De Wudu / Abdest / kleine wassing volgens Hanafi wetschool

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

De Wudu / Abdest / kleine wassing volgens Hanafi wetschool

door Ayasha » ma _21-_nov-_2016ah, 21-11-2016ad, 4:18 pm

Download hier het boek: "De Wudu volgens de Hanafi wetschool"

Geheel in het Nederlands met tekst en afbeeldingen hoe de kleine wassing, de Wudu / Abdest, te verrichten volgens methodiek van de wetschool van Hanafi.

Afbeelding

http://www.sahih.nl/de-wudu-volgens-de- ... wetschool/
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: De Wudu / Abdest / kleine wassing volgens Hanafi wetscho

door Ayasha » wo _26-_mei-_2021ah, 26-5-2021ad, 6:13 pm

Is de wudu geldig met water doorlatende nagellak? (Hanafi)

Beantwoord door Shaykh Faraz A. Khan.

Vraag:
Veel jonge meisjes in onze gemeenschap hebben vragen over de nieuwe permeabele (water doorlatende) nagellak. Zou u alstublieft kunnen verduidelijken of de wudu geldig is als men deze nagellak op heeft?

Antwoord:
Assalamu alaikum wa rahmahtullah,

Ik bid dat dit jou treft in jouw beste gezondheid en staat.

Een voorwaarde voor de geldigheid van wudu is het wassen van de extremiteit, ‘ wassen’ betekent dat het water moet vloeien over het oppervlak dat het druppelt, met een minimum van twee druppels (Maraqi al-Falah; Radd al-Muhtar].

Nagellak vormt een barrière dat voorkomt dat zulke wassingen, niet meer geldig zijn. Als de nieuwe ‘permeabele’ nagellak water water doorlaat, dan is het nog de vraag of de gehele nagel nat wordt bij de wassing. In overweging nemend dat de salat heel belangrijk is en immense veel weegt, is het het niet waard om het risico te nemen om nagellak te gebruiken.

En alleen Allah weet het beste.

Wassalam,

Faraz

Gecontroleerd en goedgekeurd door Faraz Rabbani

Bron: Is Wudu Valid With “Breathable” Nail Polish?

IslamColor
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _26-_mei-_2021ah, 26-5-2021ad, 6:22 pm

Het Verrichten van de Tayammum (droge rituele wassing) als men verlamd is (Hanafi)

Beantwoord door Shaykh Faraz A. Khan

Vraag:
Recent heeft mijn moeder een beroerte gekregen en ligt ze incapabel op bed. Haar linkerzijde is verlamd. Zij is totaal niet in staat de Wudoe (rituele wassing) te verrichten en ik vroeg me af of ze in plaats daarvan Tayammum (droge rituele wassing) mag verrichten. Zou een persoon worden vrijgesteld van het verrichten van de Wudoe (en dus in aanmerking komen voor het verrichten van Tayammum) als zij fysiek onbekwaam zijn om zelf de Wudoe te verrichten?

Antwoord:
Assalamu alaikum wa rahmatullah,

Moge dit bericht u in goede orde ontvangen en moge Allah de Meest Verhevene je moeder spoedig herstellen en haar ziekte een middel maken voor de Goddelijke nabijheid.

Ja, ze mag uiterst zeker de Tayammum verrichten i.p.v. de Wudoe.

Ook is het noemenswaardig dat het geldig is een steen te gebruiken binnen de Hanafi wetschool, al is het klein, door erop te wrijven wanneer men Tayammum verricht. Het gebruik van stof of aarde is geen voorwaarde.

Tot slot, dient ze het gebed te verrichten middels bewegingen met haar hoofd, details hierover zijn omschreven in de volgende informatieve video:

The sunna way of praying when injured or unable to stand
www.youtube.com Video from : www.youtube.com

[Shurunbulali, Maraqi Falah]

En Allah weet het best.

Wassalam

Faraz

Bron:

http://seekershub.org/ans-blog/2012/02/16/performing-tayammum-if-paralyzed/

[url=https://islamcolor.nl/het-verrichten-van-de-tayammum-droge-rituele-wassing-als-men-verlamd-is/[IslamColor[/url]

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _26-_mei-_2021ah, 26-5-2021ad, 6:28 pm

Is het wassen van vuil van de privé delen [istinja] vereist na het laten van een wind? (Hanafi)

Vraag:
Is istinja verplicht na het laten van een wind zoals wudhu in de Hanafi school? Wat is hiervoor het bewijs?

Antwoord:
Wa alaikum assalam wa rahmatullah wa barakatuh,

Ik bid dat het goed met je gaat, insha’Allah. Nee, het laten van een wind vereist geen istinja.

Het is sunnah om de istinja te verrichten om vuil te verwijderen dat kleiner is dan ongeveer 5 centimeter in diameter. Bij het laten van een wind, ontsnapt er geen vuil, waardoor men dus geen istinja hoeft te verrichten. Bovendien, het laten van een wind is niet vuil, volgens de zuiverste opinie in de Hanafi school, en het verrichten van istinja vanwege een wind laten zou worden gezien als een innovatie (bid’ah).

[Shurunbulali, Maraqi al-Falah; Tahtawi, Hashiyat al-Tahtawi]

Wassalam,

Beantwoord door Ustadh Tabraze Azam

Bron: Is Washing Filth From the Private Parts [Istinja] Necessary After Passing Gas?

IslamColor

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _26-_mei-_2021ah, 26-5-2021ad, 6:33 pm

Kan ik vegen over mijn Khuffs als deze gaten hebben? (Hanafi)

Vraag:
Van mijn Khuffs (leren sokken) is de rits kapot, maar het knoopje werkt nog wel. Zou ik masah mogen verrichten terwijl ik deze sokken aan heb als onderdeel van mijn woedoe. En stel dat het knoopje open gaat; moet ik dan mijn voeten nog een keertje wassen of mag ik gewoon het knoopje dicht doen en verder gaan met mijn masah verrichting? Mag ik hierna gewoon bidden, ook al is het knoopje dicht, maar er zit een kleine opening zichtbaar omdat de rits niet volledig werkt.

Antwoord:
Het is toegestaan om over je Khuffs heen te wrijven (om ze te reinigen) zolang het gebied dat niet bedekt is, tijdens normaal lopen, een kleiner oppervlakte heeft dat 3 kleine tenen. [Shurunbulali, Maraqi al-Falah; `Ala al-Din `Abidin, al-Hadiyya al-`Ala’iyya].

Deze regel is van toepassing, omdat iemand praktisch gezien een klein scheurtje kan hebben in zijn Khuffs.

En Allah weet het beste.

Wassalam,
Ustadh Tabraze Azam

Nagekeken en goedgekeurd door Shaykh Faraz Rabbani

Bron: Can I wipe over my footgear khuffs if there is a tear in

IslamColor

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _26-_mei-_2021ah, 26-5-2021ad, 6:38 pm

Honden speeksel, Hondenhaar, en hoe u onzuiverheden zuivert. (Hanafi)

Vraag:
Als een hond iemand likt, is het dan nodig om het gebied zeven keer te wassen? Moet men zeep of enig ander schoonmaakmiddel gebruiken? Als een hond tegen mij aankomt, maakt dit mijn kleren dan vies?

Antwoord:
Walaikum assalam wa rahmatullahi wa barakatuh,

Ik bid dat dit u vind in het beste van gezondheid en levenskracht.

In de Hanafi school is het speeksel van een hond vies, niet haar huid of haar. Als zodanig maakt het gewoon tegenaankomen van een hond tegen de kleren, het niet vies.

Als speeksel van een hond op de kleren komt, moet men het getroffen gebied gewoon wassen totdat er geen sprake is van een gemakkelijk verwijderbaar spoor van het speeksel overblijft (zoals door drie keer water over het getroffen gebied te gieten of onder een lopende kraan te plaatsen ). Het doen van zeven keer of met stof (of ander schoonmaakmiddel) is niet nodig, maar een aanbeveling.

[ref: al-Halabi, Multaqa al-Abhur; Shurunbulali, Maraqi al-Falah; Ibn al-Humam / Marghinani, Fath al-Qadir `ala-Hidaya]

En Allah alleen geeft succes.

Wassalam, Shaykh Faraz Rabbani

Bron: Dog saliva dog hair and how to purity impurities

IslamColor

www.islamboeken.nl

Keer terug naar Het Gebed