weer in en stappen de klapstoelmensen er ook weer in.
de achterste klapstoeler duikt meteen op de achterbank, in de hoop dat hij even rustig zit.
de voorste klapstoeler gaat op de achterste zitten.
een nieuwe passagier neemt plaats op de voorste klapstoel.
heel omslachtig en tijdrovend allemaal, maar berustend volgt iedereen elke keer weer het hele onvermijdelijke ritueel.

bijna aan het einde van de rit stapte een jonge moeder in met twee peuters. aangezien je alleen betaald voor de plaatsen die je bezet, nam ze beide peuters op schoot, samen met twee grote boodschappentassen. hoe ze dat voor elkaar kreeg weet ik niet. even later nam een andere passagier een tas van haar over en nog een ander één van de peuters. de mensen weten hoeveel een pond waard kan zijn als je weinig te verteren hebt!

ik was waar ik wezen wilde.
chauffeur! aan de kant!
juist toen ik uitstapte schoot er een motorrijder rakelings rechts langs het busje. gelukkig was ik er op bedacht.
net mis...!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

Re: dàt is egypte!

door samir » do _30-_mei-_2013ah, 30-5-2013ad, 11:21 pm

yep, belangrijk om geconcentreerd te zijn en te blijven en niet teveel te dromen

dus je zag de motorrijder allang aankomen .. en net mis, spannend

Zen
Super lid
Super lid

door Zen » vr _31-_mei-_2013ah, 31-5-2013ad, 10:11 am

Ik krijg al zin om naar Egypte te gaan.
Het verhaal is heel herkenbaar voor mij. Ik ben op een in Thailand geweest waar het ook zo warm is en daar stonden de mensen bij de bushalte niet op de stoeltjes maar allemaal op een rijtje achter een van de palen van de bushalte in de schaduw, hilarisch vond ik dat. En daar waren ook minibusjes die maar vertrekken als het helemaal vol was. Twee banken aan de zijkant waar mensen kunnen zitten, een rij in het midden waar mensen kunnen staan en dan nog de opstap waar twee mensen eigenlijk net buiten het busje blijven staan. En rijden als een zot :)

RANDOM_AVATAR
viv-salem
Junior lid
Junior lid

door viv-salem » di _1-_okt-_2013ah, 1-10-2013ad, 10:36 pm

zoo herkenbaar.
ik kan me nog zo goed herinneren de eerste keer ( zonder mijn collegaatje )alleen in een microbus naar het werk moest. als ik terug denk weer angst zweet

zaytoen
Super Poster!
Super Poster!

door zaytoen » ma _29-_dec-_2014ah, 29-12-2014ad, 2:04 am

Assalaam alaikom

Up. ..

leuk om te lezen....
Ik zie t gewoon voor me neus hier door hoe goed je t beschrijft Masja Allah.
ik weet nog wel van indertijd dat ik niet over durfde te steken zo chaotisch en druk t verkeer in Egypte. Ik stond wel 10 minuten aan een straat en kon maar niet oversteken.
Oh Allah! Maak nuttig voor mij wat U mij geleerd hebt en leer mij kennis die nuttig zal zijn voor mij

Keer terug naar Gedichten & Verhalen