Vraagje om hulp bij gebed en wat andere dingen.

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
RANDOM_AVATAR
Moesa
Beginner
Beginner

Vraagje om hulp bij gebed en wat andere dingen.

door Moesa » ma _11-_feb-_2013ah, 11-2-2013ad, 4:09 pm

Selem,

Vraagje over het gebed.

Ik zou graag willen leren hoe het gebed goed te verrichten.
Zelf heb ik de mogelijkheid om bij mij schuin tegen over naar de Turkse Moskee te gaan.
Een man zei al tegen me dat ik altijd naar hun thee huisje kon komen voor vragen.

Omdat ik de enige blanke man ben voel ik toch een drempel.
Zelf heb ik een zwart gebed mutsje wat ik graag draag.
Het dragen herinnert me aan god die boven me staat.
En aan de richting die ik op wil.
Alleen oog ik dan presenterend Joods.

Een paar dagen terug zat ik wat te lezen aan de kant in de Moskee.
Maar ik voelde me echt een vreemde eend in de bijt.
Terwijl het gebouw wel erg zuiver en uitnodigend aanvoelt.
De mensen waren ook super aardig.

Wat is jullie advies om te integreren in de Moslim gemeenschap ?
Ik ben zo ie zo een beetje verlegen, wat op mezelf, een denker.
Hoe kan ik het basis gebed goed leren ?

Vriendelijke Groet,
Moesa

AboeIbtihaj
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

Re: Vraagje om hulp bij gebed en wat andere dingen.

door AboeIbtihaj » ma _11-_feb-_2013ah, 11-2-2013ad, 4:36 pm

waar kom je vandaan?welke omgeving woon je?

RANDOM_AVATAR
Moesa
Beginner
Beginner

door Moesa » ma _11-_feb-_2013ah, 11-2-2013ad, 5:48 pm

Ik woon in Tilburg.
Dicht in de buurt van de West Point.
En de Turkse Moskee.
Hier zou ik dan ook graag heen willen gaan.
En willen leren van Turkse geleerde of Imam.

AboeIbtihaj
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door AboeIbtihaj » ma _11-_feb-_2013ah, 11-2-2013ad, 6:00 pm

Ik kom zelf uit omgeving Arnhem maar ben in deze moskee geweest waar veel jongeren komen en er is binnenkort een conferentie waar veel te leren valt je kan ook contact opnemen met deze mensen
Zij kunnen je ook een boekje geven waar het gebed wordt uitgelegd
Conferentie: Het pad van de Sunnah & Het pad naar het Paradijs’
Er is een Nederlandstalige conferentie georganiseerd met als thema: 'Het pad van de Sunnah & Het pad naar het Paradijs'.
Datum / Tijd: vrijdag 01-03 - zondag 03-03 om Magreb
Doelgroep(en): Iedereen
Aanmelden: Onbekend
Kosten: Gratis entree
Spreker(s): Aboe Ismail, Abou Al Harith, Imad El Idrissi, Omar At-Turkie
Adres: Islamitische Stichting voor opvoeding en overdracht van kennis Moskee Assunnah Von Suppestraat 20 5011 EE Tilburg ( regio: Noord-Brabant – land: Nederland )
Taal(en): Nederlands
Onderwerpen: Geloofsleer, Leerzaam, Wetsleer
Georganiseerd door Islamitische Stichting voor opvoeding en overdracht van kennis

RANDOM_AVATAR
dromertjehollanda
Beginner
Beginner

door dromertjehollanda » ma _11-_feb-_2013ah, 11-2-2013ad, 10:05 pm

Beste Broeder,

vlakbij de westpoint zit toch ook een andere moskee? In de wandelboslaan?

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » di _12-_feb-_2013ah, 12-2-2013ad, 7:24 am

Assalamu Aleikum,

Beste Moesa,

Allah(SWT) heeft jou een plezier gedaan om bij jou voordeur een Moskee neer te zetten.Bij Allah! Weet je hoeveel van ons( Moslims) dat graag zouden willen hebben, een Moskee voor je huis.

Ik zou zeggen maak gebruik van de mogelijkheid die Allah(SWT) jou gegeven heeft, en loop de Moskee binnen en leg uit waarom/en waarvoor je komt. Jou Moslim broeders zullen jou met alle liefde en respect jou hartelijk ontvangen. En hetgeen dat uitleggen wat je wil weten en leren.

Zeg Bismillah en ga!
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

Simplicity
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Simplicity » di _12-_feb-_2013ah, 12-2-2013ad, 1:52 pm

Assalamu alaikum broeder Moesa,

Ik kan je persoonlijk iemand in contact brengen die in Tilburg woont. hij beschikt masha allah kennis en wijsheid. En is zeker bereid je te helpen.
Als je mijn contacteert via de moderator, zal ik je verder helpen.

RANDOM_AVATAR
Moesa
Beginner
Beginner

door Moesa » wo _13-_feb-_2013ah, 13-2-2013ad, 3:09 pm

Bedankt voor jullie reactie.

Van de ene kant voelt het ook fijn dat ik schuin tegen over een prachtige Moskee woon. Het is dan ook de Moskee op de Wandelboslaan in Tilburg ja. Ik ben hier ook een paar keer heen gegaan. Er werd ook gezegd dat ik altijd daar heen mag komen. Voor gebed of om wat te bestuderen.

Alleen ken ik verder niemand die daar ook heen gaat. Op zich ken ik wel wat mensen met een Moslim achtergrond hier in Tilburg. Alleen zijn zei niet praktiserend. Misschien komt het wat suf over; Maar ik kan best verlegen zijn. De keren dat ik in de Moskee was mocht ik aan de zijkant zitten terwijl er gebeden werd. Op die momenten las ik wat in mijn Koran.

Praktisch gezien komt er meer bij kijken om het wassen goed te leren en de juiste houdingen en tekst tijdens het gebed. Ook voor thuis vind ik het belangrijk om dat te leren. Zo kan ik als ik het gebed een beetje onder de knie heb thuis ook wat vaker formeel bidden.

Voor mij is het duidelijk dat ik mezelf als moslim zie ( god zei dank ). Ook de stroming waar ik de meeste affiniteit mee heb heb ik gevonden.

Alleen moet ik het nog om leren zetten in praktijk. Zo rook ik af en toe nog een sigaret. En het juiste bidden zou ik graag willen leren. En natuurlijk het stap voor stap mezelf wat meer zelfverzekerd gaan voelen in de Moskee. Dit is nog een weg die ik af moet leggen. Waar ik graag steun in zou willen vinden. Ik ben meer iemand van het bestuderen. Maar het gemeenschappelijke aspect van de Islam is ook belangrijk.

Vriendelijke groet;
En fijne dag,
Moesa

Ayasha
Forum Beheerder
Forum Beheerder

door Ayasha » wo _13-_feb-_2013ah, 13-2-2013ad, 3:59 pm

salam aleikum,

Broeder Moesa, misschien heb je als basis hier alvast wat aan:

http://www.ontdekislam.nl/het-gebed.html
Indien er problemen zijn met inloggen, stuur een mailtje naar [email protected] onder vermelding van uw gebruikersnaam en emailadres waarmee u hebt aangemeld.

www.islamboeken.nl

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » wo _13-_feb-_2013ah, 13-2-2013ad, 11:58 pm

Het gebed leren zul je hoe dan ook zelf moeten doen. Zoals hierboven al aangegeven, is er op internet heel veel informatie te vinden. Schrijf dat over of print het uit en verricht het gebed met die instructies als spiekbriefje en voor je het weet kun je het allemaal dromen. Hetzelfde geldt voor de wassing. (In het begin lijkt het allemaal moeilijker dan het is!) Wat je verlegenheid betreft, misschien is het toch een idee om een broeder te vinden waarmee je samen de moskee kunt bezoeken, in ieder geval in het begin. Eén nieuw persoon leren kennen is makkelijker dan je in je eentje in een groep van allemaal broeders te begeven die elkaar al kennen. Denk er verder ook niet teveel over na wat anderen van je zullen vinden etc. Je probeert geen vrienden te maken in de kroeg, maar wilt graag meer kennis opdoen over de islam, daar zullen de broeders je alleen maar om respecteren.

RANDOM_AVATAR
Moesa
Beginner
Beginner

door Moesa » do _14-_feb-_2013ah, 14-2-2013ad, 10:53 pm

Selem,

Bedankt voor jullie reactie en link.

Ik heb Sura Al- Faatihah uitgeschreven.
En ga beginnen met dit uit mijn hoofd te leren.
Door tijdens gebed dit in het Arabisch te zeggen.
Tot dit in mijn hoofd zit zeg ik een korte Sura in het Nederlands erbij.
Deze kan ik als tweede stuk leren als Al-Faatihah erin zit.

In de aankomende tijd zal ik toch vaker naar de Moskee gaan.
De laatste keer dat ik er was zei een jongen dat je eigenlijk weinig tekst hoeft te kennen.
Omdat de Imam als het ware voor je bid/ spreekt vertelde hij ?!
Ik heb daar zo mijn twijfels bij;
En denk dat het zeker belangrijk is om de Salaat zelf in het Arabisch te kunnen formuleren.
Zo goed of slecht als het kan.
Op dat moment gaf ik geen reactie omdat ik niet bij de hand over wou komen.

Maar toen jullie met het officiële gebed begonnen, bouwde jullie dat op ?
In de zin van bijvoorbeeld eerst twee keer per dag en zo uitbreiden naar vijf of ?

Om eerlijk te zijn voel ik wel dat ik meer praktisch islamitische handelingen in mijn leven wil integreren. Maar ik vind het best lastig om mijn voornemens uit te voeren. Consequent. Dingen als een baardje laten staan en geen varkensvlees eten vind ik niet zo'n uitdaging. Maar de Salaat consequent proberen te verrichten. Of een permanente punt achter mijn sigaret is toch wat lastiger. Lezen doe ik zo ie zo wel regelmatig. Maar ja. Ik probeer het als een proces te zien.

Fijne avond.

Moslima91
Super lid
Super lid

door Moslima91 » vr _15-_feb-_2013ah, 15-2-2013ad, 12:25 am

Tijdens het gebed mag je eigenlijk alleen Arabisch spreken (of je wel smeekbedes in een andere taal mag verrichten tijdens het gebed, daar is onenigheid over onder de geleerden. Buiten het gebed mag dat uiteraard altijd). Het lijkt me dus beter om een Surah gewoon van een papiertje op te lezen ipv. er een in het Nederlands te reciteren, zo onthoud je het ook sneller. Het is handig om als beginner één van de laatste en dus kortste Sura's de nemen, Surat al-Ikhlas bijvoorbeeld.

Tijdens het gebed in de moskee zegt de imam in de eerste rakah Surat al-Fatiha en in de eerste twee het vers dat erna komt, voor de rest moet je bijna alles zelf opzeggen, dus het is toch noodzakelijke dat je het gebed ook zelf kent. Maar het is hoe dan ook niet veel tekst, ook al lijkt het in het begin wel allemaal heel veel en heel ingewikkeld, eigenlijk is het constante herhaling. Velen van ons hebben net als jij moeten beginnen met nauwelijks of helemaal geen voorkennis en moesten klungelen met spiekbriefjes en dergelijke, dus word niet moedeloos!;)

Je hoeft je niet bij de hand te voelen of wat dan ook, het is normaal dat je vragen hebt en men zal je dingen ook graag uitleggen. Het is inderdaad wel goed om kritisch te blijven, zelf na te denken en te verifiëren of de informatie wel klopt, want hoe goed iemands bedoelingen ook kunnen zijn, maar al te vaak wordt er verkeerde informatie verspreid. Het is dan ook de gewoonte om bij twijfel om bronnen te vragen.

Het is belangrijk om alle vijf de gebeden elke dag te verrichten, want het is niet iets wat je af en toe doet of wanner je zin en tijd hebt. Het lijkt me sowieso aangeraden, als je het gebed zo snel mogelijk onder de knie wenst te krijgen. Als je alles vijf keer per dag herhaalt, zul je binnen een paar dagen al heel ver komen. Het lijkt heel lastig en vermoeid en dat kan het soms ook zijn met het drukke leven hier, toch is het belangrijk dat je je best doet om de gebeden consequent en op tijd te verrichten, dat is echt je houvast. Heel veel mensen hebben meegemaakt dat ze dachten een keertje overslaan, waardoor dat een keertje vaker werd en het steeds moeilijker was om weer te beginnen en dan gaat het ook bergafwaarts met je iman en raak je nog verder van het geloof verwijderd. De Sheytan ligt namelijk altijd op de loer, je hoeft maar een verkeerd stapje te zetten en hij heeft je al in zijn greep. Daarom is het ook belangrijk om constant toevlucht te zoeken tegen zijn influisteringen en verleidingen.

Je bent een van de weinige bekeerlingen die het (terecht) als een proces ziet. Ik zie maar al te vaak dat mensen juist de druk voelen alles in een keer perfect te moeten doen en dan in dat alles of niets principe blijven hangen en zo helemaal niks doen of juist een hele goede start maken om in een keer ook weer heel snel in een dal te geraken, omdat het teveel ineens was. Natuurlijk moeten we streven om zoveel mogelijk regels na te leven en we moeten Allah ook heel vaak smeken om ons die kracht te geven, maar niemand is perfect en door vast te houden aan de dingen die je wel goed doet kun je het steeds meer uitbreiden en groeien in je geloof, waardoor de volgende stap ook makkelijker wordt. Onthoud ook dat elk gebod en verbod dat Allah ons opgelegd heeft voor ons eigen bestwil is. Door het gebed te verrichten zul je meer innerlijke rust krijgen en voelen dat je dichter bij Allah raakt, je zult dan een groei van je iman ervaren, waardoor je je van binnen completer zult voelen en je wens om de regels na te leven ook zal toenemen, waardoor dat ook makkelijker wordt. Bepaalde voedingsmiddelen die verboden zijn, de reden daarvan is al talloze keren wetenschappelijk bewezen. Zo ook in het geval van roken, je berokkent eigenlijk onnodig schade aan je eigen lichaam. Een sigaret is niets meer dan vieze rook, het zijn de stoffen waar jouw lichaam aan verslaafd is geraakt die ervoor zorgen dat je naar die rook blijft snakken, dus het zal je alleen maar ten goede komen wanneer je daarmee stopt. Het is even doorbijten, maar heeft grote voordelen als resultaat (ook financieel ;))

imanvdkraan
Forum Moderator
Forum Moderator

door imanvdkraan » vr _15-_feb-_2013ah, 15-2-2013ad, 7:03 am

assalaam aleikum

toch nog even een correctie: als je achter een imam bidt, dan hoef je niet anders te kennen dan: Allahu Akbar en de bewegingen meedoen en op het einde assalaam aleikum naar rechts en naar links zeggen. dan is jouw gebed geldig.

natuurlijk is het heel belangrijk om zelf de woorden te kennen, maar het is niet vereist om achter een imam te bidden.
zo heb ik het geleerd van mijn man.

ik schreef ook alles fonetisch op papier er las dat af gedurende het gebed. het is wonderbaarlijk hoe snel je het dan leert. probeer het echt 5x per dag te doen, op de juiste tijden.

heb je de shahada al gezegd?
Alhamdulillah, i received nothing i wanted...but i received everything i needed

wa aleikum assalaam wa rahmatullahi wa barakatu

RANDOM_AVATAR
Moesa
Beginner
Beginner

door Moesa » vr _15-_feb-_2013ah, 15-2-2013ad, 1:19 pm

He

Vanaf mijn zestiende ofzo ben ik verschillende aspecten van theologie aan het bestuderen. Ik heb kennis kunnen maken met mensen uit verschillende kerken. Ook heb ik vanaf mijn negentiende veel bestudeerd over het Jodendom. Zelf een periode op een Yashiva wat een soort gelovig leer huis is gezeten. "Gelovig" op een monotheistische manier ben ik al erg lang. Zeker in de afgelopen jaren heb ik ook regelmatig en vaak dagelijks gebeden.

Na mijn introductie met de Koran vind ik veel leer stellingen die ik eigenlijk al jaren zo zag of voelde. Zeker de erkenning van Jesus (vzmh) als profeet en wijs man en het feit dat de God van Abraham (vzmh) en moses (vzmh) universeel is. En niet slechts voor een selecte groep die zich op een onrealistisch etnisch iets baseren. Ook vind ik de sura's die betrekking hebben op de ontwikkeling van een baby in een baarmoeder prachtig en sprekend. Plus de referenties naar tekenen in de natuur of op andere manieren vind ik sterk. Mijn argument tegen vrienden die niet gelovig zijn was dan ook vaak; Hoe complex, subtiel en samenhangend de natuur en universum is. Dit kan geen toeval zijn. Daarom geloof ik ook dat de Koran een overkoepelende boodschap is die aan Mohamet (vzmh) als definitieve openbaring is gegeven door de engel Gabriel.

Vanuit deze beleving zie ik mezelf als Moslim.
Maar de shahada heb ik nog niet formeel waar andere moslims bij zijn uitgesproken.
Hopelijk kan dit binnenkort eens plaats vinden.

Fijne dag,

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » vr _15-_feb-_2013ah, 15-2-2013ad, 1:35 pm

Assalamu Aleikum,

Beste Moesa,

Als je overtuigd bent van het feit dat er maar één God is ( en dat is Allah[SWT]) en Mohammad s.a.w. is zijn laatste profeet na de velen verschillende voorafgaande Profeten( zoals Abraham,Mozes Jezus[as]) is, en dat de Koran de laatste Goddelijke boodschap/openbaring is van Allah(SWT) gezonden op de laatste Profeet Mohammad s.a.w., dan AUB spreek zonder enige dwang en met volle oprecht de Shahadah uit om een Moslim te zijn.

Dit kan en mag zonder enig menselijke getuigen, daar Allah(SWT) jou getuige hierin is.Dan ben je in iedergeval bij Allah(SWT) Moslim. Wil je het later alsnog bekend maken in een Moskee en/of met getuigen erbij dan kan dat altijd nog.

AUB wacht hiermee niet te lang( het liefst nu), want de Sjaytan houd jou zo bezig en hoopt hiermee dat jou dood eerder komt dan jou Shahadah.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

RANDOM_AVATAR
Joy-and-Peace
PERMANENTE BAN!

door Joy-and-Peace » vr _15-_feb-_2013ah, 15-2-2013ad, 3:34 pm

***verwijderd, off-topic*** gelieve eigen topic te openen met nieuwe vragen, of beter nog, de zoekfunctie gebruiken. is al vaker aan bod gekomen.

Keer terug naar Het Gebed