Wodhoe voor vrouwen (over je hoofd vegen)

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
muslimatoen
Beginner
Beginner

Wodhoe voor vrouwen (over je hoofd vegen)

door muslimatoen » ma _17-_feb-_2014ah, 17-2-2014ad, 9:37 pm

السلام عليكم ,

Beste broeders en zusters,

Al een lange tijd ben ik ernaar opzoek, maar ik kan er geen daliel voor vinden.
Ik had ergens gelezen dat een vrouw,(wellicht wegens haar lange haren), niet twee keer over haar hoofd hoeft te vegen. Zij zou dan 1 keer van voor naar achter moeten vegen (en niet meer terug van achter naar voor) Klopt dit? Weet iemand hier iets meer over? Graag met daliel.

Moge Allah jullie zegenen.

r4mz1
Super Poster!
Super Poster!

Re: Wodhoe voor vrouwen (over je hoofd vegen)

door r4mz1 » di _18-_feb-_2014ah, 18-2-2014ad, 6:17 pm

RANDOM_AVATAR
muslimatoen
Beginner
Beginner

door muslimatoen » vr _21-_feb-_2014ah, 21-2-2014ad, 12:49 am

Dank voor de link. Baraka Allah fiek.

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » wo _11-_jun-_2014ah, 11-6-2014ad, 9:35 pm

Ik gebruik maar dit topic om mijn vraag te stellen: moet een vrouw bedekt zijn bij het nemen van wudu? Ik heb van huis uit geleerd dat het wel zo hoort en heb er verder nooit bij stilgestaan totdat ik van anderen hoorde dat het niet hoeft. Ik kon er geen bronnen over vinden en ben doorgegaan met de manier waarop ik het gewend was, maar nu dacht ik er toch weer aan (het zou namelijk wel handiger zijn als het niet hoefde). Weet iemand hier meer over?

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » do _12-_jun-_2014ah, 12-6-2014ad, 12:22 am

salam aleikum

Het ligt er maar aan waar je wudu doet. Als je dat in een openbare ruimte doet waar de kans groot is dat er mannen in de buurt zijn, dan is het beter je bedekt te houden. Doe je het thuis in je eigen badkamer is dat niet nodig. Ook een beetje lastig om geheel bedekt wudu te doen. Ik doe vrij regelmatig wudu in een speciale ruimte voor vrouwen in de moskee. Daar ben je dus alleen met vrouwen, daar gaan de hoofddoeken echt wel af en de mouwen worden opgestroopt en de sokken gaan uit, want hoe wil je anders wudu doen? ;)

Is er geen beschermde ruimte voor vrouwen en je moet toch wudu doen, dan hoef je je hoofddoek niet af te doen of je laat die losjes over je haar hangen en veegt dan met je handen over je haar. Het ligt helemaal aan de situatie waar je je wudu doet.

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » do _12-_jun-_2014ah, 12-6-2014ad, 1:01 am

Wa aleikum salam,

Ik had het eigenlijk over de thuissituatie. Als je bijvoorbeeld onbedekt thuis zit in "zomerkleding" zonder niet-mahrams erbij en je wilt wudu doen, dan hoef je dus niet speciaal daarvoor een hijab en lange kleding aan te doen? Ik was het dus gewend om bijvoorbeeld voor het strijken over de haren de hijab af te doen en dan weer meteen opdoen, ook als ik alleen thuis was. Sommigen vonden dit blijkbaar heel raar, maar zo heb ik het andere vrouwen in mijn omgeving zien doen. Als het dus eigenlijk niet hoeft, scheelt het toch wat moeite. Barak Allah fieki.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » do _12-_jun-_2014ah, 12-6-2014ad, 1:10 am

aleikum salam

Ik heb daar nooit van gehoord, zuster. Als je gewoon thuis in eigen omgeving bent en geen hoofddoek draagt omdat je alleen bent of alleen met je man en kinderen, dan hoef je geen hoofddoek op te doen als je wudu neemt, laat staan dat je dan ook nog eens speciale kleding daarvoor zou aantrekken. Hoe doen die vrouwen dan als ze de grote wassing gaan doen? (eek)

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » do _12-_jun-_2014ah, 12-6-2014ad, 1:16 am

Moslima91 schreef:Wa aleikum salam,

Ik had het eigenlijk over de thuissituatie. Als je bijvoorbeeld onbedekt thuis zit in "zomerkleding" zonder niet-mahrams erbij

Hoe is deze situatie dan ?? de niet Mahrams zijn gescheiden in een aparte deel van het huis of zien ze jou wel en zitten gewoon bij ??

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » do _12-_jun-_2014ah, 12-6-2014ad, 1:31 am

Ayasha schreef:Hoe doen die vrouwen dan als ze de grote wassing gaan doen? (eek)
Ik heb nog niemand horen beweren dat je tijdens de grote wassing helemaal bedekt moet zijn (gelukkig :p ).
Al-hussein schreef:
Moslima91 schreef:Wa aleikum salam,

Ik had het eigenlijk over de thuissituatie. Als je bijvoorbeeld onbedekt thuis zit in "zomerkleding" zonder niet-mahrams erbij

Hoe is deze situatie dan ?? de niet Mahrams zijn gescheiden in een aparte deel van het huis of zien ze jou wel en zitten gewoon bij ??
Nee, in mijn voorbeeld zijn er geen niet-mahrams aanwezig of überhaupt geen mannen, zo je wilt. Misschien was mijn zin onduidelijk, maar ik wou in ieder geval duidelijk maken dat het om een situatie gaat waarin je je als vrouw normaalgesproken volgens de islamitische regels niet zou hoeven te bedekken.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » do _12-_jun-_2014ah, 12-6-2014ad, 1:41 am

Assalamoe alaikoem

Ok Oegtie ,

De Hijab is enkel verplicht wanneer niet Mahrams ( mannen ) aanwezig zijn , of de kans dat ze aanwezig of een vrouw kunnen zien .

buiten dat mag je gewoon gekleed zijn zoals je wilt

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » do _12-_jun-_2014ah, 12-6-2014ad, 5:23 am

assalaam aleikum

tijdens het woedoe nemen hoef je ook niet gekleed te zijn. zoals ayasha al opmerkte, ben je tijdens de grote wassing toch ook helemaal ontkleed? en dan neem je ook woedoe.

ik merk het hier ook dat bv de mannen een lange broek aantrekken om woedoe te nemen (als ze in korte broek in huis zitten omdat het zo warm is). ze voelen zich ongemakkelijk om in die korte broek woedoe te nemen. het zij zo, maar het is eigenlijk niet nodig natuurlijk, gezien de staat waarin je bent als je woedoe na de grote wassing neemt.

de verplichte bedekking geldt alleen voor het bidden en als er niet-mahram mensen bij zijn.

wil/moet je je bedekken en dan woedoe nemen zonder je bedekking af te nemen. dan moet je zorgen dat je woedoe hebt voordat je je hoofddoek en sokken (dikke! geen panykousjes) aandoet. dan kun je tijdens een volgende woedoe over je hoofddoek strijken en over je sokken (zelfs over je schoenen) en dan bidden. als je die bedekking niet afdoet kun je dat tot 24 uur na de woedoe op de blote huid herhalen.

zit jij thuis maar lekker in je huiskleding. die mag zijn zoals jij dan wilt, ook tijdens en na de woedoe.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » do _12-_jun-_2014ah, 12-6-2014ad, 7:27 pm

Bedankt voor de verduidelijking! :uitstekend: Barakallahu fiekum.

Keer terug naar Het Gebed