Staand bidden, hoe moet dat?

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
Omar ibn Emile
Beginner
Beginner

Staand bidden, hoe moet dat?

door Omar ibn Emile » do _31-_okt-_2013ah, 31-10-2013ad, 1:25 pm

Asalaam aleikoem wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

Beste aghi's en oeghti's,

Ik heb sinds een paar weken een ernstige knieblessure.
Ik deed het gebed daardoor zittend, maar ik begreep dat volgens de Soennah, de juiste volgorde is. Wanneer het mogelijk is dan eerst staand, als dat niet lukt zittend en als dat niet lukt op je zij, liggend dus.
Mijn vraag is: wordt met staand bedoeld het verrichten van het gebed als je gezond bent, dus gewoon volgens de algemene wijze of niet?
Ik kan namelijk veel hierover vinden maar er wordt dan vooral expliciet uitgelegd hoe je zittend bidt, maar niet hoe je staand bidt.

Als je alleen staand bidt, betekent dit dan dat wanneer je Roekhoe kunt uitvoeren je dit moet doen?
Wanneer Soedjoed kan ik dus niet verrichten. Dus wanneer ik Roekhoe heb verricht, wat moet ik dan doen, na het zeggen van Semi Allahoe liman hamidah?

Graag een antwoord hierop insjallah.

Salaam aleikoem wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

Omar ibn Emile

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: Staand bidden, hoe moet dat?

door imanvdkraan » do _31-_okt-_2013ah, 31-10-2013ad, 5:09 pm

assalaam aleikum

je zet een stoel achter je en na de roekoe' doe je de soedjoet zittend. daarna ga je weer staan voor de volgende raka'aa en roekoe'.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » do _31-_okt-_2013ah, 31-10-2013ad, 5:11 pm

assalaam aleikum

als je de kracht en de mogelijkheid hebt om op één knie de soedjoed te doen en de andere te ontzien, is dat beter.
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » do _31-_okt-_2013ah, 31-10-2013ad, 7:39 pm

Zorg in ieder geval dat je jezelf niet verder pusht dan je knie toelaat en jezelf zo nog meer bezeert. Allah wil het tenslotte makkelijk maken voor de mens en niet moeilijk.

RANDOM_AVATAR
Omar ibn Emile
Beginner
Beginner

door Omar ibn Emile » do _31-_okt-_2013ah, 31-10-2013ad, 8:58 pm

Salaam aleikoem,

Shokran oeghti's, barakallahoe fiek.

Maar beste oeghti Van der Kraan, als ik soedjoed zitten verricht, dan buig ik dus een beetje met mijn bovenlichaam naar beneden neem ik aan, maar blijven mijn handen op mijn knieen?

Sorry hoor, maar ik wil het wel goed doen. Djazaki'lah.

Salaam aleikoem,

Omar ibn Emile

salaampeace
Super Poster!
Super Poster!

door salaampeace » do _31-_okt-_2013ah, 31-10-2013ad, 10:01 pm

As salaam alaikum .

Zittend bidden

Bronnen: http://www.islamqa.com - sheikh Soelaymaan ibn Naasir al-‘Alwaan - sheikh Moh'ammad ibn Saalih ibn ‘Oethaymien - sheikh Moh'ammed Saalih al-Moenajjid

Alle lof zij Allah, Heer der werelden, Allah's zegeningen en vrede zij met de profeet Mohammed, zijn familie, metgezellen en iedereen die hen in het goede volgt.

Bidden tijdens ziekte, zwangerschap of ouderdom

Het uitgangspunt betreffende het gebed van iemand die ziek, zwanger of oud is, is dat hij alles moet doen van de essentiële handelingen van het gebed waar hij toe in staat is en hij hoeft datgene niet te doen waar hij niet toe in staat is (en Allah weet wat er in de harten is.) Dit wordt aangegeven door verschillende bewijzen uit de Qor-aan en de Soennah. Allah de Verhevene zegt: “Dus vrees Allah zo veel als jullie kunnen, en luister en gehoorzaam…” [Soerat al-Taghaaboen (64), aayah 16] En Hij zegt ook: “Allah belast geen ziel (persoon) behalve wat hij aan kan…” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 286]

En de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Als ik jullie beveel iets te doen, dan doe er zoveel van als jullie kunnen.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie, 7288; Moeslim, 1337.)

Het is overgeleverd dat 'Imraan ibn H'oessayn (moge Allah tevreden zijn met hem) zei: “Ik had last van aambeien en ik vroeg de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) over het bidden. Hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Bid staand, en als je dat niet kunt, dan zittend, en als je dat niet kunt, dan op je zij liggend.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie, 1117.)

Gebaseerd op het bovenstaande kunnen we stellen dat als je staand kunt bidden dan moet je staan. Maar als het onmogelijk voor je wordt om te staan of als dat te moeilijk is, dan kun je zitten tijdens het gebed.

Het is toegestaan om op een stoel te zitten of op de grond, afhankelijk van wat je kunt en wat gemakkelijk voor je is. Maar het is beter om op de grond te zitten, omdat het Soennah is voor een persoon om met de benen kruislings te zitten op de plaats waar men zou staan en buigen en dit is niet gemakkelijk op een stoel.

Sheikh Ibn ‘Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Als een persoon niet staand kan bidden dan dient hij zittend te bidden, maar het is beter om met de benen kruislings te zitten op de plaats waar men staat en buigt.” (Van zijn essay Tahaarat al-Maried wa Salaatoehoe.)

Met de benen kruislings zitten is niet verplicht; hij mag zitten hoe hij wil, omdat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei, “als hij niet kan, dan zittend” en hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) legde niet uit hoe hij moet zitten. (Zie al-Sharh al-Moemti', 4/462. )

De juiste mening met betrekking tot het zittend bidden, is dat het zowel toegestaan is om met de benen kruislings te zitten, als ook moeftarishan (geknield zitten met de linkervoet onder het zitvlak en de rechtervoet recht op). Dit omdat er niets van de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) overgeleverd is met betrekking tot de manier waarop men dient te zitten.

‘Aa-ishah (moge Allah tevreden zijn met haar) verhaalde dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zittend bad, maar ze beschreef niet hoe hij zat, wat aangeeft dat er ruimte in handelen is met betrekking tot deze zaak.

Imaam ash-Shaafi'ie (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Het is toegestaan om te zitten op elke manier de aanbidder wil.”

Imaam Ibn al-Moendhir zei in al-Awsat (4/376): “Met betrekking tot hoe een persoon die zittend bid moet zitten, er is geen Soennah die men dient te volgen. Aangezien dit het geval is mag een persoon die ziek is zittend bidden op een manier dat gemakkelijk is voor hem; als hij wil mag hij zittend bidden met de benen kruislings en als hij wil mag hij zittend bidden met zijn benen opgetrokken en als hij wil mag hij zittend bidden zoals de persoon die zit tussen de twee knielingen (moeftarishan). Dit alles is overgeleverd van de vroegere geleerden.”

Een groep geleerden zeiden dat het zitten met de benen kruislings de voorkeur heeft. Dit is verhaald door Ibn ‘Oemar en Anas ibn Maalik, en dit is de mening van Aboe H'aniefah, Maalik en Ah'mad.

Het bewijs dat zij gebruiken is de overlevering verhaald door an-Nasaa-ie (3/376) en anderen, via Aboe Daawoed al-Hafarie van Hafs van Hoemayd van ‘Abd-Allaah ibn Shaqieq van ‘Aa-ishah die zei: “Ik zag de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zittend bidden met de benen kruislings.”

Maar deze h'adieth is niet sah'ieh' (authentiek) en het is verhaald door meer dan één bron dat er niets is dat het zitten met de benen kruislings vermeld. An-Nasaa-ie (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Ik ken niet één van hen die deze h'adieth verhaald hebben, behalve Aboe Daawood, en hij is thiqah (betrouwbaar); ik denk niet dat deze h'adieth sterk is.”

Imaam Ibn al-Moendhir zei in al-Awsat (4/376): “Er is wat wantrouwen over de isnaad (keten van overleveraars) van de h'adieth van Hafs ibn Ghiyaat. Een groep verhaalde deze h'adieth van ‘Abd-Allaah ibn Shaqieq, maar het vermeldde niets over het zitten met de benen kruislings, en ik denk niet dat het bewezen kan worden dat deze h'adieth aan de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) toegeschreven kan worden.”

Het is verhaald van ‘Abd-Allaah ibn Mas'oed dat hij zittend bidden met de benen kruislings als makroeh (afkeurenswaardig) beschouwde. Dit is overgeleverd door Ibn Abie Shaybah en Ibn al-Moendhir.

Het is in een overlevering verhaald van Ah'mad, dat als de recitatie lang is dan mag men zitten met de benen kruislings, anders dient men moeftarishan te zitten.

De juiste mening is de eerste en dat is dat iemand de keuze heeft om te zitten met de benen kruislings als ook moeftarishan [volgens wat gemakkelijk is voor hem zodat hij een goede khoeshoe' tijdens het gebed heeft (zie Khoeshoe' tijdens het gebed)].

Als het te moeilijk voor je is om te knielen en te buigen, dan kun je naar voren hellen, en maak de buiging voor soedjoed dieper dan de buiging voor roekoe'.

Als je kunt staan, hel dan voren voor de roekoe' terwijl je staat, en hel naar voren voor soedjoed terwijl je zit, omdat staan dichter bij buigen is dan zitten, en zitten is dichter bij soedjoed dan staan.

Sheikh Ibn Baaz (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Eenieder die in staat is te staan maar niet in staat is te buigen of te knielen, is niet gevrijwaard om te staan. Integendeel, hij dient staand te bidden en dan naar voren hellen voor roekoe' (d.w.z. tijdens het staan), dan zitten en naar voren hellen voor soedjoed… en hij dient de buiging voor soedjoed dieper te maken dan voor roekoe'. Als hij alleen niet in staat is te knielen, dan dient hij de roekoe' gewoon uit te voeren en naar voren te hellen voor soedjoed
.

Als de zieke persoon tijdens het gebed weer in staat is iets te doen waar hij eerst niet toe in staat was, zoals staan, zitten, buigen of knielen, dan dient hij daar mee te beginnen en doorgaan met wat hij al gebeden heeft.” (Van zijn essay Ahkaam Salaat al-Mareed wa Tahaaratihi.)

Sheikh Ibn ‘Oethaymien zei: “Eenieder die niet in staat is te buigen dient naar voren te hellen terwijl hij staat, en eenieder die niet in staat is te knielen dient naar voren te hellen terwijl hij zit.” (Al-Sharh al-Moemti', 4/475.)

Tijdens het gebed niet meer in staat zijn om te staan en vice versa

Ibn Qoedama (moge Allah hem genadig zijn) zei: “Zodra de zieke persoon tijdens het gebed weer in staat is dat te doen waar hij niet toe in staat was toen hij het gebed begon, of het nu het staan, zitten, buigen of knielen is, dient hij verder te gaan met het gebed en doen wat hij kan doen vanaf waar hij gebleven is en zijn gebed afmaken. Hetzelfde geldt voor als men aan het gebed begint en men is in staat om alles te verrichten en dan plotseling niet meer in staat is om een handeling te verrichten. In dit geval gaat hij door met bidden op de beste manier als mogelijk is en gaat door vanaf wat hij al gebeden heeft toen er nog niets veranderd was aan zijn toestand. (Al-Moeghni ma'a al-Sharh al-Kabier 1/782, en insgelijks in al-Madjmoe'a lil-Nawawie 4/318.)

Het bewijs is de h'adieth van 'Imraan ibn H'oessayn (moge Allah tevreden zijn met hem) die zei: “Ik had bawasier (aambeien), dus vroeg ik de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) over salaat, en hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Bid staand, en als je dat niet kunt, dan zittend, en als je dat niet kunt, dan op je zij liggend.” (Soenan Aboe Daawoed 922 en Sah'ieh' Soenan Aboe Daawoed 815.)

Biddend op een stoel in djamaa'ah

Als een persoon het gezamenlijke gebed wil verrichten, maar hij is niet in staat om het gebed staand te verrichten en hij bid zittend op een stoel, kan men zich af vragen of hij de achterpoten van de stoel op de lijn met de voeten van de andere gelovigen moet zetten, of de voorpoten van de stoel. Sheikh Moh'ammad ibn Saalih ibn ‘Oethaymien (moge Allah hem genadig zijn) gaf het volgende antwoord op deze vraag: “Hij dient de achterpoten van de stoel in de lijn met de voeten van de andere moslims te zetten.”

Vraag: “Maar als hij gaat staan dan is hij vóór de anderen.”

Antwoord: “Hij staat niet, dus dient hij zijn rug in de lijn met de voeten van de andere moslims te zetten.” En Allah weet het best.

Bidden achter een imaam die het djamaa'ah (gezamenlijke) gebed zittend leidt

Een imaam mag de mensen leiden in het gezamenlijke gebed zittend op een stoel. Dit is de mening van Aboe H'aniefah, ash-Shaafi'ie en Ah'mad.

Hoe de moslims achter deze imaam het gebed dienen te verrichten, hangt af van de situatie:

1. Als de imaam het gebed zittend begint, dan dienen de mensen achter hem ook zittend te bidden. Het bewijs hiervoor is als volgt:

a) Het is overgeleverd dat ‘Aa-ishah, de moeder der gelovigen, zei: “De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) bad thuis wanneer hij ziek was. Hij bad zittend en sommige mensen baden achter hem staand, maar hij gebaarde naar hen dat zij moesten zitten. Toen hij klaar was (met bidden) zei hij: “De imaam is aangesteld om gevolgd te worden. Wanneer hij buigt, buig; wanneer hij zijn hoofd opheft, hef jullie hoofden; en als hij zittend bid, bid dan zittend.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie, al-Adzaan, 657.)

b) Het is verhaald door Anas ibn Maalik dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) een paard bereed en viel en de rechterkant (van zijn lichaam) was gewond. Hij bad één van de gebeden zittend en wij baden zittend achter hem. Toen hij klaar was (met bidden) zei hij: “De imaam is aangesteld om gevolgd te worden. Als hij rechtop staand bid, bid dan rechtop staand; wanneer hij buigt, buig; wanneer hij zijn hoofd opheft, hef jullie hoofden op. Wanneer hij Sami' Allaahoe liman h'amidah (Allah antwoordt degene die Hem looft) zegt, zeg Rabbanaa wa laka'l-h'amd (onze Heer, alle lof zij U). Als hij staand bid, bid dan staand en als hij zittend bid, bid dan zittend, jullie allemaal.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie, al-Adzaan, 648.)

2. Als de imaam het gebed staand begint en er overkomt hem iets dat hem niet in staat stelt om langer te staan, dan dienen degenen die achter hem bidden hun gebed staand af te maken. Het bewijs hiervoor is als volgt:

Het is overgeleverd dat ‘Aa-ishah (moge Allah tevreden zijn met haar) zei: “De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) werd ernstig ziek en vroeg: “Hebben de mensen gebeden?” Wij antwoordden: “Nee, zij wachten op u.” Hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Doe voor mij wat water in een tobbe.” Wij deden dat en hij nam een bad en probeerde op te staan, maar hij viel flauw. Toen kwam hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) bij en vroeg weer: “Hebben de mensen gebeden?” Wij antwoordden: “Nee, zij wachten op jou, o boodschapper van Allah.” Hij zei weer: “Doe voor mij wat water in een tobbe.” Hij ging zitten en nam een bad en probeerde op te staan en viel weer flauw. Toen kwam hij bij en vroeg weer: “Hebben de mensen gebeden?” Wij antwoordden: “Nee, zij wachten op jou, o boodschapper van Allah.” Hij zei weer: “Doe voor mij wat water in een tobbe.” Hij ging zitten en nam een bad en probeerde op te staan en viel weer flauw. Toen kwam hij bij en vroeg weer: “Hebben de mensen gebeden?” Wij antwoordden: “Nee, zij wachten op jou, o boodschapper van Allah.” De mensen waren in de masdjid (moskee) aan het wachten op de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) om hen te leiden in het ‘Ishaa-e gebed. De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zond een boodschap aan Aboe Bakr (moge Allah tevreden zijn met hem) dat hij de mensen in het gebed moest leiden. De boodschapper ging naar hem toe en zij: “De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zegt tegen jou de mensen te leiden in het gebed.” Aboe Bakr (moge Allah tevreden zijn met hem), die een vriendelijke man was, zei: “O ‘Oemar, leid de mensen in het gebed.” Maar ‘Oemar (moge Allah tevreden zijn met hem) antwoordde: “Jij hebt meer recht om dat te doen.” Dus leidde Aboe Bakr (moge Allah tevreden zijn met hem) de gebeden gedurende deze dagen. Toen de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zich een beetje beter voelde, kwam hij ondersteund door twee mannen naar buiten, één van hen was al-‘Abbaas, voor het Dhzohr gebed. Aboe Bakr leidde de mensen in het gebed, maar toen Aboe Bakr hem zag, wilde hij naar achteren stappen (om de profeet het gebed te laten leiden). Maar de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gebaarde hem dat hij niet naar achteren moest stappen. Hij (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: “Zet me neer naast hem.” Dus lieten zij hem naast Aboe Bakr zitten. Aboe Bakr (moge Allah tevreden zijn met hem) ging door met bidden maar volgde de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) in het gebed en de mensen volgde Aboe Bakr in het gebed en de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zat.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie, al-Adzaan, 655.)

Wat relevant is van deze h'adieth, is dat Aboe Bakr (moge Allah tevreden zijn met hem) begon staand hen te leiden in het gebed, toen kwam de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) en leidde hen van waar Aboe Bakr gebleven was en hij bad zittend en de sah'aabah baden achter hem staand. Dit geeft aan dat als de imaam staand het gebed begint en daarna is hij niet meer in staat om te staan, dan dienen de mensen achter hem nog steeds staand te bidden.

Dit betekend niet dat het gebed gebrekkig is en dat de zegening ervan verminderd, inshaa-e Allaah. En Allah weet het best. (Zie Ahkaam al-Imaamah wa'l-I'timaam fi'l-Salaah door al-Moenief, p. 112-116; Fath' al-Baari Sharh Sah'ieh' al-Boekhaarie door Ibn Hadjar, vol. 2, p. 174.)

Bidden in een auto, trein of vliegtuig

Als men in staat is te staan, dan is staan tijdens het gebed verplicht en een essentieel onderdeel van het gebed (zie o.a. De zuilen en verplichtingen van het gebed). Als men in de auto zit en het is tijd om te bidden, kan men een masdjid zoeken om daar te bidden. Als er geen moskee in de buurt is, dan kan men de auto parkeren en bidden naast de auto of waar dan ook. We dienen ons niet te schamen voor de mensen, maar we dienen onze Heer te vrezen en lief te hebben. Vrouwen kunnen in de moskee bidden als de mannen weg zijn (als er geen aparte gebedsruimte voor vrouwen is).

Bidden in auto's, treinen, vliegtuigen en andere middelen voor vervoer, waar men niet richting de qiblah kan bidden of niet staand kan bidden, is niet toegestaan in het geval van verplichte gebeden, behalve als de volgende twee voorwaarden aanwezig zijn:

1. Er moet angst zijn dat de tijd van het verplichte gebed beëindigd voordat men de plaats van bestemming bereikt. Maar als je de plaats van bestemming bereikt voordat de tijd van het gebed voorbij is, dan dien je te wachten totdat je daar aangekomen bent en daar bidden.

2. Het moet onmogelijk zijn om eruit te gaan en te bidden op de grond. Als het wel mogelijk is dan dien je dat ook te doen.

Als deze twee voorwaarden aanwezig zijn, dan is het toegestaan om te bidden in het vervoersmiddel. Het bewijs dat het toegestaan is in dit geval, is de algemene betekenis van de ayaat waarin Allah de Verhevene zegt: “Allah belast geen ziel (persoon) behalve wat hij aan kan…” [Soerat al-Baqarah (2), aayah 286.] En: “Dus vrees Allah zo veel als jullie kunnen…” [Soerat al-Taghaaboen (64), aayah 16] En ook: “…en Hij maakte voor jullie in de religie geen (enkele) moeilijkheid # - ##…” [Soerat al-H'adj (22), aayah 78]

# D.w.z. er zijn noodzakelijkheden waardoor je bepaalde verplichtingen of verboden zaken niet hoeft na te komen, zoals het eten van varkensvlees indien er helemaal geen ander voedsel is en je anders sterft van de honger, of een bepaalde ziekte waardoor je geen ghoesl (grote rituele wassing) met water kunt verrichten en daardoor tayammoem * met reine aarde mag verrichten.

* Tayammoem: rituele reiniging i.p.v. woedoe-e of ghoesl, met schone aarde als er geen water aanwezig is, of als men om gezondheidsredenen geen water kan/mag gebruiken, of als het water alleen voor drinkwater bestemd is (en de hoeveelheid is weinig). Men dient dan licht met de handen op schone aarde te slaan en vervolgens de palm van de ene hand over de andere te vegen, het stof er van af te blazen en dan over het gezicht te vegen.

## Verhaald door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem): “De profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) heeft gezegd: ‘Religie is zeer gemakkelijk en eenieder die zichzelf overbelast in zijn religie, zal niet in staat zijn om op die manier door te gaan. Dus jullie dienen geen extremisten te zijn, maar probeer om dicht bij perfectie te zijn en de goede tijdingen te ontvangen dat jullie beloond zullen worden; en verkrijg kracht door het verrichten van de salaat (gebeden) in de ochtenden, middagen en tijdens de laatste uren van de nachten.” (Zie Fath' al-Baarie) [Sah'ieh' al-Boekhaarie, 1/39 (O.P.38)].

Als jouw situatie voldoet aan de twee bovengenoemde voorwaarden, kun je jezelf afvragen: dien ik te bidden richting de qiblah en dien ik zittend te bidden hoewel ik in staat ben te staan? Dan is het antwoord:

Als je in staat bent richting de qiblah te bidden dan moet je dat doen, omdat het een voorwaarde is van een verplicht gebed om geldig te zijn, of men nu aan het reizen is of niet (zie o.a. De zuilen en verplichtingen van het gebed). Als het niet mogelijk is richting de qiblah te bidden, dan vrees Allah zo veel als je kunt en doe je best, vanwege het bewijs hierboven.

Dit heeft betrekking tot de verplichte gebeden. Betreft de vrijwillige (naafil of soennah) gebeden is de kwestie gemakkelijker; het is een moslim toegestaan om te bidden in een vervoersmiddel, onafhankelijk van de richting hij op gaat, zelfs als hij kan stoppen en uit het voertuig kan gaan. Het bewijs hiervoor is omdat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) gewoon was naafil gebeden te bidden op zijn rijdier, onafhankelijk welke richting het uitliep. Djaabir (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) “gewoon was vrijwillige gebeden te bidden wanneer hij aan het rijden was, zonder zich richting de qiblah te keren.” (Overgeleverd door al-Boekhaarie, 1094.) Maar het is beter richting de qiblah te bidden als men begint met een naafil gebed, als het mogelijk is tijdens het reizen. (Zie Fataawa al-Ladjnah al-Daa'imah, 8/124.)

Met betrekking tot het zittend bidden van verplichte gebeden wanneer men in staat is te staan (ook in een vliegtuig etc.), hebben we hierboven gezien dat het niet is toegestaan. (Zie ook Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 8/126.)

En Allah weet het beste en Hij is de Bron van kracht.
ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ

Iqra ' bismi Rabbikal-lazee khalaq .
Read ! in the Name of your lord who has created ( all that exists ).

Keer terug naar Het Gebed