Het gebed, leren bidden, acceptatie

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

Re: Het gebed, leren bidden, acceptatie

door Abdul Malik » wo _15-_jan-_2014ah, 15-1-2014ad, 12:53 am

Jaac schreef:Assalamoe Alaikoem broeders en zusters,

Ik begrijp jullie volkomen en ben het er ook mee eens, alleen soms krijg ik die twijfels, helemaal uit het niets. Ik wil namelijk muziek luisteren, etc. de dingen die niet mogen volgens ons geloof, ik probeer zo min mogelijk zonden te plegen en probeer het niet te doen, maar het is lastig en door deze dingen te verbieden, krijg ik twijfels.. Waarom weet ik absoluut niet.

Assalamu Aleikum,

Wat jij waarschijnelijk zal moeten doen is jou geloof (imaan) opwaarderen en versterken, het staat nu blijkbaar op een klein pitje, zodat elk soort van twijfel jou direct raakt.

Vraag Allah(swt) oprecht vergeving voor jou fouten/zonden en doe je best om deze fouten/zonden niet meer te doen. En doe kennis en wijheid op over de Islam en blijf jou Salaat verrichten, en je zal merken dat beetje voor beetje jou Imaan steeds sterker wordt en dat elke twijfel die de Sjaytan naar jou gooit steeds minder effect op jou heeft.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » wo _15-_jan-_2014ah, 15-1-2014ad, 12:14 pm

Waar in de qur'an kom men het begrip 'moeten' tegen?

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » wo _15-_jan-_2014ah, 15-1-2014ad, 12:49 pm

samir schreef:Waar in de qur'an kom men het begrip 'moeten' tegen?

assalaam aleikum

er vanuit gaande dat een bevel van Allah SwT 'moeten' is, komt dit begrip vaak voor in de Quraan. bv. in soerah al-abaqarah (2:27)
(Zij zijn) degenen die het verbond met Allah verbreken na de bekrachtiging ervan, en die verbreken wat Allah bevolen heeft om te verbinden en die verderf op aarde zaaien. Zij zijn degenen die de verliezers zijn.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » wo _15-_jan-_2014ah, 15-1-2014ad, 1:33 pm

Assalamu Aleikum,

Ik vermoed dat je het over mijn schrijven hebt omdat ik de term "moeten" heb gebruikt(anders wees AUB duidelijk hieromtrent)

Desalnietemin ben ik niet te beroerd om daar toch een bewijs van te geven, dat het voor een Moslim verplicht is om in sommige dingen te moeten geloven of sommige dingen te moeten zullen doen.

Ik geef je één voorbeeld uit de Koran (van uit de velen meer) dat het begrip van "moeten" of het "verplichten" in de Islam vereist is.

Allah(swt) zegt in de Koran:

Allah's gebod moet worden nageleefd.(Koran 33:37)

En de Arabische term/woordt hier is مَفْعُولاً /MAF'UlA, en dat mag het volgende betekenen: "iets wat gedaan moet worden/moeten doen/moeten uitvoeren/moeten verrichten/moeten volbrengen".

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » wo _15-_jan-_2014ah, 15-1-2014ad, 2:00 pm

imanvdkraan schreef:

assalaam aleikum

er vanuit gaande dat een bevel van Allah SwT 'moeten' is, komt dit begrip vaak voor in de Quraan. bv. in soerah al-abaqarah (2:27)
(Zij zijn) degenen die het verbond met Allah verbreken na de bekrachtiging ervan, en die verbreken wat Allah bevolen heeft om te verbinden en die verderf op aarde zaaien. Zij zijn degenen die de verliezers zijn.

Jah Iman, klopt.

Graag wil ik begrijpen, bewust geraken en beseffen, opdat ik weet waarvoor, en zodoende zeker ben van mijn zaak, opdat ik de waarde weet van taqwa en deze niet onderwaardeer door deze te onderschatten.

Ik ben heel erg blij dat je zo nobel bent om bereidwilligheid op te brengen/te tonen inzake mijn ontwetendheid op het gebied van daar waar ik nu ben met betrekking tot de fase waarin in verkeer als dienaar en slaaf van Allah.

Moge Allah je belonen Insha Allah en je een plaats geven in de hoogste graad van het paradijs.

:cool:

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » wo _15-_jan-_2014ah, 15-1-2014ad, 3:45 pm

Jaac schreef:Assalamoe Alaikoem broeders en zusters,

Ik begrijp jullie volkomen en ben het er ook mee eens, alleen soms krijg ik die twijfels, helemaal uit het niets. Ik wil namelijk muziek luisteren, etc. de dingen die niet mogen volgens ons geloof, ik probeer zo min mogelijk zonden te plegen en probeer het niet te doen, maar het is lastig en door deze dingen te verbieden, krijg ik twijfels.. Waarom weet ik absoluut niet.

Zoek een vrome vriendschap

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » wo _15-_jan-_2014ah, 15-1-2014ad, 8:40 pm

Vrome vriendschap? Zoals..?

Ik kan lastig afstand nemen van mijn schoolgenoten die zich niet verdiepen in de islam, ik kan moeilijk zeggen van 'afgelopen, ik ken je niet..' als u begrijpt wat ik bedoel.

Ik wil me zo graag verdiepen, telkens tijdens het bidden heb ik spijt van wat ik hiervoor heb gedaan en dat telkens. Bepaalde dingen herhalen zich, omdat het voor mijn een gewoonte is geworden.

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » wo _15-_jan-_2014ah, 15-1-2014ad, 9:47 pm

Dat hoef niet agie ...niemand zegt dat je afstand moet nemen van je oude vriendenkring .... maar stel je grenzen en wees vooral geen lopertje .... maar intussen zoek een goede praktiserende vriend want vrome vriendschap help , steunt en stimuleert bij het paktiseren .... Abu Bakr radiya Allah Anhoe de beste man in de geschiedenis na de profeten asws bekeerde zich tot de islam dankzij zijn hechte vriendschap met de profeet s.a.w

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » wo _15-_jan-_2014ah, 15-1-2014ad, 9:54 pm

Al-hussein schreef:Dat hoef niet agie ...niemand zegt dat je afstand moet nemen van je oude vriendenkring .... maar stel je grenzen en wees vooral geen lopertje .... maar intussen zoek een goede praktiserende vriend want vrome vriendschap help , steunt en stimuleert bij het paktiseren .... Abu Bakr radiya Allah Anhoe de beste man in de geschiedenis na de profeten asws bekeerde zich tot de islam dankzij zijn hechte vriendschap met de profeet s.a.w

Ma sha Allah, prachtig om te lezen hoe ze zijn bekeerd door vriendschap. Ik zal me best doen met de wil van Allah (swt).

Ik wil graag veranderen, compleet veranderen. Ik wil net zoals de profeet (vzmh) leven, altijd vrolijk, gezond, respectvol in plaats van altijd boos, agressief, depressief, chagrijnig. Ik wil veranderen, maar soms lukt het niet, ik vraag telkens vergeving tijdens het gebed en verricht dua's in het Nederlands (Nederlandstalig, mag toch?). Ik heb Alhamdoellilah afstand genomen van muziek luisteren, maar luister regelmatig in de ochtend richting school naar Koran recitatie, geeft overigens ook rust. Maar ik ben bang voor 1 ding; dat ik terug zal vallen in mijn oude gewoonte, waar ik depressief leefde. Ik wil het zo graag, ik zit vol motivatie, alleen er is iets wat me probeert tegen te houden en probeert zonden te laten plegen. Ik heb nu ook zulke gespannen schouders dat ze zo zwaar zijn geworden, alsof ik word onderdrukt en daardoor krijg ik hoofdpijn, maar dat zou denk ik door de zorgen komen betreft mijn gezondheid.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » ma _10-_maart-_2014ah, 10-3-2014ad, 7:55 pm

Daar ben ik weer, heb nog een aantal vragen die betrekking hebben op dit topic/onderwerp

Ik wil het gebed heel graag precies uitvoeren.

Hier komen de vragen.

1. Wat zeg je altijd voor het gebed?
2. Wat als de concentratie er niet is, bijvoorbeeld door vermoeidheid of warmte overdag?
3. Wat zeg je na het gebed?
4. Is hardop reciteren verplicht?
5. Mag ik dezelfde surats gebruiken na Al-Fatihah?
6. Wanneer is het gebed ongeldig?

Indien deze vragen zijn beantwoord, stel ik de andere vragen in sha Allaah. Ik wil ze stap voor stap stellen en leren.

Wa salaam

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » ma _10-_maart-_2014ah, 10-3-2014ad, 10:33 pm

Brother schreef:Daar ben ik weer, heb nog een aantal vragen die betrekking hebben op dit topic/onderwerp

Ik wil het gebed heel graag precies uitvoeren.

Hier komen de vragen.

1. Wat zeg je altijd voor het gebed?
2. Wat als de concentratie er niet is, bijvoorbeeld door vermoeidheid of warmte overdag?

Indien deze vragen zijn beantwoord, stel ik de andere vragen in sha Allaah. Ik wil ze stap voor stap stellen en leren.

Wa salaam

Salam broeder brother

Ik ga insha Allah ook koran downloaden op mijn mobiel. Morgen ga ik mijn onlinebundel opwaarderen van tele2 of lebara.

Kun je je niet concentreren op een warme dag. Als ik overga op het gebed vergeet ik alles om me heen en denk ik alleen aan zuivere aanbidding tot God.

Niets ter wereld dat meer voldoening geeft.

Waarom bid je?

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » di _11-_maart-_2014ah, 11-3-2014ad, 12:35 am

imanvdkraan schreef:

assalaam aleikum

Salam,

Er vanuit gaande dat het verstandig is om te gehoorzamen, dit in contrast met het begrip moeten, anders zou er geen vrije wil zijn inderdaad.

:)

Bedoel namelijk waar het woord moeten letterlijk in de koran staat vermeld.

:headscratch:

Dat was namelijk mijn vraag.

:hmm:

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » di _11-_maart-_2014ah, 11-3-2014ad, 9:50 am

Abdul Malik schreef:

Assalamu Aleikum,

Ik vermoed dat je het over mijn schrijven hebt omdat ik de term "moeten" heb gebruikt(anders wees AUB duidelijk hieromtrent)

Desalnietemin ben ik niet te beroerd om daar toch een bewijs van te geven, dat het voor een Moslim verplicht is om in sommige dingen te moeten geloven of sommige dingen te moeten zullen doen.

Ik geef je één voorbeeld uit de Koran (van uit de velen meer) dat het begrip van "moeten" of het "verplichten" in de Islam vereist is.

Allah(swt) zegt in de Koran:

Allah's gebod moet worden nageleefd.(Koran 33:37)

En de Arabische term/woordt hier is مَفْعُولاً /MAF'UlA, en dat mag het volgende betekenen: "iets wat gedaan moet worden/moeten doen/moeten uitvoeren/moeten verrichten/moeten volbrengen".

Salam,

33.37

en het gebod van God werd vervuld

مَفْعُولاً

Dacht eerder dat het betekend dat het gebod van Allah 'nageleefd' (of toegepast) behoord te worden in daden.

And Allah is ever Compasionate Murciful

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » di _11-_maart-_2014ah, 11-3-2014ad, 1:53 pm

samir schreef:Salam,

33.37

مَفْعُولاً

Dacht eerder dat het betekend dat het gebod van Allah 'nageleefd' (of toegepast) behoord te worden in daden.

Als een gebod van Allah(swt) nageleefd/toegepast dient te worden, is dat dan in andere woorden geen verplichting of iets dat moet?

En Allah is zeker de Meest Genadevolle, de meest Barmhartige.
Maar dat neemt niet weg dat wij Moslims aan onze verplichtingen moeten (vol)doen om de Barmhartigheid van Allah(swt) uiteindelijk te mogen verkrijgen.

En datgene staat los van de vrije wil die de mens heeft gekregen, omdat de mens uiteindelijk zijn verantwoording daarover zal moeten afleggen op de Dag des Oordeels richting Allah(swt)

Dus haal deze twee aspecten niet door elkaar, en plaats deze in de juiste context van/volgens de leer van de Islam.

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » di _11-_maart-_2014ah, 11-3-2014ad, 2:39 pm

Brother schreef:1. Wat zeg je altijd voor het gebed?
Beschrijving van het gebed
Zaken die het gebed ongeldig maken
In dit topic vind je een nog uitgebreidere lijst van het bovenstaande. Sommige dingen verschillen wel per wetsschool, maar ik geloof dat dat ook genoemd wordt.
Concentratie in het gebed is al veelvuldig gesproken. Met behulp van youtube, google of de zoekfunctie hier op het forum zul je vast een hoop vinden (maar dat geldt voor de overige vragen eigenlijk ook). Mocht je iets niet kunnen vinden of begrijpen, dan horen we dat.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » di _11-_maart-_2014ah, 11-3-2014ad, 4:31 pm

Als ik geen concentratie heb is het gebed dan ongeldig? Als de shaytaan met mij speelt tijdens het gebed, bijvoorbeeld, als ik te bewegelijk ben of tijdens het gebed denk aan mijn schoolwerk en agenda.

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » di _11-_maart-_2014ah, 11-3-2014ad, 8:01 pm

Concentratie in het gebed is een zegen van Allah, het is niet iets wat vanzelfsprekend is. Het vergt veel inzet en een sterk imaan om die zegening te ontvangen. Als je een keer na een gebed het gevoel hebt dat je er totaal niet bij was, is het wellicht beter om even tot rust te komen en het opnieuw te verrichten. Als het een herhaaldelijk probleem is en het opnieuw verrichten van het gebed waarschijnlijk op hetzelfde zou uitlopen, zit er niks anders op dan bij elk gebed je best te doen om deze zo goed en geconcentreerd mogelijk te verrichten en Allah te blijven vragen om je gebeden te accepteren en je een betere concentratie te schenken. Zoals ik zei, kun je op het internet allerlei tips vinden die je insha'Allah helpen om een betere concentratie te verkrijgen. Hier toch maar een link. Ik denk dat het vooral belangrijk is om je woorden te 'voelen', dus weten wat je zegt ipv. wat op te dreunen als onderdeel van de routine en jezelf eraan te herinneren waar je mee bezig bent en het belang ervan. Je staat voor niemand minder dan de almachtige Schepper en spreekt tot Hem. Als je erbij stilstaat is het eigenlijk absurd dat we op zo'n moment het gebed afraffelen en aan hele andere zaken denken terwijl we de woorden uitspreken. Om onszelf daarvan bewust te maken, moeten we het advies van de Profeet s.a.w. opvolgen en Allah aanbidden alsof we Hem kunnen zien.

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » di _11-_maart-_2014ah, 11-3-2014ad, 8:10 pm

Abdul Malik schreef:
samir schreef:Salam,

33.37

مَفْعُولاً

Als een gebod van Allah(swt) nageleefd/toegepast dient te worden, is dat dan in andere woorden geen verplichting of iets dat moet?

En Allah is zeker de Meest Genadevolle, de meest Barmhartige.
Maar dat neemt niet weg dat wij Moslims aan onze verplichtingen moeten (vol)doen om de Barmhartigheid van Allah(swt) uiteindelijk te mogen verkrijgen.

En datgene staat los van de vrije wil die de mens heeft gekregen, omdat de mens uiteindelijk zijn verantwoording daarover zal moeten afleggen op de Dag des Oordeels richting Allah(swt)

Dus haal deze twee aspecten niet door elkaar, en plaats deze in de juiste context van/volgens de leer van de Islam.

Moge Allah ons leiden.

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » di _11-_maart-_2014ah, 11-3-2014ad, 8:49 pm

Salam,

Het ligt er aan vanuit welk perspectief het bekeken word.

Er zijn 3 mogelijkheden.

1. Perspectief gezien vanuit de wetten van Allah zonder wie niets kan geschieden of plaats vinden.

2. Perspectief gezien vanuit de buitenwereld, waarin een persoon zelf centraal staat en het middelpunt is van zijn eigen ik en de buiten wereld kan vinden dat iets moet. Zoals bijvoorbeeld bij een Islamitische staat waarbij de sharia moet nageleefd worden. Maar zoals we allen inmiddels weten, beseffen we dat dit steeds moeizamer verloopt.

3. Perspectief gezien vanuit jezelf waarin je jezelf kan verplichten om iets te moeten doen naar aanleiding van de leer van de islam in de juiste context.

Allah is onbehoevend, dus waarom zou iets moeten van de Almachtige God daar niets mogelijk is zonder zijn toestemming. We voldoen aan zijn wetten voor ons zelf om niet in de hel te belanden.

Om zijn tevredenheid te verkrijgen daar er geen completer woord is dan die van Allah, en wie komt zijn woord beter na dan Allah, Hij tot wie alle eer behoord.

En een gebod hoeft of moet niet nageleeft worden omdat een gebod of bevel plaats vind,
en dat zou niet passen bij de beste namen en eigenschappen van Allah.

Verder weet ik zelf ook nog niet wat het Arabische woord amr betekend.

Verder staat er in de koran ook dat er geen dwang is in den godsdienst, weet even niet welke aya en soura.

Maar natuurlijk kun je jezelf verplichten om iets te moeten doen refererend naar de leer van de islam en de uitvoering hiervan (مَفْعُولاً). Dat zou een persoonlijke keuze zijn waar men enkel masha Allah tegen zou uiten.

Verder haal ik de 2 aspecten niet door elkaar met alle respect. Je hebt de wetten van Allah die ons zijn geopenbaard door Mohamed, vanwege het gebod van Allah aan Gibriel en de uitvoering hiervan waarvan je zelf kan beslissen om deze te moeten uitvoeren om dichter bij je Voorziener te zijn.

Een apspect is de uitleg van de koran en een ander aspect is de uitvoering hiervan waarvan je nogmaals zelf kan beslissen om iets te moeten doen of niet zoals bijvoorbeeld het gebed of de ramadan, waarbij ikzelf persoonlijk veel voldoening aan ondervind omdat ik de keuze heb gehad om hieraan te voldoen of niet. Er zijn redenen om niet aan de ramadan te hoeven deelnemen maar dan wijd ik teveel uit met betrekking tot dit topic of onderwerp.

Verder is er een tweede aspect, namelijk de koran en zoals deze ons is overhandigd.

Mijn vraag was waar in de koran staat dat iets moet van al-Moe-emin
(de Beschermer van Geloof), even los van je persoonlijke ik en hoe je tegen het geloof aankijkt.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » wo _12-_maart-_2014ah, 12-3-2014ad, 12:52 am

Assalamu Aleikum,

Het gebod van Allah(swt) en de uitleg van de Profeet Mohammad s.a.w. staan boven onze eigen mening.
Ik zal één simpel voorbeeld geven in een vraagstelling.

Is het ritueel gebed (salaat) een verplichting (dus iets dat moet) voor ons Moslims volgens de leer van de Koran en de Soenah?

VorigeVolgende

Keer terug naar Het Gebed