Dhikr na het gebed

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Dhikr na het gebed

door Ayasha » wo _1-_jan-_2014ah, 1-1-2014ad, 2:11 pm

Afbeelding

Van degene die het bovenstaande na ieder gebed reciteert
zullen de zonden worden vergeven
zelfs al zijn ze zoveel als het schuim van de oceaan.
(Sahih Muslim)

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Dhikr na het gebed

door Ayasha » wo _1-_jan-_2014ah, 1-1-2014ad, 4:53 pm

Afbeelding

Het is overgeleverd van de
boodschapper van Allah, s.a.w.
dat je zeven maal
"Allahuma ajirni min an-nar"
(Oh Allah, red mij van het vuur),
na het Maghrib en Fajr gebed zou moeten zeggen.

Hij s.a.w. heeft ons verteld,
dat als je dat na het Maghrib gebed zegt
dat je dan voor het vuur bent beschermt als je sterft tijdens de nacht
en als je het na het Fajr gebed zegt
dat je dan beschermt bent voor het vuur als je sterft tijdens de dag.

(Sunan Abu Dawud)

Brother
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Brother » zo _12-_jan-_2014ah, 12-1-2014ad, 8:26 pm

Bedankt. Zal er zeker gebruik van maken, ik hoop mijn broeders/zusters ook. Moge Allah jullie belonen hiervoor en jullie kennis vergroten. ;)

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » ma _13-_jan-_2014ah, 13-1-2014ad, 11:18 pm

Afbeelding

Aban bin Uthman said:

“I heard Uthman bin Affan [may Allah be pleased with him] saying: ‘The Messenger of Allah said: “There is no worshipper who says, in the morning of every day, and the evening of every night: ‘In the Name of Allah, who with His Name, nothing in the earth or the heavens can cause harm, and He is the Hearing, the Knowing (Bismillah, Alladhi La Yadurru Ma`a Ismihi Shai'un Fil-Ardi Wa La Fis-Sama', Wa Huwas-Sami`ul Alim)’ – three times, (except that) nothing shall harm him.”And Aban had been stricken with a type of semi-paralysis, so a man began to look at him, so Aban said to him, “What are you looking at? Indeed the Hadith is as I reported it to you, but I did not say it one day, so Allah brought about His decree upon me.”
(Hasan)

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ، - وَهُوَ الطَّيَالِسِيُّ حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ أَبِي الزِّنَادِ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ أَبَانَ بْنِ عُثْمَانَ، قَالَ سَمِعْتُ عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ، رضى الله عنه يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ "‏ مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُولُ فِي صَبَاحِ كُلِّ يَوْمٍ وَمَسَاءِ كُلِّ لَيْلَةٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لاَ يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ فَيَضُرُّهُ شَيْءٌ ‏"‏ ‏.‏ وَكَانَ أَبَانُ قَدْ أَصَابَهُ طَرَفُ فَالَجِ فَجَعَلَ الرَّجُلُ يَنْظُرُ إِلَيْهِ فَقَالَ لَهُ أَبَانُ مَا تَنْظُرُ أَمَا إِنَّ الْحَدِيثَ كَمَا حَدَّثْتُكَ وَلَكِنِّي لَمْ أَقُلْهُ يَوْمَئِذٍ لِيُمْضِيَ اللَّهُ عَلَىَّ قَدَرَهُ ‏.‏ قَالَ هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ غَرِيبٌ ‏.‏

Aban bin Uthman zei:

"Ik hoorde Uthman bin Affan [moge Allah tevreden zijn met hem] zeggen: 'de boodschapper van Allah zei: "Er is geen aanbidder die, als hij elke ochtend en elke avond driemaal zegt: ' in de naam van Allah: 'BismillahAlladhi La Yadurru Ma'a Ismihi Shai'un Fil-Ardi Wa La Fis-Sama', Wa Huwas-Sami'ul Alim, schade zal kunnen worden berokkend door iets van de aarde of van de hemelen en hij is de Alhorende, de Alwetende'." En Aban was getroffen door een soort verlamming en een man keek naar hem en Aban zei toen tegen hem: "Waar kijk je naar? Zeker, de Hadith is zoals ik het aan u vertel, ik zeg dit echter niet omdat Allah dit op een dag voor mij heeft besloten."

Reference: Jami` at-Tirmidhi 3388
In-book reference: Book 48, Hadith 19
English translation: Vol. 6, Book 45, Hadith 3388

Keer terug naar Het Gebed