Het gebed, leren bidden, acceptatie

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Het gebed, leren bidden, acceptatie

door Brother » vr _10-_jan-_2014ah, 10-1-2014ad, 6:02 pm

Assalamoe Alaykoem broeders en zusters,

Ik bid alhamdoellilah al een tijdje. Ik ben nog een jongen van 18 jaar oud. Ik heb regelmatig het gevoel na het bidden dat het soms niet goed is en vraag me dan af, wordt het wel geaccepteerd, want ik maak weleens fouten die ik niet doorhad tijdens het bidden.

Ik wil mezelf ook graag beter maken in het bidden, ik wil alles precies doen. Heeft iemand misschien een boekje/website waar ik het gebed precies goed kan leren en uitvoeren. Ik wil het liefst een makkelijke/logische site/boekje waar het duidelijk in staat, bijv. bidden voor kinderen, zodat het een beetje makkelijk is en het snel begrijp.

Moge Allah jullie belonen hiervoor!

Ma Salaam

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

Re: Het gebed, leren bidden, acceptatie

door Al-hussein » vr _10-_jan-_2014ah, 10-1-2014ad, 6:47 pm

Wa alaikom assalam wa rahmatu allah

Broer , het lijkt me beter dat je het leert van iemand die bid volgens Soennah , iemand in je moskee bijv.
Zo kun je je fouten neteen verbeteren .

Moge Allah jou bijstaan en meer kennis schenken.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » vr _10-_jan-_2014ah, 10-1-2014ad, 7:05 pm

Al-hussein schreef:Wa alaikom assalam wa rahmatu allah

Broer , het lijkt me beter dat je het leert van iemand die bid volgens Soennah , iemand in je moskee bijv.
Zo kun je je fouten neteen verbeteren .

Moge Allah jou bijstaan en meer kennis schenken.

Assalamoe Alaikoem,

Broeder, ik bid niet zo vaak in de moskee, omdat het niet in de buurt is en wanneer het wel zo is, is het heel druk.
De Imams gebruiken hele moeilijke surahs die ik niet kan volgen, helaas.

Moge Allah u belonen en meer kennis schenken.

Ma Salaam

Hadi
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Hadi » vr _10-_jan-_2014ah, 10-1-2014ad, 7:34 pm

Broer waar woon je?

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » vr _10-_jan-_2014ah, 10-1-2014ad, 8:00 pm

In de buurt van Utrecht.

Zen
Super lid
Super lid

door Zen » vr _10-_jan-_2014ah, 10-1-2014ad, 8:24 pm

Ik gebruik het boek "Handboek voor het gebed"
ISBN 978-2-87528-001-5
http://www.islamboeken.nl/aanbidding/ge ... -het-gebed
Apostate

r4mz1
Super Poster!
Super Poster!

door r4mz1 » vr _10-_jan-_2014ah, 10-1-2014ad, 10:41 pm

Asalamoe alaikoum

Op de website van ontdekislam zelf wordt het gebed ook goed toegelicht: http://ontdekislam.nu/het-gebed.html

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » za _11-_jan-_2014ah, 11-1-2014ad, 12:53 am

Bedankt voor advies over het gebed.

Nu gaat het meer om mijn concentratie probleem tijdens het gebed. Ik kan me heel lastig concentreren. Op het moment van gebed denk ik aan allerlei dingen en raak ik soms mijn tekst kwijt.

RANDOM_AVATAR
AarabMohammed
Super lid
Super lid

door AarabMohammed » za _11-_jan-_2014ah, 11-1-2014ad, 2:37 am

Jaac schreef:Bedankt voor advies over het gebed.

Nu gaat het meer om mijn concentratie probleem tijdens het gebed. Ik kan me heel lastig concentreren. Op het moment van gebed denk ik aan allerlei dingen en raak ik soms mijn tekst kwijt.
as-salaamoe ‘alaykoem,

Het gebed heeft ‘voorbereiding’ nodig, vooral nu in onze tijd. We leven niet meer zoals ze dat deden in de tijd van de Profeet, waar ze konden werken naar het gebed toe. Je kan niet volop actief zijn met/in de wereld, zoals we nu doen, en ineens springen in het gebed en dan verwachten dat je verstand het wereldse wel even zal loslaten. Gun je verstand tijd/ruimte om de wereld los te laten voordat je gaat bidden.
Ga bijv. vóór het gebed 5 of 10 minuten of langer simpelweg op de grond zitten zonder iets te ‘doen’. Geef je verstand tijd en ruimte om alle informatie waarmee je het hebt “gebombardeerd” (tv, radio, telefoon, studie, gesprekken, plannen, etc.) te verwerken. Wanneer je voelt dat je wat rustig in je gedachten bent, niet opgejaagd voelt door het wereldse, sta dan pas op om te bidden. Je voorbereiden op het gebed kun je ook doen door eerst rustig wudu te verrichten, daarmee werk je namelijk ook naar het gebed toe en kun je gaandeweg beter het wereldse loslaten. Het gebed is niet iets dat je ‘even’ doet, maar iets wat je verzorging en liefdevolle aandacht nodig heeft.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » za _11-_jan-_2014ah, 11-1-2014ad, 9:53 am

Assalamu Aleikum,

Dit is puur de Sjaytan.
En de dingen (of obsessie/verslaving) waar we ons mee bezig houden in het dagelijkse leven. Het is ook belangerijk om zo min mogelijk zonden te begaan, want dit komt bewust en onbewust terug in jou Salaat.

Iedereen heeft hier tot een bepaalde hoogte last van.
Maar je moet daar goed en correct mee omgaan om de influisteringen(waswasa) van de Sjaytan te leren negeren.Zo krijgt men controle over het gebed, Je moet en zal jezelf hierin moeten trainen door het gebed vaak en altijd te verrichten met de juiste intentie. De voorbereiding van het gebed begint al voor het maken van de Woedoe(rituele wassing) zodat men geconcentreerd het gebed instapt.

Maak je verder geen zorgen over de afleidingen waarvoor de Sjaytan voor zorgt, het is een algemene bekende truk van hem. Allah(swt) accepteerd uiteindelijk het gebed van iemand of niet, dat bepaald niet de vervloekte Sjaytan.

Geef niet op en blijf je Salaat verichten, en je zal merken dat je daar steeds meer grip op zal krijgen, met de hulp en wil van Allah(swt)

Wat betreft het vergeten van de hoeveelheid Rakaat die men verricht heeft tijdens het gebed, daar zeggen de geleerden over dat je goed moet terug tellen of anders moet je uitgaan dat je de volle verplichte Raakaat heb verricht van een bepaald gebed. Twijfel je nog dan heb je de mogelijkheid om de Sujuud Sahw (zittend twee extra buigingen ivm vergeetachtigheid) te verrichten voor de Tasliem.

En dan zal jou gebed goed en correct zijn , Insch'a Allah.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _11-_jan-_2014ah, 11-1-2014ad, 4:06 pm

Assalamoe Alaikoem ,

De Profeet s.a.w. schrijft de volgende oplossing voor :

Imam Moslim overleverde in zijn Sahih op gezag van Othmaan Ibn Abi Al Aass radiya Allahoe Anhoe :

Hij kwam naar de Profeet s.a.w. en zei :O Boodschapper van Allah, de Shaytaan kwam te staan tussen mij en mijn gebed en mijn koran recitatie en hij verwart me , daarop de boodschapper van Allah s.a.w. zei: Dat is het werk van een Shaytaan genaamd Khinzab, als je zijn effect voelt , zoek dan toevlucht bij Allah tegen hem en spuug drie keer aan je linker kant , toen deed ik dat en hij verdreven van mij.

Iets anders :

Er is een verschil tussen het acceptatie van het gebed en de aanbiddingen in het algemeen en de correctheid daarvan .

Je moet je aanbiddingen incl. het gebed correct doen volgens Soennah ( dus niet a la marocaine zoals de meesten van ons culturele gebed verrichten ) .

De acceptatie dat is dan aan Allah swt , de acceptatie hangt af van twee aspecten :

1- de correctheid
2-de zuiverheid van de intenties

Lees Soerah Al Asr als bewijs voor de bovenste .

Uiteindelijk accepteert Allah enkel van de Godsvrezenden .

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » za _11-_jan-_2014ah, 11-1-2014ad, 8:02 pm

Assalamoe Alaikoem,

moge Allah jullie belonen voor het verstrekken van informatie.

Ik heb eigenlijk meerdere problemen, naast dit. Ik kom even terug op influisteringen(waswas) en de zuiverheid van de intenties.
Ik heb al heel lang last van influisteringen, op elke gebied en vlak. Wanneer ik bijv. ziek ben, dan krijg ik waswas, en twijfel ik heel erg, dan ben ik zo bang voor wat ik heb, dan zoek ik me helemaal lam op het internet terwijl er in principe niks aan de hand is. Ik heb daar zo veel last van (waswas). Ik denk ook soms aan mijn toekomst, dan denk ik van, het gaat zo slecht, ik zie er verkeerd uit, ik ben zo, ik ben dat, ik ben mislukt, altijd ik, altijd maar negatief. Volgens sommige (hijama)therapeuten/roqya ben ik getroffen door het boze oog. Ik probeer alles om hier vanaf te komen, van gebeden tot roqya manieren die mijn moeder voor mijn doet. Ik weet het gewoon niet meer. Ik sportte namelijk in de sportschool altijd met een kort shirtje en kreeg heel veel complimenten. Ik heb nu ook een hoofdpijn.

Betreft de zuiverheid van de intentie. Ik heb niet zo veel intentie, ik weet niet hoe ik dit kan opbouwen, soms denk ik teveel aan andere dingen tijdens het bidden dat ik het gewoon krijg dat het gebed niet wordt geaccepteerd. Ik wil het zo graag puur uit mijn hart doen, alleen ik weet niet wat men hier precies mee bedoelt, hetzelfde met dua's. Is het gewoon dua lezen en klaar en inschaAllah wordt het geaccepteerd en uitgevoerd of moet je hier echt heel veel moeite voordoen zoals de meeste zeggen; ''vanuit je hart'', wat bedoelt men hier precies mee?

Ma Salaam

Al-hussein
Super Poster!
Super Poster!

door Al-hussein » za _11-_jan-_2014ah, 11-1-2014ad, 8:46 pm

Jaac schreef:Assalamoe Alaikoem,

moge Allah jullie belonen voor het verstrekken van informatie.

Ik heb eigenlijk meerdere problemen, naast dit. Ik kom even terug op influisteringen(waswas) en de zuiverheid van de intenties.
Ik heb al heel lang last van influisteringen, op elke gebied en vlak. Wanneer ik bijv. ziek ben, dan krijg ik waswas, en twijfel ik heel erg, dan ben ik zo bang voor wat ik heb, dan zoek ik me helemaal lam op het internet terwijl er in principe niks aan de hand is. Ik heb daar zo veel last van (waswas). Ik denk ook soms aan mijn toekomst, dan denk ik van, het gaat zo slecht, ik zie er verkeerd uit, ik ben zo, ik ben dat, ik ben mislukt, altijd ik, altijd maar negatief.

Wa Alaikoem Assalam,

In de langere Hadieth van Omar Afbeelding antwoordde de Profeet s.a.w. , toen Djiebreel Afbeelding hem om Al-Imaan vroeg: “…dat je gelooft in Allah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn boodschappers, de Laatste Dag, en dat je gelooft in het lot( Al Qadar ) , zowel het goede als het slechte ervan.

Het geloven in de Qadar ( het lot ) is één van de grondbeginselen van de Aqeedah , en wel de zesde zuil van de Imaan , zonder geloof in Al Qadar , heb je geen Imaan en treed je bijgevolg buiten de Islam.

Allah heeft in het beschermde schrift het lot van alle schepselen opgeschreven , alles is vastgesteld wat betreft jouw lot , met Zijn Eeuwige Kennis weet Allah swt dat al , eigenlijk voordat jij geboren bent , jou leeftijd jou voorzieningen , jou armoede en rijkdom jou leeftijd jou gezondheid en ziekte etc etc ...

Dit te weten , moet je geen zorgen maken over hetgeen jou zal overkomen , , als de mensheid samen de de Jinn wereld jou iets willen ontnemen terwijl Allah swt jou dat heeft gegeven dan weet jij dat het aan jou zeker en vast word gegeven , andersom ook , het goede en het slechte kan voor jou als Moslim zijn alleen maar ten alle tijden ten voordele van jou ! Als het goed is zul je Allah dankbaar zijn en als het slecht is dan zul je tevreden en geduldig met hetgeen Allah voor jou heeft beslist .

Jaac schreef:Volgens sommige (hijama)therapeuten/roqya ben ik getroffen door het boze oog. Ik probeer alles om hier vanaf te komen, van gebeden tot roqya manieren die mijn moeder voor mijn doet. Ik weet het gewoon niet meer. Ik sportte namelijk in de sportschool altijd met een kort shirtje en kreeg heel veel complimenten. Ik heb nu ook een hoofdpijn.

Sportschool waarin menging is van mannen en vrouwen ?? jij zoekt het zelf agie , waarom loop je met een strakke t-shirt? en dan een jonge gespierde gast van 18 ?? zal me niet verbazen als je in een keer neervalt !

Agie verander de omgeving en verander je manier van kleden en sporten .

Een hart die leeg is van het gedenken van Allah word door de Shaytaan gevuld met Waswas , de harten zijn netals glazen je moet ze met iets vullen ...

Jaac schreef:Betreft de zuiverheid van de intentie. Ik heb niet zo veel intentie, ik weet niet hoe ik dit kan opbouwen, soms denk ik teveel aan andere dingen tijdens het bidden dat ik het gewoon krijg dat het gebed niet wordt geaccepteerd. Ik wil het zo graag puur uit mijn hart doen, alleen ik weet niet wat men hier precies mee bedoelt, hetzelfde met dua's. Is het gewoon dua lezen en klaar en inschaAllah wordt het geaccepteerd en uitgevoerd of moet je hier echt heel veel moeite voordoen zoals de meeste zeggen; ''vanuit je hart'', wat bedoelt men hier precies mee?

Ma Salaam

De intentie is Niyah : d.w.z : waarom bid ik ?? om mijn HEER te aanbidden en hem te gehoorzamen ?> of zodat anderen mij zien bidden en een complimentje krijg : oh jonge gast die praktiseert !

''vanuit je hart'', wat bedoelt men hier precies mee? een goede voorbeeld is dat je vast ( buiten Ramadan ) terwijl niemand dat weet , zelfs je moeder of je vrouw ! je aanbid Allah in het geheim is een teken van een zuivere intentie .

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » za _11-_jan-_2014ah, 11-1-2014ad, 8:51 pm

Assalamoe Alaikoem,

Bedankt voor uw advies, moge Allah u belonen!

Ik heb nu al een tijdje hoofdpijn en heb even afstand genomen van de sportschool, ik voel me slecht door mijn hoofdpijn, wat kan ik hier tegen doen? Ik doe alles zoals bidden, het aan Allah(swt) vragen, doe ik wat verkeerd?

Ma Salaam

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » zo _12-_jan-_2014ah, 12-1-2014ad, 8:00 am

Assalamu Aleikum,

Het is goed dat je afstand neemt van de sportschool, waar de vrouwen en mannen met elkaar mixen en ontmoeten en elkaar doen bezichtigen.

Verder zeg je dat je alles doet zoals bidden.
Broeder, bidden is een heel belangerijke onderdeel laat dat duidelijk zijn, maar zoals eerder aangehaald is en blijft een Moslim de gehele dag en tijd een Moslim en niet alleen tijdens zijn Salaat. En daarnaast hoe en met welke intentie bid jij en wat haal jij uit jou gebed. Dus wat wil je ermee zeggen dat je alles doet?

Lees en luister jij verder naar de Koran, probeer jij de Koran te begrijpen in zijn boodschap, bestudeer jij de Soenah van onze geliefde Profeet Mohammad s.a.w. en probeer jij daar naar te leven. Bestudeer jij de leven van de Profeet Mohammad s.a.w. en de Sahabah(ra) en wat de Profeet Mohammad s.a.w. en de Sahabah(ra) allemaal meegemaakt hebben en wat zij doorstaan hebben uit de liefde en overgave aan Allah(swt)

Dan steld jou hoofdpijn en jou stress niets meer voor.

Sabr en Imaan( Geduld en Geloof) zal jou uiteindelijk goed doen en jou doen genezen met de wil van Allah(swt). En zoals al gezegd is geloof in Qadr(bestemming) een groot voordeel waar een Moslim zijn kracht en geloof op baseerd en dat een Moslim niet doorflipt als hem iets overkomt. Wat bestemd is voor jou zal jou overkomen en wat niet bestemd is voor jou zal je niet verkrijgen. Dus ga daar goed en correct mee om.

Alles wat een Moslim meemaakt in zijn leven is een test en/of een les waar men uit moet leren en zichzelf ontwikkelen als een betere Moslim. Allah(swt) test iedereen niemand is daar van uitgesloten, zoals Allah(swt) in de Koran zegt:

Denken de mensen dat zij (met rust) zullen worden gelaten, alleen omdat zij zeggen: "Wij geloven" zonder dat zij zullen worden beproefd? Wij beproefden degenen die voor hen waren. Daarom zal Allah ook hen die waarachtig zijn, onderscheiden en de leugenaars kenbaar maken. ( Koran 29:2-3)

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » zo _12-_jan-_2014ah, 12-1-2014ad, 11:00 am

Abdul Malik schreef:Assalamu Aleikum,

Het is goed dat je afstand neemt van de sportschool, waar de vrouwen en mannen met elkaar mixen en ontmoeten en elkaar doen bezichtigen.

Verder zeg je dat je alles doet zoals bidden.
Broeder, bidden is een heel belangerijke onderdeel laat dat duidelijk zijn, maar zoals eerder aangehaald is en blijft een Moslim de gehele dag en tijd een Moslim en niet alleen tijdens zijn Salaat. En daarnaast hoe en met welke intentie bid jij en wat haal jij uit jou gebed. Dus wat wil je ermee zeggen dat je alles doet?

Lees en luister jij verder naar de Koran, probeer jij de Koran te begrijpen in zijn boodschap, bestudeer jij de Soenah van onze geliefde Profeet Mohammad s.a.w. en probeer jij daar naar te leven. Bestudeer jij de leven van de Profeet Mohammad s.a.w. en de Sahabah(ra) en wat de Profeet Mohammad s.a.w. en de Sahabah(ra) allemaal meegemaakt hebben en wat zij doorstaan hebben uit de liefde en overgave aan Allah(swt)

Dan steld jou hoofdpijn en jou stress niets meer voor.

Sabr en Imaan( Geduld en Geloof) zal jou uiteindelijk goed doen en jou doen genezen met de wil van Allah(swt). En zoals al gezegd is geloof in Qadr(bestemming) een groot voordeel waar een Moslim zijn kracht en geloof op baseerd en dat een Moslim niet doorflipt als hem iets overkomt. Wat bestemd is voor jou zal jou overkomen en wat niet bestemd is voor jou zal je niet verkrijgen. Dus ga daar goed en correct mee om.

Alles wat een Moslim meemaakt in zijn leven is een test en/of een les waar men uit moet leren en zichzelf ontwikkelen als een betere Moslim. Allah(swt) test iedereen niemand is daar van uitgesloten, zoals Allah(swt) in de Koran zegt:

Denken de mensen dat zij (met rust) zullen worden gelaten, alleen omdat zij zeggen: "Wij geloven" zonder dat zij zullen worden beproefd? Wij beproefden degenen die voor hen waren. Daarom zal Allah ook hen die waarachtig zijn, onderscheiden en de leugenaars kenbaar maken. ( Koran 29:2-3)

Assalamoe Alaikoem,

Ik ben overigens verkouden. Zou de hoofdpijn misschien hierdoor komen? Ik maken me zorgen waardoor het erger word, denk Ik. Vooral tijdens het bidden of andere activiteiten als ik voorover buig dan voel ik de hoofdpijn opkomen. Wat zou het zijn?

Ik probeer me nu ook meer te verdiepen inschaAllah.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » zo _12-_jan-_2014ah, 12-1-2014ad, 11:31 am

Assalamu Aleikum,

Ziek worden of bepaalde aandoeningen krijgen horen ook bij het leven als een test van Allah(swt) maar een Moslim moet zulke instelling hebben dat het hem niet door laat flippen zodat de hersenen in onbalance is, en daar maakt de Sjaytan misbruik van.

Het kan best zijn dat jij hoofdpijn hebt door verkoudheid of een kleine griep.
En dat kan extra lastig zijn tijdens jou buigingen en knielingen in jou Salaat omdat de druk dan rondom jou hoofd groter wordt. Maar zolang het maar een verkouden neus is of een klein griepje dan is er niets aan de hand voor een jonge gezonde kerel zoals jou.

Gaat het echt niet en is de pijn onverdraagzaam, dan heb je nog altijd de mogelijkheid om jou gebed zittend te verrichten zonder de diepe buigingen te maken maar een kleine buiging van het hoofd en romp. De Islam wil het makkelijk maken voor jou en niet moeilijk.

Wat ik wel bij jou aanvoel is de angst om iets te krijgen in zin van ziekte en aandoeningen, je bent te snel in paniek en/of je maakt daar grote zorgen om.

Luister Broeder, jij kan jou bestemming niet veranderen want die staat bij Allah(swt) alreeds vast. Daar bedoel ik niet mee te zeggen dat jij zelf geen keuzes hebt en beslissingen hebt om te kiezen voor jouzelf wat goed en slecht is. Maar ik bedoel daar mee te zeggen dat als Allah(swt) besloten heeft voor jou dat jij een ziekte of een aandoening zal krijgen als een test hoe jij daar mee omgaat, dan zul jij dat nooit van jou af kunnen houden. En als Allah(swt0 besloten heeft dat jij je hele leven gezond zal blijven dan zal er ook geen ziekte of een aandoening jou raken.

Dus zet hierin jou volste vertrouwen in Allah(swt) en dat wat Allah(swt) voor jou bepaald heeft dat dat juist goed en een voordeel zal zijn voor jou, als je daar tenminste goed mee omgaat zoals een Moslim dat altijd zal doen. Allah(swt) doet niemand onrecht aan het zijn wijzelf die onszelf onrecht aandoen.

Dus laat de Sjaytan jou niet gek maken door jou te laten denken dat bij elke verkoudheid en griepje er iets ernstig achter zit.

Nogmaals zet jou vertrouwen hierin volledig in Allah(swt) en wat er ook gebeurd een Moslim zegt altijd Alhamdullilah!

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » zo _12-_jan-_2014ah, 12-1-2014ad, 11:41 am

assalaam aleikum

vertrouwen op Allah SwT geeft inderdaad rust. weten dat alles wat je overkomt qadr Allah is, geeft rust.

het is vaak je omgeving die je geen rust geeft. ik heb gemerkt dat ik het beste maar niet kan klagen over mijn kwaaltjes. anderen maken het soms erger dat het in werkelijkheid is.

Elhamdulillah voor alles wat ons overkomt, a'oedhoebillah voor alles wat ons bedreigt of wat wij vrezen, astaghfir Allah voor alles wat we verkeerd doen of vergeten.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » zo _12-_jan-_2014ah, 12-1-2014ad, 12:05 pm

Abdul Malik schreef:Assalamu Aleikum,

Ziek worden of bepaalde aandoeningen krijgen horen ook bij het leven als een test van Allah(swt) maar een Moslim moet zulke instelling hebben dat het hem niet door laat flippen zodat de hersenen in onbalance is, en daar maakt de Sjaytan misbruik van.

Het kan best zijn dat jij hoofdpijn hebt door verkoudheid of een kleine griep.
En dat kan extra lastig zijn tijdens jou buigingen en knielingen in jou Salaat omdat de druk dan rondom jou hoofd groter wordt. Maar zolang het maar een verkouden neus is of een klein griepje dan is er niets aan de hand voor een jonge gezonde kerel zoals jou.

Gaat het echt niet en is de pijn onverdraagzaam, dan heb je nog altijd de mogelijkheid om jou gebed zittend te verrichten zonder de diepe buigingen te maken maar een kleine buiging van het hoofd en romp. De Islam wil het makkelijk maken voor jou en niet moeilijk.

Wat ik wel bij jou aanvoel is de angst om iets te krijgen in zin van ziekte en aandoeningen, je bent te snel in paniek en/of je maakt daar grote zorgen om.

Luister Broeder, jij kan jou bestemming niet veranderen want die staat bij Allah(swt) alreeds vast. Daar bedoel ik niet mee te zeggen dat jij zelf geen keuzes hebt en beslissingen hebt om te kiezen voor jouzelf wat goed en slecht is. Maar ik bedoel daar mee te zeggen dat als Allah(swt) besloten heeft voor jou dat jij een ziekte of een aandoening zal krijgen als een test hoe jij daar mee omgaat, dan zul jij dat nooit van jou af kunnen houden. En als Allah(swt0 besloten heeft dat jij je hele leven gezond zal blijven dan zal er ook geen ziekte of een aandoening jou raken.

Dus zet hierin jou volste vertrouwen in Allah(swt) en dat wat Allah(swt) voor jou bepaald heeft dat dat juist goed en een voordeel zal zijn voor jou, als je daar tenminste goed mee omgaat zoals een Moslim dat altijd zal doen. Allah(swt) doet niemand onrecht aan het zijn wijzelf die onszelf onrecht aandoen.

Dus laat de Sjaytan jou niet gek maken door jou te laten denken dat bij elke verkoudheid en griepje er iets ernstig achter zit.

Nogmaals zet jou vertrouwen hierin volledig in Allah(swt) en wat er ook gebeurd een Moslim zegt altijd Alhamdullilah!

Alhamdoellilah in alle tijden!

Ik kom even terug op het dikgedrukte. Ik hier al heel lang last van. Als er iets kleins is maak ik me er zo zorgen om en maak ik het er ergste ervan. Als ik dus hoofdpijn heb, dan denk ik gelijk dat dit me hele leven blijft en raak ik in paniek en ga ik zoeken op het internet en dan lees ik allerlei enge ziektes en dan raak ik in de stress en denk er constant aan. Ik wil hier proberen vanaf te komen, maar het is en blijft lastig.

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » zo _12-_jan-_2014ah, 12-1-2014ad, 12:06 pm

imanvdkraan schreef:assalaam aleikum

vertrouwen op Allah SwT geeft inderdaad rust. weten dat alles wat je overkomt qadr Allah is, geeft rust.

het is vaak je omgeving die je geen rust geeft. ik heb gemerkt dat ik het beste maar niet kan klagen over mijn kwaaltjes. anderen maken het soms erger dat het in werkelijkheid is.

Elhamdulillah voor alles wat ons overkomt, a'oedhoebillah voor alles wat ons bedreigt of wat wij vrezen, astaghfir Allah voor alles wat we verkeerd doen of vergeten.

Hoe kunt u het beste ''niet klagen meer'', want het is makkelijker gezegd dan gedaan.

Alaikoem Salaam

Volgende

Keer terug naar Het Gebed