alles omtrent de Wudhu

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Lizio
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

alles omtrent de Wudhu

door Lizio » vr _19-_apr-_2019ah, 19-4-2019ad, 7:04 pm

Salaam aleikum,

Zouden mijn broeders en zusters mij aub alles willen leren omtrent de wudhu?
Dan heb ik het niet over hoe je moet wassen en hoe vaak elk deel enzo dat weet ik wel, maar puur om de geschiedenis om het zo maar te noemen..
Als ik me niet vergis heb ik ooit ergens gelezen of gehoord dat het zonden weg wast? Maar daar ben ik niet zeker van. Graag zou ik in deze richting meer kennis willen verkrijgen.
Wat ik wel weet is dat het een voorbereiding is voor het gebed en dat het is omdat o.a. Allah SWT natuurlijk uit liefde wilt dat wij schoon zijn.
Alvast bedankt.

Gr Lizio.

P.s.iets totaal anders wat ik wel even wil delen.
Als bekeerling merk ik toch wel vaak dat ik niet echt met open armen wordt ontvangen door sommige moslims in de moskee. Inplaats van lachen en hartelijk en warm mij welkom heten en groeten, kijken sommige broeders mij raar aan, maken zeer weinig conversatie met mij, lachen nauwelijks en kort contact.
Ik probeer evengoed hierdoor positief te blijven en te blijven lachen en als broeders/vriendelijk/liefdevol oprecht gedrag te tonen. Ik doe mijn best dat het mij niet weerhoud om weer naar de moskee te gaan, ik vind dit teleurstellend.
Heeft iemand advies hiervoor?
Bedankt.

Assalaama
Alle lof naar Allah SWT.. voor altijd en eeuwig..

RANDOM_AVATAR
AarabMo
Beginner
Beginner

Re: alles omtrent de Wudhu

door AarabMo » za _20-_apr-_2019ah, 20-4-2019ad, 3:59 pm

wa 'alaykoem salaam broeder,

Dat klopt. Daar zijn overleveringen (ahadith) over dat het niet alleen je lichaam van vuil reinigt, maar ook je zonden ermee weg wast (persoonlijk ervaar ik dit spiritueel ook zo als ik tijdens de wassing daar ‘bewust’ van ben). Je wast met het water ook die delen van je lichaam waarmee je ziel de wereld ervaart (de zintuigen). Water heeft van nature bijzondere eigenschappen en zoals je in het onderstaande filmpje kan zien heeft je ‘intentie’ er ook invloed op.

www.youtube.com Video from : www.youtube.com

Wat betreft je tweede punt. Dat is wel jammer dat je dat zo ervaart, en het is hun eigen verlies, maar ik zou er niks persoonlijks achter zoeken, misschien is dat hun instelling (en dus ook naar anderen toe). Je zegt steeds ‘sommige’, dus ik neem aan dat je het niet zo bij iedereen ervaart? Het hangt ook af van welke moskee je bezoekt, is het een grote of kleine moskee, in grote of kleine stad, komen er veel/alleen traditionele (om het zo even te noemen) moslims, of ook moslims die bewust bezig zijn met hun geloof? Daar zit vaak een verschil tussen, en dat ligt niet aan jou, ik als “Marokkaanse” moslim ervaar in bepaalde moskeeën soms ook wat je beschrijft. Probeer niets van ze te ‘verwachten’ en als je naar de moskee gaat ga in eerste instantie omwille van Allah erheen. Als een moskee een kantine heeft (waar koffie/thee gedronken kan worden) dan biedt dat ook mogelijkheden voor sociale contacten en het versterken van de banden. Dus kijk of je in je buurt zo'n moskee kan vinden. En geef het ook tijd (ik weet niet hoelang je naar de betreffende moskee gaat).

Succes broeder.

Keer terug naar Het Gebed