Het gebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
no avatar
dahab

Het gebed

door dahab » zo _6-_maart-_2005ah, 6-3-2005ad, 12:51 am

salam aylaikom,

Ik heb een vraagje betreft het gebed :?: Misschien kunnen jullie mij antwoorden. Ik ben zelf engelse en weet namelijke elhamdulilah hoe ik moet bidden maar ik vind het moeilijk tijdens het gebed ook de vertaling te onthouden. Ik bid natuurlijk in het arabisch en weet wel wat de betekenis is in mijn eigen taal. Als ik bid moet ik dan woord voor woord tergelijketijd het vertalen :?:

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk overkomt en wacht op jullie reacties.

Shukran, salam

Alex/Ali
Super Poster!
Super Poster!

door Alex/Ali » zo _6-_maart-_2005ah, 6-3-2005ad, 3:45 pm

wa alaikum salam,

Ik ken je probleem, ook ik ben niet arabisch. En ook ik reciteer de hoofdstukken uit de Qur'an liever in het arabisch. De Qur'an kent geen ideale vertaling, dit omdat bij het vertalen de vertaler een interpretatie van de vers moet aannemen. Wat jij leest in je eigen taal is dus een bekrompen uitleg van wat er daadwerkelijk in het arabisch staat. Daarbij komt ook het feit dat bij het vertalen de poezie verloren gaat die de Qur'an in zijn oorspronkelijke tekst wel degelijk heeft.

Ik kan je geen advies geven, mijn kennis en ervaring is hiervoor te gering. Wel kan ik zeggen hoe ik het doe, en voor mij werkt dit prima.

Met het leren reciteren van een hoofdstuk uit de Qur'an in het arabisch verdiep ik mij tegelijkertijd in de tafsier (uitleg van hoe en wat) van dit hoofdstuk via verschillende geleerden. Ik leer dan de hoogstwaarschijnlijke betekenis van die vers in de tijd van de profeet (vzmh) en het begrip van verschillende geleerden en intelectuelen met de vraag 'wat betekent de vers voor ons, nu & hier?'. Vervolgens leer ik de vertaling van 1 of 2 woorden uit elke zin van het hoofdstuk. Zo kan ik bij het reciteren ongeveer begrijpen wat ik zeg en een connectie leggen met wat ik geleerd heb.

Dit is hoe ik het doe, er is een grote kans dat er betere methodes zijn.

Ik hoor graag ook van anderen hoe ze hiermee omgaan.
We get & forget
God give & forgive

Keer terug naar Het Gebed