Concentratiestoornis

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
Majid
Beginner
Beginner

Concentratiestoornis

door Majid » di _26-_feb-_2013ah, 26-2-2013ad, 11:04 am

Salaam alaykum wa rahmatoulallahi wa barakathoe iedereen.

Dit is mijn eerste post op deze forum.

Ik heb in 2010 mijn pad naar Islam hervonden (Alhamdoullilah) en met de tijd begon ik nieuwe dingen te leren en wat mij opviel is dat ik vaak mijn concentratie verloor tijdens het bidden, of beter gezegd, 1 deel van mij hersenen was gefocussed op het bidden en het andere deel was gefocussed op verschillende andere dingen.

Na een lange tijd op deze issue te hebben gestuiterd heb ik een sterk vermoeden wat de oorzaak is.

Sinds mijn kindertijd is er ADHD bij mij gediagnoseerd, hierbij heb ik vaak concentrati verlies en ben ik mentaal druk.

Ik kan bijvoorbeeld ook niet mediteren, want dat is gewoon een onmogelijke taak voor mij, of misschien denk ik dat en is er een methode dat mij kan helpen maar waarvan ik nog ontwetend ben.

Met de tijd is dat wat minder geworden aangezien ik ouder ben geworden (Alhamdoulillah), ik ben niet meer die stuiterbal van vroeger, maar veel rustiger echter ben ik mentaal nog steeds druk, het is moeilijk te beschrijven wat er allemaal in mij opgaat maar als ik probeer te concentreren denk ik aan 10 verschillende andere dingen. Ik heb er totaal geen beheersing over.

Allahu Ackbar.

Niet alleen bij het bidden kan ik niet concentreren, ook op werk, tijdens lezen, een spel spelen etc etc..

Vaak kan ik voor een bepaalde tijd geconcentreerd blijven maar dan valt mijn concentratie weer weg. Het is een dagelijkse gevecht tussen mijn gedachten en mijzelf, SubhanAllah.

Op werk kan ik ook maar voor de helft concentreren en ben ik vaak afgeleid, hetzelfde gold ook van mij tijden op school.

Helaas heeft dit veel effect gehad op mijn scores en prestaties, maar nooit met negatieve uitslagen. Ik heb mijzelf altijd tot het uiterste gepusht en heb hard gewerkt en ben uiteinderlijk toch wel geslaagd (alhamdoulillah) Echterben ik bang dat deze stoornis ook effect gaat hebben op mijn perstaties in Islam, sterker nog het heeft effect op mijn prestaties in het geloof.

Ik wil graag een methode weten om mijzelf beter te laten concentreren in het geloof, het is een dagelijkse worsteling om mijzelf te concetreren, het is heel lastig maar ik wil het heel graag want ik houd van mij geloof, ik houd van Allah.

Ik probeer altijd het positieve uit het negatieve te halen, echter weet ik in deze situatie niet wat ik moet doen en heb ik hulp nodig.

Moge Allah ons helpen en onze harten zuiver maken.

JazakAllahum Khairan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op ma _4-_maart-_2013ah, 4-3-2013ad, 11:43 am, in totaal 3 keer bewerkt.
Reden: In duidelijk leesbaar lettertype aangepast

Moslima91
Super lid
Super lid

Re: Concentratiestoornis

door Moslima91 » di _26-_feb-_2013ah, 26-2-2013ad, 7:17 pm

Verlies van concentratie tijdens het gebed en bij het opdoen van kennis is iets waar we allemaal last van hebben. Het is juist op dit soort momenten dat de sheytan zoveel mogelijk zijn best doet om jou van deze goede daden af te houden, zodat je er zo min mogelijk beloning aan overhoudt. Wanneer je je hiervan bewust wordt en merkt dat je gedachten afdwalen, moet je direct toevlucht zoeken bij Allah tegen deze influisteringen (audhu billahi min ash-shaitan ar-adjiem).

Wat verder het beste werkt om concentratie tijdens het gebed te verkrijgen is simpelweg het besef dat je voor Allah staat en je aan Hem richt. Je moet je als het ware inbeelden dat Hij voor je staat en je gedurende het hele gebed ziet (wat in feite ook zo is!). Dat besef zorgt ervoor dat je het gebed veel serieuzer neemt en met meer zorg en aandacht verricht. Wat ook belangrijk is, is het weten wat je op dat moment aan het zeggen bent. Je hoeft de vertaling niet uit je hoofd te kennen, maar het is belangrijk bewust te zijn van de betekenis van deze woorden en wederom het besef dat deze direct aan Allah gericht zijn, zodat het niet onbewust betekenisloos opdreunen wordt. Als we een gesprek voeren met iemand proberen we uit beleefdheid zoveel mogelijk onze aandacht erbij te houden en met zorg onze woorden te kiezen, maar wanneer we in contact staan met onze Schepper lijken we dat vaak te vergeten. Zo zijn er verschillende tips en overleveringen te vinden met betrekking tot concentratie in het gebed en het belang hiervan. Dit kun je makkelijk vinden als je het even googlet, ook kun je de zoekfunctie hier op het forum gebruiken.

Gezien je aangeeft dat jouw gebrek aan concentratie een medische oorzaak heeft, betekent het dat jij hierin extra beproefd wordt. Misschien kun je met je huisarts overleggen of hier niet Insha'Allah een oplossingen voor te vinden is (als je dat niet reeds gedaan hebt) en vooral Allah veelvuldig smeken om deze situatie voor jou te vergemakkelijken, opdat jij Hem beter zult kunnen dienen. Er zijn enkele bekende smeekbedes die je in dit geval kunt opzeggen:

Dua Before Studying
“Allahumma infa’nii bimaa ‘allamtanii wa’allimnii maa yanfa’uunii. Allahumma inii as’aluka fahmal-nabiyyen wa hifzal mursaleen al-muqarrabeen. Allahumma ijal leesanee ‘aiman bi dhikrika wa qalbi bi khashyatika. Innaka ‘ala ma-tasha’u qadeer wa anta hasbun-allahu wa na’mal wakeel.”

“Oh Allah! Make useful for me what you have taught me and teach me knowledge that will be useful to me. Oh Allah! I ask you for the understanding of the prophets and the memory of the messengers, and those nearest to you. Oh Allah! Make my tongue full of your remembrance and my heart with consciousness of you. Oh Allah! You do whatever you wish, and you are my availer and protector and best of aid.”

Dua After Studying
“Allahumma inni astaodeeka ma qara’tu wama hafaz-tu. Farudduhu ‘allaya inda hajati elahi. Innaka ‘ala ma-tasha’-u qadeer wa anta hasbeeya wa na’mal wakeel”
“Oh Allah! I entrust you with what I have read and I have studied. Oh Allah! Bring it back to me when I am in need of it. Oh Allah! You do whatever you wish, you are my availer and protector and the best of aid.”

Dua While Studying Something Difficult
“Allahumma la sahla illama ja-‘altahu sahla anta taj ‘alu al hazana eza ma shi’ta sahal.”
“Oh Allah! Nothing is easy except what you have made easy. If you wish, you can make the difficult easy.”

Dua For Concentration
“Salla-l-laahu alaa Muhammad wa aal-e Muhammad. Allahumma inni as’aluka yaa mudhakkira-l khayr wa faa’ilahu wa-l-aamimira bihi dhakir-ni maa ansaani-hi-shaytan.”
“Blessings of Allah be upon Muhammad and his progeny. O Allah, I ask you, the one who mentions goodness and actualizes it and commands it, remind me of that which the shaytan makes me forget.”

talib_beljikii
Super Poster!
Super Poster!

door talib_beljikii » wo _27-_feb-_2013ah, 27-2-2013ad, 10:58 am

Wa akaykum as-salamu wa rachmatullah wa barakatuh,

Voor wat het waard is, maar bij mij helpt het zeker tijdens het gebed. Het gevaar van het gebed is net dat we vijf maal per dag bidden, dus dat dit al gauw als een routine in ons leven komt. Als je een tijdje aan het bidden bent, dan rollen de woorden als het ware vanzelf uit ons en daar zit het probleem.

Er zijn twee mogelijkheden: -Ofwel doorbreek je de routine door zo veel mogelijke nieuwe surah's en dua's uit het hoofd te leren en die steeds in je gebed te betrekken, (Dit is echter de moeilijkste weg maar de beloning zal groot zijn). -Ofwel moet je beroep doen op het feit dat onze hersenen maar een bepaald aantal taken tegelijk kunnen doen. Terwijl je de arabische teksten van het gebed reciteerd tracht je simultaan in je hoofd de nederlandse betekenins mee te reciteren. Je zal versteld staan hoeveel concentratie die van je vraagt en het zal bijna niet meer mogelijk zijn aan iets anders te denken. Bij mij werkt dit in elk geval heel goed.

De beste oplossing is een combinatie van beide natuurlijk.

Moge de Alwijze (swt) je leiden en je helpen van je ongemakken verlost te geraken.

Ma'a as-salama,
Yahya
اهدِنا الصَّراط المستقيم
(breng ons op het juiste pad)
______
"Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van kennis onder Zijn dienaren die Allah vrezen" [Hoofdstuk 35 vers 28]

Anissa
Junior lid
Junior lid

door Anissa » do _28-_feb-_2013ah, 28-2-2013ad, 12:07 am

Wat we ook vooral niet moeten vergeten tijdens het gebed is dat we in gesprek gaan met onze schepper. Voor een gesprek op het werk op school of waar dan ook maken we ons klaar luisteren en antwoorden aandachtig. Vergeet niet dat je voor je heer staat en terwijl jij surat al-fatiha reciteerd hij ook daadwerkelijk hierop antwoord.

De profeet (Alayhi salaatoe wa salaam) zei: "Allah, de Glorieuze en Verhevene zei: "Ik heb het gebed tussen Mijzelf en Mijn dienaar gedeeld in twee delen en Mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft," Als de dienaar zegt 'Alle lof is voor Allah, de Heer der werelden' dan zegt Allah 'mijn dienaar heeft mij geprezen'. Wanneer de dienaar zegt 'de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle', dan zegt ALlah 'Mijn dienaar heeft Mij Verheerlijkt'. Als de dienaar zegt 'Heerser op de Dag des Oordeels', dan zegt Allah 'Mijn dienaar heeft mij Verheven'. Wanneer de dienaar zegt 'U alleen aanbidden wij en U vragen wij om hulp', dan zegt Allah 'Dit is tussen Mij en Mijn dienaar en Mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft'. Wanneer de dienaar zegt 'Leid ons op het rechte pad, het pad van degenen aan wie U gunsten hebt geschonken en niet van degenen op wie de toorn rust en niet dat van de dwalenden', dan zegt Allah 'Dit is alles voor Mijn dienaar en Mijn dienaar zal krijgen wat hij gevraagd heeft." (sahih Muslim, Kitaab as-Salaa.

Ook een goede tip om aan de concentratie te werken.

RANDOM_AVATAR
content
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door content » do _28-_feb-_2013ah, 28-2-2013ad, 12:17 am

Asalaamoe 'aleikoem

Eerlijk gezegd, door uw lettertype heb ik uw tekst niet echt geconcentreerd kunnen lezen. Wat het gebed betreft, heb ik een herinnering voor mezelf en insha Allaah ook voor u: Leer uw Heer kennen. Want als je iemand niet kent, dan zal je ook niet van Hem houden. En als je niet van Hem houdt, dan zal dat gevolgen hebben voor je daden.

RANDOM_AVATAR
Majid
Beginner
Beginner

Ik vraag Allah dat Hij jullie rijkelijk beloond...

door Majid » vr _1-_maart-_2013ah, 1-3-2013ad, 12:15 pm

Moge Allah jullie van harte belonen door mij te hebben geholpen. Ik ga zeker gebruik van jullie adviezen maken Insh'Allah.

Dit is waar ik naar zocht, Alhamdoulillah ik heb eindelijk wat antwoorden gekregen.

Ik waardeer dit zeer! Jazakallahum khairan. :)

***tekst verwijderd. vragen over en/of aan het beheer dienen via e-mail aan ayasha gesteld te worden***
Salaam Alakum :)

RANDOM_AVATAR
Majid
Beginner
Beginner

door Majid » vr _1-_maart-_2013ah, 1-3-2013ad, 12:31 pm

[font=Times New Roman]Moge Allah jullie rijkelijk belonen voor de hulp die jullie aan mij hebben verleend, ik had echt wat antwoorden nodig en die heb ik nu gekregegen. Dit maakt mij heel blij! :)

JazakAllahum khairan.[/font]

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

Re: Ik vraag Allah dat Hij jullie rijkelijk beloond...

door Ayasha » vr _1-_maart-_2013ah, 1-3-2013ad, 3:30 pm

Majid schreef:Moge Allah jullie van harte belonen door mij te hebben geholpen. Ik ga zeker gebruik van jullie adviezen maken Insh'Allah.

Dit is waar ik naar zocht, Alhamdoulillah ik heb eindelijk wat antwoorden gekregen.

***tekst verwijderd. vragen over en/of aan het beheer dienen via e-mail aan ayasha gesteld te worden***

[font=Helvetica]salam aleikum,

Beste Majid, je had geklaagd dat ik jouw tekst zou hebben aangepast en ook het letterype. Niemand heeft jouw tekst aangepast, met geen letter. Wat ik wel heb gedaan is het door jou gebruikte lettertype groter zetten omdat het onleesbaar was op deze manier. Toen was het nog niet leesbaar, dus heb ik het vetgedrukt en een kleurtje gegeven.
Houdt ook rekening met anderen en gebruik het standaard lettertype zodat iedereen kan lezen wat je sch[/font]rijft.
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _1-_maart-_2013ah, 1-3-2013ad, 6:13 pm

Majid schreef:[font=Times New Roman]Moge Allah jullie rijkelijk belonen voor de hulp die jullie aan mij hebben verleend, ik had echt wat antwoorden nodig en die heb ik nu gekregegen. Dit maakt mij heel blij! :)

JazakAllahum khairan.[/font]

assalaam aleikum

dit lettertype wat jij gebruikt is bijvoorbeeld best lastig te lezen. nu gaat dit nog wel, omdat het maar een klein stukje tekst is (en ik het beeld op mijn scherm vergroot) maar probeer toch het gewone lettertype aan te houden of een die niet zo dicht op elkaar staat. ik zeg met ayasha: denk eraan dat niet iedereen goede ogen heeft...
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

Anissa
Junior lid
Junior lid

door Anissa » vr _1-_maart-_2013ah, 1-3-2013ad, 6:28 pm

Alhamdullilah dat we je hierbij hebben kunnen helpen. Bedankt voor de dua moge Allah jou op het rechte pad houden en je rijkelijk belonen.

RANDOM_AVATAR
Majid
Beginner
Beginner

door Majid » zo _3-_maart-_2013ah, 3-3-2013ad, 3:05 pm

Ayasha schreef:
Majid schreef:Moge Allah jullie van harte belonen door mij te hebben geholpen. Ik ga zeker gebruik van jullie adviezen maken Insh'Allah.

[font=Helvetica]salam aleikum,

Beste Majid, je had geklaagd dat ik jouw tekst zou hebben aangepast en ook het letterype. Niemand heeft jouw tekst aangepast, met geen letter. Wat ik wel heb gedaan is het door jou gebruikte lettertype groter zetten omdat het onleesbaar was op deze manier. Toen was het nog niet leesbaar, dus heb ik het vetgedrukt en een kleurtje gegeven.
Houdt ook rekening met anderen en gebruik het standaard lettertype zodat iedereen kan lezen wat je sch[/font]rijft.

Alaykum Salaam.

Beste Ayasha, mijn schrift was wel degelijk leesbaar want ik kreeg 2 informatieve antwoorden op mijn vraag voordat u het heeft aangepast. Daarnaast gebruikte ik hetzelfde lettertype die ik nu gebruik. Als u vindt dat het veranderd moet worden omdat het onleesbaar is, geheel begrijpelijk, maar verander het dan naar de lettertype die u dan ook gebruik. Vanwaar de overdreven grootte en donkerblauwe kleur?? Ik begrijp het niet, sorry.

Men klaagt juist om de lettertype die u heeft gekozen, ik eerlijk gezegd vindt het ook niet prettig lezen.

Afijn,

Ik vindt dit een enorm goede forum en ik ben blij dat ik het gevonden heb, insh'Allah kan ik meer antwoorden via deze bron krijgen.

Dank jullie wel voor het opzetten van deze forum en moge Allah jullie hiervoor belonen.

JazaakiAllahum khairan.

Salaam Alaykum.

RANDOM_AVATAR
Majid
Beginner
Beginner

door Majid » zo _3-_maart-_2013ah, 3-3-2013ad, 3:08 pm

Anissa schreef:Alhamdullilah dat we je hierbij hebben kunnen helpen. Bedankt voor de dua moge Allah jou op het rechte pad houden en je rijkelijk belonen.

Allahuma Ameen

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » zo _3-_maart-_2013ah, 3-3-2013ad, 3:56 pm

Majid schreef:
Alaykum Salaam.

Beste Ayasha, mijn schrift was wel degelijk leesbaar want ik kreeg 2 informatieve antwoorden op mijn vraag voordat u het heeft aangepast. Daarnaast gebruikte ik hetzelfde lettertype die ik nu gebruik. Als u vindt dat het veranderd moet worden omdat het onleesbaar is, geheel begrijpelijk, maar verander het dan naar de lettertype die u dan ook gebruik. Vanwaar de overdreven grootte en donkerblauwe kleur?? Ik begrijp het niet, sorry.

Men klaagt juist om de lettertype die u heeft gekozen, ik eerlijk gezegd vindt het ook niet prettig lezen.

Afijn,

Ik vindt dit een enorm goede forum en ik ben blij dat ik het gevonden heb, insh'Allah kan ik meer antwoorden via deze bron krijgen.

Dank jullie wel voor het opzetten van deze forum en moge Allah jullie hiervoor belonen.

JazaakiAllahum khairan.

Salaam Alaykum.

[font=Helvetica]salam aleikum

Majid, naar aanleiding van onderstaand bericht:[/font]

content schreef:Asalaamoe 'aleikoem

Eerlijk gezegd, door uw lettertype heb ik uw tekst niet echt geconcentreerd kunnen lezen. Wat het gebed betreft, heb ik een herinnering voor mezelf en insha Allaah ook voor u: Leer uw Heer kennen. Want als je iemand niet kent, dan zal je ook niet van Hem houden. En als je niet van Hem houdt, dan zal dat gevolgen hebben voor je daden.

[font=Helvetica]heb ik jouw tekst groter gemaakt en een kleur gegeven, want het was zowat wit en daardoor onleesbaar.

Degenen die het wel gemakkelijk hebben kunnen lezen klikken op Citeer, waardoor je het normale lettertype ziet in de normale grote.

Nogaals, het letterype heb ik niet aangepast omdat ik dat zelf nooit zou gebruiken vanwege onleesbaarheid. Ik zal het weer terugzetten zoals het oorspronkelijk was toen ik jouw bericht voor het eerst las.[/font]
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » zo _3-_maart-_2013ah, 3-3-2013ad, 4:00 pm

[font=Helvetica]Even voor jouw informatie, het door jou gebruikte lettertype is Bradley Hand ITC[/font]

Afbeelding

[font=Helvetica]Hier kun je de tijd zien wanneer ik jouw post groter, vet en een kleurtje heb gegeven maar het lettertype gelaten voor wat het was omdat ik in de mening verkeerde dat jij dat lettertype mooi vond.

Dit is de tijd van de post van content: Geplaatst: 28 feb 2013, 01:17

De wijziging is ongeveer een half uur later dan het bericht van content. Mocht je dit nog niet geloven, vraag dan een kopie van het log op bij de webmaster, in het log staat iedere handeling geregistreerd wat er op het forum wordt gedaan.[/font]

www.islamboeken.nl

RANDOM_AVATAR
Majid
Beginner
Beginner

door Majid » zo _3-_maart-_2013ah, 3-3-2013ad, 11:00 pm

Ayasha schreef:[font=Helvetica]Even voor jouw informatie, het door jou gebruikte lettertype is Bradley Hand ITC[/font]

[ Afbeelding ]

[font=Helvetica]Hier kun je de tijd zien wanneer ik jouw post groter, vet en een kleurtje heb gegeven maar het lettertype gelaten voor wat het was omdat ik in de mening verkeerde dat jij dat lettertype mooi vond.

Dit is de tijd van de post van content: Geplaatst: 28 feb 2013, 01:17

De wijziging is ongeveer een half uur later dan het bericht van content. Mocht je dit nog niet geloven, vraag dan een kopie van het log op bij de webmaster, in het log staat iedere handeling geregistreerd wat er op het forum wordt gedaan.[/font]

Mmmm... dat is vaag, ik kon mij nog goed herinneren dat ik een andere lettertype had.

Ik sluit niet dat dit per ongeluk is gebeurd, ik vindt dit inderdaad een onleesbaar lettertype en die zou ik nooit en te nimmer gebruiken, ik ben altijd de Arial, Times New Roman en of Helvetica C persoon als ik iets digitaal schrijf.

Sorry voor het ongemak, Asalaamu Alaykum.

talib_beljikii
Super Poster!
Super Poster!

door talib_beljikii » ma _4-_maart-_2013ah, 4-3-2013ad, 8:41 am

Majid schreef:...
Alaykum Salaam.

...

As-salamu alaykum ya Majid,

Even ter info, ik kon (en kan nu terug) je bericht helemaal niet lezen. Ik heb het met copy/paste in het kladblok gezet zodat ik een leesbaar lettertype had, anders had ik je nooit een antwoord kunnen sturen. Neem van mij aan als zuster Ayasha zo iets doet, dan is het in uw eigen belang.

Ma'a as-salama
اهدِنا الصَّراط المستقيم
(breng ons op het juiste pad)
______
"Voorwaar, het zijn slechts de bezitters van kennis onder Zijn dienaren die Allah vrezen" [Hoofdstuk 35 vers 28]

RANDOM_AVATAR
Majid
Beginner
Beginner

door Majid » ma _4-_maart-_2013ah, 4-3-2013ad, 11:01 am

talib_beljikii schreef:
Majid schreef:...
Alaykum Salaam.

...

As-salamu alaykum ya Majid,

Even ter info, ik kon (en kan nu terug) je bericht helemaal niet lezen. Ik heb het met copy/paste in het kladblok gezet zodat ik een leesbaar lettertype had, anders had ik je nooit een antwoord kunnen sturen. Neem van mij aan als zuster Ayasha zo iets doet, dan is het in uw eigen belang.

Ma'a as-salama

Alaykum Saam Talib,

Het is al goed ya akhi, ik sluit niet dat ik per ongeluk een verkeerde lettertype had gekozen, zonder er daadwerkelijk van bewust te zijn. Ik let daarom ook veel beter op als ik een nieuwe post aanmaak Insh'Allah :)

Ik waardeer het harde werk van alle Moderators van deze forum, inclusief die van zuster Ayasha.

JazakAllah khairan.

Keer terug naar Het Gebed