vraag over de wassing

Plaats hier alles m.b.t. het gebed, woedhoe, adhan, etc.
Lizio
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

vraag over de wassing

door Lizio » di _29-_jan-_2013ah, 29-1-2013ad, 9:16 pm

Salaam aleikum iedereen,

Ik heb een vraag over de wassing. Ik vraag me af, als je bijv. hebt gedouched en je gaat het gebed verrichten, en tot het volgende gebed ben je nog steeds schoon, moet je dan weer de hele wassing gaan doen? Ik kan begrijpen als ik naar het toilet ben geweest dat ik dan daaronder wel moet wassen. Maar bijv. me armen en/of me gezicht, enz. enz.. als die gewoon niet vies worden tussen de tijd van het ene gebed naar de volgende, moet ik dat dan ook steeds wassen? De wassing is omdat Allah SWT wil dat we schoon zijn en dat snap ik.. Maar is het niet ietwat overdreven om echt alles steeds te wassen ook al maak je het niet vies tussen de gebeden door?

Gr, Lizio.

SaidSalam
Senior lid
Senior lid

Re: vraag over de wassing

door SaidSalam » di _29-_jan-_2013ah, 29-1-2013ad, 9:43 pm

Salam aleikum,

Misschien is dit interessant voor je om te lezen.

http://www.uwkeuze.net/Artikelen/Verrij ... doe-e.html

Lizio
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Lizio » di _29-_jan-_2013ah, 29-1-2013ad, 9:49 pm

Bedankt, ik zal het doorlezen en hopelijk vind ik er het juiste antwoord.

Lizio
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Lizio » wo _30-_jan-_2013ah, 30-1-2013ad, 10:09 am

Ok, ik heb begrepen dat het heel goed is voor organen en je lichaam enzo. Maar er staat niet een antwoord op wat ik bedoel. Snapt iemand wat ik bedoel in mijn eerste post? En heeft iemand er een antwoord op?

Salaam aleikum.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » wo _30-_jan-_2013ah, 30-1-2013ad, 10:27 am

Assalamu Aleikum,

De Woedoe (ritueele reinheid) is vereist bij elk gebed.
Zodra je( de Woedoe hebt verricht en) ritueel rein bent, blijf je ritueel rein zolang je geen:

- Toiletgang hebt gehad( zowel de kleine als de grote boodschap)
- een wind hebt gelaten.
- Sexueel betrekkingen hebt gehad (of oorzaken die geleid hebben tot een orgasme)

(Er zijn nog enkele aspecten meer die jou Woedoe kunnen verbreken, maar deze opgenoemde zijn de meest voorkomende dingen)

Bij de eerste twee is het verplicht om jou geslachtsdelen en/of achterste te wassen, en dan is het voldoende om de kleine wassing( Woedoe) te verrichten, om zo het ritueel gebed te mogen verrichten.

Bij het derde geval is men verplicht om zich geheel lichamelijk te douchen/wassen door de grote wassing(Gusl) te verrichten.

Voor de vrouw komt daar haar maandelijkse periode nog bij, die haar ritueel onrein maakt, waardoor ook zij na haar periode de grote wassing(Gusl) zal moeten verrichten.

Hopenlijk is jou vraag hierbij (in het kort) beantwoord.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

RANDOM_AVATAR
samir
Super lid
Super lid

door samir » wo _30-_jan-_2013ah, 30-1-2013ad, 11:40 am

Lizio schreef:Ok, ik heb begrepen dat het heel goed is voor organen en je lichaam enzo. Maar er staat niet een antwoord op wat ik bedoel. Snapt iemand wat ik bedoel in mijn eerste post? En heeft iemand er een antwoord op?

Salaam aleikum.

Salam,

Probeer het jezelf niet moeilijker te maken dan nodig is.

Islam is niet een geloof dat het je moeilijk wil maken maar makkelijker.

Heel erg veel info klopt niet van onbetrouwbare uitgeverijen.

Dit is van de qur'an:

hoofdstuk 5 de tafel vers 6

O, ware geloovige! indien gij u tot het gebed gereed maakt, wascht dan uw aangezicht, en uwe handen tot onder de ellebogen; wrijft u het hoofd, en ook de voeten tot aan de hielen. En indien gij eene vrouw hebt beslapen, reinigt u. Maar indien gij ziek of op reis zijt, indien gij aan eene natuurlijke behoefte hebt voldaan, of indien gij vrouwen hebt aangeraakt, en gij vindt geen water, neemt dan fijn en zuiver zand, en wrijft uw aangezicht en u uwe handen er mede. God wil u geene moeite veroorzaken, maar hij wil u zuiveren en zijne gunst omtrent u volmaken, opdat gij hem dankbaar zoudt zijn.

Weet verder ook niet wat te doen als er alleen maar stoeptegels zijn.

Lizio
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Lizio » wo _30-_jan-_2013ah, 30-1-2013ad, 12:16 pm

Salaam aleikum,

Ok ik snap het, bedankt voor jullie reactie! Toch vind ik het raar (ik weet dat Allah SWT de sterkste argumenten heeft) om de kleine wassing helemaal te verrichten als je alleen maar hebt geplast of de grote boodschap hebt gedaan. Inplaats van alleen maar 'daaronder' te wassen, dus zonder de gehele kleine wassing.. Aangezien de rest van je lichaam niet vies wordt als je alleen maar naar de wc bent geweest.

RANDOM_AVATAR
Mnadori
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Mnadori » wo _30-_jan-_2013ah, 30-1-2013ad, 1:39 pm

De rituele wassing is ook iets spiritueels. Als je het op deze manier bekijkt dansnap je de nut wel hiervan om je te wassen ook al als een bepaald deel vh lichaam niet vies is.

Abdul Malik
Super Poster!
Super Poster!

door Abdul Malik » wo _30-_jan-_2013ah, 30-1-2013ad, 1:54 pm

Lizio schreef:Salaam aleikum,

Ok ik snap het, bedankt voor jullie reactie! Toch vind ik het raar (ik weet dat Allah SWT de sterkste argumenten heeft) om de kleine wassing helemaal te verrichten als je alleen maar hebt geplast of de grote boodschap hebt gedaan. Inplaats van alleen maar 'daaronder' te wassen, dus zonder de gehele kleine wassing.. Aangezien de rest van je lichaam niet vies wordt als je alleen maar naar de wc bent geweest.

Aan de ritueele wassing zitten zowel lichamelijke als geestelijke voordelen aan.
Daarnaast bestaat de mens uit ziel en lichaam, en beide behoren in een reine staat te zijn als men voor de Heer der werelden staat, in de aanbidding tijdens jou Salaat. De Islam is een religie van reinheid.

En Allah(SWT) wil het niet moeilijk maken voor ons, maar makkelijk.
En Allah(SWT) weet het inderdaat beter.
LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASOELALLAH!

Lizio
Gewaardeerd lid
Gewaardeerd lid

door Lizio » wo _30-_jan-_2013ah, 30-1-2013ad, 2:59 pm

Ok, bedankt voor de reactie iedereen! Het is nu wel duidelijk..

Salaam aleikum.

Keer terug naar Het Gebed