Het gebed, leren bidden, acceptatie

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: Het gebed, leren bidden, acceptatie

door Brother » wo _12-_maart-_2014ah, 12-3-2014ad, 1:15 am

Moslima91 schreef:Concentratie in het gebed is een zegen van Allah, het is niet iets wat vanzelfsprekend is. Het vergt veel inzet en een sterk imaan om die zegening te ontvangen. Als je een keer na een gebed het gevoel hebt dat je er totaal niet bij was, is het wellicht beter om even tot rust te komen en het opnieuw te verrichten. Als het een herhaaldelijk probleem is en het opnieuw verrichten van het gebed waarschijnlijk op hetzelfde zou uitlopen, zit er niks anders op dan bij elk gebed je best te doen om deze zo goed en geconcentreerd mogelijk te verrichten en Allah te blijven vragen om je gebeden te accepteren en je een betere concentratie te schenken. Zoals ik zei, kun je op het internet allerlei tips vinden die je insha'Allah helpen om een betere concentratie te verkrijgen. Hier toch maar een link. Ik denk dat het vooral belangrijk is om je woorden te 'voelen', dus weten wat je zegt ipv. wat op te dreunen als onderdeel van de routine en jezelf eraan te herinneren waar je mee bezig bent en het belang ervan. Je staat voor niemand minder dan de almachtige Schepper en spreekt tot Hem. Als je erbij stilstaat is het eigenlijk absurd dat we op zo'n moment het gebed afraffelen en aan hele andere zaken denken terwijl we de woorden uitspreken. Om onszelf daarvan bewust te maken, moeten we het advies van de Profeet s.a.w. opvolgen en Allah aanbidden alsof we Hem kunnen zien.

Wanneer ik het gebed fajr bid op tijd, dan is mijn hoofd leeg en ben ik goed geconcentreerd. Na een drukke schooldag en tijdens het gebed die ik moet inhalen, is mijn concentratie 0,8%, zo slecht. Ik denk aan alles er nog wat, waarom? Omdat mijn hoofd vol zit.

De woorden die ik zeg, begrijp ik niet, ik kan ze wel goed uitspreken, maar ik kan sowieso geen Arabisch, hoe kan ik dan ''weten en voelen'' wat ik zeg? dan dien ik Arabische les te volgen ''en'' het te begrijpen wat het allermoeilijkste is.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _12-_maart-_2014ah, 12-3-2014ad, 8:55 am

assalaam aleikum

misschien een idee om de aya's ook in het nederlands uit je hoofd te leren, dan kun je de arabische woorden relateren aan hun omschrijving in het nederlands. op den duur kun je er woorden uitpikken en op zichzelf staand begrijpen, zoals je het woord Allah begrijpt, en andere uitdrukkingen en woorden die je al gebruikt in je dagelijkse leven. tijdens het bidden gebruik je dan die kennis om tijdens het uitspreken van bv al-fatiha te overdenken wát je zegt. helpt je zeker wel om te concentreren!
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » wo _12-_maart-_2014ah, 12-3-2014ad, 10:28 am

Abdul Malik schreef:Assalamu Aleikum,

Het gebod van Allah(swt) en de uitleg van de Profeet Mohammad s.a.w. staan boven onze eigen mening.
Ik zal één simpel voorbeeld geven in een vraagstelling.

Is het ritueel gebed (salaat) een verplichting (dus iets dat moet) voor ons Moslims volgens de leer van de Koran en de Soenah?

Salam

Na3am, het gebed/salaat is een verplichting voor ons Moslims volgens de leer van de Koran en de authentieke Soenah.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » wo _12-_maart-_2014ah, 12-3-2014ad, 11:43 am

samir schreef:
Abdul Malik schreef:Assalamu Aleikum,

Het gebod van Allah(swt) en de uitleg van de Profeet Mohammad s.a.w. staan boven onze eigen mening.
Ik zal één simpel voorbeeld geven in een vraagstelling.

Is het ritueel gebed (salaat) een verplichting (dus iets dat moet) voor ons Moslims volgens de leer van de Koran en de Soenah?

Salam

Na3am, het gebed/salaat is een verplichting voor ons Moslims volgens de leer van de Koran en de authentieke Soenah.

Dus dat is iets wat moet.
Maar of iemand dat wil opvolgen of niet, is uiteindelijk zijn eigen vrije wil/keuze.

Dit maakt (uiteindelijk) het grote verschil tussen een gelovige en een ongelovige.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » wo _12-_maart-_2014ah, 12-3-2014ad, 11:24 pm

@Brother
Dat was ik vergeten om er nog bij te zetten, maar inderdaad zoals Iman al zei, kijk eens naar de vertalingen van de verzen en dua's die je tijdens het gebed opzegt. Je hoeft ze nou niet allemaal op te kunnen dreunen, maar in ieder geval weten waar ze over gaan en inderdaad wat losse woorden leren herkennen. Als je bijv. de volgende betekenissen onthoudt: alhamdu (dank), li-llah (aan Allah), rab (heer), al3alamien (werelden) dan kun je meteen een link leggen met de vertaling "Alle lof zij Allah, de Heer der werelden" en dan weet je wat je op dat moment zegt. Zolang je op die manier over de woorden die je zegt nadenkt, zul je het effect van Allah's woorden echt voelen en zijn je hersenen actief daarmee bezig, waardoor er geen ruimte is om daarnaast nog aan andere zaken te denken, tenzij je concentratie weer wegzakt. Maar zoals in de beschrijving van één van de categorieën of gradaties die iemand kan bereiken in zijn gebed staat:

"Bidt op tijd, wassing is perfect, de zuilen ook, hij is geconcentreerd, maar de duivel komt hem storen, dan doet hij zijn uiterste best om toch weer zijn concentratie terug te krijgen, en dat lukt, maar de duivel komt weer, weer wordt hij gestoord enz. Je zou kunnen zeggen dat deze persoon, met twee dingen tegelijk bezig is: zijn gebed, en een 'Jihad', dus hij doet zijn best om zijn concentratie terug te krijgen. Mogelijk verkeren de meesten van ons in veel van hun gebeden in een soortgelijke staat." Deze persoon, heeft voor zijn gebed een dubbele beloning: een voor zijn gebed, en een voor zijn 'Jihad'.

Dus nog een motivatie om het gevecht niet op te geven.

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » wo _12-_maart-_2014ah, 12-3-2014ad, 11:39 pm

Sorry voor de dubbele post, maar ik kan m'n bericht niet meer wijzigen. 'Alhamdu' is dus lof en niet dank, zoals ik heb getypt.

Samiaya
Beginner
Beginner

door Samiaya » do _13-_maart-_2014ah, 13-3-2014ad, 1:56 pm

Assalaamu Aleikoum

Lieve zusters en broeders,

Ik zit toch eigenlijk best wel in een rot situatie nu.
In 'Voorstellen' kan je lezen dat ik weer terug bij mijn vader woon, daarvoor woonde ik samen met mijn man in het buitenland. Maar door onvoorziene omstandigheden moesten we het land verlaten, ik weer terug naar NL en hij ergens anders. Mijn vader en zus (die ook nog bij mijn vader woont) konden goed met hem overweg, maar nu mijn man niet in de buurt is hebben ze alleen maar een grote mond. Met name mijn zus, ze weet mij altijd te storen tijdens het gebed door op mijn deur te slaan en te bonken, door de trap op en af rennen, mij roepen van onderaan de trap, radio snoeihard aanzetten etc. Ik kan mij zo dus echt niet concentreren en dit heb ik al eens geprobeerd aan te geven, maar ik word er van weerhouden om als moslima te leven. Ik voel me gewoon opgesloten!
Daarom bid ik nu 's nachts als ze liggen te slapen, maar ik wil ook gewoon op normale tijden kunnen bidden, zonder bang te zijn om gestoord te worden.

Wat is een beetje tactische manier om dit aan haar verstand te brengen?

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » do _13-_maart-_2014ah, 13-3-2014ad, 5:52 pm

Moslima91 schreef:@Brother
Dat was ik vergeten om er nog bij te zetten, maar inderdaad zoals Iman al zei, kijk eens naar de vertalingen van de verzen en dua's die je tijdens het gebed opzegt. Je hoeft ze nou niet allemaal op te kunnen dreunen, maar in ieder geval weten waar ze over gaan en inderdaad wat losse woorden leren herkennen. Als je bijv. de volgende betekenissen onthoudt: alhamdu (dank), li-llah (aan Allah), rab (heer), al3alamien (werelden) dan kun je meteen een link leggen met de vertaling "Alle lof zij Allah, de Heer der werelden" en dan weet je wat je op dat moment zegt. Zolang je op die manier over de woorden die je zegt nadenkt, zul je het effect van Allah's woorden echt voelen en zijn je hersenen actief daarmee bezig, waardoor er geen ruimte is om daarnaast nog aan andere zaken te denken, tenzij je concentratie weer wegzakt. Maar zoals in de beschrijving van één van de categorieën of gradaties die iemand kan bereiken in zijn gebed staat:

"Bidt op tijd, wassing is perfect, de zuilen ook, hij is geconcentreerd, maar de duivel komt hem storen, dan doet hij zijn uiterste best om toch weer zijn concentratie terug te krijgen, en dat lukt, maar de duivel komt weer, weer wordt hij gestoord enz. Je zou kunnen zeggen dat deze persoon, met twee dingen tegelijk bezig is: zijn gebed, en een 'Jihad', dus hij doet zijn best om zijn concentratie terug te krijgen. Mogelijk verkeren de meesten van ons in veel van hun gebeden in een soortgelijke staat." Deze persoon, heeft voor zijn gebed een dubbele beloning: een voor zijn gebed, en een voor zijn 'Jihad'.

Ik zal hieraan werken!

Ik hou jullie op de hoogte.

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » do _13-_maart-_2014ah, 13-3-2014ad, 7:44 pm

Samiaya schreef:Assalaamu Aleikoum

In 'Voorstellen' kan je lezen dat ik weer terug bij mijn vader woon, daarvoor woonde ik samen met mijn man in het buitenland. Maar door onvoorziene omstandigheden moesten we het land verlaten, ik weer terug naar NL en hij ergens anders. Mijn vader en zus (die ook nog bij mijn vader woont) konden goed met hem overweg, maar nu mijn man niet in de buurt is hebben ze alleen maar een grote mond. Met name mijn zus, ze weet mij altijd te storen tijdens het gebed door op mijn deur te slaan en te bonken, door de trap op en af rennen, mij roepen van onderaan de trap, radio snoeihard aanzetten etc. Ik kan mij zo dus echt niet concentreren en dit heb ik al eens geprobeerd aan te geven, maar ik word er van weerhouden om als moslima te leven. Ik voel me gewoon opgesloten!
Daarom bid ik nu 's nachts als ze liggen te slapen, maar ik wil ook gewoon op normale tijden kunnen bidden, zonder bang te zijn om gestoord te worden.

aleikum salam

Moeilijke situatie, zuster. Ik weet wat het is om familie te hebben die anti-islam zijn. Het was dan niet zo erg dat ik werd gestoord tijdens het gebed. Dat is gewoon asociaal gedrag. Sorry dat ik het zo zeg. Je zou kunnen proberen het gewoon te negeren totdat ze er zelf flauw van worden en anders zie ik geen andere optie dan woonruimte voor jezelf te zoeken als je daar de mogelijkheid voor hebt. Moge Allah jouw gebeden, al zijn die dan soms niet op de juiste momenten zoals het behoort, door de problemen die je ondervindt bij het doen van jouw gebed, ondanks dat toch accepteren. :flower:

Samiaya
Beginner
Beginner

door Samiaya » do _13-_maart-_2014ah, 13-3-2014ad, 8:38 pm

Ayasha schreef:
Samiaya schreef:Assalaamu Aleikoum

aleikum salam

Moeilijke situatie, zuster. Ik weet wat het is om familie te hebben die anti-islam zijn. Het was dan niet zo erg dat ik werd gestoord tijdens het gebed. Dat is gewoon asociaal gedrag. Sorry dat ik het zo zeg. Je zou kunnen proberen het gewoon te negeren totdat ze er zelf flauw van worden en anders zie ik geen andere optie dan woonruimte voor jezelf te zoeken als je daar de mogelijkheid voor hebt. Moge Allah jouw gebeden, al zijn die dan soms niet op de juiste momenten zoals het behoort, door de problemen die je ondervindt bij het doen van jouw gebed, ondanks dat toch accepteren. :flower:

Waleikum assalaam,

Nee je hebt groot gelijk, het is ook asociaal. Uit nood zit ik hier en ik ben blij dat ze mij tijdelijk onderdak bieden alhamdullilah, maar aan de andere kant wordt ik er best wel moe van, ik probeer ze te negeren maar dat is zo lastig. Zit je net lekker in je gebed en is het stil, en plotseling slaat mijn zus op de deur waardoor ik mij echt te pletter schrik. Weg concentratie en kan ik weer opnieuw beginnen :afscheid: En dit gaat soms echt 2 tot 3x achter elkaar, en ik moet mij echt inhouden om niet kwaad te worden.
Kijk als je zo ontwetend als zij bent, en het als een grapje doet.. ja ach dat kan. Maar echt bewust telkens 2 tot 3 keer en gewoon geen rekening houden met mij... vind het zo triest als mensen dit doen, en al helemaal mijn eigen familie :nee:

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » vr _14-_maart-_2014ah, 14-3-2014ad, 10:13 am

salam aleikum

Het is niet alleen in onze tijd dat we in een situatie verkeren dat er broeders en zusters onder ons zijn die belemmerd worden in het doen van hun islamitische verplichtingen zoals het gebed. Het was al zo in de tijd van onze profeet s.a.w. Ook de sahabi van onze profeet s.a.w. hebben dit meegemaakt. Wat je rest in zo'n situtatie is het hebben van sabr totdat jouw situatie verbeterd. En verlies je door hun gedrag even je concentratie is dat niet verwijtbaar aan jou en zul je zelfs extra worden beloond dat je ondanks hun vervelende pogingen toch je gebed doet. Belangrijk is dat je het niet opgeeft. Moge Allah jouw situatie verbeteren en jouw belonen voor jouw geduld.

:flower:

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » zo _16-_maart-_2014ah, 16-3-2014ad, 3:27 pm

Moslima91 schreef:@Brother

Perfect, nog een motivatie.

Ik heb voornamelijk concentratieproblemen bij het inhalen van dohr en asr gebeden na school, als ik vermoeiend thuis kom. Als ik een vrije dag heb, heb ik daar geen problemen mee.

Ik kom thuis, plof op de bank en heb nergens zin in, dan wordt mij telkens gezegd van ''ga je gebeden inhalen en kom dan eten/slapen'', dus dan doe ik dat met tegenzin, en ja.. met tegenzin! want, ik heb ook het gevoel dat gebeden die niet op tijd zijn verricht, niet worden geaccepteerd, dat is ook vooral de reden dat ik concentratieproblemen heb en het met tegenzin doe, de gebeden die ik op tijd bid, bid ik perfect en rustig alhamdoelilah.

Kan iemand mij vertellen (Hadith geven) van dat gebeden die te laat zijn verricht, toch wel of niet worden geaccepteerd, zodat de druk op mijn schouders wat minder word en ik die gebeden gewoon zoals elke op tijd gebeden gebed verricht.

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » zo _16-_maart-_2014ah, 16-3-2014ad, 6:01 pm

Allah bepaalt of Hij je gebed accepteert, maar het is in ieder geval bekend dat je je gebed altijd moet verrichten. Als je gemiste gebeden inhaalt, toon je in ieder geval inzet waar je insha'Allah voor beloond zult worden. Als je niks doet weet je in ieder geval zeker dat je voor het gemiste gebed geen vergeving of beloning zult ontvangen.

“Wanneer iemand van jullie een gebed vergeet of zich voor het gebed verslaapt, dan dient hij het gebed te verrichten wanneer hij het zich herinnert, want Allah heeft gezegd (in de Koran):
“Onderhoud het gebed om Mij te gedenken.”
Deze hadith is overgeleverd door Anas ibn Malik (moge Allah tevreden met hem zijn) van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) en staat overgeleverd in Sahih Muslim. Het vers uit de Koran staat in Surah Ta Ha (20:14).

Ik meen ooit ook een hadith gelezen te hebben over een voorval waarbij de Profeet s.a.w. en zijn metgezellen tijdens een reis wakker werden terwijl de zon al opgekomen was en de Profeet s.a.w. heeft toen onmiddellijk het ochtendgebed alsnog verricht. Ik kan deze hadith echter niet meer terugvinden en weet dus ook niet of die authentiek is.

Overigens kun je ook wel aan je imaan merken dat gebeden inhalen beter is dan ze helemaal te verwaarlozen.

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » ma _17-_maart-_2014ah, 17-3-2014ad, 8:12 am

assalaam aleikum

denk trouwens niet te gemakkelijk over het inhalen van gebeden. de hadith die zuster moslima91 aanhaalde gaat over vergeten of verslapen. niet over geen tijd hebben of geen gelegenheid hebben. je neemt toch ook de tijd, onder welke omstandigheid dan ook om naar de w.c. te gaan als je echt moet?
het bewust niet op tijd bidden van gebeden wordt een dienaar van Allah SwT zwaar aangerekend.
hoeveel tijd kost het nou eigenlijk om even vier rakaat te bidden? je hoeft ze niet lang te maken, je hoeft niet langzaam te bidden.
een plekje vind je altijd. als het maar niet vervuild is kun je overal wel een hoekje vinden.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » ma _17-_maart-_2014ah, 17-3-2014ad, 8:28 pm

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

denk trouwens niet te gemakkelijk over het inhalen van gebeden. de hadith die zuster moslima91 aanhaalde gaat over vergeten of verslapen. niet over geen tijd hebben of geen gelegenheid hebben. je neemt toch ook de tijd, onder welke omstandigheid dan ook om naar de w.c. te gaan als je echt moet?
het bewust niet op tijd bidden van gebeden wordt een dienaar van Allah SwT zwaar aangerekend.
hoeveel tijd kost het nou eigenlijk om even vier rakaat te bidden? je hoeft ze niet lang te maken, je hoeft niet langzaam te bidden.
een plekje vind je altijd. als het maar niet vervuild is kun je overal wel een hoekje vinden.

Als ik thuis, buiten, in de moskee, met familie, enzovoort ben, bid ik het gebed altijd exact op tijd, Alhamdoellilaah.
Echter is er een probleem, ik kan het gebed niet op school verrichten, omdat zij hier sowieso geen rekening mee gaan houden en zij zullen het ook niet accepteren om zijn of haar les te verlaten om het gebed even te verrichten, het zijn geen islamitische scholen.

De gebedstijden vallen altijd onder LES tijden en niet in de pauze, anders kon ik naar de moskee gaan. Ik wil graag mijn gebeden verrichten, maar op school gaat dat helaas niet. Buiten school bid ik ze allemaal op tijd Alhamdoelillaah.

Velen adviseren mij om op school te bidden, maar het gaat niet..

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » di _18-_maart-_2014ah, 18-3-2014ad, 8:16 am

assalaam aleikum

dat je het gebed niet gezamenlijk met je broeders in de moskee kunt bidden is begrijpelijk als je op school zit. maar de tijd van de dhohr bijvoorbeeld is van ongeveer 13.00 u tot ongeveer 16.00 u. natuurlijk is het beter om de dhohr net na 13.00 u te bidden, maar als het niet anders kan, kun je het ook wat later bidden. je hebt toch wel zoiets als een middagpauze? een plek is snel gevonden. in de pauze kun je in het klaslokaal bidden, of (wat ook op veel scholen populair is) onder de trap. misschien wil de directeur of een leraar je wel een kamertje toewijzen waar je kunt bidden.
in ieder geval doe je dauwah!
als er meer moslims op je school zitten, kun je hen ook over de streep halen. Allahu 'Alem...Insja'Allah komt er veel goeds voort als je pogingen onderneemt om toch te bidden op school.

Vorige

Keer terug naar Het Gebed